Lääkärihoitaja Posted May 22, 2008 Author Posted May 22, 2008 Mitäs konneita teitillä on? PLV 100 ja Breas PV tuttuja, mutta nyt oli otettava manuaali kauniiseen käteen ja oikein tutustuttava kohdassa Elisee 150. Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
Guest Koivu Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 PLV-100 on tuttu, muita mainitsemiasi en ole muistaakseni nähnytkään.
jpee Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Kysyisin tuosta ALSista sellaista, että miksi potilashuone pitää olla viileä, jos huoneessa ALS-potilas? (vai pitääkö) Kävin vipparina yövuorossa toisella osastolla, ja perushoitaja selitti, että ikkuna pitää olla selällään ALS-potilasta varten. Kyseessä siis sairauden loppuvaihe ilmeisesti. En hoksannut siinä kysyä tätä. Säälitti vain ne muut mummot, jotka palelivat erittäin viileässä huoneessa.
Guest Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 jpee: Se on varmaan sitä ajattelua, että ikkunan avaaminen jotenkin helpottaa hengitysvaikeuspotilasta... Muuta syytä en keksi.
Guest Koivu Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Enpä ole tuollaiseen toimintaan itse törmännyt, vaikka olenkin ALSia hoitanut. Mutta ei minulla vuosikymmenien kokemusta olekaan. ;D Ehkä kyse on juuri S-hoon vinkkaamasta hengitysvaikeuksien helpottamisesta. Tai potilaalla on muuten tukala olla.
Lääkärihoitaja Posted May 22, 2008 Author Posted May 22, 2008 Voimakasta hikoilua? Siis yleinen lämmönsäätelykyvyttömyys, mutta se olisi kyllä vain hetkellisesti. Puhumani elisee 260x 240 mm! Paino n. 4 kg PLV 100 paino 13kg *muoks oikea mittayksikkö on kiva ;D Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
Maailman vahvin tyttö Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 260 x 240 cm MIKÄ toi on? Vesisänky? "Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä." "Jaa KUHANSILMIÄ?!"
Annastiina Posted May 22, 2008 Posted May 22, 2008 Vaikuttaapa tuo elisee 150 mukavan näppärältä...Piti ihan googlettaa lisäinfoa aiheesta, painoakaan ei ole kuin reilut neljä kiloa :) Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä. Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää, kukaan ei kiitä - Maija Vilkkumaa-
Manta Posted August 8, 2008 Posted August 8, 2008 En ehdi nyt lukea koko viestiketjua läpi, mutta mitä mun pitäisi tietää kun menen keikkalaiseksi yhdeksi yöksi sairaalaan hoitaan henkkaripotilasta?
Lääkärihoitaja Posted August 21, 2008 Author Posted August 21, 2008 No perussäädöt koneesta, ambuttaminen, mitä jos kone hajoaa? mitä jos letkut hajoaa? mitä jos trakari irtoaa? mitä jos imu hajoaa? mitä jos potilas tuntuu imuista huolimatta tukehtuvan? Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
Pernasoppa Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 No perussäädöt koneesta, ambuttaminen, mitä jos kone hajoaa? mitä jos letkut hajoaa? mitä jos trakari irtoaa? mitä jos imu hajoaa? mitä jos potilas tuntuu imuista huolimatta tukehtuvan? Plus potilaskohtaiset hoitotoimenpiteet, esim. imut, katetroinnit, syöttämiset letkuun, vatsan toimittelut, nosturin käyttö... Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.
Lääkärihoitaja Posted August 21, 2008 Author Posted August 21, 2008 Kai sen voi suoraan sanoa että sitten ne "totutut tavat"... Yksi tyyny oikean jalan alle ja toinen vasemman polven alle.. Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
{BS} Posted August 21, 2008 Posted August 21, 2008 No perussäädöt koneesta, ambuttaminen, mitä jos kone hajoaa? mitä jos letkut hajoaa? mitä jos trakari irtoaa? mitä jos imu hajoaa? mitä jos potilas tuntuu imuista huolimatta tukehtuvan? Plus potilaskohtaiset hoitotoimenpiteet, esim. imut, katetroinnit, syöttämiset letkuun, vatsan toimittelut, nosturin käyttö... Plus "PEG-napin" ja trakarin ulkokanyylin vaihdot (noi kuului siis edellisten lisäksi mun tehtäviin hhpotilaiden hoitoringeissä) "If you ain't part of a solution, you are solid or gas."
Mamu Posted August 22, 2008 Posted August 22, 2008 toi kanyylin vaihto on jännä juttu, mä vaihdan sen täällä potilaan luona kotona mutta sairaalassa odotetaan kuin kuuta nousemaan korvalääkäriä vaihtamaan ::)
Lääkärihoitaja Posted August 30, 2008 Author Posted August 30, 2008 Auttaakeehan taas lakien kanssa, tiedän että toistoa ja blaa blaa blaa, laittakeehan edes linkki, jos jossain vastaus. Niin miten se taas meni: Olen yössä ja aamuvuorolainen sairastuu eikä sijaista saada mistään. Joudun jäämään aamuun, koska en voi jättää potilasta yksin. Kuolisi raukka. Kuulemma minut voidaan hälytysrahalla (30e) VELVOITTAMAAN hätätyöhön... mitä? Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
OldOne Posted August 30, 2008 Posted August 30, 2008 Niin miten se taas meni: Olen yössä ja aamuvuorolainen sairastuu eikä sijaista saada mistään. Joudun jäämään aamuun, koska en voi jättää potilasta yksin. Kuolisi raukka. Kuulemma minut voidaan hälytysrahalla (30e) VELVOITTAMAAN hätätyöhön... mitä? Ei voida, http://www.tyosuojelu.fi/fi/hatatyoilmoitus . Onkohan pomosi tehnyt joka kerta ilmoituksen työsuojelupiiriin ja liittoon jotka arvioivat onko kyse todellisesta hätätyöstä? Se pitää tehdä joka kerta. Hätätyöllä pakottaminen on aina poikkeustilanne siksi sitä valvotaan tarkasti: Koska hätätyö oikeuttaa työnantajan poikkeamaan lähes kaikista normaaleista työaikaa koskevista rajoituksista on katsottu tarpeelliseksi luoda järjestelmä jolla valvotaan hätätyön teettämistä. Työnantajan on lain 21 §:n 3 momentin mukaan viivytyksettä tehtävä työsuojelupiirin työsuojelutoimistolle kirjallinen ilmoitus hätätyön syystä, laajuudesta ja todennäköisestä kestoajasta. Ilmoituslomake (pdf-tiedosto) toimitetaan asianomaisen työsuojelupiirin työsuojelutoimistoon. Ilmoituksessa on oltava myös työntekijöiden luottamusmiehen tai luottamusvaltuutetun tai, jos kumpaakaan ei ole työpaikalle valittu, työsuojeluvaltuutetun lausunto. Lausunto edesauttaa työsuojeluviranomaista ratkaisemaan onko sen syytä ryhtyä toimenpiteisiin ilmoituksen perusteella. Työntekijän sairastuminen ei ole ennalta arvaamaton tapahtuma, se on ihan normaalia että ihmiset sairastuu. Hälytysrahalla toisen vuoron tekeminen on ylitöitä ja siihen vaaditaan työaikalain perusteella AINA työntekijän suostumus. Se on työnantajan tehtävä hommata sinne joku sairastapauksessa. Ota yhteys liittoosi/luottamusmieheesi/työsuojeluvaltuutettuusi. Taas kilttejä hoitajia vedätetään.
Manta Posted August 30, 2008 Posted August 30, 2008 No perussäädöt koneesta, ambuttaminen, mitä jos kone hajoaa? mitä jos letkut hajoaa? mitä jos trakari irtoaa? mitä jos imu hajoaa? mitä jos potilas tuntuu imuista huolimatta tukehtuvan? Plus potilaskohtaiset hoitotoimenpiteet, esim. imut, katetroinnit, syöttämiset letkuun, vatsan toimittelut, nosturin käyttö... Plus "PEG-napin" ja trakarin ulkokanyylin vaihdot (noi kuului siis edellisten lisäksi mun tehtäviin hhpotilaiden hoitoringeissä) Olisi mun potilas ollut heikoilla mun hoidossa jos mun olisi yksin pitänyt häntä hoitaa! ::)Mullahan ei ole mitään tietoo monestakaan noista asioista. Letkuun syöttäminen oli lopetettu, kun potilas oli alkanut itse syömään. Katetrointia ei ollut kun potilas sai itseään sen verran käännettyä ja nostettua, että sain alusastian alle ja virtsaaminen häneltä onnistui tehdä astiaan. Ambuttaminen?Peg-nappi ym. ihan vieraita minulle. Minulle neuvottiin ennen työvuoron alkua ainoastaan liman imeminen. Sen neuvoi perushoitaja, joka ilmeisesti oli itsekin juuri oppinut ja ollut siinä hommassa vasta vähän aikaa. Sairaanhoitaja joka tuli ekakerralla tuekseni ja turvakseni oli takanapäin puhunut, että hän ihmettelee kun opetettu imeminen korkin päältä eikä oteta sitä pois. En tiedä termejä, enkä tehnyt mitään yksin, mitä ei ollut varmistettu, että sen voin tehdä. kuitenkin imut tein koko ajan niinkuin ph oli alkuaan minulle neuvonut. Potilas oli kuitenkin minun yönäni jo sen verran hyvässä kunnossa, että nukkui suurimman osan yötä.
Guest Posted September 4, 2008 Posted September 4, 2008 Olisi mun potilas ollut heikoilla mun hoidossa jos mun olisi yksin pitänyt häntä hoitaa! ::)Mullahan ei ole mitään tietoo monestakaan noista asioista. Ambuttaminen?Peg-nappi ym. ihan vieraita minulle. Hui! Tilanne, jossa ambuttamiseen joudutaan turvautumaan, on aina henkeä uhkaava hätätilanne! Ambuttamisen pitäisi kyllä olla ihan perusasia, joka jokaisen respiraattorissa olevan potilaan hoitajan PITÄÄ osata vaikka unissaan!!!!! Pelottavaa, että hoitajat suostuvat vaikka mihin työhön, ilman, että edes tietää perusasioita hoidosta! En haluaisi sinun laistasi hoitajaa itseäni tai läheistäni hoitamaan!
Lääkärihoitaja Posted September 4, 2008 Author Posted September 4, 2008 Päivittäin täytyy Ambuttaa kaikkia pitkäaikaisessa hengityskonehoidossa olevia, jotta atelektaaseja vältetään. Mielellään joka imun jälkeen. Kyllä nuo potilaat joskus myös laskettelevat tahallaan, jolloin pakko ambutella. Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!
Low Posted September 5, 2008 Posted September 5, 2008 Hui! Tilanne, jossa ambuttamiseen joudutaan turvautumaan, on aina henkeä uhkaava hätätilanne! Ambuttamisen pitäisi kyllä olla ihan perusasia, joka jokaisen respiraattorissa olevan potilaan hoitajan PITÄÄ osata vaikka unissaan!!!!! Meillä ainakin ambutetaan JOKA imun jälkeen! (Eikä muuten ole atalektaaseja... ;) ) Mutta olen kyllä kuullut, ettei kaikkialla näin tehdä. Jossain ei tosiaan ambuteta ennenkuin on hätä kyseessä... Olisi mielenkiintoinen tehdä opintokäynti jokaikisen teidän työpaikalle. Joka paikassa tehdään ja toimitaan niin eritavalla. This is my truth, tell me yours...
Guest Posted September 5, 2008 Posted September 5, 2008 Hui! Tilanne, jossa ambuttamiseen joudutaan turvautumaan, on aina henkeä uhkaava hätätilanne! Ambuttamisen pitäisi kyllä olla ihan perusasia, joka jokaisen respiraattorissa olevan potilaan hoitajan PITÄÄ osata vaikka unissaan!!!!! Meillä ainakin ambutetaan JOKA imun jälkeen! (Eikä muuten ole atalektaaseja... ;) ) Mutta olen kyllä kuullut, ettei kaikkialla näin tehdä. Jossain ei tosiaan ambuteta ennenkuin on hätä kyseessä... Tuosta käytännöstaä ollaan meillä luovuttu. Työskentelen siis tehovalvontaosastolla päivittäin intuboitujen potilaiden kanssa. Respiraattorihoidon kesto on jotain välillä 1 vrk- monta viikkoa. Keuhkojen rekrytoinnit tapahtuvat lääkärien toimesta yleensä ventilaattorin avustuksella, joskus harvoin ambuttaen. Yleensä ambuttamiseen joudutaan turvautumaan, kun potilaan happeutuminen äkisti huononee esim. kovan punkemisen seurauksena. Harvemmin syynä voi olla tukkiva limaproppu joka ei tule imulle ulos, dippaa saturaatiot ja vaan pitää "väliaikaisesti" työntää syvemmäs bronkukseen esim. ennen bronkoskopiaa. Joskus myös on tilanteita, jolloin respiraattorista loppuvat tehot ja tällöin ambuttaen saadaan potilas hapettumaan edes mitenkuten...
Low Posted September 6, 2008 Posted September 6, 2008 ^Njoo, onhan sulla muutenkin aika erilainen työnkuva joten sinäänsä ymmärrettävää tuo ambutusten vähäisyys. itse hoidan ihmisiä jotka ovat jo vuosia olleet hengityskoneessa. This is my truth, tell me yours...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now