Jump to content
MAINOS

Lakko?


Vieras: Tiivitaavi

Recommended Posts

Lakko taitaa olla ainoa vaihtoehto tässä tilanteessa. Mutta jos sekään ei auta korjaamaan riittävästi palkkaa, niin sitten pitää korottaa omaa palkkaa irtautumalla Tehystä, silloin saa varman "palkankorotuksen". No, tätä kannattaa kyl harkita ihan muutenkin, kallis lehti nimittäin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 254
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Yksi syy voisi olla se että esim. omistaa sairaankuljetusyrityksen (tai jonkun muun alan laitoksen) ja odottaa hyötyvänsä työtaistelusta rahallisesti niin kuin viime lakon aikana kävi...

Aivan. Eipä tullut heti mieleen. Tuskinpa yksityisten sairaankuljetusyritysten omistajat kovin suopeasti työntekijöiden työtaistelua katsoo. Siinä kun voi menettää vaikka rahaa.  :)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa organisaatiossani järjestäytymisaste on 100% mutta liitto ei ole TEHY. Jos todellakin tilanne tulee olemaan se, että meitä uhataan väkivallalla tai kiusanteolla niin mielenkiintoiseksi menee.

Kaksi lakkoa viime vuosikymmenellä läpikäyneenä ja niistä selvityneenä uskon vielä että tämäkin menee ilman kolhuja.

No miksi ihmeessä täytyy edes miettiä moisia asioita jos ei kuulu Tehyyn tai SuPeriin?

Yksi syy voisi olla se että esim. omistaa sairaankuljetusyrityksen (tai jonkun muun alan laitoksen) ja odottaa hyötyvänsä työtaistelusta rahallisesti niin kuin viime lakon aikana kävi...

Syynä voi olla myös se että työskentelee pelastuslaitoksella kuuluen toiseen liittoon.  Rikkuri nimitys nousee esiin täällä kohdentuen meihin, ja mietityttää jos se ei jää pelkästään sanoihin.

X-2! Jos olen lakossa ja joku parasiitti pyrkii syömään kuormasta tekemällä töitäni, niin voit olla varma että jännää tulee. Intensiivisyyttä kohtaamisesta ei liene puuttuman. Elvistelyt rikkurityön ja kohtaamisten suhteen on syytä unohtaa heti alkuunsa

Minä en tee sinun töitäsi, eikä minulla ole mitään tarvetta elvistellä minkään asian suhteen.

Muokkaus: Lainaukset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Syynä voi olla myös se että työskentelee pelastuslaitoksella kuuluen toiseen liittoon.  Rikkuri nimitys nousee esiin täällä kohdentuen meihin, ja mietityttää jos se ei jää pelkästään sanoihin.

No sehän riippuu siitä, että mikä työ määritellään lakonalaiseksi työksi. Ei siinä auta vaikka kuuluu toiseen liittoon tai ei kuulu liittoon lainkaan. Jos tekee lakonalaista työtä niin silloin on rikkuri.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä en tee sinun töitäsi

Lakon aikana tuo on sellainen periaate jonka kaikkien hoitajien kannattaa muistaa. Ja jos on epävarma voiko hoitaa esim. laajentunutta reviiriä, uusia ylimääräisiä potilaita yms. niin aina voi paikalliselta lakkopäälliköltä asian tarkastaa.

No, vähän turhaa ennakointia mutta hyvä asiasta on puhua ettei yllätyksenä tule..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omassa organisaatiossani järjestäytymisaste on 100% mutta liitto ei ole TEHY. Jos todellakin tilanne tulee olemaan se, että meitä uhataan väkivallalla tai kiusanteolla niin mielenkiintoiseksi menee.

Kaksi lakkoa viime vuosikymmenellä läpikäyneenä ja niistä selvityneenä uskon vielä että tämäkin menee ilman kolhuja.

Niinpä, niistä lakoista kannattaakin ottaa oppia, siis monelta kantilta! Toisia repii vieläkin ne työtaistelut ja haavojen umpeutumiseen menee edelleenkin aikaa.

Toisaalta teidän pääsopijajärjestö on jo sopimuksen hyväksynyt, joten senkään puolesta ei ole mitään ihmeellistä.

Tässä halutaan lisää liksaa hoitoalalle ja saas nähä kuis käy?

T:Teemu

ps. henk.koht. en todellakaan ole niitä elintarvikkeita heittelemässä.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osa tuntuu jo heittävän kirvestä kaivoon kun pelkäävät ansionmenetyksiä lakon pelossa. Vähän on ennenaikaista mun mielestä kun emme tiedä edes minkälainen lakkostrategia on luvassa. Jos se on lääkärilakkotyyppinen (mikä oli helvetin hyvin toteutettu), niin sillon kaikki ei suinkaan ole menossa lakkoon vaan esimerkiksi sektori kerrallaan tms. Mahdoton sanoa kun vielä ei olla lakossa, eikä sen toteutuksesta ole vielä mitään tietoa. Jos sitä nyt edes tulee. Joka tapauksessa sellainen se ei tule olemaan että 1.12 kaikki hoitajat lopettaa työnteon ja menee kotiin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osa tuntuu jo heittävän kirvestä kaivoon kun pelkäävät ansionmenetyksiä lakon pelossa. Vähän on ennenaikaista mun mielestä kun emme tiedä edes minkälainen lakkostrategia on luvassa.

Mikä ihme se on, kun täällä on viimeiset päivät ollut vallalla sellainen ilmapiiri, että mikään työnantajan esitys ei ole hyvä ja lakko on väistämätön. Ainakin itselleni on tästä kokonaisuudesta tullut sellainen mielikuva.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osa tuntuu jo heittävän kirvestä kaivoon kun pelkäävät ansionmenetyksiä lakon pelossa. Vähän on ennenaikaista mun mielestä kun emme tiedä edes minkälainen lakkostrategia on luvassa.

Mikä ihme se on, kun täällä on viimeiset päivät ollut vallalla sellainen ilmapiiri, että mikään työnantajan esitys ei ole hyvä ja lakko on väistämätön. Ainakin itselleni on tästä kokonaisuudesta tullut sellainen mielikuva.

Juuh, mutta missasit mun pointin. Ei me tiedetä vielä minkälainen mahdollinen lakko tulee olemaan. Joten ei voida tietää kuka on töissä ja kuka ei, ts kuka elää lakkoavustuksilla ja kuka ei ;)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Osa tuntuu jo heittävän kirvestä kaivoon kun pelkäävät ansionmenetyksiä lakon pelossa. Vähän on ennenaikaista mun mielestä kun emme tiedä edes minkälainen lakkostrategia on luvassa.

Mikä ihme se on, kun täällä on viimeiset päivät ollut vallalla sellainen ilmapiiri, että mikään työnantajan esitys ei ole hyvä ja lakko on väistämätön. Ainakin itselleni on tästä kokonaisuudesta tullut sellainen mielikuva.

Juuh, mutta missasit mun pointin. Ei me tiedetä vielä minkälainen mahdollinen lakko tulee olemaan. Joten ei voida tietää kuka on töissä ja kuka ei, ts kuka elää lakkoavustuksilla ja kuka ei ;)

En mä oikeastaan missannut, vaan yritin selvittää että mistä tuo "luovutusmieliala" on yhtäkkiä syntynyt. Jengi oikeasti pelkää lakon tuloa, toimeentulonsa puolesta ja lakon seurauksia. Se, että rehavastellaan "lakkoon mennään, millä hinnalla hyvänsä" -hengellä synnyttää aina vastareaktioita. Tämä on myös lakkoa puolustaville muistutus siitä, että sitä saa mitä tilaa.

Tottahan se on, että lakosta ei kukaan tiedä vielä mitään, eikä edes lakkovaroitusta ole annettu.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En mä oikeastaan missannut, vaan yritin selvittää että mistä tuo "luovutusmieliala" on yhtäkkiä syntynyt.

Marginaalista, meillä töissä liike on aivan toiseen suuntaan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En mä oikeastaan missannut, vaan yritin selvittää että mistä tuo "luovutusmieliala" on yhtäkkiä syntynyt.

Marginaalista, meillä töissä liike on aivan toiseen suuntaan.

Tuon marginaalin leveyden näkee vasta sitten, kun pitää oikeasti tehdä jotain muuta kuin posmottaa tyhjää. Toivottavasti myös oikeasti tiukassa paikassa jäsenistöltä löytyy sitä vaadittavaa solidaarisuutta.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En mä oikeastaan missannut, vaan yritin selvittää että mistä tuo "luovutusmieliala" on yhtäkkiä syntynyt.

Marginaalista, meillä töissä liike on aivan toiseen suuntaan.

Tuon marginaalin leveyden näkee vasta sitten, kun pitää oikeasti tehdä jotain muuta kuin posmottaa tyhjää. Toivottavasti myös oikeasti tiukassa paikassa jäsenistöltä löytyy sitä vaadittavaa solidaarisuutta.

Lakko on aina vaikea tilanne hoitoalalla ,koska kukaan ei halua riskeerata kanssaihmistensä terveyttä.Mutta tässä punnitaan myös Suomen hallituksen jäsenten asenteita ja mentaliteettia ihmisiä kohtaan -eli ovatko he yhtä lailla huolissaan siitä miten potilaitten käy.Suomen kansa on varmasti huolissaan omaistensa hoidosta ja on valmis sovittelemaan palkoista ilman lakkoa-kuten terve ihminen tässä tilanteessa toimiikin.Suomen kansa on nähnyt ,että hoitajat ovat palkkakuopassa-omien laskelmieni mukaan olemme me mth:t 14% jäljessä palkkaindeksin kehityksestä-eli ehdotan kuusivuotista kuoppakorotusohjelmaa,jotta tuo 14% kiritään umpeen.Normaalin palkankorotuksen päälle siis 14/6% palkankorotus kuuden vuoden aikana

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

saku tes kieltää lailla lakon, joten lakkoilun voi unohtaa. Toki tes päättyy 30.9.2007, joten se taas tuo liikkumavaraa asioihin, ellei uutta tessiä ole tuolloin vielä tehty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

saku tes kieltää lailla lakon, joten lakkoilun voi unohtaa. Toki tes päättyy 30.9.2007, joten se taas tuo liikkumavaraa asioihin, ellei uutta tessiä ole tuolloin vielä tehty.

Minkään työehtosopimuksen ollessa voimassa ei laillisesti saa lakkoilla.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

saku tes kieltää lailla lakon, joten lakkoilun voi unohtaa. Toki tes päättyy 30.9.2007, joten se taas tuo liikkumavaraa asioihin, ellei uutta tessiä ole tuolloin vielä tehty.

Eiköhän työrauhavelvoite ole kaikissa sopimuksissa... aika vakio lauseke! Tehy on irtisanonut nykyisen työehtosopimuksen 22.8.2007. TSN:n ja Tehyn neuvottelijat seuraavat aivan varmasti kuinka julkisen puolen neuvotteluissa käy ja ne antavat suunnan myös muissa sopimuksissa.

I´m not sure what´s wrong... But it´s probably your fault

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä ihmiset suorastaan odottavat lakkoa. Kaikki ovat niin väsyneitä nykyiseen tilanteeseen, että ellei lakkoa tule niin sitten tulee joukkoirtisanoutumisia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin tulee mieleen, että ihmiset ovat jo pitkään työskennelleet kestämisen äärirajoilla ja nyt odotetaan, että lakko purkaisi tilanteen ja päästäisiin ns. normaaliin työtapaan. Valitettavasti tilanne ei kuitenkaan pelkällä lakkoilemisella parane, täytyy tehdä myös tehtävien uudelleen arviointia. Muutos lähtee sieltä ruohonjuuritasolta, jossa tulee miettiä, mitä kaikkea sen työvuoron aikana tulisi tehdä ja mihin pystytään näillä tai toivottavasti parannetuilla resursseilla.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ensihoito ja sairaankuljetus tuskin tulee lakon piiriin ihan senkin takia, että järjestäytymisaste on siellä pieni ja rikkureita tulee olemaan todella paljon.

Mä olen ollut siinä luulossa, että ensihoito nimenomaan on sitä suojelutyötä. Mutta eihän tämä neuvottelun alla oleva sopimus (ja palkankorotuksetkaan) edes koske sairaankuljetusta? Meille neuvotellaan ihan omaa sopimusta SSK:n kanssa. Vai olenko ymmärtänyt asian aivan väärin?

MUOKS: Siis ei koske yksityisten sairaankuljetusyritysten työntekijöitä. Henk. koht. kyllä lakkoon menen jos käsketään.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin tulee mieleen, että ihmiset ovat jo pitkään työskennelleet kestämisen äärirajoilla ja nyt odotetaan, että lakko purkaisi tilanteen ja päästäisiin ns. normaaliin työtapaan. Valitettavasti tilanne ei kuitenkaan pelkällä lakkoilemisella parane, täytyy tehdä myös tehtävien uudelleen arviointia. Muutos lähtee sieltä ruohonjuuritasolta, jossa tulee miettiä, mitä kaikkea sen työvuoron aikana tulisi tehdä ja mihin pystytään näillä tai toivottavasti parannetuilla resursseilla.

Tää on totta.

Kahvipöytäkeskusteluissa puolet kannattaa lakkoa puolet ei. Ja syynä "ei lakkoon" kannatukseen on vuoden -95 lakko. (tiedän, aivan eri tilanne nyt) ja se että vaikka palkka nousisi niin niitä päteviä sijaisia ei saada. Kiire, väsymys ja ylityöt eivät lopu... Olen ollut lakon kannalla mutta kun vanhempia kollegoja kuuntelee niin enää en tiedä onko siitä lakosta ihan oikeasti niin paljon hyötyä kun odotetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vaikka palkka nousisi niin niitä päteviä sijaisia ei saada. Kiire, väsymys ja ylityöt eivät lopu... Olen ollut lakon kannalla mutta kun vanhempia kollegoja kuuntelee niin enää en tiedä onko siitä lakosta ihan oikeasti niin paljon hyötyä kun odotetaan.

-He siis tekisivät mielummin paskalla palkalla niitä ylitöitä, yrittämättä edes parantaa sitä?

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monissa maissa on se systeemi terv. huollon henkilöstön suhteen, että et saa ammatinharjoittamislupaa, jos et kuulu liittoon. Näin suomessakin palkkojen neuvottelu olisi hoitajilla helpompaa.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikäs on määräaikaisten tilanne lakon sattuessa?  Kuulin tässä vanhemmilta konkareilta, että edellisen lakon aikaan oli työnantaja irtisanonut kaikki, joilla ei vakituista toimea ollut.. Onko tällaista toimintaa mahdollisesti odotettavissa tällä kertaa? Kuulostaa mielestäni aika hurjalta toiminnalta muutenkin työvoimapulasta kärsivässä yksikössä...

Itse heilun tässä parhaillaan kahden vaiheilla, liittyäkö TEHYyn vaiko eikö. Liittymispaperit oli jo täytettynä, mutta päätin vielä miettiä kahteen kertaan, että kannattaako, jos  edessä kuitenkin on fudut lakon tullessa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikäs on määräaikaisten tilanne lakon sattuessa?  Kuulin tässä vanhemmilta konkareilta, että edellisen lakon aikaan oli työnantaja irtisanonut kaikki, joilla ei vakituista toimea ollut.. Onko tällaista toimintaa mahdollisesti odotettavissa tällä kertaa? Kuulostaa mielestäni aika hurjalta toiminnalta muutenkin työvoimapulasta kärsivässä yksikössä...

Jos sinulla on määräaikainen työsopimus, niin ei sinua voida irtisanoa.

Itse heilun tässä parhaillaan kahden vaiheilla, liittyäkö TEHYyn vaiko eikö. Liittymispaperit oli jo täytettynä, mutta päätin vielä miettiä kahteen kertaan, että kannattaako, jos  edessä kuitenkin on fudut lakon tullessa..

Ja jos et kuulu liittoon ja työnantaja kertoo irtisanovansa sinun määräaikaisen työsopimuksesi ollessa voimassa, niin et saa minkäänlaisia lainopillisia apuja tämän laittoman tilanteen selvittämisessä.

Jos et kuulu liittoon, niin olet täysin työnantajan heittopussina ja ennen kaikkea rikkuri, joka on moraalisesti tuomittava teko. Etkä myöskään saa suojelutyöstä maksettavaa parempaa palkkaa, vaan joudut olemaan heittopussina huonommalla palkalla.

Kyllä liittoon kannattaa kuulua.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...