Jump to content
MAINOS

Sikainfluenssa


blondi

Recommended Posts

Nyt sitten paniikki päälle kaikille jotka on aikaisemmin kieltäneet ehdottomasti perusterveen lapsensa rokottamisen...

Mutta eihän perusterveitä lapsia ole vielä edes alettu rokottamaan vaan riskiryhmään kuuluvia. Ja kyllä, olisin halunnut jo aiemmin lapseni rokotettavaksi mutta nyt odotetaan.Olen myös aika lailla huolissani ja ahdistunut.  :-

Ja riskiryhmäläinenkään ei sitten ilmeisesti ehtinyt rokotettavaksi. Terv. todennäköisesti kärsätautisen riskiryhmäläisen äiti, joka vetää palkokasvia nenäänsä siitäkin huolimatta, että aluksi oli epävarma koko rokottamisesta  >:D

Mä kans jännitän ehtiikö mun riskiryhmäläinen saada ens viikon rokotustaan, kun meillä on kotona kaksi mahdollista taudin tuojaa, koululainen ja eskarilainen. Siirsin esikoisen synttäreitäkin puolella viikolla, että vasta-aineita ehtis kertyä edes hitusen.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 557
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

... ellei sitten tauti ole jo kaatanut siihen mennessä petiin

Liekö sikaa vai kausiräkistä, likan luokalta jo 5-6 poissa ja pihapiirissä kipeitä, saman koulun lapsia.

Ans kattoo....

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meneekö siinä se kaksi viikkoa, ennenkuin suoja rokotteen jälkeen kehittyy? Vai onko mahdollista että vasta-aineita jo viikonkin jälkeen jonkin verran olisi ?

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eilen tenava heräs pää kipeenä ja huonolla ololla, lämpö 37,4. Oksensi kerran ja lämpökin hävis. Luulin että päästiin pälkähästä, mutta illalla sit ampas kuume yli 39. Ja lääkkeen toki oksensi pois. Yskä on myös reipas.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koululta tuli Wilmaan viesti kaikille, rokotuslupa. Se saapunee myös repuissa kotiin, palautettava 13.11. menn.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meneekö siinä se kaksi viikkoa, ennenkuin suoja rokotteen jälkeen kehittyy? Vai onko mahdollista että vasta-aineita jo viikonkin jälkeen jonkin verran olisi ?

Kyselin tätä juuri harjoittelupaikkani osastonlääkäriltä ja hän sanoin jonkunlaisen vasteen kehittyvän jo viikon kuluttua rokottamisesta. Suurimmillaan vaste on vasta kahden viikon kuluttua. Tietysti olettaen että kuuluu niihin 90% joukkoon joilla rokote kehittää vasta-aineita...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi on ihan tavallista Vantaalaista elämää, nakkikioskilla, kaupan jonossa, terveysasemilla, missä nyt vaan joutuu vähän odottelemaan.  :)

Vakavasti puhuen, niin paniikkimieliala alkaa nousta. Ja isoa osaa siitä saadaan syyttää mediaa. Kun katto esim eilisen iltälööpereiden lööppejä, niin meni herneet nenään. Media mässää ja ennestäänkin huolestuneet kansalaiset vauhkoontuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja isoa osaa siitä saadaan syyttää mediaa. Kun katto esim eilisen iltälööpereiden lööppejä, niin meni herneet nenään. Media mässää ja ennestäänkin huolestuneet kansalaiset vauhkoontuu.

Asia, mikä vaikuttanee myös lapsiin ja nuoriin. Vanhemmat saavat pitää pään kylmänä, kun rokottamaton jälkikasvu kysyy että "äiti voiko tuohon tautiin kuolla?"

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä sen lapsissa huomaa minkä media niille aiheuttaa. Mä en oo lapsilleni sanaakaan puhunut sikainfluenssasta, rokotusluvat annoin, eivät silloin kyselleet mitään.

Nyt sitten ovat huolissaan, että mummi ja vaari kuolee kun ne ei saa rokotetta. Ja ovat huolissaan, kun itse saavat VASTA 24.11 rokotteen ja minä ja poika ens viikolla. "Kuollaanko me?" Mä en anna ees lehtiä lukea enkä oo ostanu roskalehtiä meille. Silti ne on näköjään saanu päähänsä, että sikainfluenssaan kuolee varmasti ja tarvitset rokotuksen.

Hoh hoijaa.

MUOKS: Just sain soiton neuvolasta, et lasten rokotukset aikaistetaan, eli poika menee heti ma rokotettavaks ja tyttö 6v to.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

elämää on vain kehä kolmosen sisäpuolella vai?? :)

Nyt en ymmärrä? Jos tarkoitit paniikkimielialaa, niin tarkoitin kyllä ihan koko suomea.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

... Jos tarkoitit paniikkimielialaa, niin tarkoitin kyllä ihan koko suomea.

Tampereella eilen bongattu TKL:n bussikuski jolla maski päässä...

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidänkin tk:ssa oli eilen illalla tarvittu vartija kaitsemaan rokotusjonoja. Ja yks taxikuski sano tänään et meno oli ku baarissa ; yhen veit ja samalla toinen kyytiin.

Anna hevosen murehtia. Sillä on isompi pää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omaisten rokotuksia koskevan keskustelun voi varmaan käydä omankropan kolotuksissa.

Sorry.

Ajattelin omalta osaltani tämän olevan se oikea ketju, koska hoitajille on omansa ja oma kroppa on tosiaan oma kroppa. Vaikka niin, on siellä ollut vaikka ja mitä...

Mutta pitää siis parantaa.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku lastenlääkäri haluaa nyt ratsastaa tämän yksittäisen possunuhakuoleman varjolla:

- Järjestelmä ei päästä lääkäreitä tutkimaan ajoissa potilaita. Olen vakaasti sitä mieltä, että viime vuosina hoitajien vastuulle on pantu asioita, jotka kuuluisivat lääkäreille.

- Hyvä symboli on hoitajaresepti. Diagnoosin teko ja lääkkeen määrääminen on aina ollut ja pitäisi aina olla lääkärin asia. Ei hoitaja voi määrätä lääkettä. Sitä sanotaan puoskaroinniksi, Vuolukka sanoo.

- Tytön olisi pitänyt päästä lääkärin tutkimuksiin ja sitä kautta muun muassa röntgeniin. Lääkäri olisi kaivanut ongelman ylös.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1750741

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä aika ala-arvoisesti toimittu. Käyttää näinkin ikävää asiaa selkeästi oman agendan ajamiseensa. Hoitajaresepti ei liity asiaan millään tavalla. Ja aina jälkiviisaus on parasta viisautta, olisikohan itse ylilääkärikään puhelimessa sen kummempia ohjeita antanut?

Päivystäjien kritisointikin on täysin turhaa ja populistista. Häpeäisi kommenttejaan, ja miettisi sitä mielipahaa mitä nyt menehtyneen lapsen omaisille aiheuttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Omaisten rokotuksia koskevan keskustelun voi varmaan käydä omankropan kolotuksissa.

Sorry.

Ajattelin omalta osaltani tämän olevan se oikea ketju, koska hoitajille on omansa ja oma kroppa on tosiaan oma kroppa. Vaikka niin, on siellä ollut vaikka ja mitä...

Mutta pitää siis parantaa.

Omaa tahi omaisen kroppaa kolottaa - virallinen konsultaatioketju sanoo alueen otsikko. Eli jos haluatte keskustella koska omat lapsenne ja vaarinne viedään piikille, niin tuolla saa päästää itsensä irti. Jos haluaa keskustella rokotusjärjestyksistä yleisellä tasolla, niin sitten täällä, tai joissain muissa possuun liittyvissä ketjuissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joku lastenlääkäri haluaa nyt ratsastaa tämän yksittäisen possunuhakuoleman varjolla:

- Järjestelmä ei päästä lääkäreitä tutkimaan ajoissa potilaita. Olen vakaasti sitä mieltä, että viime vuosina hoitajien vastuulle on pantu asioita, jotka kuuluisivat lääkäreille.

- Hyvä symboli on hoitajaresepti. Diagnoosin teko ja lääkkeen määrääminen on aina ollut ja pitäisi aina olla lääkärin asia. Ei hoitaja voi määrätä lääkettä. Sitä sanotaan puoskaroinniksi, Vuolukka sanoo.

- Tytön olisi pitänyt päästä lääkärin tutkimuksiin ja sitä kautta muun muassa röntgeniin. Lääkäri olisi kaivanut ongelman ylös.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1750741

Mikä on se järjestelmä, joka ei päästä lääkäreitä tutkimaan potilaita ajoissa? Ja mikä on se järjestelmä, joka estää kokeneita lääkäreitä päivystämästä? Ja jos jokainen toimi ohjeiden mukaan, niin miksei ylilääkäri muuta huonoksi toteamiaan ohjeita? Ja miten ihmeessä hoitajareseptit ja puoskarointi liittyy asiaan millään tavalla?

Kohtuullisen hölmön kuvan antoi itsestään tuo Vuolle.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

elämää on vain kehä kolmosen sisäpuolella vai?? :)

Nyt en ymmärrä? Jos tarkoitit paniikkimielialaa, niin tarkoitin kyllä ihan koko suomea.

sori , unohdin poistaa tuon sun toisen kommentin.Tarkoitin tuota linkkiä jota olit kommentoinut tavalliseksi vantaalais elämäksi..

Mä en nyt edelleenkään ymmärrä...?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä meidän tk-päivystyksessä lääkärit lähes poikkeuksetta poraa sitä, kun hoitajat ei saa tarpeeksi karsittua niitä potilaita... "Kuka otti sinuiittipotilaan iltapäivystysajalle?"

Ehkä eniten tässä kaikessa sikainfluenssavellomisessa ärsyttää nämä oman hännän nostajat, jotka näkevät tilaisuutensa koittaneen, kun heiltä pyydetään kommenttia. Ainahan sitä itse olisi osannut paljon paremmin hoitaa potilaan. Jälkiviisaus on helpointa viisautta.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135250559827?ref=lk_is_ko_2

On se puhelimessa vaikea arvioida potilaan tilaa. Ärsyttää tällainen uutisointi, kun ei tiedetä miten äiti on osannut kuvailla tyttärensä tilaa. Täytyyhän vanhemmalla olla jokin taju soittaa sitten se ambulanssi vaikka paikalle... Ja uskon vakaasti, että lääkäri on sanonut, että jos niistä tuntuu että on pakko tulla, niin tulevat tai että jos tilanne muuttuu niin uusi yhteys. Niin sanotaan kaikkialla, koska aina sattuu näitä lasten kuolemia esim, aivokalvontulehdukseen joka vie nopeasti ja vanhemmat eivät tajua ottaa uutta yhteyttä, koska esim kävivät aamulla jo lääkärissä.

Monilla maallikoilla tuntuu olevan kuvitelma, että sairaalassa/terveysasemalla käynnin jälkeen on joku takuuaika. "Kävin aamulla sairaalassa, tilanne ei voi muuttua." Tilanne VOI muuttua nopeastikin.

Ja ihmetyttää tuo puhelimessa roikkuminen? Mitä vanhemmat on odottaneet puhelimitse saavansa? Jos näyttää siltä, että lapsen yleistila on heikentynyt selvästi tai on hengitysvaikeuksia, niin eikö jopa Torniossa voi ottaa lapsen kainaloon ja kävellä päivystyksen ovista sisään.

Äiti kertoo kirjeessään, että hän pääsi lääkärin puheille vasta viimeisen puhelun aikana, noin tuntia ennen tytön kuolemaa. Tuolloin tytön hengitys oli katkonaista ja hänen otsansa oli kostea.

Kuulostaa ainakin näin jälkikäteen hassulta, ettei tässä vaiheessa ole soitettu HÄKEen...?! Jos sä soitat lääkärille ja kerrot, että kuumeinen lapsi hikoilee, niin se ei ehkä herätä kelloja, kun normaalisti ihminen soittaisi tosi paikan tullen kai ihan eri paikkaan... Vai kuvittelenko mä?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^itse tunnustan olevani hysteerinen mamma ja tiedän, että oman lapsen puolesta huolestuneena, ehkä jo useamman päivän ajan kipeää lasta hoitaneena huonosti nukkuneena=väsyneenä jne, ei ehkä aina toimi kovin rationaalisesti ja jos puhelimessa saa rauhoittelua siitä, että ei tilanne välttämättä ole kovin vakava ja kannattaa seurailla kotona, niin tottahan sitä pyrkii noudattamaan saamiaan neuvoja :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^itse tunnustan olevani hysteerinen mamma ja tiedän, että oman lapsen puolesta huolestuneena, ehkä jo useamman päivän ajan kipeää lasta hoitaneena huonosti nukkuneena=väsyneenä jne, ei ehkä aina toimi kovin rationaalisesti ja jos puhelimessa saa rauhoittelua siitä, että ei tilanne välttämättä ole kovin vakava ja kannattaa seurailla kotona, niin tottahan sitä pyrkii noudattamaan saamiaan neuvoja :-

No sekin totta, mutta tässä tapauksessa lapsi on ollut kuoleman kielissä.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täytyyhän vanhemmalla olla jokin taju soittaa sitten se ambulanssi vaikka paikalle...

Aina sitä kuvittelee että ihmisillä olisi aivot, mutta varsinkin kun läheinen sairastuu niin sitä yhtäkkiä regressoituu vanhemmatkin sylivauvan tasolle ja ainoat operaatiot mihin kyetään on hysteerinen itku tai perkeleellinen viha hoitajia kohtaan.

Se, miksi näin käy niin on paremmin jonkun psykologin selitettävissä, mutta käsittääkseni tässäkin tapauksessa keskusteluun oli sisältänyt hengitysvaikeudet jolloin lääkärin olisi pitänyt pystyä kysymään oikeita kysymyksiä hoidon tarpeen arviointia ajatellen.

Kyllä mä itse ymmärtänen soittaa paikalle akuuttihoidon ammattilaisia jos törmään ihmiseen jolla on peruselintoiminnoissa häiriöitä, mutta kun kaikki eivät vaan hoitajia ole.

Tosin kun lähdetiedot on luokkaa iltalehti tässä tapauksessa niin asioiden todellisesta kulusta on vaikea sanoa mitään. Tuskin se lääkäri ainakaan tahallaan sitä lasta jätti hoidotta. Saattaa olla mahdollista että äiti vaan kiukkusi puhelimeen ja julisti kolmatta maailmansotaa lääkärille ja selitti sitä ja tätä niin tee siinäkin sitten diagnooseja.

Ps. Etkös sä Kerde ollut töissä ppkl:lla joten tiedät mitä voi "parhaimmillaan" tulla vastaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...