Jump to content
MAINOS

Lähihoitajakoulutus


Alf

Recommended Posts

Joku syyhän niihin lähihoitajakoulutuksen ikärajoihin aikanaan oli... Mietin että mahtaakohan ikärajoista nyt olla tingitty vain työvoimapulan vuoksi...

Vai onko tämä vain tässä länsimaisessa kulttuurissa että nuoruuden pitäisi olla jotenkin huoletonta aikaa?

Silloin kaaauan sitten kun mä lähäriks hain oli se mitätön ikäraja 17v. (Joku mua vielä vanhempi raakku voi kertoa sit jos se on ollu vielä korkeempikin.) Piti siis täyttää 17v sinä vuonna kun aloitti opinnot. Mä aloitin ne 16v 4kk:n iässä, eli puoli vuotta vain piti "kypsyä". Nykyäänhän ne valmistuu ihan yhtä vanhoina ku mäkin silloin, mutta ne kypsyy sen puoli vuotta koulussa, joten musta se on ihan vaan positiivista...  :nauraa:

Ja tottakai osalle voi olla liian rankkaa, mutta aina on se marginaalialue ihmisissä. Ei voi yleistää.

Mut ehkä ne opinnot on tässä melkein kymmenessä vuodessa muuttunu paljoltikin, kun en mä kokenu koskaan että mun elämä olisi lh-opintojen takia menettänyt huolettoman nuoruuden.  ;D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 272
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Lukio on henkisen kasvun aikaa.

Sori nyt on pakko vähän kärjistää vaikka yritänkin välttää tätä viimeiseen asti...

Nuoruus sinäänsä on hyvin vaativa elämänvaihe johon liittyy hurjasti erilaisia kehitystehtäviä, mm. liittyen henkiseen kasvuun. Samalla tavalla siellä amiksen puolellakin ihminen kehittyy henkisesti  :). Myönnän että välillä tuntui kamalan raskaalta kun täytyi kasvaa aikuiseksi ja ammattiin samaan aikaan. Mutta ainakin itse koin että se kuitenkin onnistui hyvin vaikeuksista huolimatta.

Tarkoitit ehkä asian kuitenkin niin että tätä henkistä kypsyyttä tarvitaan päätökseen hakeutua alalle? Jollekin voi olla itsestään selvää jo 16-vuotiaana mitä haluaa tehdä, osalle on vaan selvää mitä haluaa tehdä juuri nyt. Ainakaan itse en osaa ajatella että olisin koko elämäni tällä alalla vaikka tällä hetkellä ei ole kiinnostusta hakeutua alalta pois... Suomessa voi opiskella ihan minkä ikäisenä tahaansa  ;), vaikka siellä lukiossa....

Tarkoitin vain sitä, että kun menee lukion jälkeen sinne amikseen, on (ehkä, toivottavasti, luultavasti edes joku on) henkisesti kypsempi, kuin silloin ennen lukiota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitin vain sitä, että kun menee lukion jälkeen sinne amikseen, on (ehkä, toivottavasti, luultavasti edes joku on) henkisesti kypsempi, kuin silloin ennen lukiota.

Ikinä en ole ymmärtänyt, miksi mennä lukion jälkeen ammattikouluun, kun kerran voi hakea myös amk:hon?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitin vain sitä, että kun menee lukion jälkeen sinne amikseen, on (ehkä, toivottavasti, luultavasti edes joku on) henkisesti kypsempi, kuin silloin ennen lukiota.

Ikinä en ole ymmärtänyt, miksi mennä lukion jälkeen ammattikouluun, kun kerran voi hakea myös amk:hon?

Sama täällä, en ymmärrä. Tiiän monta tyyppiä, jotka ovat käyneet ensin lukion, sitten lähihoitajaksi ja lähärikoulun jälkeen sairaanhoitajaksi. Miksi ei suoraan ammattikorkeakouluun  huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep, mä en tienny että voin hakee sairaanhoitajaks kun puuttuu toi 3 v koulutus siks ryhdyin lukemaan lähäriks. Sitten kuulinkin että voin hakea siitä huolimatta sairaanhoitajaks ja olen nyt menossa valintakokeeseen. Kyllä hetkeekään miettimättä jätän kesken lähäriopinnot jos vaan pääsen amk:hon. On kyllä sen verran nöyryyttäviä kokemuksia ollu noi näyttökeskustelut  angry.png. Onneks nuorisopuolella ei ole noita näyttöjä. Miltenhän se vaikuttais 16 v itsetuntoon, kun tämmönen yli 3 kymppinenkin meinaa musertua. Kyllä edellisessäkin keskustelussa olin ihan altavastaajana.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On kyllä sen verran nöyryyttäviä kokemuksia ollu noi näyttökeskustelut   angry.png. Onneks nuorisopuolella ei ole noita näyttöjä. Miltenhän se vaikuttais 16 v itsetuntoon, kun tämmönen yli 3 kymppinenkin meinaa musertua. Kyllä edellisessäkin keskustelussa olin ihan altavastaajana.

Näytöt on tulossa nuorisopuolellekkin, niiden pitäisi alkaa ensi syksystä lähtien. Kaikki aina stressaa näytöistä kamalasti, onko ne oikeesti niin kamalat  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On kyllä sen verran nöyryyttäviä kokemuksia ollu noi näyttökeskustelut   angry.png. Onneks nuorisopuolella ei ole noita näyttöjä. Miltenhän se vaikuttais 16 v itsetuntoon, kun tämmönen yli 3 kymppinenkin meinaa musertua. Kyllä edellisessäkin keskustelussa olin ihan altavastaajana.

Näytöt on tulossa nuorisopuolellekkin, niiden pitäisi alkaa ensi syksystä lähtien. Kaikki aina stressaa näytöistä kamalasti, onko ne oikeesti niin kamalat  :-

Niiden piti alkaa "ensi syksynä" myös vuonna 2002...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitin vain sitä, että kun menee lukion jälkeen sinne amikseen, on (ehkä, toivottavasti, luultavasti edes joku on) henkisesti kypsempi, kuin silloin ennen lukiota.

Ikinä en ole ymmärtänyt, miksi mennä lukion jälkeen ammattikouluun, kun kerran voi hakea myös amk:hon?

Sama täällä, en ymmärrä. Tiiän monta tyyppiä, jotka ovat käyneet ensin lukion, sitten lähihoitajaksi ja lähärikoulun jälkeen sairaanhoitajaksi. Miksi ei suoraan ammattikorkeakouluun  huh.gif

Koska on hyvä olla olemassa joku ammatti, että voi tehdä töitä sen aikaa kun odottelee pääsyä ammattikorkeakouluun. Ei sinne niin helppoa ole päästä, sinne kun on muitakin hakijoita kuin minä Ja lukion jälkeen en itse asiassa edes tienny mitä haluan tällä elämälläni tehdä. Olin sitten työmarkkinatukiharjoittelussa lasten parissa, mistä sain kipinän hakea kasvatuspainotteiselle alalle. Lähihoitajan hommathan nyt on pääasiassa sitä sairaanhoitoa ja huolenpitoa, joten siksi joku voi vähän ihmetellä, että miksi ihmeessä sitten hain LHkoulutukseen kun kerran haluan kasvatusalalle töihin. Mutta täällä LANU:ssa olen huomannut et aineet on juuri sitä, mitä haluankin opiskella, tää on just mun juttu. Ja tosiaan, kun on se ammatillinen perustutkinto sekä YO-paperit, niin voin valita kummilla haen, tai hakea vaikka molemmilla. Yliopistoon hakiessa ei lähärin papereilla tee mitään, mutta ammattikorkeakouluun hakiessa kylläkin. Niistä ainakin näkee, että mulla on jo jotain koulutusta takana, etten nyt ihan pystymetsästä ole tulossa.

Riittäkö nämä perustelut vai haluatko että perustelen vielä lisää? Kyllä multa tätä löytyy...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitin vain sitä, että kun menee lukion jälkeen sinne amikseen, on (ehkä, toivottavasti, luultavasti edes joku on) henkisesti kypsempi, kuin silloin ennen lukiota.

Ikinä en ole ymmärtänyt, miksi mennä lukion jälkeen ammattikouluun, kun kerran voi hakea myös amk:hon?

Sama täällä, en ymmärrä. Tiiän monta tyyppiä, jotka ovat käyneet ensin lukion, sitten lähihoitajaksi ja lähärikoulun jälkeen sairaanhoitajaksi. Miksi ei suoraan ammattikorkeakouluun  huh.gif

Multa löytyy monta hyvää syytä.

-Menee lukioon "muuten vaan" kun siellä on kivaa. Itse kävin musiikkilukion ja kolme vuotta kului kyllä ihan muissa puuhissa kun pänttäämisessä.. Karaokea olin laulamassa baarissa äikän kirjotuksia edeltävänä iltana. En paljon ressannu. :) (Nim. Cum laude approbatur)

-Haluaa mieluummin puutarhuriksi kuin hortonomiksi (AMK).  8)

-Ei tiedä mitä haluaa.

-Haluaa lyhyellä koulutuksella pian ammattiin (lh 2 vuotta)

-Huomaa kesken lh-koulutuksen kaipaavansa SITTENKIN lisää haastetta opiskeluun ja tulevaan työhönsä.

En mä ainakaan lukiossa vielä tiennyt mitä mä haluan, eikä mun mielestä tarvikaan. Lukioaika oli mukavaa aikaa ainakin omalla kohdalla, ja sieltä on ne parhaat "nuorisokohellukset" ja menemisen meiningit.

Nyt vasta alkaa pikkuhiljaa hahmottua mitä sitä elämältään haluaa, ja sitä onkin etsitty vaikka mistä.  Nyt sitten voi ruveta tosissaan miettimään josko musta tuliskin sh. Jos ne vaan mut kouluun huolii. Ja sinne mä tarvin niitä yo-papereita kun toi lh-homma on vielä vähän puolitiessä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

On kyllä sen verran nöyryyttäviä kokemuksia ollu noi näyttökeskustelut   angry.png. Onneks nuorisopuolella ei ole noita näyttöjä. Miltenhän se vaikuttais 16 v itsetuntoon, kun tämmönen yli 3 kymppinenkin meinaa musertua. Kyllä edellisessäkin keskustelussa olin ihan altavastaajana.

Näytöt on tulossa nuorisopuolellekkin, niiden pitäisi alkaa ensi syksystä lähtien. Kaikki aina stressaa näytöistä kamalasti, onko ne oikeesti niin kamalat  :-

Niiden piti alkaa "ensi syksynä" myös vuonna 2002...

Aikuisopintojen näytöt ovat tietääkseni olleet käytössä jo useamman vuoden ja nyt nuorisopuolen näytöt tulevat koko Suomenmaahan. Pilottikouluja on ollut kokeilussa pidempään nuorisopuolellakin. Itse olen ottanut näyttöjä vastaan kymmeniä ja jokainen näyttö on erilainen. Näyttöhän on tekijänsä / tavotteidensa näköinen. Näytönottajan tulisi olla koulutettu näyttöjen vastaanottoon ja koulun ei ole pakko hyväksyä vastaanottajaa jos ei ole koulutusta asiaan. Oman työn ohella kun sitten tutustuu opiskelijan suunnitelmaan ja "paneutuu" oikeasti hänen tavoitteisiinsa niin aina se ei ole helppoa. Arviointihan menee kolmikannan hyväksyttäväksi jossa arvijoijan ja opettajan sekä opiskelijan perustelut arvioinnille vielä tutkitaan. Opiskelijat ottavat näytöt erilailla ja useimmiten ne menevät ihan hyvin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MUN mielipide lähärikouluun pääsemisestä on se, että ei ne kato todistuksia yms. kun ottaa porukaa valintakokeeseen..Esimerkkinä oli se, että olin kirjottamassa ylioppilaaksi. Hain lähärikouluun lukion keskiarvolla, jonka olin saanut tietooni jo aiemmin, vaikka todistus sitten jaettiinkin vasta syksyllä. En päässyt kirjoituksista lävitse, mut pääsin opiskelemaan jo syksyllä lähihoitajaksi :)

Siinä sitten eka syksy päällekkäin englannin lukemista ja opiskelua ammattiin kaikkien harrastusten ohessa..

Tarkoitin vain sitä, että kun menee lukion jälkeen sinne amikseen, on (ehkä, toivottavasti, luultavasti edes joku on) henkisesti kypsempi, kuin silloin ennen lukiota.

Ikinä en ole ymmärtänyt, miksi mennä lukion jälkeen ammattikouluun, kun kerran voi hakea myös amk:hon?

Sama täällä, en ymmärrä. Tiiän monta tyyppiä, jotka ovat käyneet ensin lukion, sitten lähihoitajaksi ja lähärikoulun jälkeen sairaanhoitajaksi. Miksi ei suoraan ammattikorkeakouluun  huh.gif

Koska on hyvä olla olemassa joku ammatti, että voi tehdä töitä sen aikaa kun odottelee pääsyä ammattikorkeakouluun. Ei sinne niin helppoa ole päästä, sinne kun on muitakin hakijoita kuin minä Ja lukion jälkeen en itse asiassa edes tienny mitä haluan tällä elämälläni tehdä. Olin sitten työmarkkinatukiharjoittelussa lasten parissa, mistä sain kipinän hakea kasvatuspainotteiselle alalle. Lähihoitajan hommathan nyt on pääasiassa sitä sairaanhoitoa ja huolenpitoa, joten siksi joku voi vähän ihmetellä, että miksi ihmeessä sitten hain LHkoulutukseen kun kerran haluan kasvatusalalle töihin. Mutta täällä LANU:ssa olen huomannut et aineet on juuri sitä, mitä haluankin opiskella, tää on just mun juttu. Ja tosiaan, kun on se ammatillinen perustutkinto sekä YO-paperit, niin voin valita kummilla haen, tai hakea vaikka molemmilla. Yliopistoon hakiessa ei lähärin papereilla tee mitään, mutta ammattikorkeakouluun hakiessa kylläkin. Niistä ainakin näkee, että mulla on jo jotain koulutusta takana, etten nyt ihan pystymetsästä ole tulossa.

Riittäkö nämä perustelut vai haluatko että perustelen vielä lisää? Kyllä multa tätä löytyy...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MUN mielipide lähärikouluun pääsemisestä on se, että ei ne kato todistuksia yms. kun ottaa porukaa valintakokeeseen..Esimerkkinä oli se, että olin kirjottamassa ylioppilaaksi. Hain lähärikouluun lukion keskiarvolla, jonka olin saanut tietooni jo aiemmin, vaikka todistus sitten jaettiinkin vasta syksyllä. En päässyt kirjoituksista lävitse, mut pääsin opiskelemaan jo syksyllä lähihoitajaksi ;D

Mutta siis jos sulla on lukion oppimäärä suoritettu niin etkös sinä sillä voi hakea kouluun jo vaikkei kirjoitukset olekaan läpi??? Jotkuthan ei kirjoita koskaan, käyvät vain lukion kurssit... Yks kaveri toimi ainakin näin...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tais mennä niin. ehkä ne sit tarkisti lukiosta että olinko jo käyny kaikki kurssit. Mut sisälle pääsin ja valmistuin viime vuonna  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tarvi olla ylioppilaskoe suoritettuna. Riittää, että päästötodistus on. Mun ystäväkin aikoinaan opiskeli sh:ksi ja kävi siinä sivussa tekee uusiksi yo- kokeen, josta ekalla kerralla repuutti.

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipäs parjata  :nauraa:. Itse olen lähihoitaja ja olen toiminut lähihoitajan tehtävissä muutaman vuoden mm. terveyskeskuksen vuodeosastolla ja kotipalvelussa. Mielestäni on suurimmaksi osaksi opiskelijasta ITSESTÄ kiinni kuinka taitavaksi hoitajaksi tulee/kehittyy.  Minusta on suorastaan naiivia syyttää koulutusta,  jos jotain perustaitoa ei osaa. Poikkeuksia varmasti löytyy, mutta ei silti voida yleistää.

Ei muuta kuin monien mahdollisuuksien lähihoitajaopiskelijaksi ja siitähän voi sitten aina jatkaa, jos niin mielii. ;D.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos miettii miksi mennä ensin lähihoitajakoulutukseen eikä suoraan sh -koulutukseen, niin voisihan yksi syy olla aikaisemman valmistumisen lisäksi mahdollisuus nähdä avohoitopuolta enemmän? Tai sitten ei tiedä haluavansa sairaanhoitajaksi. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarkoitin vain sitä, että kun menee lukion jälkeen sinne amikseen, on (ehkä, toivottavasti, luultavasti edes joku on) henkisesti kypsempi, kuin silloin ennen lukiota.

Ikinä en ole ymmärtänyt, miksi mennä lukion jälkeen ammattikouluun, kun kerran voi hakea myös amk:hon?

ehkä sen takia, että lukion papereilla ei ikinä olisi menty aaämkoohon... :happy: kun sit kävi amiksen kiitettävillä tuloksilla, nii vallan pääs sit oikee jatko-opiskeleen..  ;D

Keskeltä - ja täysillä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ehkä sen takia, että lukion papereilla ei ikinä olisi menty aaämkoohon... :happy: kun sit kävi amiksen kiitettävillä tuloksilla, nii vallan pääs sit oikee jatko-opiskeleen..  :o

Mun mielestä toi on ihan hyvä syy. Hakea 2. asteen koulusta AMK:n hakukelpoisuus, jos oma yo-todistus ei sitä tarjoa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ehkä sen takia, että lukion papereilla ei ikinä olisi menty aaämkoohon... :happy: kun sit kävi amiksen kiitettävillä tuloksilla, nii vallan pääs sit oikee jatko-opiskeleen..  :o

Mun mielestä toi on ihan hyvä syy. Hakea 2. asteen koulusta AMK:n hakukelpoisuus, jos oma yo-todistus ei sitä tarjoa.

Eikös sen yo-todistuksen voi tuossa vaiheessa unohtaa ja hakea peruskoulun päättötodistuksella? Ainakin aikanaan niin tekivät. Tietysti jos ovat yhtä huonoja niin...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siitäkö täällä nyt vaan käydään keskustelua, kuinka naurettavia valintoja mä olen mennyt elämässäni tekemään? Olis pitänyt pitää vaan omat asiat omina aioinaan, kun ei ne edes muille kuulu. Mä olen nyt tieni valinnut tällä tavalla, okei? Onhan se totta, että lukion papereilla on aika heikot mahkut päästä AMK:uun, mutta kun mä en tiennyt vielä lukioon hakiessa, enkä heti sen jlkeenkään mitä haluaisin elämässäni tehdä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eh?  huh.gif

Mulle ei tullu tätä threadia lukiessa mieleenkään tollanen? Ettet nyt vaan tulkitsisi itse hieman tilannetta väärin?  :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä mulle, koska päin vastoin, olen itse valinnut täysin saman tien.  :o

Aikasemmin tässä ketjussa olen perustellut nimenomaan omia valintojani ja syitä siihen miksi en ole lähtenyt suoraan lukiosta ammattikorkeaan.

Tosin nyt hain niillä samaisilla yo-papereilla (jolla luulin ettei ole mitään mahdollisuuksia mihinkään) AMK:hon, ja pääsinkin valintakokeeseen. Nyt toivon kovasti pääseväni syksyllä sh:ksi opiskelemaan, kun tuntuu että lähihoitajakoulutus ei anna tarpeeksi haastetta ja kaipaa syvempää paneutumista asioihin. Mutta siitäkään huolimatta en tarkoita, että lähihoitajakoulutus olisi jollain tavalla väheksyttävä tai huono koulutus, yksi tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Jos en pääse AMK:hon, jatkan toki lh-koulutuksen loppuun ja valmistun ensi keväänä.

Sinde voisi ottaa sen hehtaarinkokoisen itsesääliviitan pois harteiltaan ja nousta ylös sieltä lattialta.  :)

Ja ihan oikeasti: Hymyssä suin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...