Jump to content
MAINOS

Terveystieteellisen pääsykokeet 2013


hansukatti

Recommended Posts

Heippa! Oletteko siis hakeneet yhteishaussa Hoitotieteeseen? Itse AMK terkkarina mietin vaan suoraan erillisvalintaa ja maisterintutkintoa, kun sekin on mahdollista? Onko kellään tästä reitistä kokemuksia? En tiedä kyllä jaksanko erikseen opiskella avoimessa yliopistossa, ehkä nopeampi reitti olisi melkein tosiaan hakea suoraan yhteishaussa Hoitotieteeseen??

 Ainakin Tampereella erillisvalinnan kautta pyrkiessä tehtynä tulee olla kaikki hoitotieteen aineopinnot ja oikeastaan myös joko kasvatustieteen/ hallinnon perusopinnot. Ja joitain vapaavalintaisiinkin hyväksyttäviä opintoja. Erillisvalinnalla pyrkiviä on tosi paljon ja taso on kova.

 

Itse luin ensin vuoden avoimessa, ihan siksi että keksin ajatuksen opiskelusta vasta kesällä ja hain sitten seuraavana keväänä tutkinto-opiskelijaksi. Tekisin sinuna niin, että hakisin nyt varsinaiseksi opiskelijaksi ja jos ei vielä koulun ovet aukea, niin opiskelisin avoimessa seuraavan vuoden. Opintoja karttuisi ja sitä kautta seuraavan kevään pääsykoemateriaalikin voisi olla helpompaa omaksua. Itsellä ainakin avoimen opinnoista oli valtava hyöty pääsykokeissa, mm. sama kurssi juuri käytynä ja tentittynä kuin mikä oli toisen pääsykoekirjan aihe. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 247
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Moi,

Täälläkin harkinnassa hakea hoitotieteitä lukemaan Tampereelle. Asun Helsingissä ja työelämässä olen ollut keväällä 5 vuotta. Tampere olisi iselleni mieluisin siksi, että perhettä asuu siellä, ja voisin yhdistää vierailut ja opintoreissut jotenkin yhteen. Turku on itselleni ihan vieras paikka:/  Vielä pohdin kovasti, olisiko itselleni kuitenkin YAMK-tutkinto (kliininen asiantuntija) parempi, lähinnä sen vuoksi, että opintoja voisi suorittaa täällä Helsingissä. Jonkinlaiset opettamis- ja/tai suunnittelu ja projektityöt kiinnostaisi, ei niinkään tuo johtamispuoli. Kyselin Tampereen yliopistosta neuvoja, että miten helppo on yhdistää työ ja opinnot, mutta en sieltä mitään vastausta saanut. Omassa työssä on erinomaiset mahdollisuudet tehdä vajaata prosenttia, mutta mahdollisuuksien mukaan yrittäisin ainakin aluksi tehdä täyttä listaa ja opiskella päällä. Lähinnä tulevaisuutta varten myös kiinnostaa, että miten te pienten lasten vanhemmat olette onnistuneet yhdistämään opiskelun, työn ja  perheen varsinkin eri kaupungissa opiskellessa?

Suosittelen maisteriopintoja. Vähän enemmän vaivaa, mutta ylempi korkeakoulututkinto. Maistereitakin on nykyään niin paljon että YAMK-tutkinnolla ei ole kilpailukykyinen (tämä on siis oma mielipiteeni). Ja jos on yhteyksiä Treelle, niin siitä vaan. Hyvin se menee.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi,

Täälläkin harkinnassa hakea hoitotieteitä lukemaan Tampereelle. Asun Helsingissä ja työelämässä olen ollut keväällä 5 vuotta. Tampere olisi iselleni mieluisin siksi, että perhettä asuu siellä, ja voisin yhdistää vierailut ja opintoreissut jotenkin yhteen. Turku on itselleni ihan vieras paikka:/  Vielä pohdin kovasti, olisiko itselleni kuitenkin YAMK-tutkinto (kliininen asiantuntija) parempi, lähinnä sen vuoksi, että opintoja voisi suorittaa täällä Helsingissä. Jonkinlaiset opettamis- ja/tai suunnittelu ja projektityöt kiinnostaisi, ei niinkään tuo johtamispuoli. Kyselin Tampereen yliopistosta neuvoja, että miten helppo on yhdistää työ ja opinnot, mutta en sieltä mitään vastausta saanut. Omassa työssä on erinomaiset mahdollisuudet tehdä vajaata prosenttia, mutta mahdollisuuksien mukaan yrittäisin ainakin aluksi tehdä täyttä listaa ja opiskella päällä. Lähinnä tulevaisuutta varten myös kiinnostaa, että miten te pienten lasten vanhemmat olette onnistuneet yhdistämään opiskelun, työn ja  perheen varsinkin eri kaupungissa opiskellessa?

Suosittelen maisteriopintoja. Vähän enemmän vaivaa, mutta ylempi korkeakoulututkinto. Maistereitakin on nykyään niin paljon että YAMK-tutkinnolla ei ole kilpailukykyinen (tämä on siis oma mielipiteeni). Ja jos on yhteyksiä Treelle, niin siitä vaan. Hyvin se menee.

 

YAMK on myös ylempi korkeakoulututkinto. Osittain totta että ei välttämättä ole kaikkien työnantajien silmissä yhtä kilpailukykyinen, joskin arvostus alkaa pikku hiljaa lisääntyymään kun ymmärtävät mistä on kyse (mutu).

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt on molemmat pääsykoekirjat (tutkimuksen voimasanat ja laadullinen terveystutkimus) luettu kertaalleen kannesta kanteen! Laadullinen terveystutkimus on helpon tuntunen kirja mut toi voimasanat ei tunnu niin selkeeltä. Jos hyviä lukuvinkkejä olis, niin saa kertoo? :) varmaan uutta lukukertaa ja samalla muistiinpanoja ylös jne...

Lukumotivaatio on onneks korkeella ja joka pv tulee ainakin vähä luettua!

Mites muilla mänöö??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon ihan samoilla linjoilla ku sä KaisaT, vaikee lukusta ja väsyttävää toi Tutkimuksen voimasanat-kirja. Laadullinen terveystutkimus luettu melkein kokonaan ja sitä oli melkeinpä mukava lukea :)  Mä ajattelin seuraavaks ruveta käymään luku luvulta läpi kirjoja läpi ja teen miellekarttoja ja muistiinpanoja. Mulla ei vaan meinaa jäädä yhtään päähän noita sanoja tosta Tutkimuksen voimasanat-kirjasta. Viime vuoden pääsykokeessahan oli sananselityksiä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo tulostinkin viime vuoden pääsykokeen treelle ja eilen kirjastossa etsin niihin vastauksia :) ajattelin et noi kirjat on varmaan osattava ulkoo lähestulkoon, kun kolmantena on kokeessa jaettava aineisto ja siitähän ei tiedä kuinka vaikeaa se on!! :) meinaatko Henrietta opiskella työn ohella vai päätoimisesti?

Ajattelen Kato jo niin positiivisesti et sisälle mennään ;O)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en oo vielä ajatellu asiaa hirveesti, asun Espoossa että kulkemista ainakin tulee.. Kyllä varmaan työn ohessa yritän koska oon määräaikasella sopimuksella niin en ees tiiä saisko sitä vapaata yms, toisaalta kyl mä varmaan saisin tehtyä pienempää prosenttia, esim. 78 mikä helpottais. Hyvä että sulla on asenne että sisälle mennään! Ootko sä ajatellut miten?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No itse oon tällä hetkellä kotona lapsen kanssa, eikä ole siis vakituista työpaikkaa missään :) kesäksi olisi tarkoitus mennä SH töihin ja olisi kiva alkuun opiskella päätoimisesti jos koulua on alkuun enemmän. Jotain keikkahommaa sit siinä sivulla... Riippuen paljon sitä opiskelua siinä olis :) asun suht lähellä koulua et nopea kulkea.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hakijat! Joko olette aloittanut pänttäämisen? Itse kahlaan tuota Tampereen pääsykoekirjaa Ttutkimuksen voimasanat läpi, ja on kyllä aika korkealentoista luettavaa :D Laadullinen terveystutkimus-kirja sen sijaan on paljon helpompilukuisempi. Tässä keskustelussa on aikaisemmin puhuttu käsitekartan tekemisestä lukemisen tueksi, sitä täytyy kokeilla, kiitos vinkistä! :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannatan ehdottomasti lukemista niin, että ensin tekee lukemastaan kirjalliset muistiinpanot ihan paperille ja siitä pikkuhiljaa muokkaa niitä muistiinpanojaan ksäitekartoiksi ym. suppeammiksi kokonaisuuksiksi. Näin joutuu itse pohtimaan, että miten ne asiat menivätkään ja aina voi katsoa kirjasta, jos ei ihan muista. Samalla asiat jäsentyy kokonaisuuksikisi ja ymmärrys laajenee. Tämä tapa ainakin viime kevään pänttäämisessä havaittiin hyväksi :) Hidastahan tuo vähän on, mutta varmasti myös oppii samalla ulkoaopettelun sijaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Täällä istutaan ties kuinka monetta päivää vääntämässä erinäisiä opintoihin liittyviä tehtäviä *mur-mur-mur* Joten ajatteli tulla kurkkaamaan, että mitenkäs pääsykoepänttääjillä hommat sujuvat? :D Tänne vaan kaikki purnaukset, tsemppaukset, ihmettelyt, kummastelut ja kysymykset, niin pähkäillään porukalla!

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Heipparallaa!

Itse oon nyt viimeset viikot ollu ihan jäässä tän lukemisen kanssa!! Alkuinto lopahti ja nyt pitäs jostain saada taas tsemppiä lukemiseen! Olen pariin kertaan lukenut molemmat kirjat kannesta kanteen ja tehnyt molemmista jonkin verran muistiinpanoja... sillä taktiikalla siis lähtenyt käyntiin! Ja toki hakemus on yliopistohaku.fi sivulla laitettu jo heti samana päivänä kun se aukes :D ajattelin et se motivois mua ainakin lukeen ja lukeen ja lukeen lisää....

Mietin et pitäs varmaan itelle tehdä jotain harjotuskokeita ja kokeilla kuinka niihin osaa esseemuodossa vastata ja sit katsois mitä aihetta pitää lukee vielä hyvin!

Miten sä oot Hansukatti nyt lukemisessa edistyny? millä tekniikalla reenailet? :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mähän oon jo pääsykoeurakan suorittanut vuosi sitten ja opiskelen jo hoitotiedettä. Kandia ym. tässä kovasti jo kasaillaan. Tarkoituksena olisi saada kandin paperit kesään mennessä. Mutta pääsykokeisiin käytin tota käsitekarttatekniikkaa, mistä oli aiemminkin puhetta. Se osoittautui kyllä todella hyödylliseksi, koska siinä joutui todella prosessoimaan sitä tietoa mielessään. Sitten jaoin vielä kirjat keskeisiin "nippelikokonaisuuksiin" ja tein niistä muistikortteja, mitä pystyi sitten kertaamaan milloin missäkin välissä. Opiskelutekniikoissa vain mielikuvitus on rajana :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noniinhän se olikin!! Oon kyllä lukenu tän ketjun moneen kertaan mut menin sekasin kirjottajasta! :)

Mitä oot opiskelusta tykännyt ja onko ollut kuinka haastavaa?? Pystyykö tekee töitä ohella vai ootko päätoiminen opiskelija?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oon kyllä tykännyt valtavasti ja opinnot on kyllä laajentaneet ja syventäneet käsityksiäni kummasti. Ja ennen kaikkea on ollut upeaa tutustua opiskelukavereihin. Joku sanoikin opintojen alussa, että meillä on sitten valmistuttuamme valmis verkosto opettajia, esimiehiä, johtajia ja tutkijoita käytettävissämme :) Täytyy sanoa, että ainakin tämän kevään osalta on ollut tosi tiukkaa ja kiireistä opinnoissa, että ei olisi kyllä ollut mahdollista käydä töissä samaan aikaan, ei edes tekemällä vähennettyä prosenttia. Suosittelen kyllä hyödyntämään opintovapaita ym., niin paljon kuin mahdollista.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Enfermedalle lukutsempit ja tervetuloa Turkuun! :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ajattelin hakea keväällä, tai lähinnä mennä katsomaan sen tentin,jos sitten vaikka seuraavana vuonna yrittäisi ihan tosissaan. En vaan ole vielä päättänyt, hakisinko Tampereelle, Turkuun, vai Kuopijjoon. Täältä Helsingistä kun on vähän hankala matka noihin kaikkiin, siis ainkin jos meinaa töiden ohessa opiskella.

 

Nyt on sitten hakupaperit lähetetty Kuopijjoon. mitään paineita en aio ottaa, ja luen pääsykokeeseen sen verran kuin jaksan. Kopio todistuksesta pitää vielä lähettää sinne campukselle. Olenko ymmärtänyt oikein, että todistuksesta riittää pelkkä "etusivu", eli ei siis tarvitse lähettää niitä liitteitä, joista näkyy arvosanat ja suoritetut kurssit?

1/12800

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tutkintotodistus on se "etusivu" eli se riittää ellei muuta pyydetä.

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä en huomannu sitä hakua tehdessäni et luki et mitää pitäs koululle toimittaa! kääk! pitääki selvittää, tarviiko Treelleki tutkintotodistus toimittaa :) luulis et en sellasta kohtaa olis hakua tehdessäni ohittanut :D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sotiinkin heti Tampereen yliopistoon, että saan asian HETI selvitettyä! :D tutkintotodistus tarvitsee toimittaa ainakin Tampereelle vasta sitten jos opiskeleen sattuu pääsemään!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä hain Turun yliopistoon lukeen hoitotieteitä. Mulla on laskettuaika kesäkuun puolivälissä, joten mietin nyt, että jos pääsen sisälle ni onnistuuko opiskelu ( =läsnäolot koulussa) vauvan kanssa vai pitäisikö suosiolla siirtää opintojen aloitusta vuodella.. Osaisiko joku vastata?

 

Vauvan tulosta huolimatta ajattelin hakea, koska nyt on paremmin mahdollisuus lukea pääsykokeisiin oikein kunnolla. Yhtenä (hyvin todennäköisenä) mahdollisuutena olisi sitten siirtää opintojen aloitusta vuodella..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tervetuloa Turkuun kanssa EmmiJ.! :) Viime syksynä ainakin yksi opiskelija kävi koko syksyn sellaisen 3-4-kuisen vauvan kanssa koulua ja ihan hyvin meni. Muistaakseni hän ei ihan kaikkia kursseja suorittanut, mutta kuitenkin. Muutoinkin lapsia on ollut mukana yhdellä jos toisellakin eli jos lapsen ottaminen mukaan ei ole ongelma, niin varmasti pystyt ainakin osan kursseista suorittamaan. Varmaankin asioita pystyy myös järjestelmään, jos miehen työt joustavat tai pystyy pitämään isyysvapaita yms. Luentopakkoahan ei ole, mutta seminaareissa on läsnäolopakko. Lisäksi syksyllä alkaa heti pitkä englannin kurssi, missä on pakollinen läsnäolo. Seminaareja ei ollut syksyllä paljon, mutta nyt kevätlukukaudella on ollut kyllä hyvin paljon pakollista läsnäoloa. Itse stressasin kanssa näitä lastenhoitokuvioita ym. tosi paljon etukäteen. Sain silloin kullan arvoisen vinkin, jonka voin pistää nyt kiertoon. Eli nyt kannattaa keskittyä vaan lukemiseen ja pääsykokeisiin. Sitten jos ja kun pääsee sisään, järjestelee asiat oman perheen ja yliopiston kanssa itselleen sopiviksi. Ja ihan omana lisänä tähän voin sanoa, että asioilla on oikeasti taipumus järjestyä parhain päin! :)

The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

hansukatti Kiitos vastauksesta. Antoi lisää intoa lukemiseen kun tietää, että läsnäolotkin olisi järjesteltävissä. Mulla nimittäin pieni ajatus siitä, että hyödyntäisin äitiysloman ja hoitovapaan opintojen parissa. Uskon, että satunnaiset hoitajat on järjesteltävissä, mutta joka päivä viitenä päivänä viikossa syyskuusta joulukuuhun se ei onnistu..

 

Mites muilla on lukeminen lähtenyt käyntiin alkuinnostuksen jälkeen?

 

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...