Jump to content
MAINOS

Hoitajan tatuoinnit


Vieras: karoliina

Recommended Posts

(Tuli muuten mieleen, että voisiko tätä aihetta laajentaa käsittelemään myös lävistyksiä, koska nekin saattavat joskususein närästää työnantajia? Ainakin lävistykset, jotka ovat räikeästi esillä esimerkiksi huulessa, nenässä tai kulmassa...)

Hoitajaoppilas omasta tahdostaan ja Jumal... siis AMK:n armosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 421
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

(Tuli muuten mieleen, että voisiko tätä aihetta laajentaa käsittelemään myös lävistyksiä, koska nekin saattavat joskususein närästää työnantajia? Ainakin lävistykset, jotka ovat räikeästi esillä esimerkiksi huulessa, nenässä tai kulmassa...)

Miksi? Kerran lävistykset ovat hoitotyössä kieletty, niin miksi ne eivät närästäisi työnantajia. Tokihan korun voi ottaa irti työajaksi, mutta korun jatkuva irroittaminen ja paikalleen pistäminen ärsyttää lävistystä. Toki ihmetystä herättää sääntö yksistä pienistä korvakoruista, sillä ovathan nekin lävistyksiä. Miksi siis esim. kulmalävistys olisi sen epähygieenisempi kuin korvalävistys. Entäs yhdet isot korvalävistykset, venytykset?
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ Hoitotyössä näkee kuitenkin kaikenlaista, ja harva työnantaja sanoo korvissa olevista lävistyksistä mitään.

Veikkaanpa kuitenkin, että hoitotyössä useammallakin hoitajalla on ainakin yhdet lävistykset korvissaan, mutta niistä ei sanota mitään jos eivät ole roikkuvia ja omaa turvallisuutta vaarantavia.

Tämä on mielenkiintoinen aihe, jatkakaa toki keskustelua. :)

Hoitajaoppilas omasta tahdostaan ja Jumal... siis AMK:n armosta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

-Mulle noi lasten syntymäpäivät käsissä (tai missä lie) kuuluu sarjaan tyhmät tatuoinnit. Kyllä se, että on jälkikasvua tulee esiin kiinnostuneille muutenkin ja aika dementti saa itse olla jollei muuten muista.

No kuule eipä ne varmaankaan ole noista syistä otettu. Huoh.

Ja sitäpaitsi mitä se muita nyppii jos joku haluaa tatuoida vaikka nyt sitten nuo lasten syntymät itseensä? Kaikesta sitä jaksetaankin vängätä :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja sitäpaitsi mitä se muita nyppii jos joku haluaa tatuoida vaikka nyt sitten nuo lasten syntymät itseensä? Kaikesta sitä jaksetaankin vängätä :P

-Se on tämä kauhea myötähäpeä toisen puolesta. Tai takia.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

(Tuli muuten mieleen, että voisiko tätä aihetta laajentaa käsittelemään myös lävistyksiä, koska nekin saattavat joskususein närästää työnantajia? Ainakin lävistykset, jotka ovat räikeästi esillä esimerkiksi huulessa, nenässä tai kulmassa...)

Luulen että jos ihan korviksista puhutaan niin ne nyt vaan ovat suvaittavampia ihan vaan sen takia kun niihin ei liitetä sitä raggarin imagoa. Ja kun naisilla nyt perinteisesti niitä on. Vähän sama kun suomessa alkoholi on erityisasemassa koska siihen nyt on vaan totuttu. Hygienian kannalta en tiedä onko niillä merkittävää eroa esim. silmäkulmassa olevaan lävistykseen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hygienian kannalta en tiedä onko niillä merkittävää eroa esim. silmäkulmassa olevaan lävistykseen.

Jollei niitä räpeltele ja näpläile työpäivän aikana - ei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä tuli sairaanhoitopiirin johdolta viesti, jossa muistutettiin että vuodesta xx lähtien kasvojen alueen lävistyskorut ovat työssä kiellettyjä työntekijän työturvallisuuteen vedoten. Tiedotteessa kuitenkin luki että nappikorvakoruja voi edelleen käytää. Eli imagokysymys siispä mihin kohtaan niitä reikiä saa laitattaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tatuointeja löytyy, näkyviä, paljon ja isoja / värikkäitä. Ainoa taho, joka on näihin jumittunut oli koulussa vieraileva Superin infoajatäti, joka käyttikin infotunnista suuren osan taivastelemalla tatuointejani ja "kuinka vanhukset sitten pelkää".

Kentällä ei sitten ole tullutkaan kuin pelkästään positiivisia kommentteja.

Ajat muuttuvat ja hoitajat näyttävät nykyään erilaisilta kuin ennen. Deal with it.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taidan ottaa kolmannen tatskan niskaan josta se ei näy hirveesti. Kyllästyttää nää potilaat jotka jaksaa kommentoida mun pientä, käsivaressa olevaa tatuointia. Yleensä se tyyli on " ai sulla on tatuointi". Jotkut tosin kehuu kauniiksi. Mun mielestä jättäsin kuulematta kaikki kommentit. Ei kuulu hyvään käytöstapoihin, mutta eihän sitä kaikilta potilailta voi odottaakkaan. :vihainen:

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kerran lävistykset ovat hoitotyössä kieletty

Ehkä jossain koulun labratunnilla, mutta oikeassa elämässä sinua ei polteta roviolla lävärin tai tatuoinnin vuoksi.

P.s. Toki kannattaa miettiä pari kertaa, ennenkuin lähtee hoitamaan dementtejä ja on vaikka joku ovenkahvan kokoinen rengas nenässä, tekee varmaan höpöä kun septumi repäistään auki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taidan ottaa kolmannen tatskan niskaan josta se ei näy hirveesti. Kyllästyttää nää potilaat jotka jaksaa kommentoida mun pientä, käsivaressa olevaa tatuointia. Yleensä se tyyli on " ai sulla on tatuointi". Jotkut tosin kehuu kauniiksi. Mun mielestä jättäsin kuulematta kaikki kommentit. Ei kuulu hyvään käytöstapoihin, mutta eihän sitä kaikilta potilailta voi odottaakkaan. :vihainen:

No en nyt tiedä kuinka huonotapaista "ai sulla on tatuointi" kommentti on, voisi kommentoida piirun verran pahemminkin... :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taidan ottaa kolmannen tatskan niskaan josta se ei näy hirveesti. Kyllästyttää nää potilaat jotka jaksaa kommentoida mun pientä, käsivaressa olevaa tatuointia. Yleensä se tyyli on " ai sulla on tatuointi". Jotkut tosin kehuu kauniiksi. Mun mielestä jättäsin kuulematta kaikki kommentit. Ei kuulu hyvään käytöstapoihin, mutta eihän sitä kaikilta potilailta voi odottaakkaan. :vihainen:

No en nyt tiedä kuinka huonotapaista "ai sulla on tatuointi" kommentti on, voisi kommentoida piirun verran pahemminkin... :D

Hämmästynyt/paheksuva ilme siihen päälle ettei mitenkään hoitohenkilökunnalla kuulu olla mitään kuvia nahassa.

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taidan ottaa kolmannen tatskan niskaan josta se ei näy hirveesti. Kyllästyttää nää potilaat jotka jaksaa kommentoida mun pientä, käsivaressa olevaa tatuointia. Yleensä se tyyli on " ai sulla on tatuointi". Jotkut tosin kehuu kauniiksi. Mun mielestä jättäsin kuulematta kaikki kommentit. Ei kuulu hyvään käytöstapoihin, mutta eihän sitä kaikilta potilailta voi odottaakkaan. :vihainen:

No en nyt tiedä kuinka huonotapaista "ai sulla on tatuointi" kommentti on, voisi kommentoida piirun verran pahemminkin... :D

Hämmästynyt/paheksuva ilme siihen päälle ettei mitenkään hoitohenkilökunnalla kuulu olla mitään kuvia nahassa.

Vanhemmat ihmiset ovat syntyneet aikakaudella jolloin tatuoinnit miellettiin lähinnä sotilaiden, merimiesten, vankien, natsisaksan juutalaisten sekä huorien symboleiksi. Tatuointiin liittyi paljon synkkiä mielikuvia, rikollisuutta, syrjäytymistä yms. ja vapaaehtoinen tatuoinnin ottaja oli oikeasti kapinallinen niihin aikoihin.

Nykyään tatuoinnista on hävinnyt kapinallisuus täysin, mutta kun tietää tatuoinnin historian niin ei kannata kovin hirveästi ihmetellä jos joku vanhemman ikäluokan edustaja joskus tatskoja paheksuukin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakkoko on ottaa rumia pöö-tatuointeja kun nykyään saa ihan kauniitakin?

Se mikä susta on kaunista - saattaa toisesta olla yhtä rumaa kuin noi mainitsemasi "pöö-tatuoinnit" ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Taidan ottaa kolmannen tatskan niskaan josta se ei näy hirveesti. Kyllästyttää nää potilaat jotka jaksaa kommentoida mun pientä, käsivaressa olevaa tatuointia. Yleensä se tyyli on " ai sulla on tatuointi". Jotkut tosin kehuu kauniiksi. Mun mielestä jättäsin kuulematta kaikki kommentit. Ei kuulu hyvään käytöstapoihin, mutta eihän sitä kaikilta potilailta voi odottaakkaan. :vihainen:

No en nyt tiedä kuinka huonotapaista "ai sulla on tatuointi" kommentti on, voisi kommentoida piirun verran pahemminkin... :D

Hämmästynyt/paheksuva ilme siihen päälle ettei mitenkään hoitohenkilökunnalla kuulu olla mitään kuvia nahassa.

Vanhemmat ihmiset ovat syntyneet aikakaudella jolloin tatuoinnit miellettiin lähinnä sotilaiden, merimiesten, vankien, natsisaksan juutalaisten sekä huorien symboleiksi. Tatuointiin liittyi paljon synkkiä mielikuvia, rikollisuutta, syrjäytymistä yms. ja vapaaehtoinen tatuoinnin ottaja oli oikeasti kapinallinen niihin aikoihin.

Nykyään tatuoinnista on hävinnyt kapinallisuus täysin, mutta kun tietää tatuoinnin historian niin ei kannata kovin hirveästi ihmetellä jos joku vanhemman ikäluokan edustaja joskus tatskoja paheksuukin.

Ei ne kaikki vanhuksia ole, osa nuorempaa sukupolvea. Jep isä vainaa aikoinaan sanoikin, kun otin ekan tatskan (sillon ne kyl oli yleisiä jo), että vain huonoill naisilla on tautointi :D

Älä ylpeile sillä, ettet ole koskaan kaatunut vaan sillä, että olet aina noussut ylös.- Joseph Campbell-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pakkoko on ottaa rumia pöö-tatuointeja kun nykyään saa ihan kauniitakin?

Se mikä susta on kaunista - saattaa toisesta olla yhtä rumaa kuin noi mainitsemasi "pöö-tatuoinnit" ;)

Toki. Mutta esimerkiksi liekehtivä pääkallo keskellä otsaa tai verta oksentava vampyyri kaulassa saa todennäköisesti enemmän negatiivista huomiota kuin vaikkapa hempeä kukkanen nilkassa, yhtään toki kärjistämättä :). Nykyään kun tarjonta on todella monipuolistunut. Toki verta oksentava vampyyri voi olla toisen mielestä kauniimpi, mutta kuitenkin epätodennäköisemmin kuin vaikka käsivarteen tatuoitu monalisa (nuo siis vain äkkinäisiä esimerkkejä).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 kuukautta myöhemmin...

Onko eri lävistyksillä tosiaan hygieniaeroja? Meillä alkaa ensimmäinen työharjoittelu tammikuussa ja heti sanottiin että lävistykset on sitten ehdoton no no, paitsi tavan korvakorut koska lävistykset eivät ole hygieenisia. 

Minulla on muutama lävistys, pääasiassa korvissa. En voi ymmärtää miksi tavan korvis on jotenkin hygieenisempi ku pari senttiä ylempänä sijaitsevat reijät.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos pään alueella olevat lävistykset pidetään puhtaina eikä niitä räplätä - koskee myös tavallisia korvakoruja - niin ovat ainakin meillä sallittuja.  Ja oletteko muuten huomanneet miten usein ihmiset pyyhkäisevät tai muuten koskettavat nenäänsä?

 

Käy ihan huomaamatta, myös itselläni, ehkä joskus *pyhimys* .

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Joo ei se näköjään oikeasti ole noin tiukkaa kuin koulussa sanottiin. Melkeenpä kaikilla on korvakoruja, jopa useampi, kaulakoruja ja jopa sormuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos häiritsee, että muut ihmiset kommentoivat jossain näkyvällä paikalla olevaa tatuointia, niin se leima olisi kannattanut ottaa sellaiseen vartalon kohtaan minkä voi peittää vaatteilla. Simple as that. Mielestäni on täysin luonnollista että ihmiset kommentoivat tatuointeja. Jos ne leimat ovat näkyvällä paikalla, mun logiikan mukaan niiden ottajahan on ottanut ne sekä itsensä että muiden ihmisten nähtäväksi, ei ne siihen näkyvään paikkaan mystisesti itse ole ilmestyneet ;) Mulla on useita kuvia, osa näkyvillä paikalla käsivarsissa ja olkavarressa. Säärissä ja nilkassa myös tatuointeja. Itepähän ne siihen olen antanut hakkauttaa eikä tulisi mieleenkään alkaa nyrppäilemään ihmisille jotka ihan luonnollisesti saattavat niitä kommentoida jos ne vilahtavat esille, kun esim. kesäkuumalla työskentelen lyhythihaisessa takissa. Pääasiassa positiivisia kommentteja on tullut vastaan sekä kollegoilta että potilailta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Mulla on kummassakin ranteessa tatuointi. Ne on otettu ENNEN kuin päätin vaihtaa alaa.

 

Muut kuvat jäävät hoitoasun alle. Joku vanhempi opettaja joskus mainitsi ranteista ja siitä että haittaavat työnsaantia, mutta joka ikisellä työpaikalla ja harjoittelupaikalla kun olen kysynyt asiasta, mua on katsottu kummeksuen ja kerrottu että ajat muuttuvat, eivät haittaa.

 

Mitään suurta ja järkyttävää, viikatemistä tai verta ja suolenpätkiä nahassani ei esiinny, ja ne lastenkin nimet olen otattanut ennen kuin niitä alkoikin näkyä liki jokaisella tatuoidulla vanhemmalla.

Omat juttunsa miksi olen ottanut ja mitä olen ottanut nahkaani, se on mun asiani.

 

Tatuointieni pohjalta olen hoidettavieni kanssa käynyt hyvinkin mukavia keskusteluja taiteista, symboleista, perinteistä tms.

Pari mammaa on kauhistellut ja moittinut, mutta vain nahkaani- ei tekemääni hoitotyötä. Huumorilla olen kuitannut eivätkä ne jää kaivamaan mieltäni.

 

Ei kaikki tykkää kaikesta eikä tarvitsekaan.

Mutta silti on turha yleistää wt- ihmiseksi, muodin oikkuja noudattavaksi, idiootiksi, tyhjäpääksi, mukamas rankkariksi tms.  SOU?

Tai perustella että 'tatuointi ei pysy tuollaisena ikuisesti, kai tiedät? Nahka kun rypistyy, löystyy tai kiristyy.'

Katsokaapas likiltä Mona Lisaa ja muita ikiaikaisia taideteoksiksi luettavia maalauksia- ei ole priimoja nekään enää :D

Tulevaisuudessa- älkää herättäkö työntämällä puuroa suuhun!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on muutama tatska ja kaks niistä näkyvillä pakoilla. Itse en oo kokenu niistä olevan mitään haittaa hoitotyössä. Päin vastoin, usein ne toimii hyvinä jään rikkojina potilaiden kanssa. Työnantajat niitä joskus kattoo karsaasti, mutta eipä siihenkään taida olla kohta enää varaa, ku pitää ottaa porukkaa töihin. Lisäksi meidän hoidettavatkin alkaa olla kohta sitä ikäryhmää, jolla on tatskoja...Jos ei mun tatskoja jossain suvaita, niin sitte ei voi mitään. Ja aion ottaa vielä monta tatskaa näkyville paikoille! :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Minulta löytyy kaksi tatuointia. Toinen on näkyvällä paikalla ja toinen ei. Kukaan kollegoista ei ole pahalla katsonut tai sanonut pahaa. Joskus asiakkaat ovat niistä kyselleet, mutteivät mielestäni mitenkään negatiivissävytteisesti lukuunottamatta yhtä dementikkomummoa, joka totesi että "noin ruman leiman otit kun niin paljon kauniimpiakin olisi ollut saatavilla". :D Tatuoinnit ovat oma asiani eivätkä tee minusta parempaa tai huonompaa hoitajaa. Monilta kollegoiltakin löytyy kuvia. Eikä minua myöskään haittaa, jos joku kysyy tatuoinneistani tai kommentoi niitä. Itsepähän olen ottanut ja lisää on suunnitteilla. Jos jokin työpaikka olisi kiinni tatuoinneista niin enpä sellaiseen paikkaan edes haluaisi. =)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...