Jump to content
MAINOS

Lakko?


Vieras: Tiivitaavi

Recommended Posts

Oonko ymmärtänyt väärin et hoitajilla on suojatyövelvoite.....elikkä tarkottaa sitä että porukkaa on töissä enemmän kun normaalisti ja homma jatkuu....oliko näin viimeks...huh.gif

Se on suojelutyötä. Suojatyö on sitä mitä esim. kehitysvammaiset tekevät pakkaamalla muttereita pusseihin jne. Suojelutyövelvoite on niillä aloilla joissa lakkoa ei voida toteuttaa vaarantamatta kohtuuttomasti kansalaisten terveyttä tai turvallisuutta.

Elikkä hoitajien lakko ei haittaa kun hoitajia...

Kuka on allekirjoittanut suojatyövelvotteen , onko se määritetty idiootti-KVTESSissä?

Kertokaa viisaat? Kiitos.

JA NYT PORUKALLA MIELENILMAUKSEEN 5.10 ..VAIHDAN VUOROO JA TUUN..nyt loppu tän ammatin polkeminen..

Mahdollinen hoitajien lakko haittaa eniten potilaita ja työnantajaa. Elektiivinen operatiivinen toiminta loppuu käytännössä kokonaan ja hoito supistetaan minimiin.

Ja mielenosoitukseen kaikki vaan mukaan. Puretaan ne pahimmat angstit siellä.

Oltiinko viime lakon aikaan jo pääosin työsopimussuhteisia vai virkasuhteisia? Se nimittäin muuttaa asetelmia aika lailla.

Käsittääkseni viime lakkojen aikana oltiin valtaosin virkasuhteissa.

Mitenkäs naapureissa (Ruotsi, Norja) kävikään.. jommassakummassa muistaakseni pakotettiin ihmiset töihin pikaisesti säädetyn lain turvin. Tosin niin järeä puuttuminen työtaisteluoikeuteen tuskin jää ilman poliittisia seurauksia myöhemmin.

Minulla on hämärä mielikuva, että Suomessakin olisi joskus joku lakko lopetettu lailla. Fakta on kuitenkin se, että jos suojelutyötä ei tehdä, niin meidän lakko loppuu lain turvin välittömästi.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 254
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Oltiinko viime lakon aikaan jo pääosin työsopimussuhteisia vai virkasuhteisia? Se nimittäin muuttaa asetelmia aika lailla.

Virat muuttu työsopimuksiks , oliskos noin 2 vuotta sitten . Paitsi osastonhoitajat on virassa. Jäi se suojelutyö sillon epäselväks.

Kiitos VF tiedoista. Me ollaan kaikki aika vihreitä alalla. Kiitos.

Muokkaus:Lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työnantaja saattaa peruuttaa sijaisten määräyskirjat ja lomat siirretään pidettäväksi myöhempään ajankohtaan.

Eli siis minä, joka olen ollut määräaikaisena 5,5 vuotta, menetän vaivalla hankitut vuosilomat ja kaupan päälle olen ilman työpaikkaa?

Voihan v... Ei muuta kuin työpaikkahakemusta väsäämään paikalliselle siivousfirmalle...

Näinpä. Siinähän sitä itse hyötyy kun irtisanotaan... Jos minua ei pakoteta töihin = saan palkan. Haen sen saikkuna. Piste.

Näin 14 tuntia töitä tehneenä en ymmärtänyt pointtia... Siis haet saikkua? Miten ja miks?

Jos lakko alkaa, minun määräyskirjaa ei uusita joten eipä ole paikkaa mihin palata nauttimaan niistä suurista palkankorotuksista...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työnantaja saattaa peruuttaa sijaisten määräyskirjat ja lomat siirretään pidettäväksi myöhempään ajankohtaan.

Eli siis minä, joka olen ollut määräaikaisena 5,5 vuotta, menetän vaivalla hankitut vuosilomat ja kaupan päälle olen ilman työpaikkaa?

Voihan v... Ei muuta kuin työpaikkahakemusta väsäämään paikalliselle siivousfirmalle...

Määräyskirjat kestävät siihen asti kuin on sovittu. Ei niitä työnantaja voi yksipuoleisesti lakon vuoksi purkaa. Uusia määräyskirjoja ei ole kenellekään pakko antaa. Lakon aikana ei voi lomaa aloittaa joten ne kyllä siirtyvät myöhempään ajankohtaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näin 14 tuntia töitä tehneenä en ymmärtänyt pointtia... Siis haet saikkua? Miten ja miks?

Jos lakko alkaa, minun määräyskirjaa ei uusita joten eipä ole paikkaa mihin palata nauttimaan niistä suurista palkankorotuksista...

Menen lääkäriin ja valitan jotakin kohtaa itsessäni. Saan saikkua. Postitan sen työterveyshuoltoon ja ilmoitan oh:lle. Ja kuittaan normaalin palkan.

muoks* enkä ole virallisesti rikkuri, eikä minua eroteta liitosta.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Määräyskirjat kestävät siihen asti kuin on sovittu. Ei niitä työnantaja voi yksipuoleisesti lakon vuoksi purkaa. Uusia määräyskirjoja ei ole kenellekään pakko antaa. Lakon aikana ei voi lomaa aloittaa joten ne kyllä siirtyvät myöhempään ajankohtaan.

Juu, sen tiedän ettei määräyskirjaa saa lakon takia purkaa mutta omani loppuu vuoden lopussa... Käsitin että lakko mahdollisesti alkaisi joulukuun alusta jos osastomme Tehy-henkilöön on luottamista.

Nii eihän sitä määräyskirjaa pakko ole antaa vaikka lakkoa ei tulisikaan, aikaisemmin se vaan on luukusta tipahtanu ennen kuin edellinen on päättynyt. No turha kai surra vielä etukäteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oltiinko viime lakon aikaan jo pääosin työsopimussuhteisia vai virkasuhteisia? Se nimittäin muuttaa asetelmia aika lailla.

Virat muuttu työsopimuksiks , oliskos noin 2 vuotta sitten . Paitsi osastonhoitajat on virassa. Jäi se suojelutyö sillon epäselväks.

Kiitos VF tiedoista. Me ollaan kaikki aika vihreitä alalla. Kiitos.

Muokkaus:Lainaukset

Eivät kaikki osastonhoitajatkaan ole viroissa. Vain ylihoitajilla on taloudellinen vastuu ja siitä syystä he ovat virkamiehiä.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oltiinko viime lakon aikaan jo pääosin työsopimussuhteisia vai virkasuhteisia? Se nimittäin muuttaa asetelmia aika lailla.

Millä tavalla se muuttaa asetelmia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oltiinko viime lakon aikaan jo pääosin työsopimussuhteisia vai virkasuhteisia? Se nimittäin muuttaa asetelmia aika lailla.

Millä tavalla se muuttaa asetelmia?

Mm siihen voiko työnantaja pakottaa töihin, suojelutyöhön jne. Ote TEHYn foorumilta:

Kunnallisen virkaehtosopimuslain 12 §:n mukaan suojelutyö määritellään työksi, joka on välttämätöntä, jotta kansalaisten henki tai terveys ei vaarannu sellaisen omaisuuden suojelemiseksi, joka työtaistelun johdosta erityisesti vaarantuu.

Suojelutyötä ovat ko. lain mukaan velvollisia tekemään työnantajan määräyksestä lakon ulkopuolella olevat viranhaltijat. Lakon piirissä olevat viranhaltijat ja työsuhteiset voivat tehdä suojelutyötä ainoastaan lakko-organisaation luvalla.

Kirsi Markkanen

työvoimapoliittinen asiamies, Tehy

Suurin osa hoitajista on nykyisin työsuhteisia, eli tilanne on aivan toinen kuin menneinä aikoina. Suojelutyöstä asetettu lainsäädäntö puhuu nimenomaan virkasuhteisista, joten työssopimussuhteisia se ei koske. Suojelutyö tulisi olemaan siis lakko-organisaation käsissä, eli he päättää kuka saa/joutuu töitä tekemään, ei työnantaja. Jos olisimme viroissa edelleen, tilanne olisi toinen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oltiinko viime lakon aikaan jo pääosin työsopimussuhteisia vai virkasuhteisia? Se nimittäin muuttaa asetelmia aika lailla.

Hki kaupungilla oli v95 virat vakkareilla.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, sen tiedän ettei määräyskirjaa saa lakon takia purkaa mutta omani loppuu vuoden lopussa... Käsitin että lakko mahdollisesti alkaisi joulukuun alusta jos osastomme Tehy-henkilöön on luottamista.

Tuo joulukuun alku on se aika jolloin lakko voisi aikaisintaan alkaa kaikkien mahdollisten siirtotoimien jälkeen. Lakon alkamispäivä tulee miettiä tarkoin, että siitä saadaan parhain mahdollinen hyöty irti. Joulukuu ei käsittääkseni ole parhainta mahdollista aikaa lakkoilla, joten lakko voi alkaa vaikkapa vasta ensi vuonna.

Työnantajan intresseihin luulisi kuuluvan työntekijöistä kiinni pitämisen, varsinkin jos lakko tulee, sillä suojelutyö täytyy tehdä myös lakon aikana. Riippuen työpaikastasi lakon vaikutus voi olla hyvinkin pieni päivittäiseen hoitotyöhön ja miehitys työpaikalla ei välttämättä muutu juuri lainkaan.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Periaatteessa jos mitään siirtoja ei tule niin lakko voi alkaa neljän viikon päästä lakkovaroituksesta, eli lakkovaroitus 1.10 ja lakko siitä neljän viikon päästä. Valtakunnansovittelija Salonius kuulemma sanonut ettei hän aio tänä syksynä mitään lykkäyksiä antaa.

Live Healthy Die Anyway

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minua kiinnostaa tietää MITEN liittoon kuulumaton voi osallistua työtaisteluun kun liittoon kuulumattoman töistä pois jäänti on luvaton poissaolo, josta voi seurata irtosanominen??!!  ::)

Vastaus:

Lakkovahdit eivät päästä liittoon kuulumattomia töihin. Mitäs eivät ole liittyneet liittoon, ei silloin kuulu saada toisten taistelemia etujakaan!

Muokkaus:Lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastaus:

Lakkovahdit eivät päästä liittoon kuulumattomia töihin. Mitäs eivät ole liittyneet liittoon, ei silloin kuulu saada toisten taistelemia etujakaan!

Samanlailla kun dösäkuskit heittelivät mätiä tomaatteja ja kananmunia. Tyhjensivät autoista(rikkureiden) renkaita, virtsasivat vaatekaappiin ja vaikka kaikenlaista keksivät  ::). Toki hakkasivat yhden kuskin, mutta siinä ei ollut mitään järkeä!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastaus:

Lakkovahdit eivät päästä liittoon kuulumattomia töihin. Mitäs eivät ole liittyneet liittoon, ei silloin kuulu saada toisten taistelemia etujakaan!

Samanlailla kun dösäkuskit heittelivät mätiä tomaatteja ja kananmunia. Tyhjensivät autoista(rikkureiden) renkaita, virtsasivat vaatekaappiin ja vaikka kaikenlaista keksivät  >:D. Toki hakkasivat yhden kuskin, mutta siinä ei ollut mitään järkeä!

Odotan mielenkiinnolla kohtaamistani henkilön tai henkilöiden kanssa, jotka eivät päästä minua työpaikalleni tekemään työtäni. Lisäksi odotan myös mielenkiinnolla  sitä kohtaamista henkilön kanssa, joka heittää  yksikköni kylkeen yhtään mitään. Pidetäänpä päät kylmänä vaikka tunteet ovatkin voimakkaina pinnassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Odotan mielenkiinnolla kohtaamistani henkilön tai henkilöiden kanssa, jotka eivät päästä minua työpaikalleni tekemään työtäni. Lisäksi odotan myös mielenkiinnolla  sitä kohtaamista henkilön kanssa, joka heittää  yksikköni kylkeen yhtään mitään. Pidetäänpä päät kylmänä vaikka tunteet ovatkin voimakkaina pinnassa.

Rikkureiden on mielestäni turha odottaa, että heidän toimintaansa pitäisi katsoa suopein silmin. Tähän asti hoitoalalla ei ole ollut turpaan vetoa tai muuta kiusantekoa rikkureita kohtaan, mutta tilanne voi olla toinen jos lakko tulee.

Ensihoito ja sairaankuljetus tuskin tulee lakon piiriin ihan senkin takia, että järjestäytymisaste on siellä pieni ja rikkureita tulee olemaan todella paljon.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

järjestäytymisaste on siellä pieni

Ja se näkyy. Nuoret jannut tekee töitä vaikka ilmaiseksi jos vaan pääsevät ambumalanssiin töihin.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ehdottomasti uhka lakosta. Odotellaan 1.10.2007 asti, ja sitten mikäli muut kunta-alan järjestöt sopimuksensa hyväksyvät, kerrotaan 2.10.2007 omat tavoitteet julkisuuteen ja sitten "naatiskellaan aalloista". >:D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

selittääkääs ny vielä tyhmälle rautalangasta vääntäen... Olen lupautunut joulun ajaksi töihin määräaikaiselle työsopimuksella. Jos lakko on sillon päällä niin joudunko töihin? Valmistun juuri ennen joulua joten olen siihen asti vielä opiskelijajäsen. Miten jos vielä opiskelijana on työsuhteessa lakon aikana? Lasketaanko silloin kuitenkin liittoon kuuluvaksi? Työsopimusta kun ei varmaan voi perua sillä perusteella että haluaa tukea lakkoa?  huh.gif (en tainnu itekään oikeen ymmärtää mitä kirjotin...)

Mitä nopeammin, sitä nopeammin

Hiki säästää verta

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Odotan mielenkiinnolla kohtaamistani henkilön tai henkilöiden kanssa, jotka eivät päästä minua työpaikalleni tekemään työtäni. Lisäksi odotan myös mielenkiinnolla  sitä kohtaamista henkilön kanssa, joka heittää  yksikköni kylkeen yhtään mitään. Pidetäänpä päät kylmänä vaikka tunteet ovatkin voimakkaina pinnassa.

Rikkureiden on mielestäni turha odottaa, että heidän toimintaansa pitäisi katsoa suopein silmin. Tähän asti hoitoalalla ei ole ollut turpaan vetoa tai muuta kiusantekoa rikkureita kohtaan, mutta tilanne voi olla toinen jos lakko tulee.

Ensihoito ja sairaankuljetus tuskin tulee lakon piiriin ihan senkin takia, että järjestäytymisaste on siellä pieni ja rikkureita tulee olemaan todella paljon.

Omassa organisaatiossani järjestäytymisaste on 100% mutta liitto ei ole TEHY. Jos todellakin tilanne tulee olemaan se, että meitä uhataan väkivallalla tai kiusanteolla niin mielenkiintoiseksi menee.

Kaksi lakkoa viime vuosikymmenellä läpikäyneenä ja niistä selvityneenä uskon vielä että tämäkin menee ilman kolhuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vastaus:

Lakkovahdit eivät päästä liittoon kuulumattomia töihin. Mitäs eivät ole liittyneet liittoon, ei silloin kuulu saada toisten taistelemia etujakaan!

Samanlailla kun dösäkuskit heittelivät mätiä tomaatteja ja kananmunia. Tyhjensivät autoista(rikkureiden) renkaita, virtsasivat vaatekaappiin ja vaikka kaikenlaista keksivät  :). Toki hakkasivat yhden kuskin, mutta siinä ei ollut mitään järkeä!

Odotan mielenkiinnolla kohtaamistani henkilön tai henkilöiden kanssa, jotka eivät päästä minua työpaikalleni tekemään työtäni. Lisäksi odotan myös mielenkiinnolla  sitä kohtaamista henkilön kanssa, joka heittää  yksikköni kylkeen yhtään mitään. Pidetäänpä päät kylmänä vaikka tunteet ovatkin voimakkaina pinnassa.

X-2! Jos olen lakossa ja joku parasiitti pyrkii syömään kuormasta tekemällä töitäni, niin voit olla varma että jännää tulee. Intensiivisyyttä kohtaamisesta ei liene puuttuman. Elvistelyt rikkurityön ja kohtaamisten suhteen on syytä unohtaa heti alkuunsa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa organisaatiossani järjestäytymisaste on 100% mutta liitto ei ole TEHY. Jos todellakin tilanne tulee olemaan se, että meitä uhataan väkivallalla tai kiusanteolla niin mielenkiintoiseksi menee.

Kaksi lakkoa viime vuosikymmenellä läpikäyneenä ja niistä selvityneenä uskon vielä että tämäkin menee ilman kolhuja.

No miksi ihmeessä täytyy edes miettiä moisia asioita jos ei kuulu Tehyyn tai SuPeriin?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa organisaatiossani järjestäytymisaste on 100% mutta liitto ei ole TEHY. Jos todellakin tilanne tulee olemaan se, että meitä uhataan väkivallalla tai kiusanteolla niin mielenkiintoiseksi menee.

Kaksi lakkoa viime vuosikymmenellä läpikäyneenä ja niistä selvityneenä uskon vielä että tämäkin menee ilman kolhuja.

No miksi ihmeessä täytyy edes miettiä moisia asioita jos ei kuulu Tehyyn tai SuPeriin?

Yksi syy voisi olla se että esim. omistaa sairaankuljetusyrityksen (tai jonkun muun alan laitoksen) ja odottaa hyötyvänsä työtaistelusta rahallisesti niin kuin viime lakon aikana kävi...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...