Jump to content
MAINOS

Voi itku noita lääkelaskuja.. =(


lähihoitsuoppilas

Recommended Posts

Hei, mitä antaisitte vastaukseksi seuraavaan laskuun? Opettajamme esitti tämän viime lääkehoidon tunnilla: Potilas tarvitsee kivunlievitukseen durogesic 25 mikrog/tunti depotlaastareita (fentanyl. 2,5 mg) vaikuttava aine. Kipulaastari vaihdetaan kolmen vuorokauden välein. Laske montako tuntia kipulaastarin teho riittää ja kuvaile, miten vaihdat uuden laastarin. Lähinnä haluaisin mielipiteenne tuohon tuntimäärään

huh.gif 3 vrk, 1vrk = 24h, 3vrk = 72h.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 164
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

25 mikrogrammaa tunti ja laastarissa on 2,5 mg?

Eli montako mg on 25 mikrogrammaa ja tuo 2,5 mg jaetaan sillä, siitäkö tässä on kysymys? Yksikönmuunnos.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin se varmaan pitää ymmärtää?

Eli pitää laskea miten pitkäksi aikaa riittää 2,5 mg fentanylia, kun sitä "kuluu" 25 mikrogr / tunti. Siihen vastaus olisi:

2,5 mg = 2 500 mikrogr (yksikön muunnos)

2 500 mikrogr : 25 mikrogr/tunti = x 

x = 100 tuntia

MUTTA en tiedä mitään noista laastareista. Niissähän täytyy olla joku vakionopeus, jolla lääkeainetta vapautuu, ei sitä voi säädellä potilaan tarpeen mukaan. Mutta ehkä se nopeus on juuri tuo 25 mikrogr/tunti, ja näin voi päätellä, että lääkeainetta riittää niissä 100 tunniksi. Sitä ei siis ole pakko vaihtaa ihan 3 vr välein vaan neljäkin riittäisi (4 x 24 h = 96 h, siihen jää vielä 4 tunnin varoaika).

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nopeus on juurikin se 25 mikrogr tunti. Kolmen vrk välein ne yleisesti vaihdetaan, mutta ton esimerkin mukaan vääntöä tosiaan riittää pitemmäksikin aikaa.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Hei, mitä antaisitte vastaukseksi seuraavaan laskuun? Opettajamme esitti tämän viime lääkehoidon tunnilla: Potilas tarvitsee kivunlievitukseen durogesic 25 mikrog/tunti depotlaastareita (fentanyl. 2,5 mg) vaikuttava aine. Kipulaastari vaihdetaan kolmen vuorokauden välein. Laske montako tuntia kipulaastarin teho riittää ja kuvaile, miten vaihdat uuden laastarin. Lähinnä haluaisin mielipiteenne tuohon tuntimäärään

Durogesic® 25 mikrog/tunti depotlaastari: Yksi laastari sisältää 4,2 mg fentanyylia. ( Pharmaca Fennican mukaan).

Annostus ja antotapa

Annostus. Tarvittava Durogesic-annos on yksilöllinen ja sitä tulee arvioida säännöllisesti kunkin annostelun jälkeen. Laastareista vapautuu systeemiseen verenkiertoon fentanyyliä noin 12, 25, 50, 75 ja 100 mikrog/tunti, mikä vastaa vastaavasti noin 0,3, 0,6, 1,2, 1,8 ja 2,4 mg:n vuorokausiannosta (ks. kohta Vaikuttavat aineet ja niiden määrät).

Miten vuorokausi annos voi olla 25 mikrogramman laastarin kohdalla 0.6 mg/vrk. Jos se kerrotaan kolmella, niin tulokseksi tulee vain 1.8 mikrogrammaafentanyylia. Koko laastarissa kuitenkin olisi se 4.2 mg  huh.gif.

Tuossa koulun esimerkissä mainitaan että fentanyyliå olisi 2.5 mg, mistäköhän se tieto on peräisin ?

Farmakokinetiikka

Fentanyylin diffuusio ihon läpi tapahtuu suhteellisen tasaisella nopeudella 72 tunnin ajan depotlaastarin asettamisesta. Ensimmäisen Durogesic-depotlaastarin kiinnittämisen jälkeen seerumin fentanyylipitoisuudet nousevat asteittain tasoittuen tavallisesti 12−24 tunnin kuluttua. Tämän jälkeen pitoisuudet pysyvät melko tasaisina 72 tuntiin asti. Seerumin fentanyylipitoisuudet riippuvat käytetystä Durogesic-depotlaastarin koosta. Steady state -tilan saavuttamisen jälkeen pitoisuudet seerumissa pysyvät samalla tasolla jatkettaessa hoitoa samankokoisella depotlaastarilla.

Tämä lasku olisi juuri sellainen Horrori... en tiedä mitä laskisin ja olisin ihan metsässä. Haetaanko tässä nyt vaan sitä että 3 vrk = 72 h. ? Ja sitten tekninen suoritus; ei laastaria samaan paikkaan, laastari  hävitys jne.

Liisa

P.s: Nämä Durogesicit ovat minulle aika uusi mutta ajankohtainen juttu, nyt työharjoittelussa näitä käytetään paljon. Ovat yksi tärkeä osa kotona tapahtuvaa kivunhoitoa ja näiden kanssa usein aloitellaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä ajattelisin asiaa näin:

25 ug/h -laastarissa fentanyylia on 4,2 mg. (pharmaca)

Vuorokausiannos kyseisestä laastarista on 0,6 mg, eli 25 ug * 24 h = 600 ug.

Laastari vaihdetaan 3 vuorokauden välein. Teoreettisestihan laastarista riittäisi viikoksi lääkettä, mikäli imeytyminen olisi tasaista loppuun asti (4,2 mg / 0,6 mg/pv = 7 pv).

Teknisen suorituksen ohjeita löytyy vaikka mistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos mielenkiintoisista vastauksista. Opettaja oli itse keksinyt tämän 'kompakysymyksen'. (Ilmeisesti laastarin pitoisuus on muuttunu melko äskettäin 2,5 mg:sta 4,2 mg:aan.) Itse laskin vastaukseksi 100 tuntia. Opettajan mielestä oikea vastaus on 72 tuntia.  :) Kysymyksen muotoilu on mielestäni pielessä, jos tuo oli haettu vastaus. Tsemppiä kaikille laskuihin ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Opettaja oli itse keksinyt tämän 'kompakysymyksen'. Opettajan mielestä oikea vastaus on 72 tuntia.  :) Kysymyksen muotoilu on mielestäni pielessä, jos tuo oli haettu vastaus. Tsemppiä kaikille laskuihin ;D

Mä tykkään matikasta, se on helppoa ja kivaa. Matikka etenee aina loogisesti eteenpäin. Tuota 72 tuntia ei laskemalla noilla tiedoilla saa. Toinen asia sitten on, kysytäänkö asiassa enemmänkin perehtyneisyyttä kyseisen laastarin käyttötapaan ja aikaan, joka kyllä on tuo 72 tuntia. Tällöin kyse ei ole matikasta, vaan käyttöohjeen ymmärtämisestä. Opettajan täytyy kyllä perustella vaatimansa vastaus, mikäli se poikkeaa teoreettisesta ja matemaattisesta ratkaisusta. Lääkkeen käyttöohjeiden mukaanhan oikea vastaus on tuo 3 päivää. Valmistajan mukaan laastari vapauttaa lääkettä tasaisesti 72 h, tämän jälkeen alkaa imeytyminen muuttua epätasaiseksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Apuva. Lasken kotona lääkelaskuja ja ei ole kirjaa mukana. Eli semmoinen ongelma, saan kaasulaskuun vastaukseksi että happea jäljellä 63,33 tunniksi. Miten mä sen muutan minuuteiksi? Ei varmaankaan käy suoraan vastaukseksi vaan pitää ne minuutit hakea?? siis 63 kokonaista tuntia ja...?

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saat tunnit minuuteiksi, kun KERROT tuntimäärän 60:LLÄ (koska yhdessä tunnissa on 60 minuuttia).

Se pätee, vaikka tuntimäärä olisi joku desimaaliarvo, niinkuin 0,33.

Eli vastauksesi on 63 kokonaista tuntia ja 0,33 tuntia päälle.

0,33 x 60 = 19,80 (minuuttia)

Pyöristetään vähän, niin saadaan 20 minuuttia.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sistah, pelastit minun päivän, kiitos!!! Mitenmieenidiootti tajunnut että sen voi noinkin helposti tehdä. Laskin että 0,1h on 6 minuuttia ja siten 0,3 ois 18 minsaa. Eli oisin vastannut 63 h 18 minuuttia ja pyllylleenhän se ois mennyt  :)

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laskin että 0,1h on 6 minuuttia ja siten 0,3 ois 18 minsaa. Eli oisin vastannut 63 h 18 minuuttia ja pyllylleenhän se ois mennyt  :)

Siis ihan oikeessa olet, 0,3 h on 18 min.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Laskin että 0,1h on 6 minuuttia ja siten 0,3 ois 18 minsaa. Eli oisin vastannut 63 h 18 minuuttia ja pyllylleenhän se ois mennyt  *nolona*

Siis ihan oikeessa olet, 0,3 h on 18 min.

...ja 0.03h =1,8min :) Mutta pysy vaan tossa Sistahin neuvossa, niin ei mee pää uudelleen sekaisin?! ;D

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se alkuperäinen vastaus laskuun siis oli 63,33 h eli ihan jos tarkkoja ollaan, lienee sistahin vastaus oikea. Ja opettajat ovat tunnetusti tarkkoja. Vaikka en ymmärrä mitä merkitystä tässä sillä kahdella minuutilla on, fakta on se että jos kysytään kauaksi aikaa happi riittää plaa plaa säädöillä niin enpä lähtis respissä viemään jos minuuttipeliksi menisi vaan vaihtaisin uuden pullon  :) Sekaisin mä menen enivei lääkelaskutentissä vaikka kotona osaisin laskea miten päin vaan...huomenna taasen hetki kohtalon.

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen hyvinkin pitkälti samaa mieltä... Ei vaan meinaa tajuta ja tentissä missasin juuri barbituraatti laskun... sikäli harmi, koska unelma ammattini on anestesiahoitaja... haluaisin valmistuttuani leikkaussaliin töihin, mutta tällä matikan taidolla taitaa vaan olla parempi suunnata muualle..  cry.png  Joku ajattelee nyt että joo joo.. mutta kun olen oikeasti surkea matematiikan osalta.  :-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hellou!

Parikin laskua, joissa kaipaisin apuanne (ongelma piilee lähinnä siinä, että opettaja antoi kolme sivua liuoslaskuja ja 0 minuuttia teoriaopetusta eli täysin omilla mennään ja hyvin alkaneen lääkelaskuopinnonko kaataa liuoslaskut??!! Ei ikinä!):

1)

Infuusiokuiva-aine Zovirax liuotetaan 10ml:aan isotonista keittosuolaliuosta. Näin saatu kantaliuos sis. vaikuttavaa ainetta 25mg/ml. Mikä on infuusioliuoksen vahvuus, kun kantaliuos sekoitetaan 50ml:aan infuusionestettä?

2)

Sinun pitää valmistaa 8 litraa desinfiointiliuosta, jonka pitoisuudeksi tulee 5ppm osastolla olevasta 10 mg/ml liuoksesta. Miten valmistat?

Lasken laskut verrannolla, joten jos näissä vaan voi ko. metodia soveltaa, pyytäisin avunkin samalla menetelmällä :o

Suuren suuret kiitokset jo etukäteen!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Liuoslaskuissa pitää muistaa kääntäen verrannollisuus:

Pa = alkuperäisen tökötin vahvuus

Pl = saadun tökötin vahvuus

Va = alkuperäsen tökötin tilavuus

Vl = saadun tökötin tilavuus

=> Pa / Pl = Vl / Va

ja ristiin kertomalla ratkaistaan haluttu muuttuja.

I take my coffee, like I take my women: from behind.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos mä olen päässyt niistä läpi niin ihan varmasti kaikki muutkin pääsee! Todella huonolla matikkapäällä varustettuna ja muutenkaan ei-niin-välkkynä oon noi suorittanut, joten ei kannata toivoaan menettää. Ja vaikka ne nyt ketuttaa niin pirusti, niin kyllä ne on niin ehdottomat osata.Ite kertailen joitain juttuja sillon tällöin ettei pääse taito ruostumaan, useinhan määrätään vakioannoksia jotka muistaa ulkoa, mutta aina se ei niinkään ole ja kiireessä ei ole kiva alkaa miettimään että hetkinen, mites se olikaan...  Mielummin kiristellä hampaita ja osata ne kunnolla kuin antaa väärän annoksen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

HAA! Tulipa se minullekin eteen lääkelasku, josta en ole yhtään varma menikö läpi. Oli nimittäin sellainen, että ENSIN oli tehtävä (ihan helppo) jossa piti laskea, että kuinka monta millilitraa lisätään jotain (KCl ja joku muu) konsentraatteja 1000 ml:aan Ringeriä, kun potilaan pitää saada niitä tietty määrä.

Siitä tuli vastaukseksi että 7,5 ml toista ja 20 ml toista.

NO; sitten seuraavassa tehtävässä sanottiin, että "yllämainitun infuusion kestoksi on määrätty 12 tuntia, laske tiputusnopeus ml tunnissa".

Sanokaas, laskenko tiputusnopeuden 1000 ml:n mukaan vai 1028 ml:n mukaan!?

Laskin varuiksi molemmat, mutta se opettaja on aikamoisen mielikuvitukseton tyyppi, pelkään että reputtaa sillä perusteella että "ei tässä saa kahta laskua olla".

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanokaas, laskenko tiputusnopeuden 1000 ml:n mukaan vai 1028 ml:n mukaan!?

OT: Tällä ei oikeasti ole käytännön hoitotyössä merkitystä (83 ml/h vs 86 ml/h).

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siitä tuli vastaukseksi että 7,5 ml toista ja 20 ml toista.

NO; sitten seuraavassa tehtävässä sanottiin, että "yllämainitun infuusion kestoksi on määrätty 12 tuntia, laske tiputusnopeus ml tunnissa".

Sanokaas, laskenko tiputusnopeuden 1000 ml:n mukaan vai 1028 ml:n mukaan!?

Kuten Focce sanoi, käytännön merkitys on varmasti aika pieni, mutta, eikös sitä tippaa ole nyt sitten se 1028 ml? ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siitä tuli vastaukseksi että 7,5 ml toista ja 20 ml toista.

NO; sitten seuraavassa tehtävässä sanottiin, että "yllämainitun infuusion kestoksi on määrätty 12 tuntia, laske tiputusnopeus ml tunnissa".

Sanokaas, laskenko tiputusnopeuden 1000 ml:n mukaan vai 1028 ml:n mukaan!?

Kuten Focce sanoi, käytännön merkitys on varmasti aika pieni, mutta, eikös sitä tippaa ole nyt sitten se 1028 ml? ;D

Ei, vaan 1027,5 ml... Höh. Mitatkaapas joskus sellanen 1000 ml rac-pussi. Siinä ei varmastikaan ole tasan 1000 ml. Esim. viiden millin midatsolaami-ampullasta saa helposti 5,2 ml, 10 ml:n lidoc.c.adr.2% ampullasta 11 ml ja 100 ml nacl 0,9% pullosta olen vetänyt joskus 11 x 10 ml ruiskua.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

OT: Tällä ei oikeasti ole käytännön hoitotyössä merkitystä (83 ml/h vs 86 ml/h).

Siinäpä se, kun nää lääkelaskut on aivan oma lajinsa, joka ihan selkeästi on vain etäisessä sukulaissuhteessa käytännön hoitotyöhön. Siksi mua huolestuttaa miten opettaja asian tulkitsee, sieltä voi tulla ihan mitä vaan! Ja olen jo varautunut ärsyyntymään oli tuomio mikä tahansa (vaikka sekin, että joo täähän on ihan sama molemmat hyväksytään hyvä hyvä, koska miksi sitten välillä nipotetaan niin kamalasti siitä onko vaikkapa joku vastaus ilmaistu oikealla lausemuodolla tai näkyvätkö kaikki laskun vaiheet _riittävästi_). Minua ei voi tässä asiassa tyydyttää koska olen tyytymätön :-)

Ei se kovin paljon huolestuta, miten kokeessa käy, niitä saa uusia. Mutta tällaisena periaatteellisena kiukutteluna tätä otan esiin.

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siitä tuli vastaukseksi että 7,5 ml toista ja 20 ml toista.

NO; sitten seuraavassa tehtävässä sanottiin, että "yllämainitun infuusion kestoksi on määrätty 12 tuntia, laske tiputusnopeus ml tunnissa".

Sanokaas, laskenko tiputusnopeuden 1000 ml:n mukaan vai 1028 ml:n mukaan!?

Kuten Focce sanoi, käytännön merkitys on varmasti aika pieni, mutta, eikös sitä tippaa ole nyt sitten se 1028 ml? *pyhimys*

Teoriassahan siinä infuusionestepussissa pitäisi olla 1027,5 ml:aa nestettä, mutta oikeasti sitä nestettä on jotain aivan muuta. Infuusionestepussien sisältö heittelee todella paljon, jopa useita kymmeniä millilitroja suuntaan tai toiseen siitä mitä pussin kylkeen on merkitty.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...