Jump to content
MAINOS

Ambulanssi ei vienyt hoitoon - mies kuoli myöhemmin vammoihinsa


-VF-

Recommended Posts

X-8:n kuulemma riittäisi meilläkin se ekg ja kyytilapusta menee kopio mukana.

Ja tosta konsultaatio-sanan viilaamisesta: tästä on keskusteltu ennenkin ja se tarkoittaa neuvon kysymistä.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 241
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

bif; siinä voi kelan täti tarpeeksi huonona päivänä palautella koko äksä nipun ja sanoa että "selvitystä kiitos" ;D. Sehän tiedätään että eri konttoreissa toimitaan eritavoin vaikkakin näiden käsittelyitä on keskitetty.

Iipi; eikait niiden johtajien tarvi niitä kuvioita muutella jos vain korvauspuoli toimii? Tai no, onko siittä kahta kolmea vuotta kun isohko pelastuslaitos ruuvaili toimistossaan äksälappuja x-8 muotoon ja kelaan. Jäivät vielä roistot kiinni. ;D

Juu neuvoahan se konsultaatio, mutta saman oppiarvon hahmolta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu neuvoahan se konsultaatio, mutta saman oppiarvon hahmolta.

Mukavaa, että lääkärit ovat laskeutuneet tavallisen lanssarin tasolle.

Joo  ;)

Rehellisesti, en tajua mitä järkeä on vääntää tämmösestä asiasta. Mitä termiä Tex käyttää "kysyessään hoito-ohjeita lääkäriltä"?

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin kanssa ihmeissäni aloittaessani kyytiuran. Koulussa opetettiin, että hoitajat eivät konsultoi lääkäriä. Mutta kaikkihan tuota sanaa käyttää. Ps. Kelan täti palautti yhdenkin kyytilapun, jossa sotu väärin. Tuleeko sieltä tosissaan kaikki takaisin? Eikö ne itse voi selvittää mistään väestörekisteristä?

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin kanssa ihmeissäni aloittaessani kyytiuran. Koulussa opetettiin, että hoitajat eivät konsultoi lääkäriä.

Mitä me sitten tehdään? Ainakin me synnärillä konsultoidaan lääkäriä ja laittaa usein saneluihinsa, että "kätilö konsultoi allekirjoittanutta...."

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaippa se olisi sitten neuvon kysymistä tai kannanoton pyytämistä. Tosin paljon puhutun Kelan kyytikaavakkeessakin on rasti ruutuun "lääkäriä konsultoitu".

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, konsultointia se ei ole, vaan hoito-ohjeen pyytämistä. Jonkinverran on paikallisia eroja mitä kelat hyväksyvät/vaativat, että X8 saisi rahaa, joskin ihan selvät ohjeet on kelalla olemassa mitä vaativat maksaakseen. Se pelkän ekg:n ja muiden mittausten tekeminen ja lääkärin konsultaatio EI pitäisi riittää X8... mutta toisin on ainakin täällä...

Hyvin harvat tietävät paljonko on tiedettävä tietääkseen, ettei tiedä paljoakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, kaikesta sitä väännetään. Eikös konsultointi nyt tarkoita ihan vaan reilusti neuvon kysymistä?

Ei tarvitse olla kummoinen asia, että siitä ollaan sairaalanulkopuolisessa ensihoidossa erimieltä. Jos ne lääkärit suostuu puhumaan konsultoinnista, niin kyllä minäkin voin siitä puhua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaasan ensihoitajat saa konsultoida, eli pyytää hoito-ohjetta..; http://www.vsshp.fi/fi/1394/2092/

Vaasan?

Heh, länsisuomea nyt kumminkin... ;D

Pohjoisemmassa se veri vaan vapise, siinä ero  :D

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaasan ensihoitajat saa konsultoida, eli pyytää hoito-ohjetta..; http://www.vsshp.fi/fi/1394/2092/

Saattaisikin olla, että kysymyksessä onkin Varsinais-suomen sairaanhoitopiiri ja niin näyttää konsultoivan myös pohjois-karjalassa. http://extra.pkshp.fi/HTML/hoito-ohjeet/hoitotaso/hoit_elv.html siellä lukee useissa hoito-ohjeen kohdissa konsultaation kysyminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan selvyyden vuoksi vähän terminologian sisältöä ja tarkoitusta niin puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä.

Kun pyydät hoito-ohjeita lääkäriltä, saat häneltä hoitomääräyksen, joka siirtää vastuun ohjeen antavalle lääkärille.

Jos taas tapahtuisi konsultaatio niin vastuu säilyy neuvoa kysyvällä henkilöllä.

Siinä siis näiden kahden ero joka on aika selvä ja merkittävä, mutta minulle se nyt on sama konsultoitteko te vai pyydätte hoito-ohjeita, itse teen jälkimmäistä ja siirrän vastuun leveäharteiselle lääkärille...

Hyvin harvat tietävät paljonko on tiedettävä tietääkseen, ettei tiedä paljoakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siinä siis näiden kahden ero joka on aika selvä ja merkittävä, mutta minulle se nyt on sama konsultoitteko te vai pyydätte hoito-ohjeita, itse teen jälkimmäistä ja siirrän vastuun leveäharteiselle lääkärille...

Tuskinpa asia on oikeudessa näin mustavalkoinen, eli tuomio olisi siitä kiinni lukeeko lapussa "konsultoitu" vai "pyydetty hoito-ohjetta".
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan selvyyden vuoksi vähän terminologian sisältöä ja tarkoitusta niin puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä.

Kun pyydät hoito-ohjeita lääkäriltä, saat häneltä hoitomääräyksen, joka siirtää vastuun ohjeen antavalle lääkärille.

Jos taas tapahtuisi konsultaatio niin vastuu säilyy neuvoa kysyvällä henkilöllä.

Siinä siis näiden kahden ero joka on aika selvä ja merkittävä, mutta minulle se nyt on sama konsultoitteko te vai pyydätte hoito-ohjeita, itse teen jälkimmäistä ja siirrän vastuun leveäharteiselle lääkärille...

Uskotko tuohon soopaan itsekkään?

HUS alueella toimivat ensihoitolääkärit käskevät konsultoida ja hoito-ohjeet kirjoittaneet lääkärit käskevät konsultoida. Ainoat ihmiset, jotka sanoo ettei voi konsultoida, löytyy hoitajat.netistä. Kumpiinkohan luottaisi?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan selvyyden vuoksi vähän terminologian sisältöä ja tarkoitusta niin puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä.

Kun pyydät hoito-ohjeita lääkäriltä, saat häneltä hoitomääräyksen, joka siirtää vastuun ohjeen antavalle lääkärille.

Jos taas tapahtuisi konsultaatio niin vastuu säilyy neuvoa kysyvällä henkilöllä.

Siinä siis näiden kahden ero joka on aika selvä ja merkittävä, mutta minulle se nyt on sama konsultoitteko te vai pyydätte hoito-ohjeita, itse teen jälkimmäistä ja siirrän vastuun leveäharteiselle lääkärille...

Uskotko tuohon soopaan itsekkään?

HUS alueella toimivat ensihoitolääkärit käskevät konsultoida ja hoito-ohjeet kirjoittaneet lääkärit käskevät konsultoida. Ainoat ihmiset, jotka sanoo ettei voi konsultoida, löytyy hoitajat.netistä. Kumpiinkohan luottaisi?

No ota ensihoidon käsikirja tai joku vastaava opus käteen ja lue sieltä tai voit toki lukea lakitekstiäkin, se ei ole minun uskostani kiinni mitä isot herrat on päättänyt

Hyvin harvat tietävät paljonko on tiedettävä tietääkseen, ettei tiedä paljoakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No ota ensihoidon käsikirja tai joku vastaava opus käteen ja lue sieltä tai voit toki lukea lakitekstiäkin, se ei ole minun uskostani kiinni mitä isot herrat on päättänyt

Voi pilkku parka. Se on minulle aivan sama, mitä laki teksti tai oppikirja sanoo, ainakin meillä puhutaan konsultaatiosta, ja sillä on aivan sama turva kuin tällä hoito-ohjeiden kysymisellä. Ainakin vastuulääkärit ovat hyväksyneet jopa selvityspyynnöissä sanan konsultaatio käytön. Kelpaako sulle ensihoitokertomuksen "konsultaatio" ruksin paikka, vai piirrätkö oman ruudun hoito-ohjeiden kysymiselle?

Kaikesta sitä saadaankin väännön, joudun kyllä tässä vaiheessa nostamaan kädet pystyyn ja luovuttamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HUS alueella toimivat ensihoitolääkärit käskevät konsultoida ja hoito-ohjeet kirjoittaneet lääkärit käskevät konsultoida. Ainoat ihmiset, jotka sanoo ettei voi konsultoida, löytyy hoitajat.netistä. Kumpiinkohan luottaisi?

Kyllä tuo termistö on hakusessa lääkäreilläkin. HUS:ssa toimintaa ja kirjaamista ohjaa suoritekäsikirja, jossa mm. konsultaation kohdalla mainitaan, että hoitovastuu pysyy lähettävällä (eli konsultaatiota pyytävällä) lääkärillä. Silti moni lääkäri lähettää potilaan konsultaatioon ja luulee, että hoito siirtyy toiselle lääkärille, mutta kirjausohjeiden mukaan ei siirrykään. Sairaalassa jos halutaan siirtää hoitovastuu, tehdään lähete.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silti moni lääkäri lähettää potilaan konsultaatioon ja luulee, että hoito siirtyy toiselle lääkärille, mutta kirjausohjeiden mukaan ei siirrykään. Sairaalassa jos halutaan siirtää hoitovastuu, tehdään lähete.

No eikös ne tee lähetteen jos ne lähettää konsultaatioon? Poikkeuksena tietysti sairaalan sisäiset konsultaatiot jossa ei ole aina tarkoituskaan että hoitovastuu siirtyy konsultoitavalle. Eri organisaatiosta ei ilman lähetettä konsultaation tulla.

Mutta olipa miten oli, niin tuo on ihan eri asia kun se että hoitaja soittaa ambulanssista ja kysyy OHJETTA. Se on aivan sama millä termillä sitä kutsutaan. Kun hoitaja soittaa lääkärille, hän pyytää ohjetta. Jos joku muuta kuvittelee, kannattaa kiristää henkseleitä. Kaikesta tää ensihoitokenttä jaksaakin vääntää. Muokkaus:typot

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No eikös ne tee lähetteen jos ne lähettää konsultaatioon? Poikkeuksena tietysti sairaalan sisäiset konsultaatiot jossa ei ole aina tarkoituskaan että hoitovastuu siirtyy konsultoitavalle. Eri organisaatiosta ei ilman lähetettä konsultaation tulla.

Eri organisaatiosta ei potilaita pitäisi edes tulla konsultaatioon HUS:iin fyysisesti. Esim. tk voi tehdä konsultaatiolähetteen, mutta tällöin puhutaan HUS:ssa "paperikonsultaatiosta", jolloin konsultaation antava lääkäri ei tapaa potilasta.

Jos nyt puhut siitä kun eräs tk-päivystys kehä III:n läheisyydessä lähettää potilaita konsultaatiolähetteellä esh:n arvioitavaksi, niin periaatteessa esh-lääkärin pitäisi antaa siihen vain konsultaatiovastaus tapaamatta potilasta. Jos halutaan, että esh-lääkäri katsoo potilaan, niin tk tekee siitä lähetteen.

Käytännössähän nuo konsultaatiolähetteet hoidetaan niinkuin lähetteellä tulevat potilaat.

Mutta, tarkoitukseni oli tällä osoittaa, että lääkäritkään eivät aina tiedä mitä konsultaatio tarkoittaa. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...