Jump to content
MAINOS

Voi itku noita lääkelaskuja.. =(


lähihoitsuoppilas

Recommended Posts

Vieras: inkeri 59

Minä lasken päättelemällä. Mitään kaavoja ei kannata sekoittaa siihen. Mulla jäi eka lääkekoe siitä kiinni, etten ollut merkannut laskutoimitukseen milligrammoja ja millilitroja vaan merkkasin sen lopuksi, että eli sen ja sen verran millilitraa annan potilaalle. Lasku oli ihan oikeen ja oikealla tavalla laskettu mutta ei mennyt läpi.

´

Laskut olivat aika helppoja mutta kun tieto siitä, että kaikki pitää olla pilkulleen oikeen, aiheuttaa hämminkiä. No toisella kerralla muistin merkata grammat ym ja mustensin ne vielä.

Kuulin, että kolussamme eräs oli joutunut tekemään lääketentin 25 kertaa :) En ymmärrä kuinka hän on jaksanut yrittää niin monta kertaa.

No, eipä ole tarvinnut laskea lääkkeitä enään kun pääsin töihin. En saa pistää edes insuliinia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 164
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tässäpä esimerkki kaasulaskuista :

Olet lähdössä viemään sedatoitua ja intuboitua potilasta teho-osastolle. Potilas on kytketty respiraattoriin jonne on säädetty kertavolyymiksi 500ml ja frekvessiksi 10 * /min. Viiden litran happipullon painemittari osoittaa painetta 200 bar.

a) Kauanko happea riittää edellä mainituilla respiraattorin säädöillä?

cool.png Kauanko happea riittää, jos painemittari näyttää 80 bar ja respiraattoriin on säädetty kertavolyymiksi 650ml ja frekvessiksi 12 * /min?

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen ollut aina huono matikassa tai sitten en ole vain viitsinyt perehtyä laskuihin. lähäriksi opiskellessa mulle aukeni matematiikka ihan eri tavalla ja mä tykkäsin tosi paljon lääkelaskuista ja tykkään myös nyt sh-opintojenkin aikana. Mielelläni lasken vähän ylimääräisiäkin ja nykyään tuntuu, että vaikeat laskut on vain hyvästä kun niistä saa haastetta 8)

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä alkaa vasta joskus kuukauden parin päästä lääkelaskut. Kauhulla tulee noita tehtäviä kirjasta katseltua, kun viimeiset 6 vuotta on käyttänyt pelkkää laskinta pienemmissäkin tehtävissä, heh.. Ala-asteelta asti ollut matikka ongelmana, ehkä mun aivoissa on jotain neurologista vikaa numeroiden suhteen?  :D

Kyllä ymmärrän nuo esimerkit sun muut ihan jees, mutta sitten kun saa pelkän laskutoimituksen eteen ja pitäisi itse ajatella lasku läpi.. Huh huh  :nauraa:

Meconium happens.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kaikille kannustavista viesteistä!!! Huomena se koitos on ja nyt olen aivan pihalla niistä =(. Monisteesta olen yrittänyt niitä tehdä, mutta varmaan se ajatus että kaikki on oltava 100% oikein on haamuna olkapäillä ja sitten kaikki menee ihan överiksi =(. Joku insuliinin laskukin...voi vitsi.. minen tajua mitään ja tukaria ei saa. mies saa kuulla mutinaa ja murinaa kun ei laskut suju=(. Luulin jo hiffanneeni ne, mutta sitten rupesi tökkimään. Ei auta kuin tavata kirjaa ja yrittää hiffata. Hei eikö muuten apteekki myy yleensä vain 3 kk:n annoksen kerralla vaikka reseptissä olisi tabletteja vaikka 900 kpl??? vai..?

-opiskelu aikuisena vaatii kovaa työtä-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Monisteesta olen yrittänyt niitä tehdä, mutta varmaan se ajatus että kaikki on oltava 100% oikein on haamuna olkapäillä ja sitten kaikki menee ihan överiksi =(.

Kun sä huomaat, että pahimmassa tilanteessa olet laskenut 4/5 oikein, niin tajuat että se 100% ei ole mikään mahdoton tehtävä. Tosin luultavasti se laskukoe menee kertaheitolla läpi  :D

Älä mieti prosentteja, mieti niitä laskuja!

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"Sairausvakuutuksen määräysten mukaisesti apteekit luovuttavat kuitenkin korvattavista lääkkeistä kerrallaan vain kolmen kuukauden erän" (Lääkehoidon ABC), mutta mitäpä jos haluaisit ilman Kela-korvausta ottaa loput, antaako apteekki ne?

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Antaa ne. Joutuu vain maksamaan koko höskän itse.

Monesti sellainen tilanne, että asiakas on menossa vaikka vuodeksi ulkomaille (vaihto-oppilaat etc.)

Kelaan kannattaa sellaisessa tapauksessa ottaa yhteys. Ne saattaa joissakin tapauksessa korvailla

niitä takautuvasti.

Kolmen kuukauden säännöllä varmistetaan Kela-korvausten riittävyys valtakunnallisella tasolla.

Joka on taas niin pitkä ja pitkäpiimäinen juttu, etten jaksa alkaa sitä selvittämään nyt  :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tähän on pakko vastata! On niin ihana aihe! Olen shopisk. nykyisin ja ensimmäinen koe kerralla läpi! Tosiaan LH puolella vasta tuli tehtyä noita. Kaikki 5 kertaa uusintojen kautta läpi. Eli 10 koetta ja paljon henkistä kasvua laskujen parissa! Täytyy vain kaikille lohdutukseksi sanoa, KERTAUS ON OPINTOJEN ÄITI!! ja ne lääkelaskutkin menee aikanaa läpi..vaikka ei tajuaisi! ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Kyllä ne aika kimurantteja alkuun oli, mutta parina iltana laskeskelin kotona ja niin siitä tentistä selvisi. Verranto on aika hyvä kaava. Käytän myös päättelyä. Jakokulma on oiva apuväline :( Meilläkin oli liuoksen valmistaminen ja jopa liuoksen laimennus ja siis lh opiskelijat kyseessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkelaskuista on tehty kautta aikojen "kamala peikko". Yksiköt pitää osata, ja suuruusluokat laskea jo päässä oikein. Muistan sh-opiskelijan, joka oli sitä mieltä, että postoperatiiviseen kipuun voisi antaa potilaalle 70mg morfiinia im., eikä hälytyskellot yhtään soineet... Hänestä "pilkkuvirhe" oli mitätön juttu... Eikä edes haluakaan ymmärtää asiaa, vaan ohjaajien opetus oli hänen mielestään kiusaamista...  Työpaikkaohjaajilla on täysi työ vahtia koko ajan opiskelijoiden lääkkeenjakoa, ja onneksi opiskelijat eivät edes saa jakaa yksin lääkkeitä, vahvoista im-lääkkeistä puhumattakaan. Onneksi anestesialääkäriltä on kaavakkeissa täsmällinen tieto tarvittavasta kipulääkityksestä ja määrästä, ellei hoitaja sitten pidä "pilkkuvirhettä" mitättömänä juttuna, ja 7.0 mg muuttuukin 70mg:ksi. Vaikka lääkelaskut tuntuvat vaikeilta, on tärkeää satsata niiden opetteluun. Ne pitää osata käytännössä täsmällisesti, eikä vain pakkopullana lääkelaskutentin läpäisemiseksi. Opettajalta vaaditaan kyllä selkeyttä, hyviä esimerkkejä ja kunkin opiskelijan laskutavan/päättelytavan  ymmärtämistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kovin on ajankohtainen viestiketju näin sh-opiskelijalle. Itselle heräsi kysymys, että miten usein teidän kouluissa noita lääkelaskuja lasketaan? Tai siis tentitään? Meillä Stadiassa oli opintojen alkutaipaleella lääkelasku-kurssi, johon sisältyi yksi lääkelaskutentti (sis.5laskua). Tämän lisäksi lääkelaskut tentitään hoitotyön kurssien yhteydessä, esim. sisätautipotilaan, perioperatiivisenhoidon ja mielenterveystyön kurssien yhteydessä.

Tähän mennessä olen tehnyt viisi lääkelaskukoetta ja muutama on tulossa. Ja aina sama arviointi, kaikki oikein tai uusintaan. Mielestäni tämän on hyvä systeemi, pakottaa opiskelijat laskemaan ja miettimään saamiaan vastauksiaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Mietin tosiaan vuosi sitten miten vaikeata lääkelaskut olivat joillekin, jopa kahdelle kolmikymppisille ylioppilaille. Minulla on vitonen matikasta aikoinaan kun laskettiin neliöjuuria ja potenssiinlaskuja. Hyvä, että pääsin läpi matikasta keskikoulussa. Sitten myöhemmin kävin yrittäjäkoulua ja jouduin laskemaan varaston kiertonopeuksia...ihan kamalaa. Tuli sellainen kuva itsestään, että ei ymmärrä matikasta mitään.

Se sitten estikin minua lähtemästä hoitajakouluun kymmenen vuoden ajan. No kun uskaltauduin lähtemään kouluun niin huomasin, kuinka helppoja ne laskut olivat...käytännön matikkaa. Verrannolla ja päättelyllä pääsee pitkälle ja jos vielä osaa kertotaulun ja jakolaskun niin pitäisi pärjätä. Muistaaksein liuoslaskut teettivät eniten tenkkapoota luokassamme.

Olin 30v sitten vitosen oppilas ja viime vuonna kanssa vitosen ja nelosen oppilas. Arvosteluasteikko oli tosin vähän erilainen.

Kuka pärjää minkäkinlaisessa matikassa. Tyttäreni lukion matikasta en ymmärtänyt hölkäsen pöläystä mutta lääkelaskuista tykkään. En olisi ikinä uskonut, että matikasta voisi joskus tulla lempiaineeni mutta niin vain kävi.

Minusta voisi vaikka piirtää paperille tablettien kuvat ja ym havaintojuttuja. Siitä oli joillekin apua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä taas tänään tuli sellainen olo että on MAAILMAN TYHMIN ihminen. Lääkelaskut meni....arvaatte miten. Huolimattomuus virhe oli yksi ongelma. Osasin laskea tehtävän ja olin siitä niin onnellinen että en katsonut tarkkaan MITÄ siinä kysyttiin, joten vastasin väärin. Muitakin virheitä tuli. Eikun vaan uudestaan laskemaan.

Minäkin olen alkanut tykkäämään laskemisesta, mutta koe tilanteet ovat niin kamalia että kaikki opittu häviää mielestä. Itse koen vaikeimmaksi liuoslaskut sekä prosenttilaskut.

Eikun laskemaan....;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

yksikönmuunnokset on ne mun kompastuskivi.

enkä kyllä liuoksistakaan hirveästi välitä :<

mutta muuten kyllä tykkään aika paljon lääkeslaskuista ;D)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkelaskut vaativat päättelykykyä... Sinänsä kyllä hyvä, että virheitä ei siedetä. Kovin ihmeellisiä virheitä kun joidenkin lääkkeiden kohdalla ei työelämässä saisi tehdä.

Ääneen voi sanoa sen, että jokseenkin jokaisella on opiskeluissa yksi tai useampia aineita, jotka teettävät töitä. Sitten sitä töitä tehdään, kysytään neuvoa, yritetään, mietitään, joskus kiroillaan ja ihmetellään vielä lisää. Laskuissa kannattaa joskus tehdä työtä pieni askel kerrallaan, se satavarmasti oikein, sitten seuraavaan askeleeseen. Jos pystyy, niin laskee lähtöarvot vastauksesta ja jos tulee eri lukuja, jotain on todennäköisesti jossain pielessä. Mikä on ehkä paljon, mikä on ehkä vähän, on myös joskus maaginen taito. Senkin osaamiseen voi hiljalleen kasvaa. Ainakin jos joku luku on ihmeellisen suuri tai pieni, pitäisi joskus jonkun kellon soittaa. Jos erilaiset laskutavat tuottavat ongelmia, niin se yksi tie oikeaan tulokseen voi riittää vallan mainiosti.

Virheet on hyvä tehdä harjoituksissa, ja oppia tunnistamaan omat heikkoudet, tavat ja asiat, joissa tekee virheitä, ja luoda tarkastus- ja suojamekanismeja, joilla virheitä tosielämässä välttää. Joissain lääketoiminnoissahan ei edes luoteta yhteen ihmiseen, koska kaikki tekevät virheitä ainakin jossain tilanteessa, ja silloin joku toinen tarkastaa tehdyn työn.

Kummallista kyllä, hieman keskittyneesti tehty työ, työ ja työ joskus johtaa myös tuloksiinkin.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: inkeri 59

Matematiikka on sellaista, että siinä pitää kyetä ajattelemaan selkeästi. Jos joku lasku ei aukene niin kannattaa hengittää syvään ja miettiä hetken mitä siinä kysytään. Olennaisten asioitten viivaus korostekynällä auttaa kovasti asiassa. Muuntotaulukot pitää osata ulkoa ja ilman niitten osaamista laskuista ei tule mitään.

Aina kannattaa tosiaan miettiä mitä vastaus n. suurinpiirtein on. Sitten laskun voi tarkistaa tekemällä sen toisin päin lopusta alkuun. Laskeminen kahdella eri tavalla auttaa myös tarkistamisessa. Joitakin tietysti hämää kun lasku on ns. kirjallinen lasku ja tekstistä on vaikea poimia olennaisia asioita tai edes sitä mitä kysytään.

Minä tarkastin kanssa aina harjoitustehtäviä katosomalla minkätyylisissä laskuissa teen virheitä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla oli aikanaan peruskoulun päättötodistuksessa matikka muistaakseni 6... Ja lääkelaskuista pääsin lh koulussa ihan kunnialla läpi, toisella yrittämällä (eka olis mennyt läpi muuten, mutta kun yhdestä laskusta puuttui juuri se legendaarinen pilkku). Päättelyllä ja verrannolla pääsee pitkälle. Ens yönä edessä taas käytännön lääkelaskuja, kun joutuu osaston lääkkeet jakamaan.

Mutta ei noi lääkelaskut mitään; TE keskus haluaa meiltä alottavilta yrittäjiltä investointibudjetin viidelle vuodelle, arvatkaa onko sitä kiva laskea hoitoalalle  8).

- Sinähän olet väsynyt, kun on oikein pussitkin silmien alla!

- Ei ne oo pussit, ne on tissit!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli tänään ilmeisesti meiän lähihoitajaopintojen viimeinen lääkehoidon koe ja läpi meni (eli kaikki oikein! sekä kysymys, että sovellukset, että LASKUT). jeeee! helpottunut olo.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä oli tänään ilmeisesti meiän lähihoitajaopintojen viimeinen lääkehoidon koe ja läpi meni (eli kaikki oikein! sekä kysymys, että sovellukset, että LASKUT). jeeee! helpottunut olo.

Onnittelut!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:D :nauraa: ;D

JIHUU läpi meni!!! Tosin vasta tokalla kerralla mutta silti!!! Helpotuksenhuokaus...huh...

tosin taidan ottaa liian vakavasti opiskelun ja stressaan aivan sikana tenttejä ja tehtäviä sun muita kun vatsahaava on hoidon alla. Joku kaveri sanoi että lopeta stressaaminen, mutta helpommin sanottu kuin tehty =) ....

-opiskelu aikuisena vaatii kovaa työtä-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

montako kertaa teidän kouluissa on lääkelaskujen koe lh-opintojen aikana??

meillä oli muistaakseni ensimmäisenä keväänä hohu:n aikana se varsinainen lääkelaskujen koe (meni läpi ensimmäisellä ::)) ja nyt sitten koulutusohjelmassa eli kolmantena vuonna on ollut lääkehoidon kokeiden (2kpl) yhteydessä myös muutama lasku (nämäkin menivät mulla läpi ensimmäisellä yrityksellä ;p).

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ekana vuonna oli 2*2 laskua(jos oikein muistan), tänä vuonna oli myös 2*2 laskua.

Päälle toki kaikisa harj. tulevat laskut, siis konkreettiset lääkejaot esim. kh:ssa tai osastolla.....niistä tulee mm. merkintä, jos ne osuu aina oikein ja vast. jos ne ryssii aina....

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikuispuolella ainakin meillä OAKK:ssa on nyt tullut muutos että lääkelaskut kuuluupi joka osa-alueeseen, meillä jo aloittaneilla tuota ei enää oteta käytäntöön ja ainoastaan hoidossa ja huolenpidossa sekä erikoistumisessa (sairaanhoito ja huolenpito) on laskuja mutta uusilla ryhmillä on joka osa-alueessa.

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei, mitä antaisitte vastaukseksi seuraavaan laskuun? Opettajamme esitti tämän viime lääkehoidon tunnilla: Potilas tarvitsee kivunlievitukseen durogesic 25 mikrog/tunti depotlaastareita (fentanyl. 2,5 mg) vaikuttava aine. Kipulaastari vaihdetaan kolmen vuorokauden välein. Laske montako tuntia kipulaastarin teho riittää ja kuvaile, miten vaihdat uuden laastarin. Lähinnä haluaisin mielipiteenne tuohon tuntimäärään

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...