Jump to content
MAINOS

Lävistyksistä on noussut hygieniakysymys sairaalatyössä


dino

Recommended Posts

Tukholmalaissairaaloissa hoitohenkilökunnan lävistykset on kielletty hygieniasyistä. Suomessa Vaasan ja Ahvenanmaan sairaanhoitopiirit ovat samoilla linjoilla. Kieltämällä kasvojen alueen lävistykset, kellot ja sormukset yritetään estää sairaalabakteerien leviäminen.

Lisää: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2005/07/380883

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 207
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Naurettavaa.Tietysti rajansa kaikella,mut silti..Harvoi sitä kuitenkaan näkee hoitajaa jonka naama on ihan täynnä läväreitä.Koskahan ne meinaa kieltää korvikset?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Naurettavaa.Tietysti rajansa kaikella,mut silti..Harvoi sitä kuitenkaan näkee hoitajaa jonka naama on ihan täynnä läväreitä.Koskahan ne meinaa kieltää korvikset?

Milloinhan kielletään työnteko? Se varmasti levittää kaikkia pöpöjä potilaasta toiseen kun niitä joutuu koskettelemaan! :)

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"lävistyskorut on pääsääntöisesti kielletty, mutta niiden käyttämisestä ei rangaista"

Miksi terveydenhuollossa on niin paljon tälläisia turhia kieltoja ja käskyjä joita ei kukaan kuitenkaan valvo? Päättäjien mielenrauhaa helpottamaan vai miksi? Joko kunnon kiellot sanktioineen tai ei sitten mitään. Tällainen pelleily on naurettavaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

"lävistyskorut on pääsääntöisesti kielletty, mutta niiden käyttämisestä ei rangaista"

Tuo lause jo itsessään on aika kummallinen.Eli lävärit on kielletty mut silti niitä saa olla.. :)

Joko kunnon kiellot sanktioineen tai ei sitten mitään.

Olen samaa mieltä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä esim kasvolävistysten kieltäminen työssä on ihan ok. Muistelen aikankin itse joskus somatiikan puolta kokeilleena, että otin kellot ja sormuksetkin pois. Sairaalabakteerin leviämisen estäminen on minusta ihan hyvä peruste. Arvatkaa vaan miten kuhisee jonku sormuksen tai nenä lävistyksen alla.... :)

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tää tuntuu vähän samanlaiselta vedolta mitä HUS teki. Kiellettiin tupakointi vedoten MRSAn leviämiseen... :)

Joo mitenkä se näkyy hus:sa porukka vetää röökiä siinä missä ennenkin,  ;D et se siitä mrsa leviämisestä.  :)

Etulinjan mies

Kanyloi varjoaan nopeammin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olin keväällä käsihygieniakoulutuspäivillä, ja siellä eräs kouluttaja (Bernerin palkkalistoilla) sanoi, että eihän ne pöpöt sieltä lävistyksistä mihinkään hypi, ellei hoitaja hypistele niitä toimenpidettä tehdessään. Ja yhtä suuri riski siis korvakoruilla, ne vain sattuvat olemaan moraalisesti hyväksyttävämpiä.

Samassa koulutuspäivässä sitten oman sairaanhoitopiirini yksi hygieniahoitaja myönsikin, että nenä-yms.-lävistysten kielto onkin imagokysymys. Mene tiedä.

Nykyiseen työyksikköön mennessäni minulle huomautettiin kyllä korvakoruistakin "varsinkin kun olet mies", mutta koska siellä suurin osaa pitää kelloja ja timanttisormuksiakin, en ole viitsinyt ruveta niiden suhteen saivartelemaan.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Musta sormusten pitäminen töissä on jo epäkäytännöllistäkin..samoten kellon!! meil ainaki roikku sekuntiviisarellisia kelloja joka seinällä..ja kellon yms. pois jättäminen on vain oppimiskysymys!

Mukava ku oot käyttänyt mummun suihkussa tms. ni kello on märkänä ja sormukset lilluu hanskan sisällä vedessä (jos satut vahingossa suihkuttaan vettä käsille)..! ja mulla ainaki dilutus kuivattaa käsiä, joten joudun niitä aina aikaajoin rasvaamaan...siinäki sormusket tiellä  :-

Mikä ei tapa, se vahvistaa..!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aamen Marjan kommenttiin. Mua suoraan sanoen ällöttäis pitää osastotyössä kelloa ja sormuksia. Haluan että kädet tosiaan tuntuu puhtaalta, ja toisaalta taas en halua että kellonhihnaan roiskuu milloin mitäkin eritteitä...

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä esim kasvolävistysten kieltäminen työssä on ihan ok. Muistelen aikankin itse joskus somatiikan puolta kokeilleena, että otin kellot ja sormuksetkin pois. Sairaalabakteerin leviämisen estäminen on minusta ihan hyvä peruste. Arvatkaa vaan miten kuhisee jonku sormuksen tai nenä lävistyksen alla.... :)

Eiks se lävistyskoru ennemminkin estä bakteerien leviämistä lävistysreiästä, kun hoitajan ei tarvitse irroitella sitä korua joka vuoron alussa.  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä esim kasvolävistysten kieltäminen työssä on ihan ok. Muistelen aikankin itse joskus somatiikan puolta kokeilleena, että otin kellot ja sormuksetkin pois. Sairaalabakteerin leviämisen estäminen on minusta ihan hyvä peruste. Arvatkaa vaan miten kuhisee jonku sormuksen tai nenä lävistyksen alla.... :)

Eiks se lävistyskoru ennemminkin estä bakteerien leviämistä lävistysreiästä, kun hoitajan ei tarvitse irroitella sitä korua joka vuoron alussa.  ;D

Eli tuolla ajatuksella miksi ottaa pois sormuksia ku pöpöt lähtee liikkeelle muuten turhan takia  huh.gif

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun mielestä esim kasvolävistysten kieltäminen työssä on ihan ok. Muistelen aikankin itse joskus somatiikan puolta kokeilleena, että otin kellot ja sormuksetkin pois. Sairaalabakteerin leviämisen estäminen on minusta ihan hyvä peruste. Arvatkaa vaan miten kuhisee jonku sormuksen tai nenä lävistyksen alla.... :)

Eiks se lävistyskoru ennemminkin estä bakteerien leviämistä lävistysreiästä, kun hoitajan ei tarvitse irroitella sitä korua joka vuoron alussa.  ;D

Eli tuolla ajatuksella miksi ottaa pois sormuksia ku pöpöt lähtee liikkeelle muuten turhan takia  huh.gif

Kyllähän sormukset ja lävistyskorut on ihan eri asia.Järjenkäyttö on sallittu.Totta hemmetissä jokanen varmasti tajuaa ottaa sormukset ja kellot pois ennen töihin menemistä.Sen sijaan lävistyskorujen irroitteleminen joka vuoron alussa olis lähinnä naurettavaa.Mulla ainakin lävistysreiät (korvissa yhdet) tulehtuis pahasti jos alkaisin rassailemaan niitä pari kertaa päivässä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunnollisella terveydenhuollon ammattihenkilöllä ei näkyviä:

- lävistyksiä

- tatuointeja

- ruuhkatukkaa miehillä

- vihreää mohikaanitukkaa

ts. jotain sellaista, joilla saamme valtaväestön kauhistumaan....

Tämä on totuus, joka ei taida ihan helposti palaa tulessa. Vai saako joku teistä puolustajista vesitettyä väitteeni??? HIT ME! ;D

Henk. koht. pidän, jos naisella on esim. kielilävistys. Itse asiassa taitava neito saa sillä punkassa kivat kiksit aikaan, mutta hoitotyö ja vapaa-aika on edelleen eri asiat.

Pointti on siis simppeli: Jotta luottamuksellinen ja avoin hoitosuhde potilaan ja hoitajan välille saadaan syntymään, vaaditaan neutraali lähtökohta ilman ennakkoluuloja.

Mitähän meinaa OIKEASTI esim. 42 syntynyt potilas hoitajista, joilla pinkki tukka ja joku saatanan sormus huulessa??? Heittäkää villejä veikkauksia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kunnollisella terveydenhuollon ammattihenkilöllä ei näkyviä:

- lävistyksiä

- tatuointeja

- ruuhkatukkaa miehillä

- vihreää mohikaanitukkaa

Mitähän meinaa OIKEASTI esim. 42 syntynyt potilas hoitajista, joilla pinkki tukka ja joku saatanan sormus huulessa??? Heittäkää villejä veikkauksia?

Veikkaan: Mihinköhän saata*** eläintarhaan olen joutunut. Itse diggaan kanssa läväreistä, ei ne tämän alan "puhtauden" tuntien työhön sovi  angry.png. Se mitä kiksejä niistä taas punkassa saa niin se on jo ihan eri asia  ;D!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

Luulempa että hoitosuhde on kuitenkin nimenomaan siitä hoitajan persoonasta kiinni, sekä potilaan kohtaamisesta, eikä hiusten väristä tai nenäkorusta...?

Mitä luulette, miltä sh:t näyttää kahdenkymmenen vuoden päästä? Samalta kuin vuonna 1999? Pitäisikö meidän näyttää samalta kuin sh:t vuonna 1980, ettei KUKAAN vuonna 42 syntynyt vaan pääse sanomaan mitään? ;D Tatuoinnitkin pois!

Maailma muuttuu?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samanlaista polemiikkia on varmasti ollut kun mieshoitajat tulivat alalle. Mummot ja papat ovat varmasti olleet ihmeissään kun sisar hento valkoisen tilalle on ilmestynyt veli rento karvainen. Mutta historia on opettanut, että potilaat ovat tottuneet tilanteeseen.

Sama juttu tulee käymään tatuoitujen ja lävistettyjen hoitajien kanssa. Maailma muuttuu...

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: NannaMaarit

En pysty kuin ihmettelemään...

että miten aina nousee infernaalinen vastarinta,

kun kulttuurissa tapahtuu muutoksia? Menee maailmankirjat aina niin sekaisin, ja taistellaan hyperventilaation partaalla, henkeen ja vereen, kun "kaikki oli ennen paremmin". Ehkä se kuuluu ihmisluontoon, että nousee aina kamala haloo, olipa kyse tatuoinneista, lävisyksistä, homoseksuaalisuudesta, kasvissyönnistä, hiusten vihreäksi värjäämisestä, lesboparin kiinalaislasten adoptoinnista, tai räikeistä vaatteista.

Missä se kaikkien tuntema ja perään kuuluttama "suvaitsevaisuus"? Eikös me kaikki olla suvaitsevaisia, kun joku sitä kysyy? Suvaitsevaisuus. Onko näkynyt? Anyone?  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Samanlaista polemiikkia on varmasti ollut kun mieshoitajat tulivat alalle. Mummot ja papat ovat varmasti olleet ihmeissään kun sisar hento valkoisen tilalle on ilmestynyt veli rento karvainen. Mutta historia on opettanut, että potilaat ovat tottuneet tilanteeseen.

Sama juttu tulee käymään tatuoitujen ja lävistettyjen hoitajien kanssa. Maailma muuttuu...

Täysin samaa mieltä. Ei lävistykset, tatuoinnit tai miesten "ruuhkatukka" vie uskottavuutta, jos vain hoitaa työnsä hyvin. Tietysti ihmisillä voi olla ennakkoluuloja, mutta kyllä ne tulevat koko ajan vähenemään. Sitä paitsi, kun vielä kuluu 20-30 vuotta, niin alkaa aika monella iäkkäistäkin  potilaista olla itsellään läväreitä tai tatskoja.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...