Jump to content
MAINOS

Hengityshalvauspotilaan hoito


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

Mä olen aika paljon tietokoneella. Nytkin oon töissä. Makselen laskuja, hoitelen omia asioitani eli kohta ajattelin tulostaa ja täyttää pari lomaketta. Luen kirjoja ja lehtiä, meillä on siis ihan lehtikori täällä jne. Ja syötyähän täällä tulee paljon.. :D Mutta FB:ssä rupatellessa ja pelejä pelatessa menee aikaa. Eilen esim. lakkasin kynteni aamulla. Eli poikkeaahan tää melkosen paljon monesta muusta hoitotyöstä. 

 

Mä olen nyt ollut täällä samassa paikassa 19 kuukautta. Kyllä on välillä meinannut olla melkeen "pälliloman" paikka koska psyykkisesti tämä on välillä tosi raskasta!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 208
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Otetaas ketju ylös, valmistun nyt lähihoitajaksi ja ensimmäinen pestini tulee olemaan 4kk kesätyö hh-yksikössä. Mä yritän kerätä mahollisimman laaja-alaista kokemusta erilaisesta hoitotyöstä ja työssäoppimisjaksojen jälkeen tämä on ihan uusi aluevaltaus. Kuulostaa mielenkiintoiselle ja erittäin haastavalle mutta eniten jännitän nimenomaan potilaskontaktia, vaikuttaa tämän keskustelun perusteella että usein edessä on vaikeita potilaita ja omaisia! Työn kuvani ei vielä ole tarkalleen määritelty, joten en tiedä aloitanko ryhmäkodissa vai menenkö potilaiden kotiin.

 

Onkohan tuo kotona potilaan kanssa oleminen niin raskasta kuin ajattelen? Toisaalta olen melko erakkoluonne ja pidän vastuunkantamisesta mutta toisaalta jännittää että potilaan kanssa ei kemiat pelaa yksiin ja päivittäiset työvuorot menevät odotellessa niiden loppua ja kiusaantuneessa hiljaisuudessa. Miten näitä hiljaisuuksia hoidetaan? Ilmeisesti jokaisella paikalla ja jokaisella potilaalla on omat käytännöt niin varmaan pitää vaan mennä katsomaan että miten homma menee =)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

 

 

Onkohan tuo kotona potilaan kanssa oleminen niin raskasta kuin ajattelen? Toisaalta olen melko erakkoluonne ja pidän vastuunkantamisesta mutta toisaalta jännittää että potilaan kanssa ei kemiat pelaa yksiin ja päivittäiset työvuorot menevät odotellessa niiden loppua ja kiusaantuneessa hiljaisuudessa. Miten näitä hiljaisuuksia hoidetaan? Ilmeisesti jokaisella paikalla ja jokaisella potilaalla on omat käytännöt niin varmaan pitää vaan mennä katsomaan että miten homma menee =)

 

Miltä on Topias tuntunut vai oletko vielä edes päässyt aloittelemaan työtä?

This is my truth, tell me yours...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Hei!

 

 

Minun potilaani on onnettomuuden vuoksi hengityshalvaantunut ja tämän lisäksi myös neliraajahalvaantunut. Potilaan pää toimii ja hän pystyy juttelemaan ihan normaalisti.

 

Olen ollut nyt muutaman kuukauden hoitamassa hhp:tä hänen asunnollaan. Potilaani on nuori, minua pari vuotta vain vanhempi joten tulemme erittäin hyvin toimeen keskenään. Välillä tietenkin on huonojakin päiviä potilaalla, joka täysin ymmärrettävää kun nuori ihminen joutuu koneen "orjaksi". Sillon annan potilaan olla omissa oloissaan huoneessaan sängyssä ja itse olen seinän toisella puolella. Tietenkin tarkkailen tilannetta ja käyn kurkkimassa ovelta vähän väliä että kaikki ok. 

 

Ennen työn aloittamista kuulin kaikkia kauhu tarinoita hh potilaista ja heidän omaisistaan, mutta itselläni on käynyt tuuri potilaan ja omaisten suhteen. Potilas itse päättää asioistaan joten omaiset eivät ole päsmäröimässä vieressä. Ja minun potilaan omaiset ovat hyviä tyyppejä, eivät tule arvostelemaan työtä yms.

 

Me emme saaneet kunnon perehdytystä työhön, joka kannattaa vaatia kaikkien tähän työhön ryhtyvien! siksi ensimmäiset päivä meni suunnilleen itkiessä kotona kun jännitti niin kovasti..

Kun kaiken on oppinut niin olen alkanut pitämään kovasti tästä työstä.. en vakituisesti alkais tekemään tätä työtä koska on tämä kumminkin henkisesti raskasta kun aina yksin töissä ja kauhea vastuu!

 

On ollut rikkaus tehdä tätä työtä ja suosittelen jos teillä joskus tulee mahdollisuus kokeilla tätä työtä jonkun aikaa niin kannattaa kokeilla :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Itse olin tuolla hh-ringissä yli kaksi vuotta. Lopulta väsyin esimiestasolta tulleeseen kiusaamiseen vielä sen päälle että potilas omaisineen ei ollut mitenkään helppo. Mutta hyvää työkokemusta tuosta sai. Nyt olen vanhainkodilla töissä ja nautin siitä :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...
Vieras: vastavalmistunut

Kuinka vaikeaaa työ on 1-10? Menikö kauan aikaa oppia tämä kaikki? Joutuuko potilaita usein elvyttämään ja jos joutuu kuinka nopesti heidän tila lähtee nousuun?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

17.1.2016 klo 19.41, vastavalmistunut kirjoitti:

Kuinka vaikeaaa työ on 1-10? Menikö kauan aikaa oppia tämä kaikki? Joutuuko potilaita usein elvyttämään ja jos joutuu kuinka nopesti heidän tila lähtee nousuun?

Vaikea on määritellä työn vaikeutta, on ihan sinusta kiinni, mutta homman aivan varmasti oppii jos on motivaatiota ja katsoo että saa tarpeelliset perehdytykset, se paikka jonka itse tiedän perehdyttää kyllä työntekijänsä hyvin. Olen hoitanut n. 1,5v hhp-potilaita ja voisin sanoa että 95% potilaista on DNR päätös, eli heitä ei elvytetä, hoidetaan kyllä aktiivisesti. Ja suurin osa on voinniltaan siis "stabiileja", kunto saattaa osalla hiipua sairauden takia, mutta tuollaisista äkillisistä romahduksista en ole kuullut.

Työn haastavuus koostuu paljon siitä, että saatat yksin vastata potilaan hoidosta suurimman osan vuorostasi, jolloin sinun pitää tietää mitä tehdä jos jotain häikkää ilmenee. Laitteet ja pelit ja vermeet kyllä oppii nopeasti :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työskentelin pari vuotta sitten hh-yksikössä ja vuorossa oli jokaisella potilaalla oma hoitaja, joten hoitotilanteissa saatoimme tehdä hoitotoimenpiteet parityöskentelynä. Haastavimmat tilanteet olivat silloin, kun kone hajosi ja tarvittiin nopea koneenvaihto. Perehdytys oli hyvä ja näistäkin tilanteista selvittiin aina ongelmitta yhteistyöllä. Osa potilaista ei enää kommunikoinut, joten luimme heille kirjoja tai soitimme heidän mielimusiikkiaan tai veimme ulos eri tapahtumiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 10 kuukautta myöhemmin...

Nostetaanpa tätä. Olisiko kenelläkään uusia kokemuksia? Itsellä takana 12 vuotta hhp-hoitajana ja "pikkuhiljaa" aikeissa siirtyä muihin hommiin :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...