Jump to content
MAINOS

Hengityshalvauspotilaan hoito

Recommended Posts

Posted

Samantyylisessä paikassa työskentelen ku S-hoo ja kyllä meillä ambutellaan vielä joka vuorossa jos on putki kurkussa... Ei välttämättä jokaisen imun jälkeen, riippuen potilaan tilanteesta... Kuulemma tuolla naapurissa ambutuksesta ollaan jo luovuttu näin vakkaritoimenpiteenä mutta meillä ambutuksista luopuminen on vasta keskustelun tasolla...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

MAINOS
  • Replies 208
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Lääkärihoitaja

46

• Pernasoppa

18

• Mamu

16

Posted

^Njoo, onhan sulla muutenkin aika erilainen työnkuva joten sinäänsä ymmärrettävää tuo ambutusten vähäisyys. itse hoidan ihmisiä jotka ovat jo vuosia olleet hengityskoneessa.

Alunperinhän tämä keskustelu lähtisiitä mun argumentista, että työskenteleepä sitten missä tahansa missä konepotilaita hoidetaan, niin jokaisen hoitoon osallistuvan tulee OSATA ambuttaminen.

Ei kilpailua siitä, missä ambutetaan enemmän ja missä vähemmän.  :-X

Posted

Alunperinhän tämä keskustelu lähtisiitä mun argumentista, että työskenteleepä sitten missä tahansa missä konepotilaita hoidetaan, niin jokaisen hoitoon osallistuvan tulee OSATA ambuttaminen.

Ei kilpailua siitä, missä ambutetaan enemmän ja missä vähemmän.  ;D

Ei toki kilpailua, mutta onhan se niinkin, että mitä tarkemmin huolehditaan keuhkotuuletuksesta imujen jälkeen, sitä vähemmän atalektaaseja ;D Kyllä mä olen ainakin ylpeä siitä, kuinka hyvin meillä asiasta huolehditaan...

This is my truth, tell me yours...

• 4 months later...
Posted

Joko työ on uuvuttanut kaikki rinkiläiset?

Mites mites taas tällainen asia: Samassa sh-piirissä kaksi samantyyppistä hh-potilasta. Toisessa ringissä pitää olla yksi sh, joka on vastaava hoitaja -> saa sh:n palkkaa, muut saavat ammatista riippumatta perushoitajan palkkaa. (siis ammattitaitoiset ja valmiit) Toisessa ringissä jokainen saa ammattinsa mukaista palkkaa.

Miten sitten ammattitaidottomien palkka? Päivähoitaja esim.? Onko se täysi -5% vai -10%?

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Posted

Joko työ on uuvuttanut kaikki rinkiläiset?

Mites mites taas tällainen asia: Samassa sh-piirissä kaksi samantyyppistä hh-potilasta. Toisessa ringissä pitää olla yksi sh, joka on vastaava hoitaja -> saa sh:n palkkaa, muut saavat ammatista riippumatta perushoitajan palkkaa. (siis ammattitaitoiset ja valmiit) Toisessa ringissä jokainen saa ammattinsa mukaista palkkaa.

Miten sitten ammattitaidottomien palkka? Päivähoitaja esim.? Onko se täysi -5% vai -10%?

Kaverini on hh-ringissä töissä ja on ollut nyt yhteydessä luottamusmieheen palkka-asioissa. Kyseinen kaveri on aikuispuolen lh-opiskelija (opintoja jäljellä vain suuntaavista noin ½v enään, erittäin hyvä työkokemus hoitoalalta niin tk:sta kuin vanhainkodilta, ennen opintoja työskennellyt laitoshuoltajana ja hoitoapulaisena eräässä isossa sairaalassa), hänen palkkansa on lh:n palkka -5%. Kun taas samassa tiimissä töissä oleva _kouluttamaton_ henkilö (tais olla koulutukseltaan kodinhoitaja?) saa täyden lähihoitajan palkan... Eikös kuulostakkin aika reilulta  :P?

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Posted

"Kun taas samassa tiimissä töissä oleva _kouluttamaton_ henkilö (tais olla koulutukseltaan kodinhoitaja?) saa täyden lähihoitajan palkan... Eikös kuulostakkin aika reilulta  *pyhimys*? "

Kodinhoitaja ei ole "kouluttamaton", vaan käynyt 2-2,5 vuotisen hoitajakoulutuksen, joka sisältää vanhustyön ja lastenhoitotyön lisäksi myös lääke-+sairaanhoitoa vain hieman vähäisemmässä määrin kuin entinen apuhoitaja/perushoitaja. Kuitenkin paljon enemmän kuin laitosapulainen/hoitoapulainen.

Posted

Entäs päivähoitaja.

Posted

"Kun taas samassa tiimissä töissä oleva _kouluttamaton_ henkilö (tais olla koulutukseltaan kodinhoitaja?) saa täyden lähihoitajan palkan... Eikös kuulostakkin aika reilulta  ;)? "

Kodinhoitaja ei ole "kouluttamaton", vaan käynyt 2-2,5 vuotisen hoitajakoulutuksen, joka sisältää vanhustyön ja lastenhoitotyön lisäksi myös lääke-+sairaanhoitoa vain hieman vähäisemmässä määrin kuin entinen apuhoitaja/perushoitaja. Kuitenkin paljon enemmän kuin laitosapulainen/hoitoapulainen.

Onko kodinhoitajat koulutettu myös käyttämään hengityskonetta, imua, ambua, jne.? Entä vaihtamaan tuota kanyylia, tms.?

Ja kohta valmistuvallani kaverilla on lh-opintoja taustalla nyt reilut 2,5v (lähes 3v kohta täynnä), valmistuu ensihoidon koulutusohjelmasta.

Minä ainakin kyseenalaistaisin kodinhoitajan hengityshalvaustiimissä (jossa siis työskennellään pääasiassa itsenäisesti asiakkaan kotona), varsinkin kun ainakaan tällä kyseisellä henkilöllä ei ole suoritettuna edes minkäänmoisia lääkkeenjakolupia, tms.

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Posted

Onko kodinhoitajat koulutettu myös käyttämään hengityskonetta, imua, ambua, jne.? Entä vaihtamaan tuota kanyylia, tms.?

Minä ainakin kyseenalaistaisin kodinhoitajan hengityshalvaustiimissä (jossa siis työskennellään pääasiassa itsenäisesti asiakkaan kotona), varsinkin kun ainakaan tällä kyseisellä henkilöllä ei ole suoritettuna edes minkäänmoisia lääkkeenjakolupia, tms.

Täällä vaaditaan kaikilta peruskoulutuksesta riippumatta lääketestien läpäisy. Monellako sh:lla tai vaikka erikoislääkärillä on tuo hh-potilaann hoito-koulutus valmiina? Se on työpaikkakoulutus, joka täällä suunnalla kestää teoriapuolisena 8h ja käytännön osalta 3-7 päivää.

Olen siis Fiu kanssasi samaa mieltä palkkauksen suhteen...

muoks* typo

Posted

"Minä ainakin kyseenalaistaisin kodinhoitajan hengityshalvaustiimissä (jossa siis työskennellään pääasiassa itsenäisesti asiakkaan kotona), varsinkin kun ainakaan tällä kyseisellä henkilöllä ei ole suoritettuna edes minkäänmoisia lääkkeenjakolupia, tms."

Ei todellakaan ole asiallinen valinta kodinhoitaja, eikä myöskään lähihoitaja (minä) hengityshalvaustiimiin ilman työpaikkakoulutusta tai erillistä hengityshalvauspotilaan hoidon koulutusta! Kritisoinkin sitä sanaa "kouluttamaton".

Ja silloin kun sen yhden yön olin henkkaripotilasta vahtimassa ei rekrytoija todellakaan mulle kertonut muuta kun, että saan riittävän/tarpeellisen koulutuksen ja työkaverien tuen kun sen yhden yön valvon tätä ihmistä. Menin kyllä ihan luottaen siihen, että yhden yön pärjää kun aina saa apua. Sen jälkeen kieltäydyinkin koko osastolle menemästä, kun olen saanut koulutukseni vain vanhuksiin ja mielisairaisiin.

Posted

Vaikea asia on se, että mieluummin sitten vähemmän koulutettuja ihmisiä vai ei ketään. Pula on työvoimasta.

• 1 month later...
Posted

Koordinoiko Hengityshalvausyksikkö (Hyvinkään sairaalassa) koko HUS:n alueen potilaita? Onko Pirkanmaalla hengityshalvausyksikköä?

Posted

Koordinoiko Hengityshalvausyksikkö (Hyvinkään sairaalassa) koko HUS:n alueen potilaita?

Helsingillä on ainakin oma hengityshalvausyksikkö
Posted

Koordinoiko Hengityshalvausyksikkö (Hyvinkään sairaalassa) koko HUS:n alueen potilaita?

Helsingillä on ainakin oma hengityshalvausyksikkö

Ja Peijaksen = VAntaan ja Jorvin = Espoon alueella myös mielestäni.

3 lapsen äiti

• 4 weeks later...
Posted

Paljon puhuttaa tää hengityshalvauspotilaiden hoitotyö ja käytäntöjäkin niin monenlaisia eri ringeissä. Itse olen tässä hommassa ollet vasta reilun kuukauden ja mielenkiintoista oli ketjua lueskella näin aamuyön tunteina.

Kun työskennellään yksin potilaan kotona eikä ns. rehellisä taukoja hoitaja pysty pitämään niin miten olette sen järjestelleet? sitä tarkoitan kun täällä yhdessä ringissä hoitajat lähtevät mahdollisuuksien mukaan töistä 30 min aiemmin (ruokatauko 20min+kahvitauko 10 min). Onko tällainen käytäntö muuallakin?

Minulla perehdytystä hommaan oli viikko, mutta silti on vastaan tullut asioita jotka hieman mietityttää...Rinki on uusi ja perehdyttäjät neuvoneet kukin omien työtapojensa mukaan meitä aloittaneita, mika hieman "sotkee soppaa"...

Viimeiset pariviikkoa on hengityskoneissa ollut jos jonkinlaista häikkää ja kukin lääkäri viilaillut säätöjä. Meillä aina toinen varakone alahyllyllä mutta nyt sekin huollossa...Käytössä Breas pv403 peep, meinaa jo möröksi käydä kun jatkuvaan piippaa jos jotakin.

Tällaisessa hommassa en ennen ole ollut mutta, ihan olen tykännyt. Potilas hyvä tyyppi ja kunhan pelit ja vehkeet vaan toimis niin mikäs tässä  :)  toisinaan yön tunteina mieleen hiipii epävarmuus että jos tiukkatilanne tulee osaako toimia oikein yms.  mutta kuulunee kuvaan näin alkukarkeloissa..

Posted

Juu epävarmuus kuuluu kuvaan  :D Pidän ruoka- ja kahvitauot normaalisti. Muutenkinhan tuo nyt on aika joustavaa. Aamusella saatan juoda kahveja, ja iltapäivällä toiset, joten ei haittaa jos kesken lounaan joudun imemään. Työ on niin paljon erilaista kuin sairaalassa, kun kukaan ei ole vahtimassa ja nipottamassa, mutta 30 min aikaisemmin ei kyllä voi lähteä, jos on hetkeksikään istunut alas vuoron aikana. Ovatko nämä ihmiset siis syömättä ja juomatta (muuta kuin seisaaltaan vettä) 7-15?

Posted

Ei kai he nyt syömättä ja juomatta kuitenkaan ole..mutta niin siellä ja toisin tuolla  ;D

Posted

olin hussilla hoitamassa hengityskonepotilasta kouluttamattomana.Työskentelimme yksin vuorossa. Kaikki opetti hoitamaan erilailla, Sairaanhoitaja lähti juuri kun menin sinne. Mitään lääke tai pistokoulutusta ei annettu.Ihmettelen miten hus jossa nyt luulisi olevan käytänteet toimivat tuomoisien yksiköiden kohdalla niin välinpitämättömästi.

• 3 months later...
Posted

itse olen ollut vajaan kuukaude hhpotilaan hoitoringissä töissä, opiskelen vielä lähihoitajaksi. Kokemus on sinällään ollut hyvin raskas mutta palkitseva. työ on raskasta ja ainut keino millä potiltas voi pitää omaa "vallantunnetta" yllä on monille tuttu vähän sitä ja vähän tätä. itse en vaihatisi kokemuksena tätä mihinkään vaikka asiat tehdään noin 100% erinlain kuin esim sairaaloissa. mielestäni hoitajan/avustajan tulisi hyväksyä täydellisesti optilaan tilanne ja mukautua siihen. tietenkään kaikkea ei tarvitse kuunnella, mutta siitäkin voi potilaan kanssa keskustella ettei jää asia hiertämään. Itselläni on käynyt tuuri siinä että potilaan kanssa kemiat pelaa ja läppä lentää vaikka vastaava sairaan hoitaja joka minut töihin otti melkein jo haukkui paikan lyttyyn ja sanoi etten jaksaisi siellä, mites kävikään?? never say never. tässä työssä oppii kyllä arvostamaan jokaista omaa ruumiin toimintoa ja jos joku ei arvosta vielä niin syytä olisi.  jaksamisia kaikille ja kommentoikaa..

• 2 years later...
Posted

Nostetaanpas ketjua, jos sais linjoille uusia hengityshalvauspotilaiden hoitajia :)

Itse olen nyt muutaman kuukauden tätä työtä tehnyt. Potilas asuu kotonaan vaimonsa kanssa. Ovat hyvin aktiivisia, kyse ei siis ole vuodepotilaasta. Käyvät paljon reissussa, konserteissa yms. Hyvin on mennyt, ja tunnen olevani pidetty. Tämä työ on sopinut tällaiselle vähän erakkoluonteiselle ihmiselle, kun saa olla yksin vuorossa ja vastuuta on sopivissa määrin. Olen siis tykännyt todella paljon.

Meillä on tiimissä 5 hoitajaa ja muutama sijainen jotka voivat lähinnä tehdä viikonloppuja. Ainoa huono puoli tässä on se, että mulla ei ole juuri koskaan viikonloppuvapaita. Kolmen kuukauden aikana ollut kaksi viikonloppuvapaata, siis niin että sekä lauantai että sunnuntai ovat vapaita. Onko tämä ihan oikein?

Olen myös havainnut sitä, että potilas sekä vaimo, tykkäävät joistakin hoitajista, ja joistakin taas puhuvat p*skaa, mutta tuntuvat silti hyväksyvän sen, että tähän pitää vain sopeutua. Potilas on ollut hegityskoneessa kohta kaksi vuotta. Sairaus etenee, mutta varsinkaan vaimo ei tunnu sitä hyväksyvän, ja välillä tuntuu että se on meidän hoitajien vika kun "emme saa" potilasta paremmaksi. Meidän pitäisi kävelyttää enemmän, harrastaa potilaan kanssa liikuntaa jne. Mutta kun potilas ei enää jaksa eikä pysty niin hyvin. Tuntuu että röörit menevät aina vaan entistä pienemmästä ja pienemmästä rasituksesta tukkoon.

Palkasta on ollut puhetta, mulla lähihoitajana peruspalkka on 2044e + lisät joita tulee kans ihan kivasti, teen tosi paljon iltoja ja viikonloppuja ja öitä.

• 4 weeks later...
Posted

Olen myös havainnut sitä, että potilas sekä vaimo, tykkäävät joistakin hoitajista, ja joistakin taas puhuvat p*skaa, mutta tuntuvat silti hyväksyvän sen, että tähän pitää vain sopeutua. Potilas on ollut hegityskoneessa kohta kaksi vuotta. Sairaus etenee, mutta varsinkaan vaimo ei tunnu sitä hyväksyvän, ja välillä tuntuu että se on meidän hoitajien vika kun "emme saa" potilasta paremmaksi. Meidän pitäisi kävelyttää enemmän, harrastaa potilaan kanssa liikuntaa jne. Mutta kun potilas ei enää jaksa eikä pysty niin hyvin. Tuntuu että röörit menevät aina vaan entistä pienemmästä ja pienemmästä rasituksesta tukkoon.

sillainhan se on että usein hengityshalvauspotilaiden kanssa kyllä pärjää mutta omaiset tuottaa hankaluuksia ;)

• 1 month later...
Posted

sillainhan se on että usein hengityshalvauspotilaiden kanssa kyllä pärjää mutta omaiset tuottaa hankaluuksia ;)

Näin tuntuu tosiaankin olevan. Kyllä taas niin korpeaa, että....!!!

• 1 month later...
Posted

juu tää on se ala, joka minua kiinnostaa.

kyllä se nyt menee ilmankin peg-24 ää mutta kuitenkin.

Odotan työvalmennukseltani paljon. Hhpotilaan kanssa on varmasti tärkeintä huoltaa teknisiä laitteitaan,sekä suorittaa luku laitteen antamaan tulokseen.

Potilaan aktiviteetit muodostettakoon potllaan mukaan tarvittaessa .

Marianne T.

Posted

kanssa on varmasti tärkeintä huoltaa teknisiä laitteitaan,sekä suorittaa luku laitteen antamaan tulokseen.

Potilaan aktiviteetit muodostettakoon potllaan mukaan tarvittaessa .

Juu, no tärkeintä ei todellakaan ole teknisten laitteiden huolto, eikä tuo jälkimmäinen omituinen lausekaan vaikuta oleelliselta.

• 10 months later...
Posted

Mitä te asiakkaiden kotona työskentelevät hoitajat teette kaiken sen ajan kun ei ole erityisiä hoitotoimenpiteitä? Tokihan asiakasta täytyy tarkkailla koko ajan ja hänen kanssaan voi seurustella (jos voi) mutta kai hän haluaa olla omassa rauhassaankin välillä.. Olen ensimmäistä kertaa hoitoringissä ja ensimmäisiä työpäiviä teen. Mietin, että voinko lueskella lehteä tms. työpäivän aikana (toki valppaana olisin havainnoimaan asiakasta siinäkin)..? Miten te muut saatte kulumaan sen ajan kun ei ole varsinaisesti mitään tekemistä?

MAINOS

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...