Jump to content
MAINOS

Ambulanssi ei vienyt hoitoon - mies kuoli myöhemmin vammoihinsa


-VF-

Recommended Posts

ana^k: hmm... mitä tuossa tilanteessa sitten voitetaan, kun henkilöä ei kuljetetakaan ambulanssilla sairaalaan tai terveyskeskukseen? Eikös ajallisesti voi mennä yhtä kauan siinä, että ambulanssihenkilöstö kuljettaa henkilön sairaalaan/terveyskeskukseen kuin mitä he odottavat sitä taksia?

Juuri näin: Kyytiin ja menoksi. Ei siinä ihmettelemällä maailma parane. Minä tekisin just näin ja olisin vapa uusiin tehtäviin oikeastikin nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 241
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kuten tästä jo aiemmin mainittiinkin niin riippuu tosiaan siitä missä päin Suomea näitä kyytejä ajetaan.

Mietitäänpä vaikka noin 10 000 asukkaan kuntaa/pikku kaupunkia jossain päin maata. Yö-aikaan paikallinen terveyskeskus on kiinni. Matkaa lähimpään päivystykseen maakunnan keskussairaalaan tulee 50 km yhteen suuntaan. Ja juuri silloin Ritu tönäisee Reijon nurin sielä kunnan toisella nakkikioskilla -> Reijolle tulee pieni vekki päähän jonka paikalle hälytetyt ensihoitajat hoitavat taitoksilla ja perjantaipipolla.

Jos ambulanssi lähtisi itse potilasta kuskaamaan menisi reissussa aikaa helposti 1.5-2 tuntia. Varsinkin kun isolle kirkolle päästessään pitäisi ensihoitajien käydä ABC:llä kahvilla ennen koti matkaa. Koko tämän reissun ajan oman kunnan aluella on ambulanssityhjiö ja eiköhän se viikon ainoa aarne keikka just silloin pärähä..

Taksitolpalla, heti siinä grillin eessä ois kuitenkin ollu jonossa takseja joista joku ois voinu potilaan kuljettaa jolloin ambulanssi ois voinu jatkaa kylällä päivystämistä.

Don't worry! The first 30 years as a paramedic are the hardest

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nää on just näitä. Tk ei varmana sitä lanssia osta juuri tätä kuukauden ainoata Aarnea varten, vaan yleensäkin kuntalaisia varten. Reijollakin saattaa olla tavarat pöksyissä tai releet veressä ja se Jorma ei sitä viitti ottaa sen takia pirssiin plyyshisohville mutta kuitenkin se otsikko vaatii sutua. Mun mielestä täysin tilanne kohtaista, mut usein pääsee helpommalla kun ottaa Reijon takapaksiin ja roudaa pois. Voi sitä tavatonta jummijammia kun sitten tulisi se kuukauden toinen Aarne samaan ainaa sen kuukauden ensimmäisen Aarnen kanssa. Mitäs sitten tehtäs? :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi sitä tavatonta jummijammia kun sitten tulisi se kuukauden toinen Aarne samaan ainaa sen kuukauden ensimmäisen Aarnen kanssa. Mitäs sitten tehtäs? :D

Sitten harmiteltaisiin kun meni kova keikka ohi, tulisivat perkeleet peräkkäin, eikä samaan aikaan. 8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun piti jo pari viikkoa sitten käydä täällä kommentoimassa tota mt-potilaan äksäämistä kun olisi ollut heittää ihan linkkikin mut unohdin. Aamulehdessä haastateltiin alkukuusta valkeakoskelaista poliisia, joka haastattelussa totesi, että itsemurhalla uhkailevaa ei voi jättää kotiin.

Kyllä se valitettavasti vähän niin on, että jos uhkailet itsellesi jotain tekeväsi, niin saat varmasti kyydin päivystykseen. Aina se tokikaan ei ole ambulanssikyydin paikka, mutta eipä ne posiilitkaan sitten kotiin jätä jos sellaista menee suustaan päästämään. Ja toisaalta se on ihan oikeinkin. Kuitenkin joukossa on aika paljonkin niitä, jotka sanoo tappavansa itsensä vaan saadakseen huomiota läheisiltään, ei niinkään päästäkseen hoitoon. Usein ei ole aikomustakaan edes toteuttaa uhkaustaan. Vierailu lääkärin puhuttelussa ja merkinnät sairaskertomuksessa pistävät ehkä vähän harkitsemaan ennen seuraavaa kertaa, kun otetaan se sama itkupuhelu sille ex-vaimolle tai jollekin muulle läheiselle.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vierailu lääkärin puhuttelussa ja merkinnät sairaskertomuksessa pistävät ehkä vähän harkitsemaan ennen seuraavaa kertaa, kun otetaan se sama itkupuhelu sille ex-vaimolle tai jollekin muulle läheiselle.

Jep ja lehmät lentää  ;D

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ambulanssi lähtisi itse potilasta kuskaamaan menisi reissussa aikaa helposti 1.5-2 tuntia. Varsinkin kun isolle kirkolle päästessään pitäisi ensihoitajien käydä ABC:llä kahvilla ennen koti matkaa. Koko tämän reissun ajan oman kunnan aluella on ambulanssityhjiö ja eiköhän se viikon ainoa aarne keikka just silloin pärähä..

Taksitolpalla, heti siinä grillin eessä ois kuitenkin ollu jonossa takseja joista joku ois voinu potilaan kuljettaa jolloin ambulanssi ois voinu jatkaa kylällä päivystämistä.

Vai lukea rivien välistä, että siitä kotisnagarilta saa parempaa safkaa halvemmalla ja nopeammin..

"Väkivalta parisuhteessa on asia, jonka eteen kannattaa tehdä töitä."

(Vantaan Sanomat 22.9.2009)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vierailu lääkärin puhuttelussa ja merkinnät sairaskertomuksessa pistävät ehkä vähän harkitsemaan ennen seuraavaa kertaa, kun otetaan se sama itkupuhelu sille ex-vaimolle tai jollekin muulle läheiselle.

Jep ja lehmät lentää  ;D

Mä en tarkoita nyt mitään ammattisuikkaristeja vaan niitä typeryksiä jotka ehkä kerran saa päähänsä uhkailla itsarilla kun eivät enää muuta keksi.

Kyllä täälläkin on tiedossa että ammattilaisia on tässäkin asiassa ja niille on sama vaikka ne valais betoniin.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ambulanssi lähtisi itse potilasta kuskaamaan menisi reissussa aikaa helposti 1.5-2 tuntia.

Vai lukea rivien välistä, että siitä kotisnagarilta saa parempaa safkaa halvemmalla ja nopeammin..

Ainoa oikea ratkaisu on että joka kylässä päivystää vähintään yliopistosairaalan tasoine poli ja TK:n keittiössä 24h päivystys mistä lanssarit saa ruokaa ja kahvia ettei tarvii grillillä tms käydä. Varalta lääkäri-pelastaja tasoinen ensivaste kaaikissa letkuliitereissä.

PS Mulla lukee kyllä TESissä jotain kahvitauoista mutta ei siitä missä ne vietetään.

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Polin henkilökunta laittaa potilaan mieluummin lanssilla eteenpäin kuin taksilla koska lanssi tulee nopeammin kuin invataksi ja aina on tehty niin. Varsinkin jos lääkäri määrää. Ei sillä väliä että potilas on tullut henkilöautolla, saattaja on vielä paikalla ja siirtymämatka on n 500m. Potilas pääsisi nopeammin ja ilman omavastuuta omalla kyydillä mutta kun lääkäri sanoo ja oma ajattelu kielletty.

Ai lääkäristäkö tämä asia johtuu! :nauraa: Mä menin rytmihäiriöiden/kollapsien takia tk:een ja lääkäri lykkäs ambulanssilla sairaalaan.Olin tullu tk:een omalla autolla,sillä hetkellä ei oireita ja ekg täysin normaali.Matkaa sairaalaan ehkä 600 metriä.Olisin ihan hyvin voinu mennä omalla autolla tai sitte vaikka kävellä sen lyhyen matkan vaan ei,ei sopinu lääkärille.Vähä kypsytti ja ajattelin,että on aika hysteerinen tapaus.  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ai lääkäristäkö tämä asia johtuu! :nauraa: Mä menin rytmihäiriöiden/kollapsien takia tk:een ja lääkäri lykkäs ambulanssilla sairaalaan.Olin tullu tk:een omalla autolla,sillä hetkellä ei oireita ja ekg täysin normaali.Matkaa sairaalaan ehkä 600 metriä.Olisin ihan hyvin voinu mennä omalla autolla tai sitte vaikka kävellä sen lyhyen matkan vaan ei,ei sopinu lääkärille.Vähä kypsytti ja ajattelin,että on aika hysteerinen tapaus.  :)

Niin, aika monessa paikassa hoitajat tekevät mitä lääkäri sanoo. Vaikka asia olisi kuinka hölmö tahansa.

Ehkäpä se lääkäri ajatteli, että auton rattiin ei ole hyvä laittaa henkilöä joka voi menettää tajuntansa kesken ajon. Voi tehdä kipeää.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Etkö sä hoitotyössä varmista selustaasi?  :nauraa:

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Etkö sä hoitotyössä varmista selustaasi?  :nauraa:

Samaa mietin. Helppo se on jälkikäteen huudella, että ei käyny mitään! Kumpa kaikki ratkaisut voisikin tehdä jälkiviisaana...

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voihan se olla niin tai sitten ei oo niin. :nauraa: Kyllä mä ymmärtäisin lääkärin tavan toimia jos kyseessä olis ollu uus, akuutti vaiva ja jos ekg:ssä olis ollu jotain mätää.Mutta mä oon kärsiny kyseisestä vaivasta viimeiset 20 vuotta ja sitä on aika ajoin selvitelty saamatta lopullista vastausta, koska se ilmenee vain harvoin (keskimäärin kerran vuodessa).Nyt mulla on valvuri jonka paristot kestää 3 vuotta,eiköhän vihdoin joskus ensi vuonna tähän aikaan saada selvyyttä asiaan (tarkoitus siis on et ku tulee seuraava kollapsi niin valvuri tallentaa senaikaisen rytmin ja nähdään minkätyyppisestä häiriöstä kollapsi johtuu).No, aika näyttää tai sitten ei näytä  :)

Siis selvä virhehän lääkärin puolelta tässä on tapahtunu, ja se on se että sulta ei ole korttia otettu pois.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katmat: Väitäksä siis, että 3 sekunnin kollapsi 100km/h ei ole riski liikenteessä?  huh.gif (En viittiny kopsata tota sun lainaussikermää missä on kirjoittajien tekstitkin vissiin sekoitettu...) Muoks. Jonka sit oli onnistuneesti deletoinukin... (vittustanakele, jos kommentoitte joka topiciin niin opetelkaa käyttämään lainauksia edes!)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietysti se on riski.Elämä on täynnä riskejä.Ku lähdet kävellen läheiseen citymarkettiin niin saata jäädä auton alle tai joku hörhö voi puukottaa sut ja sitä rataa  :nauraa: Mua hoitanu kardiologi sanoi,että mun tapaukses riski siihen on kuitenkin niin pieni,että ei oo syytä puuttua asiaan.Kuka tahansahan vois saada jonku kohtauksen ratissa eli jos ihan varman päälle otetaan niin eikö sitte pitäis kieltää ajaminen kaikilta diabeetikoilta,epileptikoilta,sepelvaltimotautisilta ja niiltä joilla on taipumus vasovagaalisiin kollapseihin (kuten mun kaveri joka kuuppailee vähän väliä milloin missäki tilantees ja ajaa silti autoa).LIsäksi ajan autoa äärimmäisen harvoin. Jos asia vaivaa niin voit keskustella asiasta lääkärini kanssa  :) Minä en enää keskustele,tää on ny poikennu niin paljon alkuperäisestä aiheesta että eiköhän anneta jo olla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tietysti se on riski.Elämä on täynnä riskejä.Ku lähdet kävellen läheiseen citymarkettiin niin saata jäädä auton alle tai joku hörhö voi puukottaa sut ja sitä rataa  :nauraa: Mua hoitanu kardiologi sanoi,että mun tapaukses riski siihen on kuitenkin niin pieni,että ei oo syytä puuttua asiaan.Kuka tahansahan vois saada jonku kohtauksen ratissa eli jos ihan varman päälle otetaan niin eikö sitte pitäis kieltää ajaminen kaikilta diabeetikoilta,epileptikoilta,sepelvaltimotautisilta ja niiltä joilla on taipumus vasovagaalisiin kollapseihin (kuten mun kaveri joka kuuppailee vähän väliä milloin missäki tilantees ja ajaa silti autoa).LIsäksi ajan autoa äärimmäisen harvoin. Jos asia vaivaa niin voit keskustella asiasta lääkärini kanssa  :) Minä en enää keskustele,tää on ny poikennu niin paljon alkuperäisestä aiheesta että eiköhän anneta jo olla.

Eiks epileptikoidenkin pidä olla kohtauksettomina tietty aika, 10v peräti?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vielä aiheen vierestä:

Meidän talossa kardiologit (ja neurologit (+ sisätautillääkärit)) noudattaa ohjetta, jonka mukaan tajuttomuuskohtauksen jälkeen (epäselvä syy) tulee 1-3kk ajokielto ja jos asia toistuu ja/tai sitä tutkitaan, niin tulee pidempi ajokielto. Vähän tapauskohtaisesti mennään. Jos liikenteessä tulee tajuttomuuskohtaus, niin silloin tulee automaattisesti pidempi ajokielto. En pääse nyt sair.lomalta kyselemään tarkemmin.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta himskatissa pitää tajuntansa menettäjälle määrätä ajokieltoa. Mulle se on se ja sama, jos moiset vastuuttomat pösilöt vetävätkin 100km/h sillankaiteeseen tajunsa menetettyään, mutta kun usein nämä urvelot vievät viattomia kanssaeläjiä mukanaan.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totta himskatissa pitää tajuntansa menettäjälle määrätä ajokieltoa. Mulle se on se ja sama, jos moiset vastuuttomat pösilöt vetävätkin 100km/h sillankaiteeseen tajunsa menetettyään, mutta kun usein nämä urvelot vievät viattomia kanssaeläjiä mukanaan.

Alkoholi,huumeet ja piittaamattomuus liikenteessä aiheuttavat monikymmenkertaisesti enemmän onnettomuuksia ja ovat todellakin vastuuttomia kuljettajia.Samoin väsyneenä ajaminen aiheuttaa monta kertaa enemmän onnettomuuksia ku tyypit nukahtelee rattiin.Puhumattakaan psyykepotilaista jotka ajaa jonku rekan alle ja aiheuttavat vaaratilanteita monelle.Epileptikot saa ajaa kun ovat olleet vuoden oireettomia mutta kuka sanoo ettei se seuraava iso kohtaus tuu kun oireetonta aikaa on ollu vuosi ja kuukausi.JOidenkin migreeni alkaa kuin salama kirkkaalta taivaalta ja silmissä sumenee ja alkaa näkyä sahalaitaa,mitäs jos tällainen on ratissa juuri silloin ja ajaa mettään.Myös nämä ryhmät aiheuttavat viattomia uhreja ja niitä on paaaaaljon paaaajlon enemmän.Sairauskohtaukset aiheuttavat tutkimusten mukaan 1-3% onnettomuuksista ja tästä ryhmästä tajuttomuuskohtaukset oli joku alle 1%,joten on paljon  todennäköisempää että joudut rattijuopon tai jonkun liikennesäännöistä piittaamattoman kuin pyörtyneen yliajamaksi.

Jos aletaan harrastaa hätävarjelun liioittelua niin kortti pitäis ottaa aika monelta ryhmältä pois ja minä lähtisin ensimmäisenä ottamaan niitä pois niiltä, joiden pitää välttämättä ajaa sataaviittäkymppiä uudella bemarilla tai mersulla ja tehdä mitä ihmeellisimpiä ohituksia.Ollaan tänä vuonnaki reissattu jonkin verran ja taas näitä ihme ohittelijoita riitti niin meno kuin tulomatkalle.Yhdellä kerralla olisi tullut nokkakolari jos emme olisi jarruttaneet voimakkaasti ja siirtyneet ojanpientareelle kun joku neropatti lähti ohittamaan katsomtaat tuleeko autoja vastaan ja vielä alueella jossa oli ohituskielto.TOinen alkoi ohittaa meitä ja edessämme olevaa autoa ja kun huomasi,ettei ehdikään kahden auton ohi,kiilasi väliimme sillä seurauksella että ohittajan perässä oleva peräkärry olisi jysähtäny meidän auton kylkeen ellemme taas olisi jarruttaneet ja siirtyneet reunaan. Eikö kukaan ole yhtä huolissaan näistä ryhmistä ratin takana? MInä ainakin olen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen ainakin ehdottomasti sitä mieltä että vaarallisten kuljettajien liikenteeseen päästämiseen syynä ei saa olla se että siellä on paljon muitakin riskitekijöitä, kuten äsken lueteltiin näppärästi rattijuopot ja genitaalijatkeilla hurjastelevat.

Katmatin tilanteesta sen verran kantaa, että jos riski "terveeseen" ihmiseen verrattuna on vain hieman isompi ei siinä nyt ole järkeä lietsoa paniikkia. Statistiikassa varmaan raskas ateria ennen ajoa aiheuttaa enemmän rattiinnukahtamisia. Joku järki siinä ajokieltojen langettamisessakin pitää olla.

Mutta katmatin tapauksesta sen enempää tietämättä, en hirveän vahvasti liputa kummankaan laivan puolesta.

Tähän loppuun vielä asiaa jolla ei ole mitään tekemistä enää faktan kanssa, mutta jos joku muistaisi enemmän ja paremmin: Mielestäni koulussa meille puhuttiin jostain lyhyistä poissaolokohtauksista joita tulee melkein joka ihmiselle jossain kohtaa elämää, varsinkin väsyneenä. Koitin googlata poissaolokohtausta mutta tuli vaan epilepsialinkkejä..eli onko tälläinen vain epilepsian oire vai muistanko niille nyt väärän nimen vai oonko aivan hukassa? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Varmaan niitä poissaolokohtauksia voi olla ihan terveelläkin ihmisellä, koska saahan "terveen" ihmisen kouristamaankin kun tarpeeksi tarjoilee aistiärsykkeitä + pitää valveilla jne.

Toki väsyneet kuljettajat (minä itse mukaanlukien pitkää päivystystä tehdessäni) ovat varmasti suurempi riski liikenteessä kuin satunnaisia tajuttomuuskohtauksia saavat, mutta kuten edellä jo sanottiin, ei ole peruste päästää joku toinen "vaarallinen" kuljettajaryhmä rattiin sen takia että siellä on muitakin vielä vaarallisempia.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ihminen saa 3 sek kollapsin maksimissaan kerran vuodessa ja väliin saattaa olla jopa useampi vuosi oireetonta aikaa,ja tyyppi ajaa autoa ehkä kaks kertaa viikos 5km keskustaan ja sama takas niin riski on niin olematon,että ei oo järkeä kieltää ajamista.Jos ihminen taas saa kollapseja useasti vuodessa tai useammin ja ajaa paljon(=yli tunti päivässä ratin takana),ajo kielletään.Näin mulle on kerrottu.Jos ensin mainitulta ryhmältä poistetaan ajo-oikeus,se täytyy poistaa myös jokaiselta epileptikolta ja diabeetikolta (esimerkiksi),koska he ovat korkeariskisempiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos ihminen saa 3 sek kollapsin maksimissaan kerran vuodessa ja väliin saattaa olla jopa useampi vuosi oireetonta aikaa,ja tyyppi ajaa autoa ehkä kaks kertaa viikos 5km keskustaan ja sama takas niin riski on niin olematon,että ei oo järkeä kieltää ajamista.

Kaikki on kovin suhteellista. Ajamista ei ehkä kannata kieltää, mutta ei myöskään oman järjen käyttöä.

Tämä keskustelun alla oleva kollapeeraaja ei varmaankaan voi taata sitä, että kolmen sekunnin kollapsi ei tule keskustassa juuri sillä hetkellä kun joukko esikoululaisia on ylittämässä suojatietä matkalla paikalliseen taidenäyttelyyn ja tulee ylitetyksi kevyellä kenttävauhdilla kollapeeraajan autolla. Tai jos voi, niin millä logiikalla?

Pointti on se, että jos itse tietää mahdollisuuden ja riskin olemassaolon, niin miksi jeevanassa pitää ottaa se riski? Sama pätee kaikkiin muihinkin ihmisryhmiin, ei pelkästään yhteen oletettuun kollapeeraajaan.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...