Jump to content
MAINOS

Voi itku noita lääkelaskuja.. =(


lähihoitsuoppilas

Recommended Posts

Jes, pääsinpäs vihdoin laskut läpi! Kyllä nyt on ihana tunne. Olin jo henkisesti valmistautunu siihen, että joudun koko kesän stressaamaan näistä laskuista, mutta onneksi pääsin kuin pääsinkin viimeisestä uusinnasta läpi. Vieläkään en kyllä oo ihan varma noista pyöristys jutuista ja täytyy heti syksyllä kysyä siltä opettajalta, että miten se menee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 164
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mä mietin. Mistähän johtuu että lääkelaskut on niiiin monelle se koulutuksen suurin ja pelottavin kynnys? Millaista laskutaitoa eri kouluissa testataan?

Meillä lasketetaan ihan perusjuttuja, painon mukaan laskemista, tiputusnopeuksina niin guttina kuin millinä/tunnissa. Kaasulaskut kirran laskujen yhteydessä. Laimennoksia, ihan niitä peruskeissejä.

Itse tajusin että ongelmat laskuissa johtui siitä, että perus jako yms laskut meni usein metsään, samoin pyöristämissäännöt olivat hukassa. Nyt kun ne sain kaivettua muistista, ei laskuissa ole ongelmaa. Lasken verrantoa ja ensimmäisen asteen yhtälöä apuna käyttäen.

Ongelma on korostunut tänä syksynä koska uusi amk-säädös astui voimaan. Eli kentälle ei pääse ennenkuin laskut läpi. Tällä hetkellä useammalla kymmenellä harjoittelut siirtymässä-ja sitä myöten valmistuminen. Aika kurja tilanne. Toki laskut on hallittava ja kuten joku sanoikin, "ei ne ole mitään rakettitiedettä", mutta mietin vaan että miksi se on näin vaikeaa?

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kun niin paljon oon elämästäni nyt täällä foorumilla ruikuttanut niin pitää ees kehua, ettei ole koskaan ollut ongelmia laskuissa...aina ekalla läpi ;D ( kolmasti oon suorittanut)

ja lukioikäistä pitkää matikkaa laskevaa olen pystynyt opettamaan laskuissa:)

mulla olikin todella pätevä matikan ope lukiossa, sai mut rakastuu numeroihin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä mietin. Mistähän johtuu että lääkelaskut on niiiin monelle se koulutuksen suurin ja pelottavin kynnys?

Todennäköisesti siitä syystä että hoitolalalle päässeillä on muut vahvuudet enemmän pinnassa kuin matemaattinen lahjakkuus. Siis keskimäärin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänään oli lääkelasku tentti.. ens viikolla uusintaan >:D Lasku meni kyllä oikein, mutta ajatusvirheen takia pyöristin alaspäin, idiootti  ;)

Tehtävä oli seuraava: 24h aikana piti tiputtaa 1500ml nestettä. Montako gtt/min täytyy tiputtaa? = 20,8gtt/min eli pyöristettynä 21gtt/min olis kaiketi ollu oikea vastaus..

Ärsyttävää kun oikeesti tietää et ei noi oo vaikeita ja tunneilla laskut kyllä sujuu mut auta kun kyseessä on tentti ni aina joku olematon moka.. No matikka on matikkaa ja vastaus on joko oikein tai väärin. Hyvin yksinkertaista, ei plussia eikä puolia pisteitä hyvästä yrityksestä  :P

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä mietin. Mistähän johtuu että lääkelaskut on niiiin monelle se koulutuksen suurin ja pelottavin kynnys?

Todennäköisesti siitä syystä että hoitolalalle päässeillä on muut vahvuudet enemmän pinnassa kuin matemaattinen lahjakkuus. Siis keskimäärin.

Ja monilla varmasti menee reisille siksi, että ihmisellä on kyky tehdä asioista todellista vaikeampia oman päänsä sisällä. Joko jännitetään liikaa, tai sitten yksinkertaisesti monimutkaistetaan laskutoimituksia tai ymmärretään väärin. Eihän se laskeminen voi olla ensivaikutelman mukaisesti niin helppoa, kun kysymyksessä on kuitenkin lääkelasku. Totuus vain on se, että perusmatematiikkaa ne ovat, joista suurimmasta osasta selviää ihan päässälaskulla.

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totuus vain on se, että perusmatematiikkaa ne ovat, joista suurimmasta osasta selviää ihan päässälaskulla.

Ja vielä erittäin helppoa sellaista. Yläasteelta ei kukaan ole voinut päästä läpi oppimatta perusmatematiikan alkeita, mikä ihme siinä on että opit unohtuvat kun niitä pitäisi siirtää hieman konkreettisempaan ympäristöön.. huh.gif
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totuus vain on se, että perusmatematiikkaa ne ovat, joista suurimmasta osasta selviää ihan päässälaskulla.

Ja vielä erittäin helppoa sellaista. Yläasteelta ei kukaan ole voinut päästä läpi oppimatta perusmatematiikan alkeita, mikä ihme siinä on että opit unohtuvat kun niitä pitäisi siirtää hieman konkreettisempaan ympäristöön.. huh.gif

Tietokoneet ja laskukoneet. Vähemmistö taitaa nykyään laskea mitään käden ja paperin avulla. Saati pelkän pään. Kyllä siinä ne taidot rapistuvat ja hätä tulee, kun 350 euron arvoista funktiolaskinta ei saakaan käyttää...

- vain yksi yksityskohta voi jäädä mieleen / jäädä mieleen koko elämästä / jokin valkea hehku päivän jo mentyä / jokin katse kumppanin -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan se hyvä että koulussa harjoitellaan noita laskuja ja stressiäkin aiheutetaan tenteillä, töissä kun ei välttämättä ole yhtään vähemmän stressaava se laskutilanne... Ei ole rauhallista paikkaa laskea, potilaat soittaa kelloa, puhelin soi, lääkäriä pitää kytätä kierrolle jne. Ainoa asia missä ei ole mun mielestä järkeä on se, ettei kokeessa saa käyttää laskinta, vaan että kaikki hankalimmatkin luvut pitää jakaa ja kertoa paperilla. Siis mikä idea siinä on, ei voi ymmärtää. Kyllähän töissäkin laskimet on, kenenkään ei varmasti oleteta laskevan päässään/paperilla kiireessä jotain helvetillistä jakolaskua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en oikeestaan stressaile noita laskuja muuten, mutta meillä ei pääse kentälle, jos et läpäise.  Mä siis stressaan enemmän sitä et en kerkee uusimaan tenttejä jos on kentälle lähtö.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Totuus vain on se, että perusmatematiikkaa ne ovat, joista suurimmasta osasta selviää ihan päässälaskulla.

Ja vielä erittäin helppoa sellaista. Yläasteelta ei kukaan ole voinut päästä läpi oppimatta perusmatematiikan alkeita, mikä ihme siinä on että opit unohtuvat kun niitä pitäisi siirtää hieman konkreettisempaan ympäristöön.. huh.gif

Niimpä... Ja miten ihmiset selviää alennusmyynneistäkin ilman, että heitä huijataan, jos ei ihan perusmatikkaa osaa.

Osalla on lääkelaskuja kohtaa asenne; kun tarpeeksi jankkaa itselleen, että "nää on vaiketa, emmä näitä osaa" - niin alkaa itsekin siihen uskoa. Vähän samantapainen kuin monelle joidenkin kielien suhteen.

Osalla on taas matikkaan liittyvä oppimisvaikeus, jolloin ei pysty hahmottamaan, että miten ihmeessä voi tulla 75mg=1½ ampullaa, jos 50mg/1 ampulla... Silloin tarvitaan erityisopetusta, ja se yleensä on hyvin tuloksellista.

Ongelma on korostunut tänä syksynä koska uusi amk-säädös astui voimaan. Eli kentälle ei pääse ennenkuin laskut läpi. Tällä hetkellä useammalla kymmenellä harjoittelut siirtymässä-ja sitä myöten valmistuminen.

Vihdoinkin edes jossain asiassa ollaan palattu vanhaan hyvään aikaan! Luulisi, että olisi motivaatio korkealla opetella, jos valmistumisajankohta on laskuista kiinni. Toisaalta toi lisää kentällä kauheata hässäkkää, kun ei oikeasti tiedetä, että montako opiskelijaa on tulossa - ja sitten toiset opiskelijat mahdollisesti jää ilman harjoittelupaikkaa, kun myös he, joilla ei ole lääkelaskut suoritettuina ovat varanneet jo paikat... jne. jne. monimutkaista ...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mä mietin. Mistähän johtuu että lääkelaskut on niiiin monelle se koulutuksen suurin ja pelottavin kynnys?

Todennäköisesti siitä syystä että hoitolalalle päässeillä on muut vahvuudet enemmän pinnassa kuin matemaattinen lahjakkuus. Siis keskimäärin.

Ja monilla varmasti menee reisille siksi, että ihmisellä on kyky tehdä asioista todellista vaikeampia oman päänsä sisällä. Joko jännitetään liikaa, tai sitten yksinkertaisesti monimutkaistetaan laskutoimituksia tai ymmärretään väärin. Eihän se laskeminen voi olla ensivaikutelman mukaisesti niin helppoa, kun kysymyksessä on kuitenkin lääkelasku. Totuus vain on se, että perusmatematiikkaa ne ovat, joista suurimmasta osasta selviää ihan päässälaskulla.

Minä myös päättelemällä lasken, sitten kun täytyis paperille veivata joku laskutoimitus..huh vaikeaa on. Meillä ei kyllä Sahussa ollut tippanopeus laskuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä on hyvä lääkelasku kirja? Itselläni alkaa lääkekoulutus ja mietin tässä et pitäs saada vähän kaavojen mallia.Työkaveri eilen pelotteli et oli ollu 2 essee kysymystä ja loput laskuja,huoh!

Kato, elämän sen voi kadottaa

Jos sitä liian pitkään odottaa

Kuolen jos en pääse liikkumaan

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on seuraavan parin viikon aikana 3 lääkelaskukoetta. Kaksien suuntaavien lääkelaskutentit ja sitten shp:n iv-koulutuksen lääkelaskutentti.

Itsellä ei ole ollut vielä kertaakaan missään opinnoissa ongelmia laskuissa, mutta joka ikinen kerta jännittää, että mitenköhän menee. Vaikka monesti laskuista näkee "suoraan" vastauksen, niin aina pitää tarkistaa moneen kertaan, että "tulikohan se nyt oikein". "Ei se millään voi olla näin", "pakko laskea vielä kertaalleen toisella tavalla".

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Perusmatematiikkaa :) tarkkana vain, kyllä onnistuu :) :) aika usein lääkelaskutenteissä saattaa olla kompakysymyksiä, joten lukekaa huolellisesti!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...