Jump to content
MAINOS

Verinäytteiden otto


Vieras: cherry

Recommended Posts

En käytä paitsi kosketuseristyksissä, avonäytteenotossa tahi jos on omissa käsissä haavoja. En oo labroissa törmänny missään kehenkään joka ottaisi kaikki vakuuminäytteet hanskoilla.

Sibbe

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 85
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus
Vieras: Student Midwife

Veripalvelussakaan ei hoitajat käytä hanskoja. Siellä nyt oletusarvoisesti luovuttajat on terveitä, mutta 100% varma ei kukaan voi tietenkään olla ennen testituloksia.

Mä uskon, että me kaikki teemme riskien analysointia mielessämme ja lopputuloksesta riippuen käytämme hanskoja tai emme. Ymmärrän hyvin, että jos potilaat on tuntemattomia kuten esim. ensihoitajilla, päivystyksissä jne. niin hanskat on kädessä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

onko verinäytteen otolla merkitystä mistä sen ottaa?

Itse jouduin käväisemään lekurilla lomamatkalla espanja ja minulta hoitajat ottivat näytteen peukalon ja etsormen välistä.ja sattu niin julmetusti  :- ::)."vanhan ajan "malliin piikki suoneen ja putki alle . Vai otetaanko se kyynärtaipeesta ihan sen vuoksi että siinä ovat parhaimmat ?? suonet?

maassa maan tavalla??

Kyllä minä tuolla kesätöissäni ensisijaisesti ota kyynärtaipeesta. Mutta jos ei kertakaikkiaan löydy mitään "kohdetta", tai etukäteen on jo kokeneet labrahoitajat informoineet, että hankala kohde; päädyn ottamaan "vanhan ajan"-malliin avoneulalla, vai miten se sitten virallisesti sanotaan. Potilas pääsee yleensä yhdellä pistämisellä, vaikkakin kämmenselkä on tuntoherkempi.

Näytteenotto sujuu nyt hanskoillakin, mutta miksi ihmeessä ne jää pois niin helposti  huh.gif Etenkin, kun olen tähän asti olen vähäisemmätkin toimenpiteet tehnyt hanskat kädessä; pitää petrata! Eihän sitä tiedä mikä kiva, vaikka ei vereen liittyvä kyläilijä sillä potilaalla on. Voi siten minimoida omalta kohdaltaan mahdollista tartuntareittiä. Toki, toki; käsihygienia silti!

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

aina hanskat kädessä. vaikka teholla otetaan näytteet arteriakanyylin kautta suoraan 3-tie hanasta silti. en menis ilman hanskoja koskaan ottaamaan mitään mikä liittyy vereen.

kerran nähnyt lastenpolilla kun vanha labratäti otti pieneltä pojalta näytteen ilman hanskoja.. sit kun poika oli vielä ei paikallaan pysyvä niin joha oli kaikki paikat ihan veressä, siitäkö se poika innostui vielä enemmän itkemään ja liikkuman. totesin vaan jälkeenpäin että hanskat on kaiken a ja o!

Tuota Guldan, ihan samalla tavalla se veri leviää hanskoistakin joka paikkaan, toki sitten noi tautien tarttumiset on eri asia.

Itse en käytä hanskoja normaalisti, siis aamukierroilla ja polin näytteenotossa, mutta tietyst aina jokaisen potilaan kohdalla teen "oman" riskinarvion. Avonäyttettä ottaessa useimmiten laitan hanskat, samoin kun aina jos on oletettavaa että veri ei mene/ole siististi pukteen/putkessa. Tosin mun ihokaan ei kestäisi kokoaikaista hanskan käyttöä, ja ainakin mulle on opetettu, että terve iho suojaa noilta hepatiiteilta ja hiviltä yhtä hyvin kun hanska. Neulanpistot on tietysti asia erikseen. Ja tietysti on on valmiiksi kovin verinen potilas, niin silloin tietysti laitan ne hanskat.

Lasten kanssa ongelma on siinä, että ovat muutenkin haastavampia ammatillisesti, siis näytteidenotto, suonet ovat usein pieniä ja piilossa, jolloin ei millään raaskisi haaskata sitä tuntumaa hanskan käytöllä. Itse kun en ainakaan ole vielä niin konkari, että tuntisin yhtä hyvin hanskat kädessä kuin ilman. Ja mutu-tuntumalla, ihon kosketus ihoa vasten on lapsestakin miellyttävämpää, ja aika pieni riski on lapselta saada mitään tartuntaa (juu, tiedän että on mahdollista, mutta ainakin entisen työpaikan lastenpolin asiakkaista suurin osa oli kuitenkin ihan suomalaista alkuperää olevia diabeetikkoja yms.). Lastennäytteenotossa musta tärkeintä on se, että näytteenottaja pysyy itse rauhallisena tuli vastaan mitä vaan, ja lapsen kanssa käydään vuorokeskustelua lapsen iän mukaisella tavalla.

Ja vielä tuosta kohdasta, näyte otetaan sieltä mistä saadaan, yleisimmin kyynärvarresta koska siinä suoni on tosiaan yleinsä suht pinnalla, on hyvän kokoinen, ja pistäminen kuulemma tuottaa suhteellisesti vähiten kipua.

Tittelituure: Ootko varma ettet huomaamattasi nykäissyt neulan letkusta (nimi. itselle käynyt joskus). Toki joskus neula saattaa luiskahtaa ulos erinäisistä syistä omia aikojaan, mutta esimerkiksi itsellä riittää yhden käden sormet näiden kertojen laskemiseen, ja näytteitä olen ottanut vuodesta 2001 ammatikseni.. Musta kuitenkin se teipin pois otto on vähän riskialtista puuhaa, siinä helposti tuottaa turhaa kipua ja mustelmia, jos neula pääseekin siinä touhussa liikkumaan suonen sisällä/ihon alla. Mutta kyllä mäkin joskus teippaan, riippuu potilaasta, näytteiden määrästä ym.

Toivo on puoli elämää, välinpitämättömyys on puoli kuolemaa.

-Kahlil Gibran

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Piikki-Pirkon linjoilla pitkälti. Ilman hanskoja olen 99% ottanut ja kanyloinut, myös tiedossa olevista HIV- ja hepatiitti-tapauksista. Hanskat sitten, jos todennäköisyys sotkun syntymiselle on jostain syystä suurempi: avo/siipineula, levoton tai arvaamattoman oloinen potilas/olosuhteet, malariasively aluslasille tms matkustajan tuntematon akuutti kuumetauti. Lopulta toki tilanteen ja potilaan mukaan, siis.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Piikki-Pirkko: En mä 100% varma ole, ettenkö olis nykäissyt neulan letkusta, mutta melko varma. Mulla oli sen ensimmäisen kerran vuoksi vielä "assistentti" mukana, ettei tarvinnut edes katsetta irrottaa siipineulasta. Tiedä häntä, mitä siinä kävi, mutta itselle jäi tunne, että sieltä se vaan "lensi".  :- Oli miten oli, seuraavalla kerralla päädyin teippaamaan tuon siipineulan. Nykyään ei tosiaan moisia tarvitse tehdäkään.  :)

Student Midwife: Ajatuksena vain, että raskaana olevilta naisiltahan tutkitaan HBV ja HIV, ei HCV. Riskikäyttäytymistähän ei aina varmasti tiedetä. Itse olen tosiaan vain niin kammoinen, että tosiaan hanskat vedän varuilta käteen aina. Mulla tosin käsien iho on harvoin täysin ehjä.

pahimman vastustajani tiedän, minusta itsestäni sen löydän

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näytteiden otot ja kanyylien laitot tms. AINA hanskat kädessä.

Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi. Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Näytteiden otot ja kanyylien laitot tms. AINA hanskat kädessä.

Näinpä. Juuri tässä kävi niin, että mukava, siisti, kaupungilla työssä oleva, keski-ikäinen, perheellinen mies olikin hiv-positiivinen, aids-vaiheessa, valtavat virusmäärät! Sattumalöydös kaksi viikkoa hoitoon tulon jälkeen.

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vieras: Liisa Ihmemaassa

^ Hyvä esimerkki siitä, ettei  sekään ole mikään tae, että odottavat äidit testataan, mies perheessä saattaa olla se todellinen riskikäyttäytyjä. Pitäisi täällä kotoisassa lintukodossammekin varautua pahimpaan, vaikka ei ne hanskat suojaa esim. neulanpistotapaturmalta. Mitä vaan voi sattua, jos on sattuakseen.

Opettavainen viikko takana. Ihanat onkiliero-suonet osoittautuivat kaksi kertaa petollisiksi; kertakaikkiaan karkuun neulan alta. Siinä se neula sitten oli ja suoni vieressä  angry.png. Ja toisaalta,hyvin arpinen eli  paljon tikattu suoni; näyte onnistui hyvin. Avoneulalla on pakko opetetella tekniikkaa. Kun potilaana on henkilö, joka ei enää/ tai ole koskaan suoristanut käsivarttaan, niin vakuumilla on hyvin vaikeaa saada toimivaa työasentoa, jos sen suonen sieltä sattuu löytämään.

Onneksi ohjaus on aivan kympin arvoista ja ketään ei tarvitse pistellä loputtomiin; kokeneemman voin pyytää aina paikalle. Inhimillistä kaikkia osapuolia kohtaan.

Liisa

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Toi verinäytteen otto on kyllä sellanen taito että oppii vaan tekemällä..mä oon aina koulun harjotteluissa yrittänyt hakeutua labraan ottaan näytteitä jos vaan mahdollista.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Nykyisissä hommissa, sinisessä työasussa, tulee otettua rattijuopoilta vuosittain n. 60-80 verikoetta mitä ihmeellisimmissä työskentelyasennoissa ja paikoissa.

Jokaisessa näytteenotossa käytän suojakäsineitä ja kaikki verikokeet otan siipineulaa käyttäen, olivatpa suonet miten hyvät tahansa. Näytteenotto käy kätevästi kyynärtaive - kämmenselkä -akselilta. Joitain verikokeita tulee otettua Luer-lock-yhdistimen kautta i.v.-kanylointien yhteydessä.

Yhtään verikoetta ei ole vielä ("kop, kop") jäänyt ottamatta.

Nopeasti sisään -- paareilla ulos

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyisissä hommissa, sinisessä työasussa,

Siis missä? (ei oikein sytytä.....) (juuri tuo rattijuoppoasia meinaan)?

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nykyisissä hommissa, sinisessä työasussa,

Siis missä? (ei oikein sytytä.....) Ja miks juuri rattijuopoilta?

Siinä sinisessä työasussa taitaa olla tällainen kuva hihassa:

!polmiek.gif

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota mäkin epäilin, mutta kun mun saaman käsityksen mukaan(ja perustan käsitykseni mm. labrapuolen opettajan tunteihin. Sama henkilö opettaa myös poliisikoululla huumausaineiden yms tunnistamista (tai muuta sellaista) verinäytteen rattijuopumustapauksissa voi ottaa vain terveydenhuollon ammattihenkilö ollessaan työsuhteessa terveydenhuollon yksikköön...

Mutta en oo asiantuntija asiassa, voin sekoittaa johonkin muuhun asiaan. selventäkää, kiitos.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mullakin on sininen työasu. Ei kyllä ole tollaista merkkiä...

Veripalvelu kaipaa kipeästi hengenpelastajia!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota mäkin epäilin, mutta kun mun saaman käsityksen mukaan(ja perustan käsitykseni mm. labrapuolen opettajan tunteihin. Sama henkilö opettaa myös poliisikoululla huumausaineiden yms tunnistamista (tai muuta sellaista) verinäytteen rattijuopumustapauksissa voi ottaa vain terveydenhuollon ammattihenkilö ollessaan työsuhteessa terveydenhuollon yksikköön...

Hoitajia on mennyt aika paljon poliisikouluun. Ei se TEOn hyväksyntä häviä mihinkään vaikka tekisi poliisin töitä.  >:D

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tuota mäkin epäilin, mutta kun mun saaman käsityksen mukaan(ja perustan käsitykseni mm. labrapuolen opettajan tunteihin. Sama henkilö opettaa myös poliisikoululla huumausaineiden yms tunnistamista (tai muuta sellaista) verinäytteen rattijuopumustapauksissa voi ottaa vain terveydenhuollon ammattihenkilö ollessaan työsuhteessa terveydenhuollon yksikköön...

Hoitajia on mennyt aika paljon poliisikouluun. Ei se TEOn hyväksyntä häviä mihinkään vaikka tekisi poliisin töitä.  >:D

Tarvitaan se työsuhde siihen terveydenhuollon laitokseen. Ja sitten on vielä tämä "eturistiriita"-asia.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tarvitaan se työsuhde siihen terveydenhuollon laitokseen. Ja sitten on vielä tämä "eturistiriita"-asia.

Tarvitaanko sellainenkin? Voihan rattijuopumuksen todeta talkkuusalkometrilläkin ja ne sijaitsevat poliisilaitoksilla ja käsittääkseni poliisi valvoo puhalluksen sielläkin.

Edit: Kas, tällainen PDF-file löytyi. Ja tällainen linkki.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ookkei. Tuo selvensi asiaa. Ja se on annettu 2/2008 eli on aika hiljattain tapahtunut asia.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joo, epätarkka ilmaus, tuo sininen työasu  :) Eli, siis poliisissa juurikin minun tulee otettua noita verikokeita rattijuopumusepäilyissä.

VF:n kommentit asiaan liittyen pitävät paikkansa. Verikokeiden otto on ollut linkeissä mainituilla perusteilla ja pohjakoulutuksella mahdollista  vuodesta 2003 lukien. Sisäasiainministeriön ohjetta on päivitetty osin v. 2008 alkupuolella.

Kaikki asiakkaani ovat suhtautuneet myönteisesti poliisin suorittamaan verinäytteen ottoon. Ovat yleensä tyytyväisiä, kun ei tarvitse lähteä mihinkään poliisilaitokselle kääntymään. Yleensä kaikki paperityö hoituu samalla "yhden kosketuksen periaatteella" poliisiautossa tapahtumapaikalla, koska etäkäytön kautta kaikki poliisin tietojärjestelmät ovat käytössämme.

Nopeasti sisään -- paareilla ulos

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 vuotta myöhemmin...

Miten mahtaa säännöt suhtautua verinäytteen ottoon poliisille silloin, kun näytteen ottava ammattihenkilö ei juuri sillä hetkellä ole päivätyötään suorittamassa? Tai on esimerkiksi lomautettuna tai työtön?

Esimerkiksi vapaaehtoisessa ja palkattomassa ensivastetoiminnassa saaristossa mukana olevien ammattilaisten tiedän ottavan ajoittain ruoriveriä vartiostolle. Maalaisjärjellä tuossa ei luulisi mitään ongelmaa olevan kunhan on ylipäätänsä koulutus ja oikeus verinäytteen ottoon, mutta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikös se laillistaminen ole sairaanhoitajilla sellainen että saavat itsenäisestikin harjoittaa "praktiikkaa". Luulen ettei tuossa ole ongelmaa, kunhan vaan tosiaan tutkinto ja valviran hyväksyntä on. Tämä mutua.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vois kuvitella että joku ihan laki tai asetus määrittää kuka nitä alkoveriä saa ottaa, kyseessä kun on ihmisen mahdolliseen oikeudelliseen vastuuseen liittyvä homma?

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Vois kuvitella että joku ihan laki tai asetus määrittää kuka nitä alkoveriä saa ottaa, kyseessä kun on ihmisen mahdolliseen oikeudelliseen vastuuseen liittyvä homma?

Armottoman googletuksen tuloksia:

http://www.poliisi.fi/poliisi/periodic.nsf/vwArchivedDocuments/4DB1E5D1F25BFCD8C2256D05004351FA

Terveydenhuollon ammattia harjoittamaan oikeutettu poliisimies voi huhtikuun alusta lähtien ottaa liikennejuopumuksesta epäillyltä verikokeen. Tällaisia ”moniammatillisia” poliisimiehiä on Suomessa yli 40. Tähän asti verinäytteen on saanut ottaa vain lääkäri tai muu terveydenhuollon ammattihenkilö yleensä terveyskeskuksessa.

Toisaalta, hallitus on esittänyt lakiesityksensä perusteluissa tällaista:

( http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/1992/19920018 kohta 1.3)

Kuljettaja on kieltäytyessään puhalluskokeesta velvollinen alistumaan verikokeeseen. Rattijuopumus on ollut tarpeen mainita pakkokeinolain 5 luvun 11 §:ssä erikseen, koska pääsääntöisesti henkilökatsastuksen suorittamisen edellytyksenä on, että rikoksesta säädetty ankarin rangaistus on enemmän kuin kuusi kuukautta vankeutta. Verikokeen saa ottaa vain lääkäri.

Ja =pika&search[pika]=pakkokeinolaki]Pakkokeinolaki:

5 LUKU , 12 §

Henkilöön kohdistuvan etsinnän toimittaminen

Henkilöön kohdistuvasta etsinnästä on soveltuvin kohdin voimassa, mitä kotietsinnästä 3, 5, 6 ja 7 §:ssä säädetään. Jos etsintä on perusteellinen, se on toimitettava sitä varten varatussa huoneessa. Milloin etsinnän toimittaa muu kuin terveydenhuoltohenkilöstöön kuuluva, siinä on, mikäli mahdollista, oltava saapuvilla etsinnästä päättäneen virkamiehen kutsuma todistaja.

Lääketieteellistä asiantuntemusta vaativan tutkimuksen saa suorittaa vain lääkäri. (17.2.1995/213)

Henkilönkatsastusta ei saa toimittaa tutkittavan kanssa eri sukupuolta oleva, ellei hän kuulu terveydenhuoltohenkilöstöön. Henkilönkatsastuksen, joka käsittää ainoastaan sylkinäytteen ottamisen DNA-tunnisteen määrittämiseksi, saa kuitenkin toimittaa myös tutkittavan kanssa eri sukupuolta oleva, joka ei kuulu terveydenhuoltohenkilöstöön. Henkilönkatsastuksessa ei verinäytteen ottamista, sylkinäytteen ottamista ja kliinistä humalatilatutkimusta lukuun ottamatta saa olla saapuvilla muita eri sukupuolta olevia kuin alaikäisen tutkittavan huoltaja. (8.12.2006/1098)

Henkilönkatsastuksen yhteydessä tehtävästä tutkimuksesta ei saa aiheutua tutkittavalle sanottavaa haittaa. (27.6.2003/646)

Ja kun tuota Pakkokeinolain muutosta (17.2.1995/213) on käsitelty, lakivaliokunnan mietinnössä todetaan seuraavaa:

Henkilönkatsastusta koskevia säännöksiä ehdotetaan muutettaviksi siten, että verinäytteen saisi ottaa muukin terveydenhuoltohenkilöstöön kuuluva kuin lääkäri.

Ilmeisesti tuo ei ole kuitenkaan edennyt lainvoimaisuuteen asti koska tosta Pakkokeinolaista sitä ei löydy, siellä lukee edelleen "Lääketieteellistä asiantuntemusta vaativan tutkimuksen saa suorittaa vain lääkäri."

Mikä lie totuus tässä asiassa?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 kuukautta myöhemmin...

Sairaalassa verikokeita ottaa siivooja – eikä laki sitä kiellä

Tämä bioanalyytikko sai tänä aamuna aikamoisen sätkyn, kun luki tätä uutista. Kyllähän nyt kuka vaan oppii verinäytteen ottamaan. Viis niistä lukuisista tekijöistä liittyen ihmisen fysiologiaan, käytettyihin näytteenottovälineihin jne. jotka vaikuttavat otetun näytteen luotettvauuteen...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...