Jump to content
MAINOS

Joukkoirtisanoutuminen


-VF-

Oletko allekirjoittanut joukkoirtisanoutumispaperin?  

141 ääntä

  1. 1. Oletko allekirjoittanut joukkoirtisanoutumispaperin?

    • Kyllä
      68
    • En
      16
    • Mietin vielä
      7
    • En kuulu TEHYyn
      17
    • Joku muu, mikä?
      42


Recommended Posts

Ei voi sanoa kuin että h*lv*tti, onkohan tässä kokoomus puheenjohtajan avulla heittämässä väkeä pois töistä.

Irtisanoutumisen jälkeen takaisin valitaan ne joista tykätään.

Toistetaan vielä pari asiaa.

Irtisanoutumisella uhkaaminen ei auta, se nähtiin lääkärilakossa !

Vasta kun riittävän moni lääkäri konkreettisesti irtisanoi itsensä tuli työnantajalle neuvotteluhaluja. Heidänkin piti olla (terveydenhoito)järjestelmälle tärkeitä, eli rittävän nopeasti korvaamattomia.

Lääkärit myös on virassa. Huomattava osa hoitajista ei.

Työsopimussuhteessa olevan hoitajan irtisanomismenettelyn määräykset on työsopimuslaissa.

Hoitajan (työsopimussuhteessa) pitää itse irtisanoa itsensä, ammattiliitto ei voi sitä tehdä.

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ?

Virkamieslaissa määritellään suojelutyövelvollisuus ja se on virkamiehillä.

Koska työsopimussuhteessa olevilla hoitajilla ei ole tätä velvoitetta, niin niissä paikoissa (esim koko HUS) mennään totaaliseen lakkoon. Niissä paikoissa missä hoitajat on vielä virkamiehiä, tehdään täsmälakkoja. Poliklinikoilla ollaan lakossa virkaaikana, samoin leikkaus-saleissa klo 06 - 22 välisen ajan. Aluksi joka toinen päivä ja jos ei auta niin sitten joka päivä.

-------------

Kun lääkäreiden kohdalla ei irtisanoutumisella uhkaaminen auttanut, niin miksi kuvitellaan sen toimivan hoitajien kohdalla ?

Jos Tehy tuollaista suunnittelee, niin vaarantaa työtaistelun onnistumisen. Tuhlaa aikaa ja rahaa epäonnistumaan tuomittuun temppuun.

-------------

Kun on irtisanoutunut (työsopimussuhteesta) niin asia menee työsopimuslain mukaisesti, mikään ammattiliiton ja työnantajan sopimus ei voi ohittaa lain määräyksiä, koska laki kieltää sellaisen.

Sopimus työnantajan kanssa pitäisi jokaisen tehdä itse ja henkilökohtaisesti.

--------------

En arvostele VF:ää. En tiedä mistä on harhaan johdettu. Toivottavasti ei Tehyn johdon suunnalla ole kuvitelmia että voivat rikkoa työsopimuslakia.

Ammattiliitto ei voi irtisanoa työntekijöiden, eikä virkamiestenkään sopimussuhdetta.

Kuten olen jo pariin kertaan kirjoittanut, niin se pelkkä uhkaaminen ei auta.

Jokin vuoden 1955 onnistuminen ei enää nykyään ole vertailukelpoinen.

Silloin maassa oli valtiomiestaitoa edustava johto, päinvastoin kuin nykyään.

Silloin henkilöstömäärä oli myös pienempi ja hoitajien rintama tiukempi kuin nyt.

---------

Totaalilakko, työsopimussuhteisissa paikoissa, sulkisi ne kokonaan.

Jos Tehy hoitaisi asian kunnolla, niin mukaan saisi myös liittoon kuulumattomia. Joissakin paikoissa jopa kaikki.

Siellä ei menisi töihin kuin ylihoitajat, koska ovat virkamiehiä.

Montako tuntia luulisitte HUS:n kestävän että korotukset tulisi ?

[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 03.10.07 - klo:15:52


Olen ollut lähes kuusi vuotta määräaikaisena työntekijänä, ilman että määräyskirjani olisi katkenut.

Tarkista nyt vielä Tehyn juristilta tuo työtaisteluasia, mutta sen voin kyllä sanoa ihan suoraan, että noin pitkällä määräaikaisuudella sinut katsotaan jo suoraan vakituiseksi työntekijäksi, huolimatta siitä, oliko sopimuksessa määräaikainen vaiko ei. Ilmeisimmin sopimuksia on yli kolme, joka itsessään jo vaikuttaa asiaan sinulle myönteisellä tavalla, samoin tuo aika. Työsuhteen määräaikaisuus on oltava perusteltavissa, joten olisi mielenkiintoista kuulla työpaikkasi johdon perustelut tuollaiselle määräaikaisuudelle...

Noin pitkä sijaisuus katsotaan pääsääntöisesti vakituiseksi, jos on työsopimussuhteessa. Virkasuhteessakin olevien kohdalla on asia muuttunut, mutta en nyt muista milloin. Eli kannattaa tarkistaa tuo asia työtaistelun jälkeen.

Jos siis seuraava sopimus ei ole vakituinen (toistaiseksi voimassa oleva)

Onko muuten kyseessä oikeasti määräyskirja (virkasuhde) vai työsopimus ?

Tarkista mitä siinä paperissa lukee, ei sitä mitä työpaikan mutuna liikkuu.

Omallakin työpaikalla monet puhuu vielä virasta, vaikka kaikki HUS hoitajat on ollut vuoden 2002 alkupuolelta työsopimussuhteessa, ei virkamiehiä.

En laske ylihoitajia hoitajiksi, mainittakoon näin väärin käsitysten välttämiseksi. Kun kirjoitin että kaikki hoitajat (HUS:ssa).

Määräaikaisessa työsuhteessa olevien kohdalla irtisanoutumisen määrää sopimus ja sen ehdot.

Jos sopimuksessa ei ole mainintaa irtisanomisesta, niin silloin ei voi kesken sopimuksen irtisanoa itseään (paitsi lain mukaisin syin). Ellei sitten sopimus ole ollut voimassa viisi vuotta (korjattu, oli ensin väärin (kaksi )), minkä jälkeen voi irtisanoa itsensä, vaikka sopimusta olisi vielä kymmeneksi vuodeksi. Siis samalla sopimuksella.

Jos sopimuksessa on maininta irtisanoutumiselle, niin noudatetaan niitä ehtoja, ellei ne riko tuota kahden vuoden lain määräämää rajaa. Sen jälkeen irtisanomisajat riippuu laista.

[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 03.10.07 - klo:16:04


Ei tässä sen kummempaa lainopillista tietämystä tarvitse. Kunhan tietää vain mitkä ovat laillisia työtaistelumuotoja ja milloin niitä saa käyttää.  8)

Tuo on valitettavasti yleinen virhe, mitä erityisesti Tehy on noudattanut.

Tämän kertaisen lakon osalta jää nähtäväksi osaako edes käyttää tehokasta lakkoasetta (täyslakko), joka on ensi kertaa mahdollinen hoitajilla. Tai on ollut muutaman vuoden, mutta on menty tekemään surkeita sopimuksia.

Tärkeintä on tietää tehokkaat lakkoaseet ja käyttää niitä.

Nössöilemällä tulee turpaan, samoin kuin tyhjillä uhkauksilla.

Tehottomilla keinoilla lakko kestää kauan ja maksaa jäsenille, mikä rikkoo rivit.

Pitkäkestoinen lakko on myös työnantajan etu, niinkuin 1995. Säästävät merkittävästi rahaa palkkakulujen pienentyessä.

Pitkäkestoiseen lakkoon en usko saavan avuksi liittoon kuulumattomiakaan.

HUS:n sulkemiseen taas saisi. Kukaan ei menisi töihin, niin korotusrahat löytyisi äkkiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 489
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

BM:lle + muille skeptikoille sanoisin että malttakaa mielenne, odotetaan rauhassa ensi tiistaita ja katsotaan mitä Tehyn valtuusto päättää asiassa. Minä uskon että sieltä on tulossa hyvä, viisas ja tarkkaan harkittu päätös, jonka mukaan me jäsenet sitten toimimme ja saamme asiamme ajettua tehokkaasti läpi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noin radikaali toimenpide ei kertakaikkiaan istu tähän maahan ja tuohon "kutsumusammatissa" olevaan -mies rahallisesti hyvissä hommissa- enemmistöön.

Oliski rikas mies ni mikäs hätä tässä olis  8)

Molemmat ollaan tehyläisiä ja mitä enemmän luen joukkoirtisanoutumisen puolesta kirjoitettuja viestejä niin sitä enemmän se alkaa houkuttaa. Ja en kyllä todella uskonut että nopeasti saataisiin ammattimaista työvoimaa ulkomailta niin paljon. Mä vain ikuinen pessimisti tän alan palkankorotuksen suhteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mukavasti tämä asia ihmisiä puhuttaa. BlasterMaster tässä nyt vähän mietityttää.... miksi ihmisellä joka noin paljon tietää selkeitä faktoja on noin väärä kuva joukkoirtisanoutumisesta?

Se on ihan listattuna sallitujen työtaistelutoimenpiteiden joukossa ja sitä tapahtumaa säätelee selkeät lait. Se ei ole yleisesti käytössä koska monilla aloilla on työnantajan mahdollista katsoa löytääkö se tilalle uudet tekijät. MB, hoitajia ei ole edes nyt menossa vapaisiin työpaikkoihin joten mistä sairaalat tekee uudet(kokeneet) hoitajat esim. ensiapuun, synnärille, leikkaussaleihin jne. Ei todellakaan mistään. Yhtälö on täysin mahdoton valtiolle ja kunnille. Ratkaisu on äärimmäinen mutta nopein ja samalla potilaat kärsivät vähiten. ....Katainen hiekkalaatikko kavereineen eniten. :(

___________________________________________

Paljon melua tyhjästä

___________________________________________

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

BM, olet selkeästikin lukenut tarpeellsia kirjoja, mutta et kokonaan. Lue nyt kiltisti ne loputkin pykälät ja avaudu vasta sitten. Joukkoirtisanoutuminen on laillinen työtaistelutoimenpide eikä muuksi muutu.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta hei, kertokaa te "en missään nimessä" -kohtaa äänestäneet miksi ette olisi valmis joukkoirtisanoutumiseen. Siis onko muitakin syitä kuin se, että kuulutte SuPeriin tai JHL:oon ja asia ei koske teitä.  ;D

mä laitoin "en missään nimessä kohtaan" mulla on määräaikainen työsopimus 31.12 saakka, teen täyttä listaa ja saan sairaanhoitajan palkan. Jos nyt irtisanon itseni niin olen aivan varma ettei työni jatku samanlaisena vuodenvaihteen jälkeen kun tulevat uudet sopimukset. Meillä esim on töissä tehyyn kuulumaton sh joka tekee vajaata listaa ph:n palkalla, musta tuntuu vaan et meidän työt vaihtuis päittäin kun uudet sopparit tulee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta hei, kertokaa te "en missään nimessä" -kohtaa äänestäneet miksi ette olisi valmis joukkoirtisanoutumiseen. Siis onko muitakin syitä kuin se, että kuulutte SuPeriin tai JHL:oon ja asia ei koske teitä.  ;D

mä laitoin "en missään nimessä kohtaan" mulla on määräaikainen työsopimus 31.12 saakka, teen täyttä listaa ja saan sairaanhoitajan palkan. Jos nyt irtisanon itseni niin olen aivan varma ettei työni jatku samanlaisena vuodenvaihteen jälkeen kun tulevat uudet sopimukset. Meillä esim on töissä tehyyn kuulumaton sh joka tekee vajaata listaa ph:n palkalla, musta tuntuu vaan et meidän työt vaihtuis päittäin kun uudet sopparit tulee.

Rohkee olet kun teet elämääsi loppuajan koskevia päätöksiä "musta tuntuu" -periaatteella. Kuten jo noin tuhat tai sata kertaa todettu, työtaistelu missään muodoissa ei vaikuta työsopimuksen pitävyyteen. 

Jos oikeasti sinun työnantajasi ajattelee kuten sinä luulet sen ajattelevan, nosta kytkintä ja vaihda työpaikkaa. Vaihtoehtoja on.

Ja miksi ihmeessä, OI MIKSI IHMEESSÄ, joku sh tekee ph palkalla töitä? Piiskaa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta hei, kertokaa te "en missään nimessä" -kohtaa äänestäneet miksi ette olisi valmis joukkoirtisanoutumiseen. Siis onko muitakin syitä kuin se, että kuulutte SuPeriin tai JHL:oon ja asia ei koske teitä.  ;D

mä laitoin "en missään nimessä kohtaan" mulla on määräaikainen työsopimus 31.12 saakka, teen täyttä listaa ja saan sairaanhoitajan palkan. Jos nyt irtisanon itseni niin olen aivan varma ettei työni jatku samanlaisena vuodenvaihteen jälkeen kun tulevat uudet sopimukset. Meillä esim on töissä tehyyn kuulumaton sh joka tekee vajaata listaa ph:n palkalla, musta tuntuu vaan et meidän työt vaihtuis päittäin kun uudet sopparit tulee. 

Rohkee olet kun teet elämääsi loppuajan koskevia päätöksiä "musta tuntuu" -periaatteella. Kuten jo noin tuhat tai sata kertaa todettu, työtaistelu missään muodoissa ei vaikuta työsopimuksen pitävyyteen. 

Jos oikeasti sinun työnantajasi ajattelee kuten sinä luulet sen ajattelevan, nosta kytkintä ja vaihda työpaikkaa. Vaihtoehtoja on.

Ja miksi ihmeessä, OI MIKSI IHMEESSÄ, joku sh tekee ph palkalla töitä? Piiskaa.

kai tehdä saa vaikka ilmatteeks jos haluaa  ;D tekee varmaan siks että viihtyy työpaikassa  ;D  mutta ei varmaan vastaankaan laittais jos pääsis sh:n paikalle, kun kerran koulutus on, nyt tekee ph:n töitä ph:n palkalla  Ja voi olla että siellä missä sä oot töissä on vaihtoehtoja, täällä niitä ei oo ja sinnekään en voi lähteä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mutta hei, kertokaa te "en missään nimessä" -kohtaa äänestäneet miksi ette olisi valmis joukkoirtisanoutumiseen. Siis onko muitakin syitä kuin se, että kuulutte SuPeriin tai JHL:oon ja asia ei koske teitä.  ;D

mä laitoin "en missään nimessä kohtaan" mulla on määräaikainen työsopimus 31.12 saakka, teen täyttä listaa ja saan sairaanhoitajan palkan. Jos nyt irtisanon itseni niin olen aivan varma ettei työni jatku samanlaisena vuodenvaihteen jälkeen kun tulevat uudet sopimukset.

Jos nyt ihan tarkkoja ollaan, niin sinähän et voi itseäsi sanoakaan irti, koska sinulla on määräaikainen työsopimus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin, täällä liikkuu taas musta tuntuu -tietoa.

A) Joukkoirtisanoutuminen sopimuksettomassa tilassa on laillinen työtaistelukeino

    Ja kun se lähtee järjestöstä ja kohdistuu työehtosopimukseen. Tällöin yksittäinen jäsen ei  ole vastuussa.

cool.png Työtaistelukeinona alalla, jossa ammatinharjoittamislaki velvoittaa suojelemaan henkiä (lue: suojelutyövelvoite), joukkoirtisanoutuminen on tehokkain keino vauhdittaa neuvotteluiden käyntiä ja omien tavoitteiden saavuttamista.

C) Pelkkä uhka riittää, joukko on voimaa. Vai voiko joku väittää, että esim. 10 000 koulutetun terveydenhuoltohenkilöstön irtisanoutumisen uhatessa, alkaa KT:lla olemaan halua neuvotella ja joutuin. Mahdollisuus siitä, että em. määrä henkilökuntaa poistuisi terveydenhuoltoalalta, ajaisi tämän maan terveydenhuoltojärjestelmän sellaiseen kriisiin, josta ei olisi ulospääsyä.

D) Jokainen itseään eli jäsenistöään kunnioittava liitto tekisi vain ja ainoastaan sellaisen lakonlopetussopimuksen, jolla jokainen joka työtaistelutoimenpiteen vuoksi on irtisanoutunut, otettaisiin samaan työhön missä ollutkin, ilman että tulisi katkosta työsuhteeseen tai ansaittuihin etuihin.

Eli sinulle joka haluat hämmentää mutu-tiedollasi, älä vaivaudu. Ota selvää asioista.

Me emme taivu ja vaan hoidamme palkkauksen kuntoon.

Rinta rinnan marssimme.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Me emme taivu ja vaan hoidamme palkkauksen kuntoon.

YHTÄLÄISYYSMERKIT!

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse en osaa vetää näistä kommenteista kuin yhden ainoan johtopäätöksen...

Näin....

Näin?

Jälleen kerran en ymmärrä pointtiasi.  ;D

Päätelmä on siis se, että ensi tiistaina Tehyn valtuusto tulee tekemään päätöksen siitä, että työtaistelumuotona on joukkoirtisanoutuminen. Ainakin näin toivon. Mutta se nähdään ensi tiistaina.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Hoitajan (työsopimussuhteessa) pitää itse irtisanoa itsensä, ammattiliitto ei voi sitä tehdä.

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää ?

Suomessa on kovin harva asia, joita ei voi valtakirjalla tehdä, irtisanoutuminen ei ole yksi niistä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No niin, täällä liikkuu taas musta tuntuu -tietoa.

Niinpä...

A) Joukkoirtisanoutuminen sopimuksettomassa tilassa on laillinen työtaistelukeino

    Ja kun se lähtee järjestöstä ja kohdistuu työehtosopimukseen. Tällöin yksittäinen jäsen ei  ole vastuussa.

Työsopimussuhteessa (tai virkasuhteessakaan) olevia ei voi liitto irtisanoa työpaikoistaan, työntekijän pitää itse irtisanoa itsensä. Työsopimuslaki ei lakkaa olemasta voimassa, vaikka työehtosopimus ei olekaan.

Tietysti voi uhkailla että meidän liiton jäsenet irtisanoutuu ellei palkka nouse...

Paitsi jos on virkasuhteisista hoitajista kysymys, niin kuin muistaakseni joku mainitsi ainakin vielä kainuussa olevan.

Heidän kohdalla liitto rikkoisi lakia uhatessaan joukkoirtisanoutumisella.

Kunnallinen virkaehtosopimuslaki Luku 3 ja  § 8 määrää ettei muuhun työtaistelutoimenpiteeseen saa ryhtyä kuin lakkoon ja työsulkuun.

Lain voimassaolo ei ole kiinni siitä onko sopimukseton tila vai ei.

cool.png Työtaistelukeinona alalla, jossa ammatinharjoittamislaki velvoittaa suojelemaan henkiä (lue: suojelutyövelvoite), joukkoirtisanoutuminen on tehokkain keino vauhdittaa neuvotteluiden käyntiä ja omien tavoitteiden saavuttamista.

Mistä tuon lain löytää ?

Ei ole finlexissä.

Kunnan ja valtion virkaehtosopimuslait määrää että:

virkamiehen on annettava suojelutyötä. (Kunnallinen virkaehtosopimuslaki Luku 3 ja  § 12, valtiollisessa pykälä 11)

Mikään lainsäädäntö ei määrää että työsopimussuhteessa oleva työntekijä olisi velvollinen suojelutyöhön lakon aikana.

Jos esittää missä laissa kyseinen määräys on, niin sitten uskon, ensin tarkistettuani että ehto kanssa on. Eikä pelkkä kuvitelma sellaisesta ehdosta.

Siihen asti, en näe mitään järkeä muussa kuin täydellisessä lakossa, erityisesti niissä paikoissa missä on työsopimussuhteet. Virkasuhteisilla paikoilla tehtäisiin täsmälakkoja, koska olisi velvollisuus suojelutyöhön.

C) Pelkkä uhka riittää, joukko on voimaa.

Joo-o.

Uhka riittää kyllä, antamaan uhkailijasta kuvan täydellisenä idioottina. Tietysti siinä odotellessa samalla tuhlataan rahaa lakon ylläpitona osittaisena, niin ennen.

Ei riittänyt uhkaaminen lääkäreillä, piti useiden lääkäreiden irtisanoa itsensä että työnantaja halusi tehdä sopimuksen.

Eikä he olleet ketä vaan, muistaakseni siinä oli operatiivista huippuammattilaista niin ettei heitä olisi pystytty kaikkia korvaamaan kovin äkkiä. Olisi tullut kuolleita kun ei olisi leikattu ohitusleikkauksia yms.

Vai voiko joku väittää, että esim. 10 000 koulutetun terveydenhuoltohenkilöstön irtisanoutumisen uhatessa, alkaa KT:lla olemaan halua neuvotella ja joutuin. Mahdollisuus siitä, että em. määrä henkilökuntaa poistuisi terveydenhuoltoalalta, ajaisi tämän maan terveydenhuoltojärjestelmän sellaiseen kriisiin, josta ei olisi ulospääsyä.

Kuten yllä mainitsin ei se uhka mitään vaikuta. Pitää irtisanoa.

Ja kun 10 000 irtisanoo itsensä, niin sen teho on hieman eri, kuin jos 100 korvaamatonta irtisanoo itsensä.

Jokainen maalaisjärjellä varustettu ettei ne 10 000 voi olla kovin kauaa ilman töitä. Suuri osa tulisi äkkiä takaisin töihin, kun laskut olisi maksamatta.

Tuollaiselle määrälle ei löytyisi töitä muilta aloilta tarpeeksi äkkiä, eikä pystyisi ulkomaillekaan kaikki lähtemään.

Jos 10 000 uhkaisi niin todellisuudessa irtisanoutuisi huomattavasti pienempi määrä.

Heistäkin suuri osa haluaisi takaisin, kun ne laskut painaa. Ilman etukäteissuunnittelua ei ulkomaille ehtisi ennen talousvaikeuksia ja silloin sitten menisi / olisi jo mennyt joka tapauksessa.

"Hyvässä" tapauksessa muille aloille siirtyisi noin tuhat (1000) hoitajaa.

Palaamatta jäisi satoja, useitakin, mutta vaikutus olisi sama kuin tämän kesän aikana ulkomaille lähteneillä. Onko työnantaja yrittänyt houkutella jäämään ? Ei

D) Jokainen itseään eli jäsenistöään kunnioittava liitto tekisi vain ja ainoastaan sellaisen lakonlopetussopimuksen, jolla jokainen joka työtaistelutoimenpiteen vuoksi on irtisanoutunut, otettaisiin samaan työhön missä ollutkin, ilman että tulisi katkosta työsuhteeseen tai ansaittuihin etuihin.

Tuollainen ehto edellyttäisi ettei kenenkään irtisanomisaika olisi loppunut. Jos irtisanomisaika on täysi, niin heidän kanssaan pitää tehdä uusi sopimus. Se ei ole kiinni mistään työehtosopimuksista, vaan laista. Jos työsuhde / virkasuhde on päättynyt niin se on päättynyt.

Me emme taivu ja vaan hoidamme palkkauksen kuntoon.

Toivotaan toivotaan...[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 03.10.07 - klo:23:50


Hoitajan (työsopimussuhteessa) pitää itse irtisanoa itsensä, ammattiliitto ei voi sitä tehdä.

Suomessa on kovin harva asia, joita ei voi valtakirjalla tehdä, irtisanoutuminen ei ole yksi niistä.

Valtakirjalla ei voi antaa päätettäväksi irtisanotaanko vai ei.

Valtakirjalla voi antaa tehtäväksi ilmoittaa irtisanomisen työntekijän puolesta, mutta silloinkin pitää työntekijän allekirjoittaa irtisanomisilmoitus.

Eli pitää irtisanoutua, ei voi vain uhata muuta kuin puheissa.

Ja pitää olla työntekijä, ei saa olla virkasuhde. Kun puhutaan joukkoirtisanoutumisesta ja liiton saamasta valtakirjasta.

Laki kieltää joukkoirtisanoutumisen käyttämisen / uhkaamisen virkamiesten kohdalla.

Kunnallinen virkaehtosopimuslaki Luku 3 ja  § 8 määrää ettei muuhun työtaistelutoimenpiteeseen saa ryhtyä kuin lakkoon ja työsulkuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

..Työsopimuslaki ei lakkaa olemasta voimassa, vaikka työehtosopimus ei olekaan.

Tuota nimenomaista kohtaa on kompattava. Lakiin suoraan perustuva säädös tulee oikeuslähteiden hierarkiassa toki aina ennen

työehtosopimuksia, ellei samaisessa laissa erikseen ja nimenomaan säädetä poikkeamisoikeudesta työehtosopimuksen nojalla.

Ja näinhän ei työsopimuksen solmimiseen/syntymiseen ja purkamiseen/purkautumiseen liittyvissä lain minimiehdoissa tehdä..

Tuon estämättä voidaan aina sopia minimivaatimuksia (työntekijän kannalta) edullisemmista ehdoista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Leikattu tolkuton määrä tekstiä pois...

- Meinaatko sinä, että joukkoirtisanoutuminen on työtaistelumuotona käytettynä täsmälleen sama asia kuin työntekijän irtisanoutuminen vaikkapa siksi, että työpaikan ruokalan ruoka on pahan makuista? Kun kyse on työtaistelusta, niin silloin asiat ovat hieman erilaisia. Esim. työtaistelun päättävään sopimukseen voi huoletta kirjata kohdan jossa jokaisen joukkoirtisanoutuneen työsuhde jatkuu ikään kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

- Uskotko vakavissasi, että Tehyssä ei olisi hyvin tarkkaan selvitetty joukkoirtisanoutumista koskevat lainsäädännöt ja keitä se tulisi koskemaan?

- Uskotko oikeasti, että se pieni joukko Tehyläisiä hoitajia joilla on virka romuttaa joukkoirtisanoutumisen käytön työtaistelutoimena?

- Uskotko oikeasti, että (kymmenien)tuhansien Tehyläisten joukkoirtisanoutuminen yliopisto- ja keskussairaaloista ei riittäisi pysäyttämään kunnallista terveydenhuoltoa?

- Kuinka pitkään uskoisit tilanteen tämän jälkeen kestävän ennen kuin Tehyä tyydyttävä sopimus saadaan aikaiseksi?

- Kestäisikö se niin pitkään, että lakkoavustuksilla (30-40 €/vrk) elävät työtaistelijat ajautuisivat konkurssiin?

- Uskotko, että valtiovalta ja kansalaiset antaisivat työnantajan mennä niin pitkälle, että Tehyläiset eivät oikeasti enää tulisikaan töihin vaan irtisanoutuminen konkretisoituisi?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu en näe kyllä mitenkään mahdollisena tilannetta että valtio ja kunnat tietää päivämäärän jolloin 10000 tehyläistä hoitajaa jää pois töistä ja huom. suunnitelluista paikoista esim. sydän, synnytys, ensiapu ja vielä sellaisista paikoista joissa järjestäytymis aste on suuri. Meinaatko BM että katainen ja sen hyväveli kaverit hoitaa sen ensimmäisen ambulanssi kyydin mikä meilahteen tulee?

Jos niin tekevät niin rikkovat kunnat lakia kun eivät ole järjestäneet terveydenhuoltoaan kuntoon lain vaatimalla tavalla. Ja tuo 10000 voi oikeasti olla vaikka 50000....

___________________________________________

Paljon melua tyhjästä

___________________________________________

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi hyvänen aika, kuinka tätäkin asiaa ollaan vatvottu!

Kaipa nyt jokaisella liitolla on omat lakimiehensä, jotka tietävät parhaiten näistä asioista, ja jotka ohjeistavat tehyläisiä lakon/joukkoirtisanomisen/uloskävelemisen/minkä tahansa suhteen?!

Jos käytetään joukkoirtisanomista, niin kyllähän lakimiehet käy läpi kaikki mahdolliset pykälät ja antavat meille neuvoja. Luotetaamme nyt niihin, tää juupas-eipäs keskustelu nyt ei johda mihinkään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voi hyvänen aika, kuinka tätäkin asiaa ollaan vatvottu!

Kaipa nyt jokaisella liitolla on omat lakimiehensä, jotka tietävät parhaiten näistä asioista, ja jotka ohjeistavat tehyläisiä lakon/joukkoirtisanomisen/uloskävelemisen/minkä tahansa suhteen?!

Jos käytetään joukkoirtisanomista, niin kyllähän lakimiehet käy läpi kaikki mahdolliset pykälät ja antavat meille neuvoja. Luotetaamme nyt niihin, tää juupas-eipäs keskustelu nyt ei johda mihinkään.

Totta!

Disinformaatiota ja mutu juttuja nämä on.

Silti kai sitä johonkin on jännityksensä purettava ennen seuraavaa virallista ilmoitusta 9.10.

___________________________________________

Paljon melua tyhjästä

___________________________________________

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

- Uskotko vakavissasi, että Tehyssä ei olisi hyvin tarkkaan selvitetty joukkoirtisanoutumista koskevat lainsäädännöt ja keitä se tulisi koskemaan?

Työpaikoilla ei noudateta työsuojelulainsäädäntöä, lepotaukojen ja raskaiden nostojen (potilaiden) jne kohdalla. Mitä Tehy ja sen lakimiehet on tehnyt ?

Juuri niin... kuinka hyvin ne pykälät hallitaan, kun ei noitakaan lain määräämiä asioita ole saatu edes aloitettua ajamaan.

Epäilen onko riittävää tietotaitoa ollut selvityksen teossa, jos oikeasti harkitsevat tuota keinoksi. Onko lisäksi mietitty sen vaikutuksia yksittäisen hoitajan tasolla.

- Uskotko oikeasti, että se pieni joukko Tehyläisiä hoitajia joilla on virka romuttaa joukkoirtisanoutumisen käytön työtaistelutoimena?

Kuinka pieni ? Itsekin olen olettanut suurimman osan olevan työsopimussuhteessa, mutta joku arvioi puolen olevan vielä virkasuhteessa.

- Uskotko oikeasti, että (kymmenien)tuhansien Tehyläisten joukkoirtisanoutuminen yliopisto- ja keskussairaaloista ei riittäisi pysäyttämään kunnallista terveydenhuoltoa?

Ei kyse ole minun uskosta, vaan siitä uskooko työnantaja heidän oikeasti irtisanoutuvan. He tarvitsisivat edelleen rahaa laskuihin, eli töitä. Tuollaiselle massalle ei löydy muita töitä kerralla tarpeeksi. Työnantajalla taas olisi koko irtisanomisaika varaa pelata ja samalla pelko alkaisi kasvaa, valitettavasti, työntekijäpuolella että oma työ loppuu. Kummalla puolella kantti kestää tarpeeksi kovana ja kauan...

Jos oikeasti lähtevät töistä, niin pysähtyisi. Pitää vain muistaa taas että tuossa pitäisi tarkistaa jäsenistön työsopimukset, että irtisanoutuvat ovat samana päivänä viimeistä päivää töissä.

Onko määräaikainen, jonka sopimuksessa kielletään irtisanoutuminen kesken kaiken.

Onko ollut töissä max viisi vuotta, kahden viikon irtisanomisaika, vaiko yli viisi vuotta, kuukauden irtisanomisaika.

- Uskotko, että valtiovalta ja kansalaiset antaisivat työnantajan mennä niin pitkälle, että Tehyläiset eivät oikeasti enää tulisikaan töihin vaan irtisanoutuminen konkretisoituisi?

Tuohon voi sanoa, että valitettavasti rahakirstun päällä istuu lupauksiensa syöjä, jonka mielestä pitäisi nuolla hänen saappaansa kun on armollisena antanut niiiiiin suuren avustuksen palkan maksuun.

Eduskunnan johto piti kylläkin tuota vastaavan suuruisten kirjeiden lähettämistä kansanedustajille lähinnä... kai solvauksena ? summa kun oli niin pieni.

Sanoiko ne jotenkin että tuo oli sopimatonta tai sinne päin. Olisi kai pitänyt lähettää enemmän...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä menee toistamiseksi ja jankuttamiseksi. Ensi tiistaina tämäkin asia onneksi selviää.  :P[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 04.10.07 - klo:07:09


Suojelutyöhön vetoaminen on muutenkin mukavaa puuhaa, kun viimeksi tänään HUS:n varatoimitusjohtaja totesi Maikkarin uutisissa, että potillaat voivat huoletta hakeutua erikoissairaanhoitoon myös lakon aikana ja potilasturvallisuudessa ei ole mitään ongelmaa.

Mä näin jonkun vastaavan spotin. Siinä HUS päällikkö selitti missä ja kuka tekee töitä lakon aikana. Tuntui olevan siinä luulossa että se on hänen päätettävissään oleva asia.

Parhaillaan Husin toimitusjohtaja Kari Nenonen MTV3:n Huomenta Suomessa vakuutteli, että ihmiset voivat olla huoletta sillä kiireellinen hoito tarjotaan kaikille. Hän myös tiesi, että hoitajien lakosta tullee samanlainen kuin lääkärilakosta.

Mistähän se työnantaja tietää millainen työtaistelu on tulossa?  :P

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Parhaillaan Husin toimitusjohtaja Kari Nenonen MTV3:n Huomenta Suomessa vakuutteli, että ihmiset voivat olla huoletta sillä kiireellinen hoito tarjotaan kaikille. Hän myös tiesi, että hoitajien lakosta tullee samanlainen kuin lääkärilakosta.

Mistähän se työnantaja tietää millainen työtaistelu on tulossa?  :P

On se Nenonen viisas mies :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...