Jump to content
MAINOS

Lävistyksistä on noussut hygieniakysymys sairaalatyössä


dino

Recommended Posts

jos taxikuskilla ei ole suoria housuja ja tummaa paitaa/takkia(nahkatakki käy)taxi tarkastaja pistää kuskin kotiin vaatteiden vaihtoon.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 207
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Niin että nämä meidän alan lävistyksiin puuttuminen ei välttämättä ole niin kamalan iso juttu  :)

- elämä on asenne kysymys -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

tulee muuten mieleen erikoinen vammamekanismi:kuorma-auton kuljettaja hyppää lavalta pois,ottaen tukea laidasta vihkisormus kädellään.sormuksen reuna jää kiinni laitaan ja sormi leikkautuu "clean off".

Itse olen saanut laitettua sormuksen startin napojen väliin. En suosittele, varsinkaan jos on vaihde päällä. Muutenkin palo sormi ihan kivasti. Sen jälkeen en ole sormusta pitänyt ja nyt en edes tiedä missä se on.

Zen ja moottoripyörän kunnossapito: tutkimusmatka arvojen maailmaan. (valitettavasti Zen ei ymmärrä mitään moottorikelkkojen sielunelämästä)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille on jo heti ensimmäisenä lukukautena koulussa opetettu, että koruja ja lävistyksiä ei saa käyttää hoitotyössä. Onhan ne myös epähygienisiä sekä erittäin epäkäytännöllisiä, potilaan ja itsensä kannalta.

En kyllä itsekään haluaisi hoitoa keneltäkään lävistetyltä naamarilta. Ehkä vanhoillista ajattelua, mutta omasta mielestäni sairaanhoitajat ovat jollain tasolla kuitenkin niitä esimerkillisiä siistejä, hygienisiä ja auttavia ihmisiä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hieman OT. Kun aloitin sh opinnot 1987, meidän luokassa oli yhdellä kauniilla tytöllä komeasti värjätyt punertavat hiukset. Reksi vaan totesi, että alkuperäinen väri takaisin tai ulos koulusta. Alkuperäinen väri oli ruskea ja se punertava väri ei ollut mikään punkkariväri ja look.

No comments

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu, meillä oli sama juttu 1987 - 89......muutamaa kanssaopiskelijaa kehotettiin myös "siistimään" ulkokuortaan eli värjäämään tukan takas "normaalin" väriseksi ym. ym. Kovin oltiin ahdasmielisiä siihen aikaan.  ;D

Eteenpäin menoa sekin on kun nenälleen kaatuu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olisinkohan mä sitte lentäny samantien ulos koulusta kun alkuperäinen hiustenväri on tiilenpunainen  ;D??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille on jo heti ensimmäisenä lukukautena koulussa opetettu, että koruja ja lävistyksiä ei saa käyttää hoitotyössä.

Muistaakseni yhdet korvikset on sallittu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Labra tunneil sai käyttää nappiksii, mut roikkuvat korvikset pois. Ja tietty sormukset, kellot yms pois. Kaulakorua sai pitä, jos ei ollut liian pitkä, eikä siten roikkunut työvaatteiden kaula-aukosta.

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Koskaan ei olla töissä puututtu koruihin. Itse luovuin toisen ampparikesän jälkeen niistä kahdesta sormuksesta, joita olin siihen mennessä aina pitänyt (huom. olin vasta opiskelijanoviisi), kun jäi ikävästi paarinkahvan ja sormuksen väliin vähän nahkaa...Muuten kaulakorut ja korvikset on saanut olla. Omasta turvallisuudestani huolehtivana olen kuitenkin pitänyt pieniä, mahdollisimman vähän korvasta ulkonevia korvakoruja ja paidan alle menevää kaulakorua. Ei olisi mukavaa, jos joku tarrraisi korviksesta kiinni ja nykäisisi.

Itse näenkin kaikenmoiset lävistykset sun muut hygienia-asioiden lisäksi omaan turvallisuuteen liittyväksi. Jos joku haluaa pitää esim. isoja renkaita korvissa niin sen kun, eipä pidä enää kun korvanlehti mahdollisesti joskus repeää. Oppi menee ihmisille kuitenkin kovin monesti vasta kantapään kautta.  Toisaalta muistan myös opetuksessa ja harjoitteluissa tulleen vastaan, ettei kynsiä saisi lakata, olisi epähygienista. Kuitenkin aika moni hoitaja lakkaa kyntensä, itsekin jollain värittömällä/vaalealla, että kynnet kestävät jatkuvan nesteissä uittamisen.

Opettaja jumalan armosta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minut on varmaan aivopesty jo opiskeluaikoina, koska edelleen lyhyet kynnet, ei korvakoruja tai kaulakoruja töissä tai vapaa-aikana, vihkisormuskin on ties missä, en ole kymmeneen vuoteen käyttänyt kuin satunnaisesti juhlissa.  ;D

Henkilökohtaisesti pidän persoonallisista hoitajista, jotka erottuvat ns. massasta. Järkikin jo sanoo, ettei mitään ketjuja roiku nenä-korva välillä, mutta pieni nappi huulessa tai sieraimessa ei ole sen kummempi kuin korvakoru. Varsinkin nuorten hoitajien värikkäät tukat saavat hyvälle mielelle. Potilaidenkin on helpompi tunnistaa: -Se oli se vihreähiuksinen hoitaja.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Agitated

vihkisormuskin on ties missä, en ole kymmeneen vuoteen käyttänyt kuin satunnaisesti juhlissa.  ;D

Juu, toihan on toi hyvä kikka!  :) (tais vähän mennä ohi aiheen, heh)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille on jo heti ensimmäisenä lukukautena koulussa opetettu, että koruja ja lävistyksiä ei saa käyttää hoitotyössä.

Muistaakseni yhdet korvikset on sallittu.

Mä en laske korviksia juurikaan lävistyksiksi ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meille on jo heti ensimmäisenä lukukautena koulussa opetettu, että koruja ja lävistyksiä ei saa käyttää hoitotyössä.

Muistaakseni yhdet korvikset on sallittu.

Mä en laske korviksia juurikaan lävistyksiksi ;D

Mäkään laske mitään Prinssi Alberttia kesympää juur mikskään.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näistä lävistyksistä..itselläni on kulmalävistys, mitään haittaa ei ollut aikaisemmissa työpaikoissani. Eräässä keskussairaalassa yksi vanhempi hoitaja alkoi selän takana puhua että asia pitäisi ottaa esille hygieniahoitajan kanssa, että ei tuollaisia saa pitää. No, kuulin sitten tutulta hoitajalta tästä ja otin asian itse esille. Hygieniahoitaja ja osastonhoitaja olivat sitä mieltä, että kulmalävistys on aivan ok, sama kuin korvakoru.. Siihen jäi asiasta keskustelu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Pitikö siitäkin selän takana puhua? Kai ne asiat etenisi paremmin, jos siitä suoraan sanottaisiin?

Onhan ne lävistetyt immeiset tosin aika hurjan näköisiä.  ;)

...ydinräjähdyksestä selviää hengissä vain Keith Richards ja torakat...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös niitä lävistyksiä vois ottaa sellaisiin paikkoihin, jotka eivät koko ajan ole esillä? Eikös ne lävistykset ole juuri "sitä jotain"?

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Kamomilla

Onko kenenkään muun kohdalla kyseenalaistettu hiuslisäkkeitä?

Itselläni oli muutama vuosi sitten pikkulettipidennys, josta kirran harjoittelussa tuli sanomista. Menin kuitenkin kyseenalaistamaan kritiikin - väittivät että levittelen bakteereja enemmän kuin muut - ja otin asian puheeksi hygieniahoitajan kanssa. Hänen mukaansa lettipidennykseni ei ollut niinkään hygieenisesti epäilyttävä, mutta työturvallisuusnäkökulmasta kehoitti mua luopumaan siitä. Kuten sitten teinkin, eihän mulle mahtunut edes suojamyssy päähän :P.

Ihan vielä selvennykseksi; pidin lettejä harjoittelussa AINA kiinni, lenkillä niin ettei ne roikkuneet missään haavoissa ja eritteissä tai muutenkaan liehuneet ympäriinsä.

Kaikkein hauskinta mun mielestä kuitenkin oli tuossa harjoittelupaikassa että eräällä hoitsulla oli tapana pitää semmoista "Tallinnan lisäkeponnaria" töissä... Että kyllähän se mun mielestä ennemmin olisi hygieenisesti epäilyttävä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heh-heh, eipä ole koskaan tullut edes mieleen kyseenalaistaa hiuslisäkettä. Eikä sitä edes nykyään välttämättä tiedä kenellä sellainen on, kun ovat niin aidon näköisiä (lukuunottamatta niitä Merekeskuksesta ostettuja) - yhtäkkiä vaan jollain on hiukset vyötäröön asti.

Omat tai vieraat karvat päässä, niin jos ne on kiinni (ja tarvittaessa myssyn alla), niin eikös se riitä?

Jos on hirmu pitkät hiukset (omani olivat joskus vyötäröön asti), niin kokeilkaa kahden myssyn systeemiä.

Enemmän olen nähnyt noita omia pitkiä hiuksia pidettävän auki ja likaisina. Ei muuta kuin ottamaan kaikkien hiuksista bakt.vilj+värj. niin saadaan tutkittua tietoa tästäkin asiasta, että onko rastoissa, "Tallinnan ponnarissa" vai omissa saparoissa/poninhännissä/nutturoissa minkä verran bakteereja missäkin...

Aina kun minun pitää valita kahdesta pahasta, kokeilen sitä pahaa, johon en ole vielä tutustunut.

                                  - Mae West -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...
Vieras: t-johanna

jos taxikuskilla ei ole suoria housuja ja tummaa paitaa/takkia(nahkatakki käy)taxi tarkastaja pistää kuskin kotiin vaatteiden vaihtoon.

Btw, taksinkuljettajilla ei ole minkäänlaisia pukeutumismääräyksiä nykyään  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Itselläni on lävistys suussa, eipä ole viel tullut sanomista, vaikka aika monissa harjoittelu paikoissa on huomattu. Kai on sellaisessa paikassa et sen ei pitäisi haitata ketään.

Lisäksi nyt itselläni alkoi leikkaussaliharjoittelu, jos oon instrumenteis nii onhan mulla naamasuojus edessä, ei pitäis ketään haitata, jos oon taas passarina niin olenhan sen verran kaukana steriilialueelta että ei ole merkitystä silläkään. En ole kyl viel lävistyksestä kysynyt suoraan, enkä kyl aio sitä mainostamaankaan kun olen vielä opiskelijan roolissa, ettei vaan joku "vanha" hoitaja saa sätkyi ja ala vaatimaan että poistan sen.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: viherpiipero

Mä työskentelen leikkaussalissa instrumenttihoitajana ja mulla on kielilävistys. En ole koskaan mainostanut sitä kellekkään, koska se ei kuulu muille! Ja se on niin, että enhän minä kielelläni töitä tee. Kyllä se on joku muu asia/paikka mistä ne infektiot alkunsa saa, kuin kielikoru!!! ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onkos kellään mitään tietoa noista kielikoruistak, eli kuinka kiellettyjä ne oikeastaan ovat? itse jätin joskus aikoinaan hankkimatta kouluun hakiessani koska kuulin kerrottavan että ne hoitoalalla ovat kiellettyjä. Nyt olen niitä kuitenkin henkilökunnalla nähnyt, joten kävi mielessä että kuinkahan kiellettyjä ne oikeastaan ovat? Jopa leikkurissa olen niihin törmännyt ja sen kun luulisi olevan kaikkein pahin paikka korun "väärään paikkaan putoamisille" ja pöpöjen levittämiselle...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

itse sitä mieltä että ei suun sisällä oleva koru pitäisi vaikuttaa yhtään mihinkään.. suussa kun on omat mikroobikannat eikä se koru siihen vaikutusta tee. Se et joku kehtaa väittää että "voi tippua kesken leikkauksen" on aika paksua jo.. ensinäkin korut on jengalla ne saa aika kireälle kiinni, toiseks et sä suu auki ole leikkurissa kun sieltä tulee muutenkin kaikkee hauskaa kaasua poltois yms... kolmanneksi sulla on se suusuoja.. jos se koru nyt jollaitavalla pääsis sieltä "suusta" tippumaan niin sehä tulee sit leuan alta ulos ja eihän hoitaja ole siinä suoraan "reiän" yläpuolella kun lääkärit ovat siel, sairaanhoitaja ojentelee ja pitelee kamaa ja polttaa.

itselläni viel sellainen seikka että en saa ees käsivoimin enä auki tätä korua.. et jos joku tulee mulle väittää tollaista kakkaa "tippumisesta", saa hän vapaasti steriileillä käsillä koittaa aukaista mun korun 8)

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä olen ymmärtänyt , että lävistykset ovat hygieniakysymys hoitotyössä lähinnä siksi, että jotkut lävistyksen omaavat henkilöt koskettelevat -usein huomaamattaan- omia lävistyksiään työssä ollessaan  ja näin ollen saavat pöpöt korun alta käsiinsä kannettavakseen ja siirrettäväkseen eteenpäin....

"Ja se puhelinnumero mun taskussa , rakas, luulin että se olet sinä" (Lapinlahden Linnut: Älä viskaa mua pihalle)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...