Jump to content
MAINOS

Lävistyksistä on noussut hygieniakysymys sairaalatyössä


dino

Recommended Posts

Meillä duunissa porukka viilettää letti auki,tuoksuen halvalle ruotsinlaivalta tuodulle parfyymille ja kynsilakkaa+pakkelia on ainakin kilo kynsissä ja naamassa.Kukaan ei vielä ole valitellut kenellekkään.Itse vain ihmettelen tuota parfymointia,mulle tulee jo terveenäkin paha olo niistä tuoksuista,kun olis ees sellasia kivoja tuoksuja  ::)

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 207
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Meillä duunissa porukka viilettää letti auki,tuoksuen halvalle ruotsinlaivalta tuodulle parfyymille ja kynsilakkaa+pakkelia on ainakin kilo kynsissä ja naamassa.Kukaan ei vielä ole valitellut kenellekkään.Itse vain ihmettelen tuota parfymointia,mulle tulee jo terveenäkin paha olo niistä tuoksuista,kun olis ees sellasia kivoja tuoksuja  ;D

Ja potilaista on astmaatikkoja varmaan jo joka toinen. Kukkia ei huoneisiin saa viedä, mutta hoitaja saa haista kuin rankkitynnyri. Omasta mielestään varmaan tuoksuu muka toosi ihqulle tsupsuteltuaan päälleen puoli pulloa jotain eau de toilettea. Johan tuon nimikin kertoo että hajut on sieltä ja syvältä. Ite en kestä voimakkaita tuoksuja yhtään eikä ne minusta kuulu hoitotyöhön.

Kaikki on mahdollista paitsi pyöröovesta hiihtäminen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Olisikin erittäin mielenkiintoista saada kuulla syyt sille, että miksei hoitajat tai palveluammateissa olevat saisi päättää omasta kehostaan kuten muut? Päivän sana lienee suvaitsevaisuus joka tarkoittaa sitä, että vaikka itse ei pidä jostain, niin ei pidä kaikkia muiden tekemisiä tuomita.

Toivottavasti miuta ei nyt teurasteta kun tän sanon, mie oon kuitenkin vaan tällanen pieni opiskelija...  Mutta siis meille koulussa perusteltiin noiden läväreiden pois ottoa (myöskin korvan rusto-osassa oleva koru pitää kuulemma ottaa pois) sillä, että vaikka tosiaan et sitä naamaas työnnä sinne potilaan haavaan, niin ihmisillä on paljon maneereita joita ei itse tiedosta, ja lävärit on usein semmosia joita tulee näplättyy huomaamatta. Sit ne sormukset ja kellot perusteltiin just sillä että niiden alla pesii järjetön määrä mikrobeja. Ja edes vihkisormus ei kuulemma ole pyhä, eli sitäkään ei (periaatteessa) sais käyttää.

Napakoruista joku luokallamme kysyi, ja niitä ei kukaan kieltäny, sanoivat vaan että "oman turvallisuuden takia" ne kannattaa esim teipata vuoron ajaks ettei repee.

Toinen oli ne tatuoinnit. Niitä ei kuulemma saa olla sellasissa paikoissa mistä ne näkyy hoitoasun "ulkopuolella", eli vaikka peukalon hangassa. Itse kun tässä tatuointia suunnittelen ni mietin kyllä sitä paikkaa niin, ettei se näy, ihan työllistymismahdollisuuksienkin takia. Miun mielestä se ei mun elämää kaada eikä "itseilmaisua" järettömästi rajota, jos mie työn takia otankin tatuoinnin selkään enkä otsaan  :D.

Tuossa kellojutussa, kuten joku mainisti, ni niitä kelloja tuntuu kuiteski osastoilla olevan joka seinällä. Mietin vaan kuitenkin sitten ensihoitajien kannalta; jos olet metässä keskellä ei-mitään ja pitäs kirjata vaikkas lääkkeiden antoajat (tarviiko niitä muuten ajan kanssa kirjata, miun ymmärtääkseni pitäs huh.gif) ni siinä ei varmaan joka männyssä oo kelloa tikittämässä.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mietin vaan kuitenkin sitten ensihoitajien kannalta; jos olet metässä keskellä ei-mitään ja pitäs kirjata vaikkas lääkkeiden antoajat (tarviiko niitä muuten ajan kanssa kirjata, miun ymmärtääkseni pitäs huh.gif) ni siinä ei varmaan joka männyssä oo kelloa tikittämässä.  ;)

Hyvin oon pärjännyt vaikka kelloa ei ole ranteessa ollut 35 vuoteen - kännykästä tai lanssin seinältä saa aina kellonajan.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No joo-o. Kyllä mä ymmärrän, että miksi rannekello, rannekoru, sormukset, kaulakorut, kynsilakka, ja koristekynnet ovat kiellettyjä. Mutta en mä sitä tajua, että miksi lävistyksien pitäs olla kiellettyjä. Lähinnä turvallisuussyistä isorenkaiset korut ovat kiellettyjä. Sellaisia ei käsittääkseni kieleen edes saa. Kuitenkin useimmiten ihmiset niihin lävistyksiin silloin koskettelevat, kun ei ole muuta tekemistä tms. Ennen potilaan "käsittelyä" kädet on kuitenkin puhdistettava ja sen jälkeen keskityttävä vain työhönsä. Ihmettelen kyllä sellaista työskentelyä, jossa ollaan huolimattomia aseptiikan suhteen.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 28.03.07 - klo:01:49


Entisessä koulussani roikkuvat korvakorut kiellettiin siksi, että niistä voisi potilas ottaa kiinni ja repäistä. Samalla syyllä kiellettiin kaulakorutkin, eli ei haitannut jos pysyi tarpeeksi varmasti työtakin sisällä eikä päässyt roikkumaan. Eli hygienian vuoksi niitä ei varsinaisesti kielletty.

Hauskoja kieltoja. Minusta koulujen tulisi kieltää myös isot tissit ja hyvät perseet, ettei kukaan tarttuisi niihin kiinni. Sarkasmi on taitolaji jota en hallitse.

Ne nyt ei kuitenkaan repimällä lähde irti niin kuin korut ja kourijan otteet on helpompi saada irti... :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti miuta ei nyt teurasteta kun tän sanon, mie oon kuitenkin vaan tällanen pieni opiskelija...  Mutta siis meille koulussa perusteltiin noiden läväreiden pois ottoa (myöskin korvan rusto-osassa oleva koru pitää kuulemma ottaa pois) sillä, että vaikka tosiaan et sitä naamaas työnnä sinne potilaan haavaan, niin ihmisillä on paljon maneereita joita ei itse tiedosta, ja lävärit on usein semmosia joita tulee näplättyy huomaamatta. Sit ne sormukset ja kellot perusteltiin just sillä että niiden alla pesii järjetön määrä mikrobeja. Ja edes vihkisormus ei kuulemma ole pyhä, eli sitäkään ei (periaatteessa) sais käyttää.

Sormukset ja kellot mä kyllä ymmärrän, niiden alle voi mikrobi poikineen pesiytyä. Sitä mä en ymmärrä, että miten voi huomaamatta nyplätä korvakoruaan samalla kuin hoitaa haavaa? Samalla tavalla se sormi voi vaikka omaan nenään mennä täysin huomaamatta.  :D

Napakoruista joku luokallamme kysyi, ja niitä ei kukaan kieltäny, sanoivat vaan että "oman turvallisuuden takia" ne kannattaa esim teipata vuoron ajaks ettei repee.

Kertoiko se opettaja esimerkin siitä, miten napakoru voi työvuoron aikana revetä? Ihan mielenkiinnosta kysyn, en omista napakorua. Pitikö myös korvakorut teipata vuoron ajaksi?

Toinen oli ne tatuoinnit. Niitä ei kuulemma saa olla sellasissa paikoissa mistä ne näkyy hoitoasun "ulkopuolella", eli vaikka peukalon hangassa. Itse kun tässä tatuointia suunnittelen ni mietin kyllä sitä paikkaa niin, ettei se näy, ihan työllistymismahdollisuuksienkin takia. Miun mielestä se ei mun elämää kaada eikä "itseilmaisua" järettömästi rajota, jos mie työn takia otankin tatuoinnin selkään enkä otsaan  :nauraa:.

Sanoiko se opettaja että miksei niitä tatuointeja saa olla näkyvissä paikoissa?

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh-heh, kuullostavat pitkälti ihan opettajan omilta mielipiteiltä.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sormukset ja kellot mä kyllä ymmärrän, niiden alle voi mikrobi poikineen pesiytyä. Sitä mä en ymmärrä, että miten voi huomaamatta nyplätä korvakoruaan samalla kuin hoitaa haavaa? Samalla tavalla se sormi voi vaikka omaan nenään mennä täysin huomaamatta.  8)

Napakoruista joku luokallamme kysyi, ja niitä ei kukaan kieltäny, sanoivat vaan että "oman turvallisuuden takia" ne kannattaa esim teipata vuoron ajaks ettei repee.

Kertoiko se opettaja esimerkin siitä, miten napakoru voi työvuoron aikana revetä? Ihan mielenkiinnosta kysyn, en omista napakorua. Pitikö myös korvakorut teipata vuoron ajaksi?

Toinen oli ne tatuoinnit. Niitä ei kuulemma saa olla sellasissa paikoissa mistä ne näkyy hoitoasun "ulkopuolella", eli vaikka peukalon hangassa. Itse kun tässä tatuointia suunnittelen ni mietin kyllä sitä paikkaa niin, ettei se näy, ihan työllistymismahdollisuuksienkin takia. Miun mielestä se ei mun elämää kaada eikä "itseilmaisua" järettömästi rajota, jos mie työn takia otankin tatuoinnin selkään enkä otsaan  ;D.

Sanoiko se opettaja että miksei niitä tatuointeja saa olla näkyvissä paikoissa?

Mm, no lähinnä perustelu oli et "ihmisillä on outoja maneereita".  Siis niille korujen näpläämisille. Ja uudet lävärit ainaki voi kuulemma kutista tms.

Ja sitä nenää kun on hiukka hankalampi kasvattaa umpeen, muuten kai niin ois käsketty tehä just tuolla perusteella..  :)

Sitä myökin tunnilla ihmeteltiin et mihin ne napakorut repee, mut esim nosteltaessa ne kuulemma voi tarttua johonkin. Ilmeisesti ajatuksena oli isompi rinkula-läväri, ei kai sellanen pieni tappi ny mihkään tartu.

Juu ei tarvinnu korvakoruja teipata, nekin suositeltiin otettavaks pois ja kasvatettavan reiät umpeen. Mutta kun kuulemma niin monet käyttää käytännössä korviksia, ni riittää kun pitää sellasia pieniä mitkä ei tartu mihinkään.

Tatuointeja ei saa olla näkyvillä just sen takia, mitä monet täällä on taivastellu, eli että se ei ole korrektia tms, varsinkin kun ollaan harjoitteluissa esim vanhusten vuodeosastoilla. Omaa persoonallisuutta voi kai korostaa sitten vapaa-ajalla esim vaatetuksella tms.

Heh-heh, kuullostavat pitkälti ihan opettajan omilta mielipiteiltä.

Hyvinki paljon mahdollista että on, mutta näin meitä kuitenki ohjeistetaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä aihe saa minut hymyilemään.Meidän alueella hygieniatoimikunta on laatinut tiukat ohjeet mikä on sallittua ja mikä ei.Napalävistykset ja korvakorut ovat hyväksyttyjen listalla.Ystävälläni tosin repesi napakoru kun jäi jotenkin hassusti ampparipaarien väliin *älkää kysykö miten ;D * Henkilökohtainen mielipiteeni asiasta on se,että niin kauan kuin työkaverit kaivaa nenää tai korviaan,sukii hiuksiaan etc. saa myös lävistykset olla ihan missä vain.Iäkkäät ihmiset eivät tosin niitä esteettisinä pidä...mutta mitä sen väliä ?!?!? Monessa paikassa törmää sairaanhoitajan stereotypiaan ja kieltämättä ällöttää tällainen kliseisyys. Omat tatuointini ovat toistaiseksi piilossa mutta eivät siksi,että ne muiden takia peittäisin.

Totuus ei pala tulessakaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itelläni on sekä lävistyksiä että tatuinteja eikä vielä kukaan potilas ole niistä negatiiviseen sävyyn huomauttanut, sellaisia kommentteja on tullut ainoastaan henkilökunnalta ja koulusta. Keskussairaalaharjoittelun aikaan otin lävärit pois, mutta muuten olen niitä muutaman keskustelun jälkeen saanut pitää mm vanhainkodissa. Psykiatriassa tällä hetkellä työskentelen ja omalla vastuulla saan lävärit pitää. Yks juttu mikä on myös tullut vastaan on rastat. Miksi sallitaan pikkuletit, muttei rastatukkaa? Yhtälailla molemmat epähygieenisiä. Esteettisyys ei ole koskaan mulle riittänyt perusteluksi.

"Maailmassa ei ole koskaan saatu aikaan mitään ilman suoraa toimintaa."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yks juttu mikä on myös tullut vastaan on rastat. Miksi sallitaan pikkuletit, muttei rastatukkaa? Yhtälailla molemmat epähygieenisiä. Esteettisyys ei ole koskaan mulle riittänyt perusteluksi.

Nyt en ymmärrä. Tunnen useempia hoitajia (kumpaakin sukupuolta) joilla on rastat. Yhdellä miespuolisella hoitajalla jopa todella pitkissä hiuksissa. En oo ikinä ees aatellu, et se vois olla joku epähygieenisyys kysymys, kyllähän ne päänsä pesee siinä missä kaikki muutkin. Esteettisyyteen sen verran, et se mikä toiselle on esteettistä, toiselle ei ole. Musta nyt noi rastat vaan sopii joillekin todella hyvin.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en kyllä ymmärrä sitäkään et miksei pitkiä hiuksia voida pitää kiinni. Eräskin hoitaja kulkee tukka hulmuten potilaan luota toiselle, milloin persusta pesemässä, milloin haavaa hoitamassa ja sitten siinä välillä näpertää kiharoitaan. Ikinä en oo nähny et ko tyypillä olis hiukset kiinni..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Silloin muinoin kun oli vielä pitkät hiukset... YÖK, pelkkä ajatuskin, että oisin kulkenu hoitotyössä hiukset auki. Oksettava ajatus. Sitten on hiukset p**kassa ja kaikessa muussa. Ei ikinä. Yök Yök Yök.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Yks juttu mikä on myös tullut vastaan on rastat. Miksi sallitaan pikkuletit, muttei rastatukkaa? Yhtälailla molemmat epähygieenisiä. Esteettisyys ei ole koskaan mulle riittänyt perusteluksi.

Nyt en ymmärrä. Tunnen useempia hoitajia (kumpaakin sukupuolta) joilla on rastat. Yhdellä miespuolisella hoitajalla jopa todella pitkissä hiuksissa. En oo ikinä ees aatellu, et se vois olla joku epähygieenisyys kysymys, kyllähän ne päänsä pesee siinä missä kaikki muutkin. Esteettisyyteen sen verran, et se mikä toiselle on esteettistä, toiselle ei ole. Musta nyt noi rastat vaan sopii joillekin todella hyvin.

Siis rastathan on itseasiassa oikein hoidettuna hygienisemmat kuin "normi"hiukset. Rastoista kun ei irtoa hiuksia.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tatuointeja ei saa olla näkyvillä just sen takia, mitä monet täällä on taivastellu, eli että se ei ole korrektia tms, varsinkin kun ollaan harjoitteluissa esim vanhusten vuodeosastoilla. Omaa persoonallisuutta voi kai korostaa sitten vapaa-ajalla esim vaatetuksella tms.

Mulla on ollut jo 16 vuotta kämmenselässä tatuointi ja edes myyjänhommissa se ei juurikaan huomiota saanut. Ehkä silloin alkuaikoina, kun tytöillä ei vielä hirveämmin niitä muutenkaan ollut.

Ei ole vanhuspuolellakaan kukaan mitään sanonut. Yksi pappa vissiin joskus kysyi, että onkos neidillä kädet pesemättä? Ja senkin sanoi pilke silmäkulmassa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

ihan näihin lävistyksiin palaten,itelläni silmäkulmassa läväri ja sanottiin perushoidonharjottelus et tuleville harjotteluille kannattaa ottaa pois se,eli toisinsanoen kasvattaa umpeen. Viittasivat tällä kliinisimpiin jaksoihin,mutta haluaisin tietää ennen kuin teen sen ratkaisevan päätöksen että otanko lävärini kulmasta pois että onko sillä oikeesti niin väliä esim.kirralla? Oon pitäny jo lävistystäni niin kauan että kyllä suru tulisi puseroon jos joutuisin sen"turhaan" ottamaan pois  cry.png perushoidon jaksolla mammoja ja pappoja lähinnä huvitti ja ihmetytti"mutterini" kulmassa ja tatuointi nilkassa,ei siitä sen suurempaa polemiikkia syntyny  ;D

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ihan näihin lävistyksiin palaten,itelläni silmäkulmassa läväri ja sanottiin perushoidonharjottelus et tuleville harjotteluille kannattaa ottaa pois se,eli toisinsanoen kasvattaa umpeen. Viittasivat tällä kliinisimpiin jaksoihin,mutta haluaisin tietää ennen kuin teen sen ratkaisevan päätöksen että otanko lävärini kulmasta pois että onko sillä oikeesti niin väliä esim.kirralla? Oon pitäny jo lävistystäni niin kauan että kyllä suru tulisi puseroon jos joutuisin sen"turhaan" ottamaan pois  cry.png perushoidon jaksolla mammoja ja pappoja lähinnä huvitti ja ihmetytti"mutterini" kulmassa ja tatuointi nilkassa,ei siitä sen suurempaa polemiikkia syntyny  :P

älä ota pois! et sä silmäkulmalla mummoja hoida. koru ei haittaa jos sitä ei töissä räplää. jos ne siel osastol alkaa jotain itkee niin voit heittää niille samal mital jos niil on vaikka sormus, korvakorut, kaulaketju yms koruja. ihme pelleilyä tollainen et vaaditaan toista muuttumaan miten ne haluaa....

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kiitos!ihmetyttää tosiaankin että miten tekopyhää touhua jossakin paikois on,nostetaan melu yhestä pienestä korusta,vaikka omas kaulas on käätyjä kilon verran ja käsis saman verran rihkamaa pyörii...melkein näin  *pyhimys*

'I meant,' said Ipslore, bitterly, 'what is there in this world that makes living worth while?'

Death thought about it.

'Cats,' he said eventually, 'cats are nice.'

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meitin paikallisessa aluesairaalassa on nyt sitten KIELLETTY kellot, sormukset, käsikorut, kasvo- ja limakalvolävistykset. Edelleenkään et tajua, miten terve ja puhdas kasvojen lävistys eroaa rei´itetystä korvalehdestä? Tai kielikoru? Eihän siellä mitään erityistä bakteeripesäkettä ole, sehän on sen ihmisen suu!

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

siinähä kieltävät. on monia muita työpaikkoja jonne voit hoitajana hakeutua. nyt on vara valita koska joka paikkassa on pulaa työntekijöistä. tollaisella sairaalalla ei taida olla pulaa työntekijöistä. eivät saa ainakaan nuoria hoitajia sinne töihin.. ja sit ku kaikki kurpat jää eläkkeelle on vähä johtajien pakko miettiä uusiks toi lävistysasia :D

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mähän olen siellä vaan norkoomassa kyytien välillä  :D Olis mielenkiintoista et mitä ne sanois jos ottais lävistyksen... mähän en ole minkäänlaisessa työsuhteessa sairaanhoitopiiriin, mutta mun tehtäviin kuuluu mm. päivystyspotilaiden hoito.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Mie oon sitä mieltä että jos lävistyksiä ei saa olla sairaalassa, niin silloin myös korvakorut on luettava näihin lävistyksiin.

Enkä ymmärrä, miten hyvin hoidettu lävistys olisi suuri hygieniariski. Mutta enhän mie vielä valmis sairaanhoitaja olekkaan  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mie oon sitä mieltä että jos lävistyksiä ei saa olla sairaalassa, niin silloin myös korvakorut on luettava näihin lävistyksiin.

Enkä ymmärrä, miten hyvin hoidettu lävistys olisi suuri hygieniariski. Mutta enhän mie vielä valmis sairaanhoitaja olekkaan  ;D

Ei siin mitään,mut ku meidän osastolla on hoitajat kalevalakorun halikonkäädyt aina kaulassa..mielestäni aika MAJOR hygieniariski..tosin mun lävistyksestä ei oo valitettu joten en rupee heidän käädyistään valittamaan.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...