Jump to content
MAINOS

Verinäytteiden otto


Vieras: cherry

Recommended Posts

Joo katselin töissä kaappeja ja kyllä siellä niitä siipineuloja on, mutta täällä joku sanoi niiden "itse pysyvän paikalla". Siis onko niissä jonkinlainen kiinnike, joka pitää neulan suonessa vai teipataanko se ihoon kiinni jotenkin?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 85
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Joo katselin töissä kaappeja ja kyllä siellä niitä siipineuloja on, mutta täällä joku sanoi niiden "itse pysyvän paikalla". Siis onko niissä jonkinlainen kiinnike, joka pitää neulan suonessa vai teipataanko se ihoon kiinni jotenkin?

Miten sen nyt selittäisi.. Voi toki teipata jos ottaa toistakymmentä putkea, mutta kyllä se pysyy siinä ihan itsekseen, siis niin ettei neulasta/siivistä tarvii pitää kiinni.. Aika usein kyllä joutuu vähän säätämään sitä neulan asentoa jos se imee kiinni suonen seinämään (pienet suonet).. Mutta siis periaatteessa pysyy itsekseen kun siinä ei oo heti sitä holkkia perässä.. Ja tarraa ihmeessä joku kerta labraa hihasta kun menee ohi, uskoisin että aika moni meistä ihan mielellään opastaa  8)

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

Onko vika putkessa vai ottajassa; alkuun putki täyttyy hyvin, mutta sitten hyytyy heruminen  huh.gif Aloittelija kun olen, ei tietenkään ollut edes varaputkea lähistöllä ! Olisi voinut koettaa vaihtaa... oli titenkin sillä kertaa kyse INR-näytteestä ja se jäi 3 ml alle sen kuuluisan viivan.

Koetin hieman liikuttaa neulaa, mutta sekään ei auttanut. Tällä hetkellä minulla on mahdollisuus ottaa verinäytteitä silloi n tällöin, vanhuksilta. Se on mielestäni aika haasteellista; nahkaa on usein paljon ylimääräistä ja se voi olla kovaa, myös suoni on joillakin mielestäni "kova", lienee paljon pistelty. Ihan hyvin se on kuitenkin onnistunut. Tuo siipineula kuulostaa hienolta, joskus käsivarren ojentaminen ja sen pitäminen täydellisessä ojennuksessa on vanhuksille vaikeaa... ja näytteen ottajalle, kun pitää saada pienessä tilassa vaihdeltua putkia jne. Siipineulalla saisi hieman enemmän "työskentelytilaa", jos ymmärrätte mitä tarkoitan.

Syksyn harjoittelussa minun on mahdollista päästä labrahoitajan kanssa muutamaksi päiväksi ( toivottavasti), siinä sitä kokemusta saa sitten vähän lisää. Tuntuu teistä konkareista varmaan oudolta, kun yksi höpisee päivistä... toiset ovat ottaneet näytteitä päivittäin ja vuosia  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Jos putket jää systemaattisesti vain vähän vajaaksi niin on luultavasti vanhat putket joista on vakuumi vuotanut vähän.

Omalla kolmen viikon terveysasemakokemuksella, jos muuten vaan imaisee suonen kiinni tms. niin neulaa kannattaa vetää hieman ulos (tätä varten aluksi työntää sitä neulaa surutta kunnolla sinne suonen puolelle). Myös voi koittaa kääntää neulaa vähän akselinsa ympäri, kuten myös putkea holkissa (en tiedä miksi mutta joskus sekin auttaa), taikka yksinkertaisesti painaa suonta kevyesti vähän pistokohdan yläpuolelta (siis proksimaalisesti). Jos ei muuten saada täyttä putkea niin yritetään avolla. (Tosin INRiä varten tuottaa sitten haastetta ettei täyty liikaa...)

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

CRP putkeen riittää vähemmänkin verta jos ei saa enempää tuleman.

Jos useampi putki otettavana kannattaa muistaa ottojärjestys.

Olen joutunut joskus ottamaan jalkojen suonista ym. näytteitä kun ei muualta ole saanut.esim. vammais ja vanhus puolella. Tuolloin hyvä muistaa pyytää lääkärin lupa asiaan tulppariskin vuoksi.

Hyvä dokumentoida asiakirjoihin parhaat näytteenotto-kohdat ja muut vinkit suonen syvyydestä ym.seuraavalle näytteen ottajalle.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oli kerran aika haastava tapaus, suonia ei ollut juuri missään ja ne mitä olivat, olivat sellaisia pieniä hiussuonimaisia sinttejä. Sitten vielä puolet raajoista oli pois pelistä kun niitä oli operoitu. Yritin muutamaan otteeseen eri taktiikoilla ja aina meni jokin pieleen. Kirurgi sattui sitten paikalle ja sanoin että otappas sinä suonieksperttinä (verisuonikirurgi kyseessä). Tunnusteli a.femoraliksen pulssin ja tökkäsi siihen ja otti näytteet, tarvi kyllä pari yritystä.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Mites se veriviljelyiden otto käytännössä tapahtuikaan. Ei ole juurikaan itse tarvinnut osastolla ottaa, kun labra hoitaa yleensä homman. Otin nimittäin täs kerran siipineulalla ja sehän ei siellä suonessa pysynytkään. Tuli kesken kaiken ulos, kun ekaan pulloon näytettä otin. Pitäiskö se siipineula siis teipata kiinni. Miten te muut toimitte!?? Voisko joku kiltti esim. labrahoitaja esittää koko veriviljelyn oton ihan rautalangasta vääntäen, alusta loppuun.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuikataan esim. siipineula suoneen, tai mikä tahansa verinäytteenottoneula jossa alipaineholkki. Otetaan verta veriviljelypulloihin, sekoitetaan ja teipitetään ja lähetetään labraan...

Kyyllä sen neulan pitäisi suonessa pysyä ihan samalla tavalla kuin muutenkin verinäytettä otettaessa. Voit ihan hyvin sen teipata, jos haluat,  tai pitää sormella kiinni...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mites se veriviljelyiden otto käytännössä tapahtuikaan. Ei ole juurikaan itse tarvinnut osastolla ottaa, kun labra hoitaa yleensä homman. Otin nimittäin täs kerran siipineulalla ja sehän ei siellä suonessa pysynytkään. Tuli kesken kaiken ulos, kun ekaan pulloon näytettä otin. Pitäiskö se siipineula siis teipata kiinni. Miten te muut toimitte!?? Voisko joku kiltti esim. labrahoitaja esittää koko veriviljelyn oton ihan rautalangasta vääntäen, alusta loppuun.

Laiska kun olen niin annan linkin, jos jää jotain epäselvää niin kysy vaan  ;D

http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/no_kasikirja/verinaytteenotto_ohjeet/veriviljelyn_naytteenotto.pdf

Ja kyllä sen siipineulan pitäisi siinä pysyä teippaamatta...

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos ed. vastauksista. Lisää kysymyksiä kuitenkin: Pitääkö näytteenottajalla olla steriilit hanskat, mikä on verinäytteenottoneulan alipaineholkki ja onko siipineuloja erilaisia? Piikki-Pirkon linkittämässä ohjeessa siipineula käsketään kiinnittää neulanpidikkeeseen, mikä se on? Meillä käytössä siipineula, jonka toinen pää työnnetään suoraan veriviljelypulloon. Näin kun tekee, täytyy tämän pään tietenkin pysyä steriilinä koko näytteenottotapahtuman. Siksi meille opetettu ottamaan tämän siipineulan letkuosa/perä käden sisään (steriilit hanskat käytössä). Onko siis muunlainenkin tapa toimia? Ja edelleen mietin mikä oli vikana, kun siipineula ponnahti pois suonesta itsestään?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos ed. vastauksista. Lisää kysymyksiä kuitenkin: Pitääkö näytteenottajalla olla steriilit hanskat, mikä on verinäytteenottoneulan alipaineholkki ja onko siipineuloja erilaisia? Piikki-Pirkon linkittämässä ohjeessa siipineula käsketään kiinnittää neulanpidikkeeseen, mikä se on? Meillä käytössä siipineula, jonka toinen pää työnnetään suoraan veriviljelypulloon. Näin kun tekee, täytyy tämän pään tietenkin pysyä steriilinä koko näytteenottotapahtuman. Siksi meille opetettu ottamaan tämän siipineulan letkuosa/perä käden sisään (steriilit hanskat käytössä). Onko siis muunlainenkin tapa toimia? Ja edelleen mietin mikä oli vikana, kun siipineula ponnahti pois suonesta itsestään?

Tuosta alipaineholkista en ole ikinä kuullut, joten siinä en osaa auttaa.. Yritän etsiä vielä tietoa. Muoks: mistäs sinä tuollaisen nimen löysit? Luin itse nyt huolella tuon ohjeen läpi mutta en kyllä tuollaisesta holkista huomannut mitään sanottavan..?

Siipineuloja on eri valmistajilla, tiedän ainakin kahden eri valmistajan. Neulanpidike eli holkki olisi kyllä hyvä olla, se on kovin kätevä ja pistotapaturman mahdollisuus pienenee.. Se on siis vastaava holkki, kuin ihan tavallisessa verinäytteessä putkille, mutta siis isompi, tarkoitettu nimenomaan veriviljelypulloille. Miksi te otatte itse niitä? Ilmeisesti labra ei 24 h talossa, voisin kuvitella. Uskoisin kuitenkin, että labrasta noita holkkeja löytyy, sieltä vain rohkeasti kysymään  :) Valitettavasti en kuvaa löytänyt mistään netistä.

Meillä ei käytetä steriilejä hanskoja, itse en käytä itseasiassa mitään hanskoja. Pääasia, että desinfioi ihon ja pullon kumisen tulpan, ja sitten ei enää klähmi niitä. Siitä siipineulastahan menee sinne pullon sisään vain se kumitupen alla oleva neula, en usko että siitä ihan helpolla kontaminaatiota tulee..

Tuosta neulan ponnahtamisesta, oletko varma että et vahingossakaan nykäissyt sitä muutamaa milliä siipineulan letkusta esim pulloa vaihtaessa? Itselle meinaan kävi kerran niin, vähänkö nolotti kun huomasin vasta kun veri valui potilaan kättä pitkin.. No, se oli opiskeluaikoja se  ;D Mutta nykyäänhän siis ihan neuloihin laitetaan jotain liukastavaa ainetta että menisivät mahd kivuttomasti nahan läpi (plus kolmet hionnat ym hienoudet..), ja taidan muistaa että mullakin olisi yhden kerran urani aikana se lähtenyt suonesta.. Kuitenkin aika monet kerrat olen siipineulaa käyttänyt joten ei kovin yleistä ole. Ja sullakin varmaan potilas selvisi tuosta kokemuksesta hengissä  :nauraa: 

Auttoiko yhtään?

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Piikki-Pirkko: Alipaineholkki mainittiinkin tässä:

Tuikataan esim. siipineula suoneen, tai mikä tahansa verinäytteenottoneula jossa alipaineholkki. Otetaan verta veriviljelypulloihin, sekoitetaan ja teipitetään ja lähetetään labraan...

Itse pitää ottaa labranäytteet yövuorossa. Labraa ei ole tosiaan 24 h. Kätevämmältä tosiaan homma vaikuttaisi holkin kanssa. Täytyykin ottaa labraneitiä hihasta ja kysästä...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuikataan esim. siipineula suoneen, tai mikä tahansa verinäytteenottoneula jossa alipaineholkki. Otetaan verta veriviljelypulloihin, sekoitetaan ja teipitetään ja lähetetään labraan...

Kyyllä sen neulan pitäisi suonessa pysyä ihan samalla tavalla kuin muutenkin verinäytettä otettaessa. Voit ihan hyvin sen teipata, jos haluat,  tai pitää sormella kiinni...

No niin, täältähän tuo sana siis löytyi.. Osaisikohan Lääkärihoitaja selittää labrahoitajalle mikä on alipaineholkki  ;D? Kun en ole vielä urani aikana tuollaiseen törmännyt...

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se nyt oli vaan omilla osastoilla käytetty termi sille osalle, joka imaisee veren pulloon avaamatta pulloa  ;D Siis Piikki-Pirkon varmasti käytetyin esine ... Itse vaan tottunut tuohon sanaan.

verikoe.gif

v.pun osa.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Se nyt oli vaan omilla osastoilla käytetty termi sille osalle, joka imaisee veren pulloon avaamatta pulloa  ;D Siis Piikki-Pirkon varmasti käytetyin esine ... Itse vaan tottunut tuohon sanaan.

v.pun osa.

Juu, me puhutaan ihan holkista tai neulanpidikkeestä, se alipainehan on siinä putkessa tai veriviljelypullossa  ;) Mutta siis alkuperäiseen asiaan, tuollaisia on siis myös veriviljelypulloille (eli isompia), meillä ainakin ne on violetin värisiä.

Kiitos Lääkärihoitajalle havainnollisesta kuvasta  :nauraa:

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...
Vieras: Liisa Ihmemaassa

Hei, te paljon tai vaikka vähemmänkin näytteitä ottavat  ;D. Otatteko näytteet hanskat kädessä vai ilman hanskoja ?

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Täällä yksi vähän näytteitä ottava. Synnärissä jos otan kyynärtaipeesta, niin yleensä ilman hanskoja. Jos taas valuttamalla kanyylin laiton yhteydessä, niin sitten hanskat kädessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

aina hanskat kädessä. vaikka teholla otetaan näytteet arteriakanyylin kautta suoraan 3-tie hanasta silti. en menis ilman hanskoja koskaan ottaamaan mitään mikä liittyy vereen.

kerran nähnyt lastenpolilla kun vanha labratäti otti pieneltä pojalta näytteen ilman hanskoja.. sit kun poika oli vielä ei paikallaan pysyvä niin joha oli kaikki paikat ihan veressä, siitäkö se poika innostui vielä enemmän itkemään ja liikkuman. totesin vaan jälkeenpäin että hanskat on kaiken a ja o!

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

aina hanskat kädessä. vaikka teholla otetaan näytteet arteriakanyylin kautta suoraan 3-tie hanasta silti. en menis ilman hanskoja koskaan ottaamaan mitään mikä liittyy vereen.

Miten sä siinä suljetussa systeemissä onnistut sitä verta käsille saamaan?

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

aina hanskat kädessä. vaikka teholla otetaan näytteet arteriakanyylin kautta suoraan 3-tie hanasta silti. en menis ilman hanskoja koskaan ottaamaan mitään mikä liittyy vereen.

Miten sä siinä suljetussa systeemissä onnistut sitä verta käsille saamaan?

en sanonutkaan että saisin veret käsille. mutta mun periaate on että aina hanskat käteet kun kosken potilaaseen, oli se sitten artsikka kanyyli tai mikä tahansa muu cv/svanni mikä siellä töröttää. tyhmähän se on joka ei itseä suojaa.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hanskat kädessä laitan tipat ja otan näytteet. Paljain käsin iljettää.

"Olkaapa hetki paikallanne, kun otetaan sydänfilmiä."

"Jaa KUHANSILMIÄ?!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

onko verinäytteen otolla merkitystä mistä sen ottaa?

Itse jouduin käväisemään lekurilla lomamatkalla espanja ja minulta hoitajat ottivat näytteen peukalon ja etsormen välistä.ja sattu niin julmetusti  :- :)."vanhan ajan "malliin piikki suoneen ja putki alle . Vai otetaanko se kyynärtaipeesta ihan sen vuoksi että siinä ovat parhaimmat ?? suonet?

maassa maan tavalla??

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eipä sillä kai.

Syöpäosastoille näytteet otetaan siitä mistä saadaan. Itse olen ottanut kyynertaipeesta, kämmenen päältä, sormen vieressä olevasta suonesta ja käsivarresta. Labra ottanut myös säärestä ja jalkaterän päältä.

Kyynertaipeesta otetaan siksi, että siinä on yleensä hyvä (tuntuva tai näkyvä), iso suoni.

"Mutta tohtori..." "Hoitaja on vaiti ja tekee työnsä!"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Hanskat kädessä ehdottomasti. Joskus ennenmuinoin vielä ilman hanskoja työskentelin, mutta jossain vaiheessa jatkuvien hepatiitti ja hiv potilaiden myötä tuli sen verran kammoiseksi, että hanskat tuli vakiovarusteeksi ja hyvin niidenkin kanssa näytteet ottaa ja kanyylit laittaa. Onneks nyt todennäköisyys noihin tauteihin omien potilaiden kohdalla on suht pieni eikä tarvitse tässä työpaikassa edes näytteitä ottaa.  :)

Ja palailen vielä tuohon veriviljelynäytteen ottamiseen. Aikaa edellisestä kerrasta taitaa olla parisen vuotta, kun olen joutunut ottamaan, mutta myös silloin meillä ottaminen tapahtui steriilit hanskat kädessä. Ja myös minulta kerran (eka kerta) siipineula ponnahti pois suonesta - eli ei pysynyt paikallaan. Ja tosiaan ponnahti pois suonesta, lävähti omalle käsivarrelle.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Student Midwife

Mä puolustelen hanskattomuuttani sillä, että mun asiakkaani ovat synnyttäviä naisia, joista minulla on käytössä neuvolassa otetut peruslabrat veriteitse tarttuvista taudeista ja todennäköisyys, että negatiivisten testien jälkeen raskaanaoleva aloittaisi riskikäyttäytymisen ja saisi taudin ekan neuvolakäynnin ja synnytyksen välillä, on aika pieni. Jos potilaalla on hiv/hep tai taustalla päihteiden käyttöä, niin silloin toki aina hanskat.

Ei tartte ryhtyä saarnaamaan, tiedän, että hanskat kädessä olisi se oikea tapa, mutta joskus, kun sinne suoneen pitää päästä tuntuman avulla, niin näin kokemattomalle pistäjälle se ohuen ohutkin hanska siinä välissä vie tuntuman kun taas paljaalla sormella tuntee sen suonen. Ja se ei onnaa, että ensin tunnustelee, sitten laittaa hanskan, menee liian pitkä aika ja oikea kohta unohtuu.

Yritän just muistella, miten kuopuksen näytteet on otettu ja kyllä LKL:n labrassa ne on otettu ilman hanskoja.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...