Jump to content
MAINOS

Lähihoitajakoulutus


Alf

Recommended Posts

Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että itse opin (no ehkä jos ei lasketa lääkärinluentoja) lähihoitajakoulussa paljon enemmän kuin AMK:ssa. Ainakin konkreettisen hoitotyön asioita. AMK:ssa mentiin persus edellä puuhun ja lujaa. Lh-opinnoissa pysyttiin sentään maan kamaralla. Tyytyväisempi olin siihen koulutukseen kuin AMK:ssa saamaani.

Mulla on ihan päinvastainen kokemus. Tiskaamaan, pyykkiä pesemään, askartelemaan ja ruokaa laittamaan en kouluun olisi halunnut mennä tekemään. Sitten ne ammattiaiheet. Tentteihin sai ottaa muistiinpanot mukaan. Lääkelaskut oli tyyliin 'lääkäri määräsi 200mg Buranaa, sulla on 400mg tabletti -> mitä teet?' Ensihoitoa opettanut opettaja piti meille luentoa lukemalla tekstiä ensihoidon taskuoppaasta (kirja kädessä). Jne jne. Vaatimustaso kaikenkaikkiaan oli ihan eri planeetalta. Ja amk:ssa oli huomattavasti enemmän terveysalan opintoja, sekä lääke että hoitotieteeeliseltä näkökantilta. Toki amk:sssa on paljon myös hömppää, mutta kyllä ainakin minä jouduin satsaamaan siihen paljon enemmän. Päättötyötäkin väännettiin sata vuotta, lähihoitajakoulun päättis vastas amk:n jotain perus seminaarityötä. Rehellisyyden nimissä, tarkoitus ei ole mollata lähihoitajia (itsekkin sellainen) mutta sääliksi käy heidän koulutuksensa taso monin paikoin. Ja ei, amk ei ole pelkkää glooriaa, mutta kyllä siellä 'asiaa' oli huomattavasti enemmän...
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 272
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Me ollaan opiskeltu eri kouluissa  :P

Tuo "kotitalous"- ja askartelupuoli oli meillä HSO:ssa minun muistikuvieni mukaan todella minimaalista. Tentteihin EI saanut ottaa todellakaan matskuja mukaan. Lääkelaskuissa ei mielestäni ollut miään eroa, oltiin sitten lh-koulussa tai AMK:ssa.

Siinä ollaan samaa mieltä, että opinnäytetyöt on ihan eri planeetoilta. Mutta mielestäni sain ihan ok lh-koulutuksen Helsingin sairaanhoito-opistossa.

Mun käy sääliksi koko vuosikurssiani aikuiskoulutuspuolella AMK:ssa, meillä koulutus oli suurimmaksi osaksi ihan kukkua. Ja loppuvaiheessa "suuntaavissa opinnoissa" sai pitää materiaalit tenteissä mukana...  ;D Oikeesti. Eikä mitään somatiikan asioita viimeiseen vuoteen hoitotyön puolelta (vain valinnaisia lääkärinluentoja)!!! Muualla asiat onkin ymmärtääkseni edes hieman paremmin. Mutta näin minun kohdallani, ikävä kyllä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkelaskuissa ei mielestäni ollut miään eroa, oltiin sitten lh-koulussa tai AMK:ssa.

Meillä ne oli ihan eri planeetalta

Eikä mitään somatiikan asioita viimeiseen vuoteen hoitotyön puolelta (vain valinnaisia lääkärinluentoja)!!!

Viimeinen puoli vuotta oli ainakin meillä pyhitetty päättötyön viimeseen puritukseen ja vimoseen harjotteluun. Ammattiaiheet piti olla jo sillon melkein käytynä. Sen takia itse valmistuin jo elokuussa, kun virallinen valmistuminen olis ollu jouluna. Sitä edeltävä puoli vuotta sisälsi kyllä eniten asiaa, juuri siitä suuntaavasta alasta.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikä mitään somatiikan asioita viimeiseen vuoteen hoitotyön puolelta (vain valinnaisia lääkärinluentoja)!!!

Viimeinen puoli vuotta oli ainakin meillä pyhitetty päättötyön viimeseen puritukseen ja vimoseen harjotteluun. Ammattiaiheet piti olla jo sillon käytynä. Sen takia itse valmistuin jo elokuussa, kun virallinen valmistuminen olis ollu jouluna.

No, meillä oli vielä viimeisenä vuotena niitä "suuntaavien" ammattiaineita, mutta ne meni lievästi sanottuna pieleen... Eikä perusopintojenkaan ammattiaineissa ollut hurraamista...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valmistuin lähihoitajaksi -06 joulukuussa. Vielä ei ole minulle selvinnyt että kenelle lh-koulutus on oikeastaan tarkoitettu? Viimeisen vuoden suuntaavilla opinnoilla on tunnetusti suuri merkitys että minkälaiseksi lääh-hoitajaksi on valmistumassa. Uskallan melkein väittää että harva lähihoitaja voi sanoa saaneensa riittävän hyvät valmiudet koulusta toimiakseen ammatissaan valmistuttuaan oli suuntavat sitten ihan mitä vaan. Opinnoissa oli "vähän sitä ja sitten vähän tätä mutta mitään ei kunnolla"jne. Näitä samoja asioita on varmasti käyty läpi tässäkin ketjussa varmaan moneen kertaan mutta aion siitä huolimatta syöttää tätä samaa sössöä kaikesta huolimatta. Silloin aikanaan kun se joku keksi lähihoitaja-tutkinnon olisi mielestäni pitänyt tarkemmin miettiä että mitä koulutusnimikkeitä siihen samaan nippuun laitetaan.

Ne jutut mitä olen kuullut niiltä jotka ovat valmistuneet 90-luvun loppupuolella, on koulutuksessa menty reippaasti eteenpäin, varmaan Vantaallakin ;D.

Ja kyllä, työtä oppii tekemällä ja perusteet opiskelusta, jos saa. Omalla aktiivisuudella on myös merkityksensä. Ja kyllä, aion jatkaa opiskeluja heti kun se on mahdollista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä olen valmistunut lh:ksi vuonna 1998 Helsingistä kaupungin oppilaitoksesta. Kävin ihan tavallisen nuorisoasteen koulutuksen, eikä minulla ole siitä pahaa sanottavaa. Harjoittelupaikat olivat laadukkaita ja opettajat hyviä. Koulutus kesti tuolloin 2,5 vuotta ja opintoviikkoja tuli 120 muistaakseni. Suuntauduin sairaanhoitoon ja huolenpitoon. Varsinkin suuntaamisjakson harjoittelupaikat olivat tehokkaat, kolme eri sairaalajaksoa, kaksi kaupungin sairaalassa, yksi Meilahdessa. Paljon oli itsestä kiinni mitä oppi ja mitä ei. Kyllä opiskelijan tulee itse huomauttaa ajoissa, jos RR-mittaus on jäänyt oppilaitokselta opettamatta tai joku muu perustason asia. Oppilaitosten tulee lain mukaan täyttää tietyt kriteerit ja niiden toimintaa valvotaan. Oma vastuunsa on myös harjoittelupaikoilla.

Nyt on alettu puhumaan lähihoitajakoulutuksen tasosta uudelleen alkuvaikeuksien jälkeen. Vieläkin on paikkoja, joissa paperit saa rahalla. Siitä tuli dokumenttikin hiljattain tv:stä. Kaksi lähihoitajaa naureskelivat, että paperit on joo, mutta ammattitaitoa ei tippaakaan. Minusta tuo on vastuutonta kouluttamista ja epäreilua oikeita ammattilaisia kohtaan. Muutama epäpätevä joukossamme kun valitettavasti vaikuttaa koko ammattikunnan arvostukseen.

Toinen lukunsa on sitten vastavalmistuneet lähihoitajat, jotka jatkavat vuoden työskentelyn jälkeen AMK:hon. Heille ei ole missään tapauksessa voinut vuodessa syntyä käsitystä lähihoitajan työn vaativuudesta ja sisällöstä. Osa ammattitaidosta karttuu ensimmäisten vuosien aikana työelämässä vielä paljonkin. Minua harmittaa, että he ovat yleensä suurimpaan ääneen kertomassa mitä puutteita heille on jäänyt koulutuksesta. Eivät ymmärrä, että puutteita on jokaisella vastavalmistuneella. Minullakin, vaikka hommia on paiskottu kohta 10 vuotta. Ammattitaito kehittyy vuosien varrella, kuten jo sanoin. Sairaanhoidolliset toimenpiteet (RR, vs, katetrointi, lääkkeet) ovat vain hyvin pieni osa työtämme ja nuo pienet tekniikat oppii kuka tahansa. Suurempi ja vaativampi osuus on osata ohjata potilaita sekä terveydenhuollon että sosiaalihuollon eri sektoreilla ja sitä ei opi koulussa eikä vuoden työkekemuksella.

Minä olen onnellinen, että olen saanut työskennellä hyvin erilaisissa ympäristöissä ja sitä kautta käsittää hoitomaailmaa vähän laajemmin. Aloitin sossussa perhetyöntekijänä asiakkaina lastensuojelun asiakasperheet, siitä kotihoidon mielenterveystyöryhmään ja sitten vanhuspuolelle. Lyhyt käynti yksityisellä sektorilla ja paluu kunnalliselle puolelle. Nyt kaupungin sairaalassa akuutilla sisätautiosastolla. Paljon olen oppinut oma-aloitteisesti erilaisiin tehtäviin hakeutumalla valmistumisen jälkeen. Valmistuminen antaa ainoastaan paperit ja merkinnän TEO:on. Loppu on itsestä kiinni.

Mainittakoon vielä, että koulutuksen huonoksi saattavat lukea myös ne, jotka kuvittelevat valmistuttuaan voivansa työskennellä lähihoitajana teho-osastolla. Realismia kehiin. Koulutus ei anna siihen valmiuksia. Jos niin haluaa, kannattaa hakeutua suoraan AMK:hon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harjoittelupaikat olivat laadukkaita

Meillä suurin osa joutui käymään perushoitokentän harjoittelupaikkojen puutteen vuoksi vanhainkodeissa missä oli lähes omatoimisia vanhuksia. Mitä perushoitoa tahi hoitotoimenpiteitä siellä oppii jos vertaa esim pitkäaikaisosastoon terkkulassa tahi sairaalassa.

Ja OBS, nyt ei ole taaskaan tarkoitus mollata lähihoitajia, se ei ole heidän vika jos koulutus mättää. Iso osa heistä on kumminkin rautaisia ammattilaisia, joskin ei aina koulun ansioista :D

Mainittakoon vielä, että koulutuksen huonoksi saattavat lukea myös ne, jotka kuvittelevat valmistuttuaan voivansa työskennellä lähihoitajana teho-osastolla. Realismia kehiin.

Ainakaan mun kohdalla ei tosta ole kyse. Ihan olisin toivonut saavani kunnon valmiudet toimia esim perushoitajana sairaalan osastolla ja suuntaavien kautta perustason ambulanssissa. Sh-kouluun lähdin lähinnä sen takia että halusin päästä vaativampiin hommiin/laajentaa työnkuvaani/osaamistani ja parantaa työnsaantimahdollisuuksiani esim erikoissairaanhoidossa. Toimiessani perushoitajana esh-osastolla, otti pannuun kun suunnilleen joka Buranan takia piti konsultoida sairaanhoitajia. Se turhautti. Ja juuh, tiedän että työnkuva vaihtelee paljon riippuen työpaikasta ja joissain paikoissa lähihoitajat tekevät vaikka mitä temppuja mutta HUSsissa tilanne oli tuollainen.

ne, jotka kuvittelevat valmistuttuaan voivansa työskennellä lähihoitajana teho-osastolla. Realismia kehiin. Koulutus ei anna siihen valmiuksia. Jos niin haluaa, kannattaa hakeutua suoraan AMK:hon.

Tuossa olet ihan oikeassa. Jos erikoissairaanhoito tehoineen leikkureineen jne kiinnostaa, kannattaa suunnata suoraan AMK:uun.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiskaamaan, pyykkiä pesemään, askartelemaan ja ruokaa laittamaan en kouluun olisi halunnut mennä tekemään. Sitten ne ammattiaiheet. Tentteihin sai ottaa muistiinpanot mukaan. Lääkelaskut oli tyyliin 'lääkäri määräsi 200mg Buranaa, sulla on 400mg tabletti -> mitä teet?'

Ai kävikös Oskukin lähihoitajakoulutuksen Porissa?  :D Meille opetettiin hoitotyön tunneilla muun muassa peiton taittelemista ristin muotoon kuolleen potilaan päälle.  angry.png Tosin on sanottava, että ensihoidon opinnot olivat tosi hyvät ottaen huomioon lähtökohdat ja opintoihin käytettävän ajan. Olen joutunut opiskelemaan ahkerammin ensihoidon koulutuksessa kuin myöhemmin yliopistossa. Ihan totta, koska asiaa tuli lh-koulutuksen eh-jaksolla niin turkasen paljon kerrallaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osku, minä en tiedä missä kaupungissa sinä olet opiskellut, mutta on totta, että harjoittelupaikat vaihtelevat niiden saatavuuden mukaan. Tietysti pienellä paikkakunnalla ei ole samanlaisia mahdollisuuksia kuin suurissa kaupungeissa.

Minulla oli tällaiset harjoittelupaikat: päiväkoti, kotipalvelu, vanhainkoti, kotisairaanhoito, sairaalan kuntoutusosasto, sairaalan akuuttiosasto ja erikoissairaanhoidon osasto.

Harmi jos olet joutunut pelkkiin vanhainkotiharjoitteluihin. Ymmärrän, että olet tyytymätön.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vantaalla kävin, joten kyllä täällä hospitaaleja riittää. Ongelma oli se, että lh-kouluja oli/on täällä valtavasti, lisäksi saikkarikouluja on paljon. Itselläni kävi hyvä tuuri, pääsin Kerava TK-vuodeosastolle, siellä oppikin tosi paljon. Moni luokkakaveri ei ollut yhtä onnekas.

Se tosin kannattaa huomioida, että mun lh-opinnoista on yli 10 vuotta joten tilanne on varmaan muuttunut. Toivottavasti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vantaalla kävin, joten kyllä täällä hospitaaleja riittää. Ongelma oli se, että lh-kouluja oli/on täällä valtavasti, lisäksi saikkarikouluja on paljon. Itselläni kävi hyvä tuuri, pääsin Kerava TK-vuodeosastolle, siellä oppikin tosi paljon. Moni luokkakaveri ei ollut yhtä onnekas.

Se tosin kannattaa huomioida, että mun lh-opinnoista on yli 10 vuotta joten tilanne on varmaan muuttunut. Toivottavasti.

Joo, muistan ajat 10 vuotta sitten. Niitä maksullisia lh-kouluja oli kuin sieniä sateella, joka korttelissa. Niitä muistaakseni sitten ratsattiin pois kun eivät täyttäneet valtakunnallisia opetuskriteerejä. Täällä Hesassakin niitä oli ja moni vaihtoi niihin, koska paperit sai nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, ymmärsin. Tarkoitin vaan sitä, että teiltä on vissiin nuo yksityiset koulut vieneet niitä hyviä harjoittelupaikkoja tai sitten Vantaalla joku mättää.. tiedä häntä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kävin kaks ekaa vuotta koulua "maalla" jossa multa jäi kokonaan pois kokemus lääkkeistä ja insuliineista yms.. Siellä kun ei lähihoitajat saanut sellaisiin koskea.. Viimiseksi vuodeksi eli suuntaavalle lähdin toiseen kaupunkiin, jossa sitten sain pistää ja jakaa lääkkeitä yllinkyllin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulevan kevään valmistuvat sh/hp-koulutusohjelmasta ovat harj. Peijaksessa, jos siis puhumme Vantaan Variasta.

Poissulkien itseni ja jonkun muun. Hienoa, että erik.sair.hoidosta saa noin paljon paikkoja :).

Mitä tulee muutoin koulutukseen, itsellä on ollut onnea matkassa.

Tämän vuoden ope, joka on omien sanojensa(viitaten aiempaan oppilaitos-arvostelu-ketjuun :D ) mukaan "jäänne muinaisajoilta", on niin tiukka ja asiapitoinen, että oma on vika, jos päähän ei jää mitään.

Alueet laajoja, tentit tiukkoja hoidollisia kokonaisuuksia, hoitajan näkökulmasta.

Ei puhu koskaan lh tai sh, puhuu hoitajasta. Pidän siitä, vaikka kuka olisi ja miten tittelin kipeä.

Kritiikki on napakkaa mutta asiallista.

Minä pidän, kaikki eivät tosiaankaan.

Uskon, että saadaan hyvät valmiudet sekä työelämään, että mahd. tulevaan AMK:luun.

Muutoin harj.paikat ovat kohdallani olleet onnistuneita, eikä vähiten siksi, että olen ne itse hommannut.

Pitää uskaltaa astua rohkeasti keskelle jotain, kysyä paljon ja tarttua työhön.

Varsinkin tuleville aikuisopiskelijoille voinen antaa vinkiksi, että kun visio on selvä, kannattaa pitää päänsä ja olla oma-aloitteinen.

Teholle ei pääse, mutta moneen muuhun kyllä :).

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä topicissa joissakin kirjoituksissa tulee esille valmistuneiden ammattitaito ja se ettei koulu anna valmiuksia työelämään. NOH! Kysyn vaan olitteko mielestänne koulusta valmistuttuanne täysin oppineita työelämään. Olitteko sitten lh tai sh, molemmilla kerroilla minä en ainakaan ollut.

Oma sinnikkyys työelämässä on kaiken A ja O, sitä kautta se ammattitaito tulee. En tietystikkään kiellä etteikö koulutuksen tasossa olisi mietittävää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä topicissa joissakin kirjoituksissa tulee esille valmistuneiden ammattitaito ja se ettei koulu anna valmiuksia työelämään. NOH! Kysyn vaan olitteko mielestänne koulusta valmistuttuanne täysin oppineita työelämään. Olitteko sitten lh tai sh, molemmilla kerroilla minä en ainakaan ollut.

Oma sinnikkyys työelämässä on kaiken A ja O, sitä kautta se ammattitaito tulee. En tietystikkään kiellä etteikö koulutuksen tasossa olisi mietittävää.

Tätä minä olen yrittänyt täällä sanoa, että vastavalmistuneena luulee tietävänsä kaiken, mutta tajuaa vasta vuosien jälkeen, ettei tiennytkään mitään. Näin kävi myös minulle. Se on itsestä sitten kiinni, että kuinka paljon kehittyy omassa työssään. Lisäkoulutusta on hankittava koko ajan, että pysyy ajan hermolla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

NOH! Kysyn vaan olitteko mielestänne koulusta valmistuttuanne täysin oppineita työelämään.

No enpä ollut täysin oppinut, kummallakaan kerralla.

En tietystikkään kiellä etteikö koulutuksen tasossa olisi mietittävää.

Näinpä, sen koulun kun pitäisi antaa kuitenkin perusteet millä rakentaa se ammattitaito työelämässä. 
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kävin kaupungin koulussa. Vantaan Sosiaali ja terveysalan oppilaitos.

Periaatteessa sama koulu, aloitin terv.huolto-oppilaitoksessa (Karsikkokujalla) ja mun valmistumisen jälkeen sit noi yhdistyivät.. tosin syventävät olin sos.puolella.

" Vaikeuksien kohdatessa saa huomata, kuinka rikas sitä on monella tapaa ollut. "

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa sama koulu, aloitin terv.huolto-oppilaitoksessa (Karsikkokujalla) j

Hei, sama täällä ;D Eka vuos Karsikkokujalla, sitten muutettiin radan toiselle puolelle kun sos ja terv yhdistyivät..
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä topicissa joissakin kirjoituksissa tulee esille valmistuneiden ammattitaito ja se ettei koulu anna valmiuksia työelämään. NOH! Kysyn vaan olitteko mielestänne koulusta valmistuttuanne täysin oppineita työelämään. Olitteko sitten lh tai sh, molemmilla kerroilla minä en ainakaan ollut.

Oma sinnikkyys työelämässä on kaiken A ja O, sitä kautta se ammattitaito tulee. En tietystikkään kiellä etteikö koulutuksen tasossa olisi mietittävää.

Tätä minä olen yrittänyt täällä sanoa, että vastavalmistuneena luulee tietävänsä kaiken, mutta tajuaa vasta vuosien jälkeen, ettei tiennytkään mitään. Näin kävi myös minulle. Se on itsestä sitten kiinni, että kuinka paljon kehittyy omassa työssään. Lisäkoulutusta on hankittava koko ajan, että pysyy ajan hermolla.

Onneksi mulle ei ole käynyt noin.  ;D

En tiedä vieläkään mitään.  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...