Jump to content
MAINOS

Terveystieteellisen pääsykokeet 2013


hansukatti

Recommended Posts

Moikka!

 

Hain viime vuonna turkuun ja nyt uuttaa yritystä :) Jos tällä kertaa sitten pääsisi! Viime vuonna meni pieleen 10 pisteen eettinen ongelma tehtävä... Siitä taisin saada vain 2p.... Mulla kun jäi just ne kappaleet tosi huonolle luvulle viime keväänä, heti kostautui ;) Siitä opin että opiskelen tänä vuonna ihan kaiken, en uskalla yhtään spekuloida mitä tulee ja mitä ei. Niissä oikein/väärin tehtävissä on myös tärkeää osata koko pääsykoealue kattavasti.

 

Toivotan kaikille paljon lukuintoa! Itellä sitä ainaki toistaiseksi vielä on riittänyt ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 247
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Uskaltauduinpa minäkin osallistumaan, mielenkiinnolla olen lukenut tätä ja aikaisempien vuosien keskustelua liittyen pääsykokeisiin. Pänttääminen etenee toistaiseksi hyvin, laitoin hakemuksen Kuopioon ja jänniittää jo nyt kovasti! Toisen Kuopion pääsykokekirjoista olen pari vuotta sitten tenttinyt amk:ssa, eli lukeminen ei tunnu niin hurjalta urakalta kun asia on ainakin etäisesti tuttua.

Tuntuu vain, että kaikkien eri käsitteiden muistaminen on kamalan vaikeaa ja pelkään, että sotken asioita keskenään. On tässä vielä onneksi melkein pari kuukautta aikaa, tosin näin töiden ohella kun lukee muutaman tunnin päivässä, niin pistää miettimään että riittääköhän tuo aika mihinkään.

Hyvillä mielin kuitenkin toistaiseksi :) Tsemppiä kaikille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mulla myös suunnitelmissa joskus vielä tämäkin tutkinto hommata. Nyt tosin vasta ekaa vuotta luen sairaanhoitajaksi niin en oo tähän vielä kauheesti perehtynyt. Saikos siellä   mitään hyväksilukuja sh-opinnoista vai onko sh-tutkinto siinä pohjavaatimuksena?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^sh, klö, th tms. tutkinto on vaatimuksena. Noista opinnoista saa hyväksilukuja aika paljon, mulla se oli tarkalleen 94 op. Tampereella myös kielet hyväksiluetaan amk-tutkinnolla, tehtäväksi jää vain 2 op vapaavalintaisia kieliopintoja. Mulla pitäisi olla nyt kevään lopussa kasassa 182 op, ihan vallan tyytyväinen olen ensimmäisen vuoden sujumiseen.

 

Tsemppiä edelleen pääsykoelukijoille :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä kans päntätään noita Tampereen kirjoja. Täytyy kyllä sanoa, että Tutkimuksen voimasanat on tosi haastava! Varsinkin, jos viimevuotiseen tapaan pitää selittää käsitteitä... Tarkoitus olisi kulkea Hesasta päin ja työn ohella, jos nyt opiskelupaikka irtoaa :rolleyes:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Katsoin, että Tampereelle oli tähän mennessä hakenut 317 hakijaa, 40 pääsee sisään. Viime vuosina näyttäisi jatkuvasti hakijamäärät kasvaneen. Hakijoita vuonna 2012 oli n.300. Jännitystä siis piisaa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näkeekö jostain kuinka monta Turkuun on hakenut?

 

Lukemista siis riittää :) Noista luvuista tuli kyllä motivaatiota taas lisää lukea! Ei ole helppoa sisälle pääsy :)



Ai niin mutta täytyy muistaa että hakijoita on aina reippaasti enemmän kuin oikeasti sitten pääsykokeessa fyysisesti onkaan :) Voisiko olla jopa puolet enemmän? Kun vaan laittaa hakupaperit sisään?!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä nyt hätäpäissäni laitoin hakemuksen Tampereelle. En oo lukenu, en tiedä ehdinkö. Mutta yövuorojen *ranteetaukivaikkaväkisin*-tunnelmalla mennään... :w00t:

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä laitoin hakemuksen Oulun yliopiston hoitotieteen opettajan-koulutukseen. Olen valmistunut Terveydenhoitajaksi jo vuosia sitten, mutta ollut töissä vain puoli vuotta valmistuttuani ja sen jälkeen tehnyt muutaman lapsen ja hoitanut kotona lapsia. Nyt rupesin viestejä luettuani miettimään, että onko minulla edes mahdollista päästä tuohon koulutukseen, koska enempää työkokemusta ei ole? Tässä elämänvaiheessa, kun lapset pieniä, niin opiskelu kiinnostaa ja tuntuu helpommalta kuin töihin paluu. Valintaperusteissa ei kuitenkaan yliopiston sivuilla mainittu mitään tuosta työkokemus-asiasta? Ja toisethan hakee käsittääkseni suoraan edellisen opiskelun päätyttyä?

 

Osaisikohan joku avata minulle tätä asiaa :) Mietin, että luenko nyt ihan turhaan pääsykokeisiin ja vasta eilen sain kirjat, joten kova kiirehän tässä tulee :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

^opiskelu/ kouluun pääseminen ei edellytä työkokemusta alalta. Sen sijaan opettajan viran saaminen edellyttää 3 vuoden työkokemusta siltä alalta, jota aikoo opettaa. Tämä on toki ihan loogista, koska on vähän vaikea olla pätevä hoitotyön opettaja, jos ei ole käytännön työstä riittävää kokemusta. :) Mullakin työkemus on hieman alta sen 3 vuotta, mutta nytkin menen kesäksi töihin, jotta työkokemus ja taidot karttuvat.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ok, kiitos tiedoista Crane :) Ehtiihän tässä sitten vielä  hankkia työkokemusta myöhemminkin :)

Täytyy yrittää nyt kuitenkin tosissaan lukea sen mitä ehtii ja kokeilla onnea :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näkeekö jostain kuinka monta Turkuun on hakenut?

 

Lukemista siis riittää :) Noista luvuista tuli kyllä motivaatiota taas lisää lukea! Ei ole helppoa sisälle pääsy

Ai niin mutta täytyy muistaa että hakijoita on aina reippaasti enemmän kuin oikeasti sitten pääsykokeessa fyysisesti onkaan :) Voisiko olla jopa puolet enemmän? Kun vaan laittaa hakupaperit sisään?!

Turun tilastoja en löytänyt, mutta nyt kun hakuaika on loppu, niin Tampereelle haki 466 hakijaa ja 40 pääsee sisään. Vertailun vuoksi, viime vuonna oli hakijoita 303 :( Toki ilmeisesti yleensä vain noin puolet hakijoista tulee pääsykokeeseen asti, mutta kyllä tuo tieto "vähän" masensi. Pisteraja varmaan nousee huimasti tänä vuonna...

 

Itse ole lukenut aika paljon, mutta jännittää, miten muistan kaiken nippelitiedon ja miten sitten tietoa soveltavissa tehtävissä pärjää. Oikein/väärin-väittämissäkin on usein kompakysymyksiä ja sitä alkaa pyöritellä kaikkia vaihtoehtoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kappas täällä on toinenkin Minnie ;D

 

MInä olen nyt toisella kierroksella Turkuun, tuttuja nimiä viime vuodelta vilahtelee täällä taas :) Viime vuonnasain puolet pisteistä kokonaispistemäärästä, mikä ei ihan huono saavutus ole, ajatellen että olen valmistunut -95 ja sen jälkeen en ole pulpettia pahemmin kuluttanut....Mutta olihan se valtavan iso pettymys kun ei päässytkään sisään, niin paljon energiaa ja aikaa kun siihen luku-urakkaan  satsasi. Mutta nyt on pettymyksen katkera kalkki nautittu (melkein) ja eikun uusia haasteita päin.

 

Syksyn/alkuvuoden käytin hyväkseni ja suoritin hoitotieteen perusopinnot. Totesin, että työssäkäyvälle perheelliselle se on varsin mukava opiskelumuoto. Ja jos ei nytkään paikka opiskeluihin aukea, niin paljon on avoimessakin  mahdollisuus opintoja suorittaa! 

 

Tässä Turun tilastoa:http://www.utu.fi/fi/Yliopisto/avaintiedot/opiskelutilastot/hakijat/Documents/val2013_paa_muutos.pdf

Onneksi tänä vuonna ei ole sitä 40 parasta sisään- ei väliä mihin hait- oli senkin takia viime vuonna korkeat sisäänpääsypisteet.

 

Tää alkais nyt sit lukemaan, kun on lapsivapaata aikaa muutama tunti...On se aikamoista järjestelyä, että saa edes lukuaikaa itselle :-/ Onneksi voi viikonloppuna mennä kirjastoon lukemaan. Tsempit kaikille!!!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minnie: ei sitä hakijamäärää kannata murehtia, viime vuonna Tampereella oli pääsykokeessa vain 167. Tämän vuoden aineisto on viimevuotista helpompi, kun ei ole niitä artikkeleita luettavana, joten siinä mielessä pisterajat voivat noustakin. Kannattaa lukiessa muistaa se, että mistä tahansa voidaan kysyä, ts. keskittyy kaikkiin aiheesiin yhtä suurella "mielenkiinnolla".

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippa! Hakupaperit on laitettu taas vetämään Turkuun ja pänttäys ainakin jonkinlaisessa vaiheessa jo :) Aika tuskaa tuo opettelu kyllä taas on. Viime vuotisesta hausta itselläni on Etiikka hoitotyössä -kirja, mutta tämän vuoden hakuun kirjasta tarvittaisiin uudempi painos. Olen lukenut vanhaa kirjaa tähän mennessä, mutta tarkoituksena olisi saada uudempi kirja, ja tarkistella paljonko eroja vanhempaan painokseen on. Olen jonottanut kirjastoista kirjaa jo kuukausia, mutta jonot ovat pitkät. Nyt aloin katsella Turun yliopistosta kirjoja ja hoitotieteen laitoksella näitä Etiikka hoitotyössä -kirjoja näyttäisi parin viikon laina-ajalla olevan. Itselläni ei vaan ole ketään tuttua joka kirjan tuolta voisi lainata. Olisikohan täällä joku ystävällinen jo opiskelemaan päässyt joka voisi tuon kirjan lainata minulle? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jenksi, yliopiston kirjastoon saa kortin kyllä ihan kuka vain. Ei tarvitse olla opiskelupaikkaa. Eli sinne vaan paikanpäälle ja korttihakemusta täyttämään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jenksi, minä jätin etiikka-kirjan ostamatta kun siinä ei vanhempaan painokseen ollut mikään mielestäni muuttunut. Vertasin uuteen painokseen, jonka sain kirjastosta. Ja jos joku on huomannut siinä muutokset, pyydän ystävällisesti ilmoittamaan :)

 

Hoitotiede-kirjassa sen sijaan oli muuttuneita asioita. Tieteellisen tiedon kriteerit kysytään kokeessa ihan varmasti, koska siihen on tullut uutena eettisyys. :rolleyes:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

sh minnie, minä sain viime vuonna 25p kun hain turkuun. Nyt tosiaan toista kertaa :) Olen myös aika varma että tieteellisen tiedon kriteerit kysytään taas :)

 

 

Ihan hirveästi tsemppiä kaikille ja toivotaan että päästään opiskelemaan!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Medisiinasta kävinkin Etiikka hoitotyössä-kirjaa kyselemässä, mutta sieltä ei uusinta painosta löytynyt. Siitä sitten tallustin Sanitas-rakennukseen ja  kirjasto-opasteiden johdattamana laskeuduin kellarikerrokseen. Siellä sitten seisoin tyhmänä lukitun oven takana :D Ei menny ihan nappiin sekään kirjan metsästys.

Hyvä kuulla Minnie, että kirjassa ei mitään muutoksia olisi. Alkoi jo kylmä hiki tulla kun olen vain vanhaa painosta lukenut ja aika alkaa kohta olla jo vähissä, jos uudessa painoksessa olisi paljon muutoksia. Hoitotiede-kirjan ostin minäkin uuden ja siinä on kyllä paljon uutta, tai ainakin eri tavalla kerrottua juttua.

Milläs tavalla olette valmistautuneet itse kokeessa jaettavasta materiaalista tuleviin koetehtäviin? Minä kovasti päätin viime pääsykokeen jälkeen että tutkimuksia luetaan koko vuosi aktiivisesti ja paneudutaan vähän tutkimusmenetelmiin ym. mutta niin jäi suunnitelman asteelle sekin  :rolleyes:  Luetut tutkimusartikkelit on yhden käden sormilla laskettavissa ja taas pelonsekaisesti odotan pääsykokeessa jaettaviin materiaaleihin liittyviä tehtäviä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niitä Sanitaksessa olevia kirjoja ei lainata. Jos katsoo oikein tarkkaan, kun tekee Volter-hakua, niin siinä lukee niin. Tutkimuksia tosiaan kannattaa lueskella. Suosittelen lainaamaan vaikka pari Hoitotiede-lehteä ja tutustumaan ihan tutkimusartikkelin rakenteeseen ja sisältöön, niin osaa sitten pääsykokeessa etsiä oikeat asiat. Tsemppiä kaikille tasapuolisesti! Pidetään peukut ja varpaat pystyssä! :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heippahei! Täälläkin on haettu Turkuun, pääsykoepänttäykset ovat jo hyvällä mallilla :) Ekaa kertaa haen, valmistumisesta (sh/klö) tulee tänä vuonna 5 vuotta.  Mietin, että tuleekohan tämänkin vuoden pääsykokeeseen tapaustehtävä, josta piti eritellä eettisiä ongelmia (vrt. viime vuoden "Kieltäytyminen kotisairaanhoidossa") ? Onko tuohon viime vuoden kokeen kysymyksiin saatavilla mallivastauksia? Tai mitä kaikkea te muut olisitte sisällyttäneet tuon kysymyksen vastaukseen? :rolleyes:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistaakseni puolet pisteistä sai siitä, kun nimesi eettisen ongelman tunnusmerkit ja toisen puolen sai, kun osasi nimetä tunnusmerkkejä käytännön esimerkistä ja kuvailla esim. mitä mahdollisia seurauksia eri ratkaisuvaihtoehdoilla voi olla. Itse laitoin muistaakseni jotain siihen suuntaan, että arvot, joiden välillä oli ristiriitaa olivat potilaan yksityisyyden ja itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen vs. hoitajan velvollisuus hyvän tekemiseen ja pahan välttämiseen. Ja pohdin sitten, mitä erilaisia kauaskantoisia seurauksia eri vaihtoehdoilla voisi olla. 

 

Jos multa kysytään, niin laittaisin varmasti jonkun vastaavan tehtävän, koska siinä yhdistyy mun mielestä hyvin teoreettinen tieto ja sen soveltaminen käytäntöön.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tampereelle pyrkivät!! Kuinka paljon olette lukeneet kirjoja? ja kuinka usein / monta tunia päivässä jne?? :D alkaa itellä iskeen paniikki ja olis kiva tietää ollaanko sitä heikoilla hangilla vaiko eikö ;)

Ite tänää menossa kirjastoon pariks tunniks, ja lauantaina viideks tunniks, mut ei joka päivä millää jaksa lukee ja opetella :/ pirullista opeteltavaa toi Tutkimuksen voimasanat kirja!

Pakko kyllä lopputsemppi ottaa tässä et ei turhaan istuta pääsykokeessa 14.5! :)

 

Tsemppiä kaikille!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon lukenut melko paljon, mut kun yritän palauttaa asioita mieleen, niin välillä tyhjää lyö. Olen muutenkin töissä nyt todella kiireinen ja vielä käyn läpi täydennyskoulutusta, joten välillä tuntuu, että burnout kolkuttelee ovella. Siksikin on pakko vaan ajoittain ottaa leppopäiviä, koska ei mikään jää mieleen, jos on ihan puhki ja stressaantunut. Hirveästi ulkoa opettelemista ja ahdistusta lisää, että tiedän tänä vuonna hakijoita olevan tavallista enemmän. Lisäksi en ole kovin huudellut kavereille ja kollegoille, että haen tänä vuonna ja sekös on vaikea keksiä tekosyitä, kun ei ehdi viettää vapaa-aikaa tai on töissä omissa ajatuksissaan :)  Juuri ennen pääsykoetta en ehdi lukea, että vappuviikon jälkeen pitäisi kaiken olla hanskassa, tai mielummin mielessä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni olen kans lukenut paljon,mutta olen samaa mieltä, että Voimasanat ei meinaa tarttua sitten millään. :itkee:  Pakko kai opetella ulkoa! Sitten on välillä tunne, että sekoitan asioita keskenään. Tosiaan, on ennätysmäärä hakijoita, mutta ei auta kuin tehdä parhaansa ja ajatella positiivisesti,että 40 parhaan joukossa ollaan! Hirmuisesti tsemppiä kaikille pänttääjlle  :D !!!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...