Jump to content
MAINOS

Hengityshalvauspotilaan hoito


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

Minullekin riitti viime keikan jälkeen... Olin sairaalassa keikalla, ja potilaan lisäksi minun piti huomioida myös potilaan omaiset, jotka kyttäsivät minua. En sen puoleen, kyllä niissä hoitotilanteissa olikin mahdollisuudet katastrofiin, koska ruokaliuosta sisältävä letku katkesi PEGin sisään... Onneksi omainen pelasti tilanteen, oma näppäryys ei olisi riittänyt.  ;D

Pinkyn kanssa olen tosin samaa mieltä siitä, että tauotus oli hyvä homma sairaalatyössä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 208
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Olen potilaan kotona, jossa asuu muitakin, mua vahditaan ja työhön kuuluu potilaan viihdyttäminen, ulkoilua, askartelua, laulua, leipomista, mutta silti päivät on pitkiä...

Tyyny ja peitto on kiellettyjä, sohvalla makaamisesta yöllä,  sain suullisen huomautuksen oh:lta  ;)

meillä potilas on huolissaan siitä onko hoitaja saanut nukkua yöllä vai onko hän häirinnyt liikaa  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen potilaan kotona, jossa asuu muitakin, mua vahditaan ja työhön kuuluu potilaan viihdyttäminen, ulkoilua, askartelua, laulua, leipomista, mutta silti päivät on pitkiä...

Tyyny ja peitto on kiellettyjä, sohvalla makaamisesta yöllä,  sain suullisen huomautuksen oh:lta  ;D

meillä potilas on huolissaan siitä onko hoitaja saanut nukkua yöllä vai onko hän häirinnyt liikaa  ;D

Jeps, tällainenkin tuli joskus vastaan. Nimenomaan ohjeistettiin hoitajaa että menee olkkarin isolle sohvalle koisaamaan että potilas saa myös rauhassa nukkua. Ja kun tuli aamuvuoroon niin piti mennä jatkamaan yöunia pariks tunniks, potilas heräsi 9-10 välillä, sitä ennen ei tietenkään saanut koluuttaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun tein eka kertoja keikkaa hengityshalvauspotilaalle sairaalassa, niin potilas sanoi ettei saa henkeä ja konekkin piippaili muistaakseni? No laitoin saturaatiomittarin ja potilas pyysi ottamaan koneesta irti ja ambuttamaan aika nopeaan tahtiin. Anestesialääkäri tuli paikalle ja saturaatio 87 luokkaa nopealla ambuttamisella.Tilanne rauhoittui kyseisellä toimenpiteellä mutta...

Seuraavassa vuorossa tiimin vastaava kertoi että asiakas hyperventiloi monesti uuden hoitajan kanssa ja haluaa kokeilla osaako ko. henkilö toimia?Oon todella miettiny että voiko joku tahalleen kokeilumielessä näin tehdä vai onko todellinen paniikkireaktio ollut kyseessä. Itse kallistun tähän paniikkireaktioon kun hoitajat vaihtuu tiheästi ja luottamusta uuteen hoitajaan ei ole vielä tullut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä ainakin kovaakin testausta, hoitajan hälyyttelyä, protestointia jne vain ja ainoastaan pinnistelemällä konetta vastaan että saa saturaatiot jonnekin jopa 40 paikkeille  ;D (ja siis kyseessä, no taisi se ihan dg:näkin virallisesti olla syvästi keva)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä ainakin kovaakin testausta, hoitajan hälyyttelyä, protestointia jne vain ja ainoastaan pinnistelemällä konetta vastaan että saa saturaatiot jonnekin jopa 40 paikkeille  ;D (ja siis kyseessä, no taisi se ihan dg:näkin virallisesti olla syvästi keva)

Kyllä tässäkin tapauksessa tiettyihin tilanteisiin liityneet nää ambuttamiset ym. tehohoidot että kun tiimin vastaava oli nähnyt varmaan lukemattomia ja itsekkin kokenut tulesaan töihin niin tätä samaa mistä puhuit varmaan. Täytyyhän se uusi hoitaja jotenkin testata tai korkata tiimiin ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä ainakin kovaakin testausta, hoitajan hälyyttelyä, protestointia jne vain ja ainoastaan pinnistelemällä konetta vastaan että saa saturaatiot jonnekin jopa 40 paikkeille  :) (ja siis kyseessä, no taisi se ihan dg:näkin virallisesti olla syvästi keva)

Kyllä tässäkin tapauksessa tiettyihin tilanteisiin liityneet nää ambuttamiset ym. tehohoidot että kun tiimin vastaava oli nähnyt varmaan lukemattomia ja itsekkin kokenut tulesaan töihin niin tätä samaa mistä puhuit varmaan. Täytyyhän se uusi hoitaja jotenkin testata tai korkata tiimiin :)

Mä olen vakuuttunut, että jokaisella hengityshalvauspotilaalla on enemmän tai vähemmän psyykkisiä ongelmia. Sen verran ihmeellistä pelleilyä on tullut vastaan. Ja sama koskee myös heidän omaisia.  8)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en voi todellakaan käsittää, miten kukaan voi nykypäivänä suostua tällaseen toisen kotiorjana olemiseen. Muitakin työpaikkoja on tällä hetkellä vaikka kuin paljon.

Itse olen kuullut vain negatiivista niiltä, jotka ovat ko. työtä tehneet.

Tässä kohtaa olisi kyllä lakimuutos paikallaan. Hengityshalvauspotilaat, ja heidän omaisensa jotka saavat purkaa kaiken v*tutuksensa hoitajaan (kotiorjaan) ovat täysin ylivertaisessa asemassa muihin potilasryhmiin nähden. No nyt joku tietysti mainitsee, että eikö näin vakavasti sairaat ole ansainneet oman hoitajan kotiin 24/7? Muistetaan että meillä ei ole rajattomia resursseja, ja avun tarpeessa olevia on muuallakin. Yksityishoitajien palkkaamiseen käytetyt rahtkin voitaisiin käyttää siihen, että palkattaisiin hoitajia sinne missä niitä oikeasti tarvittaisiin lisää, tai nostettaisiin meidän palkkoja.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en voi todellakaan käsittää, miten kukaan voi nykypäivänä suostua tällaseen toisen kotiorjana olemiseen. Muitakin työpaikkoja on tällä hetkellä vaikka kuin paljon.

Koen etten millään lailla ole kotiorja. Olen valittanut työstäni, muttei se millään lailla ole liittynyt siihen että minua olisi orjuutettu. Yksi elämäni "helpoimmista" duuneista on ollut hengityshalvauspotilaan kanssa. 

Itse olen kuullut vain negatiivista niiltä, jotka ovat ko. työtä tehneet.

Olen löytänyt paljon plussia tästä työstä. Ei kiireen häivääkään, aikaa keskittyä yhteen potilaaseen, rauhallista ulkoilua, telkkaria, nettiä ja yleistä hengaamista. (Toisaalta en ole varma sopiiko pelkkä hengaaminen palkasta minulle, muttei se taas ole työn syy)

Tässä kohtaa olisi kyllä lakimuutos paikallaan. Hengityshalvauspotilaat, ja heidän omaisensa jotka saavat purkaa kaiken v*tutuksensa hoitajaan (kotiorjaan) ovat täysin ylivertaisessa asemassa muihin potilasryhmiin nähden.

Minä olen hyvin tarkka töistä joita teen, eikä minulta muuta oletetakaan. En siis liikauta sormeanikaan omaisten vuoksi. Hoidan vain ja ainoastaan potilasta. Joskus voin omasta vapaasta tahdostani esim. ottaa koiran mukaan ulkoilureissulle, siis itse ehdottaa, jos omaisella on homma kesken.

Potilaani nyt ei osaa puhua, mutta omainen on todella mukava ja hauska tyyppi. Meillä on ollut hyvin antoisia ja kivoja keskusteluja. Kuten kaikissa ihmiskontakteissa, koskus toinen kyrsii ja kovaa, muttei se vaikuta työhöni. Kaksi hoitajistamme, toinen nykyinen toinen äippälomalla oleva, ovat omaisen kanssa parhaimpia ystävyksiä. Siis että he ovat tulleet hoitajiksi ensin ja sitä kautta ystävystyneet, eikä tämä minunkaan mielestäni täysin mahdollista olisi ollut, jos kauemmin olisin ollut.

Muistetaan että meillä ei ole rajattomia resursseja, ja avun tarpeessa olevia on muuallakin. Yksityishoitajien palkkaamiseen käytetyt rahtkin voitaisiin käyttää siihen, että palkattaisiin hoitajia sinne missä niitä oikeasti tarvittaisiin lisää, tai nostettaisiin meidän palkkoja.

Kotona hoitaminen vähentää terveydenhuollon kuluja todella suuresti! Juuri näillä rahoilla voidaan palkata ehkä lisää hoitajia osastoille. En voi ottaa kantaa siihen mitä VSSHP tekee säästetyillä rahoilla, mutta säästöä tulee. Kun alussa ei saatu hoitorinkiä nopeasti kasaan, oli potilas jokaisen päivän erikoisteholla. Ja niin on edelleen, jos hoitaja sairastuu. Paljonko maksaa vuorokausi (erikois)teholla?

muoks*

Löysin netistä oman sh-piirin hinnaston. Oman potilaani hoito sairaalassa maksaa ilman vaativia lääkehoitoja, hänen kunnostaan riippuen 1391 - 2180 € /vrk. Kyllähän meidän hoitajien, koulutuksesta ja vuoroista riippuen keskipalkka pyörii siinä 1700€/kk.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen vakuuttunut, että jokaisella hengityshalvauspotilaalla on enemmän tai vähemmän psyykkisiä ongelmia. Sen verran ihmeellistä pelleilyä on tullut vastaan. Ja sama koskee myös heidän omaisia.  :-X

...eikä sitä pidä mitenkään ihmeenä pitää. Kyllähän siinä pälli hajoo kun joutuu toisten paasattavana olla kakskytneljäseittemän, koneen päässä, varsin huonossa lihasvoimassa eli toiset toimii käsinä ja jalkoina. Paska nakki.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen vakuuttunut, että jokaisella hengityshalvauspotilaalla on enemmän tai vähemmän psyykkisiä ongelmia. Sen verran ihmeellistä pelleilyä on tullut vastaan. Ja sama koskee myös heidän omaisia.  >:D

...eikä sitä pidä mitenkään ihmeenä pitää. Kyllähän siinä pälli hajoo kun joutuu toisten paasattavana olla kakskytneljäseittemän, koneen päässä, varsin huonossa lihasvoimassa eli toiset toimii käsinä ja jalkoina. Paska nakki.

Ymmärrän täysin hengityshalvauspotilaiden psyykkiset ongelmat, ahdistuneisuuden ja niiden vaikutuksen hoitosuhteeseen. Itse en ainakaan haluaisi olla koneessa kiinni ja muiden avun varassa. Alkaa sitä jo vähemmästäkin ottamaan päähän. Sen sijaan omaisten asiatonta käytöstä ja ilkeilyä hoitajia kohtaan en hyväksy.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen vakuuttunut, että jokaisella hengityshalvauspotilaalla on enemmän tai vähemmän psyykkisiä ongelmia. Sen verran ihmeellistä pelleilyä on tullut vastaan. Ja sama koskee myös heidän omaisia.  8)

...eikä sitä pidä mitenkään ihmeenä pitää. Kyllähän siinä pälli hajoo kun joutuu toisten paasattavana olla kakskytneljäseittemän, koneen päässä, varsin huonossa lihasvoimassa eli toiset toimii käsinä ja jalkoina. Paska nakki.

Ymmärrän täysin hengityshalvauspotilaiden psyykkiset ongelmat, ahdistuneisuuden ja niiden vaikutuksen hoitosuhteeseen. Itse en ainakaan haluaisi olla koneessa kiinni ja muiden avun varassa. Alkaa sitä jo vähemmästäkin ottamaan päähän. Sen sijaan omaisten asiatonta käytöstä ja ilkeilyä hoitajia kohtaan en hyväksy.

Onhan se omaisellekkin jonkin sortin kriisi ja sitä puretaan helposti hoitajiin. Näinhän se menee muissakin potilasryhmissä. Paskaa ei silti tarvitse ottaa vastaan. Pari kertaa tuli otettua yhden hengarin tyttären kaa niin kovasti yhteen että lasit helisi kun huudettiin naama punaisena, ei kovin ylevä hetki kummallekaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen vakuuttunut, että jokaisella hengityshalvauspotilaalla on enemmän tai vähemmän psyykkisiä ongelmia. Sen verran ihmeellistä pelleilyä on tullut vastaan. Ja sama koskee myös heidän omaisia.  8)

...eikä sitä pidä mitenkään ihmeenä pitää. Kyllähän siinä pälli hajoo kun joutuu toisten paasattavana olla kakskytneljäseittemän, koneen päässä, varsin huonossa lihasvoimassa eli toiset toimii käsinä ja jalkoina. Paska nakki.

Ymmärrän täysin hengityshalvauspotilaiden psyykkiset ongelmat, ahdistuneisuuden ja niiden vaikutuksen hoitosuhteeseen. Itse en ainakaan haluaisi olla koneessa kiinni ja muiden avun varassa. Alkaa sitä jo vähemmästäkin ottamaan päähän. Sen sijaan omaisten asiatonta käytöstä ja ilkeilyä hoitajia kohtaan en hyväksy.

Onhan se omaisellekkin jonkin sortin kriisi ja sitä puretaan helposti hoitajiin. Näinhän se menee muissakin potilasryhmissä. Paskaa ei silti tarvitse ottaa vastaan. Pari kertaa tuli otettua yhden hengarin tyttären kaa niin kovasti yhteen että lasit helisi kun huudettiin naama punaisena, ei kovin ylevä hetki kummallekaan.

Kyllä sen vakavasti sairastuneen ihmisen omaisten kriisin ymmärtää, on se itsekin tullut koettua. Mutta en minä silti ymmärrä, mitä ilkeily ja asiaton käytös auttaa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En minäkään yhtään ihmettele sitä, että hhp-potilailla ja heidän omaisillaan voi olla vaikeaa psyykkisesti. En itse jaksaisi täysissä voimissa sitä, että kotonani tai sairaalan osastolla olisi jatkuvasti vieras ihminen vieressä ja pahassa tapauksessa en pystyisi yhtään liikkumaan.

Kesän potilaallani oli se tilanne, että hän ei kyennyt liikuttamaan kuin sormiaan ja hieman päätään. Monen vuoden koneessa olemisen jälkeen hermot olivat kireällä ja kiukku tuli nopeasti esiin. Toisaalta se oli myös tervettä. Maseuntuneisuus oli ikävää katsottavaa. Onneksi omaiset jaksoivat tilannetta yhtä tapausta lukuunottamatta. Ja olihan se lopuksi aika liikuttavaa, kun huomasin kuinka tavallaan läheiseksi joidenkin hoitajien suhde potilaaseen ja koko perheeseen oli kehittynyt. Itsekin huomasin ne hoitsun releet päälläni olevani jollain tavalla osa sitä porukkaa, joka pyöri potilaan elämässä.  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulla on allekirjoitusta vaille valmis työsopimus hengityshalvauspotilaan hoitoringissä. Miten mua alkaa pelottaa mihin pääni oon pistäny näitten viestien perusteella huh.gif. No mut allekirjotan sopimuksen sitten vasta kun oon käyny kattomassa paikkaa ;D.

Hymyä huuleen, vaikka virtsaat vastatuuleen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Safinalle:

Niin paljon riippuu siitä potilaasta, työyhteisöstä ja omaisista millaista on. Kirjoita soppari koeajan kanssa niin voit lopettaa milloin haluat.

Ei hh-rinkiläisen työ ole välttämättä niin kauheaa, jotkut vaan sopivat siihen hommaan paremmin kuin toiset. Parhaimmillaan työ on tosi leppoisaa ja antoisaa. Lisäksi tuossa duunissa oppii hirveästi uusia juttuja (ainakin minä opin) ja se ei ole tulevaisuutta ajatellen yhtään pahempi juttu.

Aina on parempi tehdä työtä kun olla työttömänä vaikka se työ ei nyt sitä unelmaduunia olisikaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mulla on allekirjoitusta vaille valmis työsopimus hengityshalvauspotilaan hoitoringissä. Miten mua alkaa pelottaa mihin pääni oon pistäny näitten viestien perusteella huh.gif. No mut allekirjotan sopimuksen sitten vasta kun oon käyny kattomassa paikkaa ;D.

itse olen ollut nyt yli 7 vuotta hoitamassa konepotilasta. Paljon on nähty, koettu ja opittu, tulen todennäköisesti hoitamaan tätä potilasta hänen kuolemaansa saakka, ei ole mitään tarvetta vaihtaa työpaikkaa. Ei se aina niin hirveetä ole hoitaa konepotilasta, mulla on mahtavat työkaverit ja mukava potilas  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Vaihdoin tosiaan henkariringistä toiseen. Ihan mukavasti on mennyt. Toki jotkut eriarvoiset asiat kahden ringin välillä ihmetyttävät. Mm omaiselle joka on tyyliin talonmies, maksetaan hoitajan palkkaa potilaan hoitamisesta jne. Tavat ovat myös erilaiset. Kovin erilaiset. Tästäkin esimerkki: vanhassa paikassa oli ohje käyttää suunenäsuojusta ja steriilejähanskoja imemiseen, nykyisessä paikassa ei käytetä edes teollisuuspuhtaita  ;D Mitäs muille hh-hoitajille kuuluu?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

nykyisessä paikassa ei käytetä edes teollisuuspuhtaita

Kai sinä niitä sentään käytät? Siellä trakeassa ja suussa on kato RÄKÄÄ. Hyi hitto. Rahasta asia ei voi olla kiinni, koska sairaanhoitopiirihän maksaa kaikki hoitotarvikkeet.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä olisi syytä käyttää hanskoja ja maskia. Kesäpotilaspaikassani käytettiin aina maskia ja käsineitä. Myös potilaan kasvot suojattiin - olisi varmaan ollut hänestäkin tosi inhottavaa saada omaa limaa kasvoilleen.

Sairaalassa näin sellaista käytäntöä, että edes hoitaja ei suojannut kasvojaan.  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä edes ole työpaikalla maskeja. Sh-piirin ohjeissa sitä suositelaan vain MRSA-potilasta hoitaville..

Kysymys mahtuukin tähän samaan laatikkoon ::)

Mitä jos pt kuolee, eikös se niin mene, että palkka juoksee sen sopparissa olevan irtisanomisajan?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä edes ole työpaikalla maskeja. Sh-piirin ohjeissa sitä suositelaan vain MRSA-potilasta hoitaville..

Kysymys mahtuukin tähän samaan laatikkoon >:D

Mitä jos pt kuolee, eikös se niin mene, että palkka juoksee sen sopparissa olevan irtisanomisajan?

meillä on ainakin sellaset sopimukset missä lukee jotenkin niin että sopimus on voimassa niin kauan kuin tämän potilaan hoidon tarve jatkuu. että jos kuolee niin ei kai sitä tarvetta sit enää paljon oo  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä jos pt kuolee, eikös se niin mene, että palkka juoksee sen sopparissa olevan irtisanomisajan?

meillä on ainakin sellaset sopimukset missä lukee jotenkin niin että sopimus on voimassa niin kauan kuin tämän potilaan hoidon tarve jatkuu. että jos kuolee niin ei kai sitä tarvetta sit enää paljon oo  :-

Hengityshalvauspotilaille on törkeän vaikea saada tänä päivänä hoitorinkejä kasaan, ja ymmärtääkseni hengityshalvausyksiköissäkin (sairaaloissa) on pulaa hoitajista joten työttömäksi jäämisestä tuskin on pelkoa. Todennäköisesti asiakas vaan vaihtuu..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hengityshalvauspotilaille on törkeän vaikea saada tänä päivänä hoitorinkejä kasaan, ja ymmärtääkseni hengityshalvausyksiköissäkin (sairaaloissa) on pulaa hoitajista joten työttömäksi jäämisestä tuskin on pelkoa. Todennäköisesti asiakas vaan vaihtuu..

Jeps, kyllä näin on. Omassa sopimuksessani luki siten, että sopimus on voimassa niin kauan kuin hoidon tarve jatkuu. Kun kysyin työpaikalla, mitä tapahtuu jos potilas kuolee, minulle sanottiin, että tiimi sijoitettaisiin toisiin tiimeihin. Töitä olisi löytynyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...