Jump to content
MAINOS

Lävistyksistä on noussut hygieniakysymys sairaalatyössä


dino

Recommended Posts

Kasvoissa mulla ei tosiaan enää ole lävistyksiä, otti päähän jo siellä ravintolakoulussa kun joillekin opettajille ja ohjaajille kentällä oli pakkomielteenä aina pakottaa mut ottamaan se pikkunen nenäkoru pois  :- näiden asenteiden takia lähinnä nyt kyselinkin että mitä mieltä siellä leikkurissa voitas olla kun hygieniataso on kuitenkin niin korkea.. muuten ei sairaalassa työskenneltyäni ei ole kukaan mitään sanonut, harvahan sen huomaakaan :)

Cats know how we feel, they just don't care.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 207
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mites, mulla on läväri kulmassa, tuleekohan sanomista leikkurissa tästä?(seuraava harkka siel) Tuli vaan mieleen tosta kat-tin kielilävistyksestä... ;)

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pois mokomat sanon minä.

Hienosti perustelit kantasi.

Lävistyksillä ei ole mitään hygienian kanssa vasta-aiheista, niiden kieltäminen on vain imagokysymys. Meidän leikkurissa on läväreitä hoitajilla eikä niistä ole tullut mitään nokan koputtamista. Eihän kukaan esim. kaivele kulmaansa ja sitten tökkää sillä samalla sormella potilaan haavaa, tai esim. nuole lävistelyylä kielellään potilasta?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pois mokomat sanon minä.

Hienosti perustelit kantasi.

Lävistyksillä ei ole mitään hygienian kanssa vasta-aiheista, niiden kieltäminen on vain imagokysymys. Meidän leikkurissa on läväreitä hoitajilla eikä niistä ole tullut mitään nokan koputtamista. Eihän kukaan esim. kaivele kulmaansa ja sitten tökkää sillä samalla sormella potilaan haavaa, tai esim. nuole lävistelyylä kielellään potilasta?

Minä opiskelin puoli vuotta hygieniahoitajaksi ja huomasin jo koulutuksen alkuvaiheessa että olen aika kaukana näiden ihmisten toimintatavoista ja ajattelumaailmasta. Tuntui että kaikki pilkun n***sijat olivat hakeutuneet kurssille.

Kun tietää käytännön kentän ongelmat hygieniatasossa niin on mielestäni aika kaukaa haetulta nämä asiat. Meinasin todella lähtee kesken tunnin kotiin kun keskustelu oli hiusväritasolla ja kenkien hygienia tasolla.

Käytännössä kiireen vuoksi kun pelkän käsihygienian läpimeno on jo hakusessa niin ei ihme jos opit ei mene läpi kun asiat mihin kiinnitetään huomiota menee tuolla tasolla.

No minulla loppui koulut ja olen ihan tyytyväinen lopetuspäätökseen kun todellisuudessa haaveilen rakennekynsistä. Jospa terveydenhuollossa löytyy paikka tatuoidulle, rakennekynsistä haaveilevalle napakoru ihmiselle.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Nythän eduskunnan oikeusasiamies on sitten julkisesti kannanotossaan ärsyyntynyt mm. Turun ammatti-instituutin säännöstä, joka kieltää lävistysten käytön työtuntien aikana (mm. Taloussanomien nettisivut 1.9.2010). Kieltoa on perusteltu työturvallisuudella. Oikeusasiamies pitää kieltoja kuitenkin liian laajoina ja yleisinä.

Taloussanomissa referoidun kannanoton mukaan "Oppilaitoksen tulee turvallisuuden ohella ottaa huomioon myös opiskelijoiden muut perusoikeudet. Kiellolla puututaan lävistyskoruja käyttävien oppilaiden ulkonäköön ja siten rajoitetaan heidän yhdenvertaisuuttaan suhteessa niihin oppilaisiin, jotka eivät käytä tällaisia koruja. Lisäksi kielto rajoittaa heidän itsemääräämisoikeuttaan ja yksityisyyttään."

Oma mielipide: Siinäpä sitten lähtökohtia tatuointien ja lävistysten kieltämiselle. Yksilönvapauteen ei työpaikka tai oppilaitos voi puuttua kuin erittäin perustelluin syin. Ja perustelu ei voi pohjautua tunnepohjaiseen ihmisen ulkonäön leimaamiseen, vaan sen täytyy olla todella turvallisuuteen tai hygieniaan liittyvä perustelu, mieluiten konkreettisesti tutkitusti. Toivottavasti kannanotto muuttaa nyt suomalaista, yksilönoikeuksia perusteetta rajaavaa toimintatapaa - onhan tuota itsekin tullut oppilaitoksessa koettua määräyksiä, jotka eivät perustu lakiin, päinvastoin jopa rikkovat niitä.

Jos asian kääntää toisinpäin, työnantaja ei voi kieltää vaikka kynsien lakkaamista tai korujen käyttöä, ellei pysty osoittamaan niistä konkreettisesti esim. hygieniahaittaa. Käsissä oleva sormus on tunnistettu bakteeripesäkkeeksi, mutta kaula- tai korvakorut eivät välttämättä mitään pöpöjä asiakkaille kylvä. Jos pelätään, että asiakas tarttuu koruun, niin edelleen täytyy punnita työntekijän oikeus olla oma itsensä, työnantajan velvollisuus järjestää työntekijälle turvallinen työpaikka, sekä myös koruun takertuvan vastuu toiminnastaan. Keskeistä on kuitenkin mielivallan kieltäminen hiljalleen työpaikalla ja oppilaitoksissa - joku viikko sitten kuuntelin kiivasta keskustelua kynsilakan käytön kieltämisestä eräässä organisaatiossa. Siinähän sitä taas oli turvallisuus- ja hygieniariskiä kerrakseen - kyseisissä tehtävissä ei mitään merkitystä... Eli ihan täysin mielivaltaisesti johdettua touhua, joku pomo näki kynsilakassa punaista ja hänen takamuksennuolijansa tekivät muiden elämän helvetiksi. Täysin vailla järkeä ja lain perusteita moinen touhu.

Tämä oikeusasiamiehen kannanotto ei ilahduta joitain ihmisiä, mutta toivottavasti lopettaa yhden suomalaisen opiskelu- ja työelämän mielivaltaisen tarpeen puuttua lakiin perustumattomilla tavoilla ihmiseen ja hänen ulkonäköönsä. Valitettavasti osa erilaisen ulkonäön säikkyjistä lähtee kannanoton luettuaan kirmaamaan säädösten pariin, että löytyisi sitten joku laillinen tai muka-laillinen peruste käyttää sitä omaa valtaansa ja näkemystään muista ihmisistä. Erittäin hyvä, että tämä kannanotto nousi julkisuuteen. Seuraavan kerran kun joku alkaa inisemään kynsilakan tms. käytöstä jossain, hänellä ehkä välähtää, että hän saattaa syyllistyä aika raskaaseen tekoon ts. ihmisen syrjimiseen ulkonäön perusteella ja hänen identiteetinsä kieltämiseen.

Eduskunnan oikeusasiamiehen kannanotto netissä (pdf): http://www.eduskunta...IPPIFE}=PDF.pdf

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 vuotta myöhemmin...

Mikä mahtaisi olla käytäntö vertical labret -huulikorun kanssa (joka siis ei ole suussa, vaan kulkee huulen läpi ja on sen päällä)? Mahtaisiko riittää, että sen vaikka teippaisi tai laittaisi laastarin päälle vuoron ajaksi? Pois kun ei välttämättä voi ottaa ilman että lävistys umpeutuu.

Haluaisin nimittäin ottaa kyseisen lävistyksen, mutta mietin että rajaako se takuuvarmasti hoitajan ammatin pois tulevista uravaihtoehdoista?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä mahtaisi olla käytäntö vertical labret -huulikorun kanssa (joka siis ei ole suussa, vaan kulkee huulen läpi ja on sen päällä)? Mahtaisiko riittää, että sen vaikka teippaisi tai laittaisi laastarin päälle vuoron ajaksi? Pois kun ei välttämättä voi ottaa ilman että lävistys umpeutuu.

Haluaisin nimittäin ottaa kyseisen lävistyksen, mutta mietin että rajaako se takuuvarmasti hoitajan ammatin pois tulevista uravaihtoehdoista?

 

Kyllä tuollaisia on meidänkin osastolla, ihan leikkaussalityötäkin tekevillä. Tuossahan on ihan samat säännöt kuin muissakin, että ei sitten räplätä vuoronperään korua ja potilasta. Ja eihän niitä potilaiden haavoja suukotella terveeksi.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä mahtaisi olla käytäntö vertical labret -huulikorun kanssa (joka siis ei ole suussa, vaan kulkee huulen läpi ja on sen päällä)? Mahtaisiko riittää, että sen vaikka teippaisi tai laittaisi laastarin päälle vuoron ajaksi? Pois kun ei välttämättä voi ottaa ilman että lävistys umpeutuu.

Haluaisin nimittäin ottaa kyseisen lävistyksen, mutta mietin että rajaako se takuuvarmasti hoitajan ammatin pois tulevista uravaihtoehdoista?

Kyllä tuollaisia on meidänkin osastolla, ihan leikkaussalityötäkin tekevillä. Tuossahan on ihan samat säännöt kuin muissakin, että ei sitten räplätä vuoronperään korua ja potilasta. Ja eihän niitä potilaiden haavoja suukotella terveeksi.

Kiitos vastauksesta :) Ja noita korujahan ei ylipäätään kannata pahemmin hipelöidä, joten eipä tulisi mieleenkään niin tehdä hoitajana toimiessa.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljon mielipiteitä,ärsytyksen aiheita etc! Haluaisiko joku jakaa ajatuksia tyhmistä säännöistä työpaikoilla?? Teen lopputyöni hoitajan jaksamisesta työssään.

Juuri sinun ajatuksesi olisi minulle hyvin tärkeitä. Muuten rakastan työtäni, mutta nämä kaikenlaiset rajoitukset, säännöt yms väsyttävät.......

 

Kerro minulle sinun tarinasi marjut63@gmail.com, täydellisellä luottamuksella!! Sana on vapaa! Kiitos & kummarrus / niiaus!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: tadetski

Olen vasta lh-opiskelija, mutta koulussa painotettu ettei lävistyskoruja saa olla työssäoppimisessa eikä sitten jatkossa myöskään työelämässä. Jos ei ole valmis luopumaan niistä niin pitää miettiä onko edes valmis terveydenhuoltoalalle. Samoin on rakennekynnet ja kynsilakkakin kiellettyjen listalla. Sallittuja on ihan pienet nappikorvikset, mutta niidenkin kohdalla kannattaa harkita. Sormukset sekä kaulakorutkin kielletty. Koulun laboraatiotunneilla ei saa myöskään olla mitään koruja, ei kynsilakkaa, ei rakennekynsiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työskentelen psykiatrisessa sairaalassa jossa käytetään enemmän omia vaatteita. Meillä on kielletty hoitajilta salihousut, collegehousut ja shortsit. Myös maastohousut on kielletty. Totta mooses myös lävärit on kielletty.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä ainakin heti valmistuttuani menen jatko-opiskelemaan muulle alalle että saan käyttää töissä korujani, läväreitäni, tukkaani miten sattuu sekä toivottavasti myös omia vaatteitani. Valittavat asiakkaat koko ajan nenän alla sekä työtoverit samoin, kaikki kärpäset yhdellä iskulla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunnollisella terveydenhuollon ammattihenkilöllä ei näkyviä:

- lävistyksiä

- tatuointeja

- ruuhkatukkaa miehillä

- vihreää mohikaanitukkaa

ts. jotain sellaista, joilla saamme valtaväestön kauhistumaan...

Minulla on isoja tatuointeja ja on tullut vain positiivista palautetta..meitä tatuoituja valtaväestön kauhistuttajia on suomalaisista jo miljoona, joudut vaan tottumaan tähän ja hyväksymään ihmisten erilaisuuden..ymmärrän toki, että on vaikeata etteivät kaikki ole sellaisia kuin sinä :D

Ai, niin minulla on pitkät hiuksetkin ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Työskentelen psykiatrisessa sairaalassa jossa käytetään enemmän omia vaatteita. Meillä on kielletty hoitajilta salihousut, collegehousut ja shortsit. Myös maastohousut on kielletty. Totta mooses myös lävärit on kielletty.

 

Ai niin. Vaatetuksissa ei saa olla tekstejä joista voi provosoitua. Ei teksteissä saa olla myöskään kannanottoja. Paljain jaloin ei saisi myöskään olla vaan sukkia täytyy pitää työkengissä. Eihän näitä kukaan valvo, mutta aina välillä joku ylihoitaja nähdessään närkästyy jostain ja sitten kielletään taas lisää.

 

Muitaakseni tatuoinneistakin oli ohjeistusta, että olisi suositeltavaa käyttää pitkähihaista paitaa jos on käsivarsissa tatuointeja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni on käsissä tatuointeja sekä huulessa yksi lävistys ja työskentelen sairaalassa.Koskaan ei työpaikassa ole valitettu mitään mutta aikoinaan kun olin harjoittelussa,siellä tuntui että olen vastuuton opiskelija kun on lävistys ja tatuointeja.olen vain sanonut että se on oma ihoni ja omat kasvoni ja teen niille mitä haluan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Merkkari

Kasvolävistysten kielto perustuu siihen, että kasvojen alueen lävistykset eivät koskaan paranne kunnolla ja ovat siis infektioportti. Nämä kiellot ovat meidän hoitajien parhaaksi, näin minulle on perusteltu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä saa pitää lävistyksiä, itse kuitenkaan en pidä. Mielestäni sormuksen alla kantaa enemmän bakteereja mukana kuin esimerkiksi kulmakorussa, joten sormukset ja käsikorut/kellot ehdottomasti pois.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Paljon mielipiteitä,ärsytyksen aiheita etc! Haluaisiko joku jakaa ajatuksia tyhmistä säännöistä työpaikoilla?? Teen lopputyöni hoitajan jaksamisesta työssään.

Juuri sinun ajatuksesi olisi minulle hyvin tärkeitä. Muuten rakastan työtäni, mutta nämä kaikenlaiset rajoitukset, säännöt yms väsyttävät.......

 

Kerro minulle sinun tarinasi marjut63@gmail.com, täydellisellä luottamuksella!! Sana on vapaa! Kiitos & kummarrus / niiaus!!

 

Tähän tuli mieleen, että aikoinaan kun työpaikalla sai tauoilla tupakoida, niin minua nauratti se, että kun nämä tupakoitsijat menivät sauhuille, niin tupakoimattomat ei esimerkiksi kuitenkaan saanut vaikkapa käydä koneella lukemassa iltalehteä/käymässä facebookissa tms.. Eli jos et tupakoinut niin et myöskään saanut mihinkään "turhaan" käyttää tätä tupakan kestävää taukoa.Siitä tuli heti sanomista. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tatuointi!!!

Liittyy hygieniaan? Miten?

Aika on mennyt eteenpäin...mm hoitsujen hameista luovuttu ja metallisista kaarimaljoista.

Eteenpäin sano mummo lumessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hello Hoitsu

Ihan oikeasti tästä edes keskustellaan hoitajien kesken... Kyllähän jokainen hoitaja tietää ettei käsien pesu/desinfiointi onnistu, jos on sormukset ja kello kädessä... ja pöpöt leviääääääää! Lävistyksistä on ainakin selkeä ohje, ettei niitä tule hypistellä töissä ollessaan oli se lävistys sitten korvassa tai nenässä... On osalla kyllä aseptiikan opinnot unohtuneet pahasti. Enkä mie kyllä ymmärrä miten hoitajat saattavat mennä kotiin saastaisine sormuskenalusineen, jos eivät potilasturvallisuudesta välitäkkään!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Aino Knaapi

Käsihygienia ilman sormuksia ja käsikoruja on a ja o. Samoin se, ettei hypistele mitään kasvojen/pään aluetta oli läväri tai ei. Jos näitä noudattaa on ihan sama onko naamassa lävistyksiä. Näin oon ymmärtänyt. Vai onko oppi mennyt hukkaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kasvolävistysten kielto perustuu siihen, että kasvojen alueen lävistykset eivät koskaan paranne kunnolla ja ovat siis infektioportti.

Saisinko tähän jotain lähdetietoa myös? Väittäisin kyllä, että silmäkulmassani jo kymmenisen vuotta ollut lävistys on parantunut...

Isona minusta tulee kasanukkuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos lävistykset ja tatuoinnit on jollain lailla hygieniariski, niin miten on parran ja viiksien laita? Niissähän sitä vasta pöpöt viihtyy varsinkin nuhanenillä...  

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Totta, partaan jos mihin tarttuu kaikki mahdolliset pöpöt ja kuinka moni osaa olla sitäkään hiplaamatta työpäivän aikana.

 

Kuinka moni on ottanut esim. korvarei'iät työssäolon aikana? Kuinka paljon suurempi tulehdusriski on sairaalassa työskennellessä, kuin vaikka kaupan kassalla? Itse työskentelen leikkurissa ja nyt 10 vuotta edellisistä korviksista olisi hirmunen himo saada uudet rei'iät. Edelliset ei koskaan kunnolla parantuneet ja annoin siksi kasvaa umpeen, silloin en vielä ollut sairaalassa töissä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...