Jump to content
MAINOS

Ambulanssi ei vienyt hoitoon - mies kuoli myöhemmin vammoihinsa


-VF-

Recommended Posts

Jos ihminen saa 3 sek kollapsin maksimissaan kerran vuodessa ja väliin saattaa olla jopa useampi vuosi oireetonta aikaa,ja tyyppi ajaa autoa ehkä kaks kertaa viikos 5km keskustaan ja sama takas niin riski on niin olematon,että ei oo järkeä kieltää ajamista.

Kaikki on kovin suhteellista. Ajamista ei ehkä kannata kieltää, mutta ei myöskään oman järjen käyttöä.

Suhteellista on. Jos minä sairaankuljettajana saan yhden epileptisen kohtauksen esim. valvomisen johdosta, en enää ikinä tee sairaankuljettajan työtä. Tämä siitäkin huolimatta että minun tilastollinen riski joutua onnettomuuteen on pienempi kuin esimerkiksi nuoren vähän aikaa ajokortin omistaneen sairaankuljettajakollegan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 241
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Pointti on se, että jos itse tietää mahdollisuuden ja riskin olemassaolon, niin miksi jeevanassa pitää ottaa se riski? Sama pätee kaikkiin muihinkin ihmisryhmiin, ei pelkästään yhteen oletettuun kollapeeraajaan.

Tässäpä se, hienosti sanottuna. Miksi leikkiä tuurillaan??

Muokkaus:lainaukset

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suhteellista on. Jos minä sairaankuljettajana saan yhden epileptisen kohtauksen esim. valvomisen johdosta, en enää ikinä tee sairaankuljettajan työtä.

Totta, ei tämä sen arvoista ole.

Muokkaus:lainat

Ei tässä kädestä suuhun elämisessä haittaa muu kuin tuo käden pienuus ja suun suuruus. Mutta kutsumusta löytyy!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tästä syystä on viime aikoina alkanut hoitokotien turhille ambulanssikyydeille tulemaan raksi "ei tarvetta" kohtaan, sillä kun autot kuskaa mummoja meille, emme saa saa niitä oikeasti paarikuljetusta tarvitsevia eteenpäin. Onneksi kiireellisiksi luokitellut siirrot saa sentään soittaa mistä vapaan auton nopeimmin saa.

En tiedä missä vaiheessa tulee sanomista, kun laskut alkavat pamahtaakin hoitokodeille.

Lisäänpä vielä tähän vähän myöhässä vielä sen, että ainakin vanhainkodeille ja palvelutaloille on toimitettu hyvät ohjeistukset siitä, mitä lähetetään, mihin ja koska. Jos ei niitä osaa tai viitsi lukea niin ei muuta kun laskua perään. Ohjeet sanoo selkeästi, että virka-aikana yhteys aina ensin hoitavaan lääkäriin, muulloin oman alueen (maria-malmi) hoitajaan. Jos näin toimitaan niin niitä "ei tarveta" kyytejä ei pitäisi juuri tulla ainakaan sosv:n puolen laitoksista, jos tulee niin soita ja huuda ::)

Ja kyllä, jos joudun lähettämään mmse 15/30 haavapää rouvan johonkin, niin se ei tottavie lähde taksilla, lopputuloksena voi olla että paikallisen uimahallin respasta soitetaan ja kysytään asuuko kys. rva teillä.

Olen myös vienyt mariaan ja malmille semmoisia potilaita, jotka eivät välttämättä lanssikyytiä sen haavan takia tarvitse, mutta muuten ovat semmoisessa kunnossa (muisti/alko/muu syy) ettei voi tuonne luontoon/taksin harteille jättää. Ja näitähän ovat mm. juuri nuo hoitolaitoksista haetut. Siinä olen kyllä samaa mieltä että vähän omituisia kyytejä noilla lansseilla välillä ajatetaan, mutta ei taida Helsingissä hirveän montaa paaritaksiakaan olla, ainakaan semmosta joka kantas toiseen kerrokseen portaita myöten... Mutta pitäisikö näissä tapauksissa sitten jo kiireenvilkkaa miettiä toista asumismuotoa jos ei kotiin/kodista pääse ilman ambulanssia?!?

"Just because I don't care doesn't mean I don't understand"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on totta, että ennenkuin ruvetaan haukkumaan kyytiä turhaksi ja taksikyydiksi, niin kannattaa pohtia tarkasti kaikki asiat. Usein sieltä se syy siihen ambulanssikuljetukseen löytyy kyllä. Kuten jo mainittu kerroksiin kanto. Kukas muu sellaista suorittaisi? Olen ajanut sellaisen siirtokyydin, jossa potilasta ei kuljetettu autolla metriäkään. Potilas oli kotiutettu vuodeosastolta taksilla. Noh, potilaalla oli saapaskipsi ja heikot voimat ja asunto oli kolmannessa kerroksessa. Niinpä soittivat tietenkin 112. Hätäkeskus oli kuulemma hetken pohtinut, että mitä tehdä. Olivat miettineet palokuntaakin, mutta kuitenkin päätyivät sitten perustason kyytiin. Mentiin sitten ja kannettiin kantotuolilla. Annoin omavastuutilisiirron ja keikasta kirjasimme X8...

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se on totta, että ennenkuin ruvetaan haukkumaan kyytiä turhaksi ja taksikyydiksi, niin kannattaa pohtia tarkasti kaikki asiat. Usein sieltä se syy siihen ambulanssikuljetukseen löytyy kyllä. Kuten jo mainittu kerroksiin kanto. Kukas muu sellaista suorittaisi? Olen ajanut sellaisen siirtokyydin, jossa potilasta ei kuljetettu autolla metriäkään. Potilas oli kotiutettu vuodeosastolta taksilla. Noh, potilaalla oli saapaskipsi ja heikot voimat ja asunto oli kolmannessa kerroksessa. Niinpä soittivat tietenkin 112. Hätäkeskus oli kuulemma hetken pohtinut, että mitä tehdä. Olivat miettineet palokuntaakin, mutta kuitenkin päätyivät sitten perustason kyytiin. Mentiin sitten ja kannettiin kantotuolilla. Annoin omavastuutilisiirron ja keikasta kirjasimme X8...

X-8 ilman minkäänlaista lääketieteellistä toimenpidettä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh, heh. En tiedä, että kuka kyydin on maksanut. Johtajamme niitä lappuja puljaa.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö pt ole jo maksanut omavastuun taksille? kyse oli periaatteessa samasta kyydistä. siis rasti kohtaan jatkokuljetus. X-8 periaatteessa ok. vai onko jossain määritelty, että pitää hoitaa jotain lääketieteellistä? jos auto tilataan kantamaan pt ylös tuski tulee x-6:sta tai X-5 sta koska alunperinkään ei mihinkään hoidolliseen tehtävään oltu menossa. itse laittaisin x-8 tai sen x-5.

Se onko ambulanssi välttämättä oikea yksikkö tehtävään enää tuossa vaiheessa on eri asia. toisaalta jos koko kuljetus olisi ollut lanssilla olisi yksikkö sidottuna tehtävään pidemmän aikaa, mutta jos jo kuljetettu muulla kyydillä olisiko kotipalvelu tai palokunta oikea vaihtoehto?

jos joku häkepäivystäjä kertois oman näkemyksensä aiheesta.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö pt ole jo maksanut omavastuun taksille? kyse oli periaatteessa samasta kyydistä. siis rasti kohtaan jatkokuljetus. X-8 periaatteessa ok. vai onko jossain määritelty, että pitää hoitaa jotain lääketieteellistä? jos auto tilataan kantamaan pt ylös tuski tulee x-6:sta tai X-5 sta koska alunperinkään ei mihinkään hoidolliseen tehtävään oltu menossa. itse laittaisin x-8 tai sen x-5.

Se onko ambulanssi välttämättä oikea yksikkö tehtävään enää tuossa vaiheessa on eri asia. toisaalta jos koko kuljetus olisi ollut lanssilla olisi yksikkö sidottuna tehtävään pidemmän aikaa, mutta jos jo kuljetettu muulla kyydillä olisiko kotipalvelu tai palokunta oikea vaihtoehto?

jos joku häkepäivystäjä kertois oman näkemyksensä aiheesta.

Meidän ohjeissa X-8 vaatii hoitotoimenpiteen ja lääkärin konsultaation, niissä keikoissa lähetetään Kelaan laskutusosan lisäksi kopio "täydestä" kaavakkeesta . X-8 ovat esim. sokerien nosto, aloitettu tulokseton elvytys, SVT:n kääntö yms. Kanto- ja nostoavut ovat X-5, niissä ei ole hoidollista toimenpidettä, eikä Kela niitä suostu korvaamaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se onko ambulanssi välttämättä oikea yksikkö tehtävään enää tuossa vaiheessa on eri asia. toisaalta jos koko kuljetus olisi ollut lanssilla olisi yksikkö sidottuna tehtävään pidemmän aikaa, mutta jos jo kuljetettu muulla kyydillä olisiko kotipalvelu tai palokunta oikea vaihtoehto?

Kyllä mulla herää ensimmäisenä kysymys tässä kohtaa, että miten sen kuntoinen potilas on voitu ylipäätään kotiuttaa, joka ei pääse kotiinsa mitenkään muuten kuin lanssareiden kantamana?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se onko ambulanssi välttämättä oikea yksikkö tehtävään enää tuossa vaiheessa on eri asia. toisaalta jos koko kuljetus olisi ollut lanssilla olisi yksikkö sidottuna tehtävään pidemmän aikaa, mutta jos jo kuljetettu muulla kyydillä olisiko kotipalvelu tai palokunta oikea vaihtoehto?

Kyllä mulla herää ensimmäisenä kysymys tässä kohtaa, että miten sen kuntoinen potilas on voitu ylipäätään kotiuttaa, joka ei pääse kotiinsa mitenkään muuten kuin lanssareiden kantamana?

Onhan sitä vuodepotilaitakin yms kotona. ;)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se onko ambulanssi välttämättä oikea yksikkö tehtävään enää tuossa vaiheessa on eri asia. toisaalta jos koko kuljetus olisi ollut lanssilla olisi yksikkö sidottuna tehtävään pidemmän aikaa, mutta jos jo kuljetettu muulla kyydillä olisiko kotipalvelu tai palokunta oikea vaihtoehto?

Kyllä mulla herää ensimmäisenä kysymys tässä kohtaa, että miten sen kuntoinen potilas on voitu ylipäätään kotiuttaa, joka ei pääse kotiinsa mitenkään muuten kuin lanssareiden kantamana?

Onhan sitä vuodepotilaitakin yms kotona. ;)

Ja esimerkiksi COPD yms. happirikastimen päässä eläviä jotka tarvitsevat sen lisähapen silloin matkankin aikana

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se onko ambulanssi välttämättä oikea yksikkö tehtävään enää tuossa vaiheessa on eri asia. toisaalta jos koko kuljetus olisi ollut lanssilla olisi yksikkö sidottuna tehtävään pidemmän aikaa, mutta jos jo kuljetettu muulla kyydillä olisiko kotipalvelu tai palokunta oikea vaihtoehto?

Kyllä mulla herää ensimmäisenä kysymys tässä kohtaa, että miten sen kuntoinen potilas on voitu ylipäätään kotiuttaa, joka ei pääse kotiinsa mitenkään muuten kuin lanssareiden kantamana?

Niin jos on jalka paketissa ja portaidenkävely ei tahdo sujua miksi makaa osastolla? kotona pärjää tod. näköisesti kotiavun turvin.

Meillä on yks vakio keikka kun käydään kantamassa portaita mummo joka lääkärireissulla kun ei vain jaksa kulkea portaita, mutta ei suostu kotoaan muuttamaankaan. Siellä mies hoitaa mutta ei luota itseensä enää niin että taluttais mummon alas. yleensä kyllä matkat menee taksilla.

Täälä ainakin makaa joka osastolla porukkaa vain siksi ettei ole jatkohoitopaikkoja vanhainkotiin tms. Kaikki jotka ovat siinä kunnossa että voidaan kotiuttaa kotiutetaan.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se onko ambulanssi välttämättä oikea yksikkö tehtävään enää tuossa vaiheessa on eri asia. toisaalta jos koko kuljetus olisi ollut lanssilla olisi yksikkö sidottuna tehtävään pidemmän aikaa, mutta jos jo kuljetettu muulla kyydillä olisiko kotipalvelu tai palokunta oikea vaihtoehto?

Kyllä mulla herää ensimmäisenä kysymys tässä kohtaa, että miten sen kuntoinen potilas on voitu ylipäätään kotiuttaa, joka ei pääse kotiinsa mitenkään muuten kuin lanssareiden kantamana?

Onhan sitä vuodepotilaitakin yms kotona. ;)

On juu, ja ne on eri asia. Sellasia tuskin alunperinkään tuikataan taksiin kotiuttamisvaiheessa. ;) Jos potilas kotiutuu kipsin kanssa taksilla, niin oletuksena varmaan on lähettävässä päässä että sen kipsin kanssa myös pystytään liikkumaan, ja olisi ehkä hyvä varmistella vähän että tarvittaessa saa liikkumiseen apuja vaikka omaisilta. Jos liikkuminen ei suju, niin kotiuttaminen pitäisi alusta asti suunnitella jotenkin muuten kuin taksilla, eikös? No se ei tietysti ole taas niiden lanssariraukkojen vika jotka sitten soitetaan paikalle kun mummukka on jätetty kerrostalon alaovelle kipseineen ja kapssäkkeineen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täälä tekee kotiuttavahoitaja hyvää yhteistyötä lääkärin, fyssarin, omaisten ja muiden yhteistyötahojen kanssa ja ei vastaavaa ole tapahtunut. kovasti vain hänkin on työllistetty kun vastuualueita lisäillään...

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mulla herää ensimmäisenä kysymys tässä kohtaa, että miten sen kuntoinen potilas on voitu ylipäätään kotiuttaa, joka ei pääse kotiinsa mitenkään muuten kuin lanssareiden kantamana?

Paljonhan se olis prosenteissa, kaikista kuljetuksista, minkä tilaan työni puolesta ja niistä ne kantokuljetukset?

Olisko joku 1-2 kpl 15:sta, ajallinen väli heittelee. Välillä parikin viikossa, välillä ei yhtään.

Näitä on tosiaan täällä pks-alueella ainakin, että asuvat hissittömässä talossa kolmannessa ja himassa käy KOHO maksimiavuin sekä mahd. sukulaiset. Himasta ei liikuta ku paareilla/kantotuolissa ja haistellaan raitista ilmaa sitten tuuletusikkunasta.

Invataksit vie sen 3 rappusta p-tuolilla, siitä yli menee kantamiseksi eli ei tarvi olla kolmaskaan kerros, eka riittää kun rappusia on vain liikaa. Ja tietty siis hissiä ei ole.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä tarkotin nimenomaan sitä että kotiutetaan taksilla (lainasin huonosti ja ilmaisin itseäni huolimattomasti, sori) ja sitten erikseen soitellan häkestä kantajia. Halusin viitata tämän esimerkkitapauksen kaltaisiin tilanteisiin.

Onhan se nyt selvä että kaikki potilaat jotka kotiin menee, ei pääse sinne itse, mutta niiden kuljetus mietitään alusta asti niin että sillä pääsee sinne kotiin asti, ei rappukäytävään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä päin aloitettu tulokseton elvytys on X-1, kantoapu, ylösnosto jne. käy myös X-8 tai X-5, riippuu mausteista; olethan suoritanut sen tehtävän jota varten sinne menitkin. Kelan korvaamissa tämä X-8 vaatii sen lääketieteellisen toimenpiteen + lääkärin konsultaation. Ja ne jotka ei Kelaan mene, menevät kuntaan *nolona* So simple.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kelan korvaamissa tämä X-8 vaatii sen lääketieteellisen toimenpiteen + lääkärin konsultaation. Ja ne jotka ei Kelaan mene, menevät kuntaan *nolona* So simple.

Asian vierestä: tästä on muuten vakuutusoikeuden päätös, että toi Kelan vaatimus lääkärin konsultaatiosta ja hoidosta ei perustu lakiin.

http://www.oikeus.fi/vakuutusoikeus/47302.htm

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä päin aloitettu tulokseton elvytys on X-1, kantoapu, ylösnosto jne. käy myös X-8 tai X-5, riippuu mausteista; olethan suoritanut sen tehtävän jota varten sinne menitkin. Kelan korvaamissa tämä X-8 vaatii sen lääketieteellisen toimenpiteen + lääkärin konsultaation. Ja ne jotka ei Kelaan mene, menevät kuntaan *nolona* So simple.

Aivan totta, mulla meni puurot ja vellit sekaisin kaljapäissä kirjoitellessa. Tottahan toki se on X-1, mutta korvaus tulee Kelalta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

" Ja ne jotka ei Kelaan mene, menevät kuntaan  So simple."

paitsi että kaikki kunnat eivät maksa X-tehtäviä ;)

Tuossakin maksajassa on eroja. meillä maksaa tk kuntayhtymä x kyydit paitsi lääkkeellinen elvytys on kelaan. lisäksi x-8 kelaan jos on lääkkeellisestihoidettu tai muuta hoidollista tehty. pelkkä EKG riittää täälä hoidoksi.

Tuota hoitokaavakkeen kopiota usein kyselevät, mutta ei saa koska potilaan tiedot ja hoidot ei sen tarkemmin mielestäni kelaan kuulu. olen sen sinne kertonut ja ainakin toistaiseksi riittää kuljetusosoite ruutuun kirjoitettu x-8 ja esim G10 100ml lisätietona.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

zombinol & bifaasinen; maksaja päättää mitä se vaatii ja haluaa ja tällä on myös salassapitovelvollisuus. voivat vaikka ilmoittaa että eivät korvaa, jolloin pt joutuu itse maksamaan ja sitten hakee jos hakee korvausta kelasta. joutuu kuitenkin myös tällöin esittämään tämän eh-kaavakkeen. pilkkua n.ss..n; "konsultaatio" tarkoittaa kahden saman ammatillisen tason omaavan henkilön keskinäistä neuvonpitoa ;D

josp; huono sopimus. ;D

joopa joo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

zombinol & bifaasinen; maksaja päättää mitä se vaatii ja haluaa ja tällä on myös salassapitovelvollisuus. voivat vaikka ilmoittaa että eivät korvaa, jolloin pt joutuu itse maksamaan ja sitten hakee jos hakee korvausta kelasta. joutuu kuitenkin myös tällöin esittämään tämän eh-kaavakkeen. pilkkua n.ss..n; "konsultaatio" tarkoittaa kahden saman ammatillisen tason omaavan henkilön keskinäistä neuvonpitoa ;D

josp; huono sopimus. ;D

joopa joo.

No meillä on ohjeena potilastietojen eteenpäinantamisesta, että ainoastaan oikeudesta tulleella kirjallisella määräyksellä.. Selitys riittää kelaan ja jos eivät maksa lähtee se lasku kuitenkin meiltä potilaalle tai mihin se sitten meneekin. Jos kela ei maksa ja kyse X kyydistä se menee ne maksavaan osoitteeseen terkkarissa liitteenä kelan kielteinen päätös. Tämä on meillä toimiva systeemi ja muualla toki voidaan toimia muulla tavoin.

Poikamies voi olla idiootti tietämättään, ukkomies ei ikinä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ennen vanhaan en X8 uskaltanut kirjoittaa ollenkaan ilman lääkitsemistä ja lääkärin konsultaatiota. Nyt tuntuvat pitävän sitä konsultaatiota kriteerinä. Silmäni aukaisi ruisleivällä tehty X8. Mutta edelleen laskutusasiat hoitavat täysin muut ihmiset. Veikkaisin, että aina jokunen lanssareiden keksimä kuvio muuttuu johtajien näpeissä.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...