Jump to content
MAINOS

Voi itku noita lääkelaskuja.. =(


lähihoitsuoppilas

Recommended Posts

Siitä tuli vastaukseksi että 7,5 ml toista ja 20 ml toista.

NO; sitten seuraavassa tehtävässä sanottiin, että "yllämainitun infuusion kestoksi on määrätty 12 tuntia, laske tiputusnopeus ml tunnissa".

Sanokaas, laskenko tiputusnopeuden 1000 ml:n mukaan vai 1028 ml:n mukaan!?

Kuten Focce sanoi, käytännön merkitys on varmasti aika pieni, mutta, eikös sitä tippaa ole nyt sitten se 1028 ml? *pyhimys*

Teoriassahan siinä infuusionestepussissa pitäisi olla 1027,5 ml:aa nestettä, mutta oikeasti sitä nestettä on jotain aivan muuta. Infuusionestepussien sisältö heittelee todella paljon, jopa useita kymmeniä millilitroja suuntaan tai toiseen siitä mitä pussin kylkeen on merkitty.

Näinpä...Ja jos pussissa on oikea määrä nestettä niin viimestään siinä vaiheessa kun letkut ja infuusiopumput on eri valmistajan, niin infuusionopeus on täysin määrittämätön käsite...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 164
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Siitä tuli vastaukseksi että 7,5 ml toista ja 20 ml toista.

NO; sitten seuraavassa tehtävässä sanottiin, että "yllämainitun infuusion kestoksi on määrätty 12 tuntia, laske tiputusnopeus ml tunnissa".

Sanokaas, laskenko tiputusnopeuden 1000 ml:n mukaan vai 1028 ml:n mukaan!?

Kuten Focce sanoi, käytännön merkitys on varmasti aika pieni, mutta, eikös sitä tippaa ole nyt sitten se 1028 ml? *pyhimys*

Teoriassahan siinä infuusionestepussissa pitäisi olla 1027,5 ml:aa nestettä, mutta oikeasti sitä nestettä on jotain aivan muuta. Infuusionestepussien sisältö heittelee todella paljon, jopa useita kymmeniä millilitroja suuntaan tai toiseen siitä mitä pussin kylkeen on merkitty.

Näinpä...Ja jos pussissa on oikea määrä nestettä niin viimestään siinä vaiheessa kun letkut ja infuusiopumput on eri valmistajan, niin infuusionopeus on täysin määrittämätön käsite...

Varsinkin kun sillä tavan vuodeosastolla ei tota laitettaisi edes mihinkään pumppuun, vaan vapaasti tiputeltais siinä ~12 tunnissa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siitä tuli vastaukseksi että 7,5 ml toista ja 20 ml toista.

NO; sitten seuraavassa tehtävässä sanottiin, että "yllämainitun infuusion kestoksi on määrätty 12 tuntia, laske tiputusnopeus ml tunnissa".

Sanokaas, laskenko tiputusnopeuden 1000 ml:n mukaan vai 1028 ml:n mukaan!?

Kuten Focce sanoi, käytännön merkitys on varmasti aika pieni, mutta, eikös sitä tippaa ole nyt sitten se 1028 ml? ;)

Teoriassahan siinä infuusionestepussissa pitäisi olla 1027,5 ml:aa nestettä, mutta oikeasti sitä nestettä on jotain aivan muuta. Infuusionestepussien sisältö heittelee todella paljon, jopa useita kymmeniä millilitroja suuntaan tai toiseen siitä mitä pussin kylkeen on merkitty.

Näinpä...Ja jos pussissa on oikea määrä nestettä niin viimestään siinä vaiheessa kun letkut ja infuusiopumput on eri valmistajan, niin infuusionopeus on täysin määrittämätön käsite...

Varsinkin kun sillä tavan vuodeosastolla ei tota laitettaisi edes mihinkään pumppuun, vaan vapaasti tiputeltais siinä ~12 tunnissa.

Aivan, ja sitten kun on "asentokanyyli" niin ensimmäisen kymmenen tunnin aikana menee 400 ml ja parin viimesen tunnin aikana loppu sitten lorahtaa  :)

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Meillä on pari vk sitten ollut tuota lääkelaskentaa. Itse pääsin peruskoulusta arvosanalla 5 ( asteikko 4-10) mutta nyt tuntuu laskut helpommalta kun koskaan! Itse käytän paljon verrantoa. Koe meni ekalla läpi ja kyllä oli helpottunut olo!

Huomenna lääkehoidon koe, se on taas sellainen mitä stressaan enemmän mitä lääkelaskentaa  :)

Lapset + koulu = raskasta, muttei ylipääsemätöntä :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huomenna lääkehoidon koe, se on taas sellainen mitä stressaan enemmän mitä lääkelaskentaa

Lääkehoidon kokeesta olenkin saanut kaikkien aikojen huonoimman numeroni :-) Ei mene järkeen minulla sellainen, että kun kysytään miten joku lääke otetaan, ei riitä sanoa, että "nesteen kera" vaan pitää sanoa, että nestettä on "lasillinen".

Varsinkin, kun ei ollut kyse mistään esseevastauksista vaan kokeessa oli paljon pieniä kysymyksiä - joihin piti vastata ilmeisesti juuri samoilla sanoilla kuin kirjassa tai opettajan suoraan sanoen alkeellisissa kalvoissa.

Olen katkera :-) En siitä numerosta oikeastaan (ei se ollut kauhean huono) mutta epäjohdonmukaisuudesta ja epäoikeudenmukaisuudesta. Mielestäni opettajan pitäisi katsoa peiliin, jos juuri hänen kokeessaan vitosen oppilaille tulee kuin satunnaisotannalla ykkösiä ja päinvastoin. Ja hylkäämisprosentti oli myös suuri.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Millanen se verranto olikaan? Meillä ois toukokuussa edessä työpaikalla lääkehoidon tentti+lääkelaskukoe,en muista yhtään enää verrannosta mitään,enkä koko lääkelaskuista,eipä meil vanhainkodissa niitä ole tarvinnu.Tiedän jo nyt että niitä en tule läpäsee.

Kato, elämän sen voi kadottaa

Jos sitä liian pitkään odottaa

Kuolen jos en pääse liikkumaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Verranto oli sellainen että esim. lääkäri määräs 30mg lääkettä. Paljonko ml vedät ruiskuun jos lääkkeen vahvuus on 20mg/ml.

1ml=20mg

x=30mg

30*1:20=1,5ml.

Eli kerron ristiin ja jaan :)

Mä lasken aina noin ja minulle se tuo helpotusta laskuun. Lasken myös päättelemällä, mutta tuo antaa varmuutta  :)

Mulla oli muuten äsken se lääkehoidon koe, kaikkiin muihin vastasin oikein kuten esim mikä on rektioli, tai intramuskulaarinen tai beetasalpaaja, mutta en osannut vastata siihen mitkä ovat lääkehoidon säädöksen  :D

Lapset + koulu = raskasta, muttei ylipääsemätöntä :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Huomenna lääkehoidon koe, se on taas sellainen mitä stressaan enemmän mitä lääkelaskentaa

Lääkehoidon kokeesta olenkin saanut kaikkien aikojen huonoimman numeroni :-) Ei mene järkeen minulla sellainen, että kun kysytään miten joku lääke otetaan, ei riitä sanoa, että "nesteen kera" vaan pitää sanoa, että nestettä on "lasillinen".

Varsinkin, kun ei ollut kyse mistään esseevastauksista vaan kokeessa oli paljon pieniä kysymyksiä - joihin piti vastata ilmeisesti juuri samoilla sanoilla kuin kirjassa tai opettajan suoraan sanoen alkeellisissa kalvoissa.

Olen katkera :-) En siitä numerosta oikeastaan (ei se ollut kauhean huono) mutta epäjohdonmukaisuudesta ja epäoikeudenmukaisuudesta. Mielestäni opettajan pitäisi katsoa peiliin, jos juuri hänen kokeessaan vitosen oppilaille tulee kuin satunnaisotannalla ykkösiä ja päinvastoin. Ja hylkäämisprosentti oli myös suuri.

Myötätuntoa tunnen sinua kohtaan. Muistan aina kun puhtaanapidon tms. maikka piti siivouksesta kokeensa ja seuraava kysymys oli oikein/väärin-osiossa: "70% liasta tulee ovesta." Luokastamme 100% vastasi väärin ja oikea vastaus oli tietenkin "Väärin. 70% liasta tulee ulko-oven kautta." Luokaltamme muutama sai kiitettävän arvosanan. Vissiin opettaja tiesi että 80% paskasta valuu ylhäältä alas päin ja kannattaa pysyä gaussin käyrässä oppimistulosten suhteen... :D :) :)

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Verranto oli sellainen että esim. lääkäri määräs 30mg lääkettä. Paljonko ml vedät ruiskuun jos lääkkeen vahvuus on 20mg/ml.

1ml=20mg

x=30mg

30*1:20=1,5ml.

Eli kerron ristiin ja jaan :)

Mä lasken aina noin ja minulle se tuo helpotusta laskuun. Lasken myös päättelemällä, mutta tuo antaa varmuutta  :)

Mulla oli muuten äsken se lääkehoidon koe, kaikkiin muihin vastasin oikein kuten esim mikä on rektioli, tai intramuskulaarinen tai beetasalpaaja, mutta en osannut vastata siihen mitkä ovat lääkehoidon säädöksen  :D

Voi hitto jos meiltäkin kysytään noita termejä,kääks! No niihin nyt pystyy lukemaan kirjast ku lukis tenttiin,mut noi laskut tuottaa mulle stressiä enemmän kun mitkä :/

Kato, elämän sen voi kadottaa

Jos sitä liian pitkään odottaa

Kuolen jos en pääse liikkumaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En tiedä miten muissa kouluissa, mutta lähärikoulussa sain yksityiskohtaista lääkelaskujen opetusta. Hivenen hävetti kun vikassa tukiopetuksen tuokiossa opettaja pisti mut laskemaan laskuja, jätti vastaukset lähelle pöydälle ja kävi nopeasti toisessa luokassa. Pisto sydämessä katsoin sen vikan laskun vastauksen ;(

Läpi pääsin ja valmistuin lähihoitajaksi. En oo uskaltanu myöntää tätä vielä niin, että olisin kertonu sen aikoinaan opettajalle. Ehkä ei luonto anna periksi..

Alkuperäselle:

eikö koulusta löydy matikan opea, joka antaa tukiopetusta?

Tai tukiopetus ylipäänsä?

Kaikissa kahdessa koulussa, jossa minä olen käynyt, on ko. opetusta saanut tarvittaessa.

Itselle ne eivät ole tuottaneet tuskaa, mutta muistan kyllä viime vuodelta monta hikipisaraa aistineeni.

Jollekkin sopii kaava, jollekkin päättely. Ope yleensä hyväksyy molemmat tavat, kunhan se tapa löytyy paperilta, kokeessa.

Kysy välittömästi se tukiopetus, toisilla ei ole mitään vikaa ns. laskennallisesti mutta kelkasta putoo jo siksi, ettei esim. luetun ymmärtäminen muunnu luvuiksi.

Kirjastossanne on kirjoja, jossa on teht. ja oikeat vast. takana, sekin voi auttaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Verranto oli sellainen että esim. lääkäri määräs 30mg lääkettä. Paljonko ml vedät ruiskuun jos lääkkeen vahvuus on 20mg/ml.

1ml=20mg

x=30mg

30*1:20=1,5ml.

Eli kerron ristiin ja jaan :nauraa:

Mä lasken aina noin ja minulle se tuo helpotusta laskuun. Lasken myös päättelemällä, mutta tuo antaa varmuutta  :nauraa:

Mulla oli muuten äsken se lääkehoidon koe, kaikkiin muihin vastasin oikein kuten esim mikä on rektioli, tai intramuskulaarinen tai beetasalpaaja, mutta en osannut vastata siihen mitkä ovat lääkehoidon säädöksen  ;)

Voi hitto jos meiltäkin kysytään noita termejä,kääks! No niihin nyt pystyy lukemaan kirjast ku lukis tenttiin,mut noi laskut tuottaa mulle stressiä enemmän kun mitkä :/

Joitain on helpottanut nesteiden muuttaminen kiinteiksi tableteiksi tai jopa rahaksi.

Esim: potilaalle on määrätty ibuprofeenia 600mg tarvittaessa. Osaston lääkekaapissa on valmiste Burana 400mg. Kuinka annostelet lääkkeen?

Helpompaako? Hyvä. Aivan sama mitä keinoa käyttää kunhan lopputulos on oikea.

Esim. 2: Pena on Subutex-veloissa. Diileri vaatii 60 euroa huomiseksi. Penalla on 40 euroa. Prosentuaalisesti paljonko Penan pitää omaisuuttaan lisätä saadakseen velan maksettua? Jos Pena ottaa stressiin 10 e maksavan viinapullollisen, paljonko pitäisi pitkävetokertoimen olla jotta jäljellejäävällä rahalla saisi 60 e kokoon?

Ei oo vaikeaa. Mutta heti jos puhutaan millilitroista ja -grammoista moni sekoaa ja annokset heittävät häränpyllyä kymmen- tai satakertaisina.

--Oman Hoitonsa Asiantuntija!! --

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin totta!

Tuosta lääkelaskennastahan on tehty tuolla oikea "peikko"! 1/3 osa luokkalaisist ees näyttäydy ekassa kokeessa, koska "mä en osaa". Tokalla kerralla siit selvii puolet ja sitten roikutaan piiitkään ennen kun saadaan suoritettua.

Meillä ope ei antanut ku 5 kertaa tukiopetusta..Uusintetenttejä on ollut, hmm...4 vissiin, ja nyt patistaa yleiseen uusintatenttiin.

Pakko myöntää olin pakahtua onnesta kun pääsin kerralla läpi ja sain "peikon" pois jaloista pyörimästä :-*

Lapset + koulu = raskasta, muttei ylipääsemätöntä :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

opettaja pisti mut laskemaan laskuja, jätti vastaukset lähelle pöydälle ja kävi nopeasti toisessa luokassa

Hmm... saattoi olla jopa tahallista opettajan puolelta.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nooh kuukausi ois aikaa harjotella,varmaa tulee paljon unettomia öitä ja saikkua haettava kun kamala stressi iskee  cry.png  Mut onneks ton takia ei voi potkuja antaa,sit vaan ei yksinkertasesti jaa lääkkeitä jos laskut ei mee läpi.Mä vihaan lääkkeen jakoa ylikaiken muutenkin..Mä tein lähäri koulus vissii 30kertaa kokeen et sain sen läpi ja ihan sen ansiosta sain et olin harjotellu yhest vanhasta kokeest niit laskui ja sattukin sama koe,senkus vaa iski vastaukset lappuun ja se oli siinä,ei tarvinnu edes laskee..

Kato, elämän sen voi kadottaa

Jos sitä liian pitkään odottaa

Kuolen jos en pääse liikkumaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

opettaja pisti mut laskemaan laskuja, jätti vastaukset lähelle pöydälle ja kävi nopeasti toisessa luokassa

Hmm... saattoi olla jopa tahallista opettajan puolelta.

Ei ollu tahallista. Sen piti ottaa se papru mukaan, mutta kun oli jo hieman seniili opettaja muutenkin. Käytin tilaisuuden hyväkseni ja nyt oon sairaanhoitajana jo duunissa. Sh-koulussa meni paremmin jo lääkelaskut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen tyhmä. Bricanyl tabletin vahvuus on 0,015 ? ja potilaalle määrätty kerta-annokseksi 7,5mg eli monta tablettia annan?  Siis tentissä oli kysymysmerkki yksikön kohdalla? että itse pitäs keksiä mitä se on. Grammoja kai  >:D

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7,5mg on 0.075g eli kun 1 pilleri on sen 0,015g niin 5 pilleriä pitäisi syöttää..Jos siis tuo kysymysmerkki meinaa grammoja.. :-

Lapset + koulu = raskasta, muttei ylipääsemätöntä :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No perhana, jos se siis on grammoja niinkuin aattelin niin sitten se tentti ois läpi  huh.gif

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

7,5mg on 0.075g eli kun 1 pilleri on sen 0,015g niin 5 pilleriä pitäisi syöttää..Jos siis tuo kysymysmerkki meinaa grammoja.. :-

Eikös se kuitenkin ole 0.0075 g eli puoli tablettia pitäis silloin antaa?

On ne niin erilaiset raulit, toinen on herkkä ja ujo, toinen taas suuna päänä

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niinpä tietysti. Aina nää virheet on näitä. Nytkin ois potilasparka saanut myrkytyksen minun kynsissä  :- Pitäs varmaan lähteä vaikka hortonomiksi opiskelemaan...

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan vaan huomiona että jos saa vastaukseksi tyyliin 5 pilleriä tai 10 ampullaa tai 1,5 litraa niin kannattaa jo tarkastaa että onko laskussa kaikki okei.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Tehtäviä kun liuoksen pitoisuuden yksikkönä mg/ml

( millilitraa per milligramma )

Tehtävä 1. Potilas tarvitsee kortisonia 75 mg. Lääkeliuoksen pitoisuus on 50mg/ml. Paljonko annat liuosta ?

Tehtävä 2. Potilaan on saatava vaikuttavaa ainetta 0,025 g kerrallaan. Lääkeliuoksen pitoisuus on 10 mg/ml. Paljonko annat potilaalle liuosta ?

Tehtävä 3. Potilaan on saatava vaikuttavaa ainetta 25 mg kerrallaan. Lääkeliuoksen pitoisuus on 30 mg/ml. Paljonko annat potilaalle liuosta ?

Tehtävä 4. Lääkeliuoksen pitoisuus on 250 mg/50 ml. Potilaalle on annettava vaikuttavaa ainetta 150 mg. Paljonko annat liuosta ?

Tehtävä 5.. Lääkeliuos sisältää vaikuttavaa ainetta 80 mg/ml. Potilas tarvitsee vaikuttavaa ainetta 0,75 g. Paljonko mittaa potilaalle liuosta ?. Ilmoita vastaus millilitran tarkkuudella.

Tehtävä 6.. Lääkäri on määrännyt potilaalle kerta-annoksena 150 000 KY penisilliiniä. Liuoksessa on 1,2 milj. KY/2ml. Kuinka paljon liuosta on potilaalle annettava ? KY:n voit ajatella tarkoittavan jotain samanlaista kuin tusinan.

Tehtävä 7. Potilaalle on määrätty 240 000 KY penisilliiniä. Käytettävä lääke sisältää 1,2 milj. KY 2 ml:ssa liuosta. Laske injektiona annettavan lääkkeen määrä

Tehtävä 8. Potilaalle on määrätty esilääkkeeksi Diapam 5 mg. Hän ei kuitenkaan pysty ottamaan lääkettä tablettina suun kautta ja sinun pitäisi antaa lääke oraaliliuoksena Diapam 2 mg/ml. Paljonko annat ?

Tehtävä 9. 20 ml liuosta sisältää 1 miljoonaa KY penisilliiniä. Lääkäri määräsi, että potilaan on saatava 200 000 KY penisilliiniä. Kuinka paljon lääkettä annat ?

Kertokaa miten noita laskuja lasketaan,sillee kiitos et tyhmäkin sen tajuaa

Kato, elämän sen voi kadottaa

Jos sitä liian pitkään odottaa

Kuolen jos en pääse liikkumaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehtäviä kun liuoksen pitoisuuden yksikkönä mg/ml

( millilitraa per milligramma )

Kertokaa miten noita laskuja lasketaan,sillee kiitos et tyhmäkin sen tajuaa

Koitan auttaa jos osaan näin netinvälityksellä. Itsellä oli sellainen käsitys että olen matemaattisesti täysi idiootti, mutta lääkelaskujen kanssa ei ihmeekseni ole pulmia tullut lh tai sh koulutuksen aikana. Kannattaa valita itselle mielekkäin = helpoin tapa millä laskut laskee. Itse käytän päättelyä, koska on luontevinta.

Otin nyt ensimmäisen laskun esimerkiksi: Potilas tarvitsee kortisonia 75 mg. Lääkeliuoksen pitoisuus on 50mg/ml. Paljonko annat liuosta ?

Piirrä ensin taulukko jossa on viivan toisella puolella ml ja toisella mg eli paljonko kyseisesä ml määrässä on vaikuttavaa ainetta.

(en voi nyt havainnollistaa kun en osaa taulukkoa tällä tehdä)

ml              mg

1 ml =    50mg

0,5 ml = 25 mg

Potilas tarvitsee vaikuttavaa ainetta 75 mg joka on 1ml (50mg) + 0,5 ml (25mg).

Vastaus: Potilaalle annetaan liuosta 1,5 ml.

Kannattaa kirjoittaa vastaus lause muotoon niin voi vielä kerran tarkistaa että on vastannut kysyttyyn asiaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä olisi muutamia vastauksia kysymyksiisi.... En kamalasti perustellut, mutta kysy, jos et ymmärrä  8)

1.

50mg = 1 ml / x 1,5  --> ( 50 x 1,5 = 75 ja 1 x 1,5 = 1,5 )

75mg = 1,5 ml

2.

Ensin muunnetaan samaksi "vahvuudeksi " eli 0,025 g = 25mg -->

10 mg = 1 ml / x 2,5

25mg = 2,5 ml

3.

30 mg = 1 ml / jaetaan molemmat puolet 6:lla

5 mg = 0,167 ml / x 5

25 mg = 0,8333 ml

25mg = 0,85 ml ( alkuperäisessä laskussa oli kaksi merkitsevää numeroa --> vastauksessa myös silloin)

4.

250mg = 50 ml / jaetaan molemmat puolet 5:llä

50 mg = 10 ml / x 3

150 mg = 30 ml

5.

Muunnetaan taas ensin samaksi yksiköksi

0,75g = 75mg

80 mg = 1 ml / jaetaan sillä ajatuksella, että lukuun 80 luku 5 menee 16-kertaa eli jaetaan luvulla 16 -->

5 mg = 0,0625 ml / x 15

75 mg = 0,9375 --> 75 mg = 0,95 ml ( pyöristettynä...)

Toivottavasti näistä on apua  8)

Oppia ikä kaikki.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...