Jump to content
MAINOS

Hengityshalvauspotilaan hoito


Lääkärihoitaja

Recommended Posts

kysy ammattiliitosta jos et tiedä luottamusmiestäsi,ne ainakin osaa siellä auttaa,meillä onneksi hyvin huomioidaan miten ed.lista loppuu ja uusi alkaa,joskus on kyllä tiedossa pitkä putki mutta neuvoteltu on vapaat sitte johonkin väliin

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 208
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Hh-tiimissä jossa olin kesän töissä oli aina 2vp öiden jälkeen..  Lakisääteisyydestä en tiedä, mutta toimi ihan hyvin.. Eli yöstä nukkumaan ja pari päivää aikaa palautua ja sitten taas hommiin..  ;D    Rohkeasti vaan listan tekijän kans keskusteleen niin eiköhän asiat selviä..

Kyllä mä sut hoitelen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä työvuorolistan tekijällä pitää olla sen verran pollaa, että listat kohtaavat eikä esimerkiksi yöstä tulla seuraavana päivänä iltaan tms.

Meillä oli edellisessä tiimissä vain yksi vapaapäivä yövuorojen jälkeen. Sitten tultiin iltaan. Oli aika väsyttävää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

mitäs mieltä ootte siitä kun potilas tekee itse listat ja on semmosia 12 tunnin päiviä, kerran oli 15h? ihan sairasta.

Hymyä huuleen, vaikka virtsaat vastatuuleen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mitäs mieltä ootte siitä kun potilas tekee itse listat ja on semmosia 12 tunnin päiviä, kerran oli 15h? ihan sairasta.

Kenenkään ei ole pakko noin pitkiä päiviä tehdä. Noin pitkiin työvuoroihin ei voi ketään pakottaa. Ja se tuntuu kovin kummalliselta, että potilas tekee työvuorot. Maksaako hän palkatkin kokonaisuudessa omasta pussistaan?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

mitäs mieltä ootte siitä kun potilas tekee itse listat ja on semmosia 12 tunnin päiviä, kerran oli 15h? ihan sairasta.

Ota yhteys esimieheesi ja ilmoita, ettet suostu tällaiseen. Töitä löytyy kyllä muualtakin, joten suosittelen äänestämään jaloilla.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jostain syystä hhp-tiimit eivät ole kovin suosittuja... Olen tavannut vain vähintään jonkin verran yhteistyökykyisiä omaisia. Toisaalta voin kyllä aavistaa, että myös muunlaisia tapauksia on olemassa.

Itselleni hhp-työ on ollut pääasiallisesti ihan jees, koska inhoan osastotyöskentelyä. Omassa tapauksessani jatkuva seisominen oli liikaa. Suosittelen siis hhp-työtä vain pitkäpinnaisille ja vahvaselkäisille.  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni hhp-työ on ollut pääasiallisesti ihan jees, koska inhoan osastotyöskentelyä. Omassa tapauksessani jatkuva seisominen oli liikaa. Suosittelen siis hhp-työtä vain pitkäpinnaisille ja vahvaselkäisille.  :)

Miksi vahvaselkäisille, meitin potilaat 14kg ja 17kg  :)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Itselleni hhp-työ on ollut pääasiallisesti ihan jees, koska inhoan osastotyöskentelyä. Omassa tapauksessani jatkuva seisominen oli liikaa. Suosittelen siis hhp-työtä vain pitkäpinnaisille ja vahvaselkäisille.  :)

Miksi vahvaselkäisille, meitin potilaat 14kg ja 17kg  :)

Nyt vähän kiinnostaa, hoidatko lapsipotilaita. Aikalailla jatkuva haku on ollut lähistölle hoitamaan lasta... ja kiinnostanutkin on! Minua kiinostaisi viikonlopputyöt nyt keväällä harjotteluiden lomassa. Oolla siis vanhanaikaisena vipparina, mutta vaan yhdessä perheessä, lasta hoitaen.

Liian kranttu?

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Useammassa ringissä teen tällä hetkellä keikkaa omasta tahdosta. Kotona ovat kaikki hoitamani olleet. Vanhemmista ei koskaan ongelmaa, harvoin työaikana näkee. Olen tykännyt, mitä nyt valittamiani ongelmia ollut.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselleni hhp-työ on ollut pääasiallisesti ihan jees, koska inhoan osastotyöskentelyä. Omassa tapauksessani jatkuva seisominen oli liikaa. Suosittelen siis hhp-työtä vain pitkäpinnaisille ja vahvaselkäisille.  :)

Miksi vahvaselkäisille, meitin potilaat 14kg ja 17kg  :D

Lasten kanssa ei tarvinne rehkiä.  ;) Itselläni olisi tosiaan ollut voimaa, mutta instabiilin selän + tod. näk. Ehlers-Danlosin syndrooman yhdistelmä ei oikein toiminut hoitotyössä, kun pitää seistä...

Edit: typo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin teinkin. Otin jalat alle. ;) Uus työs löyty melko nopeesti. 300e pienempi palkka, mutta eipä tuossa työssä palkka enää motivoinutkaan. Onhan tämä taloudellisesti aikamoinen pudotus. :nauraa:[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 24.01.08 - klo:15:13


Southparkin sanat vaan sanon, ohjelma (työ) ei sovellu kellekään. 8)

Hymyä huuleen, vaikka virtsaat vastatuuleen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Tuo rinki ei sovellu kellekään. Olin lähtiessäni ringin konkari. Eli pisimpään ollut.

Jopas on potilaalla rinki. Ikävä kuulla, että (sinäkään) et jaksanut tuon kauempaa. ::) Toisaalta sitä saa, mitä tilaa... Vaikeiden potilaiden ja omaisten kanssa on tylsää työskennellä ja silloin ovi käy helposti. Minulla paloi erään potilaan ja etenkin heidän omaistensa kanssa pinna yhdessä ainoassa työvuorossa. Onneksi olinkin silloin vain keikkalainen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Onnea vaan, Mamu.  :- Toivottavasti sijaisrinki on olemassa... Et taida olla Medonen alueilla? MO lähes hoitaa tiettyjen potilaiden ketjut pk-seudulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

No niin, sittenhän tiedän minne EN päätäni laita.

Olen sairaalassa varahenkilöstössä ja aion kieltäytyä menemästä puuttumaan HH-potilaiden hoitoon. Nyt kun olen tätä ketjua lukenut niin kuvani on vain vahvistunut siitä, että se homma ei ole minulle hetkeksikään sopiva, vaikka olen kyllä ennakkoluuloton mutta Kiitos, ei!

Voimia teille, jotka jaksatte!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se työ nyt ihan näääääin kamalaa ole. Kyllä sairaalassakin kamalia kuspääpotilaita on ollut.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei se työ nyt ihan näääääin kamalaa ole. Kyllä sairaalassakin kamalia kuspääpotilaita on ollut.

Toisaalta sairaalassa ei ole pakko päivystää koko työvuoroa saman potilaan vieressä ainoana hoitajana...

Itselleni ei ole jäänyt mitään kammoa hhp-työstä. Mutta ehkä potilaatkin olivat aika jees tyyppejä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tahdoin vain sanoa, ettei työ kaikissa ringeissä ole täyttä hel*ettiä. Tunnen runsaasti mukavia hoitajia, jotka ovat olleen ringeissä kymmenenkin vuotta. Sitten olen kuullut näistä ringeistä missä porukka vaihtuu lähes vuorottain.

Mamulle kiitos linkistä. Molemmissa ringeissä missä olen häärännyt, on ollut voimassa vakituinen työsuhde kunnes hoidon tarve loppuu. Suullinen tieto on, että palkka juoksee 2vkoa potilaan kuoleman jälkeen ja sitten loppuu. Onko tämä laitonta, sitä en saanut itselleni selvitetyksi.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Molemmissa ringeissä missä olen häärännyt, on ollut voimassa vakituinen työsuhde kunnes hoidon tarve loppuu. Suullinen tieto on, että palkka juoksee 2vkoa potilaan kuoleman jälkeen ja sitten loppuu. Onko tämä laitonta, sitä en saanut itselleni selvitetyksi.

tässä lainaus yhdeltä toiselta sivulta:

Hoitajan työsopimuksen pituutta ei saa sitoa potilaan elinikään, linjaa korkein oikeus.

Vaasan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä toimi oikeuden mukaan väärin solmiessaan lähihoitajan kanssa työsuhteen, joka määriteltiin kestämään niin kauan kun potilas tarvitsee hoitoa.

Työsuhde solmittiin vuonna 2002. Lähihoitajan tehtävänä oli hoitaa kotona 74-vuotiasta hengityshalvauspotilasta. Potilas kuoli kaksi vuotta myöhemmin. Kuolemaa seuranneena päivänä lähihoitajalle ilmoitettiin työsuhteen päättyvän.

Kuntayhtymä perusteli määräaikaista sopimusta sillä, että kyseessä oli muusta sairaalassa annettavasta hoidosta erillinen hoito, ja että hengityshalvauspotilaiden hoitotarve on sattumanvaraista. Lisäksi kuntayhtymä ennakoi, ettei hoidon tarve voinut olla kovin pitkäaikaista, koska potilas oli niin iäkäs.

Korkeimman oikeuden mukaan hengityshalvauspotilaan hoitoa ei voi pitää sillä tavoin satunnaisena, että määräaikaisten työsuhteiden käyttö olisi perusteltua. Oikeus totesi myös, ettei lähihoitajien tarvetta voida pitää satunnaisena, sillä heitä työskentelee kuntayhtymän sairaaloissa. Jos hengityshalvauspotilaan hoitoa ei ole tarjolla, hoitaja voidaan siirtää ja tarvittaessa kouluttaa sairaalatyöhön.

Myös käräjä- ja hovioikeus ovat pitäneet työsopimuksen määräaikaisuutta perusteettomana. Kuntayhtymä on tuomittu maksamaan hoitajalle korvauksena viiden kuukauden palkasta ja oikeudenkäyntikuluista noin 10 000 euroa.

Korkein oikeus määräsi kuntayhtymän maksettavaksi lisäksi 1 200 euroa oikeudenkäyntikuluja.

Itse olen ollut samassa paikkaa pian 8 vuotta vuoden mittaisilla määräaikaisilla sopimuksilla, työsopimuksessa on lisäksi maininta niin kauan kuin tämän potilaan hoidon tarve jatkuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Terveisiä hengityshalvaus-yövuorolaiselta!

Olen tehnyt tätä työtä nyt pari kuukautta enkä ole vielä oikein osannut muodostaa mielipidettä suuntaan enkä toiseen...

Työtahti on ihana, sitä ei käy kiistäminen, olen aina inhonnut osastoilla potilaan luota toiselle juoksemista!

Olen aina myös inhonnut sitä, että potilaitaan ei opi tuntemaan. Ajattelin että tässä työssä oppii ainakin tuntemaan hoidettavansa kun heitä on vain yksi. Valitettavasti olen saanut huomata, että potilas ei tule juurikaan tutummaksi useamman jo mainitsemista syistä: kommunikointi on huonoa ja potilas ja omainen ovat vaativia ja hankaliakin.

Ihanaa on myös se että saa työskennellä yksin, olen sen verran erakkoluonne että en kaipaa työkavereita joka työvuoroon.

Yövuorot menevät mukavasti netissä/tv:n ääressä/kirjaa lukiessa... Täällä on siis mahdollista olla eri huoneessa kuin missä hoidettava nukkuu.

En vielä osaa sanoa kuinka kauan haluan tätä työtä jatkaa, se kun riippuu niiin monesta seikasta...

This is my truth, tell me yours...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Low, toit esille olennaisen asian - hhp-työssä potilaan kanssa kommunikoiminen voi olla vaikeaa. Jotkut potilaat eivät muuten puhu enää ollenkaan. Esimerkiksi ALS voi loppuvaiheessa viedä täysin puhekyvyn.

Kiva, jos työtahti tuntuu hyvältä. Omassa pitkäaikaisimmassa tiimissäni oli kiirettä, ja potilas oli vaativa. Jouduin seisomaan aivan liikaa, ja sen seurauksena selkä petti. Hhp-työ ei sen jälkeen ole enää sujunutkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...