Jump to content
MAINOS

Tehyn liittokokous- ja valtuustovaalit 2009


OldOne

Recommended Posts

Kuntavaaleista ollaan selvitty, nyt katse tulevaan. Keväällä 2009 järjestetään suomen suurimman terveydenhuoltoalan ammattiliiton, Tehyn liittokokous- ja valtuustovaalit. Tulevissa vaaleissa on mahdollisuus äänestää sähköisesti, esim pankkitunnuksia käyttäen, joten äänestyskynnyksen ei pitäisi olla korkea. Tämä on se konkreettisin tapa vaikuttaa, eli äänestäkää!  :)

Tehyn vaalisivut https://www.tehy.fi/jasensivut/tehyn_toiminta/tehyn_vaalit_ja_liittokokous_200/

Mistä on kyse? Seuraavassa Tehyn hallinto tiivistettynä.

LIITTOKOKOUS

Tehyn ylintä päätösvaltaa käyttää neljän vuoden välein kokoontuva liittokokous. Kokouksessa on 290 edustajaa, jotka valitaan suorilla ja suhteellisilla vaaleilla 15 vaalipiiristä. Liittokokous linjaa seuraavan nelivuotiskauden toiminnan ja valitsee valtuuston puheenjohtajat sekä liiton hallituksen, johon kuuluu kolme puheenjohtajaa ja 12 varsinaista jäsentä.

VALTUUSTO

Tehyn valtuusto valitaan liittokokousvaalin kanssa samanaikaisesti järjestettävässä vaalissa, jossa vaalipiirinä on koko maa. Valtuustoon valitaan 60 jäsentä, lisäksi liittokokous valitsee valtuuston puheenjohtajan ja kaksi varapuheenjohtajaa, joten valtuuston kokonaisjäsenmäärä on 63. Tämä on se porukka joka päättää esim työehtosopimuksien hyväksymisestä ja työtaisteluista.

HALLITUS

Tehyn hallitus käyttää toimeenpanovaltaa, eli johtaa liiton toimintaa sääntöjen, liittokokouksen ja valtuuston ohjeiden mukaan. Hallituksen yksittäiset tehtävät määritellään liiton säännöissä. Hallitus kokoontuu vähintään kerran kuussa. Se luotsaa liiton toimintaa lähellä käytäntöä. Se seuraa työmarkkinatilannetta ja päättää liiton edunvalvontatavoitteista, ottaa kantaa ammatillisiin kysymyksiin ja koulutuksen kehitykseen sekä valvoo taloutta.

VAALIT

Sähköinen äänestys 31.3.-5.4.

Postiäänestys 31.3.-19.4.

Vaaleissa voivat äänestää ja asettua ehdokkaiksi Tehyn ammattiosastojen jäsenet. Ehdolle asettuvien tulee olla jonkun ammattiosaston jäseniä 31.12.08 mennessä. Vaaleissa käydään samanaikaisesti kahdet vaalit. Liittokokousvaalit,jossa ehdokkaat on jaettu vaalipiireittäin. Valtuustovaalit, jossa vaalialue on koko maa, eli etelä-suomessa voi äänestää Lapin ehdokasta jne. Tehy vaaleissa, kuten muissakin vaaleissa, on vaaliliittoja ja vaalirenkaita jotka kokoavat samanhenkisiä ihmisiä yhteen. Kaikilla ryhmillä on sama päämäärä, jäsenten edunvalvonta.

Ryhmissä on kuitenkin aattteellisia ja muita eroavaisuuksia ja ryhmien nimistä ei suoraan näe mitä "aatesuuntaa" ne edustavat, joten lyhyt esittely lienee paikallaan. Esittelyt perustuvat Tehyn intrassa oleviin ryhmien esittelyihin.

Arvo ammattitaidolle

Valtuustoryhmä Arvo Ammattitaidolle – Värdera Yrkeskunskapen ry. Yhdistys on oikeistolaisittain ajattelevien Tehy ry:n jäsenten ja heidän toimintaansa tukevien yhteistoimintaelin.  Kokoomuksen ryhmä.

http://www.arvoammattitaidolle.fi

SITKE

SITKE-ryhmässä toimivat sitoutumattomat ja poliittisiin keskiryhmiin kuuluvat tehyläiset.  Keskustalaisten ryhmä.

Tehyläiset vihreät

Tehyläiset vihreät ry on valtakunnallinen Vihreän liiton jäsenyhdistys.

http://www.tehylaisetvihreat.net/

Vapaat Vaikuttajat

Vuonna 2004 perustettu uusi tehyläinen vaaliliitto. Edustajia useista eri puolueista, demareja, vihreitä, kristillisdemokraatteja jne, sekä iso joukko täysin sitoutumattomia tehyläisiä.

http://vapaatvaikuttajat.net/

Tehyn vasemmisto ja sitoutumattomat

Tehyn vasemmistoa edustava ryhmä.

Yhdessä eteenpäin

Tehyn Yhdessä Eteenpäin- ryhmä kokoaa yhteistoimintaan sosialidemokraattisesti ajattelevat Tehyn jäsenet. Demarien ryhmä.

http://www.yhdessaeteenpain.fi

Tärkeät päivämäärät

31.12.2008 mennessä ammattiosastoon liittyneet ovat äänioikeutettuja ja vaalikelpoisia eli voivat asettua ehdokkaiksi.

29.-30.1.2009 jäsenet voivat tarkistaa omassa ammattiosastossa, että oma nimi on vaaliluettelossa

12.2.2009 klo 15 ehdokasasettelu päättyy

31.3. klo 9 - 5.4.2009 klo 20 sähköinen äänestys

31.3. - 19.4.2009 postiäänestys

28.4.2009 vaalien tulokset julkistetaan

8.-11.6.2009 Tehyn VII liittokokous

Jos joku uupuu, infotkaa niin lisätään.  Täydennän muutenkin tätä viestiä sitä mukaa kun infoa kertyy. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 365
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Jees, eli virallinen osuus oli siinä. Nyt se oma osuus.  :)

Kuten foorumin veteraanit muistaa, nämä on kolmannet tehy vaalit foorumin historian aikana. Hoitajat.net perustettiin yhden vaalin jälkimainingeissa, purettiin pahaa oloa ja pettymystä omaa liittoa kohtaan. Myöhemmin joukko foorumilaisia oli perustamassa kokonaan uutta liittoakin, käsittääkseni jopa perustava kokous käytiin.

Myöhemmin ymmärrettiin että paras tapa vaikuttaa on olemassa oleva liitto, jossa on valmis sabluuna ja koneisto. Muistan elävästi kun puolihuumorilla mietittiin soluttautumista sisälle ajatuksena lähteä ajamaan uutta liittoa tehyn sisältäpäin.

Nyt sitten puheista tekoihin, VF aka Mikko Weckström ja minä, Jan-Olof Eriksson olemme lähdössä liittokokous ja valtuustoehdokkaiksi tuleviin vaaleihin. Valtuustovaaleissa meitä saa äänestää kaikki tehyläiset, vaalipiirit sitovat sitten liittokokousvaaleja.

Mietin todella pitkään minkä ryhmän mukaan lähden, koska minä todella haluan mukaan toimintaan ja ajamaan uutta Tehyä. Halusin ryhmän jossa ei ole junttameininkiä ja yksilön ääntä kunnioitetaan. Valitsin ryhmäkseni Vapaat Vaikuttajat, ryhmän jota äänestin viime vaaleissakin. VV on aidosti poliittisesti sitoutumaton ryhmä, jonka päämäärä on ajaa jäsenten etua ilman poliittisia taustavaikuttajia.

Toki monella ryhmäläisellä on puoluekirja, mutta me emme saa esim tukea miltään poliittiselta puolueelta kuten moni muu ryhmä saa, sekä ryhmämme poliittisesti sitoutuneet edustavat poliittista kenttää vasemmalta oikealle. Lisäksi on mukana iso joukko täysin sitoutumattomia, kuten minä. Isoa osaa valinnassani leimasi myös se että tässä ryhmässä on eniten samanhenkistä porukkaa, jotka kaikki haluavat ihan oikeasti uutta verta areenalle ja uutta suuntaa koko liitolle.

Minä olen täysin vihreä näissä kuvioissa, mutta toisaalta eipä ole menneisyyden painolastia taakkana. En missään tapauksessa kuvittele että yksin pystyn muuttamaan koko liiton, mutta porukka jonka mukana olen vaaleihin lähdössä, se sakki yhdessä sen pystyy tekemään. Kuten yksi VV-aktiivi sanoi: "nyt tehyssä puhaltaa uudet tuulet". Muistakaa äänestää.  :)

Muut ryhmät varmaan kertonevat myös omasta toiminnastaan ja tavoitteistaan, toivottavasti. Areena on auki. Olen varma että tämä aihe aiheuttaa kiivasta keskustelua, mutta yritetään pysyä asialinjalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä, että asia on nyt esillä. Liittokokoushan on 8.-11.6.08. Itsekin olisin lähtenyt liittokokousehdokkaaksi, mutta olen ulkomailla liittarin aikana. Ehkä seuraavalla kerralla sitten.

Jokaisen jäsenen aktiivisuus on tärkeää, ja nythän se on erityisen vaivatonta, kun äänestää voi sähköisesti. Ei tarvitse muistaa postitella lippulappuja. Äänestäkää!

Jokaiselta liittokokous- ja valtuustoehdokkaalta, joka foorumilla pyörii, toivoisin näkeväni "vaalityötä". Miksi juuri sinut pitäisi valita liittokokousedustajaksi tai valtuustoon? Miksi haluat sinne? Mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä? Ennen kaikkea haluan olla varma, että valitsemani ehdokas tekee todella töitä asian eteen ja käyttää tehokkaasti tilaisuutensa olla vaikuttamassa. Ei paikkaa paikan vuoksi, vaan todella asioihin vaikuttamiseksi. Miten sinä sen teet?

Muokkaus:typoja

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivottavasti mahdollisimman moni asettuu ehdolle, tehy tarvitsee uusia päättäjiä! Ja Puh, vaalityötä on tehty jo kuus vuotta täällä :) Vakavasti puhuen, asiaa puhut, huhut kertoo että nykyisessä valtuustossa on aika lailla vaikuttajia jotka eivät esim ota kokouksissa kantaa mihinkään, menevät vaan ryhmän päätöksien mukana kuin pässit narussa. Mikä lienee totuus, sitä en tiedä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässäpä se pähkäily nyt onkin, että kuka, mitä ja missä? Uusi ehompi Tehy pitäisi siis saada, jäsenistönsä asialle...

Mikä tukee omia näkemyksiä ja mikä veisi meidän palkka, työ, yms. asioita hyvin eteenpäin..?

Porukkaa hoitoalalla eläköityy kovaa vauhtia. Pienenä huolena on, ettei Tehystäkin tule iltaruskon ja viimeisten vuosien tukemiseen painottuva edunvalvoja (kaikki kunnia vaan vanhemmille kollegoille, ei sen puoleen...) vaan semmoinen sähäkkä ja äkäinen! Tiiättehän te..!

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

:)Mielenkiintoista!! olen itsekkin asettumassa ehdokkaaksi YE- listoille, toivon meidän saavan hyviä uusia ja innokkaita osaajia. Itsekkin olen noviisi liittokokous vaaleissa , mutta en ammattiyhdistys toiminnassa. Mielenkiintoa on ja halua uudistaa ja vaikuttaa. Ei Tehy pitkälle potki tällä viimeisellä työtaistelulla, nyt on käärittävä hihat ja tehtävä töitä itsemme eteen saavuttaaksemme sen mikä  korkeasti koulutetulle henkilöstölle kuuluu. Mitäs olette mieltä puheenjohtajan ajatuksesta terveydenhuoltoalan liitojen yhdistämisestähuh.gif Mielenkiintoista

Pökötti

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mitäs olette mieltä puheenjohtajan ajatuksesta terveydenhuoltoalan liitojen yhdistämisestähuh.gif

Ei realistista vielä pitkään aikaan. Jahka niissä muissakin väkeä vaihtuu, niin sitten vois harkita...

-tule turma tuonen tietä, pikku reppu selässä, pikku kirves kontissa. Napsauta sillä ohtaan, justiinsa nokan kohtaan-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toivotan onnea jokaiselle ehdokkaalle!

Omasta puolestani kerron, että haaveilen ammattiliittoinstituutioista, joilla ei olisi puoluepoliittisia sitoumuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Muistan elävästi kun puolihuumorilla mietittiin soluttautumista sisälle ajatuksena lähteä ajamaan uutta liittoa tehyn sisältäpäin.

Nyt sitten puheista tekoihin, VF aka Mikko Weckström ja minä, Jan-Olof Eriksson olemme lähdössä liittokokous ja valtuustoehdokkaiksi tuleviin vaaleihin.

Itse asiassa "soluttautuminen" aloitettiin jo kauan sitten, ensin liityttiin takaisin liittoon, sitten tie vei paikallisen ammattiosaston hallitukseen, alkuvuodesta otin myös luottamusmiehen pestin vastaan. :)
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

2. Yh:t ja oh:t edustavat töissä työnantajaa, miten he voivat edustaa työntekijää ammattiliitossa?

-Kaikki pomot edustavat työnantajaa töissä. Sitä enemmän mitä isompi titteli on.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tässä kysymyksiä ehdokkaille:

1. Kantasi yhden yhteisen terveysalan ammattiliiton perustamiseen? Perustelut puolesta tai vastaan?

2. Millä tavalla parantaisit yhteistyötä toisten ammattiliittojen kanssa?

3. Miten suhtaudut yhteistyöhön sosiaalipuolen kenttäväen ja sosiaalialan liittojen  kanssa?

4. Jos mukaan ei lasketa palkankorotuksia eikä hoitajaresursseja, niin mitkä asiat nostaisit keskeisimmiksi kehittämisalueiksi sosiaali- ja terveydenhuollossa?

5. Millä tavalla perusterveydenhuoltoa tulisi kehittää, jotta se olisi toimiva ja kiinnostaisi työpaikkana?

Kiitos.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse toivoisin tämän ehdokkaiden "haastatteluosion" käytävän tehyn intran keskustelualueella, koska täällä ei tiedä onko kysyjä edes tehyläinen. Toki teeseistä voidaan käydä yleistä keskustelua, mutta itse en aio vastausautomaatiksi täällä ryhtyä edellämainitusta syystä sekä sen takia että suurin osa täällä kirjoittaa kuitenkin nimimerkin suojissa. :)Muokkaus:edit: typo

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itse toivoisin tämän ehdokkaiden "haastatteluosion" käytävän tehyn intran keskustelualueella, koska täällä ei tiedä onko kysyjä edes tehyläinen. Toki teeseistä voidaan käydä yleistä keskustelua, mutta itse en aio vastausautomaatiksi täällä ryhtyä edellämainitusta syystä sekä sen takia että suurin osa täällä kirjoittaa kuitenkin nimimerkin suojissa. :)

Ok. Ymmärsin, että tämä ketju peustettiin varta vasten sitä varten, että tässä ehdokkaat voivat "mainostaa" omia ajatuksiaan, joita ajavat jos tulevat valituiksi.

Ylläpitäjä päättänee tietysti kirjoitettavista asioista, mutta minä kannatan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä. Esitin kysymykseni tehyläiseen vähemmistöön kuuluvana sosiaalialan työntekijänä itsekkäistä syistä, myönnän sen. Toisaalta tässä voisi samalla "rekrytoida" uusia jäseniä kertomalla hyvistä tavoitteistaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ylläpitäjä päättänee tietysti kirjoitettavista asioista,

Jokainen voi ratkaista asian haluamallaan tavalla. Minä en ole kieltänyt ketään vastaamasta. :) Esitin vain oman näkökantani. Henkilökohtaisesti en lähde siihen rumbaan että nimimerkit laittavat tänne listan kysymyksiä joihin haluavat vastauksia, varsinkin kun täällä täällä kirjoittelee paljon muitakin kuin tehyläisiä. Jos joku tehyläinen oikeasti miettii ketä äänestää ja haluaa kantani johonkin asiaan, laittakaa sähköpostia niin vastaan mielelläni. jan-olof.eriksson ät vapaatvaikuttajat.net ;D

mutta minä kannatan avoimuutta ja läpinäkyvyyttä.
Niin minäkin, nimimerkin takaa esitetyt kysymykset eivät ole avoimia ja läpinäkyviä. Itse asiassa avoimuus on juuri yksi asioista joita haluan ajaa tehyssä. Mm suljetut lippuäänestykset pitää kieltää tehyn päättävissä elimissä. Päättäjien pitää kantaa vastuunsa, eikä piiloutua. Viittaan surullisen kuuluisaan tupo-kierrokseen menneisyydessä. jne jne.

Muokkaus:meiliosoite muutettu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hyvä Osku tästä se alkaa ja saataisiin kunnon äänestys prosentit aikaan. Seuraavat vaali ovat myös nettivaalit tietenkin perinteinen malli rinnalla. Tehyn jäsensivuille tulee varmaankin myös vaalikone joissa ehdokkaat voi lausua mielipiteitään. Eri ryhmittymien alueelliset vaaliasiamiehen tiedot löytyvät aluetoimistoista. Vaaliasiamiehiltä voi kysellä ryhmän tavoitteita jne.. Osku olikin laittanut tämänhetken valtuuston ryhmittymät ja mitä he edustavat. Minusta on reilua, että ehdokkaiden aatesuunta on selvillä, vaikka joukossa todella paljon sitoutumattomia mutta kuitenkin arvot samansuuntaiset. Politiikka voi näytellä jonkinlaista osaa liittokokouksessa valintoja tehdessä mutta sen jälkeen se on todella vähäistä. Varmasti kaikkien luottamushenkilöiden on sitouduttava siihen, että ainoa jäsen kirja jota kunnoitetaan on TEHYN jäsenkortti.

Olen Oskun kanssa samaa mieltä päättäjien on kannettava vastuu päätöksistä. Mitä tulee surullisen kuuluisan Tupo-äänestykseen annetaan menneidenlumien olla. Omat arvet siitä on jo parantuneet, valitettavasti en omaa mielipidettä pysty todistamaan suljetun lippu ääänestyksen vuoksi.

Itse olen yhtenäisen terveydenhuoltoalan liiton kannalla kuten pj. Jaanakin siitä kirjoitukseni myös seuraavassa Ensihoitoalan liiton lehdessä.

Tehdään historiaa ja tavoite voisi olla vaaleissa äänestysprosentti 80%, viime syksy osoitti vain yhdessä saamme jotain aikaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tehdään historiaa ja tavoite voisi olla vaaleissa äänestysprosentti 80%, viime syksy osoitti vain yhdessä saamme jotain aikaan.

Toi on hyvä tavoite, se lisäisi koko liitonkin uskottavuutta huomattavasti. Toivottavasti vuoden takainen hurmoshenki jatkuu tulevissa vaaleissa. Ja jatkuuhan se, ainakin omassa porukassa on tätä henkeä havaittavissa. Nyt on liikkeeellä porukkaa jotka haluavat ihan oikeasti luoda uutta tehyä, Tehyä joka ei turhia kumartele vaan hoitaa jämäkästi ja avoimesti sen tehtävän johon se on luotu. ;D

Kohta aukeaa varmaan puheenjohtajapelikin. Siihen oma henkilökohtainen toive ja tavoite olisi että jatkossa puheenjohtajiston kannatus mittattaisiin kentällä tavalla tai toisella. Edellytyksenä puheenjohtajistolla voisi olla esim Tehyn vaaleissa ehdolla oleminen ja niissä menestyminen. Viime kierroksella nykyinen pj ei ollut edes ehdokkaana ja toinen varapuheenjohtajista sai kokonaista 25 ääntä vaaleissa joten mistään kentän tuesta ei oikein voida puhua. Liiton vetureilla pitää olla rivijäsenten vankka tuki. Enkä nyt ota kantaa miten nykyinen kolmikko on hommansa hoitanut, vaan tarkotan pelkästään valintaprosessia.

Mitä tulee surullisen kuuluisan Tupo-äänestykseen annetaan menneidenlumien olla
Toki, niistä vaan pitää ottaa opiksi. Ei unohtamalla vaan muuttamalla toimintatapoja.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tällä palstalla on varmaan vaikutusta hyvään äänestysintoon. Viime syksy sai paljon hyvää aikaan moni jäsen alkoi ajatella, onko kaikkee pakko tehä jos ei taho.

Puheenjohtaja kisa alkaa varmaan jonkin ajan kuluttua, jolloin julkaistaan ehdokkaat.

Puheenjohtajaa ei valita suoralla jäsenäänestyksellä vaan liittokokousedustajat hänet valitsevat. Näinhän tehtiin ennen pressan vaalissakin ja vieläkin epäselvää kuka meni Kekkosen taakse toisessa äänestyksessä.

Palataan puheenjohtaja kysymykseen myöhemmin.

ps. viime viestistä jäi pois olen YE-ryhmää

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Puheenjohtajaa ei valita suoralla jäsenäänestyksellä vaan liittokokousedustajat hänet valitsevat.

Näinhän se on nykyisin, mutta kuten sanottu, mielestäni puheenjohtajilla tulee olla kentän tuli takanaan. Jos ei suoralla vaalilla, niin edes liittokokousvaaleissa menestymällä tms.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kannatan ehdottomasti avointa ja suoraa puheenjohtajan vaalia. Uskon, että se lisäisi äänestysprosenttia, sillä jäsenet saisivat äänestää liiton näkyvintä henkilöä ja varmasti kokisivat sen merkityksellisemmäksi kuin liittovaltuston edustajista äänestämisen, sillä heidän työnsä ei ole rivijäsenelle niin tuttua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hei huolenkantaja, ketä äänestät liittokokous- ja valtuustoehdokkaaksi heidän työnsä/tavoiteensa  pitäisi olla sinulle tuttua, että luotat heihin jotta antaisit heille valtakirjan edustamaan sinua. Itsekkin voisit harkita ehdokkuutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...