Jump to content
MAINOS

Voi itku noita lääkelaskuja.. =(


lähihoitsuoppilas

Recommended Posts

Peruskouluopinnoista on jo 23v. ja silloin olin suppean kurssin surkimus =(, eli tokarissa "komeili" 6 tai 7.

Nyt sitten meillä alkoi lääkelaskut ja olen kuin zombi, ihan pihalla.  ;D

Minä en ymmärrä niistä yhtään mitään. Opettaja menee aiheen kuin aiheen eteenpäin raketin nopeudella ja kun sanoo, että ei osaa jotain, niin naureskelee vain ja sanoo, että tämä on niitä normaaleja kouluajan laskuja... no huh...  

Kun hän antaa tehtäviä, ne tehdään itse ja sitten vaan laitetaan vastaukset tauluun

ja se siitä, ei tehdä tauluun laskukaavoja tms. mitkä ehkä edes hieman selventäisi laskun tekoa. Aivan järkyttävää.

Minulla menee koulu muuten loistavasti, mutta nuo laskut tökkii ja oikeasti meinasi itku  cry.png   tulla tunnilla kun en tajunnut hölkäsen pöläystä asiasta. Eikä asiaa auta se, että porukka sipisee ja suoisee mitä lystää siellä eikä anna työrauhaa toisille.

Olisiko jollain jotain hyviä laskuvinkkejä, kaavoja tai mitä vain neuvoja siitä, miten minä oppisin ne laskut?huh.gif?

En toisaalta tahtoisi lopettaa opiskelua siksi, että en opi laskuja.

Meillä on jo koekkin ensi maanantaina ja vasta ollaan viime viikolla 3 päivää opiskeltu aamuisin 3 h ja tämä viikko opiskellaan aamuisin 3 h ja sitten pitäisi olla homma hallussa....  stressiä pukkaa...

-opiskelu aikuisena vaatii kovaa työtä-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 164
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: Liisa Ihmemaassa

Ne laskut voi laskea niillä kaavoilla, joillekin se sopii. Itse lasken päättelemällä ! Eli hahmottelen ensin päässäni vastauksen, joka mielestäni olisi "liki" oikeaa vastausta, sitten päättelen itse laskun. Eli jos pitää laskea vaikka tiputusnopeus, 120 ml xnestettä pitää tiputtaa 2 tunnissa. Paljonko tiputat ml/min.

2 tunti=120 ml

1 tunti=60 ml

60 ml/h eli 1 ml/min. 1ml = 20 gtt eli 20 gtt/min.

En edes tiedä, miten nuo tippalaskut lasketaan kaavalla. Joo, esim. oli helppo  ;D

Laske tavalla, joka itsellesi on luontaisin. Pois turha jännittäminen, se vaan lisää virheiden määrää. Ihan varmasti se lähtee sujumaan. Kannattaa kerrata jako-, kerto- ja prosenttilaskut.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla oli yläasteella matikka yleensä vitonen.

Lääkelaskujen kanssa tuli ongelmia. Yritin ties kuinka monta kertaa niitä, aina tuli hylätty. Lopulta otin itteeni niskasta kii, pohdin ja pähkäilin niitä himassa yhden illan, opin ne. Verranolla laskin. Ne on todella helpot sitten kun ne oivaltaa. Ammattikorkeassa opettaja opetti eri tyylillä, mutta minä otin taas verrannon käyttöön.

TSEMPPIÄ!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Alkuperäselle:

eikö koulusta löydy matikan opea, joka antaa tukiopetusta?

Tai tukiopetus ylipäänsä?

Kaikissa kahdessa koulussa, jossa minä olen käynyt, on ko. opetusta saanut tarvittaessa.

Itselle ne eivät ole tuottaneet tuskaa, mutta muistan kyllä viime vuodelta monta hikipisaraa aistineeni.

Jollekkin sopii kaava, jollekkin päättely. Ope yleensä hyväksyy molemmat tavat, kunhan se tapa löytyy paperilta, kokeessa.

Kysy välittömästi se tukiopetus, toisilla ei ole mitään vikaa ns. laskennallisesti mutta kelkasta putoo jo siksi, ettei esim. luetun ymmärtäminen muunnu luvuiksi.

Kirjastossanne on kirjoja, jossa on teht. ja oikeat vast. takana, sekin voi auttaa.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muuten ei opi kuin laskemalla. Suosittelen Sirpa Ernvall ym "Lääkelaskenta". Siellä kaavoja joiden avulla laskea. Itse käytän verrantoa paljon. Tsemppiä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla ei ollut peruskoulusta kun 14 vuotta ja aivan hukassa kaikki peruslaskujutut miten ne menee ilman laskukonetta. Meillä piti lähteä matikan alkeista, miten lasketaan murtoluvuilla kertoen, jakaen, verranto. Ilman näitä perusteita ei tule yhtään mitään lääkelaskuistakaan. Meet suoraan sanomaan sille opettajalle mikä tilanne on: et edes muista peruslaskutapoja joilla voisit ruveta ratkaisemaan lääkelaskuja, tarvitset tukiopetusta, sillä pitäisi lähteä aukeamaan? (ps. omalla peruskoulun matikkatyhmyydellä ei o kyllä tässä mitään tekemistä, suurin vaikeus on päästä juuri tästä asenteesta eroon ja LUOTTAA ITSEENSÄ että osaa tämän homman ja ne laskut on oikein)

- Satu L.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla oli yläasteella matikka yleensä vitonen.

Lääkelaskujen kanssa tuli ongelmia. Yritin ties kuinka monta kertaa niitä, aina tuli hylätty. Lopulta otin itteeni niskasta kii, pohdin ja pähkäilin niitä himassa yhden illan, opin ne. Verranolla laskin. Ne on todella helpot sitten kun ne oivaltaa. Ammattikorkeassa opettaja opetti eri tyylillä, mutta minä otin taas verrannon käyttöön.

TSEMPPIÄ!

Ihan tässä kyselisin että miten sulla sujui lääkelaskut amk:n puolella? Minä olen meinaan nyt samassa tilanteessa. Yläaste 5 matikka, lähäri koulussa kaikki lääkelaskut meni kerralla läpi kun laskin niitä laskuja niin paljon että muistin lopputuloksen ulkoa kun näin laskun. Sitten kiitos myös opettajasta joka jaksoi pitää tukiopetusta ja lähetti harjoitusmonisteita nippukaupalla ja vanhoja lääkelaskun kokeita. Mutta nyt amk:ssa rupes taas pelottamaan että miten käy, pääsenkö edes harjoitteluun kun jää laskut laskematta. Kiitos etukäteen jo vastauksesta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En voi kuvitella miten amk:n lääkelaskut voisivat olla yhtään vaikeampia kuin minkään muun kouluasteen. Ne ovat niin perusjuttuja. Kokeissa vielä paljon helpompia kuin mitkään harjoitukset.

En tarkoita tällä dissata niitä joille laskut ovat vaikeita ja matikka nostaa hien otsalle. Ymmärrän tämän kokemuksen ja tsemppaan niitä jotka sen läpi joutuvat taistelemaan! Mutta laskut sinänsä amk:ssa ovat siis ihan perusjuttuja. Uskon, että samaa kuin lähäriopetuksessa. Mitään "korkeamman tason" matematiikka ei lääkkeiden käyttöön ja annosteluun oikein voikaan yhdistää.

Luulen, että suurempi matemaattinen haaste amk:ssa ovat tilastotieteen perusteet, joita tarvitaan tutkimus- ja projektipuolella. Mm. opinnäytetöissä usein.  En tiedä vielä :-) Itselläni se opintojakso alkaa vasta muutaman viikon päästä.

Kerron sitten, ainakin blogissani http://t-sisar.vuodatus.net

Vanha koira. Uusia temppuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oolrait, odotamme :).

Tänään oli puhetta kirran puolen leikkauksen jälk. kipulääkityksestä. Ope kehoitti(syystä!) koskaan ikinä ottamatta vastaan mitään käskyjä laittaa esim. epiduraalitilaan opioideja.

Ylipäätänsä opioideista oli puhe siis.

Käymme ne pinnallisesti läpi, kauppanimet, vaikuttavat aineet, kesto, mihin jne.

Mutta....ei kuulu meille se osuus lääkehoidosta.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyl se on vaan niin että laskuja ON opeteltava / osattava niin paljon etä ne klaaraa myös käytännössä. Pelottavaa jos ihmiset opettelee ulkoa jotain laskuja vain kokeen läpäistäkseen. Jos ei laskuja osaa sen vertaa laskea ni tarttee alaa vaihtaa, kuitenkin ihmishengistä on kyse.

"Sinä elät kuolemanpelossa"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla oli yläasteella matikka yleensä vitonen.

Lääkelaskujen kanssa tuli ongelmia. Yritin ties kuinka monta kertaa niitä, aina tuli hylätty. Lopulta otin itteeni niskasta kii, pohdin ja pähkäilin niitä himassa yhden illan, opin ne. Verranolla laskin. Ne on todella helpot sitten kun ne oivaltaa. Ammattikorkeassa opettaja opetti eri tyylillä, mutta minä otin taas verrannon käyttöön.

TSEMPPIÄ!

Ihan tässä kyselisin että miten sulla sujui lääkelaskut amk:n puolella? Minä olen meinaan nyt samassa tilanteessa. Yläaste 5 matikka, lähäri koulussa kaikki lääkelaskut meni kerralla läpi kun laskin niitä laskuja niin paljon että muistin lopputuloksen ulkoa kun näin laskun. Sitten kiitos myös opettajasta joka jaksoi pitää tukiopetusta ja lähetti harjoitusmonisteita nippukaupalla ja vanhoja lääkelaskun kokeita. Mutta nyt amk:ssa rupes taas pelottamaan että miten käy, pääsenkö edes harjoitteluun kun jää laskut laskematta. Kiitos etukäteen jo vastauksesta.

Harjotustentissä kaikki läpi, mutta sitten loppui amk kokonaan mun osalta.. :D

Niin, ja miten kummassa laskuja voi opetella ulkoota?  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla oli yläasteella matikka yleensä vitonen.

Lääkelaskujen kanssa tuli ongelmia. Yritin ties kuinka monta kertaa niitä, aina tuli hylätty. Lopulta otin itteeni niskasta kii, pohdin ja pähkäilin niitä himassa yhden illan, opin ne. Verranolla laskin. Ne on todella helpot sitten kun ne oivaltaa. Ammattikorkeassa opettaja opetti eri tyylillä, mutta minä otin taas verrannon käyttöön.

TSEMPPIÄ!

Ihan tässä kyselisin että miten sulla sujui lääkelaskut amk:n puolella? Minä olen meinaan nyt samassa tilanteessa. Yläaste 5 matikka, lähäri koulussa kaikki lääkelaskut meni kerralla läpi kun laskin niitä laskuja niin paljon että muistin lopputuloksen ulkoa kun näin laskun. Sitten kiitos myös opettajasta joka jaksoi pitää tukiopetusta ja lähetti harjoitusmonisteita nippukaupalla ja vanhoja lääkelaskun kokeita. Mutta nyt amk:ssa rupes taas pelottamaan että miten käy, pääsenkö edes harjoitteluun kun jää laskut laskematta. Kiitos etukäteen jo vastauksesta.

Harjotustentissä kaikki läpi, mutta sitten loppui amk kokonaan mun osalta.. :D

Niin, ja miten kummassa laskuja voi opetella ulkoota?  ;)

Toivottavasti ei laskujen takia....Kyllä voi opetella laskujakin ulkoa. Hyvinkin....laskee vaan niin paljon että muistaa, kyllästymiseen saakka. Tajuaminen onkin sitten aivan eri juttu..heheh

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Kyllä voi opetella laskujakin ulkoa. Hyvinkin....laskee vaan niin paljon että muistaa, kyllästymiseen saakka. Tajuaminen onkin sitten aivan eri juttu..heheh

Kyllä se tajuaminen on se Juttu, ei se ulkoa muistaminen. Sorry, mutta jos joku sanoisi minulle noin, niin en ikimaailmassa suostuisi vetämään ruiskuun mitään, jonka hän olisi laskenut tai ollut tarkistamassa.   

Toiston uhallakin sanon, että ne lääkelaskut eivät oikeasti ole vaikeita. Ihan normaaleja yhteen-, vähennys,- kerto- ja jakolaskuja.

Tarkka pitää olla, mutta tarkkuudella ei ole mitään tekemistä osaamisen kanssa. Jos kysytään milligrammoja, niin ei pidä vastata millilitroja.

Synnäristä yksi oikean elämän harjoitus:

Potilaalle määrätään supistuskipuihin Petidiniä 75mg. Yhdessä 1ml ampullissa on lääkeainetta 50mg/ml. Kuinka paljon vedät lääkettä ruiskuun? Näytä vastauksessasi myös ajatteluprosessi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Potilaalle määrätään supistuskipuihin Petidiniä 75mg. Yhdessä 1ml ampullissa on lääkeainetta 50mg/ml. Kuinka paljon vedät lääkettä ruiskuun? Näytä vastauksessasi myös ajatteluprosessi.

1 ml = 50 mg petidinia

0.5 ml = 25 mg petidinia

1.5 ml = 75 mg petidiniä, eli vetäisin ruiskuun 1.5 ml.

Menikö oikein ? Tällainen ketju olisikin hyvä, jossa laskettaisiin ihan oikeita käytännön työelämän lääkelaskuja. Mun ongelma on se, että tarkistan ja tarkistan ja alan lopulta epäilemään omaa vastaustani.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vast. tulee myös jakamalla

määrätty määrä (75mg) : lääkeannos/ 1 ampulli(50mg/ml) = 1,5ml

Tuossa muutamia suoraan kopioituja netistä (  http://www.lao.fi/?DeptID=13219 ), voi antaa vast. pudota vaikka yksi kerrallaan.

Lääkäri on määrännyt potilaalle Dumocyclin 250 mg tabletteja. Kuinka monta tablettia annetaan vuorokaudessa, kun potilaan pitää saada vaikuttavaa lääkeainetta 1 g vuorokaudessa?

Lääkäri on määrännyt potilaalle Dolan 450 mg tabletteja selän venähdykseen annostuksella 2 x 3 ( 2 tablettia 3 kertaa vuorokaudessa ). Kuinka paljon vaikuttavaa lääkeainetta potilas saa tällöin vuorokaudessa ?

Yhdessä tabletissa on 120 mg vaikuttavaa ainetta. Potilaalle määrätty vuorokausi annos on 360 mg. Puolet annoksesta annetaan illalla ja puolet aamulla. Kuinka monta tablettia annat potilaalle aamulla?

Lääkäri on määrännyt potilaalle Ramipharm 1,25 mg tabletteja. Kuinka monta tablettia annetaan vuorokaudessa, kun potilaan pitää saada vaikuttavaa lääkeainetta 5,0 mg vuorokaudessa?

Malariakohtauksen hoitoon käytetään Heliopar 250 mg tabletteja. Alkuannos aikuisille 4 tablettia ja 6 tunnin kuluttua 2 tablettia, seuraavana päivänä 2 tablettia ja sitä seuraavana päivänä kaksi tablettia. Kolmen päivän hoito on yleensä riittävä. Kuinka paljon vaikuttavaa lääkeainetta potilas saa kuurin aikana ?

Potilas saa Asperin 500 mg tabletin kolmesti päivässä. Kuinka paljon vaikuttavaa lääkeainetta potilas saa yhden viikon aikana?

Laske kuinka monta tablettia potilas saa viikon aikana.

Lääkäri on määrännyt potilaalle Dumocyclin 250 mg tabletteja. Kuinka monta tablettia annetaan vuorokaudessa, kun potilaan pitää saada vaikuttavaa lääkeainetta 0,75 g vuorokaudessa?

Unilääkkeeksi on määrätty 0,1 g luminaalia. Tabletin pitoisuus on 25 mg. Kuinka monta tablettia annetaan ?

Lääkäri on määrännyt potilaalle depression alkuhoitoon SAROTEN 10 mg tabletteja. Potilaan tulee saada vaikuttavaa lääkeainetta 25 mg kolme kertaa vuorokaudessa. Kuinka monta tablettia annat aina yhdellä annoksella ? Kuinka monta tablettia yhteensä potilas saa vuorokaudessa ?

Hyvä linkki tämäkin:

http://www.verkkosalkku.net/laakehoito/

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ihan hyvä ketju. Itse klaaraan noi "peruslaskut" verrannolla joka on minusta idiootivarma keino saada oikea vastaus, lisäksi varmistan päättelemällä. Koko homman tärkein pointti lienee että YMMÄRTÄÄ mitä laskee ja millainen tulos on mahdollinen.

Viimeisimpään lääkelaskutenttiin jäin jumimaan koska opettaja keksi laskettaa kaasulaskuja. Kaavan oppii kyllä mutta ne laskut on pirun pitkiä laskea ilman laskinta, aina tulee jolu pe***n jakovirhe tai aika loppuu kesken. turhauttaa myös koska koen että nimenomaan näitä laskuja en joudu, ainakaan päässä kentällä laskemaan  :P

Muuten hän oli niin kuin

Yksi meistä vain,

Hän rokkia rakastaa

Ja öisiä katuja...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minen o oikein ikinä ymmärtäny niitä laskemista "helpottavia" kaavoja, verrantoja ym. Mutta mulla onkin pitkä matikka, että en mä oikeesti laskee osaakkan...  :D :P

"Toiset uskoo ihmeisiin, toiset vahvaan valuuttaan. Mua ei puhuttele kumpikaan." -Raid-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en myöskään ymmärrä verrannoista hölkkäsen pöläystä.

Osaan normi jako-, kerto-, plus- ja vähennyslaskut sekä "näen" konkreettisesti määrät päässäni,  sillä on pärjätty.

Lääkäri on määrännyt potilaalle Dumocyclin 250 mg tabletteja. Kuinka monta tablettia annetaan vuorokaudessa, kun potilaan pitää saada vaikuttavaa lääkeainetta 1 g vuorokaudessa?

määrätty määrä=1g=1000mg :  1 tbl=250mg = 4 tbl vrk:dessa.

Jos muut kehtaa sitten loput laskea :P.

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Lääkäri on määrännyt potilaalle Dolan 450 mg tabletteja selän venähdykseen annostuksella 2 x 3 ( 2 tablettia 3 kertaa vuorokaudessa ). Kuinka paljon vaikuttavaa lääkeainetta potilas saa tällöin vuorokaudessa ?

450 mg x 2= 900 mg

900 mg x 3= 2700 mg = 2.7 g/vrk.

Mulle muuten tuottaa vaikeuksia ymmärtää tuo 2 x 3... ajattelen sen automaattisesti, että kolme tablettia kahdesti. Loogisempi merkintä olisi mielestäni 3 x 2.

Aiemmin ketjussa mainittiin kaasulaskut ? Mitä ne ovat ?

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse lasken päättelemällä...Jotenkin kaikki verrannot, yms. sotkee vaan ajatusta... Päätteleminen on kohtalaisen helppoa peruslaskutoimituksia soveltaen... Lisäks kannattaa opetellä nämä yksikön muunnokset ihan ulkoa...

Aiemmin ketjussa mainittiin kaasulaskut ? Mitä ne ovat ?

Esim. jos tarttee laske kuinka kauan matkahappipullossa riittää kaasua...Jossain mulla oli tähän kaava ja mallilaskukin....Lisäilen sen tähän jos löydän...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Itse lasken päättelemällä...Jotenkin kaikki verrannot, yms. sotkee vaan ajatusta... Päätteleminen on kohtalaisen helppoa peruslaskutoimituksia soveltaen... Lisäks kannattaa opetellä nämä yksikön muunnokset ihan ulkoa...

Aiemmin ketjussa mainittiin kaasulaskut ? Mitä ne ovat ?

Esim. jos tarttee laske kuinka kauan matkahappipullossa riittää kaasua...Jossain mulla oli tähän kaava ja mallilaskukin....Lisäilen sen tähän jos löydän...

Kiitos ! Tulee kyllä varmasti myöhemmin opinnoissa eteen, mutta vielä ei ole puhuttukaan asiasta. Seuraavaan tentiin tulee liuoslaskut ja ne vasta Kauhistuttaa :-

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Minä olen verrannon suuri ystävä. Jos ei ymmärrä, mitä verrataan, niin silloin sitä ei osaa käyttääkään.

Verrannossa lähdetään siitä, että oli annos mikä tahansa, lääkkeen vahvuus pysyy samana. Sai potilas lääkettä 1ml tai 10 ml, niin lääkkeen vahvuus (se, mitä pakkauksessa ilmoitetaan) on molemissa presiis sama.

Jos siis lääkkeen vahvuus on 50mg/ml ja potilas tarvitsee sitä 75mg, niin 50mg/ml suhde tulee olla sama kuin 75mg/Xml.

50mg  = 75mg

1 ml      Xml

Kerrotaan koulusta tutulla tavalla ristiin:

50X = 75  ja sitten tämä onkin normaali ensimmäisen asteen yhtälö eli

X = 75 : 50

X = 1,5

Vastaus: 1,5 ml

Päättely on hyödyllinen siinä, kun arvioi ihan aluksi, mitä kokoluokkaa vastaus voisi olla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä voi opetella laskujakin ulkoa. Hyvinkin....laskee vaan niin paljon että muistaa, kyllästymiseen saakka. Tajuaminen onkin sitten aivan eri juttu..heheh

Kyllä se tajuaminen on se Juttu, ei se ulkoa muistaminen.

Niin miustakin. Siis voihan laskuja muistaa ulkoota joita ollu tehtävänä, mutta mitä hyötyy siitä on, ku sulla työelämässä pamahtaa kuitenkin eri lääke eri vahvuuksilla.. :o

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...