Jump to content
MAINOS

Terveystieteen pääsykokeet 2016


EmmiJ.

Recommended Posts

30. maaliskuuta 2016 klo 22.15, Vieras kirjoitti:

Ouluun pääsykokeisiin lukevat.. Meinaatteko opetella ulkoa esim ohjausosaamisartikkelista aineiston analyysin kappaleen?

Kannattaa varautua siihen, että valintakokeessa voidaan kysyä mitä vain. Käsittääkseni tarkoitus on testata motivaatiota opiskella valintakoekirjallisuus ulkoa. Oulun valintakoe on ollu kahtena edellisenä vuonna erilainen kuin Turussa, mut nyt kun aineisto on muuttunut enemmän samankaltaiseksi. Jos haluaa valmistautua kokeeseen oikein hyvin, voi olla hyvä vilkaista myös millaisia kysymyksiä siellä on ollu edellisinä vuosina. Turun valintakoekysymyksethän löytyy netistä. 

 

Ite pääsin Ouluun sisälle kevään 2015 yhteishausta toisella hakukerralla. Yksi viime vuoden kysymyksistä oli suoraan taulukosta ja siihen yhdistettiin tietoa tekstistä muutaman lauseen verran.

 

Jos valintakoeartikkelien löytämisessä on ongelmaa, niin kannattaa kattoa myös työpaikan tietokoneet. Ainaki OYS:n koneilta pääsee lähestulkoon kaikkiin tietokantoihin ja artikkeleihin käsiksi. Ikävä kyllä Hoitotiede -lehti on semmoinen, johon yliopistolla ei ole enää pääsyoikeutta. Tiedän, että muutama tuttu on myös tilannu nuo lehdet suoraan julkaisijalta ja maksanut niistä. Lehtiä voi siis tulla myös myyntiin artikkelien kopioinnin jälkeen, kannattaa kysellä, jos tiedät jonkun muun joka hakee myös. 

 

Tsemppiä kaikille valintakokeeseen lukeville! Ei oo helppo tai pieni työ, mutta se kannattaa tehä. Opiskelu on mielenkiintoista ja antoisaa. Työllistymismahdollisuudethan on rajattomat, ajatelkaa pelkän "osastonhoitajuuden" tai "opettajuuden" ulkopuolelle 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 226
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Tampereelle haen kolmatta kertaa, aloitin avoimessa opinnot ennen ensimmäistä hakua ja kandi alkaa ensi syksynä. Kohta alkaa erillishaku yritykset pääsykokeiden lisäksi jossei nappaa. :) Tilastollinen ja laadullinen kurssit ovat onneksi tänä keväänä.

Tampereen Hoitotiede artikkelit löytyvät netistä, voi tulostaa kaikki koneelta. http://www.doria.fi/handle/10024/88971

Olen tässä miettinyt, että mitä niistä pitäisi oppia? Tutkimusten sisältö ulkoa? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

1. huhtikuuta 2016 klo 09.00, Zenaelle kirjoitti:

Kannattaa varautua siihen, että valintakokeessa voidaan kysyä mitä vain. Käsittääkseni tarkoitus on testata motivaatiota opiskella valintakoekirjallisuus ulkoa. Oulun valintakoe on ollu kahtena edellisenä vuonna erilainen kuin Turussa, mut nyt kun aineisto on muuttunut enemmän samankaltaiseksi. Jos haluaa valmistautua kokeeseen oikein hyvin, voi olla hyvä vilkaista myös millaisia kysymyksiä siellä on ollu edellisinä vuosina. Turun valintakoekysymyksethän löytyy netistä. 

 

Ite pääsin Ouluun sisälle kevään 2015 yhteishausta toisella hakukerralla. Yksi viime vuoden kysymyksistä oli suoraan taulukosta ja siihen yhdistettiin tietoa tekstistä muutaman lauseen verran.

 

Jos valintakoeartikkelien löytämisessä on ongelmaa, niin kannattaa kattoa myös työpaikan tietokoneet. Ainaki OYS:n koneilta pääsee lähestulkoon kaikkiin tietokantoihin ja artikkeleihin käsiksi. Ikävä kyllä Hoitotiede -lehti on semmoinen, johon yliopistolla ei ole enää pääsyoikeutta. Tiedän, että muutama tuttu on myös tilannu nuo lehdet suoraan julkaisijalta ja maksanut niistä. Lehtiä voi siis tulla myös myyntiin artikkelien kopioinnin jälkeen, kannattaa kysellä, jos tiedät jonkun muun joka hakee myös. 

 

Tsemppiä kaikille valintakokeeseen lukeville! Ei oo helppo tai pieni työ, mutta se kannattaa tehä. Opiskelu on mielenkiintoista ja antoisaa. Työllistymismahdollisuudethan on rajattomat, ajatelkaa pelkän "osastonhoitajuuden" tai "opettajuuden" ulkopuolelle 

Jos katsoo vuosien 2014 ja 2015 pääsykoekysymyksiä, niin vaikuttaa ettei niissä ole kysytty tutkimuksen totettamisesta yksityiskohtaisesti, frekvenssit, vertikaalit jne. Näitä lähinnä tarkoitin.. Kuinkahan tarkasti on pitänyt muistaa prosenttiluvut...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

23 tuntia sitten, Vieras kirjoitti:

Jos katsoo vuosien 2014 ja 2015 pääsykoekysymyksiä, niin vaikuttaa ettei niissä ole kysytty tutkimuksen totettamisesta yksityiskohtaisesti, frekvenssit, vertikaalit jne. Näitä lähinnä tarkoitin.. Kuinkahan tarkasti on pitänyt muistaa prosenttiluvut...

Vuoden 2015 mallivastauksissa oli mainittu kaikki prosenttiluvut mitkä liittyi itse kysymykseen. Tarkistin, kun olin ne pääsykokeen jälkeen kuvannut talteen. Toivottavasti auttoi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hellou. Täällä yksi Tampereelle hakija. Viime hetkellä päätin hakea. Nyt pari viikkoa lukemista takana ja Hoitotiede lehden artikkelit ja Tilastollinen tukimus kertaalleen nyt luettuna. Ei vaikuta mitenkään mahdottomalta. Sitä toista kirjaa tässä odotellaan, kun sen verran näyttää noita varauksia olevan.  Huonosti olen noihin aiksempien vuosien kokeisiin perehtynyt, joten mitenköhän tarkkaan Tampereen kokeissa on kysytty numeraalisia arvoja, prosenttilukuja yms noista tutkimuksista? Tai vastaavasti tarvitseeko noita laskukaavoja yms. osata tuosta Tilastollinen tutkmus kirjasta?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Tampereelle hakeva

Minä haen kans Tampereelle ja molemmat kirjat,sekä Hoitotiede lehti ovat kotona (enemmän pitäisi vaan reilusti lukea!!) Tuota Tutkimus hoitotieteessä kirjaa on kyllä ollut todella nihkeästi saatavilla ja se onkin ollut itsellä jo pari kertaa lainassa ja aina uudelleen olen mennyt jonoon. Nyt jonoa näyttäisi olevan niin paljon, että otan mielummin sakot siitä ja luen sitä nyt kuukauden kotona :/ olisi kannattanut se todellakin ostaa suoraan.... Tilastollisen kirjoja  puolestaan oli pitkä rivi Tampereen yliopiston kirjastossa. Omasta mielestäni se Tilastollinen kirja on kaikkea muuta kuin helppo :( ja kulutin aikaani jo niihin laskujen opetteluun, kunnes soitin hakutoimistoon ja sieltä sanottiin, että laskin ei saa olla kokeessa. Eli näin ollen niitä laskuja ei kyllä varmasti kokeessa ole, ei nittä kukaa päässä voi laskea :D se minua nyt jäikin askarruttamaan, että mitähän siitä tilastollisen kirjasta kokeessa kysytään??? Itse en ole Hoitotiede lehteä vielä kokonaan lukenut. Ainakaan edellisinä vuosina ei Tampereella ole yhtään mitään prosenttilukuja kyselty vaan on ollut esseitä + kysymyksiä, joihin on pitänyt vastata lyhyesti...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ouluun hakeva

Heips! Miten Ouluun hakijoita lukuprosessi etenee? Minkä artikkelin koette vaikeimmaksi? Minulle tuo sairaalan projektit....-artikkeli on jotenkin tosi vaikeaselkoinen! Asiat on niin hankalasti selitetty - ei oo sense-making materiaalia, hmh hmh.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei,

Miten turkuun hakijoilla lukeminen edistyy? Onko joitakin hyviksi todettuja lukutapoja tms noussut esille?

Itse olen lukenut kirjoja, tehnyt muistiinpanoja sekä vielä muistiinpanoista pieneen vihkoon pääpiirteistä muistiinpanoja. Pientä vihkoa lueskelen sitten ohimennen esim. busseissa. Muuten olen keskittynyt lukemaan laajempia muistiinpanojani sekä kirjoja. Pelkään vain, että johonkin tärkeään jää huomio kiinnittymättä, vaikka olenkin pyrkinyt lukemaan tarkkaan jokaisen aihealueen. Vaikka kuinka yritän päntätä, niin ei vain selkeästi tuo ulkoalukeminen ole vahvimpia puoliani.:wacko:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: turkuun minäkin

Heippa!

Täällä yksi Turkuun hakeva. Onko jollakin tietoa kuinka paljon eroa on Etiikka hoitotyösdä -kirjan eri painoksilla? Mulla joku vanha painos, kun uudempaa ei kirjastosta saanut.. opettelonkohan turhaan vanhaa tietoa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei ole tietoa kyllä siitä paljonko on muuttunut. Kuinka paljon ootte ehtineet lukea ja mitkäs fiilikset? Onko hyviä pänttäysvinkkejä tai taktiikoita? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turkuun olen hakemassa ja kova pänttäys menossa. Enää kolme viikkoa jäljellä, hurjaa!

Pänttäysvinkkinä voisin kertoa sellaisen, että ainakin viime vuonna (ja käsittääkseni monena vuonna aiemminkin) on vastaustilassa ollut viivat, joihin vastauksen on pitänyt mahtua. On siis hyvä harjoitella ytimekkäiden vastausten kirjoittamista. Alueen ylimennyttä osaa ei lueta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Ouluun opeksi

Hei, täällä kans ilmottautuu yksi Ouluun opepuolelle hakija! Lukemisen olen aloittanut tammikuussa ja valmistautuminen on mielestäni mennyt hyvin niin kauan kunnes luin tätä ja viime vuoden viestiketjua! Siis ihan todellako pitää prosenttiluvutkin opetella artikkeleista :o Huhhuh! Noooh, jospa tämä antaa motivaatiota lukea nämä viimeiset pari viikkoa tehokkaasti. Viimeisen viikon on kyllä meinannutkin olla jo motivaatio hukassa, kun samaa matskua jankkaa uudestaan ja uudestaan.

Joku kyseli artikkeleista, niin minustakin se sairaalan projektit -artikkeli oli vaikeaselkoinen. Tarpeeksi monta kertaa kun sitä jankkaa, niin kyllä siitä jotain tolkkuakin saa :) Itsellä oli kuitenkin jotenkin sellainen ajatus että artikkeleista kysyttäisiin vain jotain kirjaan pohjautuvaa sovellettava tietoa kuten "miten arvioisit tämän tutkimuksen luotettavuutta tai eettisyyttä" tai "miten aineisto on analysoitu" jne, eikä niinkään tuloksia tai teoriaa. Mutta näin on kuitenkin ilmeisesti ollut edellisinä vuosina?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä juuri pänttäys käynnissä Tampereen pääsykokeisiin. Huhuilkaa ny joku Tampereellekin hakeva :D Millä taktiikalla Hoitotiedelehteä pänttäätte? Itse juuri kirjoittelen Tilastollisen tutkimuksen mukaan Tutkimusraportin arviointia... eli käyn jokaista artikkelia vuorotellen läpi ja etsin vastauksia... Jännittää kyllä, kuinka ulkoa nuo artikkelitkin täytyy osata. Tai no eniten jännittää se, kun Tampereella ei saa olla laskinta mukana, et mitä hittoa ne tuosta Tilastollisen tutkimuksen kirjasta voivat kysyä :o tai mitä pitää päässä osata laskea..... Aika heikosti on kyl tullut luettua (tai ei niin säännöllisesti) mutta nyt päätin ottaa loppuspurtin, kun on kaksi viikkoa vielä aikaa!

Ja mielestäni kaikissa yliopistoissa on saaan aikaan pääsykokeet, ainakin mitä niitä mielenkiinnosta olen vilkuillut :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Apua kuinka tarkkaan luette turkuun hakijat ja miten valmistautua siihen kokeessa annettavan materiaalin lukemiseen.?  

Opetteletteko kaikki ulkoa esim hoitotieteen sijoittuminen eri yliopistoissa ja esim niitä kaikkia listoja eri tutkimusaiheista tms joita on monessa kappaleessa lueteltu. 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: vierailija

Turkuun hakemassa. Ja niin tarkkaan kun vain ehtii ja pystyy. Tietenkin tärkeintä hallita pääasiat ensin. 

Kokeessa annettavan materiaalin lukemiseen en valmistaudu mitenkään. Kouluajoista ei ole kauaa, ja siellä on tullut luettua artikkeleita.

Montako kertaa ja miten olette lukeneet materiaalit läpi ja tuntuuko jo että hallitsette? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turkuun hakijat: Olette varmasti jo nämä katsoneetkin, mutta täältä sivulta löytyy edellisten vuosien pääsykoetehtävät vastauksineen: http://www.utu.fi/fi/yksikot/med/opiskelu/opiskelijavalinta/valintakokeet/Sivut/home.aspx 

Niitä, kun katselee, huomaa, miten samat kysymykset kiertävät vuodesta toiseen. Samoin pääsykokeen rakenne näyttää olevan melko vakiintunut eli useita lyhyitä kysymyksiä, paljon oikein/väärin kysymyksiä ja lisäksi suomenkielinen artikkeli, josta tulee useita pääsykoekirjojen sisältöä soveltavia kysymyksiä. Hoitotiede-kirjasta kannattaa opetella jokainen "tietolaatikko" ulkoa, niitä on aina kysytty. Suomenkielisen artikkelin kanssa pärjää kyllä, kunhan muistaa pitää pään kylmänä ja lukea tarkasti, mitä kysytään. Vastauksethan löytyvät periaatteessa suoraan artikkelista. Paljon tsemppiä lukuihin ja pääsykokeisiin!

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Turku 2016 EP

Täällä myös yksi Turkuun pyrkivä. Saman havainnon tein, että kysymykset kiertävät ja muutenkin koe on samankaltainen vuodesta toiseen. Tuo artikkeli jännittää kun en itse ainakaan viitsi hukata aikaa siihen,  kun voi olla että ei osu yhtään.. Maalaisjärjellä ajattelin siitä selviytyä. Hetkittäin tuntuu että kirjat ovat hallussa mutta toisinaan lyö ihan  tyhjää kun yrittää palautella kävelyllä mieleen vaikkapa käsiteanalyysin vaiheita...  Mutta jos onni on myötä ja paikan saisi,  niin olisihan se mukavaa näiden työvuosien jälkeen palata uuden oppimisen äärelle. Tsemppiä meille kaikille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Tampereelle pyrkivä
1.5.2016 klo 12.38, Kaisulii kirjoitti:

Täällä juuri pänttäys käynnissä Tampereen pääsykokeisiin. Huhuilkaa ny joku Tampereellekin hakeva :D Millä taktiikalla Hoitotiedelehteä pänttäätte? Itse juuri kirjoittelen Tilastollisen tutkimuksen mukaan Tutkimusraportin arviointia... eli käyn jokaista artikkelia vuorotellen läpi ja etsin vastauksia... Jännittää kyllä, kuinka ulkoa nuo artikkelitkin täytyy osata. Tai no eniten jännittää se, kun Tampereella ei saa olla laskinta mukana, et mitä hittoa ne tuosta Tilastollisen tutkimuksen kirjasta voivat kysyä :o tai mitä pitää päässä osata laskea..... Aika heikosti on kyl tullut luettua (tai ei niin säännöllisesti) mutta nyt päätin ottaa loppuspurtin, kun on kaksi viikkoa vielä aikaa!

Ja mielestäni kaikissa yliopistoissa on saaan aikaan pääsykokeet, ainakin mitä niitä mielenkiinnosta olen vilkuillut :D

Heippa!

Haen Tampereelle nyt ensimmäistä kertaa, valmistun nyt keväällä kätilöksi ja kiirettä on pitänyt viimeisten harjoitteluiden/töiden ja lukuhommien myötä :D 

Olen lukenut tutkimusartikkelit ja tehnyt niistä ns. kysymyskortteja itselleni. Hyvä vinkki tuo Tutkimusraportin arviointi osion hyödyntäminen Hoitotiedelehden artikkelien lukemisessa! Tilastollinen tutkimus kirjan kanssa samoja mietteitä! Päätin kuukausi sitten luopua kaavojen/laskujen opettelusta ja aijon tyytyä osaamaan käsitteiden merkityksen, esim. "keskihajonta" tai "keskipoikkeama" - mitä kertoo ja mihin tarvitaan..

Pientä lopputurhautumista täällä päin ilmassa, itsetunnon kohotusta kaivattaisiin:D. 

Tsemppiä sinulle viimeisiin lukuihin ja kokeeseen myös tietenkin! :)

 

- Mimmy

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

14 tuntia sitten, Vieras: Tampereelle pyrkivä kirjoitti:

Heippa!

Haen Tampereelle nyt ensimmäistä kertaa, valmistun nyt keväällä kätilöksi ja kiirettä on pitänyt viimeisten harjoitteluiden/töiden ja lukuhommien myötä :D 

Olen lukenut tutkimusartikkelit ja tehnyt niistä ns. kysymyskortteja itselleni. Hyvä vinkki tuo Tutkimusraportin arviointi osion hyödyntäminen Hoitotiedelehden artikkelien lukemisessa! Tilastollinen tutkimus kirjan kanssa samoja mietteitä! Päätin kuukausi sitten luopua kaavojen/laskujen opettelusta ja aijon tyytyä osaamaan käsitteiden merkityksen, esim. "keskihajonta" tai "keskipoikkeama" - mitä kertoo ja mihin tarvitaan..

Pientä lopputurhautumista täällä päin ilmassa, itsetunnon kohotusta kaivattaisiin:D. 

Tsemppiä sinulle viimeisiin lukuihin ja kokeeseen myös tietenkin! :)

 

- Mimmy

Kiva kuulla et siel on samoja mietteitä :D Hajoilin meinaan alkuun mun insinöörimiehelleni noista tilastotieteen kaavoista ja meni hermo mieheenkin kun se ei osannu mulle niitä selittää haha :D Huonostihan siitä toki käy jos niitä nyt siel joutuisikin laskemaan.... Heräsin nyt näin aamuyöllä 4:30 lukemaan ja ajattelin ekana kirjoitella juuri noita käsitteitä ylös tilastotiedon kirjasta :) Mistä päin suomea haet Tampereelle?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: lukutoukka

Aikooko Ouluun hakijat lukia jotain tärppejä Tutki ja kirjoita -kirjasta? Entä oletteko opetelleet artikkeleista ihan prosenttilukutasolla asiat? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Mimmy/ tampereelle
7. toukokuuta 2016 klo 04.36, Kaisulii kirjoitti:

Kiva kuulla et siel on samoja mietteitä :D Hajoilin meinaan alkuun mun insinöörimiehelleni noista tilastotieteen kaavoista ja meni hermo mieheenkin kun se ei osannu mulle niitä selittää haha :D Huonostihan siitä toki käy jos niitä nyt siel joutuisikin laskemaan.... Heräsin nyt näin aamuyöllä 4:30 lukemaan ja ajattelin ekana kirjoitella juuri noita käsitteitä ylös tilastotiedon kirjasta :) Mistä päin suomea haet Tampereelle?

Heippa!

haha kuulostaa hyvin tutulle, täälläkin poikaystävä saanut huutia kun ei kauppakorkeakoululainen osaa tilastomatikkaa selittää niin että ymmärtäisin.. :D

Haen Helsingistä Tampereelle. Järjestelyt vielä aivan auki jos kouluun pääsisikin, mutta se ei juuri murehdituta kun ei ole vielä lapsia eikä vakityöpaikkaa. :) Mistäpäin sinä tulet? 

 

- Mimmy

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: vierailija

Mitenkäs Turkuun lukijoilla sujuu?

Itse yritän lukaista vielä molemmat kirjat muistin vkekistämiseksi läpi ja kertailla pääasioita. Oletteko te kaikki hakijat myös täysipäiväisesti töissä vai miten?

Onko paljon ope puolelle hakijoita? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Hakija tku

Täällä yksi Turkuun hakija. Olen lukenut intensiivisesti kuusi viikkoa työn ohessa, ajoittain tuntuu että en osaa mitään ja ajoittain taas parempi fiilis. Täytyy rutistaa vielä viikko ja ulkoa oppiminen on nyt menossa. En hae ope puolelle. Tsemppiä lukemiseen! 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...