Jump to content
MAINOS

Terveystieteellisen pääsykokeet 2013


hansukatti

Recommended Posts

Hei!

Mielestäni opetusohjelma on myöskin jotenkin sekava vielä. En tiedä, mitä pitäis valita. Lukujärjestys näytti kevyeltä, jos siinä oli tosiaan koko neljän ensimmäisen viikon ohjelma.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 247
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Hei tampereelle tulevat.

Tampereen HOPS lomake selventää hyvin tuota kurssien valintaa:

http://www.uta.fi/hes/tiedostot/TtK%20180%20op_hopsamk%20_hoitotiede%202012-2015.pdf

 

Tuosta näkee mielestäni parhaiten korvattavat ja suoritettavat kurssit. (AHOT) kursseista englannin ja ruotsin sai viime syksynä amk tutkinnolla korvattua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos Tampereella opiskeleville vinkeistä! :) Tuon HOPS:n mukaan kieliopintoja ei saa korvattua (?) mutta tosi paljon korvaavuuksia on muuten. Pitääkö korvaavuudet käydä hakemassa esim.opintotoimistosta? Crane, itse olen ihan tietokoneen peruskäyttäjä, Wordilla onnistuu kirjalliset työt mutta Excel onkin sitten oma maailmansa kun sitä ei ole tarvinnut käyttää. Berro, jos tulkitsin opetusohjelmaa oikein niin lisäksi tulee vielä tiedonhankintataidot-kurssi ja tilastollisen tutkimuksen perusteet-kurssi, joissa opetusta on maanantaisin ja keskiviikkoisin. Nekin (tai jompi kumpi) on mahdollista hyväksilukea suorittamalla näyttötutkinto, jossa käsitellaan SPSS-ohjelmaa ym. Mutta mitä tarkoittaa KKENTTKkurssi (3.9), joka näkyy kotiin tulleessa lukujärjestyksessä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^kyllä kieliopinnot saa korvattua aiemmalla amk-tutkinnolla. Tai periaatteessa saa, mutta jokainen hakemus käsitellään erikseen ;) Mutta siis käytännössä jos on amk-englannin suorittanut, niin sen saa korvattua. Samoin ruotsin. Tuo KKENTTK on nimenomaan se englannin kurssi (Introduction to Academic English). Valinnainen vieraan kielen taito (2 op) on se, mikä täytyy suorittaa, mutta se voi sitten olla lähes mitä vaan kieliopintoja. Jos on nursepuolelta, eli englanniksi hoitsuksi opiskellut, saa tuon valinnaiset kieliopinnotkin hyväksiluettua. (En tosin mene takuuseen, etteikö asiat olisi voineet muuttua viime syksystä, mutta viime syksynä uusi OPS oli jo käytössä, joten eiköhän nämä samalla mallilla mene edelleen.)

 

Itse tein näyttökokeella sen tilastollisen peruskurssin. Vaikka SPSS-taidot katsotaan, että ne pitäisi siinä osata, ei niitä kysytä, koska tentti on paperitentti, eikä siinä tarvi osata SPSS:ää käyttää. Toki seuraavalla tilastollisen kurssilla pääsee vähän helpommalla, jos SPSS on tuttu, mutta hyvin sen kylmiltäänkin oppi :D

 

Korvaavuudet katsotaan sitten opiskelujen alettua oman hops-opettajan kanssa, ja sinne tapaamiseen viedään mukanaan kaikenlaisia papereita. Tuo hops-ope voi sitten laittaa korvaavuushakemukset eteenpäin. Kieliopintojen korvaavuudet haettiin myös siinä samalla, mutta ne voi kyllä hakea kielikeskuksesta erikseenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moikka,

 

minäkin siis Tampereelle pääsin :)  ei vaan ole tullut mitään kirjoteltua vaikka välillä oon täällä käynyt vilkuilemassa  ;)

 

Mä meinasin passata ton ATK kurssin, ajattelin pärjätä vanhoin tiedoin....

Tilastollisen peruskurssia minäkin mietin, siis sen voi korvata tenttinä, onko siihen joku materiaali olemassa? AMK pohja mullakin, mutta mietin miten tuosta mahdollisuus päästä läpi, SPSS:stä en kyllä muista mitään  :w00t:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^ei ole mitään tiettyä materiaalia, mutta Tarja Heikkilän kirja Tilastollinen tutkimus on hyvä perusopus, jonka avulla tuon tentin voi selvittää :) Ja SPSS:stä ei tentissä kysytä, mutta sen käyttö toki tulee vastaan myöhemmin seuraavalla tilastollisen kurssilla. Luulisin, että jos minä ilman koko ohjelman aiempaa näkemistä selvisin siitä seuraavasta kurssista hyvin (sain jopa vitosen), niin sellaisella, joka ohjelmaa sentään joskus on käyttänyt, ei ole sen suhteen hätää :) Mutta toki tuo peruskurssi voi muuten vahvistaa osaamista, mutta toisaalta samaa tekee tuohon näyttökokeeseen lukeminenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Crane, kiitos kun jaksat neuvoa, on ihan korvaamaton apu saada vinkkejä koulussa jo opiskelevalta. Näin alkuun kaikki tuntuu vielä niin sekavalta, mutta nyt ratkesi monta ongelmaa :) Onnittelut Kirppuselle kouluun pääsystä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Crane tai joku muu Treella opiskeleva!

 

Mikä on yliopistolla se paikka, josta saa neuvoa kurssivalintoihin ym, opintotoimisto? Nyt kun opintojen alkaminen häämöttää, niin pitäisi tietää vähän aikatauluja, lähinnä töiden sopimisen suhteen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^en usko että opintotoimistossa osaavat sinua neuvoa sen suhteen, mitä kursseja kannattaisi valita. Parhaiten selvyyttä saat, kun otat yhteyttä johonkin hoitotieteen yksikön ihmiseen, esim. yksikön sivuilta löytyy yliopisto-opettaja Mervi Roos, puh. 040-1901450 mervi.roos(at)uta.fi. Mervikin palaa lomalta vasta elokuussa, joten tällä viikolla ei opettajiin vielä yhteyttä saa. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ja vielä sen verran, että muistan hyvin viime kesältä, miten pihalla oli, kun ei osannut itse opintojaan suunnitella kunnolla eikä saanut keneltäkään omiin pohdintoihin varmistusta. Varasin silloin ajan juuri tuolle Merville opintojen suunnitteluun (eli HOPSin tekemiseen), mutta sekin aika taisi olla vasta elokuun puolivälissä. Juuri tuo alun organisointi voisi toimia paremmin, sillä juuri alkuvaiheessahan sitä opastusta eniten kaipaisi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Crane, hyvä että joku muukin on ollut sekaisin ennen opintojen alkamista :D No, kaipa nuo tuosta selviävät ajan kanssa. Odotan kyllä kovasti opintojen alkua, toivottavasti muutkin! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei!

Oisko ketään, kenen kanssa vois tutustua ja vaikka tehdä hiukan yhteistyötä ekan atk-kurssin tiimoilta?

Ei ole kiva yksin pohtia näitä asioita...

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi Berro, olisi kiva tutustua ja vaihtaa ajatuksia! Itse en tosin ole osallistumassa atk intensiivikurssille, käyn sen vasta myöhemmin syksyllä. Aloitin pänttäämään tilastollisen kurssin kirjaa,josta oli puhetta täällä foorumilla, jos sen vaikka sattuisi pääsemään tenttimällä läpi :)

Mitenhän yhteystietojen vaihto täällä..? Hmm.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei Krispertti! Kiva, kun vastasit. Lomalla olleena en ole konetta juuri käyttänyt, niin siksi viive.
Tässä mun työsähköposti. Puhelinnumeron annan sitten henk.koht.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 4 viikkoa myöhemmin...

Moi kaikki! Aherrus alkaa ensi viikolla ja pohdinnan alla on nyt suuntautuminen; johtaminen vai opettaminen? Kertokaahan jo opiskelevat kokemuksianne ja opiskelunsa aloittavat onko teillä samanlaisia pohdintoja? :) Saadaan vähän keskustelua aikaan tänne hiljentyneelle foorumille ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla suuntana on opettaminen, johtamista en ole koskaan tosissani edes miettinytkään. Opettaminen tuntuu itselle luontevammalta suunnalta, tosin en johtamistyötäkän pois sulje. Johtamistyöhön voi toki päästä vaikka olisikin kasvatustieteitä pääsääntöisesti lukenut, ja voihan sitä hallintoa (tai toisin päin opettamista) lukea vaikka kaikki vapaastivalittavat, joten perusopinnot voi käytännössä tehdä molemmista.

 

Mua (ja montaa muuta samassa tilanteessa olevaa ryhmäläistä) kypsyttää se, kuinka onnetonta on kaikki info opinnoista. Olin kymmenien muiden kanssa ilmoittautunut parille syksyn kurssille, ja nyt tuli tieto, että niille saa osallistua vain, jos tekee nyt jo gradua. No kandia vasta teen, joten kursseille ei siis pääse. Syksy menee siis tosi vähillä kursseilla, vaikka nyt jään opintovapaalle ja olisi hyvin aikaa opiskella. Ja ilmeisesti seuraava graduryhmä alkaa vasta ensi syksynä, joten koko ensi kevät meneen "hukkaan" sen suhteen, kun ei pääse gradua aloittamaan. Olisin voinut muuten valmistua jo -14 jouluksi, mutta tää gradusäätäminen sotkee suunnitelmat. Informaation saaminen ja tiedon kulku on todella onnetonta, joten tulevat Tampereen opiskelijat, ottakaa itse hyvin tarkkaan selvää kaikista jutuista niin ei tule yllätyksiä :)

 

Intoa ja tsemppiä kaikille uusille opiskelijoille ja jaksamista vanhoillekin ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Tervehdys! Miltäs ensipuraisu hoitotieteen opintojen ihmeelliseen maailmaan on tuntunut? :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Kertokaa viisaammat, että mitä avoimessa yliopistossa kannattaa opiskella, jos aikoo hoitoalan opettajan koulutukseen tulevaisuudessa. Mitä hoitotieteen opintoja saa joka tapauksessa hyväksilukuun AMK tutkinnosta? Vai pitääkö aloittaa sieltä perusopinnoista kuitenkin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jasu: Avoimessa et oikeastaan edes pysy opiskelemaan sellaisia kursseja, jotka tulisi hyväksiluettuina amk-tutkinnoilla. Tästä on muutama poikkeus (sillä opistotasoiset sh:t saavat muutaman kurssin vähemmän hyväksilukuja kuin amk-pohjaiset), mutta toisin sanoen voit hyvin opiskella hoitotieteen perusopintoja avoimessa, ja ne sitten tutkinto-opiskelijaksi päästessäsi saat hyväksiluettua (kannattaa tehdä avoimen kurssit samassa yliopistossa kuin mihin aikoo päästä opiskelemaan). Eli selvennykseksi vielä, että niitä hoitotieteen perusopintoja, jotka korvataan kaikille aiemmalla tutkinnolla, ei edes tarjota opiskeltavaksi, vaan ne hoitotieteen perusopinnot joita tarjotaan ovat myös niitä jotka pitää suorittaa. :) Toki myös kasvatustieteen perusopinnot (25 op) kannattaa tehdä, ja myös vapaastivalittaviin (10+10 op) voi tehdä mitä tahansa kursseja jo avoimessa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Hansukatti, hoitotieteen opinnot tähän asti ovat olleet jopa parempia kuin mitä odotin. Kurssit ovat olleet hyödyllisiä kandin tekoa ajatellen. Itselläni suuntautuminen on vielä epävarma, mutta se varmasti selvenee tässä opintojen myötä. Kiitos vielä tsemppauksesta! :) Jasu, itse aloitin hoitotieteen opinnot aivan nollasta (toki amk:lla saa sen melkein 100 op korvattua) mutta jos olisin tajunnut,niin olisin käynyt ainakin kasvatustieteen perusopinnot "pois alta" avoimessa. Ja tosiaan niitä muita hoitotieteen kursseja jos vaan aikaa ja halua riittää. Jos aiot hakea Tampereelle, niin voin lähettää sulle listan niistä kursseista, joita amk tutkinnolla saa korvattua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...
MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...