Jump to content
MAINOS

Sikainfluenssa


blondi

Recommended Posts

Meilläpäin kyllä käytetään potilasta tutkiessa/kosketellessa hanskoja.

Niin mäkin.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 557
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meilläpäin kyllä käytetään potilasta tutkiessa/kosketellessa hanskoja.

Onneksi meidän potilaat eivät ole niin saastaisia, että heitä täytyy koskettaa hanskojen kanssa.  ;D

Hanskoja tulee käytettyä vain kun eritteiden kanssa ollaan tekemisissä. Tai no, aika usein kanyloin ilman hanskoja.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos pahin mahdollinen tilanne toteutuu, niin tehohoitopaikkoja ei riitä kuin murto-osalle potilaista. Tämähän on tiedetty jo pitkään.

No näin on, mutta edelleen tuota maalaillaan että "ihan just seuraavalla viikolla se puhkeaa se hirveä panteemia ja vähintäänki kaikki suomalaiset kuolee!" Just juttelin eilen meän päivystyksen johtavan tk-lääkärin kans ja totes et jokunen viikko on jo menny ettei yhtään vahvistettua tapausta ole edes tullut täällä päin.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos pahin mahdollinen tilanne toteutuu, niin tehohoitopaikkoja ei riitä kuin murto-osalle potilaista. Tämähän on tiedetty jo pitkään.

No näin on, mutta edelleen tuota maalaillaan että "ihan just seuraavalla viikolla se puhkeaa se hirveä panteemia ja vähintäänki kaikki suomalaiset kuolee!" Just juttelin eilen meän päivystyksen johtavan tk-lääkärin kans ja totes et jokunen viikko on jo menny ettei yhtään vahvistettua tapausta ole edes tullut täällä päin.

Niin, kukaan ei voi varmuudella tietää milloin pahin pandemia iskee - jos iskee lainkaan.

Mediahan tietysti tykkää retostella sillä pahimmalla vaihtoehdolla, että pandemia iskee päälle pahimmalla mahdollisella tavalla. Ja jos niin käy, niin silloin ollaan pulassa. Toivotaan ettei niin käy.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Talon toisessa päässä on kyltit: "olemme kohteliaita, mutta emme kättele" ja talon toisessa päässe meille sanotiin että kaikki tällaiset kiellot ovat kiellettyjä. Hygihoitaja sanoi että ne ovat a) turhia ja cool.png voivat jopa lisätä infektioita kun unohdetaan sitten hyvä käshygienia kun vaan mietitään ettei kätellä.

Ja yksi laikkari oli myös sitä mieltä että medioissa pitäisi puhua hedelmien koskettelusta kaupassa  ;D Joten elkää hiplatko niitä hetelmiä vaan ostakaa sokkona mätiä! (oikeasti mua oksettaa ne patongit jotka on päästä auki ja ihmiset puristelee niitä)

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaupassa näkee kans näitä kun lapset ottaa tomaatteja/omenoita/yms käteensä ja työntää niitä suuhun. Sitten työntää ne räkäset hedelmät vaan takasin sinne hyllyyn. Ja vanhemmat ei sano mitään huh.gif

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aika älytöntä...Rokotaminen on kuitenki terveydenhuollon toimintaa, eikä sitä kuulu "harrastaa" missään yökerhoissa! Rokotuksen jälkeen pitäisi myös seurata potilasta hetki anafylaksia varalta...onnistuisko se muka yökerhossa? Enkä kyllä lähtis humalaisia rokottamaan missään tapauksessa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

saas nähdä pääsenkö lööppiin.tein X-5 pelkällä puh.soitolla pot.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kättelykielto sopii ehkä toimistoihin, mutta aikalailla herättää hilpeyttä se, että lääk/sh-vastaanotolla ei kätellä hygieniasyistä, mutta heti perään aletaan tutkimaan potilasta paljain käsin. Itse kättelen, kun kuitenkin joudun heti perään koskemaan muutenkin, esim vatsan seudulle.

Käsin kosketellaan rahoja, ovenkahvoja, julkisten liikennevälineiden tukitankoja ym. Sitten käsillä mm sivellään silmiä, hangataan kutiavaa nenää ,napostellaan pientä purtavaa ym.

Eli kädet kyllä levittävät influenssavirusta enemmän kuin vatsan alueen iho.

Vastaanotolle tuleva ei ehkä ole pessyt käsiään tai käyttänyt käsihuuhdetta, joten työntekijän on hyvä välttää kättelyä ja suojata siten itseään mahdolliselta tartunnalta.

Oikeaoppisesti käsineitä käytetään vain kun käsitellään eritteitä. En esim käytä käsineitä kun talutan potilaan ruokapöydän ääreen tai kun petaan puhtaan näköistä sänkyä. Käsineitä käytän esim. kun kuivitan potilasta tai kun käytän häntä vessassa .Käsihuuhdetta käytän joka käänteessä.

"Kyllä on jännittävää elää,ajatteli Muumipeikko. Kaikki voi hetkessä kääntyä ylösalaisin-ilman mitään syytä."(Muumipappa ja meri)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meilläpäin kyllä käytetään potilasta tutkiessa/kosketellessa hanskoja.

Onneksi meidän potilaat eivät ole niin saastaisia, että heitä täytyy koskettaa hanskojen kanssa.  :o

Teidän potilaat ei oo maannut 9 päivää kotona eritteissään ennen sairaalaan päätymistään. Joskus jo pelkkä haju on melkoinen, alapäästä tursuaa matoja/kärpäsen toukkia, ihminen ei ole peseytynyt puoleen vuoteen, kuhisee satiaisia ja muita kirppuja jne... Potilasryhmät ovat melko erilaiset meidän työpisteissä...  ;D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuulostaa parilta erakolta, joita on tullut kuskattua. Joutu käymään välillä vetään henkeä ohjaamon puolelta, koska haju oli sanoin kuvaamaton. Toinen erakko pestiin päivystyksessä ja parin tunnin päästä matka jatkui isoon taloon. Ei ollut haju hukkunut... Pitäisi varmaan kloorissa uittaa pari päivää.

"Hurmuri on aina imagonsa vanki, ei en oo, vaikka väitetäänkin en ole pelkkä kanki.." (Herra Ylppö&Ihmiset "Sata vuotta").

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua niin ärsyttää noi väärät tiedot noissa uutisissa. Ei se mikään laakson sairaala ole se keskitetty hoitopaikka, vaan laakson terveysasema. Ei ihmekään että ihmiset on hieman sekaisin tän asian kanssa, kun edes päättäjät ei saa pidettyä faktoja hallussaan.

Viisasteleva ajattelee harvoin, ajattelija viisastelee vielä harvemmin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka meillä onkin "kättelykielto" niin tuntuu se ihan tyhmältä olla kättelemättä synnyttäjää tätä vastaanottaessaan, sillä lääpitään sitä muutenkin synnytyksen aikana. Kerran kättely ja esittäytyminen "unohtui" kiireessä,tosin siinä touhutessa esittelin itseni, kätellyt en enää hanskat kädessä. Synnytyksen jälkeen osastolle siirtäessäni olen yleensä vielä "lopettanut hoitosuhteen" kättelemällä ja toivottanut hyvät jatkot (ilman sen enempiä sairastumisia flunssaan kättelyjen seurauksena), ja niin tein nytkin. Synnyttäjä ihmetteli, että nyt kuitenkin voi kätellä kun on kaikki ohi.. Tuli vähän tyhmä tai outo olo, päätin sitten jatkaa edelleen kättelyä ennen ja jälkeen synnytyksen (toki tilanteet huomioiden, aina ei voi kätellä), pitää vain muistaa käsihygienia kuten ennenkin.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaikka meillä onkin "kättelykielto" niin tuntuu se ihan tyhmältä olla kättelemättä synnyttäjää tätä vastaanottaessaan, sillä lääpitään sitä muutenkin synnytyksen aikana. Kerran kättely ja esittäytyminen "unohtui" kiireessä,tosin siinä touhutessa esittelin itseni, kätellyt en enää hanskat kädessä. Synnytyksen jälkeen osastolle siirtäessäni olen yleensä vielä "lopettanut hoitosuhteen" kättelemällä ja toivottanut hyvät jatkot (ilman sen enempiä sairastumisia flunssaan kättelyjen seurauksena), ja niin tein nytkin. Synnyttäjä ihmetteli, että nyt kuitenkin voi kätellä kun on kaikki ohi.. Tuli vähän tyhmä tai outo olo, päätin sitten jatkaa edelleen kättelyä ennen ja jälkeen synnytyksen (toki tilanteet huomioiden, aina ei voi kätellä), pitää vain muistaa käsihygienia kuten ennenkin.

Kannattaa sit muistaa, että se kättelykielto ei ole pelkästään meissä vaan potilas (etenkin synnyttäjä) voi siitä kättelystä ahdistua myös, jos pelkää tartuntaa ja on lukenut huolella noi Stop Influenssa-mainokset. Potilas voi myös pitää amatöörinä, jos vähänkään on perillä siitä miten bakteerit ja virukset siirtyy. Mua ainakin potilaana itseäni ärsyttää jos huomaan puutteita hygieniassa minua hoitavissa hoitajissa/lääkäreissä.

Toki jos kättelee, niin olisi suotavaa pestä ne kädet. Mutta kun yleensä tuntuu, että ne jotka ei välitä mistään tällaisista "pikkuseikoista" ei myöskään välitä mistään muustakaan. Pitäs vissiin ovella heti väittää, et mulla on veritartuntavaara, että sais hoitohenkilökunnalle hanskat käteen.  :D

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on vähän ristiriitaisia ajatuksia tuosta kättelyasiasta. Toisaalta käytän töissä paljon käsidesiä mikä tietysti katkaisee bakteerien siirtymisen, mutta toisaalta on hölmöä ehdoin tahdoin altistaa itseään ja muita kättelemällä bakteerien siirtymiselle. Toisaalta olen tottunut siihen, että on kohteliasta aina kätellä...

Ei tuo veritartuntavaarakaan muuten asiaan kovin paljon vaikuta, koska eihän silloin kuulu koko ajan pitää suojakäsineitä vaikka potilaalla olisi veritartuntavaara - ainoastaan tilanteissa/toimenpiteissä joissa on vaara altistua potilaan eritteille.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa sit muistaa, että se kättelykielto ei ole pelkästään meissä vaan potilas (etenkin synnyttäjä) voi siitä kättelystä ahdistua myös, jos pelkää tartuntaa ja on lukenut huolella noi Stop Influenssa-mainokset.

No, meillä on enemmän sääntö kuin poikkeus, että synnyttäjä on ITSE käsi ojossa esittäytymässä, ei influenssa-ajat oo siihen poikkeusta tuoneet, eikä sekään, että "älkää pahastuko että emme kättele" -julisteet joka paikassa on. Itse neuvon kyllä joka välissä potilaita lutraamaan käsiä käsidesillä kun ovat sairaalassa ja sitä kyllä vieraatkin noudattavat.

Potilas voi myös pitää amatöörinä, jos vähänkään on perillä siitä miten bakteerit ja virukset siirtyy. Mua ainakin potilaana itseäni ärsyttää jos huomaan puutteita hygieniassa minua hoitavissa hoitajissa/lääkäreissä.

No sä oletkin vähän valistuneempi potilas  ;)

Polipotilaita en kättelekään, kun ei niihin tule sellaista hoitokontaktia, mutta synnyttäjien kohdalla jotenkin vain ei tunnu "oikealta" esittäytymiseltä kun ei kättele, mutta sen jälkeen lutraankin heti käsidesillä. Mut mun mielestä ei pidä ketään syyllistää siitä, että käyttäytyy tietyllä tavalla, kunhan osaa perustella _itselleen_ miksi tekee tai ei tee juuri näin.

Sisäisesti latino

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Possunuha näytteiden tuloksien vastaukset venyy ja venyy ja porukka istuu (jo) terveenä kotona.. 

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Possunuha näytteiden tuloksien vastaukset venyy ja venyy ja porukka istuu (jo) terveenä kotona..

Eipä noilla olekaan muuta merkitystä, kuin että papereihin saadaan (oikea) diagnoosi.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Possunuha näytteiden tuloksien vastaukset venyy ja venyy ja porukka istuu (jo) terveenä kotona..

Eipä noilla olekaan muuta merkitystä, kuin että papereihin saadaan (oikea) diagnoosi.

Ja työnantaja tietää, kenellä on vasta-aineita sitten/jos pandemia oikeasti pärähtää päälle.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...