Jump to content
MAINOS

Lakko?


Vieras: Tiivitaavi

Recommended Posts

Vieras: Tiivitaavi

Olen muutama vuosi sitten valmistunut sairaanhoitaja ja olen kuulunut Tehyyn jo opiskeluajoista lähtien. Mieltäni askarruttaa kovasti mahdollinen lakkoon meno.. huh.gif Mitä se käytännössä tarjoittaisi?

Saako lakkoajalta palkaa tai jos on lakon aikana lomalla peruuntuisiko se? Mitä lakko merkitsee niille jotka eivät kuulu ammattiliittoon?

Kiitos jo etukäteen kaikille jotka viitsivät minua ja muitakin tässä asiassa valaista!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 254
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Olen pohtinut tuota samaa, varsinkin kun lakko vaikuttaa varsin ajankohtaiselta asialta, jos nyt ei jälleen peräännytä viime hetkellä. Viimeksi neuvottelujen aikaan olin vasta th-opiskelija, mutta nyt ollut muutamia vuosi töissä ja näillä näkymin sairaalassa sh-töissä syksyllä. Mitä lakko käytännön tasolla tarkoittaa? Voisko joku kokeneempi valaista tietämätöntä? >:D

Elä, älä ole!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lakko tarkoittaa sitä että omalle työpaikalle et mene töihin vaan menet välitysfirman kautta ja tienaat 5e/h enemmän rahaa toisella osastolla :)

tulee valtiolle kalliiksi >:D

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitä lakko käytännön tasolla tarkoittaa? Voisko joku kokeneempi valaista tietämätöntä? >:D

Edellisen lakon aikana ajettiin alas kaikki hoitoalan työ joka vaan suinkin pystyttiin, oman arvion mukaan lakossa saattoi olla noin 70-90% hoitajista. Eli keskusairaaloiden päivystystoiminta, kiireelliset leikkaukset ja esim. syöpäpotilaiden hoito järjestettiin rajoitetusti suojelutyöläisten voimin, mutta esimerkiksi avopuolen palvelut hammashuolto + muu eikiireellinen toiminta pistettiin seis. Omassa terveyskeskuksessani esimerkiksi suljettiin vuodeosastot yhtä lukuun ottamatta, päivystyksen, hammashuollon, neuvolan, mielenterveystoimiston yms. henkilökunta oli lakossa. Työnantaja kyllä sai haalittua Guldanin mainitsemia rikkureita sen verran että päivystystoimintaa pystyttiin järjestämään auttavasti, mutta selvä oli että potilasturvallisuus oli todella huonossa kantimissa ja varmasti kuolonuhreja tuli lakon takia.

Mutta se että mikä olisi tämän mahdollisen ensi syksyn/talven lakon toimintamalli on täysin arvailuiden varassa. Todennäköistä on se että on otettu opiksi lääkäreiden menestyksekkäästä lakosta ja lakko keskittyisi niin ajallisesti kuin paikallisestikin pienemmälle sektorille. Esimerkiksi voisi olla niin että laitettaisiin yliopistollisten sairaaloiden leikkurit jumiin lakkouttamalla vuoroviikoin instru- ja anehoitajia; näin saataisiin mahdollisimman suuri julkisuusarvo lakolle mahdollisimman pienellä lakossa olevalla hoitajamäärällä. Ja kun työssä käyvälle porukalle laitetaan korotetut lakkoavustukset niin lakkoileva hoitajakin pärjäisi taloudellisestikin.

Pieni riski kyllä tässä mallissa on siihen että työantaja suivaantuu ja laittaa laajan työsulun hoitajille, mutta se olisi toisaalta julkisuuden kannalta loistava asia...

Eli mikään ei ole varmaa; lakon todennäköisyys on tällä hetkellä vielä melko pieni, mahdollisen lakon laajuudesta ja pituudesta ei kukaan osaa varmasti sanoa mitään. Ja aina on pidettävä sekin vaihtoehto mielessä että jos näitä rikkurimielisiä hoitajia löytyy riittävästi niin lakko epäonnistuu ja on edessä töihin paluu häntä koipien välissä vanhalla palkalla...

Ainoa asia mikä on varma on se että lakko ei ole kiva ja mukava asia kenellekään; se jättää väistämättä tiettyjä arpia työntekijoiden ja työnantajan välille. Ja rikkurit muistetaan hyvinkin tarkkaan vielä kymmenenkin vuoden kuluttua...

Lakko: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lakko

Työsulku: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6sulku

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoa asia mikä on varma on se että lakko ei ole kiva ja mukava asia kenellekään; se jättää väistämättä tiettyjä arpia työntekijoiden ja työnantajan välille. Ja rikkurit muistetaan hyvinkin tarkkaan vielä kymmenenkin vuoden kuluttua...

Lakko: http://fi.wikipedia.org/wiki/Lakko

Työsulku: http://fi.wikipedia.org/wiki/Ty%C3%B6sulku

Kun olin pelastuslaitoksella harjoittelussa, kysyin ohjaajaltani että mikä ihme oikein hiersi palomiesten ja s.kuljettajien välillä? Ilmapiiri oli todellakin niin painostava..Sanoi että palomiehet on edelleen kyrpiintyineitä jostain vanhasta lakosta, jolloin palopuoli oli lakossa ja s.kuljettajat ei..Ja siitä lakosta oli tuolloin 10v aikaa..En tiedä tarkkoja faktoja asiasta, oon ollu sen verta nuori silloin että tuskin edes seurasin uutisia, eli jos joku haluaa korjata, niin kaikin mokomin  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun olin pelastuslaitoksella harjoittelussa, kysyin ohjaajaltani että mikä ihme oikein hiersi palomiesten ja s.kuljettajien välillä? Ilmapiiri oli todellakin niin painostava..Sanoi että palomiehet on edelleen kyrpiintyineitä jostain vanhasta lakosta, jolloin palopuoli oli lakossa ja s.kuljettajat ei..

Kyseessä oli vuoden -97 palomieslakko johon SPALlilaiset osallistuivat mutta KTV:läiset ei. Jako ei siis ollut yleisesti niinkään sairaankuljettajat vs. palomiehet vaan liittojen välinen, sillä olihan monta palolaitosta jossa kaikki palomiehet + sairaankuljettajat kuuluivat KTV:hen. Toki joissakin paikoissa jako saattoi olla juuri kuvaamasi kaltainen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten muuten opiskelujen työharjoittelut yleensä toteutuvat lakon aikana vai ovatko tauolla?

Riippuu harjoittelupaikasta. Koska lakon aikana todennäköisesti pyörii normaalisti päiväkodit, syöpätaudit, tk-päivystys, lasten esh ja jotain muuta, niihin se ei vaikuta. Mutta jos vaikka jotain leikkausosastoa pyöritetään pelkillä päivystyksillä voi harjoittelu siellä olla hankalaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten muuten opiskelujen työharjoittelut yleensä toteutuvat lakon aikana vai ovatko tauolla?

Riippuu harjoittelupaikasta. Koska lakon aikana todennäköisesti pyörii normaalisti päiväkodit, syöpätaudit, tk-päivystys, lasten esh ja jotain muuta, niihin se ei vaikuta. Mutta jos vaikka jotain leikkausosastoa pyöritetään pelkillä päivystyksillä voi harjoittelu siellä olla hankalaa.

ja sit tehdään lakon jälkeen puuttuvat tunnit viikonloppuisin ym aikoina sisään, kiitos EU:n inhimillisyyden  :)

You are not dead yet.  But watch for further reports.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten muuten opiskelujen työharjoittelut yleensä toteutuvat lakon aikana vai ovatko tauolla?

Riippuu harjoittelupaikasta. Koska lakon aikana todennäköisesti pyörii normaalisti päiväkodit, syöpätaudit, tk-päivystys, lasten esh ja jotain muuta, niihin se ei vaikuta. Mutta jos vaikka jotain leikkausosastoa pyöritetään pelkillä päivystyksillä voi harjoittelu siellä olla hankalaa.

ja sit tehdään lakon jälkeen puuttuvat tunnit viikonloppuisin ym aikoina sisään, kiitos EU:n inhimillisyyden  :)

No tulee siitä lakosta muitakin vittumaisia sivuvaikutuksia. Mutta siksi sinne mennään, että ihmiset näkevät miten käy. Jos haluaa munakasta ei saa vanukasta.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lakkoon lähdetään viimeisenä keinona, jos mitään muuta ei ole enää tehtävissä. Lakolla haetaan toteutusta meidän tavoitteillemme.

Virkasääntöähän ei enää tavallisiin hoitajiin toteuteta, joten suojelutyötä ei tarvitse enää tehdä pakosti. Parin viime vuoden aikana on erillaisia lakkomalleja suunniteltu ja saa nähdä mikä se tulee olemaan. Luulisin, että toimenpideosastot, labra, polit, röntgen, leikkuri ovat vuoroviikoin (vuoropäivin) kiinni ja vuodeoastot toimivat normaalisti. Tuossa mallissa on huonoa se, että Superilaiset eivät juuri siinä lakkoile.

Lakkoavustusta maksavat ne, jotka saavat palkkaa. Muistaakseni se ei ole mikään hirmuinen summa ollut.

Työnantaja saattaa peruuttaa sijaisten määräyskirjat ja lomat siirretään pidettäväksi myöhempään ajankohtaan.

Liittoon kuulumattomat saavat tehdä työtä normaalisti ja sehän muuta porukkaa korpee. Ja varma on, että välit on poikki loppuelämäksi. Saavat olla töissä, saavat palkkaa ja meidän lakkoilun avulla saavat vielä korotuksetkin.

Mahdollinen lakko alkaa viimeistään joulun alla, mikäli kaikki siirtotoimet käytetään.  Sitä odotellessa, lippu korkealle, meillä on nyt tuhannen taalan paikka saada se mitä haluamme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liittoon kuulumattomat saavat tehdä työtä normaalisti ja sehän muuta porukkaa korpee. Ja varma on, että välit on poikki loppuelämäksi. Saavat olla töissä, saavat palkkaa ja meidän lakkoilun avulla saavat vielä korotuksetkin.

Myös liittoon kuulumattomat voivat osallistua työtaisteluun, lakkoavustuksia ei vain tipu.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liittoon kuulumattomat saavat tehdä työtä normaalisti ja sehän muuta porukkaa korpee. Ja varma on, että välit on poikki loppuelämäksi. Saavat olla töissä, saavat palkkaa ja meidän lakkoilun avulla saavat vielä korotuksetkin.

Myös liittoon kuulumattomat voivat osallistua työtaisteluun, lakkoavustuksia ei vain tipu.

Tämä on jo alkanut etsiä mahdollisen lakon ajaksi muita töitä "vanhalta alalta"  ;) vaikka kuulun kyllä liittoon (mutta siis huom huom joulukuussa eedelleen opiskelijastatuksella alalla).

Töitä voi tehdä lakon aikana, kunhan ei tee niitä hoitoalalla.

Nokka kohti uusia tuulia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt pitäisi Tehyn syksyn tupo-neuvottelujen tiimoilla ihan ehdottomasti mennä lakkoon, jollei "järkevään" korotukseen löydy ratkaisua. Hoitajat ovat nyt tasaisesti saanet eduskuntavaalien ajoista mediahuomiota, joten tämä tilaisuus on aivan ehdottomasti käytettävä. Nyt tai ei koskaan! Saamme kyllä unohtaa eduskuntavaalien "tasa-arvotupon" 500 euroa kuussa lisää, mutta nyt kyllä pitäisi päästä tupo-korotuksissa vähintään samaan kuin esim. kemian tai metallialan liitot (~8-10%). Tämä ei tietenkään auta nousemaan "palkkakuopasta", mutta suunta olisi oikea.

Luin viimepäivinä tekstitv:sta, että Tehy ei aio tällä kertaa jäädä muiden liitojen korotuksista jälkeen. Mitä tämä ed. lauselma kertookaan liittomme "hampaattomuudesta"... Siis tällä kertaa ei poljeta korotuksissa muihin nähden niin kuin aikaisempina vuosina... Hmm...

Viimeisestä lakkoilusta on toivottavasti opittu jotakin ja nyt siis voisi toimia toisella lailla. Esim. viime kerralla psykiatria toimi normaalisti yms. Tosin nyt tässä viime lakkoiluasian pohdinnassa "sorrun perisyntiin" eli tietämättömyyteen, koska en itse ollut ed.lakkoilun aikaan vielä työelämässä. Kollègoiltani olen kuitenkin saanut ymmärtää, että lakko oli aikaslailla toimimaton. Tehyn lakko: lappu rintaan; olen lakossa ja sitten tehdään kahta kovemmin töitä?? Mutta tällä kertaa tsempataan ja vaaditaan! Me teemme todella tärkeää työtä! Vaaditaan siitä oik.mukainen palkka! Puhalletaan kaikki hoitajat nyt yhteen "hileen" ja haetaan itsellemme oikeuksia!! Ei meitä pitäisi tällalailla enää 2007- vuonna "polkea" muiden jalkoihin... huh.gif ;D

Yhteisö/yhteiskunta on juuri niin vahva kuin sen heikoin lenkki on. (mukaillen M.Wuorelta)

Instant Karma?

Miten me voimme irtisanoutua, orjathan pitää myydä?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liittoon kuulumattomat saavat tehdä työtä normaalisti ja sehän muuta porukkaa korpee. Ja varma on, että välit on poikki loppuelämäksi. Saavat olla töissä, saavat palkkaa ja meidän lakkoilun avulla saavat vielä korotuksetkin.

Myös liittoon kuulumattomat voivat osallistua työtaisteluun, lakkoavustuksia ei vain tipu.

Minua kiinnostaa tietää MITEN liittoon kuulumaton voi osallistua työtaisteluun kun liittoon kuulumattoman töistä pois jäänti on luvaton poissaolo, josta voi seurata irtosanominen??!!  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saamme kyllä unohtaa eduskuntavaalien "tasa-arvotupon" 500 euroa kuussa lisää,

Miksi me "saamme" unohtaa annetun lupauksen? Jos tuolle linjalle lähdetään, niin mitään ei saavuteta. Annetuista luapuksista ON PIDETTÄVÄ KIINNI.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Saamme kyllä unohtaa eduskuntavaalien "tasa-arvotupon" 500 euroa kuussa lisää,

Miksi me "saamme" unohtaa annetun lupauksen? Jos tuolle linjalle lähdetään, niin mitään ei saavuteta. Annetuista luapuksista ON PIDETTÄVÄ KIINNI.

No se 500 euroa taisi olla vain "vaalipropagandaa"... Olen täysin samaa mieltä kanssasi tuosta linjauksesta, että  täysillä vaan pitämään kiinni "annetuista lupauksista"... ;) Onhan se oppositiokin piikitellyt hallitusta tällä aiheella useampaankin kertaan... Mutta enpä tiedä, onko oppositio oikeasti hoitajien asialla vaiko vain "petaamassa" omaa hallituskauttaan. Tosin eipä ole mitään sitä vastaan, jos hoitajien palkkataso tällaisenkin kautta saataisiin paranemaan... ;) Kaikki keinot käyttöön vaan, että saataisiin vaativalle ja tärkeälle ammatille sitä vastaava palkkaus!  :nauraa:

Yhteisö/yhteiskunta on juuri niin vahva kuin sen heikoin lenkki on. (mukaillen M.Wuorelta)

Instant Karma?

Miten me voimme irtisanoutua, orjathan pitää myydä?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mä en tajua tätä lakkopuhetta. Lakkoon ei voi tosiaan mennä kovinkaan moni osasto. Kuka sitten "uskaltaa" mennä lakkoon eli uskaltaa nostaa kätensä ylös "ei niin tärkeänä hoitajana?"

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mun talous ei anna myöten lakkoilla, menipä välit työtovereihin tai ei, niin liitosta kävelen ulos kun lakko alkaa. Joo, ampukaa vaan aamunkoitteessa, kyllä se ottaa päähän itseäkin, mutta pakko mikä pakko. pankki kun ei hyväksy lainan maksuun tehyn jäsenkirjaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mun talous ei anna myöten lakkoilla, menipä välit työtovereihin tai ei, niin liitosta kävelen ulos kun lakko alkaa. Joo, ampukaa vaan aamunkoitteessa, kyllä se ottaa päähän itseäkin, mutta pakko mikä pakko. pankki kun ei hyväksy lainan maksuun tehyn jäsenkirjaa.

En tahdo nipottaa, mutta mitenköhän Rakennusliitossa tai Paperiliitossa suhtauduttaisiin moisiin kommentteihin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No mun talous ei anna myöten lakkoilla, menipä välit työtovereihin tai ei, niin liitosta kävelen ulos kun lakko alkaa. Joo, ampukaa vaan aamunkoitteessa, kyllä se ottaa päähän itseäkin, mutta pakko mikä pakko. pankki kun ei hyväksy lainan maksuun tehyn jäsenkirjaa.

En tahdo nipottaa, mutta mitenköhän Rakennusliitossa tai Paperiliitossa suhtauduttaisiin moisiin kommentteihin?

Todennäköisesti savustettaisiin kokonaan ulos työpaikalta. Jos lakko tulee niin ainakaan itselläni ei tule riittämään tippaakaan sympatiaa/ ymmärrystä rikkureita kohtaan. Ja mielestäni mitkään selitykset eivät ole tässä asiassa tarpeeksi hyviä. Uskoisin että tällä kertaa panokset ovat niin kovat, että mikäli lakko epäonnistuu, niin rikkurit saavat varautua vuosikausia jatkuvaan haukkumiseen ja työpaikkakiusaamiseen.

Kannattaa miettiä haluaako olla niin itsekäs, että pilaa koko ammattikunnan tulevaisuuden oman "etunsa" vuoksi.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en tajua tätä lakkopuhetta. Lakkoon ei voi tosiaan mennä kovinkaan moni osasto. Kuka sitten "uskaltaa" mennä lakkoon eli uskaltaa nostaa kätensä ylös "ei niin tärkeänä hoitajana?"

Ai että ne turhemmat hoitajat menee lakkoon. huh.gif Juuri tuo "tärkeänä hoitajana" oleminen on meidän alan ongelma, sitä kutsumusta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa miettiä haluaako olla niin itsekäs, että pilaa koko ammattikunnan tulevaisuuden oman "etunsa" vuoksi.

Toki kannattaa olla itsekäs, kukapa minua ajattelee, jos en minä itse  >:D Ja eipä taida olla hoitoalalla varaa savustaa hoitajia ulos, kun niitä ei muutenkaan sinne tarpeeksi riitä. Onhan se ihan eriasia sellaisen mennä lakkoon, jolla on mies joka elättää koko perheen. Mutta mulla ei ole varaa menettää luottotietoja yhden lakon takia.

Varsinkin kun ajattelee, että hoitoala on ainoa ala, jossa lakko lopetetaan huonommilla eduilla, kuin millä sinne lähdetään. Ihan näin edellistä lakkoa kun katselee  ;)

En mä mitään sympatiaa tullut täältä hakemaankaan. tehy ei osaa ajaa meidän etuja, joten sinne on ihan turha kuulua. Puheenjohtajakin neuloo vain kokouksissa villapaitoja ambomaalle, sen sijaan että tarttuisi asioihin. Ja sitä ei yksi lakko ratkaise.

Mutta menkää vain lakkoon, onpahan parempi miehitys meilläkin töissä pitkästä aikaa  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työnantaja voi pakottaa meidät "tärkeät hoitajat" töihin...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...