Jump to content
MAINOS

Terveystieteellisen pääsykokeet 2013


hansukatti

Recommended Posts

Uusi vuosi häämöttää ja herättelen arvon hoitajia harkitsemaan jatko-opintoihin hakeutumista! Aiempina vuosina täällä on käyty vilkasta keskustelua ja itse ainakin sain korvaamatonta tsemppausta viime vuoden ketjusta. Nyt minulla on puoli vuotta opintoja takana ja haluan vuorostani olla tsemppaamassa muita. Täytyy ainakin omalta osaltani sanoa, että kyllä kannatti! :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 247
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Ajattelin hakea keväällä, tai lähinnä mennä katsomaan sen tentin,jos sitten vaikka seuraavana vuonna yrittäisi ihan tosissaan. En vaan ole vielä päättänyt, hakisinko Tampereelle, Turkuun, vai Kuopijjoon. Täältä Helsingistä kun on vähän hankala matka noihin kaikkiin, siis ainkin jos meinaa töiden ohessa opiskella.

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä oon kahden vaiheilla. Edelliset opinnot siinä vaiheessa, että ajoittan joo ja toisinaan ehdoton ei... :w00t:

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse reissaan kanssa pk-seudulta Turussa. Tänä vuonna alottaneista meitä käy pk-seudulta peräti 18 opiskelijaa! Turussa on paljon läsnäoloa, mutta mielestäni opetuksen taso on myös korkea ja aika paljon kyllä vaaditaankin opiskelijoilta. Onko sinulla avoimessa mitään suoritettuna valmiiksi? Se helpottaa huomattavasti ainakin ensimmäisen vuoden osalta. Tampereella ei ole niin paljon läsnäoloa, mutta hoitotieteen laitos on kyllä aika hankalan ja pitkän matkan päässä. Turussahan mestat on ihan Kupittaan aseman kyljessä. Oma OH:ni suoritti aikanaan opinnot Tampereella Helsingistä käsin ja totesi minulle viime kesänä, että kyllä se reissaaminen sinne oli tosi raskasta. Mutta lähde ihmeessä kokeilemaan!

 

*muoks* Kerde: Lähde ihmeessä koittamaan! Meidänkin joukossa aloitti syksyllä viime keväänä valmistuneita sekä vasta vähän aikaa työelämässä olleita! :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla on totaalinen uupumus ja kaipuu tasaiseen tylsään elämään. Tosin tiedän, että 3vkon päästä se kaipuu on ohi... saas nähä siis. :w00t:

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heip! Ihana kun tää ketju on aloitettu :)  Itse meinaan ekaa kertaa hakea opiskelemaan terveystieteitä Tampereelle. Asun Espoossa ja muutto ei tule kysymykseen jos pääsis sisään että kuljettavaa on. Tampereelle haluan hakee siksi kun siellä ymmärtääkseni on hieman keskittymistä perhehoitotyöhön ja tämä on lähellä mun sydäntä. Kirjat oon jo hankkinu ja toista "Tutkimuksen voimasanat" oon alkanu kevyesti lukea. Ei oo kyllä mitään aivan kevyttä lukemista! ;D Saa nähä miten lukeminen onnistuu kevään aikana mutta tavoitteena on kuluttaa kirjaston lukusalia ahkerasti! 

 

Onko muilla kokemusta, kuinka paljon on hakijoissa on vastavalmistuneita? Tai vasta vähän aikaa työssäolleita? Tai onko asialla mitään merkistystä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tervetuloa remmiin Henrietta! :) Noista eri yliopistojen painotuksista minulla on sellainen käsitys, että ne ovat lähinnä muodollisia. Jos olet erityisen kiinnostunut perhehoityöstä, voit painottaa sitä halutessasi missä vaan yliopistossa ja tehdä opinnäytteesi siihen liittyen. Pitkän matkan vuoksi suosittelisin sinullekin lämpimästi harkitsemista Turkuun hakemisesta. Junalla pääsee tosi kätevästi "ovelta ovelle". Kuten jo tossa aiemmassa viestissä kirjoitin, niin Tampereelle reissaaminen voi olla todella raskasta ja haastavaa. Rautatieasemaltakin on vielä pitkähkö bussimatka ja siellä päässä vielä pysäkiltäkin vähän kävelyä. Jos sinulla ei ole avoimessa mitään suoritettuna, voi reissupäiviä tulla useita viikossa. Ei ole tässä tarkoituksena mustamaalata Tamperetta, onhan se Suomen paras paikka! :)

 

Meillä oli ainakin tänä syksynä monille yllätys, miten nuorta porukkaa opintonsa aloittaneet olivat. Näin karkeasti arvioisin, että varmaan suurin osa meistän on alle 30-vuotiaita ja tosiaan oli muutama, jotka tulivat ihan suoraan koulunpenkiltä ja parin vuoden työkokemuksella tulleita on useita. Työkokemus ei mielestäni ole mikään este tai haitta. Ainoastaan, jos haet opettajan koulutukseen, opettajan pätevyyteen vaaditaan kolmen vuoden työkokemus. Mutta tämäkään ei ole mikään kiveen hakattu sääntö (vaikka laissa onkin). Jotkut työnantajat hyväksyvät esim. perhevapaat tai opiskeluajankin työkokemuksena.

 

Tsemppiä luku-urakkaan! :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei tuo Tampereella reissaaminen niin hankalaa ollut. Helsingistä juna menee 1 h 30min  - 1h 40 min ja bussimatka sen jälkeen 10 min. Usein on tullut kävellyksi ainakin toiseen suuntaan Treen rautatieasemalta laitokselle = 30 min (hyötyliikuntaa). Junassa voi lukea tenttiin tms. Usein matka sujui kivojen opiskelukavereiden kanssa rupatellessa. Tein vaihtelevasti 100 % ja 30 h/viikko -työaikaa. Pari kertaa 2-3 kk:n opistovapailla. Terveisin 21.12. 2012 valmistunut terveystieteiden maisteri

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hansukatti, kiva kuulla että olet tyytyväinen opintoihin,kiitokset muiden tsemppauksesta ja hyviä vinkkejä otetaan vastaan! ;)  Valmistuin itse s-hoitajaksi vuosi sitten ja olen ollut kahden vaiheilla jatko-opintoihin hakemisessa..hoitotiede vai kasvatustiede??!! Viime vuonna selailin hoitotieteen (Tampere) pääsykoekirjoja, nyt olisi sitten alettava kunnolla pänttäämään. Onko kenelläkään tietoa, miten hoitotieteistä valmistuneet ovat työllistyneet tänä päivänä? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turussa (ja varmasti muuallakin) seurataan tarkasti valmistuvien maistereiden työllistymistä. Suurin osa Turusta valmistuneista maistereista työllistyy suoraan koulutustaan vastaaviin tehtäviin (osastonhoitaja, asiantuntijahoitaja, tutkimustehtävät, opettaja jne.) ja vain murto-osa palaa opintojen jälkeen vanhaan työnhönsä. Meille on ainakin joka välissä korostettu, että työllisyystilanne on erittäin hyvä ja tarve on suuri. Krispertti, mitä hait takaa kasvatustieteen opinnoilla? Pelkkää kasvatustiedettä lukemallahan valmistuu luokanopettajaksi, lastentarhanopettajaksi ym. Jos haluat olla hoitotyön / terveystieteiden opettaja sinun tulee lukea hoitotiedettä pääaineena ja sivuaineena kasvatustieteen perusopinnot sekä hoitotieteen didaktiikkaa tai suorittaa YAMK-tutkinto.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vaihtelee tosi paljon. Katso tuolta itse. http://med.utu.fi/hoitotiede/perusopiskelu/lukujarjestys/ Oikeasta reunasta saat klikattua viime syksyn ja tämän kevään lukkarit lukuvuosittain. Jos olet suorittanut avoimessa perus- ja aineopintoja, niin suurin osa ekan vuoden kursseista jää pois laskuista.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiva kuulla aiheesta, koska aikomuksena olisi hakea Tampereelle nyt keväällä, katotaanhan miten käy ;)

Miten Karhutar, oliko mielestäsi opiskelu työnohessa rankkaa? Kauanko valmistumiseesi meni ts. kuinka kireällä aikataululla opiskelit? Olitko avoimessa suorittanut opintoja ennakkoon?

 

Mistäs Henrietta hommasit kirjat, nettikaupastako? 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiva kuulla aiheesta, koska aikomuksena olisi hakea Tampereelle nyt keväällä, katotaanhan miten käy ;)

Miten Karhutar, oliko mielestäsi opiskelu työnohessa rankkaa? Kauanko valmistumiseesi meni ts. kuinka kireällä aikataululla opiskelit? Olitko avoimessa suorittanut opintoja ennakkoon?

 

Mistäs Henrietta hommasit kirjat, nettikaupastako? 

Opintoihin meni 3,5 vuotta AMK-pohjalta. Avoimessa olin suorittanut sosiologian perusopinnot, jotka luettiin hyväksi vapaavalintaisiin opintoihin. Yliopistossa on se hyvä puoli, että voi opiskella juuri siinä tahdissa kun aikaa löytyy ja rahkeita riittää. Opiskelin samaa tahtia "pääporukan" mukana; välillä oli tiukempaa - jonkun esseen deadline tai tenttiin luku -  mutta pääasiassa ei liian raskasta. Ekalla opintovapaalla tein hallinnon 2 viikon harjoittelun ja siihen sattui myös rypäs tenttejä ja muita hommia. Kandi meni ihan työn ohessa. Toinen opintovapaa olikin sitten gradun kokoon puristaminen :) Tsemppiä ja onnea hakuun :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hansukatti, mietin kasvatustieteen opintoja lähinnä toisena vaihtoehtona, sillä myös peruskoulussa opettaminen on aina kiinnostunut. Toisaalta, vaihtamalla alaa kokonaan menisi hoitotyön opinnot (lh + sh) ja työkokemus "hukkaan"..Vaikeita valintoja mutta hoitotieteisiin Tampereelle olen päättänyt hakea, katsotaan miten käy =)

 

Karhutar, onnittelut valmistumisesta! Oletko itse työllistynyt opintoja vastaaviin tehtäviin? Oliko läsnäolo-opetusta Tampereella kuinka paljon? Onko sinulla antaa hyviä vinkkejä pääsykokeisiin? =)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei Turussa opiskelevat!

Paljon läsnäoloa on viikoittain? Noin arviolta  :)

 

Aloitin 2011 Turussa AMK-sh pohjana. Vapaaehtoisia en opiskellut (sain hyväksi luettua aiemmista opinnoista). Läsnäoloa oli keskinmäärin kolme kokonaista päivää viikossa painottuen syys-loka-marraskuulle sekä helmi-maalis-huhtikuulle. Toukokuullekin läsnäoloa jonkin verran olo. Opinnot eivät rakennu aina kokonaisista päivistä vaan saattaa olla esim aamupäivä maanantaina, iltapäivä tiistaina jne. Itse olin opintovapaalla 3 kk syksyllä ja 2.5 kk. keväällä. Kandi valmistui hyvissä ajoin keväällä ja nyt graduun aineistonkeruu menossa.

 

Suosittelen hakemaan jos yhtään kiinnostaa! Työelämässä on auennut uusia ovia jo nyt, päivääkään en ole katunut. Tai no, kadun joka kerta kun takertelen englanninkielen kanssa, mutta siitäkin esteestä selviää. Nim. englanti 6 peruskoulussa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moikka kaikille! :)

 

Olen seuraillut aiempina vuosina tätä samaa keskustelua ja nyt päätin liittyä porukkaan, kun itselleni tuli ajankohtaiseksi hakeminen!

Olen lähihoitajaksi valmistunut muutama vuosi sitten ja sairaanhoitajaksi valmistuin 2012. Välillä olin äitiysvapaalla opintojeni välillä. Haen Tampereelle ja olenkin jo pari vuotta sitten alkanut katselemaan vanhoja valintakoekysymyksiä ja niitä ppinttaillut useampaan kertaan ;D Päätin jo lähihoitajaksi valmistumisen jälkeen, että tulen opiskelemaan terveystieteiden maisteriksi, mikäli sh kouluun tulen pääsemään, ja niinhän siinä kävi, joten nyt olis aika toteuttaa lupaus! Suoritin pari kesää sitten Tampereen avoimessa yliopistossa kasvatustieteiden perusopinnot, kun ajattelin silloin, että se tuo minulle vielä enemmän motivaatiota hakea yliopistoon heti kun saan sh paperit kouraani.

 

Pääsykoekirjat Tutkimuksen voimasanat ja Laadullinen terveystutkimus odottavat tuolla olkkarin pöydällä ja kertaalleen olen toisen niistä jo kahlannut läpi ja olen päättänyt, että joka päivä luen jonkin verran!

Myös tavoitteena olisi yksi ilta / viikko mennä lukemaan kirjaston hiljaiseen lukusaliin, sillä kotona ei juuri hiljaista hetkeä löydy ennen ilta klo21 ;)

 

Tsemppiä kaikille lukemiseen ja toivottavasti täällä keskustelu on aktiivista, sillä aiempinakin vuosina on ollut mielenkiintoista täältä lukea toisten kannustavia viestejä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tsemppiä kaikille luku-urakkaan! 

 

Itse hain viime keväänä Tampereelle ja pääsin sisään, eli nyt on opintoja puolisen vuotta takana. Olen hoitovapaalla, joten en joudu toistaiseksi miettimään opintojen ja työn yhdistämistä. Mulla on ollut aika kevyt (ainakin läsnäolopäivien osalta) syksy, kun tein edellisenä vuonna muutaman hoitotieteen aineopintojen kurssin avoimessa. Ekana vuonna teen mm. kasvatustieteen perusopinnot ja myös terveystiedon opintoja, koska näin th-pohjaisena saan pätevyyden terveystiedon opettamiseen vain muutamalla kurssilla. Toki muutamia hoitotieteenkin kursseja on nyt menossa. Keväällä on kandi-info ja kandi olisi tarkoitus saada jouluksi tehtyä (ja sitä myöde myös kandipaperit ulos). Keväällä pitäisi olla kaikki muu kandityötä lukuunottamatta tehtynä siitä 180 opintopisteestä. Toki hyväksilukuja amk-tutkinnosta tuli reilusti :)

 

Sellainen vinkki lukemiseen, että kannattaa lukea _aivan kaikki_, eikä kannata luottaa siihen, että "no tosta ei ainakaan kysytä". Itse ajattelin viime keväänä niin, joten yksi kysymys meinasi tuottaa melkoista ahdistusta, kun tajusin jättäneeni sen aiheen oikeastaan lukematta. ;) Ja kannattaa ensin tehdä lukemastaan muistiinpanoja joita sitten pikkuhiljaa tiivistää käsitekartoiksi, niin kokonaisuudet hahmottuvat paremmin ja valokuvamuistiset ainakin voivat palautella karttoja mieleensä pääsykokeessa.

 

Vastailen mielelläni jos opinnoista tulee jotain kysyttävää :)

 

Niin ja se piti vielä sanoa, että nyt sisäänpäässeistä aika harva (jos kukaan?) vaikuttaisi olevan vastavalmistunut, mutta sellaisia alle 5 vuoden työkokemuksella on kyllä useita (kuten itsekin olen). Ja sitten on myös sellaisia 40 v ja ylöspäin, joilla on vuosien kokemus käytännön työstä. Niin vähän tulee nähtyä kokonaisuudessaan sitä porukkaa joka nyt syksyllä aloitti, kun jokaisella on omanlaiset opiskelupolkunsa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tervetuloa vaan urakoimaan KaisaT ja Kirppunen! :) Crane, kiva myös kuulla sun kuulumisia! Viime vuonna päntättiinkin samassa ketjussa :) Itse luin pääsykokeisiin täsmälleen kuvaamallasi tavalla ja osoittautui kyllä toimivaksi tekniikaksi myös mun kohdalla. Jotenkin se käsitekarttojen tekeminen myös syventää omaa osaamista ja auttaa paremmin hahmottamaan yksittäiset asiat osana isompia kokonaisuuksia.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei! Olen jo pidempään miettinyt terveystieteen opintoja ja nyt työ- sekä elämäntilanne ovat sellaiset, että olen päättynyt ryhtyä tuumasta toimeen. Olen hankkeessani vasta alussa eli tutkin eri yliopistojen tarjontaa ja suuntautumisvaihtoehtoja. Tällä hetkellä olen eniten kallellaan Itä-Suomeen. Teen ensi viikon aikana päätöksen siitä, että mihin pyrin ja sitten vain kirjoja hankkimaan. Sitten olisi edessä aikamoinen luku-urakka; edellisistä opinnoista kun on 12-vuotta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannattaa laittaa hakemus sisälle, vaikka ei ole vielä varma, jaksaako/ehtiikö/viitsiikö lukea pääsykokeisiin. Jos kuitenkin se innostus kevään mittaan iskee, niin silloin on mahdollisuus mennä pääsykokeisiin. Jos hakemusta ei ole ajoissa jättänyt, joutuu odottamaan vuoden verran.

Jos lukeminen ei ole sujunut, kannattaa käydä kuitenkin katsomassa ne kysymykset ja samalla päästä siitä "ekan kerran" jännityksestä.

"Tietä käyden tien on vanki/ vapaa on vain umpihanki."

- A. Hellaakoski -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Haluaisiko joku ostaa Turun pääsykoekirjat, siis uusin painos Hoitotiede- kirjasta sekä Etiikka hoitotyössä kirja?

Molemmat hyvässä kunnossa, joitakin alleviivauksia ja merkintöjä koska aloitin lukemaan... Mutta en haekaan tänä keväänä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hansukatti, mietin kasvatustieteen opintoja lähinnä toisena vaihtoehtona, sillä myös peruskoulussa opettaminen on aina kiinnostunut. Toisaalta, vaihtamalla alaa kokonaan menisi hoitotyön opinnot (lh + sh) ja työkokemus "hukkaan"..Vaikeita valintoja mutta hoitotieteisiin Tampereelle olen päättänyt hakea, katsotaan miten käy =)

 

Karhutar, onnittelut valmistumisesta! Oletko itse työllistynyt opintoja vastaaviin tehtäviin? Oliko läsnäolo-opetusta Tampereella kuinka paljon? Onko sinulla antaa hyviä vinkkejä pääsykokeisiin? =)

Hei Krispertti! Sain osastonhoitajan paikan jo kandipapereilla, työhaastattelussa kerroin aikataulustani maisteri-opintojen suhteen, oli ok se että suoritin ne työn ohessa & pidin opintovapaata graduni kirjoittamisen aikana. Nyt olen ollut 1,5 vuotta vakipaikassa. 1-2 päivää viikossa oli läsnäolo-opetusta, mutta nekin olivat muutaman kuukauden jaksoissa. Mitä pidemmälle opinnot etenivät, sitä vähemmän läsnäoloa. Hallinnon tai opettamisen käytännön harjoittelu (pari viikkkoa) piti  suorittaa, joko lomalla, palkattomalla tai opintovapaalla. Pääsykoekirjat ovat muuttuneet sitten sen jälkeen kun itse hain :) Lue tarkkaan, kannesta kanteen. Älä väheksy mitään osa-aluetta. Tärppinä voisi olla joku sellainen aihe, jota ei edellisinä vuosina ole kysytty, mutta älä liikaa luota niihin! Käytä aika tarkasti, jäsentele hyvin vastauksesi. Pidän peukkuja!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa! Oletteko siis hakeneet yhteishaussa Hoitotieteeseen? Itse AMK terkkarina mietin vaan suoraan erillisvalintaa ja maisterintutkintoa, kun sekin on mahdollista? Onko kellään tästä reitistä kokemuksia? En tiedä kyllä jaksanko erikseen opiskella avoimessa yliopistossa, ehkä nopeampi reitti olisi melkein tosiaan hakea suoraan yhteishaussa Hoitotieteeseen??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi,

Täälläkin harkinnassa hakea hoitotieteitä lukemaan Tampereelle. Asun Helsingissä ja työelämässä olen ollut keväällä 5 vuotta. Tampere olisi iselleni mieluisin siksi, että perhettä asuu siellä, ja voisin yhdistää vierailut ja opintoreissut jotenkin yhteen. Turku on itselleni ihan vieras paikka:/  Vielä pohdin kovasti, olisiko itselleni kuitenkin YAMK-tutkinto (kliininen asiantuntija) parempi, lähinnä sen vuoksi, että opintoja voisi suorittaa täällä Helsingissä. Jonkinlaiset opettamis- ja/tai suunnittelu ja projektityöt kiinnostaisi, ei niinkään tuo johtamispuoli. Kyselin Tampereen yliopistosta neuvoja, että miten helppo on yhdistää työ ja opinnot, mutta en sieltä mitään vastausta saanut. Omassa työssä on erinomaiset mahdollisuudet tehdä vajaata prosenttia, mutta mahdollisuuksien mukaan yrittäisin ainakin aluksi tehdä täyttä listaa ja opiskella päällä. Lähinnä tulevaisuutta varten myös kiinnostaa, että miten te pienten lasten vanhemmat olette onnistuneet yhdistämään opiskelun, työn ja  perheen varsinkin eri kaupungissa opiskellessa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...