Jump to content
MAINOS

Hengityshalvauspotilaan hoito

Recommended Posts

Posted

Hoitajista on jatkuva pula. Meilläkin välillä ollut vain kolme hoitajaa (ja se on vähän, kun töitä on 24/7/365). Ainut väliaikaishoitopaikka on teho, ja vielä erikoisteho (eräästä syystä, jota en tässä mainitse).

Eikö siellä missä sun potilaasi asuu ole hengityshalvausyksikköä, joka toimisi väliaikaishoitopaikkana?

Tiedän, tehohan se sitten on se paikka jossa voidaan varmistaa se hengitystien aukipysyminen ellei sitten jollekin vuodeosastolle pääse oman hoitajan kera..

MAINOS
  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Lääkärihoitaja

46

• Pernasoppa

18

• Mamu

16

Posted

Hoitajista on jatkuva pula. Meilläkin välillä ollut vain kolme hoitajaa (ja se on vähän, kun töitä on 24/7/365). Ainut väliaikaishoitopaikka on teho, ja vielä erikoisteho (eräästä syystä, jota en tässä mainitse).

Eikö siellä missä sun potilaasi asuu ole hengityshalvausyksikköä, joka toimisi väliaikaishoitopaikkana?

Tiedän, tehohan se sitten on se paikka jossa voidaan varmistaa se hengitystien aukipysyminen ellei sitten jollekin vuodeosastolle pääse oman hoitajan kera..

Tuossakin on tosiaan eroja. KSSHP kaikki hengarit olivat näennäisesti kirjoilla neurologisella osastolla, ja omalääkäri oli siis neurologi. Hermoston sairauksia kun nuo lähinnä olivat. Ventilaattorin säädöistä vastasi anestesiologi (mutta heistä vain pari nimettyä) ja kanyylin vaihdon teki joka kolmas kerta korvalekuri. Mutta joissain shp:ssä taas omalääkäri on sisätautilääkäri.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Posted

ja kanyylin vaihdon teki joka kolmas kerta korvalekuri. Mutta joissain shp:ssä taas omalääkäri on sisätautilääkäri.

Sanokaa mulle, että tää ei ole totta: Mä kuulun HUHUN, että jossainpäin HOITAJA olisi vaihtanut trakarikanyylin??  :)

Sen täytyi olla joku urbaanilegenda.

Posted

ja kanyylin vaihdon teki joka kolmas kerta korvalekuri. Mutta joissain shp:ssä taas omalääkäri on sisätautilääkäri.

Sanokaa mulle, että tää ei ole totta: Mä kuulun HUHUN, että jossainpäin HOITAJA olisi vaihtanut trakarikanyylin??  :)

Mä oon vaihtanu monestikin. Siis meillä oli tapana näillä, joilla oli pidempään ollut trakari, eli oli hyvin reikä jo selvillä, että hoitaja vaihtoi sitten sen ulkokanyylinkin kotona. Mutta ihan kontrollin vuoks käytiin 1-2 kertaa vuodessa korvalekurilla se vaihdattamassa.

Eihän se nyt kummoinen homma ole, entinen pois ja uusi samaan reikään. Pitää vaan olla mielessä että mitä tekee jos homma kusee.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Posted

Mä oon vaihtanu monestikin. Siis meillä oli tapana näillä, joilla oli pidempään ollut trakari, eli oli hyvin reikä jo selvillä, että hoitaja vaihtoi sitten sen ulkokanyylinkin kotona. Mutta ihan kontrollin vuoks käytiin 1-2 kertaa vuodessa korvalekurilla se vaihdattamassa.

Eihän se nyt kummoinen homma ole, entinen pois ja uusi samaan reikään. Pitää vaan olla mielessä että mitä tekee jos homma kusee.

Ou mai gaad!! Mä en kyllä osais! No miten teidät siihen koulutettiin ja kuka koulutti? Ja mitä pitää tehdä jos homma kusee?
Posted

Olen vaihtanut, monestikin (uskallan väittää, et kymmeniä kertoja). Sekä muovisen, että hopeakanyylin. Ei kai se mitään ihmeellistä ole sellaselle potilaalle moinen vaihtaa, millä se on jo pidempään ollu.

Ou mai gaad!! Mä en kyllä osais! No miten teidät siihen koulutettiin ja kuka koulutti? Ja mitä pitää tehdä jos homma kusee?

Lääkäri näytti muutamaan kertaan, sit toinen toisillemme opetettiin. Tollaselle, jolla trakarinhaavan reunat on jo parantunee kii, ni on ihan mahdotonta oikeestaan saada hommaa kusemaan.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Posted

Viime viikolla vaihdoin trakarin JA pegin  :) Ihan yssin.

...jatkan: Työkaveri näytti ja sitten piti itse osata. Jos trakarin reikä supistuu liian rankasti, niin sitten vaan reikä umpeen ja ambulla+maskilla nassun kautta. Ja kyllähän pt pystyy hengittämään reiän kautta.

Potilas on meillä kirjoilla erikoisyksikössä, mutta yleensä on neurolla potilaat. Hengityshalvausyksikköä ei siis ole ts. hengitystukiyksiköllä on lääkäri (anestesiologi) ja erikoissairaanhoitaja, muttei omaa osastoa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Posted

Hei tästä tuliki mieleen, kun temppumies olen, mitä tehdä jos trakeakanyylin omaava menee hengittämättömäksi? Trakari esim sen takia että on leikattu kurkunpään syöpä. Voiko sinne reikään tunkea vaikka intubaatioputken "sopivalle" syvyydelle, täyttää kuffin ja alkaa ambuttamaan?

Tollasia mietteitä tullut parikin kertaa jo muutamassa eri akuuttihoidon yksikössä.

Posted

Hei tästä tuliki mieleen, kun temppumies olen, mitä tehdä jos trakeakanyylin omaava menee hengittämättömäksi? Trakari esim sen takia että on leikattu kurkunpään syöpä. Voiko sinne reikään tunkea vaikka intubaatioputken "sopivalle" syvyydelle, täyttää kuffin ja alkaa ambuttamaan?

Tollasia mietteitä tullut parikin kertaa jo muutamassa eri akuuttihoidon yksikössä.

Ei tarvi mitään intubaatioputkea työntää trakariin. Ambu suoraan trakariin ja ambuttamaan. Jos halutaan PEEP niin sitten peep:n säästäjä ja ambuun PEEP.
Posted

Ei tarvi mitään intubaatioputkea työntää trakariin. Ambu suoraan trakariin ja ambuttamaan. Jos halutaan PEEP niin sitten peep:n säästäjä ja ambuun PEEP.

Tarviikse jonku välipalikan? Tota kun viimeks just harkittiin, mut huomattiin että ei se ambun vastakappale käy esim siihen hoitolevyn reikään, ja se "reikä" mikä potskul oli kaulas ei sisältäny oikei mitää mekaanisii osii mihi ois mitään voinu liittää. Hänellä oli siis tämä normaali trakeostomiareikä siinä ja sen päällä ihonhoitolevy (tms) ja siinä sitten tämä tekonenä/puhekanyyli.

Posted

Tarviikse jonku välipalikan? Tota kun viimeks just harkittiin, mut huomattiin että ei se ambun vastakappale käy esim siihen hoitolevyn reikään, ja se "reikä" mikä potskul oli kaulas ei sisältäny oikei mitää mekaanisii osii mihi ois mitään voinu liittää. Hänellä oli siis tämä normaali trakeostomiareikä siinä ja sen päällä ihonhoitolevy (tms) ja siinä sitten tämä tekonenä/puhekanyyli.

Mihin se tekonenä/puhekanyyli oli kiinnitetty??

Jos on pelkkä auki jätetty trakarireikä, niin sitten potilaalta suu ja sieraimet kiinni ja ambuttamalla siihen trakeostomian reikään. KSH:ssa oli yks tällainen potilas jolla ei oolut jätetty mitään kanyylia. Tod. näk jos trakeostomian kautta joutuu hengittämään niin ylemmissä hengitysteissä on jokin tukos joka estää suun/nenän kautta ventiloinnin.

Posted

Puhun vain omasta potilaastani, mutta hänelle tuollainen suoraan reikään ambuttaminen ei kyllä onnistu. Jos siis trakari lähtee, ja vanhaa ei saa takaisin tai varakanyylia (meillä vauvojen kuffiton) on tosiaan ainut vaihtoehto ambutella suun kautta maskilla.

Mutta kuten S-hoo sanoi, on hippasen vaikea ambutella maskilla jos ylähengitystiet on poissa pelistä. Vielä jatkokysymys S-hoolle, että oliko siis potilaalla kaulassa reikä, ilman mitään auki pitäviä vehkeitä, miten aukko pysyi auki?

Toisaalta hengityskoneessa harvoin on potilaita, joilla on vaan reikä kaulassa, mihin silloin kone yhdistetään :)

kopsille vastaisin oman kokemukseni perusteella, että kyllä voi, kunhan ei riko hirveästi paikkoja.

Posted

Mutta kuten S-hoo sanoi, on hippasen vaikea ambutella maskilla jos ylähengitystiet on poissa pelistä. Vielä jatkokysymys S-hoolle, että oliko siis potilaalla kaulassa reikä, ilman mitään auki pitäviä vehkeitä, miten aukko pysyi auki?

Toisaalta hengityskoneessa harvoin on potilaita, joilla on vaan reikä kaulassa, mihin silloin kone yhdistetään :)

Kyllä, oli jätetty trakarin reikä, jonka potilas (ihanan aseptisesti) aina painoi kädellä kiinni, kun puhui..  ;D. JA siis,  ei ollut mitään auki pitäviä "vehkeitä". Yleensähän trakeostomiat suljetaan, kun sitä ei enää tarvita, mutta tällä potilaalla trakeostomia oli pitänyt jättää auki. Huoneilmaa hengitteli eikä missään respiraattorissa ollut.
Posted

Mihin se tekonenä/puhekanyyli oli kiinnitetty??

Siihen reikään mikä on siinä missä ennen oli larynx. Eli siitä on reikä suoraan trakeaan jonka kautta potilas itse hengittelee. Puhekanyyli on vielä siitä hassu että kun sitä potilas painaa, pystyy tämä jotenkin hassusti puhumaan möreällä äänellä :)

Jos on pelkkä auki jätetty trakarireikä, niin sitten potilaalta suu ja sieraimet kiinni ja ambuttamalla siihen trakeostomian reikään. KSH:ssa oli yks tällainen potilas jolla ei oolut jätetty mitään kanyylia. Tod. näk jos trakeostomian kautta joutuu hengittämään niin ylemmissä hengitysteissä on jokin tukos joka estää suun/nenän kautta ventiloinnin.

Helpommin sanottu kuin tehty, mieluummin tässä tilanteessa jonkun tuubin sinne reikään tunkisin.

Posted

Helpommin sanottu kuin tehty, mieluummin tässä tilanteessa jonkun tuubin sinne reikään tunkisin.

Enpä oo kokeillut intubaatiotuubia laittaa trakariin. Maski tuskin tiiviisti istuukaan trakarin reikään, mutta jos ambusta maskin ottais pois? Eihän siinä ole muutakaan vaihtoehtoa, jos tosiaan ne ylähengitystiet on leikattu...

*lisäys: paitsi et kyl mä aika äkkii valitsisin siel potilaan kotona 112 ja toivoisin et lekuri olis äkkiä paikalla  :)

Posted

Viime viikolla vaihdoin trakarin JA pegin  ::) Ihan yssin. Ja lh-planttu.

Niin no, kyllä meillä päivittäin noi trakarin vaihdot hoitaa ihan lähärit. Eikä oo ongelmia ollut.

Kyllä, oli jätetty trakarin reikä, jonka potilas (ihanan aseptisesti) aina painoi kädellä kiinni, kun puhui..  . JA siis,  ei ollut mitään auki pitäviä "vehkeitä". Yleensähän trakeostomiat suljetaan, kun sitä ei enää tarvita, mutta tällä potilaalla trakeostomia oli pitänyt jättää auki. Huoneilmaa hengitteli eikä missään respiraattorissa ollut.

Niin, kyllä noi trakarin aukot ajan myötä kasvaa kiinni itekseen, jollei siinä välissä mitään kanyylia ole. Tossa kuukaus sitten poistettiin yhdeltä potilaalta trakari, ja kyllä se reikä vielä on hyvästikin auki.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Posted

OT: Juu, ehdeltä potilaalta oli neurolla poistettu trakari ja raukka luuli että on nielaissut kissan, kun niin kovin vinkui  :D

• 3 weeks later...
Posted

Edelleenkin ihmettelen, miten te yöt pysytte hereillä?

Itse olen menossa kesätöihin hoitamaan hhp:ta ja ikinä ennen en ole yövuoroja tehnyt niin

kyllä vähän hirvittää. hoitajan hommia en ole 3 vuoteen tehnyt ja katsoivat sopivaksi laittaa

minut hht:n luo töihin. Helpompi varmasti tauon jälkeen kun lähteä esim. osastolle.

Todella kiitos kaikille palstalle kirjoittaneille ja palstan keksijöille,

iso apu muille jakaa kokemuksia täältä.

Posted

On se nyt hippasen turvallisempaa olla kuule osastolla töissä kun potilaan kotona tai hoitolaitoksessa... Osastolla kuitenkin valvoo vähintään kaksi ihmistä, tehoja ja lääkäreitä ympärillä...

Hereillä pysyn: leffat, mese, irc, keskustelupalstat, aapeli

Posted

Tein aikanaan noin 8kk töitä opintojen ohessa hengityshalvauspotilaan hoidossa. Kyllä siinä tuli kerran tarvittua kutosen intub.putkea kun trakarin vaihdossa hoidettava sai epileptisen kohtauksen. Helposti meni intub.putki sisään ja sitten vaan "ambulla" ventilointia sen aikaa, kun diaz. ehti vaikuttaa ja sen jälkeen uus trakari paikoilleen.

Tällä potilaalla ulompi trakari vaihdettiin kerran kahdessa-kolmessa viikossa. Hommiini kuului myös PEG-napin vaihti kerran kolmessa viikossa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Posted

Pitäisi aloittaa itseasiassa ihan uusi aihe näistä pegeistä. Kun meillä saattaa sama nappi olla vuodenkin. On siis kunnes puhkeaa. MicKey on nappi nimeltään, eli ihan perusnappi.

Guest satunen
Posted

HEI! Kokemusta noin nelisen vuotta on ja voin sanoa että henkisesti raskaampaa kuin fyysisesti. Asiakkaat voivat olla yhtä monenlaisia kuin on ihmisiäkin mutta yleensä ovat melko vaativaisia ja pikkutarkkoja. Imut ja trakean hoidot oppii kyllä tekemään vaikka silmät kiinni, mutta henkilökohtaisesti piippasin siihen pikkutarkkuuteen ja henkilökohtaisiin ristiriitoihin. Pari vuotta meni hyvin, mutta sitten alkoivat pienetkin asiat kyllästyttää kun kaikki toistui aina samanlaisena, et saanut koskaan kiitosta mistään vaan hoitaja oli itsestään selvyys, jolla ei saanut omia murheita eikä huonoja päiviä ollenkaan. Pitkää pinnaa vaaditaan siis. Homma sopii toisille hyvin, toiset eivät siihen sopeudu koskaan. Kokemuksena hyvä mutta pitemmän päälle huono, koska on niin omalaatuista hommaa että osastohommat ja lääkkeet ja niiden annot unohtaa totaalisesti.

• 1 month later...
Posted

Törmäsin perheeseen jossa lapsella kaksi hoitajaa vuorossa. Onko kellään kokemusta tällaisesta järjestelystä?

muokkaan vielä että HUS työnantajana (Jorvissa oh)

Posted

Törmäsin perheeseen jossa lapsella kaksi hoitajaa vuorossa. Onko kellään kokemusta tällaisesta järjestelystä?

mistäköhän syystä lapsella oli 2 hoitajaa, enpä oo moista ennen kuullu. Meidänkin shpiirissä on lapsia hengityskoneessa mutta kyllä yksi hoitaja vuorossa riittää

• 2 weeks later...
Posted

Olen hoitanut hengityshalvaus potilasta 1,5 vuotta. Välillä oltiin kotona ja kun huonommassa kunnossa niin sairaalassa.Kotona ollessa hommaan kuului ruuan valmistus ym.

Sairaalasta käsinkin käytiin kerran viikossa omaisia tapaamassa. Tuolloin matka imut mukana ja pyörätuoliin oli kytketty matkahengityskone. Näihin kytkennät ja siirrot oli kokeneemman konkareen hommaa johon aikaa myöten itsekkin lukeuduin. Ambu mukana aina jos frekfrenssi laski niin tämä käytössä.Paniikki voi iskeä myös päälle potilaalle jolloin olen ambuttanut trakean kautta.

Katetroimiset oli säännöllisesti ja vatsantoimitukset. Vatsantoimitus oli sellaista pumppaamista ja painelua että se tehtiin kahden hoitajan voimin.

Sähkökatkoksen aikana meni vara akku päälle koneessa.

Yövuorossa kyllä pysyi hereillä jos jotain häikkää hengityksessä niin kone piippaa kyllä.

Tiettyyn elämäntilanteeseen sopi kyseinen homma, koin fyysisesti helpompana kuin osastotyön raskaana ollessa. Välillä tuli kyllä pitkäksi aika. Mietin että olisi sopinut opiskelijalle hyvin koska esim yövuorossa olisi pystynyt hyvinkin lukemaan  tai tekemään tehtäviä. Paljon oppi kliinisiä hoitotoimenpiteitä kyllä ja kun yksin vuorossa niin vastuu oli kova. Siinä suhteessa hyvä oppikoulu.

MAINOS

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...