Jump to content
MAINOS

Lävistyksistä on noussut hygieniakysymys sairaalatyössä


dino

Recommended Posts

Mun mielestä esim kasvolävistysten kieltäminen työssä on ihan ok. Muistelen aikankin itse joskus somatiikan puolta kokeilleena, että otin kellot ja sormuksetkin pois. Sairaalabakteerin leviämisen estäminen on minusta ihan hyvä peruste. Arvatkaa vaan miten kuhisee jonku sormuksen tai nenä lävistyksen alla.... ;D

Tota noin.. miten se eroaa se nenälävistyksen kuhina korvisten kuhinasta?? Mulla on nenässä pieni nappi. Nenääni en ole koskaan potilaaseen työntänyt :nauraa: niinku harva myös korvaansakkaan. ja jos tässä nyt yritetään perustella vaikka nenän kaivamisella nin sekin perustelu ontuu. tuskin se sen steriilimpää on koruttomankaan klyyvarin kaivaminen? Ja kyllähän ihmiset korviaankin räplää.

Mun mielestä toi nokkalävärihomma on ihan selkeästi esteettinen kysymys jota on täysin tekopyhää perustella hygienialla. Entäpä sitten kieliläväri? Nyt ei voi enää nauramatta kysyä että no missäs se hoitajan KIELI onkaan sit "epäHygienisoimassa" *repeilee*

Mun neukkanappi on tosi pieni eikä sitä edes kaikki hoksaa. Ymmärrän sen jos on rengas tai elämää suurempi rautapiikki, se ei ole siisti. Mut pieni nokkanappi ei ole korvista kummempi.

Herättäkää minut kun työaika loppuu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 207
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mun mielestä toi nokkalävärihomma on ihan selkeästi esteettinen kysymys jota on täysin tekopyhää perustella hygienialla.

Tuossa on oleellinen pointti; jos kielletään niin sitten perustellaan järkevästi. Itselleni on se ja sama jos työkaverilla on vaikka 20 kasvolävistystä, mutta ymmärrän kyllä sen jos työantaja haluaa laittaa ulkonäköseikkoihin jotakin rajaa.

Ja kovasta rutinasta huolimatta taitaa hoitoala olla näissä asioissa keskimäärin vielä melko suvaitsevainen verrattuna esimerkiksi pankkien, vakuutusyhtiöiden yms. asuste/ulkonäkökoodeihin jotka vaikuttavat olevan melkoisen puritaaniset.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä ole kai varaa kovin suuria ulkonäkö kriteerejä laittaa hoitajille ku on muutenki niin iso pula. Kohta joka toisella valmistuvalla sh:lla on joku lävistys tai kaksikin ja jos sairaalat sanoo et ei kelpaa töihin lävistykselliset ni eipä oo montaa työntekijää enää tulossa.. alkaa olla tuo lävistyksetön hoitaja hieman häviävä luonnonvara  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja se pöpöjen määrä minkä hoitajat kantaa lävistyksissä kotiinsa?! Kyllä minusta ainakin tuntuis jo pahalta ajatella sitä.

Aina kai ne lävistykset voi ottaa työvuoron ajaksi pois. Ei tietääkseni mene tukkoon kahdeksassa tunnissa.

PPSHP myös lävistykset kieltänyt. Ja hyvä niin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja se pöpöjen määrä minkä hoitajat kantaa lävistyksissä kotiinsa?! Kyllä minusta ainakin tuntuis jo pahalta ajatella sitä.

Aina kai ne lävistykset voi ottaa työvuoron ajaksi pois. Ei tietääkseni mene tukkoon kahdeksassa tunnissa.

PPSHP myös lävistykset kieltänyt. Ja hyvä niin.

just nii.. mieti mistä ne pöpöt tulee.. työnnätkö sun lävistetyn nenän täi kielen potilaan haavaan? ihmetyttää kyl teidän ajatusmaailma. mulla on kielilävistys ja se ei kerää mitään ylim. pöpöjä töissä olleessani. suussani on omat pöpöt ja potilaita hoidan käsillä, en nuole heitä.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän opettaja väitti että kielilävärissä muhivat bakteerit voi ilmatartuntana leijua potilaan haavalle.. huh.gif Mut suuhan on tiemmä muutenkin oikee bakteeripesä? Kuvittelisin kuitenkin että huonosti hoidetuissa hampaissakin muhii enempi basiliskoja ku kieli lävärissä.. Eikä sairaalat kuitenkaan vaadi suutarkastusta ennen ku ottaa hoitajia töihin. Oiskohan kukaan koskaan tutkinu kuinka paljos suussa jossa on lävistys kasvaa bakteereja enemmän kun ei lävistetyssä??

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meidän opettaja väitti että kielilävärissä muhivat bakteerit voi ilmatartuntana leijua potilaan haavalle.. huh.gif Mut suuhan on tiemmä muutenkin oikee bakteeripesä? Kuvittelisin kuitenkin että huonosti hoidetuissa hampaissakin muhii enempi basiliskoja ku kieli lävärissä.. Eikä sairaalat kuitenkaan vaadi suutarkastusta ennen ku ottaa hoitajia töihin. Oiskohan kukaan koskaan tutkinu kuinka paljos suussa jossa on lävistys kasvaa bakteereja enemmän kun ei lävistetyssä??

tuo on just tota pa***a mitä kuulee joka paikassa. miten voi perusteella että suussa jossa on kieliläväri olisi mukamassa enemmän bakteereja kuin suussa jossa ei ole läväriä? ensinkin kaikki lävistykset hoidettuina menevät umpeet korun ympäriltä. eli siinähän on sama bakteeri kanta kuin muuallakin ihossa/suussa? , eri asia on jos on tulehtunut lävistys silloin siinä on paljon bakteereja.

vanhat hoitajat vaa pelottelee.. itse en suostu ottamaan korua pois ilman tieteellistä faktaa ja perustelua miksi lävistystys olisi mukamassa vaarallinen hoitotyössä niin potilaalle tai/ja hoitajalle.. mulle ei tarvi tulla omia mielipiteitä asiasta laukoo jos ei tiedä muuta kuin omat eettiset ajatukset asiasta.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja se pöpöjen määrä minkä hoitajat kantaa lävistyksissä kotiinsa?! Kyllä minusta ainakin tuntuis jo pahalta ajatella sitä.

Aina kai ne lävistykset voi ottaa työvuoron ajaksi pois. Ei tietääkseni mene tukkoon kahdeksassa tunnissa.

PPSHP myös lävistykset kieltänyt. Ja hyvä niin.

Ja höpsistä pussiin. Kukaan mun tuntema korvisten omistaja ei ole korviksiaan työpäivän ajaksi pois ottanut. Ja sen enempää niitä pöpöjä ei suussa/nenässä kotiin kuljeudu kuin lävärittömilläkään nenän/korvan kaivelijoilla. Jos ihan tieteellistä faktaa laittasitte noiden väittämienne perään, niin voisin uskoakin.

Ja mitä tuohon tukkoon menemiseen tulee, niin kyllä vain, lävärit tahtoo mennä tukkoon vähemmässäkin ajassa ku 8 tunnissa.

Niin ja sit vielä tuosta PPSHP:n kiellosta. Höpöhöpöä sekin. Tiedän kymmenittäin hoitajia joilla on korvikset/nenäläväri ja tai kieliläväri, ja siellä niitä on töissä niin OYSissa kuin muissakin paikoissa.

Kuka työhönottaja kurkkii hoitajan suuhun tarkistaakseen onko siellä kielessä koru vai ei? Tai jos kurkkii, niin kai ne tarkistaa sitten suuhygienian muutenkin?

Itselläni ei edelleenkään ole kuin korvikset + nenäläväri, kenenkään ahteriin/haavaan tms en oo nenääni/korviani tunkemassa. Käsihygieni pitää jokaisella meillä olla jo niin selkäytimessä, ettei niillä käsillä muutenkaan sorkita mitään ylimääräistä.

Jos et pidä siitä, että muut kävelevät ylitsesi, nouse ylös lattialta.

Non sunt multiplicanda entia praeter necessitatem.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Niinhän siitä opetettiin...Meillä yllättävän moni pitää sormuksia (ei pelkästään vihkisormusta) ja muita koruja töissä. On ilmeisesti opit unohtuneet....

Kannattaisi myös muistaa se, että mitä viet kotiisi niiden sormusten alla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinhän siitä opetettiin...Meillä yllättävän moni pitää sormuksia (ei pelkästään vihkisormusta) ja muita koruja töissä. On ilmeisesti opit unohtuneet....

Kannattaisi myös muistaa se, että mitä viet kotiisi niiden sormusten alla.

Sormuksen peseminen ennen kotiin viemistä tai pari kertaa päivän mittaan ei ole mikään iso juttu. Samoin jos on sellainen kello joka kestää vettä ja saippuaa, niin senkään peseminen ei kovin iso homma ole.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinhän siitä opetettiin...Meillä yllättävän moni pitää sormuksia (ei pelkästään vihkisormusta) ja muita koruja töissä. On ilmeisesti opit unohtuneet....

Kannattaisi myös muistaa se, että mitä viet kotiisi niiden sormusten alla.

Sormuksen peseminen ennen kotiin viemistä tai pari kertaa päivän mittaan ei ole mikään iso juttu. Samoin jos on sellainen kello joka kestää vettä ja saippuaa, niin senkään peseminen ei kovin iso homma ole.

Jos en olisi sairaalassa töissä mulla ei varmaan ikinä olisi niin puhdasta kelloa kuin nyt. Useasti kirjaimellisesti uitan kelloani dilutuksessa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos en olisi sairaalassa töissä mulla ei varmaan ikinä olisi niin puhdasta kelloa kuin nyt. Useasti kirjaimellisesti uitan kelloani dilutuksessa

Sama vika. Mä voisin melkein väittää, että ne korut ja kellot joita sairaalassa käytetään ovat sata kertaa puhtaampia kuin "tavisten", koska ihan eri tavalla koruja ja kelloja sairaalamaailmassa pestään.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itselläni on vain kolme lävistystä ja kaikki korvissa. Yksi näistä on ihan korvan yläosassa ja monet eivät sitä yleensä edes huomaa. MUTTA kerran yks perushoitaja vaati että otan sen työssäolo ajaksi pois, koska mä voin vaikka halvaantua tai menettä puolet kasvoistani koska ne rupeavat märkimään. Mä olin että mitä v*ttua, ko. lävistys on mulla ollut 10 vuotta, niin mikäs sen nyt sitten laittaisi märkimään niin että puolet kasvoistani tippuisi pois. Itse olen sitä mieltä että mitä vähemmän räpläilen omia lävistyksiäni ja ihan vesipesuja annan niille silloin tällöin, niin ne voi hyvin. Jos joutuisin joka päivä töihin mennessä ja sieltä tulessä niitä räpläämään, niin ne taatusti ärtyy siitä enemmän.

Hassuinta oli että palasin samalle osastolle töihin moneen kertaan tämän jälkeen ja kukaan ei edes huomannut pientä koruani...

Nainen paranee taudista kuin taudista, kun hän saa tietää sen kuuluvan vanhenemisen merkkeihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

vanha perushoitaja koitti päteä :), itse näytän pitkää kieltä tollaisille (lävistetty :))

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niinhän siitä opetettiin...Meillä yllättävän moni pitää sormuksia (ei pelkästään vihkisormusta) ja muita koruja töissä. On ilmeisesti opit unohtuneet....

Kannattaisi myös muistaa se, että mitä viet kotiisi niiden sormusten alla.

Sormuksen peseminen ennen kotiin viemistä tai pari kertaa päivän mittaan ei ole mikään iso juttu. Samoin jos on sellainen kello joka kestää vettä ja saippuaa, niin senkään peseminen ei kovin iso homma ole.

monesta pikkuhommasta tulee yksi iso homma

- Ambulanssijuntti -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

monesta pikkuhommasta tulee yksi iso homma

Se on totta, mutta harvoin sitä niin työntäyteinen päivä olisi, että sormusta ja kelloa ei ehtisi pestä jos ne on käteen jäänyt.  ;D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: sinikkari

Ennen hoitajakoulussa opetettiin se, ettei tulisi pitää ollenkaan sormuksia ja pitemmät hiukset kiinni.

ja muutenkin, käsien välityksellähän ja kosketustartunnalla leviää helposti pöpöjä.

vaikka pesisi joka välissä käsiä..olisi kai hyvä, ettei niissä ole sormuksia.

*mietittyä*

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 5 viikkoa myöhemmin...

Kun hoitaa riittävän huonokuntoista tai erittävää potilasta, niin ei halua että itsessä on mitään ylimääräistä reikää mihin haluaa pöpöjen pääsevän. Hoidettuaan elävältä mädäntyvää saattohoitopotilasta,  työvuoron päätteeksi haluaa pestä itsensä nenän sisustaa myöten EIKÄ varmasti halua sormusten ym. olevan siinä moskassa mitä olet käsitellyt, vaikka olisi kolmet vinyylit päällekäin. Tuntuu, että haju haisee nenässä vielä seuraavana päivänäkin.....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Itse en missään tapauksessa halua pitää sormuksia, kelloja, rannekoruja työssä esim. osastolla jonka vuoksi otin sormustatuoinnin  :nauraa: mutta nenä napistani en suostu luopumaan. Piste.

-Kohtuus on köyhien keksintö-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Itselläni on yhteensä viisi korvakorua ja nenälävistys. Sormuksia, kelloa, ranneketjua tms. en pidä osastotyössä, terkkarin töitä tehdessä niitä tulee pidettyä. Kynsiä en pysty aivan überlyhyinä pitämään, koska sormenpäät menevät tällöin rikki. Eivät ne mitkään kotkankynnet ole (kun katsoo kämmenen puolelta, kynnet eivät sormenpäiden yli näy), mutta sen mittaiset kyllä, että välillä niistä on saanut kuulla.

Korvakorut (napit) on aina saaneet olla paikoillaan. Nenänapin olen saanut keskussairaalan osastoilla pitää, mutta vuodeosastolla oh tuli siitä napisemaan ja jouduin sen työajaksi ottamaan pois. Ja tadaa! Siitä ilosta lävistys tulehtui ja oli muutaman viikon melkoisen näköinen... Ja kasvatti arpikudosnystyn - onneksi nenän sisäpuolelle. Eikä ollut edes mikään tuore lävistys. Sen koommin en ole sinne osastolle töitä käynyt tekemässä...

Juuri kun luulet, ettei mikään voisi olla huonommin, joku varastaa häntäsi. -Ihaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää on mulla yksi ihan ehdottomista asioista eli ei mitään koruja/kelloja töissä. Kynnet on myös lyhyet ja tukka siisti ilman mitään ihme hörhötyksiä.

Henkilökohtainen mielipiteeni lävistyksistä on, että ne on kamalia. En näe niissä mitään kaunista tai persoonallista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellä on napa- ja huulilävistykset. Napalävistyksestä ei ole renkaan kanssa ollut ikinä mitään haittaa,  mutta tappia en lastenosastolla pystynyt pitämään kun istuessa se tuli hieman reiästä esille ja vauvat potkivat siihen aika napakasti :D Rengasta pitkin vauvojenkin potkut liukuu niin, että ei edes huomaa jos ne siihen potkii.

Huulilävistyksen otin muutama viikko sitten ja keikkaa olen kovasti sen kanssa tehnyt. Kukaan ei ole siitä huomauttanut, jotkut tutut työkaverit on tosin sanoneet, että onpas se söpö. Alahuulen sivulla siis pienen pieni tappi. KYS:ssä on myös lävistykset olevinaan kielletty, mutta eipä tuosta ole vielä pahaa sanomista tullut. Ja jos tulee niin ettikööt sitten jonkun muun tuuraamaan.

Ja ihan naurettavaa kieltää lävistykset hygienia syillä. Vaikka niitä näplisi, niin ennen jokaista haavanhoitoa yms. potilaskontaktia tulee silti desinfioida kädet!!! Kyllä niiden potilaiden turvallisuuden vaarantaa ihan jotkut muut asiat kuin minun lävistys.

Ja jos kielilävistyksestä bakteerit leviää ilman välityksellä, niin ei kai sitä uskalla enää mennä potilashuoneeseen ilman ilmatiivistä pukua, ettei ne potilaan märkivän haavan bakteerit lennä esim. omaan silmään ja aiheuta silmätulehdusta ;D Heti kun minulle hankitaan ilmatiivispuku potilaskontakteja varten, suostun luopumaan lävistyksistäni.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää koko väite on bullshittiä,sitten ku on hardcore-tutkimus tästä aiheesta ni tulkaa sitten rutisemaan lävistyksistä. Niin pitkään ku osastolla on korvanapit ja silmälasit sallittu niiin pitkään on lävistyksetki sallittu.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kanssa sitä mieltä että korut kuuluu pukukaappiin töitten ajaksi.Selvä raja tähän asiaan pitää tehdä. :(

Ihmiset tarvitsevat eläessään

kaksi sydäntä:

Pienen, joka on täynnä

syvää hellyyttä,

ja toisen joka on terästä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Metsätähdelle olen ilmoittautunut keikan tekijäksi.

Minulla on kuitenkin leuka ja nenä lävistys. Ja he sanoivat, että jos heidän kauttaan tekee keikan niin aina on lävistykset otettava pois.

Onko muilla tästä kokemusta ja oletteko ottaneet?

Tuntuu niin hassulta että teen keikan metsätähden kautta ja ne pitää tehdä pois. Ja jos teen toisen vuoron samaan paikkaan seuren kautta niin ei tarvitse ottaa pois.

Hämmästyttää ja kummastuttaa vain miten joku jaksaa vatvoa vielä lävistyksissä työpaikalla.

"Synkältä näyttää, mutta onneksi valopilkkuja on näkyvissä." -Ihaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...