Jump to content
MAINOS

Rehula ennustaa hoitoalalle lakkoa


Annastiina

Recommended Posts

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Juha Rehula (kesk.) uskoo, ettei hoitoalan sopimusneuvotteluista selvitä ilman lakkoa.

Tuossa lisää aiheesta http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/id65299.html

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 154
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Kun en haluais lakkoon mennä...  :-

Mikäjottei?

Mua kyllä ihmetyttää se, että tuollaisia lakkoennusteluja tehdään ja tiedetään jo hoitajien vaatimuksetkin suurinpiirtein (eli vitusti lisää rahaa), niin silti jotenkin ollaan odottavalla kannalla. Olisihan se kaikkien etu jotta lakkoa ei tulisi, eli olisi naurettavaa tarjotain jotain 5 prossan palkankorotusta kun tiedetään että se ei riitä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun en haluais lakkoon mennä...  :-

Mikäjottei?

Mua kyllä ihmetyttää se, että tuollaisia lakkoennusteluja tehdään ja tiedetään jo hoitajien vaatimuksetkin suurinpiirtein (eli vitusti lisää rahaa), niin silti jotenkin ollaan odottavalla kannalla. Olisihan se kaikkien etu jotta lakkoa ei tulisi, eli olisi naurettavaa tarjotain jotain 5 prossan palkankorotusta kun tiedetään että se ei riitä.

Oikea palkka esim meikeläisen työstä olisi 50 euroa tunti.Nyt ollaan ihan naurettavilla tasoilla työn vaativuuteen nähden..80 000 euroa olisi jo kohtuullisen puolella.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kun en haluais lakkoon mennä...  :-

Mikäjottei?

Mua kyllä ihmetyttää se, että tuollaisia lakkoennusteluja tehdään ja tiedetään jo hoitajien vaatimuksetkin suurinpiirtein (eli vitusti lisää rahaa), niin silti jotenkin ollaan odottavalla kannalla. Olisihan se kaikkien etu jotta lakkoa ei tulisi, eli olisi naurettavaa tarjotain jotain 5 prossan palkankorotusta kun tiedetään että se ei riitä.

Oikea palkka esim meikeläisen työstä olisi 50 euroa tunti.Nyt ollaan ihan naurettavilla tasoilla työn vaativuuteen nähden..80 000 euroa olisi jo kohtuullisen puolella.

Kai sitä on tullut kyyniseksi ja aivan liian realistiksi kun tuollaisia haaveita ei päässä pyöri..

Foccen mainitsema 5 prosentin korotus kuullostaa nykytilanteessa pieneltä, mutta uskaltaisin epäillä että jos neuvottelukierroksella tarjottaisiin muutamaa prosenttia isompi korotus esim. 8-9 prosenttia (siis samaa minkä metalli ja kemia sai) niin esitys menisi heittämällä läpi hoitajakentässä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

esim. 8-9 prosenttia (siis samaa minkä metalli ja kemia sai) niin esitys menisi heittämällä läpi hoitajakentässä..

Pahoin pelkään että meneekin läpi. Mielestäni pitäisi pitää itsepintaisesti kiinni siitä 500e, eli se noin 20%. No sitä ei saada mut maine menee jos joustetaan jo ennen kuin neuvottelut alkaa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Foccen mainitsema 5 prosentin korotus kuullostaa nykytilanteessa pieneltä, mutta uskaltaisin epäillä että jos neuvottelukierroksella tarjottaisiin muutamaa prosenttia isompi korotus esim. 8-9 prosenttia (siis samaa minkä metalli ja kemia sai) niin esitys menisi heittämällä läpi hoitajakentässä..

Niin tuossa vaan on se ongelma jos saadaan saman verran kun metalli palkkaa lisää et meidän palkkaero ei pienene yhtään?!

Kai tässä nyt ois kuitenkin tarkoitus jo kuroa hieman eroa umpeen?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Foccen mainitsema 5 prosentin korotus kuullostaa nykytilanteessa pieneltä, mutta uskaltaisin epäillä että jos neuvottelukierroksella tarjottaisiin muutamaa prosenttia isompi korotus esim. 8-9 prosenttia (siis samaa minkä metalli ja kemia sai) niin esitys menisi heittämällä läpi hoitajakentässä..

Niin tuossa vaan on se ongelma jos saadaan saman verran kun metalli palkkaa lisää et meidän palkkaero ei pienene yhtään?!

Kai tässä nyt ois kuitenkin tarkoitus jo kuroa hieman eroa umpeen?

-Voi olla että tyydytään vähempäänkin mutta vastavuoroisesti "etuuksia" karsitaan; yötyö-, ilta- ja viikoloppu-/pyhäkorvauksissa on vielä paljon laskettavaa. Lomatkin on aika pitkiä kun henkilökunta ei riitä tai jaksa pienellä miehityksellä.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turun Sanomien pääkirjoituksessa koottiin yhteen aika paljon viime viikon uutisia meidän palkkoihin liittyen.

Tehykin oli avannut sanaisen arkkunsa: http://www.turunsanomat.fi/mielipiteet/?ts=1,3:1009:0:0,4:8:0:0:0;4:139:0:0:0;4:140:0:0:0;4:9:0:1:2007-07-20,104:9:473360,1:0:0:0:0:0

Mitä ihmettä meille kuuluu opettajien palkat.Hoitakoot itse omat asiansa ,kunhan oppisimme edes omat asiamme hoitamaan ja puolustamaan vastakarvalla omaa asiaamme.Olemme vuosikaudet tehneet alipalkattuina töitä,joten korjauksen on tultava nopeaan tahtiin.Meitä on lypsetty jo ihan tarpeeksi.

Tai hankkikoon hallitus vaikka Filippiineiltä työvoimaa.Ovathan sen puolen ihmiset sosiaalisia ja ahkeria sekä valoisia, turhista murehtimattomia ihmisiä (ihmettelen vaan ,miksi kansan elinikä on kovin alhainen ,vaikka tyytyväiset ihmiset yleensä elävät kauan,ei niitä tyytyväisiä sitten sielläkään niin paljon ole,kuin turistien puheista voisi päätellä)

Muokkaus: Lainaukset

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Turun Sanomien pääkirjoituksessa koottiin yhteen aika paljon viime viikon uutisia meidän palkkoihin liittyen.

Tehykin oli avannut sanaisen arkkunsa: http://www.turunsanomat.fi/mielipiteet/?ts=1,3:1009:0:0,4:8:0:0:0;4:139:0:0:0;4:140:0:0:0;4:9:0:1:2007-07-20,104:9:473360,1:0:0:0:0:0

Mitä ihmettä meille kuuluu opettajien palkat.Hoitakoot itse omat asiansa ,kunhan oppisimme edes omat asiamme hoitamaan ja puolustamaan vastakarvalla omaa asiaamme.

Muakin on ihmettänyt OAJin viimeaikaiset kannanotot esim:

http://www.demari.fi/Article.jsp?article=8365

"Jarmo Juupaluomalla on kuitenkin "pieni pelko", että hoitajaliitot jättävät opettajat ulkopuolelle tasa-arvotupoa tavoiteltaessa.

- Pelko perustuu siihen, että hoitajilla on nyt laajasti yhteiskunnan tuki vaatimuksilleen. He ehkä luottavat siihen liikaakin.

Juupaluoman omasta mielestä olisi "tyhmää" jättää käyttämättä kaikkien koulutettujen, pienipalkkaisten, naisvaltaisten alojen yhteinen tilaisuus.

- Hallituksen budjettiriihi on jumalattoman tärkeä. Nyt hallitus todella joutuu vastaamaan niihin lupauksiin, joita se on antanut."

Jos tilanne olisi ollutkin toisinpäin; opettajista huutava pula; palkkaus alakanttiin ja koko kansa, media, hallitus etc. olisivat ilmaisseet halukkuutensa opettajien palkkojen nostoon, niin olisiko silloin OAJ ottamassa mukaan sairaanhoitajat/hoitajat? Tuskin. Meillä ei oikein ole paljon muuta yhteistä opettajien kanssa kuin se että me työskentelemme naisvaltaisella alalla.

Muutenkin tämä pienipalkkaisten, naisvaltaisten alojen -tupo nostaa mun karvani pystyyn. Ehkä niitä kannattaisi nostaa sen takia että me teemme töitä hirvittävän vaikeella ja vaativalla alalla; moka työssä satuttaa jotain ihmistä, ei konetta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

huh.gif Muistankos mä nyt ihan väärin, jottas opettajat lakkoilivat joskus yhdeksänkymmentäluvun puolivälissä tai vuosikymmenen lopussa ja että he silloin ihan lakkoilivat opettajien palkoista, eivät hoitajien myös... Että eiköhän mekin nyt ihan itsekkäästi ajettas omaa asiaamme ja ei ylenpalttisella solidaarisuudella ja kaikkien mukaan ottamisella vesitettäisi mahdollisuutta palkkojen korotuksiin. Joo, kummallista - heti tuntuu omantunnon pisto. Vaiks tietää, että nyt on aika olla itsekäs.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

huh.gif Muistankos mä nyt ihan väärin, jottas opettajat lakkoilivat joskus yhdeksänkymmentäluvun puolivälissä tai vuosikymmenen lopussa ja että he silloin ihan lakkoilivat opettajien palkoista, eivät hoitajien myös... Että eiköhän mekin nyt ihan itsekkäästi ajettas omaa asiaamme ja ei ylenpalttisella solidaarisuudella ja kaikkien mukaan ottamisella vesitettäisi mahdollisuutta palkkojen korotuksiin. Joo, kummallista - heti tuntuu omantunnon pisto. Vaiks tietää, että nyt on aika olla itsekäs.

Jos emme osaa puolustaa omia etujamme,niin kenenkä etuja sitten osaamme puolustaa.Eiköhän asenne ole silloin muittenkin etujen kanssa melko epämääräisellä tasolla.Jos emme ymmärrä ,miten puolustetaan omia etujaan ,niin emme kyllä osaa puolustaa kenenkään muittenkaan etuja,ja nyt kyllä mieluiten puolustaisin ihan oman perheeni ja itseni etuja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

esim. 8-9 prosenttia (siis samaa minkä metalli ja kemia sai) niin esitys menisi heittämällä läpi hoitajakentässä..

Pahoin pelkään että meneekin läpi. Mielestäni pitäisi pitää itsepintaisesti kiinni siitä 500e, eli se noin 20%. No sitä ei saada mut maine menee jos joustetaan jo ennen kuin neuvottelut alkaa

Kyllä se 20 % lisää on ollut suurimman osan minun tuntemieni hoitoalan ihmisten yleisin ja mielestäni täysin asiallinen toive. Lisäksi pitäisi saada vuorotyölisien prosentteja nostettua, ettei taas tarvitsisi joulua tavallisella sunnuntailiksalla vetää. Lisäksi pitäisi uutena saada ns. pitkistä päivistä (esim. 8-21) myös sopimukseen oma epämukavan työajan prosentti - olkoonkin vaikka että näitä ihmiset mielellään tekevät (myös allekirjoittanut) useampien vapaiden toivossa ja vapaaehtoisesti, mutta silti tällaisella panostuksella pitäisi irrota muutakin kuin iltalisä 18-21.  On listantekijälle helppoa kun sama tyyppi jatkaa aamusta iltaan (mutta tietty sitten ei jos sattuu sairastumaan ja sijainen pitää hankkia aamuun ja iltaan). Kyllä nykyiset vuorotyölisäprosentit on liian pieniä.

Vasta oli Helsingin uutisissa juttua, jossa OAJ:n edustaja mainitsi että ei nämä opettajien tilastopalkat kyllä pidä paikkaansa kun eihän nuorilla opettajilla ole kokemuslisiä. Ja vastavalmistuneilla hoitajillako sitten on??Ainoat sieltä opettajaporukasta, joita todella symppaan on lastentarhaopettajat, joilla on yliopistokoulutukseen aivan naurettava liksa.

Ja hoitajat hankkikoot edut ensin itselleen ja sitten vasta mietitään muita. Kyllä tässä on ihan riittävästi jo odotettu oman alan kohennuksia.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ainoat sieltä opettajaporukasta, joita todella symppaan on lastentarhaopettajat, joilla on yliopistokoulutukseen aivan naurettava liksa.

LTO:n palkkaus on surkea, mutta jos suhteuttaa koulutuksen pituuteen (3v.) niin eipä se ole sen surkeampi kuin esim. sairaanhoitajilla.. Tietysti vuorolisät heiltä puuttuvat, mutta nehän ovat vaan korvaus epäinhimillisistä työajoista eikä niitä saa laskea varsinaiseen palkkaukseen.
Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

esim. 8-9 prosenttia (siis samaa minkä metalli ja kemia sai) niin esitys menisi heittämällä läpi hoitajakentässä..

Pahoin pelkään että meneekin läpi. Mielestäni pitäisi pitää itsepintaisesti kiinni siitä 500e, eli se noin 20%. No sitä ei saada mut maine menee jos joustetaan jo ennen kuin neuvottelut alkaa

Kyllä se 20 % lisää on ollut suurimman osan minun tuntemieni hoitoalan ihmisten yleisin ja mielestäni täysin asiallinen toive.

On asiallinen ja siksi siitä pitäisikin pitää kiinni. Kaikki ymmärtää kuitenkin senkin faktan, että se mitä pyydetään, niin sitä ei täysin saada.

Jos joustetaan nyt jo, ja pyydetään esim tuota 8-9%, niin saadaan ehkä 4-6%. Jos pyydetään 20%, voidaan hyvällä onnella saada enemmän..

Henkilökohtaisesti en ole Tehyn toimintaan pettynyt jos pyytävät ja pitävät itsekin kiinni siitä mistä ovat puhuneet, vaikkakin vaatimukset olisikin hieman ylilyöntejä. Mutta jos alentuvat tasolle, jossa seuraillaan ja lopuksi matkitaan sitä mitä muut tehneet, eivätkä näin ollen vaadi sitä mistä itsekin puhuneet, niin silloin ovat huonosti hoitaneet homman. Ei kai se ole TEHYltä pois vaikka esittäisivätkin vaatimuksia joita ei sitten kuitenkaan saavuteta. Päinvastoin, luulen että monelle liittoon kuuluvalle ja liittoon kuulumattomallekin arvostus TEHyä kohtaan laskee ja roimasti jos eivät edes yritä. Suoraan sanoen, kun TEHY ilmoittaa sen prosenttisumman jota perää hoitajille lisää, ja jos se summa on 9% eikä 20%, sayonara..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Minäkin haluaisin että hoitoalan palkkoja korjataan, ja jos on pakko niin lakkoon olen valmis menemään. Mutta musta lakko on viimeinen keino yrittää korjata palkat, enkä  missään nimessä pysty näkemään lakkoa minkään lajin lomailuna!

Itse työskentelen yksikössä, jossa nyt jo tehdään töitä välillä vain minimimiehityksellä, joten lakon aikainen suojatyön tekeminen ei tästä arkipäivästä poikkea juuri muuten kuin siten että tehdystä työstä maksetaan verojen lisäksi vielä lakkokassaan rahaa niille, jotka eivät tee lakon aikana työtään vaan ovat vain lakkoavustuksen varassa.

Malttia, kollegat!

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Juu ihan oikealla linjalla olet. En toisinaan kans haluaisi mitään lakkoa, mutta se olisi se viimeinen oljenkorsi näyttää hallitukselle että hoitoala kaipaa pikaisesti niitä palkankorotuksia. Kauan on niistä puhuttu joten nyt olisi se aika näyttää mitä tässä tuleman pitää. Parastahan tässä asiassa olisi että perus palkka nousisi tuntuvasti siten, että siitä jää kunnolla käteenkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kannatan lakkoa jos se siihen menee. Tai sitten vaikka massairtisanoutumisia jotka toimivat vissiin ruotsissa aikoinaan.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kannatan lakkoa jos se siihen menee. Tai sitten vaikka massairtisanoutumisia jotka toimivat vissiin ruotsissa aikoinaan.

Kerran lakossa ollut eikä ollut hauskaa. Mitään ei saatu (vai oliko se 20 euroa/kk mistä eläkeläiset nyt ruhtinaallisesti nauttivat). Töitä paiskittiin entiseen malliin ja Tehyn toimistosta jouduttiin hakemaan ns. suojatyöoikeus. Ja lakkovahtinakin seisoin ja meinasin jäätyä paikoilleni (oli talvi) ja kiukkuiset mummot huuteli meille Te murhaajat!

Jos lakkoon mennään niin toivottavasti saadaan kunnon korotus. Muuten ei kannata.

Kohta kypsä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mä kannatan lakkoa jos se siihen menee. Tai sitten vaikka massairtisanoutumisia jotka toimivat vissiin ruotsissa aikoinaan.

Kerran lakossa ollut eikä ollut hauskaa. Mitään ei saatu (vai oliko se 20 euroa/kk mistä eläkeläiset nyt ruhtinaallisesti nauttivat). Töitä paiskittiin entiseen malliin ja Tehyn toimistosta jouduttiin hakemaan ns. suojatyöoikeus. Ja lakkovahtinakin seisoin ja meinasin jäätyä paikoilleni (oli talvi) ja kiukkuiset mummot huuteli meille Te murhaajat!

Jos lakkoon mennään niin toivottavasti saadaan kunnon korotus. Muuten ei kannata.

Kohta kypsä.

No onneks nyt on kesä  ;D

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

No onneks nyt on kesä  ;D

-Lakkoa on ennustettu joulukuulle.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos lakkoon  mennään, niin sitten se tapahtuu aikaisintaan loppusyksystä/alkutalvesta. Sopimus umpeutuu ihan pian, neuvottelut alkaa kohta eikä lakkokone ala rullaamaan ennekuin neuvottelutie on käytetty. Siis jos tulee lakko, niin pakkasessa taas palellaan lakkopamflettien kanssa. Valitettavasti.

"Minä suojelen sinua kaikelta, mitä ikinä keksitkin pelätä. Ei ole sellaista pimeää, jota minun hento käteni ei torjuisi." -Ultra Bra-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...