Jump to content
MAINOS

Rehula ennustaa hoitoalalle lakkoa


Annastiina

Recommended Posts

Taisi olla niin että ensimmäinen mahdollinen lakkopäivä on 7.12, sopimukset meni umpeen 30.9 ja sen jälkeen oli näitä lakkovaroitus ym. hippasleikkejä niin lakon aloitus jos se tulee niin menee tuonne joulukuulle. Onneksi harvemmin nykyään on joulukuussa vielä pahoja pakkasia ;D

Live Healthy Die Anyway

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 154
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

LTO:n palkkaus on surkea

Niinpä. Alipalkattua proletariaattia löytyy akateemisistakin kansalaisista...

Muokkaus:lainaukset

"Kuha on ylimainostettu. Hauki on pajon maukkaampi." Pentti Linkola

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja kiukkuiset mummot huuteli meille Te murhaajat!

reps.... /me nauraa

toivon että tulee kunnon lakko.. tehdään marssi, poltetaan joku rakennus yms. kivaa! vähä kuin makasiinit ;D ja kukaan ei mee töihin vaik ois millaiset suojelutyöt kyseessä... joha kansa älähtää ku pari mummua kuolee.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuo nyt kuulostaa minun korvaan enmemmän mellakalta, kuin lakolta ;D

Sodassa, rakkaudessa ja yleisessä vitutuksessa kaikki on sallittua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

ja kiukkuiset mummot huuteli meille Te murhaajat!

reps.... /me nauraa

toivon että tulee kunnon lakko.. tehdään marssi, poltetaan joku rakennus yms. kivaa! vähä kuin makasiinit ;D ja kukaan ei mee töihin vaik ois millaiset suojelutyöt kyseessä... joha kansa älähtää ku pari mummua kuolee.

Ei poltella mitään, palomiehillä on tarpeeksi muutenkin hommia, mutta suunnitelma kuullostaa hyvältä.

-Satte riidellä, tai ainkin kuunnella heidän jupinaansa, varmasti mummojen kanssa kassajonoissa oikeuksistamme. Ainakin minä sain viimeksi.

My brain is stuck from shooting glue

I'm not sorry for the things I do

 

Carbona not glue

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jotenkin vaan tuntuu, että lakosta ei ole mitään hyötyä. Työt tehdään kuitenkin, ja tietäen hoitajien "tunnollisuuden", ne tehdään yhtä hyvin kuin muulloinkin. Sitten huomataan, että hyvin pärjätään pienellä porukalla, ja supistetaan henkilökuntaa. Ja lopuksi ei edes saada kuin joku mitätön korotus jaettuna monelle vuodelle.

En mä mitenkään kyyninen oo, mutta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tämä tunnollisuus tässä juuri k*tuttaakin. Tänään juuri kuuntelin erään hoitajan puhetta kahvipöydässä kuinka tämä selitti ettei ymmärrä niitä jotka vaativat rahaa siitä että vievät lääkettä sille joka sitä tarvitsee.

Itse en edes tajua mistä moinen puhe kumpuaa. Se on ihan normaalia bisnestä, että omaa osaamista myydään. On kyse sitten takan muuraamisesta tai lääkkeiden jakamisesta. Molemmista tulee maksaa palkkio. Rahassa. Mulle ei tule itselleni minkäänlaista omantunnontuskaa siitä että rahastaisin potilasta toimistani. Jos jollekulle tulee, niin tervemenoa vapaaehtoisjärjestöiden palvelukseen. Itse teen työtä rahasta - en kutsumuksesta.

Pelkään että em. tapaiset henkilöt voivat murentaa tämän työtaistelun. Itse manaan nämä florencet sinne helvetin alimpaan kolkkaan. He eivät tajuakaan minkälaista hallaa aiheuttavat toimillaan tai puheillaan juuri nyt kun rintaman pitäisi olla yhtenäisimmillään.

P*rk*le.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kops, Olen kanssasi juurikin samaa mieltä! Tämä työ/ala ei tosiaankaan tunnu miltään kutsumukselta. Sitten nämä hyväntahdon lähettiläät valittavat siitä miksi me vaaditaan tuntuvampia palkkoja! juuri nyt kaikkien pitäisi puhaltaa yhteen hiileen sen takia että tulisi se hyvä kertakorotus...

ph/lh 2000e + lisät

sh/jne 2500 + lisät

Tommonen ois must ihan realistinen palkka!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kops, florence nosti porukan palkkoja ja hoitotiedettä eipäs manailla sitä :) Mutta asiaa puhut,sellaset jotka haluaa tehä kutsumushommia ni menköön vaikka punaselle ristille kriisihommiin tai jtn. En mä ajatellu sitä tulevaa asuntolainaa ja lasta maksaa sillä kutsumuksella. Ei se eilenkään kaupassa käynnyt.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kops, florence nosti porukan palkkoja ja hoitotiedettä eipäs manailla sitä :) Mutta asiaa puhut,sellaset jotka haluaa tehä kutsumushommia ni menköön vaikka punaselle ristille kriisihommiin tai jtn. En mä ajatellu sitä tulevaa asuntolainaa ja lasta maksaa sillä kutsumuksella. Ei se eilenkään kaupassa käynnyt.

Oonpas nyt vastarannan kiiski, mutta.. (eikä mitään henkilökohtaista) mitä hoitotieteeseen tulee, niin se ei ole tämän alan palkkoja nostanut. Jos hoitoalalle oikeasti halutaan arvostusta, tapahtuu se jotain aivan muuta tietä kuin hoitotiedettä kehittämällä. Jokainen tähänasti näkemäni (en ole lukenut sairaanhoitaja-lehteä kuin vasta 2 vuotta) artikkeli hoitotieteen saralta on ollut jotain aivan käsittämätöntä bullsh*ttiä. Jos joku näkee aiheekseen nostaa näiden "tieteellisten" artikkelin varjossa hoitajien palkkoja niin hyvä näin - itse en tähän kuitenkaan usko.

Se miten alan palkkausta voisi oikeasti kehittää, tulisi lähteä siitä että suuri yleisö oikeasti tietäisi mitä tämä homma on. Jos joku omainen näkee hoitajan "istumassa vain kahvilla", tulisi tälle kertoa että hoitaja istuu kahvilla juuri siksi että on vierailuaika ja tällöin rauhoitetaan huoneet omaisille. Vai mitä tykkäisi Ossi Omainen siitä että kun hän on juttelemassa vaimolleen Venlalle niin hoitajat tulisivat huoneeseen ja alkaisivat kuivittamaan tätä? Tai että hoitajat istuvat vain kansliassa ja lukevat papereita tai näppäilevät tietokonetta. Ei se vaan mahdu tavallisen kuolevaisen kaaliin miten paljon ihan tavallisen oloisessakin ruokailutilanteessakin voi olla kirjattavaa.

Florencen krediitiksi tulee toki myöntää se, että hän antoi alkupotkun hoitotyön kehitykselle. Tässä hommassa olisi niin paljon kehitettävää, että oksat pois, mutta niin vähän kehittäjiä. Hoitotieteilijät keskittyvät mielestäni aivan epäolennaisiin asioihin tutkimuksissaan ja ala kärsii.

Olisi mielenkiintoista saada tutkimus jossa tutkittaisiin sitä mitenkä hoitotieteen tutkimukset ovat edesauttaneet hoitotyötä käytännössä. Tai mitenkä hoitotiede edistää hoitotyötä millä tahansa saralla. Tai hoitajien palkkakehitystä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eilen just vanhan mielurin kanssa muisteltiin menneitä.sillon oli ph/msh palkka 300markkaa pienempi kuin sh,nyt se on 300euroa ja jäsen Marko muuttaisi eron 500euroksi.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kops, florence nosti porukan palkkoja ja hoitotiedettä eipäs manailla sitä :) Mutta asiaa puhut,sellaset jotka haluaa tehä kutsumushommia ni menköön vaikka punaselle ristille kriisihommiin tai jtn. En mä ajatellu sitä tulevaa asuntolainaa ja lasta maksaa sillä kutsumuksella. Ei se eilenkään kaupassa käynnyt.

Oonpas nyt vastarannan kiiski, mutta.. (eikä mitään henkilökohtaista) mitä hoitotieteeseen tulee, niin se ei ole tämän alan palkkoja nostanut. Jos hoitoalalle oikeasti halutaan arvostusta, tapahtuu se jotain aivan muuta tietä kuin hoitotiedettä kehittämällä. Jokainen tähänasti näkemäni (en ole lukenut sairaanhoitaja-lehteä kuin vasta 2 vuotta) artikkeli hoitotieteen saralta on ollut jotain aivan käsittämätöntä bullsh*ttiä. Jos joku näkee aiheekseen nostaa näiden "tieteellisten" artikkelin varjossa hoitajien palkkoja niin hyvä näin - itse en tähän kuitenkaan usko.

Se miten alan palkkausta voisi oikeasti kehittää, tulisi lähteä siitä että suuri yleisö oikeasti tietäisi mitä tämä homma on. Jos joku omainen näkee hoitajan "istumassa vain kahvilla", tulisi tälle kertoa että hoitaja istuu kahvilla juuri siksi että on vierailuaika ja tällöin rauhoitetaan huoneet omaisille. Vai mitä tykkäisi Ossi Omainen siitä että kun hän on juttelemassa vaimolleen Venlalle niin hoitajat tulisivat huoneeseen ja alkaisivat kuivittamaan tätä? Tai että hoitajat istuvat vain kansliassa ja lukevat papereita tai näppäilevät tietokonetta. Ei se vaan mahdu tavallisen kuolevaisen kaaliin miten paljon ihan tavallisen oloisessakin ruokailutilanteessakin voi olla kirjattavaa.

Florencen krediitiksi tulee toki myöntää se, että hän antoi alkupotkun hoitotyön kehitykselle. Tässä hommassa olisi niin paljon kehitettävää, että oksat pois, mutta niin vähän kehittäjiä. Hoitotieteilijät keskittyvät mielestäni aivan epäolennaisiin asioihin tutkimuksissaan ja ala kärsii.

Olisi mielenkiintoista saada tutkimus jossa tutkittaisiin sitä mitenkä hoitotieteen tutkimukset ovat edesauttaneet hoitotyötä käytännössä. Tai mitenkä hoitotiede edistää hoitotyötä millä tahansa saralla. Tai hoitajien palkkakehitystä.

Totta sinänsä,että ainakin suomalaiset hoitotietelijät tekee ihan bullshit tutkimusia..jenkkilästä tuloo parempia ja kyllä varmaan osaltaan sekin auttaa nostamaan alan palkkoja ehkä joskus jossain. Tosiaan töissä moni omainen katsoo ilkeästi kun onni on "sidottu" pyörätuoliin ja laitettu hetkeksi päiväsaliin kun muuten on koko päivän huoneessaan.Hoitaja istuu koneella ja kirjaa kaiken..kyllä on omaisten katsee tappaneet teoriassa monta hoitajaa kun eivät tajua mitä siellä puuhaillaan. Automaattisesti ajatellaan,että ollaan kahvilla kun hoitajaa ei näy. Oikeastaan hoitajaa ei näy muuten kun kahvilla kun hommia on niin paljon,että pitää liikkua salamannopeasti. Savon sanomat tekivät sellaisen " päivä sairaanhoitajana"-artikkelin jossa oli koko sairaanhoitajan päivä sisäkirranpolilla. Luulen,että moni arvostelija hiljeni pohjois-savossa sen artikkelin jälkeen. Toinen asia mikä polkee hoitajien palkkoja on hoitajien oma asenne omaa koulutusta ja työtä kohtaan. Tiedän montakin jotka vähättelevät omaa koulutustaan olipa se sitten ammattikoulu tai korkeakoulu,mutta varsinkin korkeakoulutusta. Sitten töissä moni alistuu siihen "apulais" rooliin ja jotenkin tunkeudutaan siihen alemmankeskiluokan duunarimuotiin ja ne jotka luulelavat olevansa muuta tai haluavat parempaa niin heti leimataan keikalijoiksi ja ettei työhön ole kutsumusta vaan tehdään rahasta. Lakkoa ei kehdata pitää kun ei kunnon duunarit tee niin,eikä potilaille voi tehdä niin. Mikä sitten sanoo,että hoitajille voi tehdä näin! On se p*rkele kun ei osata vaatia ja voi sano että MINÄ OLEN SEN RAHAN ARVOINEN.piste.

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eikä potilaille voi tehdä niin. Mikä sitten sanoo,että hoitajille voi tehdä näin! On se p*rkele kun ei osata vaatia ja voi sano että MINÄ OLEN SEN RAHAN ARVOINEN.piste.

Nimenomaan.

Jos vielä oikein ajattelisi tätä nykyvillitystä ajatella potilaita asiakkaina, niin tuskinpa kovin moni k-marketin kassa ajattelisi lakkoillessaan että mitenkä mummot jäävät ilman aamupuuroa nyt kun eivät sitä saa lakon aikana ostettua marketista.

Oikeasti, mikä ihmisissä on vialla nykyään. Tämä on työtä siinä missä muukin. Kyseessä on toisten hyvinvointi (joka on toki tärkeä asia), mutta ei tässä kutsumuksella jauhelihaa osteta..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eilen just vanhan mielurin kanssa muisteltiin menneitä.sillon oli ph/msh palkka 300markkaa pienempi kuin sh,nyt se on 300euroa ja jäsen Marko muuttaisi eron 500euroksi.

Perustelisin sitä palkkaa sillä että Sairaanhoitajat nyt kumminkin opiskelevat sen 3.5v AMK tasolle, joten kyllä tuo 2500e peruspalkka olisi heille aika realistinen. LH voisi ihan hyvin tienata tuon 2000e tai ehkä vähän enemmänkin. Tuommoisilla palkoilla pystyisi jo mun mielestä elämään =]

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eilen just vanhan mielurin kanssa muisteltiin menneitä.sillon oli ph/msh palkka 300markkaa pienempi kuin sh,nyt se on 300euroa ja jäsen Marko muuttaisi eron 500euroksi.

Perustelisin sitä palkkaa sillä että Sairaanhoitajat nyt kumminkin opiskelevat sen 3.5v AMK tasolle, joten kyllä tuo 2500e peruspalkka olisi heille aika realistinen. LH voisi ihan hyvin tienata tuon 2000e tai ehkä vähän enemmänkin. Tuommoisilla palkoilla pystyisi jo mun mielestä elämään =]

Silleenhän se meidän hommissa on mennyt, että sh:lle on maksettu enempi juuri sen pidemmän koulutuksen vuoksi. Ja kun palkat nousee, tietysti se ero nousee myös.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan että samasta työstä maksettaisiin sama palkka, näinhän tehdään monessa muussakin paikassa. Teknikko ja dippainssi saattavat tehdä samaa duunia samalla palkalla, vaikka toinen onkin koulua pitempään käynyt. Ei vain taida tuollainen kulttuurimuutos onnistua, siinä älähtäisi liian moni korkeammin koulutettu.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeassa olet. Samasta työstä pitäisi maksaa sama palkka tai sitten pitäisi vastuu alueita korjailla ja ahkerasti. LAKKOON VAAN  :nauraa:

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: msh -79

esim. 8-9 prosenttia (siis samaa minkä metalli ja kemia sai) niin esitys menisi heittämällä läpi hoitajakentässä..

Pahoin pelkään että meneekin läpi. Mielestäni pitäisi pitää itsepintaisesti kiinni siitä 500e, eli se noin 20%. No sitä ei saada mut maine menee jos joustetaan jo ennen kuin neuvottelut alkaa

Kyllä se 20 % lisää on ollut suurimman osan minun tuntemieni hoitoalan ihmisten yleisin ja mielestäni täysin asiallinen toive.

On asiallinen ja siksi siitä pitäisikin pitää kiinni. Kaikki ymmärtää kuitenkin senkin faktan, että se mitä pyydetään, niin sitä ei täysin saada.

Jos joustetaan nyt jo, ja pyydetään esim tuota 8-9%, niin saadaan ehkä 4-6%. Jos pyydetään 20%, voidaan hyvällä onnella saada enemmän..

Henkilökohtaisesti en ole Tehyn toimintaan pettynyt jos pyytävät ja pitävät itsekin kiinni siitä mistä ovat puhuneet, vaikkakin vaatimukset olisikin hieman ylilyöntejä. Mutta jos alentuvat tasolle, jossa seuraillaan ja lopuksi matkitaan sitä mitä muut tehneet, eivätkä näin ollen vaadi sitä mistä itsekin puhuneet, niin silloin ovat huonosti hoitaneet homman. Ei kai se ole TEHYltä pois vaikka esittäisivätkin vaatimuksia joita ei sitten kuitenkaan saavuteta. Päinvastoin, luulen että monelle liittoon kuuluvalle ja liittoon kuulumattomallekin arvostus TEHyä kohtaan laskee ja roimasti jos eivät edes yritä. Suoraan sanoen, kun TEHY ilmoittaa sen prosenttisumman jota perää hoitajille lisää, ja jos se summa on 9% eikä 20%, sayonara..

Nyt ei passaa missään vaiheessa unohtaa ,että teemme todella vaativan tason ammattityötä,eikä palkankorotusvaatimuksesta saa lipsua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: msh -79

eilen just vanhan mielurin kanssa muisteltiin menneitä.sillon oli ph/msh palkka 300markkaa pienempi kuin sh,nyt se on 300euroa ja jäsen Marko muuttaisi eron 500euroksi.

Perustelisin sitä palkkaa sillä että Sairaanhoitajat nyt kumminkin opiskelevat sen 3.5v AMK tasolle, joten kyllä tuo 2500e peruspalkka olisi heille aika realistinen. LH voisi ihan hyvin tienata tuon 2000e tai ehkä vähän enemmänkin. Tuommoisilla palkoilla pystyisi jo mun mielestä elämään =]

Ensinnäkin pitäisi tehdä täällä galluppia siitä ,mitä alamme ihmiset pitävät elämäänkuuluvina hankkeina ja arvoina ,joihin palkallaan pitäisi yltää.

Pitäisi kehittää tulo/kulutuskyky mittaristo ,jolla voi vertailla ostovoimaansa mahdollisiin hankinta ja harrastushaaveisiinsa,siis jonkinlainen ohjelma tietsikalla.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeassa olet. Samasta työstä pitäisi maksaa sama palkka tai sitten pitäisi vastuu alueita korjailla ja ahkerasti. LAKKOON VAAN  :nauraa:

psykassa msh ja sh tehtävät omat samat.toiselle vain maksetaan enempi.

"to ride,shoot straight and speak the truth"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kops, florence nosti porukan palkkoja ja hoitotiedettä eipäs manailla sitä :nauraa: Mutta asiaa puhut,sellaset jotka haluaa tehä kutsumushommia ni menköön vaikka punaselle ristille kriisihommiin tai jtn. En mä ajatellu sitä tulevaa asuntolainaa ja lasta maksaa sillä kutsumuksella. Ei se eilenkään kaupassa käynnyt.

Olisi mielenkiintoista saada tutkimus jossa tutkittaisiin sitä mitenkä hoitotieteen tutkimukset ovat edesauttaneet hoitotyötä käytännössä. Tai mitenkä hoitotiede edistää hoitotyötä millä tahansa saralla. Tai hoitajien palkkakehitystä.

OT...vähän tätä asiaa joku liippasi kuukausi pari sitten kun teki väitöskirjan aiheesta: (opintomateriaali sosiaali- ja terveydenhoitoalan oppilaitoksissa) tai jotain sinne päin..? Siitä puhuttiin radiossa ainakin ja kait oli jossain uutisissakin pieni maininta...lopputulos väitöskirjan tekijän mielestä oli että Suomessa sos- ja terv.huollon oppilaitoksissa opetus on noin 50v aikaamme jäljessä juuri hoitotieteen takia, ja sen hoitotieteilijöiden (opettajien) peräänkuuluttaman asenteen (kutsumus) takia. Alan kehitys junnaa paikallaan kun opiskelijoita aivopestään koulussa tietynlaiseen "passiivisuuteen" enemmän kuin kannustettaisiin oikeasti KEHITTÄMÄÄN alalla vallitsevia epäkohtia...

Piru harmittaa todella kun en muista väitöskirjan oikeaa nimeä, tekijää tai julkaisijaa....Jos joku tietää niin pistäkää linkki.....pliiiiiis, ois niin mukava mennä takas kouluun tuo väitöskirja kainalossa  8) Muutenkin olisi mukava tietää ketä tuntematonta idolisoin nykyään........

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oikeassa olet. Samasta työstä pitäisi maksaa sama palkka tai sitten pitäisi vastuu alueita korjailla ja ahkerasti. LAKKOON VAAN  :D

Ihminen kun on laiska elukka,jos sh ja lh tienaisivat saman verran niin luuletko,että kovinkaan moni lähtisi kouluttautumaan ja kohta sh:sta olisi pula. Mä kannatan ennemin vastuualueiden ja tehtävien korjailua. Kyllä kuitenkin koulutuksen pitää näkyä palkassa ainakin kannuistimena. Harvassa paikassa se dippainssi ja AMK inssikään samaa liksaa nostelee. Tässä viestissä ei nyt sitten väheksytä ketään,et elkää vetäkö herneitä nenuseen. On totta,että samasta työstä pitäisi maksaa sama palkaa,mutta me ei eletä muumilaaksossa vaan tosimaailmassa jossa koulutus ja raha ratkaisee.[br][br]Ylläoleva osuus viestistä on kirjoitettu: 06.08.07 - klo:16:57


Kops, florence nosti porukan palkkoja ja hoitotiedettä eipäs manailla sitä :nauraa: Mutta asiaa puhut,sellaset jotka haluaa tehä kutsumushommia ni menköön vaikka punaselle ristille kriisihommiin tai jtn. En mä ajatellu sitä tulevaa asuntolainaa ja lasta maksaa sillä kutsumuksella. Ei se eilenkään kaupassa käynnyt.

Olisi mielenkiintoista saada tutkimus jossa tutkittaisiin sitä mitenkä hoitotieteen tutkimukset ovat edesauttaneet hoitotyötä käytännössä. Tai mitenkä hoitotiede edistää hoitotyötä millä tahansa saralla. Tai hoitajien palkkakehitystä.

OT...vähän tätä asiaa joku liippasi kuukausi pari sitten kun teki väitöskirjan aiheesta: (opintomateriaali sosiaali- ja terveydenhoitoalan oppilaitoksissa) tai jotain sinne päin..? Siitä puhuttiin radiossa ainakin ja kait oli jossain uutisissakin pieni maininta...lopputulos väitöskirjan tekijän mielestä oli että Suomessa sos- ja terv.huollon oppilaitoksissa opetus on noin 50v aikaamme jäljessä juuri hoitotieteen takia, ja sen hoitotieteilijöiden (opettajien) peräänkuuluttaman asenteen (kutsumus) takia. Alan kehitys junnaa paikallaan kun opiskelijoita aivopestään koulussa tietynlaiseen "passiivisuuteen" enemmän kuin kannustettaisiin oikeasti KEHITTÄMÄÄN alalla vallitsevia epäkohtia...

Piru harmittaa todella kun en muista väitöskirjan oikeaa nimeä, tekijää tai julkaisijaa....Jos joku tietää niin pistäkää linkki.....pliiiiiis, ois niin mukava mennä takas kouluun tuo väitöskirja kainalossa  8) Muutenkin olisi mukava tietää ketä tuntematonta idolisoin nykyään........

Niin kuten sanoin,suomalaisella ja amerikkalaisella hoitotieteellä on kilometrien grand canyon välissään  8)

Ajat muuttuvat- muutu sinäkin!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

lopputulos väitöskirjan tekijän mielestä oli että Suomessa sos- ja terv.huollon oppilaitoksissa opetus on noin 50v aikaamme jäljessä juuri hoitotieteen takia, ja sen hoitotieteilijöiden (opettajien) peräänkuuluttaman asenteen (kutsumus) takia. Alan kehitys junnaa paikallaan kun opiskelijoita aivopestään koulussa tietynlaiseen "passiivisuuteen" enemmän kuin kannustettaisiin oikeasti KEHITTÄMÄÄN alalla vallitsevia epäkohtia...

Piru harmittaa todella kun en muista väitöskirjan oikeaa nimeä, tekijää tai julkaisijaa....Jos joku tietää niin pistäkää linkki.....pliiiiiis, ois niin mukava mennä takas kouluun tuo väitöskirja kainalossa  8) Muutenkin olisi mukava tietää ketä tuntematonta idolisoin nykyään........

Kuullosta mielenkiintoiselta tutkimukselta, linkki tosiaan olis poikaa..

Oikeassa olet. Samasta työstä pitäisi maksaa sama palkka tai sitten pitäisi vastuu alueita korjailla ja ahkerasti. LAKKOON VAAN  :D

Ihminen kun on laiska elukka,jos sh ja lh tienaisivat saman verran niin luuletko,että kovinkaan moni lähtisi kouluttautumaan ja kohta sh:sta olisi pula. Mä kannatan ennemin vastuualueiden ja tehtävien korjailua.

Eihän ainakaan terveyskeskuksissa mitään muuta ole tehtykään viime vuosina kuin toimenkuvamuutoksia ja tehtävänsiirtoja ja palkkaerotkin on juuri noiden tmp-palkkioiden takia osittain revenneet ph vs. sh välillä melkoisen isoiksi (yli 600€/kk) En silti ole huomannut minkäänlaista lisääntynyttä opinhalua ph:ssa, eli väittäisin että toimenkuva on monelle perushoitajalle loppujen lopuksi tärkeämpi asia kuin palkkaus.

Harvassa paikassa se dippainssi ja AMK inssikään samaa liksaa nostelee.

Tästä on vissiin ennenkin väitelty mutta kyllä mun tietämissä teollisuuden ja suunnittelualan johtotehtävissä palkka menee pelkästään osaamisen ja tehdyn työn mukaan. Tunnen esimerkiksi erään suunnittelutoimiston piirtäjän (siis vanha ammattikoulututkinto) jolla on parempi palkka kuin suurimmalla osalla firman diplomi-inssejä. Kaverilla vaan on sellaista tietotaitoa ja osaamista joista työnantaja haluaa maksaa kunnon korvauksen.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Harvassa paikassa se dippainssi ja AMK inssikään samaa liksaa nostelee.

Tästä on vissiin ennenkin väitelty mutta kyllä mun tietämissä teollisuuden ja suunnittelualan johtotehtävissä palkka menee pelkästään osaamisen ja tehdyn työn mukaan. Tunnen esimerkiksi erään suunnittelutoimiston piirtäjän (siis vanha ammattikoulututkinto) jolla on parempi palkka kuin suurimmalla osalla firman diplomi-inssejä. Kaverilla vaan on sellaista tietotaitoa ja osaamista joista työnantaja haluaa maksaa kunnon korvauksen.

Mutsi on töissä erään valtakunnallisen ketjun keskikokoisessa marketissa päällikkönä. Kansakoulun on käynyt. Alaisina työskentelee mm. yo-merkonomeja.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

eilen just vanhan mielurin kanssa muisteltiin menneitä.sillon oli ph/msh palkka 300markkaa pienempi kuin sh,nyt se on 300euroa ja jäsen Marko muuttaisi eron 500euroksi.

Perustelisin sitä palkkaa sillä että Sairaanhoitajat nyt kumminkin opiskelevat sen 3.5v AMK tasolle, joten kyllä tuo 2500e peruspalkka olisi heille aika realistinen. LH voisi ihan hyvin tienata tuon 2000e tai ehkä vähän enemmänkin. Tuommoisilla palkoilla pystyisi jo mun mielestä elämään =]

Silleenhän se meidän hommissa on mennyt, että sh:lle on maksettu enempi juuri sen pidemmän koulutuksen vuoksi. Ja kun palkat nousee, tietysti se ero nousee myös.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan että samasta työstä maksettaisiin sama palkka, näinhän tehdään monessa muussakin paikassa. Teknikko ja dippainssi saattavat tehdä samaa duunia samalla palkalla, vaikka toinen onkin koulua pitempään käynyt. Ei vain taida tuollainen kulttuurimuutos onnistua, siinä älähtäisi liian moni korkeammin koulutettu.

Ja heti älähti :D ... Tässä meikäläisten alalla on vaan se ero noihin "muihin" esim. mainitsemiisi teknikko/DI-insinjööreihin että meillä on pakko olla sh -tutkinto saadaksemme tehdä sh:n töitä. Itseasiassa juteltiin juuri viime viikonloppuna tästä IT-gurun kanssa joka on isommassa firmassa, isolla pallilla, ilman mitään koulutusta, silloin kun mä menin lukion jälkeen sh-kouluun hän meni IT-firmaan töihin, eteni siellä, tänä päivänä palkkaeromme on n.1000 €kuussa. Meidän alalla ei valitettavasti vain riitä se että on hyvä tyyppi ja osaa hommansa. Ja se miten alamme eroaa myös noista muista, on se että parista kunnon mokasta ei joudu vain työttömäksi, siitä voi pahimmassa tapauksessa menettää jopa lisenssinsä. Noi muut eroaa tässä meidän alastamme. Suhteessa sh/lh:n peruspalkassa on oikeastaan pakko olla eroa, juuri koulutuksen pituudesta johtuen, mutta kuten me kaikki hyvin tiedämme niin sairaalassa löytyy vaikka mitä vastuualueita joita voi tehdä niin sh:t kuin lh:t ja jos se lh on kasannut itselleen vastuullisia lisätehtäviä niiden "tavallisten" lh -tehtävien päälle niin tottakai ne täytyy myös tilinauhassa näkyä. Täällä Ruotsissa pro-uskit (huom! katoava luonnonvara; esiintyy enään hyvin harvassa; työkaveri raportoi nähneensä yhden SÖSin akuutilla; havainto tehty pt:n asemassa) tienaavat ihan helposti paremmin kuin tavalliset rivi-sh:t, palkka kun muodostuu yksilöllisesti.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...