Jump to content
MAINOS

Lähihoitajakoulutus


Alf

Recommended Posts

AMK:hon ei peruskoulun papereilla pääse..  :-

"ennen oli ennen ja nyt on nyt..." Joo, mä elän vielä näköjään 80-lukua tässä(kin) asiassa.. :o
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 272
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

AMK:hon ei peruskoulun papereilla pääse..  :-

Vai ymmärsinkö mä nyt jotain väärin..  :o

ehkä ei AMK:hn, mutta oliko nyt lähärikoulusta kyse eikä sairaanhoitajakoulusta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sinde voisi ottaa sen hehtaarinkokoisen itsesääliviitan pois harteiltaan ja nousta ylös sieltä lattialta.  ;D

Ja ihan oikeasti: Hymyssä suin.

Jos tuntisitte mut, niin ette viittis ees kommentoida.  ;) Se taidankin olla minä itse, jolla täällä on säkillinen herneitä syvällä nenässä.

Mua vaan suututtaa, että jonkun täytyy kysellä, että "miksi menet ammattikouluun lukion jälkeen kun sinulla olisi parempiakin vaihtoehtoja". Ihan kuin ois tekemässä jotain tyhmää. No, eipä toi tässä nyt tullu yhtään sen perustellummaksi... Syksyllä aion joka tapauksessa hakee AMK:uun, kunhan LH:n paperit kädessä.

Jatketaan keskustelua.... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikenlaistahan sitä kuulee tekemistään valinnoista, miten osa on ollut järkeviä ja osa vähemmän järkeviä. Mutta jos itse pitää omia valintojaan itselleen parhaina vaihtoehtoina, niin ei siinä ole kenelläkään muulla sanomista. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Olen aivan samaa mieltä Hölön kanssa. Kentillä olen joutunut opastamaan joitain sairaanhoitajia joissain työvaiheissa. Mutta en siitä "huutele". Itse olin motivoitunut lähihoitajaopiskelija ja luulen, että se näkyy työssäni ja mikä tärkeintä asiakkaiden/potilaiden tyytyväisyydessä.

Tsemppiä lähihoitajaopiskelijat, olette itse suurimmaksi osaksi vastuussa kuinka hyviä hoitajia Teistä tulee, ei kaikesta voi koulua, opettajia ja muita syyttää.  :) :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voinen tarkentaa. Täällä on morkattu lähihoitajia ja halusin korostaa sitä, että se ei ole suinkaan niin, etteikö lähihoitaja  osaa "käden taitoja". Jos on motivoitunut lähihoitajaopiskelija, niin kyllä osaa käden taidot. Tottakai joukossa voi ja onkin avuttomampia opiskelijoita kuten myös sairaanhoitajaopiskelijoissa. Riittäneekö tarkennus? Toivottavasti. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aivan samaa mieltä Hölön kanssa. Kentillä olen joutunut opastamaan joitain sairaanhoitajia joissain työvaiheissa. Mutta en siitä "huutele". Itse olin motivoitunut lähihoitajaopiskelija ja luulen, että se näkyy työssäni ja mikä tärkeintä asiakkaiden/potilaiden tyytyväisyydessä.

Tsemppiä lähihoitajaopiskelijat, olette itse suurimmaksi osaksi vastuussa kuinka hyviä hoitajia Teistä tulee, ei kaikesta voi koulua, opettajia ja muita syyttää.  ;D :)

Joillakin osastoilla voimavara on juuri perushoitajat , jotka ovat olleet pidempään talossa kuin alati vaihtuvat sairaanhoitajat (jotka hakevat kokemusta). Vuodenkin työkokemuksella saa jatkuvasti neuvoa kesäsijaissairaanhoitajia miten asiat sujuu talossa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aivan samaa mieltä Hölön kanssa. Kentillä olen joutunut opastamaan joitain sairaanhoitajia joissain työvaiheissa. Mutta en siitä "huutele". Itse olin motivoitunut lähihoitajaopiskelija ja luulen, että se näkyy työssäni ja mikä tärkeintä asiakkaiden/potilaiden tyytyväisyydessä.

Tsemppiä lähihoitajaopiskelijat, olette itse suurimmaksi osaksi vastuussa kuinka hyviä hoitajia Teistä tulee, ei kaikesta voi koulua, opettajia ja muita syyttää.  ;D :)

Joillakin osastoilla voimavara on juuri perushoitajat , jotka ovat olleet pidempään talossa kuin alati vaihtuvat sairaanhoitajat (jotka hakevat kokemusta). Vuodenkin työkokemuksella saa jatkuvasti neuvoa kesäsijaissairaanhoitajia miten asiat sujuu talossa.

Lienee täysin normaalia, että vanhemmat työntekijät ohjaavat/neuvovat uusia yli ammattirajojen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen aivan samaa mieltä Hölön kanssa. Kentillä olen joutunut opastamaan joitain sairaanhoitajia joissain työvaiheissa. Mutta en siitä "huutele". Itse olin motivoitunut lähihoitajaopiskelija ja luulen, että se näkyy työssäni ja mikä tärkeintä asiakkaiden/potilaiden tyytyväisyydessä.

Tsemppiä lähihoitajaopiskelijat, olette itse suurimmaksi osaksi vastuussa kuinka hyviä hoitajia Teistä tulee, ei kaikesta voi koulua, opettajia ja muita syyttää.  :) :)

Joillakin osastoilla voimavara on juuri perushoitajat , jotka ovat olleet pidempään talossa kuin alati vaihtuvat sairaanhoitajat (jotka hakevat kokemusta). Vuodenkin työkokemuksella saa jatkuvasti neuvoa kesäsijaissairaanhoitajia miten asiat sujuu talossa.

Lienee täysin normaalia, että vanhemmat työntekijät ohjaavat/neuvovat uusia yli ammattirajojen.

niinpä, miten tästä nyt nousee haloo kun LH on opettanut SH:ta?? Ei kai nyt Sh:t kaikkee tiedä kun valmistuvat!!! (joo tunnustan en minäkään ihan kaikkee tiedä  ;D )

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vuodenkin työkokemuksella saa jatkuvasti neuvoa kesäsijaissairaanhoitajia miten asiat sujuu talossa.

Kuten Janne sanoi, se lienee ihan normaali käytäntö. Eikös sitä kutsuta perehdyttämiseksi.

niinpä, miten tästä nyt nousee haloo kun LH on opettanut SH:ta??

Isompi haloo se olisi jos ei sijaisia opetettaisi talon tavoille.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Höh teidän kanssanne. Teette kärpäsestä härkäsen.

Onpa ollut niinkin, että TO-jaksolla oleva LH-opiskelija on saanut perehdyttää taloon uutena tulevan henkilön, tulijan koulutuksesta riippumatta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ai niin ja tänään piti neuvoa todella pitkäaikaista keikkalaista kuinka tilataan verilabroja ymsö  ;D :) :nauraa:itse henk.koht. niitä koskaan tilannu, mutta ties miten kaava menee...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joutuu niitä lääkäreitäkin neuvomaan... aika useinkin, käytännön asioissa.

Ei se tee musta yhtään sen viisaampaa tai siitä lääkäristä tyhmempää.

Opiskelijat tuo kummasti raikkaita uusia tuulahduksia vanhaan rutiiniin. Eli mua saa opiskelijat ihan rauhassa neuvoa jos on uusia toimintatapoja tai tulee eteen toimenpide jota en ole tehnyt esmes.  kymmeneen vuoteen.

Ei se silti poista vuosien ammattitaitoani, mutta jos se kohottaa nuoremman itsetuntoa niin vassokuu vaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai että yli ammattirajojen? Haloo se mitä lähihoitajakoulutukseen ei kuulu, niin eihän lähihoitaja sitä edes opeta. Ei ainakaan yleisesti. Tästä aiheesta en tämän enempää kommentoi. :kypsä:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai että yli ammattirajojen? Haloo se mitä lähihoitajakoulutukseen ei kuulu, niin eihän lähihoitaja sitä edes opeta. Ei ainakaan yleisesti. Tästä aiheesta en tämän enempää kommentoi.

Ilmeisesti uuden työntekijän perehdytys ei ole kaikille kovin yksiselitteinen asia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai että yli ammattirajojen? Haloo se mitä lähihoitajakoulutukseen ei kuulu, niin eihän lähihoitaja sitä edes opeta. Ei ainakaan yleisesti. Tästä aiheesta en tämän enempää kommentoi.

Ilmeisesti uuden työntekijän perehdytys ei ole kaikille kovin yksiselitteinen asia.

Ikävä tunnustaa, mutta joskus olen joutunut turvautumaan jopa lääkärien apuun kun en ole jotain tiennyt. Dosentti- ja professoritasolle asti. Hävettää hieman.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ikävä tunnustaa, mutta joskus olen joutunut turvautumaan jopa lääkärien apuun kun en ole jotain tiennyt. Dosentti- ja professoritasolle asti. Hävettää hieman.

Otan osaa. Mäkin olen joskus joutunut kysymään apua työssäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No, ei tää neuvon kysyminen ihan aiheen alkuperäiseen alottamiseen liity, mutta jatkanpas silti.

Mielestäni aina on parempi kysyä kuin että jättää asian epäselväksi ja toimii oman epäselvän aavistuksen perusteella. Tässä voi vaarantaa potilasturvallisuuden tai potilaan hyvinvoinnin. Jos näin sattuisi käymään, luulen ettei kysymättä jättäneellä olisi kovin hyvä omatunto tapahtuman jälkeen varsinkin jos konsultointi olisi jäänyt tekemättä sen takia ettei "kasvot menisi" kun joutuisi kysymään apua.

Itte ainaki arvostan sitä hyvin paljon, että mulle sanotaan jos jotain teen väärin, ja kysyn herkästi jos en asioista ole varma. En myöskään pidä pahana sitä jos oikeaksi kokemaani työtapaa kyseenalaistetaan, saanpahan lisää mietittävää, ja ehkä voin integroida omaan tapaani jotain tässä kyseenalaistuksessa esitettyä, täten parantaen toimintaani.

Tosin, välillä koen että olen vähän hanakka itsekin neuvomaan. Toki sen ymmärrän jos lyhytaikaisen sijaisen kanssa kierrän osastoa jossa tunnen potilaat, mutta joskus haluaisin sanoa enemmän. Nykyisellään eivät opiskelijan natsat anna aivan niin myöten kuin aina haluaisin - en ole esimerkiksi aina tohtinut sanoa siitä kun jo valmistuneet sairaanhoitajat laittavat käsidesiä hanskoille..  :) Tämä sinänsä kaduttaa, mutten oikein haluaisi että töissä alettaisiin pitämään heti nipottajana.

Tietenkin potilasturvallisuuden tulisi tulla ensimmäisenä, mutta... Kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia?  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai että yli ammattirajojen? Haloo se mitä lähihoitajakoulutukseen ei kuulu, niin eihän lähihoitaja sitä edes opeta. Ei ainakaan yleisesti. Tästä aiheesta en tämän enempää kommentoi. :kypsä:

Ymmärsinkö nyt oikein, jos äiti ei ole opettanut minua sanomaan kiitos, niin kukaan ei silloin voi edellyttää sitä minulta??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Justiinsa....  ;D Mun mielestä perehdytys ei ole niin vaikea asia, että sen voisi tehdä vain työpaikan johtavassa asemassa oleva henkilö. Järkee käteen nyt, tai pikemminkin sieltä kädestä pistätte sen sinne päähän.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 9 kuukautta myöhemmin...

Muistan lähihoitajakoulutuksen paljolti tyhjänpäiväisenä "leikkimisenä ja laulamisena".

Tämä oli jo vanha ketju, mutta vastaanpa kuitenkin, koska lainaamani kirjoittajan viesti oli harvinaisen järkevä.

Opiskelin itse lähihoitajaksi vuosina 1995-1996 yo-pohjaisella kurssilla. Olimme ensimmäinen yo-ryhmä, ja koulutuksemme oli aika tilkkutäkki, koska vuodessa piti saada yleisjakso tehtyä. Saldo: olimme kolme viikkoa keittiöllä, lastenhoidon harjoittelu oli unohdettu opetussuunnitelmasta, hoitotyötä opetti kevätlukukauden vanha opettaja, joka puhui lähinnä kuolemasta. Omaa hoitokokemusta ei ollut kertynyt 16 vuoteen.

Käymäni ensihoidon jakso (puoli vuotta = syyslukukausi) oli elämäni raskain oppimiskokemus, kun anatomian opinnot piti riuhtaista hetkessä säälliselle tasolle ja tietoa tuli niin paljon, että omaksuminen otti koville. Aika tuntuu vieläkin tiukalta, vaikka takana on nyt kaksi korkeakoulututkintoa.

Kaiken kaikkiaan yleisjakso oli itselleni mittava pettymys, koska minusta tuntui siltä, että meistä koulutettiin "lääkärin pikku apulaisia" ja itse työhön ei vanhusten hoitoa lukuunottamatta päässyt käsiksi. Aika avuton olo siis jäi. Onneksi eh-jaksolla sai käytännön kokemusta... Mutta työkokemusta ei koskaan tullut ensihoidosta, koska lähihoitajakoulutusta pidettiin sutena. Arvio taisi osua oikeaan.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

Muistan lähihoitajakoulutuksen paljolti tyhjänpäiväisenä "leikkimisenä ja laulamisena".

koska lähihoitajakoulutusta pidettiin sutena. Arvio taisi osua oikeaan.  ;)

Varmaan on koulu-, opiskelija- ja opettajakohtaisia eroja. Mutta lähihoitajakoulutusta kyllä valvotaan paljon tarkemmin kuin AMK. AMK:ssa on aika villiä meininkiä ja opintopisteitä saa kartutettua toisinaan hieman epäilyttävin keinoin, kun koulu haluaa rahansa... Lähihoitajakoulutuksessa on valtakunnallinen opetussuunnitelma, jossa on tarkkaan jokainen kurssi, kurssin sisältö ja arvioinnin kriteerit.

Ja funtsatkaa; lähihoitajat opiskelevat 3 v (100 % läsnäolopakko), josta opinnäyte lohkaisee vain 2 ov - AMK:ssa 10 (=15 op). Lähihoitajilla ei ole hoitotieteen opintoja lainkaan (AMK:ssa 10 ov), eivätkä he saa myöskään kesätöistä opintopisteitä kuten joissakin AMK:ssa saa (jopa 10 ov). Eli tosiasiassa lähihoitajakoulutus voi olla jopa AMK-koulutusta pidempi - ja uskaltaisin väittää, että parhaimmillaan myös työelämälähtöisempi (on omat kurssit esim. kivunhoidosta, saattohoidosta jne.)

AMK:ssa on liikaa menty markkinatalouden ehtojen mukaan ja siksi lisätty "itseohjautuvaa" etäopiskelua ja vähennetty laboraatiotunteja yms., kun taas lähihoitajakoulutuksessa pidetään kontaktiopetusta tärkeänä - myös laboraatioita. Ja opettajat käyvät myös itse keikkailemassa ja sitä pidetään jopa pomojen taholta hyvänä asiana...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmaan on koulu-, opiskelija- ja opettajakohtaisia eroja. Mutta lähihoitajakoulutusta kyllä valvotaan paljon tarkemmin kuin AMK. AMK:ssa on aika villiä meininkiä ja opintopisteitä saa kartutettua toisinaan hieman epäilyttävin keinoin, kun koulu haluaa rahansa...

Joo-o, mä sain lähoihitajakoulussa ajokortista muistaakseni 2ov:a vapaavalintaisiin. Kortin olin ajanut joku 5 vuotta aiemmin...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että itse opin (no ehkä jos ei lasketa lääkärinluentoja) lähihoitajakoulussa paljon enemmän kuin AMK:ssa. Ainakin konkreettisen hoitotyön asioita. AMK:ssa mentiin persus edellä puuhun ja lujaa. Lh-opinnoissa pysyttiin sentään maan kamaralla. Tyytyväisempi olin siihen koulutukseen kuin AMK:ssa saamaani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...