Jump to content
MAINOS

Verinäytteiden otto


Vieras: cherry

Recommended Posts

Sairaalassa verikokeita ottaa siivooja – eikä laki sitä kiellä

Tämä bioanalyytikko sai tänä aamuna aikamoisen sätkyn, kun luki tätä uutista. Kyllähän nyt kuka vaan oppii verinäytteen ottamaan. Viis niistä lukuisista tekijöistä liittyen ihmisen fysiologiaan, käytettyihin näytteenottovälineihin jne. jotka vaikuttavat otetun näytteen luotettvauuteen...

Mikähän tässä on ongelma, monessa paikassa kun saikkarit/lh:t ottaa niitä verinäytteitä ja uskaltaisin väittää että tää laikkari on saanut n. 99% paremman koulutuksen ja harjoittelun hommaan ku melko moni hoitaja, olkoonkin hoitsut vaikka työpaikkakohtaisesti perehdytetty, harvoin se perehdytys on kolmea viikkoa pelkästään näytteenottoon.

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 85
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Sairaalassa verikokeita ottaa siivooja – eikä laki sitä kiellä

Tämä bioanalyytikko sai tänä aamuna aikamoisen sätkyn, kun luki tätä uutista. Kyllähän nyt kuka vaan oppii verinäytteen ottamaan. Viis niistä lukuisista tekijöistä liittyen ihmisen fysiologiaan, käytettyihin näytteenottovälineihin jne. jotka vaikuttavat otetun näytteen luotettvauuteen...

Mikähän tässä on ongelma, monessa paikassa kun saikkarit/lh:t ottaa niitä verinäytteitä ja uskaltaisin väittää että tää laikkari on saanut n. 99% paremman koulutuksen ja harjoittelun hommaan ku melko moni hoitaja, olkoonkin hoitsut vaikka työpaikkakohtaisesti perehdytetty, harvoin se perehdytys on kolmea viikkoa pelkästään näytteenottoon.

No mä kuulun niihin itse asiassa, jotka ovat sitä mieltä, että verinäytteenotto kuuluisi nimenomaan bioanalyytikon/labrahoitajien töihin, juurikin siitä syystä, että näytteen luotettavuuteen liittyy niin monet pre- ja postanalyyttiset tekijät. Näytteenotto on niitä asioita, joissa parhaan ja luotettavimman lopputuloksen mahdollistaisi koko näytteenanalysoinnin vaiheiden tunteminen ihan niistä ihmisen fysiologiasta lähtevistä asioista tulokseen asti. Toivoisin, että Bioanalyytikkoliitto ja Tehy pitäisivät asiasta kovempaakin meteliä, eivätkä vain mutinaa, jota on toki saanut lukea Bioanalyytikko-lehdestä.

Mutta kait mä murehdin turhia...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalassa verikokeita ottaa siivooja – eikä laki sitä kiellä

Tämä bioanalyytikko sai tänä aamuna aikamoisen sätkyn, kun luki tätä uutista. Kyllähän nyt kuka vaan oppii verinäytteen ottamaan. Viis niistä lukuisista tekijöistä liittyen ihmisen fysiologiaan, käytettyihin näytteenottovälineihin jne. jotka vaikuttavat otetun näytteen luotettvauuteen...

Mikähän tässä on ongelma, monessa paikassa kun saikkarit/lh:t ottaa niitä verinäytteitä ja uskaltaisin väittää että tää laikkari on saanut n. 99% paremman koulutuksen ja harjoittelun hommaan ku melko moni hoitaja, olkoonkin hoitsut vaikka työpaikkakohtaisesti perehdytetty, harvoin se perehdytys on kolmea viikkoa pelkästään näytteenottoon.

No jos minäkin olen oppinut verta ottamaan, niin jokainen siihen pystyy. Harmi vaan, kun luotettavan verinäytteenotto on muutakin kuin veren saaminen putkeen ^_^

Taitaa se jonkun verran olla ammattikunnan asenteestakin kiinni, kun työntää yhtä ydinosaamsitaan muille ammattiryhmille. Ei siis pelkästään, mutta minusta tällaistakin voi olla huomattavissa jossain paikoissa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suurin ongelma tässä on mun mielestä se, että hoitajien töitä ei saisi antaa muille ammattiryhmille. Tämä johtaa ajan myötä siihen, että kouluttamattoman henkilöstön käyttö nousee, mielikuvat tehtävien todellisesta vaativuudesta vääristyvät ja palkkakehitys sekä työvoimapoliittinen asema heikkenevät.

Kyllä vaateompelijakin haavan suturoi, putkimies intuboi tai sähkäri kääntää rytmin kunhan siihen saa intensiivisen viikon täsmäkoulutuksen, mutta todellinen laatu hoitotyössä vaatii mielestäni laajojen kokonaisuuksien ymmärtämistä, sekä ylipäätään sen verran mielenkiintoa ammattia kohtaan että viitsii käydä edes lähärikoulun istumassa läpi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalassa verikokeita ottaa siivooja – eikä laki sitä kiellä

Tämä bioanalyytikko sai tänä aamuna aikamoisen sätkyn, kun luki tätä uutista. Kyllähän nyt kuka vaan oppii verinäytteen ottamaan. Viis niistä lukuisista tekijöistä liittyen ihmisen fysiologiaan, käytettyihin näytteenottovälineihin jne. jotka vaikuttavat otetun näytteen luotettvauuteen...

Mikähän tässä on ongelma, monessa paikassa kun saikkarit/lh:t ottaa niitä verinäytteitä ja uskaltaisin väittää että tää laikkari on saanut n. 99% paremman koulutuksen ja harjoittelun hommaan ku melko moni hoitaja, olkoonkin hoitsut vaikka työpaikkakohtaisesti perehdytetty, harvoin se perehdytys on kolmea viikkoa pelkästään näytteenottoon.

Mä oon kyllä nyt vahvasti eri mieltä Sadun kanssa, jos tälle linjalle lähdetään, että kuka tahansa voi tehdä terv.huollon tehtäviä, niin mihin me tarvitaan enää koulutusta?? Sen verran mun mielestä pitäis myös arvostaa ammattitaitoa, että ei rinnastaisi sairaanhoitajien ja lähihoitajien perustietoa ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta laitoshuoltajan tietämykseen. Ja samoin kuin Sputnik, mä kuulun kanssa siihen ryhmään, jonka mielestä vain labrahoitajien pitäisi hoitaa näytteenotto, osana muuta työnkuvaa.

Joo, ja kyllä on vähän herneet nenässä, oikeasti, jos joku laitoshuoltaja tekee hommia johon meiltä vaaditaan 3,5 vuoden koulutus, ja sen pitäis olla ihan ok?? Ja jos joku lähihoitaja tai sairaanhoitaja tuntee saaneensa liian suppean perehdytyksen, niin pitää sitä hitto vie osata sitten sanoa se työpaikalla että hei, mä en kyllä vielä handlaa tätä tarpeeksi hyvin..

Julma sanoi sen hyvin sanoiksi.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Suurin ongelma tässä on mun mielestä se, että hoitajien töitä ei saisi antaa muille ammattiryhmille. Tämä johtaa ajan myötä siihen, että kouluttamattoman henkilöstön käyttö nousee, mielikuvat tehtävien todellisesta vaativuudesta vääristyvät ja palkkakehitys sekä työvoimapoliittinen asema heikkenevät.

Ja virheet kasvavat. Vaikka olen ollut vuosikausia sairaanhoitajana niin en pidä itseäni ammattilaisena esim. osastofarmaseutin tehtäviin. Siihen kun kuuluu paljon muutakin kuin lääkkeiden jakamista kuppeihin tai antibioottien laimentamista.

Verinäytteitä osaan ottaa mutta niiden säilytyksestä ja kuljetuksesta ei ole harmainta aavistusta. Eikä niihin yleensä ehdi perehtyä.

Jos taito on hallussa ja luvat kunnossa niin mun puolesta kaikki ok.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Mikä olisi hyvä suomenkielinen perustason kirja verinäytteiden ottoon liittyen?

HUSLAB-tutkimusohjekirja kattaa kaiken tarvittavan putkien väristä ja määristä jne, mutta siis tuo temppu itsessään?

Vai parempi olla lukematta mitään ja opetella käytännössä, ohjattuna?

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mikä olisi hyvä suomenkielinen perustason kirja verinäytteiden ottoon liittyen?

HUSLAB-tutkimusohjekirja kattaa kaiken tarvittavan putkien väristä ja määristä jne, mutta siis tuo temppu itsessään?

Vai parempi olla lukematta mitään ja opetella käytännössä, ohjattuna?

Tekninen suoritus sinällään ei ole vaikea. Normaali ihminen oppii viimeistään toisella ohjauskerralla.

Teoriaosuuden suhteen varmaan parempi etsiä jotain kirjallisuuttakin. Yllättäviä virhelähteitä, joita ei ehkä heti tule ajateltua, on mm. liiallinen staassaaminen, potilaan lihasten käyttö ("pumppaaminen"), alkoholihuuhteen epätäydellinen haihtuminen, infuusiot ja liian pieni neulan sisähalkaisija. Ja varmaan paljon muutakin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellanen kirja on olemassa kuin Kliiniset näytteet - opas näytteiden ottoa varten (klik!) :) Minusta tuon on varsin kattava teos kaikista näytteistä (laskimo, ihopisto, patologian näytteet, mikrobiologian näytteet) sekä yleensäkin näytteiden säilyttämisestä, mikä kaikki vaikuttaa, laaduntarkkailusta jne.. Ja tuossa on hyvin esitelty pistokohdat yms.

Ja tiätty kysy täällä jos jotain on!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sellanen kirja on olemassa kuin Kliiniset näytteet - opas näytteiden ottoa varten (klik!) :) Minusta tuon on varsin kattava teos kaikista näytteistä (laskimo, ihopisto, patologian näytteet, mikrobiologian näytteet) sekä yleensäkin näytteiden säilyttämisestä, mikä kaikki vaikuttaa, laaduntarkkailusta jne.. Ja tuossa on hyvin esitelty pistokohdat yms.

Ja tiätty kysy täällä jos jotain on!

Kiitos, vaikuttaa hyvältä!

Odottelen ensin, toteutuuko suunniteltu työssäoppiminen noin muutoin, ja laajeneeko se näytteiden ottoon.

Palaan kitisemään asiasta myöhemmin :P

carpe diem

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...