Jump to content
MAINOS

Hengityshalvauspotilaan hoito


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

Ei mun nyk. työnantajalla ole muita tiimejä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 208
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Eipä edes ole työpaikalla maskeja. Sh-piirin ohjeissa sitä suositelaan vain MRSA-potilasta hoitaville..

Kysymys mahtuukin tähän samaan laatikkoon ;)

Mitä jos pt kuolee, eikös se niin mene, että palkka juoksee sen sopparissa olevan irtisanomisajan?

meillä on ainakin sellaset sopimukset missä lukee jotenkin niin että sopimus on voimassa niin kauan kuin tämän potilaan hoidon tarve jatkuu. että jos kuolee niin ei kai sitä tarvetta sit enää paljon oo  :-

Juu, mulla on yks sellanen irtisanominen takana jossa lukee syynä "potilaan kuolema". Mutta työsuhde ei katkennut päiväksikään, pistettiin joko haamuvirka alle ja päälle virkavapaata samaan aikaan, kunnes löytyi töitä samalta työnantajalta. Hyvä työnantaja pitää huolen että tällaiset täydelliset työntekijät pysyvät.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei kai sitä kannata pt:n kuolemaa pelätä sitten  :o

Taas kysymystä muista shp:stä. Meillä on edessä lääketestaus, siis ihan matsku+siitä tentti. OK. Kaikki töissä olevat työntekijät ovat valmiita lähi-, perus, sairaanhoitajia. Mitä siis saamme tehdä testauksen jälkeen? Tästä on ennenkin puhuttu, mutta eikö edellä mainittu koulutus anna valmiuksia antaa entraalisia lääkkeitä? I.V-lääkityksiin hengityshalvauspotilaankotihoitoringissä en ole koskaan törmännyt.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Opiskelijana kehtaa kysyä mitä vaan..  ;D

Tuota hengityshalvaus sanaa olen miettinyt. Tarkoittaako se sitten sitä, että hengitys on täysin koneenvarassa ? Onko näillä potilailla sitten tracheostoma, johon kone liitetään ja trakeasta imetään ?

Itse olen nyt harjoittelussa hoitanyt potilasta jolla on tracheostooma, mutta hengittelee itse. Imuja on paljon. Aikaajoin saattaa tarvita lisähappea. liikuntakyvytön.

Mikä on se tavanomaisin syy, mikä aiheuttaa hengityshalvauksen ?

Kiitos ystävällisistä vastauksista  :D

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota hengityshalvaus sanaa olen miettinyt. Tarkoittaako se sitten sitä, että hengitys on täysin koneenvarassa ? Onko näillä potilailla sitten tracheostoma, johon kone liitetään ja trakeasta imetään ?

Hengityshalvaus on laissa määritelty juttu:

Hengityshalvauksena pidetään hengityshalvausta, jonka johdosta potilas tarvitsee pitkäaikaista hoitoa hengityshalvauslaitteessa tai, milloin kysymyksessä on poliosta tai sellaisesta muusta tartuntataudista, jonka sosiaali- ja terveyshallitus katsoo polioon verrattavaksi, aiheutunut hengityshalvaus, lyhytaikaisempaakin hoitoa hengityshalvauslaitteessa.

Tuo aika onkin sitten sairaanhoitopiireittäin poikkeava, itse hoitelin hengareita Keski-Suomessa ja siellä sai(?) hengityshalvauspotilashoitopäätöksen jos oli 16 tuntia vuorokaudessa koneessa, riippumatta siitä oliko hoito invasiivista vai non-invasiivista. Eli potilas ei siis välttämättä ole trakeostomoitu.

Syitä halvaukselle on satoja, yleisimpiä erilaiset perinnölliset lihassairaudet, motoneuronitauti, traumat (tetraplegia), sekä vielä löytyy jotain polion jälitiloja.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

VSSHP:n entinen hengistyshalvausyksikkö muutti vuoden alkupuolella nimensä hengitystukiyksiköksi, jolloin paremmin pystytään ennakoimaan jo mahdollisesti kehittyvää hengitysvajausta.

Täällä seudulla taitaapi olla eniten ALS-potilaita, tetrapleegikkoja, synnynnäisiä kehityshäiriöitä.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä seudulla taitaapi olla eniten ALS-potilaita, tetrapleegikkoja, synnynnäisiä kehityshäiriöitä.

ALS-potilaita hengareina? Tuossa oman viestini jälkeen muistin, että vaikka noi amyotofiset lateraaliskleroosit ovatkin usein hengareina, heidän trakeostomointinsahan on paha hoitovirhe. HengitysTUKIhoitoon sen sijaan ovat kovin soveltuvaisia, mutta silloinhan eivät kuulu hengitysHALVAUSlain piiriin. Ovat halvempia.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

AlS potilaille ei tosiaan suositella enää konehoitoa. Alusta pitäen aletaan puhumaan tästä.Loppukin hoituu kivuttomasti tiedottomassa tilassa MO apuna käyttäen.Että vuositolkulla koneessa ei nykyajan vaihtoehto.Mutta näitä vanhoja vielä näkee konepotilaina.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

AlS potilaille ei tosiaan suositella enää konehoitoa.

Aijaa. Sehän kuullostaa hyvältä. Milloin tää on tullu käytänteeksi? Eikö enää ole viimekädessä laitettava potilas koneeseen jos se sitä toivoo, niinku ennenvanhaan? Mun aikaan ku heng.halvauspotskuja hoisin n. 5-6-v. sitten kaikki meni trakeostomoitavaksi ja tuli PLV:ssä osastolle /kotiin. Noi päätökset tietysti pitäisi olla mietittynä hyvissä ajoin, ennen kuin ollaan päädytty tilanteeseen jossa ei enää jaksa omin avuin hengittää. Vaikeeta on varmaan aina ollut päättää konehoidosta niin potilaan kuin omaisten - ja paskamainen on kyllä sairauskin.. Toisaalta, jos kuolee siihen, että hengitys harvenee ja Co2 nousee niin siitä seuraa armelias tajuttomuus ja siinä mielessä "helppo" kuolema jos näin saa sanoa. Nämä ALS hengarit joita olen hoitanut, ovat kaikki muutaman kuukauden hengityskonehoidon jälkeen ilmaisseet, että jos olisivat tienneet millainen elämä on hengityshalvauspäätöksen jälkeen, olisivat mieluummin kuolleet.  :- Eli ei se ole psyykkisesti helppoa heille olla täysin toisten ihmisten ja laitteiden varassa ilman mitään yksityisyyttä.

Neurologiset taudit ylipäätään on melkeestä maailman v-mäisimpiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olin menossa neurolle töihin mut en sitten mennytkään yli vuosi sitten mut osastonhoitajan kanssa jutteltiin näistä hoitolinjoista ALS potilaiden hoidosta.Siis alusta pitäen alkavat motivoimaan potilasta siihen koneettomaan suuntaan. Tietenkin jos potilas vaatii ja haluaa koneeseen niin varmaan sitten laitetaan. Suurin osa valitsee sen toisen vaihtoehdon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, pitäisi antaa potilaille jo varhaisessa vaiheessa tietoa siitä kuinka tauti etenee ja millaista se tulee lopussa olemaan. Pari motoneuronihengaria joita olen hoidellut ovat sitten menneet resuskiin ja kun ei mitään ole siinä vaiheessa saatu papereihin, ovat päätyneet koneen jatkoksi. Ja koska ALS-potilaalla EI VOI lopettaa jo aloitettu respiraattorihoitoa, niin siinäpä sitten kökkivät.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juuri tällä yksikön nimen laajentamisessa, saatiin enemmän potilaita ammattitaitoisen konsultaation piiriin. Siis ns. venho-ryhmä, joka koostuu erilaisista hengityksentuen-ammatillaisista. Pyritään tiedottamaan ja kirjaamaan päätöksen etukäteen jos mahdollista. Silti useampi als täällä on.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites meitin lakon käy? Ei voi kotiinkaan kait jäädä, koska pot kuolee ilman hoitajaa. (taas sama asia kun aiemmin kyselin jos ei seuraavassa vuorossa ole ketään)

Rikkurit joutuvat tappelemaan lakkovahtien kanssa työyksiköiden porteilla, ja maine huononee.

Tuleeko sinne joku! Jee! Onkin ollut hiukan yksinäistä siellä potilaan kotona.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vai että ei ALS-potilaita koneeseen? Pisin tiimisuhteeni oli nimenomaan ALS-potilaan tiimissä. Potilas oli ollut koneessa tuolloin jo kolme vuotta. Hänen trakeointipäätöstään oli aikanaan pidetty tosi outona mm. potilasyhdistyksessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...


AlS potilaille ei tosiaan suositella enää konehoitoa.


aijaa, uus juttu mulle..olen hoitoringissä vsshp:ssä ja viime viikol olevas Arno Vuoren yms.. pitämäs koulutukses mainittiin/kerrottiin että potilaalle kerrotaan vaihtoehdot
ja hän itse sitten päättää mitä haluaa...sanoi myöskin tosin, että aika moni als potilaista nykyään ei valitse konetta...en valitsisi itsekkään...

mites muuten onko täällä moni tehyläisiä hengari potilaan hoitajista?? mitä mieltä olette mahdollisesta tulevasta joukkoirtisanoutumisista? oletteko menossa mukana huh.gif

Kerran se vaan kirpaisee...;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On muuten tosi hyvä kysymys, miten hengarpotilaiden hoito järjestetään mahdollisen lakon aikana. Käsittääkseni aika monessa tiimissä suurin osa hoitajista on nimenomaan Tehyssä. Ja kun MedOnekaan ei auta, taitavat vaihtoehdot tiukissa paikoissa olla a) omainen hoitaa tai cool.png jostain piiloista revitään ei-tehyläisiä tuttujen tuttuja. Jos itselleni soitetaan, vastaus on ei todellakaan, koska selkä on seisomisen jäljiltä heikko...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On muuten tosi hyvä kysymys, miten hengarpotilaiden hoito järjestetään mahdollisen lakon aikana. Käsittääkseni aika monessa tiimissä suurin osa hoitajista on nimenomaan Tehyssä. Ja kun MedOnekaan ei auta, taitavat vaihtoehdot tiukissa paikoissa olla a) omainen hoitaa tai cool.png jostain piiloista revitään ei-tehyläisiä tuttujen tuttuja. Jos itselleni soitetaan, vastaus on ei todellakaan, koska selkä on seisomisen jäljiltä heikko...

Yksi mahdollinen skenaario olisi siirrellä näitä potilaita joihinkin yksiköihin (jos sellaisia pystyttäisiin jostain löytämään), jolloin ainakin yövuorossa pärjättäisiin (?) pienemmällä hoitaja/potilas-suhteella kuin kotona hoidettaessa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yksi mahdollinen skenaario olisi siirrellä näitä potilaita joihinkin yksiköihin (jos sellaisia pystyttäisiin jostain löytämään), jolloin ainakin yövuorossa pärjättäisiin (?) pienemmällä hoitaja/potilas-suhteella kuin kotona hoidettaessa.

Jeps, mutta rajansa kaikella. Oman kokemukseni mukaan esimerkiksi Helsingin Iho- ja allergiasairaalassa ei ole kovin hyviä valmiuksia hoitoon edes normaalissa työtilanteessa eikä osaston hoitajilla ole tarvittavaa koulutusta. Toivottavasti kaikkialla kuitenkin pärjäillään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille


olisiko pulloon puhaltamisesta http://www.poliklinikka.fi/?page=2652164&id=9476609 hyötyä konepotilaalla  huh.gif jos potilas voi olla ilman konettakin niin tapahtuuko pulloon puhaltaminen koneen kanssa vai ilman  :rolleyes:


jaa-a...mitenköhän sellainen käytännössä onnistuisi?? meidän pot. ai ainakaan millään muotoa jaksaisi puhaltaa mitenkään (ilman konetta hereillä ollessa)...

Kerran se vaan kirpaisee...;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nonnih, nyt olen ollut pari kk hhp-potilaan hoitajana. Eli allekirjoitan kaikki nämä negatiivisuudet, joita on kerrottu. Potilas huutaa ja haukkuu, jos tekee jotain vähänkin väärin, tosiaan tylsää ja yksinäistä. Työajat on välillä ihan sairaita. Aamusta iltaan siis ja yöt on pitkiä 12-14h.  8) voi olla, että koeajan verran jaksan työtä tehä, jos tämä huutaminen ja haukkuminen vaan jatkuu. Ymmärrän toki, ettei oo helppoo potilaalla, mutta jos haluaa pitempiaikasta sakkia kotiin niin ei tolla pelillä tule onnistumaan.  :(

Hymyä huuleen, vaikka virtsaat vastatuuleen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Nyt tuli tällainen vastaan, ettei meitä työntekijöitä kaivata jouluna- ja jopa uutenavuonna. Kova on sitten tuntien takaisin tekeminen. Minä ainakin olisin mielläni ollut töissä... Kokemusta kellään?

Muistaako joku missä on se "laki" tai määräys paljonko pitää olla vapaata öiden jälkeen? Ihmettelen, kun viiden yön jälkeen (lopetan siis kello 8.00) on seuraavaksi aamuvuoro. Väliä alle vuorokausi. Olen heikko ehkä, mutta tiukkaa tekee.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

en ole varma kvtes:n määräyksistä muutakuin että yksi viikkolepo on oltava viikossa eri asia sitten missä vaiheessa,mielestäni ei kuulosta oikeelta 5 yövuoron jälkeen,kysy asiaa esimieheltäsi tai luottamusmieheltä(-naiselta)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kysy asiaa esimieheltäsi tai luottamusmieheltä(-naiselta)

Meiidän oh ei oikein taida olla perillä näistä asioista :) Suunnittelee listan kerrallaan, eikä ota huomioon miten listat törmäävät ts. vaihtuvat. Esim. lopettaa ykköslistan 4 yöhön ja aloittaa kakkosen 5 yöllä  :) Olen todella tyhmä, mutta mistä löydän luottamusmieheni. Yliopistosairaalassa se oli hyvin helppoa, mutta nyt?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...