Jump to content
MAINOS

Terveystieteen pääsykokeet 2016


EmmiJ.

Recommended Posts

Edellisessä ketjussa muutama jo mainitsi hakevansa ensi vuonna lukemaan terveystieteitä, ja nyt kun edellisten pääsykoetulokset on tulleet, voisi ensi vuodelle perustaa uuden ketjun.

Itse hain siis keväällä Turkuun ja pääsykokeetkin menivät ihan hyvin, mutta ei ollenkaan niin hyvin että olisin sisälle päässyt. Nyt jatkan hoitotieteen aineopinnot loppuun avoimen puolella, teen kasvatustieteen opintoja ja haen ensi keväänä uudestaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 226
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Minulla on edessä ensimäinen yliopistohaku keväällä 2016. Turkuun aijon myös hakea. Motivaatio lukemisen ja sisäänpääsyn suhteen on ainakin kova. Toki vähän pelottaa, että miten ensikertalaisen käy kun pääsykoe on tilanteenakin täysin uusi.

Pääsykoekirjathan julkaistaan joskus marraskuussa? Niitä odotellessa. Mahtavatkohan olla samat kuin viimevuonnakin. Suuria muutoksia ei ole tainnut pariin vuoteen tullakkaan. Aineistotehtäviin vastaamista täytyy kyllä harjoitella!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 kuukautta myöhemmin...

Jatketaanpas tässä ketjussa. Minä meinasin ensimmäistä kertaa hakea ja Ouluun olis tarkoitus. Viime vuonna oli ajatus hakea, mutta elämäntilanne sanoi silloin toisin. Vähän kiinnoistais myös Jyväskylässä oleva gerontologia ja kansanterveystiede, mutta Jyväskylä on nyt vähän turhan kaukana.

Viime vuoden pääsykoemateriaalit mulla jo on, nyt oli julkaistu ainakin Ouluun uudet materiaalit. Tutki ja kirjoita näköjään säilyy, mutta uutena tullut tieteelliset artikkelit, jotka julkaistaan vasta 1.2. Noh täytyy alkaa tahkoamaan tuota Tutki ja kirjoita kirjaa. 

Ihan vielä en oo osannut päättää hakisko ensimmäisenä hoitotieteisiin vai opelinjalle. Molemmat kiinnostais....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

heips!

Nyt on opintopolku sivulla julkaistu ainakin tampereen yliopiston pääsykoekirjat!! heti piti laittaa varausta kirjastoon, että pääsee lukemaan. Tänään myös saan pääsykokeisiin tulevan hoitotiede lehden, että voi alkaa jo sitä lukemaan kirjoja odotellessa!

Onko muita, ketä olisi jo nyt aloittanut pääsykokeisiin valmistautumisen? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turunkin pääsykoekirjat on jo julkaistu, ja kyllä hypin riemusta kun huomasin että ovat samat kuin viime keväänä (ja monta vuotta aikaisemmin). Helpottaa huomattavasti kun ei tarvitse ihan nollasta aloittaa lukemista. 

Teen avoimen puolella hoitotieteen aineopintoja ja ne loppuu nyt joulukuussa. Sen jälkeen alan lukea pääsykokeisiin. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tampereella puolestaan on nyt vaihdettu kirjat. Ainakin viimeiset kolme vuotta ovat olleet samat, jopa ehkä kauemminkin? Mulle kyllä sopi, että välillä vaihtelun vuoksi uutta luettavaa :P Tuntu jo niin kuivalta viime vuonna.... ite oon siis jo kolme kertaa hakenut, joista ekan kerran pystyin kunnolla panostamaan lukemiseen ja sillon jäinkin ärsyttävästi 0,5p päähän! Ei tänä vuonnakaan kyllä parhaat mahdollisuudet lukemiseen kun kotona pieni vauva, mutta olen päättänyt, että joka vuosi yritän niillä resursseilla mitä on! :) ikinähän ei voi tietää, mikä lukeminen sisäänpääsyyn riittää.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä myös yksi ensimmäistä kertaa tänä keväänä yliopistoon sisälle hakeva!

Hieman jännittää miten ensimmäisessä haussa käy ja mikäli pääseekin yllättäen sisälle niin miten sovittaa työelämä ja opiskelu yhteen. Itsellä olisi toistaiseksi suunnitelmissa hakea tuonne opepuolelle. Avoimessa on kasvatustieteiden perusopinnot suoritettuna. Realistisesti valmistaudun toki myös siihen, etten ekalla hakukerralla pääse sisälle ja tässä tapauksessa ajattelin aloittaa avoimen puolella hoitotieteiden aineopinnot.

Pääsykoekirjat vielä hankkimatta, mutta varmaan alkuvuodesta olisi jo hyvä aloittaa lukemaan?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minne kaupunkiin oot EMK hakemassa? :)

Itse olen suorittanut kans kasvatustieteiden perusopinnot v.2010 ja hoitotyön aineopintoja muutaman pisteen. Tarkoitus oli niitä koko ajan tässä matkan varrella lisää suoritella, mutta ne nyt on jäänyt...

Itse jonottelen pääsykokekirjoja jo kirjastosta, mutta pitkät jonot tuntuisi olevan. Edelliset kirjat ostin itselleni, niin oli helppoa kun sai lukea milloin halusi. Toivottavasti niille joskus vielä tulee käyttöä :P

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jatketaanpas tässä ketjussa. Minä meinasin ensimmäistä kertaa hakea ja Ouluun olis tarkoitus. Viime vuonna oli ajatus hakea, mutta elämäntilanne sanoi silloin toisin. Vähän kiinnoistais myös Jyväskylässä oleva gerontologia ja kansanterveystiede, mutta Jyväskylä on nyt vähän turhan kaukana.

Viime vuoden pääsykoemateriaalit mulla jo on, nyt oli julkaistu ainakin Ouluun uudet materiaalit. Tutki ja kirjoita näköjään säilyy, mutta uutena tullut tieteelliset artikkelit, jotka julkaistaan vasta 1.2. Noh täytyy alkaa tahkoamaan tuota Tutki ja kirjoita kirjaa.

Ihan vielä en oo osannut päättää hakisko ensimmäisenä hoitotieteisiin vai opelinjalle. Molemmat kiinnostais....

Tsemppiä sinulle lukemiseen. Täytyy kyllä sanoa, että kannattaa miettiä tarkasti minne hakee, mutta joka vuosi on mahdollista myös hakea sittem siirtoa esim. ope puolelta hoitotieteisiin, monesti hoitotieteistä opepuolelle  voi olla hankalempi siirtyä. Pääsykoekirjat tulee luke todella tarkasti. Vuosittain pääsykokeet koostuvat hyvin pikkutarkoista kysymyksistä eli isoilla linjoilla ei välttämättä pärjää jos meinaa, että opiskelee vain pääkohdat. Viime vuonna mm. piti osata ihan prosenttilukuja ja monen sadan sivun pääsykoe materiaalista tentissä pärjäsi alle 1 sivulla. Kysymykset oli yksityiskohtaisia. Ensimmäinen vuosi mennää opepuolella yhdessä hoitotieteen porukan kanssa, opepuolen kasvatustieteen opinnot toki on eroa. Itse olen opettaja puolella opiskelemassa ja tykkään todella paljon. Miltei kymmenen vuoden työkokemus antaa hyvää näkökantaa opiskeluun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Haen Kaisuli Turkuun. :)

Ajattelin aloittaa alkuvuodesta lukemaan ilman mitään sen tarkempaa aikataulutusta. Nimenomaan fiiliksen pohjalta enemmänkin ja muistiinpanoja tehden. Etiikka hoitotyössä kirjasta sain hankittua vuoden 2012 teoksen, joten ajattelin lainata uudemman painoksen kirjastosta ja verrata sitten keskenään onko juurikaan mitään eroja. Hoitotiede kirjan saan onneksi lainaan työkaveriltani.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Millon aiotte alkaa lukea pääsykokeita varten?
Ootteko varanneet johonkin kohtaan lomaa lukemiseen vai luetteko töiden ohella?

Itse aion tässä pikkuhiljaa aloitella lukemista. Viikon loma osuu juuri sopivasti viikolle ennen pääsykokeita joten silloin viime hetken tsemppi, mutta muuten aion lukea koko kevään töiden ja perhe-elämän ohella.. Helppoa se ei tule olemaan kun on vuorotyö ja pienet lapset (4v ja 2v) mutta hyvää totuttelua tulevaan jos yliopiston ovet aukeavat :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En näköjään äkkiseltään muistanut salasanaani, niin kirjoitan nyt ilman. Olen siis Kaisulii.

Tampereelle on kaksi kirjaa +hoitotiede lehti materiaalina.  Toisesta kirjasta neljä lukua ja toinen kokonaan. Itse olen sen toisen kirjan, missä neljä lukua lukenut jo kiireessä joulun aikaan kertaalleen, kun se piti kirjastoon jo palauttaa. Laitoin itseni heti jonoon, että saisin sen pian uudelleen. Selkeästi haastavampi on mulle kyllä se toinen kirja: tilastollinen tutkimus!  Argh! Sitä aloittelin nyt lukemaan. Vaikka äkkiä ajattelis et hyvinhän tässä on aikaa lukea, niin itselle ainakin tuo tilastollisen tutkimuksen kirja on niin haastava, että varmasti hyvin menee aika sen tapaamiseen. Ja mikä tärkeintä, että tajuaisin ne asiat :D

Meillä on kotona päivät minun kanssa 4v ja 4kk lapset joten en todellakaan päiväsaikaan (kun mies töissä) ehdi missään välissä edes kirjaa avaamaan. Olen tehnyt niin, että lähden sillontällön kirjastoon lukemaan illaksi. Tuo sillontällön on kyl ollut nyt liian vähän ja pitäisikin tehdä itselle oikein suunnitelma kalenteriin, että menee aina tiettynä iltana lukemaan. Meilläkin kun perheellä on yhteensä niin paljon harrastuksia jo, että vain kaksi iltaa on viikossa, että ei ole mitään. Mutta kuten emmi sanoi, tämä on juuri sitä hyvää reenit tulevaa varten jos yliopiston ovet aukeavat :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei! Mä myös aijon hakea ja Turkuun. Kirjat löytyy kotoa ja olen hilajlleen alkanut lukemaan. Tarkoitus töiden ohella yrittää, lukulomaa ei ole varaa pitää. Ja haen ensimmäistä kertaa. Mietityttää pääkaupunkiseudulta edestakaisin kulkeminen jos sisään pääsisi. Yö hotellissa voi olla kallis mutta joka päivä ei haluaisi edestakaisin ravata jos läsnäoloa on vaikka useampia päiviä. Netissä yliopiston sivuilla luki että moni tulee kauempaa ja tätä pyritään huomioimaan. Onko muilla tietoa tästä vantaalta/helsingistä turkuun matkustelusta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla oli vanhan kotikaupungin kirjastossa erikseen tila, jossa sai opiskella rauhassa. Nykyisessä lähikirjastossa ei ole vastaavaan paikkaa vaan ainoat lukupaikat ovat avoimia tiloja. Vieressä on koulu, ja lapset tulevat usein kirjastoon sen jälkeen joten hiljaista siellä ei ole oikeastaan koskaan. Harmi. Tarvii varmaan yrittää silloin tällöin ajaa muu perhe ulos ja saada hetki hiljaista lukurauhaa kotona.

Olisiko teillä jotain hyviä lukutekniikkavinkkejä? Nuo kirjathan pitää oikeasti osasta ulkoa jos meinaa sisälle päästä.

Liisa Mäkin haen Turkuun ja koulumatkaa tulee 140km / suunta, joten koulumatkat jännittää. Mun käsityksen mukaan monet kulkee nimenomaan pääkaupunkiseudulta Turkuun, joten kimppakyyti varmasti järjestyy. Itse tulen Porin suunnalta, joten voi olla että yksin tarvii kulkea. Mutta täältä onneksi kulkee linja-autot hyvin (ja halvalla) joten voi hyödyntää matkat lukemiseen ja illat saa olla rauhassa perheen kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos tiedosta EmmiJ. Mäkin meinaan opisella ihan kotoa käsin ja työpäivien jälkeen/viikonloppuisin. Ulkomuisti on vahvuuteni mutta kunnon lukuajan ja rauhan puuttuminen kyllä jännää. Töiden jälkeen sitä ei jaksa samalla tavalla keskittyä. Ajattelin tehdä muistiinpanot itselleni kirjoista ja lukea omia tiiviimpiä versioita sitten :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Helsingistä kulkee halpabussiyhtiöt Onnibus ja Åbus, joilla aika monet junan lisäksi kulkevat Turkuun opiskelujen perässä. Varsinkaan Onnibussin lippujen hinnat eivät päätä huimaa, vaikka toki reissaaminen raskasta on. Toisaalta matkat ovat hyvää tenttiinlukuaikaa :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Meillä kirjastossa on onneksi kaksi lukuhuonetta ja yleensä aina sen olen saanut. Nyt ahnehdin ja otin sen itselleni lauantaiksi 10-15 :D sen siis saa kyllä vaikka joka päivälle, mutta kerrallaan saa tehdä vaan yhden varauksen. Ajattelin rykästä lauantaina heti isomman satsin, kun näin arkena tosiaan päivisin on ihan mahdotonta lukea...

Mä oon aiempina vuosina tehnyt niin (en tiässi on huono taktiikka, kun en sisällä vielä ole :D ), että eka luen kertaalleen, seuraavalla kerralla teen muistiinpanoja. Sit luen muistiinpanoja, mutta palaan kyl kirjaanki viel jos jotai olennaista on jääny itseltä merkkaamatta omiin muistiinpanoihin. Kyl ketutti Tampereella yks vuosi pääsykokeissa oikea vastaus löytyi YHDELTÄ HITOS SIVULTA!!!!! ja kun iteki jääny sillee 0,5p päähän sisäänpääsystä, niin arvakkaa oonko sata kertaa miettiny et hitto ku olis SEKIN sivu tullu ulkoa opeteltua :( eli ulkoa koko kirja ja niin et sen ymmärtääki...............

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...
Vieras: Mietteliäs

Minkälaisiin työtehtäviin TtM voi sijoittua? Itseä kiinnostaisi hakea jatko-opiskelemaan sairaanhoitajaopintojen jälkeen, mutta en tiedä kiinnostaako esim. osastonhoitajan työt. Opettaminen voisi olla vaihtoehto, mutta mitä muuta voisi tehdä? Ja minkälainen palkka amk-opettajalla on verrattuna sairaanhoitajan palkkaukseen? Usean vuoden yliopisto-opinnot tekevät kuitenkin aikamoisen loven kukkaroon.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...