Jump to content
MAINOS

Työpaikan WhatsApp-ryhmät


AnemonenemoRosa

Recommended Posts

Kuinka yleistä on, että tällaisia ryhmiä on käytössä?

Sairastumiset / sijaiset / vuoronvaihdot / esihenkilöiden tiedotukset hoituvat näin. 

Tällaisen viestiryhmän lukemisestahan ei vapaa-ajalla korvauksia saa, mutta työasiat nousevat mieleen vaikka olisi miten lomalla tai vapaalla.

Itse olen vaimentanut ryhmät, mutta kun Whatsappin avaa, näkyy siellä merkki että viestejä on tullut.

Mitä mieltä olette näistä?

 

 

 

Muokattu - AnemonenemoRosa
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Kyllä näitä on, omassa työpaikassa esim työntekijöiden ryhmä ja pomon ryhmä. En lue enkä vastaa vapaa-aikana. Olen vaimentanut myös äänet.  Se on totta että näkee kun viestejä tulee ja samalla miettii työasioita. Olen kuitenkin pitänyt kiinni siitä  että en lue enkä vastaile. Työnantajan on soitettava jos haluaa minuun yhteyden. Ja täytyy myöntää että en aina vastaa jos on muuta tekemistä. Omasta puhelimesta pystyy myös soittoäänen vaimentamaan ja näin teen aina lomilla. Mutta tokihan näen että puheluita on tullut, en kuitenkaan soita takaisin.  

Vielä ei ole kertaakaan  ollut niin tärkeää asiaa että vahinkoa olisi tapahtunut kun en vastaa. Työvuorojen vaihtoa, töihin kutsua,  ylitöitä eli ei mitään sen kummempaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistaakseen HUS:ssa on whatsup-ryhmät kiellettyjä enkä ole kylläkään niihin törmännyt pitkiin aikoihin. Perinteinen TXT-viesti (puutevuoroja varten) tai Osaava apin hälytys. Vuoronvaihdot aina kollegan kanssa kasvotusten, jonka jälkeen esihenkilölle ilmoitus.  Työasioita ei saisi facebook, messenger , whatsup yms kaltaisilla solvelluksilla käsitellä puutteellisen / kyseenalaisen tietosuojan takia. Vapaalla ei kyseisiä ilmoituksia katsella. Äänettömäksi tai kirjaudut sovelluksesta ulos. Jos työnantajalla on asiaa, sitten soittaa.

Lisäyksenä vielä, että oma vika se on, että omaan puhelimeen, jota käytät vapaa-ajalla liityt ryhmiin tai annan numerosi työnantajan spämmille 24/7. Monet esihenkilöt jättävät työpuhelimen työhuoneeseen päivän päättyessä tai vähintään tekevät soitonsiirron Oh -> Aoh tyyppisesti. Oletko itse ajatelut hankkia "työpuhelinta"?

Muokattu - Ariscka
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monessa paikkaa on osaston omat whatsApp kiellettyjä, ainakin työvuoron vaihdon suhteen sekä saikkujen paikkaukseen. Niin myös siellä missä minä työskentelen. 

Sairaala kylläkin perustanut eri sovellutuksen kautta vapaat työvuoro haut, mutt siinä on sitt muutakin mitä ei huudella, nimittäin siinä ei saa hälyrahoja kun on suostunut liittymään ryhmään. En ole liittynyt.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

3 tuntia sitten, holbs kirjoitti:

Miksi vuoronvaihdoista ei saa sopia Whatsapissa? Mitä lakia se rikkoo?

Yhdenvertaisuus

Yhdenvertaisuus on perusoikeus, jonka turvaaminen on keskeinen osa perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista. Perustuslain mukaan ihmiset ovat yhdenvertaisia lain edessä eikä ketään saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella. 

 

Elikkä työvuoro pitää olla kaikkien saatavilla! Ei vain se sisäpiiri jotka hyväksytty Whatsappiin!! ja työvuoron vaihdossa pitää olla esihenkilön hyväksyntä... Ettei joku imuroi toiselta esim. pyhätunteja, helppoja vuoroja, yövuoroja, jne. Joku saattaa olla työpaikalla alisteisessa asemassa ja häneltä viedään kyseisiä vuoroja...

Muokattu - MaleNurse
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin siis puutevuorot menevät Osaava Alarm-sovelluksen kautta jolloin kaikilla on yhtälainen mahdollisuus saada se vuoro.

Mä tarkoitin sellaista et haluun vaikka vaihtaa iltavuoron aamuvuoroksi. Esimiehen luvalla vaihto tapahtuu jos tapahtuu. Virallisia linjoja myöten lupa kysytään ainakin meillä.

Muokattu - holbs

EKG NERD

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole ja jos olisi niin en liittyisi. Työjutut työaikana työkännyyn. Ei muuhun puhelimeen. Paitsi sairastuessa pitää soittaa omalla kännyllä esihenkilölle.

Selkeää ja oikein.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Signal on parempi vaihtoehto. Signalissa on muistaakseni myös se hyvä ominaisuus, että voi mykistää koko sovelluksen eli ihan mihin ryhmään tulee viesti näet sen vasta kun avaat sovelluksen. 

 

Signal on myös tietoturvallisempi, se ei tallenna käyttäjästä tietoja ja sen sisällä lähetetyt viestit ovat päästä päähän -salattuja. Hyvä esimerkiksi työpaikka käyttöön. Jos taas kaikki muut ryhmät ym. on whatsapissa, niin ei tule vapaalla työjutut esiin.

 

Ongelma on sitten taas se, että vaikka signal on suosittu, voin olla 100 varma että olen työpaikaltani ainoa jolla on signal. 

Edit. Toki tavallinen tekstiviesti/puhelu on kaikista tietoturvallisin.

 

Muokattu - Lh95
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
MAINOS

Luo tunnus tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Vain jäsenet voivat kommentoida

Luo tunnus

Rekisteröi tunnus yhteisöömme. Se on helppoa!

Rekisteröi uusi tunnus

Kirjaudu sisään

Onko sinulla jo tunnus?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...