Jump to content
MAINOS

Tehyn liittokokous- ja valtuustovaalit 2009


OldOne

Recommended Posts

Mitähän laskuoppia on käytetty, jos 30 vuotta menee vajaan kuukausipalkan hankkimiseen (lakkoavustuskin oli ihan hyvä..)? Kyllähän ne parissa kuukaudessa takaisin tuli.

Saimme keskimäärin prosentin enemmän kuin yleinen korotustaso, eli reilut sata markkaa/kk (n. 20 euroa!) "voitettiin". Lakossa olleet hoitajat taas hävisivät yli kymmenentuhatta markkaa palkanmenetyksinä + lakkolainan korot + muut huononnukset, eli kyllä siinä pikkaisen kauemman meni kuin pari kuukautta ennen kuin tuo menetys saatiin kiinni.

Myönnetään että silloiset spekulaatiot 30 vuoden takaisinhankinta-ajasta näin jälkeenpäin tarkasteltuna oli pikkaisen pessimistisiä, ehkä kolmasosa tuosta on lähempänä totuutta. Eli omilla ollaan oltu jo monta vuotta... ;D

Ja lakkoavustus oli silloin 70 markkaa (reilut 11 euroa) päivä, kovin hyvänä sitä ei osaa nytkään pitää..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 365
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mitäpä tästä kinaamaan: suuri osa teki suojelutyötä sairaaloissa koko lakon ajan, palkkoja jäi väliin yksi. Virkasuhteisilla ei yhtään, koska pääsivät mukaan vasta kahden viikon jälkeen. Kovimmilla olivat avoterveydenhuollossa toimivat, ei mahdollisuutta suojelutyöhön ja ansioihin.

Mutta mikä se hoitajan palkka silloin olikaan...? Ei nyt puhuta ihan kymmenestä tuhannesta markasta kaikkien kohdalla. Lakkoavustus oli verotonta, 70 mk oli raja tässä.

Vaatiihan se lakko tai muu työtaistelu myös uhrauksia, samoin kuin syksyllä 2007. Hienoa, että uskalletaan :)

Vapaalle: olen konkari kaikissa sanan merkityksissä, ja kommentti pitää tietysti kysyä henkilöltä, joka oli KTV:n aktiivi 95, ei myöhemmin mukaan tullut (ei ole tietoa)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vapaalle: olen konkari kaikissa sanan merkityksissä, ja kommentti pitää tietysti kysyä henkilöltä, joka oli KTV:n aktiivi 95, ei myöhemmin mukaan tullut (ei ole tietoa)

Jaa, konkari kaikissa sanan merkityksissä... Itse valmistuin sh:ksi -97 ja en pidä itteäni mitenkään konkarina... Joskus aikaisemmin olet kertonut, että tuo 90 = valmistumisvuosi..., joten konkari määritelmä on mielenkiintoinen..., kuten sinäkin... Oikeasti alan kiinnostumaan, mikähän kaveri täällä on taustalla...

Ja tuohon jhl teemaan en edes viitti alkaa, koska en tunne koko järjetöä, mutta tiedä, että foorumissa on eräs KONKARI jhl:n sekä sitä seuranneen KTV:n kaveri, eli msh, jos kuulet, sua kaivattaisiin....  :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sanoin tuolla aikaisemmin, että 90 on joksikin valmistumisvuosi: elämää, opiskelua ja työelämää terveydenhuollossa on ennen sitäkin kertynyt jo aika paljon. Ysiviis ei ollut ensimmäinen lakko, jossa olin mukana  ;)

Ei se msh:kaan voi tätä kiistää: kalkkislisä säilyi vuoteen 2000 ja tiettynä päivänä työ- tai virkasuhteessa olevalle tuli h-palkka. 

Jos huonoa haetaan: sosiaalipuolella oltiin lakossa koko ajan, mutta ei saatu h-palkkaa, kun se tuli vain terv.huoltoon. Päiväkotien lastenhoitajat jäivät ulkopuolelle.

Kannattaa olla ylpeitä näistä uraauurtavista työtaisteluista. En tiedä mitään lakkoa, jolle kansa olisi kaikilta osin hurrannut. Julkisella puolella kun lakko aina vaikuttaa kansalaiseen (vrt. lääkärilakko, virkamieslakko 80- luvulla jne.)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jep. Olet sitten ollut mukana sh90 80-luvun alun, esimmäisessä työtaistelussa, jossa tehy oli mukana...? Oliko vuosi 82 ja 83? Voisitko kertoa hieman siitä?

Ja, en usko, että msh ottaisi kantaa tuohon ikälisien poistumisvuoteen, vaan tuohon lainaukseen, jota sinulta lainaan....

Olen törmännyt useasti esim KTV:n (JHL) aktiivien virheelliseen tulkintaan tässä asiassa. Heidän liittonsa oli siis sopinut huonommin jo ennen TNJ:n lakkoa alkuvuodesta 1995.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mielenterveystyöntekij

Kun pyydetään niin kommentoidaan, vaikka toivoisin että Tehyn liittovaalin 2009 alla käydyssä keskustelussa haettaisiin ehkä enemmänkin tulevia linjauksia. Historian tuntemus on toki tarpeen ja -95 neljänviikon työtaistelukin oli varmasti monessa mielessä opettava ja vieläkin tunteita herätävä, etenkin sitä organisoineille.

Kovin hedelmällistä ei liene pohtia onko jonku liiton toimija sanonut jollekkin jotain virheellistä, etenkin jos asia liittyy 90-luvun keskusteluihin.  Itse olen ollut silloin -95 KTV:n toimijana hyvin ja asianmukaisesti informoitu.

Tnj:n lakon seurauksena kalkkislisän poistaminen todella siirtyi runsaan neljävuotta. Merkitystä sillä oli siis niille jotka tuona aikana saavuttivat kalkkislisän. Tämä ryhmä siis hyötyi konkreettisimmin kyseisestä työtaistelusta. On siis selvää, että neljän vkon lakon lopettamissopimuksella jotain saavutettiin, sen kannattavuudesta toki voidaan olla montaamieltä.

Konkreettisimpia häviäjiä taisivat olla sh90:nkin mainitsemat sosiaalipuolen hoitajat, osallistuttuaan neljänviikon lakkoon ja saamatta korotuksia, jotka sentään tulivat itsellenikin lakkojärjestöön kuulumattomana, mutta terveydenhuollossa työskentelevänä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos msh näkemyksestäsi.

Mitä mielt olet tuosta väitetystä virheellisestä tulkinnasta? Ja tarkoittaako tuo huonommin sopiminen, että silloin ktv (varmaan muutkin ei lakossa olleet järjestöt) olisivat hyväksyneet tuon ikälisäpoiston jo 95? Ja tarkennus vielä tuohon, että silloinen tnj taisteli korotukset, jotka sinä sait, vaikket ollut lakon piirissä, mutta olit liitteen 3 piirissä?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mielenterveystyöntekij

Kiitos msh näkemyksestäsi.

Mitä mielt olet tuosta väitetystä virheellisestä tulkinnasta? Ja tarkoittaako tuo huonommin sopiminen, että silloin ktv (varmaan muutkin ei lakossa olleet järjestöt) olisivat hyväksyneet tuon ikälisäpoiston jo 95? Ja tarkennus vielä tuohon, että silloinen tnj taisteli korotukset, jotka sinä sait, vaikket ollut lakon piirissä, mutta olit liitteen 3 piirissä?

Olen jo vähän yrittänyt pysytellä poissa tämän otsikon alla käytävästä keskustelusta tehyvaalin ajankohtaistumisesta johtuen. Itsellä kun ei ole tuota äänioikeutta.

Mielestäni vastasinkin jo Vapaan kysymyksiin. Mistään virheellisestä tulkinnasta tässä ei ole kukaan esittänyt sellaista konkretiaa johon voisin yksilöidymmin vastatakaan.

TNJ:n lakonlopettamissopimuksen tuoma lisäkorotus koski kaikkia terveydenhuollon hoitohenkilöstöä. En nyt muista markkamäärää, mutta tämä lisäkorotus ei ollut suuren suuri, kuten ei myös ns. kärkirahan joka koski ainoastaan muiden pääsopijajärjestöjen kun TNJ:n jäseniä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mielestäni vastasinkin jo Vapaan kysymyksiin. Mistään virheellisestä tulkinnasta tässä ei ole kukaan esittänyt sellaista konkretiaa johon voisin yksilöidymmin vastatakaan.

Olen törmännyt useasti esim KTV:n (JHL) aktiivien virheelliseen tulkintaan tässä asiassa. Heidän liittonsa oli siis sopinut huonommin jo ennen TNJ:n lakkoa alkuvuodesta 1995.

Eli oliko sh90 mielipide vain sellaista pientä herjaamista...  ;)

Olen törmännyt useasti esim KTV:n (JHL) aktiivien virheelliseen tulkintaan tässä asiassa. Heidän liittonsa oli siis sopinut huonommin jo ennen TNJ:n lakkoa alkuvuodesta 1995.

Mutta kuitenkin, minustakin on edelleen hyvä tietää ja pohtia menneitä, koska ilman historian tuntemusta ei voida tehdä tulevaisuuttakaan... Ja olen kokenut, että parhaimman historian näkemyksen saa ihmisten subjektiivisista kokemuksista ja varsinkin jos he vielä perustelevat, miksi niin kokevat...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo en ymmärrä tätä keskustelua nyt ollenkaan. Minun tarkoitukseni oli osoittaa, että 95 lakolla saavutettiin jotakin, ei hävitty. Ja ettei sitä tarvitse katua, moittia tai hävetä. Ja msh todisti, että kalkkislisä säilyin nimenomaan lakon ansiosta.

Kun ei tunne historiaa ja sitä miten KvTES on muotoutunut, voi luulla mitä vaan. Sanoin, että minä olen useasti törmännyt veljesjärjestön edustajien virheelliseen tulkintaan lakon seurauksista (="TJN:n lakon vuoksi meni 15-vuotislisä..."), ei siitä tarvitse ketään tilille vetää eikä kenenkään kommentoida kuin omia puheitaan.

Edunvalvonnassa kokemuksesta on usein hyötyä, mitenkään väheksymättä intoa ja nuoruutta ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vähän ihmettelin, että voit tuollain, aika suoraan heittää lokaa pienesti jhl:n päälle, mutta jhl:n kaveri ei lämpeä yhtään... Mahdatte olla aika hyviä kavereita...?

Kuitenkin, kuten laitoin, niin ainakin minua kiinnostaa tuo historia... eli kiitos kaikille siitä. Toivoisin vielä edelleen ajatuksia siitä aikaisemmastakin lakosta...

Ja sitten tuohon kokemukseen... Siitä on varmasti hyötyä, mutta myös haittaa. Vastaavasti, kuin nuoruudesta... ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mielenterveystyöntekij

Mulla ei tällä foorumilla muita ole kuin kavereita ;). Ja haloo nyt kaikille kavereille; voisitte todella jättää JHL:n tekemiset vähän vähemmälle ja keskittyä muutenkin asiaan. Otsikon mukaan tässä ketjussa tulisi keskustella Tehyn liittovaaleista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nyt kun puitu 95 lakon hyviä ja huonoja puolia, niin olisiko mahdollista saada historian oppituntia sitä edeltäneelta ajalta, eli 80-luvun taisteluista? Mitä silloin saatiin ja menetettiin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: mielenterveystyöntekij

Nyt kun puitu 95 lakon hyviä ja huonoja puolia, niin olisiko mahdollista saada historian oppituntia sitä edeltäneelta ajalta, eli 80-luvun taisteluista? Mitä silloin saatiin ja menetettiin...

Kaikki tietävä Wikipedia kertoo, että "Neuvottelujärjestö TNJ:n puheenjohtaja Juhani Palomäki on sanonut, että vuonna 1983 sairaanhoitajat saivat sympatiaa, mutta eivät rahaa, ja vuonna 1995 he eivät saaneet kumpaakaan".

Tiedä sitten, mutta sympatiaa tuli itsekkin osoitetuksi sisarjärjestölle jo tuolloin 1983. KTVläisenä osallistuin Tehyn Helsingissä järjestämään mielenilmaisuun oikein plakaatin kanssa. ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tiedä sitten, mutta sympatiaa tuli itsekkin osoitetuksi sisarjärjestölle jo tuolloin 1983. KTVläisenä osallistuin Tehyn Helsingissä järjestämään mielenilmaisuun oikein plakaatin kanssa. ;)

Siinä on ay-mies henkeen ja vereen ;) *nostaa hattua*
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...