Jump to content
MAINOS

Ambulanssi ei vienyt hoitoon - mies kuoli myöhemmin vammoihinsa


-VF-

Recommended Posts

Mä oon kyllä vähän samoilla linjoilla vf:n kanssa, tai luulen mitä täs haetaan, tai jotain.

Samoilla periaatteillahan pitäs sitte jokainen humalakaatuminen/ humalaisen oloiset viedä tt:aan.

Ihan samasta arvioinnistahan mt-potskujen kanssa on kyse kuin muissakin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 241
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kai minun ammattitaitoni on hieman kyseenalaista, mutta oudolta kuulostaa VF:n mt-potilaan hoito. Näillä natsoilla en jätä kotiin, tai ohjaa muuhun kyytiin yhtämään itsemurhalla uhkailevaa ihmistä, oli hän sitten kännissä tai ei. Jos potilas haastattelun aikana toistetusti kertoo itsetuhoajatuksista, hän lähtee lamppuautolla lääkärin pakeille. Taksi menee sinne minne maksaja haluaa, eli jos potilas muuttaakin mielensä, niin kotiinhan hän pääsee.

Olemme yhtämieltä siitä, että suurin osa näistä yhteiskunnan tukipilareista ei toteuta uhkaustaan, mutta siinä vaiheessa kun omalle kohdalle sattuu se kotiin/taksiin jätetty itsemurhaaja, niin paskaa tullee tuulettimeen, vaikka lapussa lukisikin X-4.

Ei kai se nyt niin voi olla, että itsemurhauhkaus on vapaalippu jolla pääsee ambulanssikyydillä sairaalaan?  Se vasta resurssien tuhlausta onkin. Ja samalla tavalla potilas voi käskeä ambulanssiakin pysähtymään ja päästämään pois - jos matka on vapaaehtoinen.

Kyllä MT-potilas pitää tutkia ja arvioida samoin kriteerein kuin somaattisesti sairas. Samalla tavalla kuka tahansa äksätty voi kuolla kotiin.

Minun on VF pakko kysyä, että painitko sinä työssäsi näiden asioiden kanssa? Niin kaukaiselta nuo ajatuksesi tuntuvat.

Silloin kun minun allekirjoitus on hoidosta vastanneen henkilön kohdalla, niin kyllä se toimii vapaalippuna. Silloin harvoin, kun itsemurhalla uhkaava mt potilas haluaa pois kyydistä kesken matkan, niin yleensä heidät saa puhuttua jatkamaan matkaa, tai sitten konsultaation perusteella matkaa jatketaan sinivalkoisen hoitoyksikön kanssa. Itsellä on muutaman ambulanssi vuoden aikana muodostunut käsitys, että ainakin ensihoidon kenttä mieltää itsemurhalla uhkaavat potilaat ambulanssilla kuljetettaviksi, sitä tukee mielestäni se, että 785C/D tehtävän kuulee todella harvoin päätyvän johonkin muuhun kuin kuljetukseen. Lieneekö Luuriapinalla tästä jotain faktaakin tarjota tueksi, tai vastaan?

Somaattisen potilaan äksäämisen koen miellekkäämmäksi, koska minulla on tukena mitatut vitaalit, tehdyt tutkimukset ja kliininen silmä, ja niitä on helppo esittää tarvittaessa lääkärillekin. En usko, että kovin moni lääkäri antaa jättää itsemurhalla uhkailevaa henkilöä kotiin, tai kuljettaa häntä hoitoon ilman seurantaa. Eli somaattisissa luotan itseeni, ja potilaan kykyyn toimia oikein jos tilanne muuttuu, itsemurhalla uhkaavien potilaiden kohdalla en voi luottaa potilaan toimintaan.

Pidän melko varmana sitä, että jos kotiin/taksiin äksätty itsemurhalla uhkaava potilas toteuttaa aikeensa, niin paskaa tulee tuulettimeen, oli siinä ensihoitokertomuksessa sitten X5 tai X4.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun on VF pakko kysyä, että painitko sinä työssäsi näiden asioiden kanssa? Niin kaukaiselta nuo ajatuksesi tuntuvat.

En paini (kyllähän sä mun työpaikan tiedät), mutta siitäkin huolimatta ihmettelen, että pelkkää itsemurhauhkausta pidetään niin vakavana, että potilas on pakko kuljettaa hoitoon ambulanssilla.

Omassa talossa kun itsemurhaa yrittäneitä potilaita kotiutetaan tehohoidon jälkeen kun he eivät halua psykiatrista sairaalahoitoa. Ja osa palaa takaisin seuraavan itsemurhayrityksen seurauksena.

Silloin kun minun allekirjoitus on hoidosta vastanneen henkilön kohdalla, niin kyllä se toimii vapaalippuna. Silloin harvoin, kun itsemurhalla uhkaava mt potilas haluaa pois kyydistä kesken matkan, niin yleensä heidät saa puhuttua jatkamaan matkaa, tai sitten konsultaation perusteella matkaa jatketaan sinivalkoisen hoitoyksikön kanssa. Itsellä on muutaman ambulanssi vuoden aikana muodostunut käsitys, että ainakin ensihoidon kenttä mieltää itsemurhalla uhkaavat potilaat ambulanssilla kuljetettaviksi, sitä tukee mielestäni se, että 785C/D tehtävän kuulee todella harvoin päätyvän johonkin muuhun kuin kuljetukseen. Lieneekö Luuriapinalla tästä jotain faktaakin tarjota tueksi, tai vastaan?

Mahtaisiko jostain löytyä tilastotietoa siitä, että kuinka moni itsemurhalla uhkaileva ja ambulanssikyydillä sairaalaan tullutta ei oteta sairaalahoitoon. Näppituntuman mukaan aika moni lähti kotiinsa ja hoito jatkui jatkui oman avohoitokontaktin kanssa arkena.

Somaattisen potilaan äksäämisen koen miellekkäämmäksi, koska minulla on tukena mitatut vitaalit, tehdyt tutkimukset ja kliininen silmä, ja niitä on helppo esittää tarvittaessa lääkärillekin. En usko, että kovin moni lääkäri antaa jättää itsemurhalla uhkailevaa henkilöä kotiin, tai kuljettaa häntä hoitoon ilman seurantaa. Eli somaattisissa luotan itseeni, ja potilaan kykyyn toimia oikein jos tilanne muuttuu, itsemurhalla uhkaavien potilaiden kohdalla en voi luottaa potilaan toimintaan.

Täytyy kyllä myöntää, että esim. lähihoitajakoulussa MT-puolen asiat kuitattiin muutamalla tunnilla. Psykiatriassa olisi monella varmasti paljon opittavaa - sen verran monimutkaiselta se vaikuttaa.

Pidän melko varmana sitä, että jos kotiin/taksiin äksätty itsemurhalla uhkaava potilas toteuttaa aikeensa, niin paskaa tulee tuulettimeen, oli siinä ensihoitokertomuksessa sitten X5 tai X4.

Niin, niitä varmasti on, mutta onkohan niistä tilastoja tai onko kukaan nostanut asiasta metakkaa?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En paini (kyllähän sä mun työpaikan tiedät), mutta siitäkin huolimatta ihmettelen, että pelkkää itsemurhauhkausta pidetään niin vakavana, että potilas on pakko kuljettaa hoitoon ambulanssilla.

Omassa talossa kun itsemurhaa yrittäneitä potilaita kotiutetaan tehohoidon jälkeen kun he eivät halua psykiatrista sairaalahoitoa. Ja osa palaa takaisin seuraavan itsemurhayrityksen seurauksena.

Eikös se niin mene että pt voi kieltäytyä hoidosta ja tällä tavoin jouduttaa kuolemaa somaattisen sairauden kanssa, mutta jos uhkailee suisidilla katsotaan pt:n olevan kykenemätön vastaamaan itsestään -> jolloin lääkärin on tehtävä arvio potilaan psykiatrisen hoidon tarpeesta.

Jos Psyk hoidon kriteeristö täyttyy tehdään M1 lähete paikalliseen hoitolaitokseen tai potilas voidaan lähettää itse niin halutessaan B lähetteellä. Jokainen varmaan ymmärtää, että M1 on lappu jolla viedään tarvittaessa vaikka sinivalkoisin saattajin pt psyk konsultaatioon ja B lähettellä avataan auton ovi ja toivotetaan hyvää matkaa minne sitten meneekin jos kyydistä pois haluaa.

Kotoa sinne päivystävälle lääkärille lähtö taas saattaa tuoda mietittävää varsinkin jos potilas kieltäytyy lähtemästä. Yleensä juuri nämä kieltäytyjät on niitä, jotka myös hoitoa tarvitsevat ja sairaudentunnottomuuttaan yrittävät viimeiseen asti lähtöään estää. Tuolloin tulee kyseeseen lääkärin konsultaatio ja virka-apu pyynnön turvin pt ohjataan päivystävän arvioon psyk hoidon lähetettä varten.

Eikö tuo suisidi yrityksen jälkeinen psykiatrinen arvio pitäisi lain mukaan? tehdä kaikille halusivatpa sitä tai ei. Siis se 3-4 vrk arviointijakso alan laitoksessa.

Näin tuo taitaa mennä lakien ja asetusten puitteissa tai ainakin olen antanut itseni asian näin ymmärtää.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No näinhän se on, taitaa vaan olla liian harvassa sellaset ensihoitajat jotka oikeesti uskaltaa sanoo ptlaalle notta ottakoon taksin. 

Näinpä, siksi on hölmöä että vastaanottavan pään pitäisi sitten kantaa se lopullinen "vastuu" kuljetuksen tarpeellisuudesta. Yhtä harvassa on PPKL:n hoitaja joka uskaltaa/viitsii  kyseenalaistaa sen kynsivallintulheduksen kuljetuksen ja rastittaa "ei tarvetta". Siksi minusta se koko KELAn ruksi sirkus on täysin turha. Se joka potilaan kyytiin ottaa, häneltä pitää löytyä se ammattitaito joka arvioi potilaan kuljetustarpeen eikä vastaanottavan pään hoitaja. Erimielisyys siinä asiassa aiheuttaa kuitenkin vain tarpeettomia konflikteja ja hampaiden kiristelyä. Ja ainoastaan jonkun kolmannen osapuolen (KELA) laskutusbyrokratian takia. Jos lanssari X on sitä mieltä että potilaan tila vaatii kyydin, se perustuu sitten kyseisen henkilön ammattitaitoon ja sillä mennään.

Ja mä ainakin oon oppinut omassa työssäni sen, että typerää lähtee arvioimaan kollegan ammattitaitoa näissä, kun AINA ei se tilanne ole niin yksioikoinen silloin kun sitä arviota tehään.

Ja vakaasti uskon myös siihen, että potilaan tarina on lanssareille eri, kuin se on talon sisälle päästyä. Silloinhan olet jo päässyt hoitoon. Nimim, ei ensimmäinen eikä viimeinenkään kerta, kun mun tekemän arvion mukaan vaatii kiireellistä lääkärin hoitoa ja sitten se paukkaa vo:lle ja kertoo lääkärille, et rintakipu alko jo 3v sitten. (Ne tietää, ettei 3v kestäneellä rintakivulla yleensä pääse lääkäriä edes lähelle.)

Siis se kusetushan alkaa jo hätäkeskukseen soitettaessa. Valehdellaan minkä sylki suusta ulos tuo. Eräänkin henkilön soittaessa otan säännöllisesti tietoisen riskin ja en hälytä 704A:ta, minkä oireet ja kriteerit ko. henkilö on sujuvasti vuosien aikana oppinut. Koskaan saku ei ole esim. viimeisen kolmen vuoden aikana ko. henkilöä kuljettanut rintakipu-koodilla. Toki joskushan se napsahtaa, mutta sitä saa mitä tilaa...  ;D

Ja mitä tulee lanssareiden äksäämisiin, niin minä ainakin laitan ruksin seinään, kun eräs yksityinen hoitoyksikkö kuljettaa potilaan pl. siirrot ko. alueelta. (Traumat ja vammat poislukien).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mitä tulee lanssareiden äksäämisiin, niin minä ainakin laitan ruksin seinään, kun eräs yksityinen hoitoyksikkö kuljettaa potilaan pl. siirrot ko. alueelta. (Traumat ja vammat poislukien).

Hoitoyksikkö saattaa tietoisesti yrittää pysyä omalla alueella vapaana. Mahtaako yksityinen palveluntuottaja muuttaa asiaa mitenkään. Eipä ainakaan täälä paikallisen pelan "nolla" montaa kertaa vuodessa käy oman alueen ulkopuolella...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä käytäntö hätäkeskuksella mahtaa olla näiden turhien soittojen suhteen? Lähinnä tarkoittaen että kyseenalaistetaanko sieltä lähtien koskaan ambulanssin tarvetta?

Mitä näitä juttuja nyt on lukenut niin tinnitusta, kynsivallintulehdusta ja buranaa ajatellen voisi hätäkeskuskin sanoa:"soitamme sulle taksin kotiin niin pääset käymään terveysasemalla."

Hätäkeskuskohtaisia eroja on, mutta ensihoito hälytetään reilusti alle puoleen terveydellisiä asioita koskevista puheluista. Hätäkeskus EI soita taksia, eikä edes sukulaiselle tai kaverille, eikä yhdistä näille. (muuta kuin erittäin perustellusta syystä)

Mutta kuten todettua: kusetus ja valehtelu alkaa jo 112-puhelun aikana. NIIN törkeitä valheita on tullut vastaan, että ensihoidon saa paikalle, ja loppujen lopuksi kohteessa ei ole ollut mitään. Aivan noviisille päivystäjälle saa menemään läpi melkein mitä vaan, mutta kokemuksen mukana tulee tietynlainen pelikorva, jolla kuulee asioita vähän kriittisemmin, ja voi kysymykset muotoilla hieman uudelleen.

(Toisaalta en minäkään uskonut, että erästä henkilöä oli kirveellä lyöty päähän ja naureskeli kun kertoi asiasta. Kertoi vielä, että sama porukka rikkoo juuri kirveellä henkilöautojen kattoja + laseja parkkipaikalla. Kerrostaloalueelta ei tullut muita soittoja mistään tuohon liittyväänkään. Parkkipaikalla oli muistaakseni kolmea autoa vahingoitettu terävällä esineellä ja naureskelevalla soittajalla oli pitkä, paljon vuotava terävä vamma päässä, ja poliisien mielestä asunto näytti teurastamolta... asiasta tuli myöhemmin syyllisille tuomioitakin, ja oikeuskin totesi, että kirveshän se oli heilunut.)

Olen ehkä aiemmin muussa yhteydessä kirjoittanutkin (liittyy tosin poliisin toimialaan), mutta poliisin tuttu vempula soitti jostain ihan höpöhöpö-neuvonta-paska-asiasta, eikä saanut poliisia paikalle. >> reilu 15 min. myöhemmin ilmoitti puukottaneensa ohikulkijaa rintaan paikalla, jossa todennäköisesti ei ollut muita näkemässä. Apua "maalta,mereltä ja ilmasta". Paikalla ei mitään. Vempula vaan naureskeli, että saihan poliisin paikalle, kuten toivoikin. Seuraavaksi paloi poliiseilta hihat, ja loppu onkin aivan jo muuta asiaa...  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja mitä tulee lanssareiden äksäämisiin, niin minä ainakin laitan ruksin seinään, kun eräs yksityinen hoitoyksikkö kuljettaa potilaan pl. siirrot ko. alueelta. (Traumat ja vammat poislukien).

Hoitoyksikkö saattaa tietoisesti yrittää pysyä omalla alueella vapaana. Mahtaako yksityinen palveluntuottaja muuttaa asiaa mitenkään. Eipä ainakaan täälä paikallisen pelan "nolla" montaa kertaa vuodessa käy oman alueen ulkopuolella...

Hyvä pointti. Kyseessä on kuitenkin alueensa ainoa yksikkö, tosin kunnan kahdelta puolelta tavoittaa lähikaupungeista alueet kohtuullisen hyvin. Sopimuksen täytyy olla X-5:t huomioon ottava, koska X-8:jakaan ei tule kuin niistä muutamasta vakiokoodista. (771 jne.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellä on muutaman ambulanssi vuoden aikana muodostunut käsitys, että ainakin ensihoidon kenttä mieltää itsemurhalla uhkaavat potilaat ambulanssilla kuljetettaviksi, sitä tukee mielestäni se, että 785C/D tehtävän kuulee todella harvoin päätyvän johonkin muuhun kuin kuljetukseen. Lieneekö Luuriapinalla tästä jotain faktaakin tarjota tueksi, tai vastaan?

Faktaa en pysty raapimaan, mutta hihasta:

785 johdannaiset kulkeutuvat varsin isolla prosentilla samalla koodilla myös hoitolaitokseen. Mutta heti kun asiaan tulee poikkeava tekijä, esim. yleisin eli alkoholi, niin poliisin mahdollisesti ollessa samassa kohteessa sen puukkoleikin takia, saattaakin poliisilain perusteella (vaaraksi itselleen... jne.) tulla alkuun koppihoitoa, ja selvittyään mielentilan arvioon lääkärin luokse sitten putkalta sakulla.

Tätähän tk-lääkärikin toivoo: promilleja (tai mg/l) nolla, että saa todellisen mielipiteen asiasta. Ja kyllä sitä itsekin on hulluja aikanaan hoitolaitoksessa tullut kuunneltua, että kyllä niistä pahimmat erottaa helposti.  ;D

PS. Tätä kirjoittaessa oli TAAS poliisin ja ensihoidon yhteinen puukko-ranne-case. Sakulla poliisin saattamana lähti, oli ilman alkoa...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse vien jokaisen suikkiyrityksen lääkäriin. Viety mm. 1g Buranaa suicidi ajatuksella ottaneita teinejä yms. Suurimmalla osalla onnistuneista suicideista on taustalla a. yrityksiä b. uhkailua. Jos ei ole yritystäkään mutta puheita niin se voi ennakoida todellista yritystä TAI jos huvikseen puhelee niin oppii ettei semmoisilla asioilla yksinkertaisesti voi leikkiä. En aio mennä samaan kohteeseen tunnin päästä ja kirjata X-1stä.

Luuriapinalle hoitoyksikön kuljettamatta jättämisistä. Esim meillä hälytysohje KIELTÄÄ C-D potilaan kuljettamisen, paitsi jos mennään oman kylän perusterveydenhuollon päivystykseen. Kunnan ulkopuolelle suuntautuneita C-D tehtäviä ei edes ohjeen mukaan saa kuljettaa yöpäivystykseen Isoon Cityyn jonne 20km. Toki joskus yöllä jokusia rintakipuisia jotka ovat hoitojen jälkeen selkeitä C potilaita on viety. Lisäksi alueen perusyksiköissä ei ole lupia/lääkkeitä/välineitä mihinkään vaikeampihoitoisen potilaan hoitamiseen. Paikallista häkeä (Puijo) varmaan ihmetyttääkin kun yöllä potilasta siirretään hoitoyksiköstä perusyksikköön loppu 20km matkalle.

"A temporary mental state including symptoms of confusion, inability to concentrate, disorientation, anxiety and sometimes hallucinations."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Luuriapinalle;

Kirjoitit, että noin puolet puheluista päätyy ensihoidon kentälle tehtävänä. Vieläkö päivystäjät uskaltaa äksätä, vaikka ovat "lainsuojattomia" (viittaan iltapuluissa yms. roskalehdissä olleisiin juttuihin, missä häke-tätejä ja -setiä on syytelty oikeudessa asti)...? Välillä kuitenkin tuntuu, että vuorokauden 10:stä tehtävästä, ajetaan 9:ssä pelkkiä terveisiä. Onko tosiaan niin, että Teille puhutaan ihan skeidaa sinne linjoille, vai onko "liipaisin" herkistynyt puhelumäärien kasvaessa, ja sille samalla Pertille (nimi muutettu) laitetaan joka vuorossa samalla koodilla se keikka...? Ja eikö päivystäjä näe, tai tarkista, että onko ko. osoitteeseen mikä annetaan, ajettu paljonkin ja millä on kuljetettu, jos on kuljetettu...?

Ja lopuksi. Vaikka kysymystulva saattaa kuulostaa katkeralta, niin arvosta Teitä todella paljon!! Teiltä on saatu ensiarvoista tietoa, ensiarvoisen tärkeisiin asioihin, kiitos siitä!

"Väkivalta parisuhteessa on asia, jonka eteen kannattaa tehdä töitä."

(Vantaan Sanomat 22.9.2009)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minun on VF pakko kysyä, että painitko sinä työssäsi näiden asioiden kanssa? Niin kaukaiselta nuo ajatuksesi tuntuvat.

En paini (kyllähän sä mun työpaikan tiedät), mutta siitäkin huolimatta ihmettelen, että pelkkää itsemurhauhkausta pidetään niin vakavana, että potilas on pakko kuljettaa hoitoon ambulanssilla.

Omassa talossa kun itsemurhaa yrittäneitä potilaita kotiutetaan tehohoidon jälkeen kun he eivät halua psykiatrista sairaalahoitoa. Ja osa palaa takaisin seuraavan itsemurhayrityksen seurauksena.

Silloin kun minun allekirjoitus on hoidosta vastanneen henkilön kohdalla, niin kyllä se toimii vapaalippuna. Silloin harvoin, kun itsemurhalla uhkaava mt potilas haluaa pois kyydistä kesken matkan, niin yleensä heidät saa puhuttua jatkamaan matkaa, tai sitten konsultaation perusteella matkaa jatketaan sinivalkoisen hoitoyksikön kanssa. Itsellä on muutaman ambulanssi vuoden aikana muodostunut käsitys, että ainakin ensihoidon kenttä mieltää itsemurhalla uhkaavat potilaat ambulanssilla kuljetettaviksi, sitä tukee mielestäni se, että 785C/D tehtävän kuulee todella harvoin päätyvän johonkin muuhun kuin kuljetukseen. Lieneekö Luuriapinalla tästä jotain faktaakin tarjota tueksi, tai vastaan?

Mahtaisiko jostain löytyä tilastotietoa siitä, että kuinka moni itsemurhalla uhkaileva ja ambulanssikyydillä sairaalaan tullutta ei oteta sairaalahoitoon. Näppituntuman mukaan aika moni lähti kotiinsa ja hoito jatkui jatkui oman avohoitokontaktin kanssa arkena.

Somaattisen potilaan äksäämisen koen miellekkäämmäksi, koska minulla on tukena mitatut vitaalit, tehdyt tutkimukset ja kliininen silmä, ja niitä on helppo esittää tarvittaessa lääkärillekin. En usko, että kovin moni lääkäri antaa jättää itsemurhalla uhkailevaa henkilöä kotiin, tai kuljettaa häntä hoitoon ilman seurantaa. Eli somaattisissa luotan itseeni, ja potilaan kykyyn toimia oikein jos tilanne muuttuu, itsemurhalla uhkaavien potilaiden kohdalla en voi luottaa potilaan toimintaan.

Täytyy kyllä myöntää, että esim. lähihoitajakoulussa MT-puolen asiat kuitattiin muutamalla tunnilla. Psykiatriassa olisi monella varmasti paljon opittavaa - sen verran monimutkaiselta se vaikuttaa.

Pidän melko varmana sitä, että jos kotiin/taksiin äksätty itsemurhalla uhkaava potilas toteuttaa aikeensa, niin paskaa tulee tuulettimeen, oli siinä ensihoitokertomuksessa sitten X5 tai X4.

Niin, niitä varmasti on, mutta onkohan niistä tilastoja tai onko kukaan nostanut asiasta metakkaa?

Minä en tiedä sairaalaan ottamis määriä, tai hoidon pituuksi, tai mitä hoitolaitos potilaille tekee.

Lh-eh koulu oli pintaraapaisu psyk potilaiden hoitoon, mutta tulos on sama muillakin koulutuksilla, itsetuhoisia potilaita ei äksätä. 

Metakkaa kotiin jättämisistä ei nouse, kun se potilasryhmä ei vaan jää kotiin, tai kulje muulla kuin ambulanssilla tai poliisin kyydissä. Tosin Vantaalla tuo aikaisemmin esillä ollut putkapäätös aiheutti sen, että poliisi ottaa harvemmin suoraan putkaan kuin ennen, toki välillä niitä sinne uppoaa.

Eiköhän kantani tässä asiassa ole tullut melko selväksi, itsetuhoiset potilaat eivät ole turhia sairaankuljetuksia, eikä niitä sellaisiksi miellä vastaanottavat laitoksetkaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hätäkeskuskohtaisia eroja on, mutta ensihoito hälytetään reilusti alle puoleen terveydellisiä asioita koskevista puheluista. Hätäkeskus EI soita taksia, eikä edes sukulaiselle tai kaverille, eikä yhdistä näille. (muuta kuin erittäin perustellusta syystä)

Kannattaisi ehkä harkita sitä taksin soittamista, ei tietenkään niin että yksi ihminen sitä alkaisi tekemään vaan isoja linjauksia pohtien. Se voisi vähentää näitä ambulanssikyytejä. Toki siinä sitten tulee mukana se lieveilmiö että kaikki baarista kotiin lähtevät soittavat mieluummin taksinsa 112:sesta kuin kalliista palvelunumeroista. Ex-portsarina nimittäin tiedän että kun on ensin dokattu 200 € ja tarjottu kavereille toinen samanverran niin jostain syystä se 2 € jonka portsari pyytää taksin soittamisesta tuntuu aivan käsittämättömältä ja ylivoimaiselta hinnalta puhelusta jonka normaalihinta olisi omasta kännykästä ~1,80 €.

Mutta kuten todettua: kusetus ja valehtelu alkaa jo 112-puhelun aikana. NIIN törkeitä valheita on tullut vastaan, että ensihoidon saa paikalle, ja loppujen lopuksi kohteessa ei ole ollut mitään. Aivan noviisille päivystäjälle saa menemään läpi melkein mitä vaan, mutta kokemuksen mukana tulee tietynlainen pelikorva, jolla kuulee asioita vähän kriittisemmin, ja voi kysymykset muotoilla hieman uudelleen.

Oon kyllä aikasemmin tiennytkin että siellä teillä tulee turhia puheluita ja "soitetaan vahingossa" kun koitettiin 118:n jne. On vaan aika hurjan tuntuista aloittavan (ja miksei kokeneemmankin) häkepäivystäjän kannalta kun joutuu sekä hoitamaan tarvitun avun ja ohjeet yms oikeille paikoille ja lisäksi pitää epäillä joka sanaa joka puhelimessa sanotaan. Käsittääkseni tuo teidän duuni on vieläpä aika nopeatempoista noin puheluwisely.

Taitaa näiden kusetussoittojen kanssa olla kovasti tekemistä alkolla myös?

Seuraavaksi paloi poliiseilta hihat, ja loppu onkin aivan jo muuta asiaa...  ;D

Ottiko opikseen? :)

Ps. Ja sitten ihan ex-tempporee mielijohdekysymys aktiviteettipäissään olevalta opiskelijalta, päästäisköhän me ensihoidon suuntautuvista tutustumaan jonkun opintokäynnin puitteissa häkeen? VPK:sta joskus käytiin mutta eipä tuosta oikeen mitään muista enää. Jaa no, se sairas screeni siellä seinällä oli sellanen minkä tahtosin kotiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hätäkeskuskohtaisia eroja on, mutta ensihoito hälytetään reilusti alle puoleen terveydellisiä asioita koskevista puheluista. Hätäkeskus EI soita taksia, eikä edes sukulaiselle tai kaverille, eikä yhdistä näille. (muuta kuin erittäin perustellusta syystä)

Kannattaisi ehkä harkita sitä taksin soittamista, ei tietenkään niin että yksi ihminen sitä alkaisi tekemään vaan isoja linjauksia pohtien. Se voisi vähentää näitä ambulanssikyytejä.

POTILAS SOITTAKOON ITSE TAKSINSA, HALOO!!!  ;D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hätäkeskuskohtaisia eroja on, mutta ensihoito hälytetään reilusti alle puoleen terveydellisiä asioita koskevista puheluista. Hätäkeskus EI soita taksia, eikä edes sukulaiselle tai kaverille, eikä yhdistä näille. (muuta kuin erittäin perustellusta syystä)

Kannattaisi ehkä harkita sitä taksin soittamista, ei tietenkään niin että yksi ihminen sitä alkaisi tekemään vaan isoja linjauksia pohtien. Se voisi vähentää näitä ambulanssikyytejä. Toki siinä sitten tulee mukana se lieveilmiö että kaikki baarista kotiin lähtevät soittavat mieluummin taksinsa 112:sesta kuin kalliista palvelunumeroista. Ex-portsarina nimittäin tiedän että kun on ensin dokattu 200 € ja tarjottu kavereille toinen samanverran niin jostain syystä se 2 € jonka portsari pyytää taksin soittamisesta tuntuu aivan käsittämättömältä ja ylivoimaiselta hinnalta puhelusta jonka normaalihinta olisi omasta kännykästä ~1,80 €.

Niin kun turhia puheluita ei olisi muutenkin tarpeeksi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Varsinkin nuorten miesten itsemurhat tehdään usein päihtyneenä, kun itsekontrolli on alhaisempi. Pojat kuolevat useimmin ensimmäisellä yrityksellä, koska käyttävät väkivaltaisempia menetelmiä kuin tytöt. 80 prosenttia itsemurhan tehneistä on miehiä."

http://www.city.fi/artikkeli/Sin%E4+l%E4hdit+pois/2712/

Poliisi vie kyllä nuorukaisen sairaalaan, jos löytää hänet humalassa harhailevan junaradalla. En usko itsemurha-aikeiden poistuvan ainakaan siten, että henkilö yhden yön makaa putkassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällaisen käsityksen sain itse lehtijuttujen perusteella:

1. Mies oli ottanut alcoa hotellissa

2. Kaatunut, kopsauttanut päänsä(varmaan vekki tullut) yöllä

3. Ambulanssi soitettu

4. Mies oli autettu huoneeseensa

5. Aamulla löydetty tajuttomana

6. Viety sairaalaan ja leikattu. Menehtyi.

Eli jos nyt aletaan kunnolla spekuloimaan, niin veikkaan, että mies on jurrissa kaatunut ja saanut haavan päähänsä. Lanssin porukka katsonut haavan ja todennut sen pieneksi (pään haavathan näyttävät aluksi paljon pahemmilta, kuin ovat, pääasiassa runsaan verenvuodon takia. Esim n. 1cm pituisesta pään haavasta voi tulla verta yhtä näyttävästi alkuun, kuin 10cm haavasta reidessä. Mutta vuoto myös tyrehtyy helposti). Hoidettu paikan päällä. Mies ollut silloin orientoitunut ja asiallinen, hieman humalassa tosin. Sitten lähtenyt loppuyöstä hotellihuoneessa tajunta laskemaan esim SAV:n takia. Periaatteessa sama olisi voinut aivan hyvin tapahtua sairaalassakin, jos ei ole aivan tehostetussa seurannassa. Tai sitten kuolinsyy on voinut olla joku aivan toinen (aivo-/sydäninfarkti, aneurysman puhkeaminen jne).

Tai sitten seuraukset ovat voineet tulla virhearviosta jne. Ei kuitenkaan aleta heittelemään kiviä, ennen kuin on tilanne selvinnyt. Ja ei senkään jälkeen. Aina vaan ei maallikot tajua, että se kuolema tulee kuitenkin tavalla tai toisella. Useimmiten täysin riippumatta ulkoisista tekijöistä. Ja sitten keltainen lehdistö vielä lietsoo tätä.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö tuo suisidi yrityksen jälkeinen psykiatrinen arvio pitäisi lain mukaan? tehdä kaikille halusivatpa sitä tai ei. Siis se 3-4 vrk arviointijakso alan laitoksessa.

Kyllähän varmasti kaikki itsemurhayrityksen vuoksi sairaalahoidossa olleet tapaavat psykiatrin ennen mahdollista kotiuttamista. Kuitenkaan läheskään jokainen itsemurhaa yrittänyt ei täytä tarkkailulähetteen kriteerejä, vaan he menevät jatkohoitoon vapaaehtoisesti (sairaalaan tai avohoitoon) tai sitten he kotiutuvat.

Eiköhän kantani tässä asiassa ole tullut melko selväksi, itsetuhoiset potilaat eivät ole turhia sairaankuljetuksia, eikä niitä sellaisiksi miellä vastaanottavat laitoksetkaan.

Varmasti itsetuhoinen potilas on aiheellista kuljettaa ambulanssilla sairaalaan, mutta itsetuhoisuus ja hölmöilypäissään itsemurhalla uhkailu ei ole sama asia.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunhan ei laiskuuttaan jätä kuljettamatta. Ei vara venettä kaada, joten mielellään kyytsäilen. X6 nimmareineen ja lääkärin konsultaatio on kyllä pelastavia enkeleitä JOS jotain sattuu käymään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkuperäiseen aiheeseen: Keparissa luki että sisäinen selvitys tulee pelastuslaitokselle. Omaiset eivät ole ainakaan vielä reklamaatiota tehneet, joten selvitys tehdään "tapauksen erityisluontoisuuden" takia. Kuolinsyytutkija tutkii vainajan tämän viikon aikana.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

P.S. Sitten eräs yksityisen firman omistaja tuppaa nykyän raportoimaan "yt-lasku, nimi tohon, leima tohon" Päättele siinä sit oliko oikeasti tarvetta kyydille.  ;)

Näitä ku tulee niin kyllä mä sujuvasti kuulustelen aika tarkkaan kyytimiehen saadakseni paremman kuvan potilaasta ja tilanteesta. Meilläpäin kyytijullit onneks on pääsääntösesti letkeetä porukkaa niin eivät vedä herneitä nenään jos potilaan luovuttaminen ei olekaan se 30s sisään ja ulos.

On sitä muutama sankari vetässyt valmiiksi rastin vastaanottavan tahon kohtaa kuljetuksen tarpeellisuudesta. Yksi kokenut kollega sanoi aikoinaan tällaisessa tapauksessa, että "Aiotko tehdä muutkin mun hommani tänään".

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kysynpä nyt taas asian sivusta ja hiukan asiastakin näistä äksäämisistä. Leikitään että Spärlä 18 v ja tulevat hoitsunettiläiset ovat The leirintäalueella The Juhannuksen vietossa. Illan kuluessa Spärlä saa jostain syystä kuningasidean hakata humalassa halkoja tai jotain siihen suuntaan. Tuloksena on joka tapauksessa n. 10-15 cm pitkä haava kintussa, josta kohtuullinen mutta ei hengenvaarallinen vuoto. Tulevan hn:läiset soittavat Häkeen josta kerrotaan ettei Spärlä tarvitse ambulanssia, koska haava ei ole hengenvaarallinen. Kuitenkin Paikallisen TK:n blondikandin pitäisi kinttu tikata, eikä taksi ota verta vuotavaa pissistä kyytiin. Mikä on oikea toiminta tapa? Ai niin Spärlän vanhemmat ovat hoitsuina tietenkin juhannuksen töissä tai jossain huitsin nevadassa, joka tapauksessa eivät saatavilla. Kuka kuljettaa ja minne?

Eiköhän lanssi käy sitomassa haavan jos kirveellä sohittu? Jos se tikkausta vaatii, niin melko varmasti kuljettaa. TAI SITTEN SOITTAKOOT ISILLE joka maksaa taksin.  >:D Alkaa kyllä mennä ohi aiheen ja lujaa, jos täällä aletaan nyt sit hädissään kyselee etukäteen tuleeko kuljetusta jos käy näin ja näin.

Mut jos saivarrellaan, niin reippaat hoitsunettiläiset teippaa haavan helvetin hyvin (niinku mä) ja mitään soittoa häkeen ei edes tule.  ;) Nimim. Jorvista sain tyttäreni kautta palautetta, kun tyttäreni haavan teippasin niin tiukkaan, et saksilla repivät sen auki, eikä enää ollut mitään ommeltavaa/liimattavaa.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuloksena on joka tapauksessa n. 10-15 cm pitkä haava kintussa, josta kohtuullinen mutta ei hengenvaarallinen vuoto.

No jos haava ei vuoda tolkuttomasti ja jalkaa voi käyttää sekä tilanne ei muutenkaan ole mitään välitöntä hoitoa vaativa, niin ei kai se nyt ihan pakko ole ambulanssia käyttää? Kuusi tuntiahan noissa haavoissa on se ikkuna jonka sisällä suturaatio pitäisi suorittaa.

Aika varmasti ambulanssi kuitenkin kuljettaisi em. kaltaisen potilaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lisään kaupungin päivystyksessä työskentelevän näkökulman vielä tähän noiden "ei tarvetta" kuljetuksen osalta. Helsingin sairaankuljetuksen erityispiirteethän ovat siis, että Pelastuslaitos ei osallistu mihinkään siirtoihin vaan HUS ja yksityiset ajavat kaikki A-D siirrot.

Helsingissä erinäköiset palvelutalot ja vanhainkodit soittavat lähes poikkeuksetta asukkailleen ambulanssin mikäli lääkärille pitäisi mennä, oli vaiva mikä tahansa.

Lääkärin lähetteellä 3kk kestäneen vaivan vuoksi, sovittuihin kontrolleihin, kipsien poistoon/laittoon yms. tulevat hyväkuntoiset potilaat tulevat aina ambulansseilla päivystykseen/poleille. Tämä on täysin turhaa yksityisten ambulanssien käyttämistä taksina ja vaikka kuinka yrittää selvittää myöhemmin että tilaavat Irmalle invataksin ensi kerralla, ei asia muutu mihinkään.

Kiireelliset asiat ovat asia erikseen, kun useimmiten hoitokodeista soitetaan silloin 112 ja paikalle tulee Pelastuslaitos.

Asiaa pahentaa kaupungin ohje mikä tuli voimaan keväällä, että kaikki kiireettömät sairaalasiirrot tulee tilata HUS:in keskuksesta ja kuljetukset päivystyksestä jatkohoitopaikkaan ovat pahimmillaan kestäneet yli 4h. HUS:in autojen lisäksi ainoastaan Esperin autot osallistuvat näihin kyyteihin, eikä meinaa autot enää riittää.

Tästä syystä on viime aikoina alkanut hoitokotien turhille ambulanssikyydeille tulemaan raksi "ei tarvetta" kohtaan, sillä kun autot kuskaa mummoja meille, emme saa saa niitä oikeasti paarikuljetusta tarvitsevia eteenpäin. Onneksi kiireellisiksi luokitellut siirrot saa sentään soittaa mistä vapaan auton nopeimmin saa.

En tiedä missä vaiheessa tulee sanomista, kun laskut alkavat pamahtaakin hoitokodeille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...