Jump to content
MAINOS

ambulanssi = taksi


Pärssinen

Recommended Posts

Kuinka usein tulee vastaan, että ihmiset tilaavat ambulanssin kuin taksin? Ovat sitten ihmeissään, kun ei heti lähdetäkään haluttuun määränpäähän, vaan sairaankuljettajat haluavat ensin mm. tutkia potilaan Ambulanssi on myös siitä kätevä, että1. sitä tilatessa ei tarvitse olla rahaa (eihän sitä ole, kun ne on juotu).2. Sen voidaan tilata keskellä yötä tuomaan pamia jne. suoraan kotiin (tai ainakin niin tunnutaan luulevan)3. sairaalassa / terkkarilla ei tarvitse jonottaa, kun menee ambulanssilla.4. ambulansilla pääsee suoraan erikoissairaanhoitoon (ta:lla kun eivät osaa hoitaa/ymmärrä juuri kyseisen potilaan sairauden hoitoa)....

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 122
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

USEIN. (Tosin vaan niiden keskuudessa jotka usein "tarvitsee" akuuttihoitoa. Kynnys siis laskee ja ampparia tilataan joka vaivaan.)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kohtalaisen hyvä lääke näille sankareille jotka toistuvasti käyttävät väärin sairaankuljetuksen palveluita on se että toimitetaan "potilas" poliisin hoiviin. Ei tietenkään ilman perusteita tuota voi tehdä, mutta yleensä niitäkin löytyy...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kuinka usein tulee vastaan, että ihmiset tilaavat ambulanssin kuin taksin? Ovat sitten ihmeissään, kun ei heti lähdetäkään haluttuun määränpäähän, vaan sairaankuljettajat haluavat ensin mm. tutkia potilaan Ambulanssi on myös siitä kätevä, että1. sitä tilatessa ei tarvitse olla rahaa (eihän sitä ole, kun ne on juotu).2. Sen voidaan tilata keskellä yötä tuomaan pamia jne. suoraan kotiin (tai ainakin niin tunnutaan luulevan)3. sairaalassa / terkkarilla ei tarvitse jonottaa, kun menee ambulanssilla.4. ambulansilla pääsee suoraan erikoissairaanhoitoon (ta:lla kun eivät osaa hoitaa/ymmärrä juuri kyseisen potilaan sairauden hoitoa)....
Vähintään kerran vuorossa johonkin noista törmää, yleensä tosin useamminkin kuin kerran. Ehkä yleisin noista on se, että "mulla ei ole varaa mennä millään muulla kuin ambulanssilla." Ja tyhjistä pulloista saisi tonnin...  Mutta sehän onkin sairaus.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kohtalaisen hyvä lääke näille sankareille jotka toistuvasti käyttävät väärin sairaankuljetuksen palveluita on se että toimitetaan "potilas" poliisin hoiviin. Ei tietenkään ilman perusteita tuota voi tehdä, mutta yleensä niitäkin löytyy...
Niin, tai sitten polin hoitajat kuittaa että sairaankuljetusta ei ois tarvittu. Vai onko niis lapuis vielä sellanen vaihtoehto? Mä ainakin v-mäisenä tein joskus noin, kun tultiin tikku varpaassa ambulanssilla. Oppipahan, kun joutu maksaan täyden hinnan koko kyydistä. Toi ei tietty päde noihin alkkiksiin... fattahan ne maksaa niiden laskut.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, tai sitten polin hoitajat kuittaa että sairaankuljetusta ei ois tarvittu. Vai onko niis lapuis vielä sellanen vaihtoehto? Mä ainakin v-mäisenä tein joskus noin, kun tultiin tikku varpaassa ambulanssilla. Oppipahan, kun joutu maksaan täyden hinnan koko kyydistä. Toi ei tietty päde noihin alkkiksiin... fattahan ne maksaa niiden laskut.
Onhan niissä se kohta johon ruksataan mikäli ambulanssikyyti on aiheellinen. Ainakin täällä pk-seudulla se ruksitetaan jokaiselle jolla on kahden sentin haava päässä joka ambulanssikyydin on itselleen saanut soitettua. Aivan käsittämätöntä on polin henkilökunnan hyväksyä ambulanssikyyti tarpeelliseksi jokaiselle automaattisesti. Onko se pieni haava päässä tai kolme kuukautta samanlaisena ollut mahakipu oikeita syitä tulla ambulanssikyydillä sairaalaan? Ei sellainen toiminta ainakaan vähennä ambulanssin käyttöä taksina. Toki valtaosa näistä naarmuotsaisista äksätään kohteessa, mutta helppoja keikkojahan ne on roudata sairaalaan jos sieltä leiman saa lappuun ja nimmarin. :)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan niissä se kohta johon ruksataan mikäli ambulanssikyyti on aiheellinen
Sama pätee taksilappujen kirjoittamiseen, mä ainakin olen kieltäytynyt muutamassa tapauksessa niitä kirjoittamasta. Potilaat luulee että ne pääsee sitten ilmaseks taksilla kun hoitaja sen kirjoittaa. No, taksi saa sitten periä omavastuuosuutta sossusta. Niin varmaan myös ambulanssit. >:)

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan käsittämätöntä on polin henkilökunnan hyväksyä ambulanssikyyti tarpeelliseksi jokaiselle automaattisesti. Onko se pieni haava päässä tai kolme kuukautta samanlaisena ollut mahakipu oikeita syitä tulla ambulanssikyydillä sairaalaan?

Tottahan toi on, mutta mikähän tappelu siitä tulis lanssikuljettajien kanssa kun sen jättäs ruksimatta. Kyseenalaistatpa mitä tahansa niin sota on valmis. Jos ei tappelua, niin ku**pään maine ainakin kasvais. Se nyt ei tosin olis mitään uutta :)

Oikeesti, se kuljettamatta jättämispäätös pitäs tehdä siellä kohteessa eikä sairaalassa. Jotain vastuuta lanssillekkin. Joo tiedän että joskus isäntä määrää kuljettamaan kaikki tms, mutta silti. Ne X-4/X-5 koodit on siellä ihan tarkotuksella. Hätäkeskuksenkaan ei tarvitse lähettää joka ikiselle pyytäjälle autoa, eikä kaikkia todellakaan ole velvollisuutta kuljettaa.

Niin, tai sitten polin hoitajat kuittaa että sairaankuljetusta ei ois tarvittu. Vai onko niis lapuis vielä sellanen vaihtoehto? Mä ainakin v-mäisenä tein joskus noin, kun tultiin tikku varpaassa ambulanssilla. Oppipahan, kun joutu maksaan täyden hinnan koko kyydistä. T

Joutuuko poka maksamaan sen kyydin jos sen ruksii? Tota en tiennyt. Jos toi pitää paikkaansa, rupean harrastamaan sitä erittäin aktiivisesti  :D
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No kyllähän mua varmaan välillä pidettiin vittumaisena ämmänä kun en kiltisti kuitannut. Mutta musta jos poka on ns. normaali ja tulee omin jaloin kävellen 3 kk jatkuneen pikkuvaivan takia lanssilla, se saa kyllä luvan sitten maksaa täyden hinnan kun on käyttäny lanssii taksina. Sinäkin aikana ois voitu hoitaa joku sairaalasiirto joka on oottanu 5 tuntii kyytiä.Itte kun lanssissa olin, en koskaan inhaloinu palkokasveja jos hoitaja ei kuitannu. Meilläkin oli yhdessä vaiheessa sellanen "sääntö" ettei ketään saanu jättää kulettamatta, että firma sai rahansa pois.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itte kun lanssissa olin, en koskaan inhaloinu palkokasveja jos hoitaja ei kuitannu.

Ok, mutta jos sinä olet arvioinut että poka sen kyydin tarvitsee, niin mikä minä olen sanomaan että se ei sitä tarvitse? Kyllä sen verran pitää kollegan arviota kunnioittaa. Ensin hätäkeskus arvioi tarvitseeko poka auton ja sitten sairaankuljetus arvioi tarvitseeko kuljetusta vai ei. Niinhän sen pitäs mennä.

On se vähän veemäistä sekin että jättää sen äxsäämisen polin hoitajalle. Sinä aikana ois voinu kyysätä jotain oikeasti sitä tarvitsevaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä mä kunnioittaisinkin, mutta valitettavan usein tuli polille ihan bussikyydillä pärjääviä pokia lanssilla. Ja kun tietää että niille autoille ois parempaakin käyttöö, pisti vähän veetuttamaan. Landella on toinen juttu, mutta täällä pääkaupungissa systeemi sucks.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No en tiedä... tai sitten maaseudulla on systeemit muuttuneet. Tosin siitä nyt on *kröhöm* :) pari vuotta kun mä landella olin lanssissa. Siellä eivät ainakaan soittaneet muuta kun hengen hädässä. Mutta ehkä se on tää uusavuttomien sukupolvi, joka tarvii kohta apua pers*** pyyhkimiseenkin.

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:- kyllä ne soittaa täällä landellakin, mm. silloin kun yhtäkkiä neljän promillen humalassa päätetäänkin että nyt just pitää mennä katkolle (= lämpöiseen puhtaaseen petiin vuodeosastolle ruuan ääreen). Lanssillahan sinne pitää päästä, eikö :)

sairaanhoidon sekatyöläinen

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, kyllähän noita tulee vastaan ihan liian usein - vähintään kerran vuorossa kuten Janne sanoi. Turhauttavaa.Moni on ihan ihmeissään kun esim. verenpainetta lähtee mittaamaan kohteessa.Onhan se totta että ne vie resursseja, mutta jos on isolla yksityisellä kuljetusfirmalla töissä, niin harvoin mä olen jaksanut kunnolla tapella niiden potilaiden kanssa siitä kuljetuksesta. Pääsee paljon helpommalla kun vie sen potilaan. Tosin nehän kuvittelee pääsevänsä heti esh:n piiriin, ja tässä tietenkin tulee rajoitettua. Mä olen usein tehnyt niin, että selitän systeemin ja sen ettei rouva/herra nyt tarvitse ambulanssin kyytiä ja sitten annan vaihtoehdon - joko kuljetus paikalliselle TA:lle tai sitten voi jäädä kotiin.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aivan käsittämätöntä on polin henkilökunnan hyväksyä ambulanssikyyti tarpeelliseksi jokaiselle automaattisesti. Onko se pieni haava päässä tai kolme kuukautta samanlaisena ollut mahakipu oikeita syitä tulla ambulanssikyydillä sairaalaan? Ei sellainen toiminta ainakaan vähennä ambulanssin käyttöä taksina. Toki valtaosa näistä naarmuotsaisista äksätään kohteessa, mutta helppoja keikkojahan ne on roudata sairaalaan jos sieltä leiman saa lappuun ja nimmarin. ;D
Harmi kun eiliset "taitavat ja parhaimmasta päästä olevat sairaankujettajat" EIVÄT TÄTÄ EILEN ymmärtäneet!2 viimeisen viikon aikana on tullut muutamien sairaankujettajien, nimenomaan SAIRAANkuljettajien kanssa vääntöä potilaan hoidosta ja yksi keissi menee eteenpäin(ehkä,"hyväveli" järjestelmä toimii hyvin!), mutta kun ollaan pikkupaikkakunnalla...

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, tai sitten polin hoitajat kuittaa että sairaankuljetusta ei ois tarvittu. Vai onko niis lapuis vielä sellanen vaihtoehto? Mä ainakin v-mäisenä tein joskus noin, kun tultiin tikku varpaassa ambulanssilla. Oppipahan, kun joutu maksaan täyden hinnan koko kyydistä. T
Joutuuko poka maksamaan sen kyydin jos sen ruksii? Tota en tiennyt. Jos toi pitää paikkaansa, rupean harrastamaan sitä erittäin aktiivisesti  ;D
Eiks siitä yks HES:n keikka päässyt ihan otsikoihin, kun eivät X:neet ja sairaalassa laitetti EI-ruksi.

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:- kyllä ne soittaa täällä landellakin, mm. silloin kun yhtäkkiä neljän promillen humalassa päätetäänkin että nyt just pitää mennä katkolle (= lämpöiseen puhtaaseen petiin vuodeosastolle ruuan ääreen). Lanssillahan sinne pitää päästä, eikö *nolona*
Just taas eilen(onko tää jo toistoa ;D ) tulee naapurikunnan autolla ja puhaltaa 3.4prom ja ihmettelee ettei nyt pääse katkolle!!! Jospa se on tänään siellä...Kuka tietää mikä saa olla promillemäärä, ennenkuin otetaan osastolle? Ihan vaan ettei tule niitä ylimääräisiä kyytejä!

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tottahan se on, että kaiken maailman nyyttejä sitä ajellaankin. Toisaalta täytyy muistaa myös se, että tilanne siellä kohteessa on hyvinkin erilainen kuin TK:n tai polin ovella. Kuinka moni täälläkin olisi valmis jättämään sen asiakkaan sinne ojaan tai vaikkapa kotiinsa makaamaan kun jalat ei väkijuoman takia kanna, promillet taivaissa ja täytyisi jättää yksin, eikä Poliisi ota suojiinsa kun syy on "pelkkä humala"? Pienillä paikkakunnilla joissa yleensä julkiset kulkemisetkinkin hankalia ei mummeleita voi noin vaan jättää torppaansa tyyliin; "hakeutukaapa lääkäriin". Aivan eriasia onkin sitten nämä uusavuttomat pellet. Yxkin selitti ihan pokkana että ei ymmärrä näitä asioita kun on Stadista! Työparin kanssa todettiin vaan tyynesti, että niinhän mekin olemme, ihan syntyperäisiä vieläpä... Ymmärtääkseni hommeli kulkee siten, että kunnat joissa äksät kuuluvat valmiuskorvauksen piiriin, myös nämä laput joihin polilla laitetaan "ei korvausta", menee samaan äksä maksuun. Toki saattaa, ja varmaan onkin eri käytäntöjä. Kaiken kaikkiaan älytöntä on se, että Kela on tavallaan siirtänyt valvontaansa potilaan vastaanottavalle laitokselle, jossa kuitenkin lääkäri joka tapauksessa tutkii potilaan, mutta vastaavasti tilanteessa jossa potilaan pitäisi kotiutua eikä taxi kyytiä saada, tilaillaan lanssi ja kirjoitellaan Kela lappu raksilla "ambulanssi", vaikka potilas olisi tullut lääkäriin omilla kyydeillä... Käynti lääkärissä siis toi sairauden ja kivun, kun ei enää omilla pääse kotio. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan niissä se kohta johon ruksataan mikäli ambulanssikyyti on aiheellinen
Sama pätee taksilappujen kirjoittamiseen, mä ainakin olen kieltäytynyt muutamassa tapauksessa niitä kirjoittamasta. Potilaat luulee että ne pääsee sitten ilmaseks taksilla kun hoitaja sen kirjoittaa. No, taksi saa sitten periä omavastuuosuutta sossusta. Niin varmaan myös ambulanssit. >;D
pelastuslaitoksen kyytiä ei voida polilla käännyttää. joissakin todella harvoissa tapauksissa ollaan käännytetty.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...