Jump to content
MAINOS

Ystävämme KELA


Maaria

Recommended Posts

Edellisiin kommentteihin,

Itse asiassa taitaa muutamalla muullakin organisatsioonilla olla oikeus oikaista virheensä ja periä kustannuksia takaisin. On sinänsä ymmärrettävääkin, koska virheitä sattuu, monissa oikeuksissa asiakkaalle on tiedotettu aika lailla, ettei sitä vastuuta aina voi työntää muualle, ja virheissä oikaisu on puolin ja toisin se ensisijainen keino. Tietysti jokin kohtuus voisi olla, ja joissain tilanteissa pienet opintotuet sun muut voisi puolestani jättää perimättä. Eettisesti enemmän arveluttavia ovat mm. mahdollisuus tehdä takautuvia verotuspäätöksiä, ja erilaisissa etuuksissa, sairaskorvauksissa, hoito-, terapia-, lääkekorvaus- tms. päätöksissä se, ettei niistä voi aina valittaa. Epäkohta on melkoinen, koska kyseessä on lakiin perustuva päätös, ja asiakkaalla tulisi olla mahdollisuus arvioida päätöksen lainmukaisuus...!

Sairaalan taloustoimisto voi myös auttaa asiakasmaksukatoissa...? Kun tuo maksukatto ei taida suoraan kuulua kelalle, kun terveydenhuolto on kunnan vastuualuetta. Aiheesta onpi Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista 3.8.1992/734 (esim. www.finlex.fi) ja sen 6a§. Maksuja voipi hakea seuraavan kalenterivuoden loppuun, ja jos tuohon todellisen maksukaton toteutumiseen vaikuttavat vaikka vakuutus- tms. korvaukset, jotka ratkeavat myöhemmin, niin seuraavan kalenterivuoden loppuun päivästä, jolloin moiset prosessit on päätetty lainvoimaisesti.

Opintotuet ovat kivoja, sain huikeat 259 e kuussa opintotukea, ja kun vuoden aikana tuli tehtyä 6 kk harjoittelua ja 1 kk töitä, tulipa maksettua sekin raha takaisin kaikilta neljältä kuukaudelta, jolle tukea sai. Ihan oikein tällaiselle sosiaalipummille, joka vuodessa sai kelalta rahaa 1036 euroa - verot.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...
MAINOS
  • Vastauksia 139
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Oujeah, ystävämme KELA muisti taas tänään kirjeellään yhtä onnetonta entistä opiskelijaa! Maksettuja tukia olisi takaisinperinnässä tällä erää 2112,36 €. Aika mahtavat sävärit antoi ensimmäiset silmäykset! Onneksi tuo luku ei kuitenkaan ole todellinen, koska olen tuona vuonna valmistunut ja uudelleen laskemista tulee varmasti tuon myötä.

Mutta muutaman tykytyksen kerkes aiheuttaa, ennenko asian oikea tola alkoi selviämään.. Huh huh!

"I mean, how hard can it be?"

- Jeremy Clarkson

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oujeah, ystävämme KELA muisti taas tänään kirjeellään yhtä onnetonta entistä opiskelijaa! Maksettuja tukia olisi takaisinperinnässä tällä erää 2112,36 €. Aika mahtavat sävärit antoi ensimmäiset silmäykset! Onneksi tuo luku ei kuitenkaan ole todellinen, koska olen tuona vuonna valmistunut ja uudelleen laskemista tulee varmasti tuon myötä.

Mutta muutaman tykytyksen kerkes aiheuttaa, ennenko asian oikea tola alkoi selviämään.. Huh huh!

Sama juttu, haluaisivat 1500 euroa... Kauhea paperisota tuonkin asian oikaisemisessa...  angry.png

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kela on ihan hanurista.. olen maksanut vuoden 2007 opintotukia 3kk takaisin.. ja vielä pitäisi ainakin 2kk maksaa (437e/kk). onneks on vuosi aikaa maksaa takas.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kela on ihan hanurista.. olen maksanut vuoden 2007 opintotukia 3kk takaisin.. ja vielä pitäisi ainakin 2kk maksaa (437e/kk). onneks on vuosi aikaa maksaa takas.

Onko sulla joku sopimus KELAn kanssa takaisinmaksusta?

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Oujeah, ystävämme KELA muisti taas tänään kirjeellään yhtä onnetonta entistä opiskelijaa! Maksettuja tukia olisi takaisinperinnässä tällä erää 2112,36 €. Aika mahtavat sävärit antoi ensimmäiset silmäykset! Onneksi tuo luku ei kuitenkaan ole todellinen, koska olen tuona vuonna valmistunut ja uudelleen laskemista tulee varmasti tuon myötä.

Mutta muutaman tykytyksen kerkes aiheuttaa, ennenko asian oikea tola alkoi selviämään.. Huh huh!

Sama juttu, haluaisivat 1500 euroa... Kauhea paperisota tuonkin asian oikaisemisessa...  angry.png

Sama juttu täälläkin. Olin tosin aloittanut syksyllä koulun, mutta kauhea todistelu ja vanhojen kuittien kaivelu on edessä. "Näiden syiden vuoksi nyt saamasi päätösehdotus opintotuen takaisinperinnästä onkin ehdotus"  ::)

EDIT:

Onko sulla joku sopimus KELAn kanssa takaisinmaksusta?

Noita aikoja saa käsittääkseni puljattua puhelinsoitolla jo aika helposti.

- K9 supersport -

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kela on ihan hanurista.. olen maksanut vuoden 2007 opintotukia 3kk takaisin.. ja vielä pitäisi ainakin 2kk maksaa (437e/kk). onneks on vuosi aikaa maksaa takas.

Onko sulla joku sopimus KELAn kanssa takaisinmaksusta?

ei ole sopimusta. Kelassa sanottiin vaa että tämä vuosi aikaa maksella liikamaksuja takas, ja sen voi tehdä itse verkon kautta. kirjaudut sisään esim. internetpankkitunnuksella ja sieltä näkee sulle maksetuja tukikuukausia. otat sen minkä haluat peruuttaa ja sen voi joko heti maksaa kokonaan verkkopankin kautta tai pyytää lasku koti. itse ainakin ajattelin että parempi maksaa pois ettei tule 15% korkoa joka on ihan sairasta.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama tänne, 1290 egee tuli takaisin pulitettavaa. Tai en maksa, valmistuin 2006 kesäkuussa ja "suuret rahat" on tehty sen jälkeen. Nyt vaan tilinauhoja kopsaamaan. *kiittää äitiä joka on opettanut pitämään paperit kansiossa järjestyksessä*

Etkös ollut HUS:lla töissä? HUS:n palkkanauhan se kakkossivu on kätevä, koska siellä näkyy, miltä aikaväliltä palkkaa on tullut ja minkä verran. Ei tarvitse kaikkia palkkakuitteja siis kopioida.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama tänne, 1290 egee tuli takaisin pulitettavaa. Tai en maksa, valmistuin 2006 kesäkuussa ja "suuret rahat" on tehty sen jälkeen. Nyt vaan tilinauhoja kopsaamaan. *kiittää äitiä joka on opettanut pitämään paperit kansiossa järjestyksessä*

Etkös ollut HUS:lla töissä? HUS:n palkkanauhan se kakkossivu on kätevä, koska siellä näkyy, miltä aikaväliltä palkkaa on tullut ja minkä verran. Ei tarvitse kaikkia palkkakuitteja siis kopioida.

Kyllä siinä joutuu melkein kaikki kopioimaan kuitenkin, jos meinaa osoittaa että paljonko on tienattu tammi-kesäkuussa ja paljonko kesä-joulukuussa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

en nyt oikein tajua mistä puhutte. itse olen käsittänyt asian näin: esim. jos on saanut vuonna 2006 esim. 5 opintotukea ja sit valmistunut. 5 tukikuukautta tarkoittaa että sinä vuonna 1 tammikuu - 31 joulukuun välisenä aikana saat tienata 13 130e, ylimenevästä osasta pitää alkaa palauttamaan tukikuukausia. sen takia kaikille tulee noitä perittäviä takaisin, koska kun he valmistuvat on ajatuksena se että opintotuki katkee ja tulorajaa ei tarvitse enää katsoa. mielestäni se ei ole niin vaan kela katsoo koko vuoden tulot ja paljon he ovat sinulle maksaneet ja takaisin perivät ne summat mitkä ovat ylim.

vaimolleni tuli nyt 2006 kelan päätös ja 1kk pitää maksaa korkoineen takaisin. hän oli vuonna 2006 saanut 1kk tukea ja tienannut yli 20t euroa. joka on ylittänyt sen 1kk tulorajan 17 170e, jolloin kela tahtoo sen tukikuukauden takaisin.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

joo eikös se niin mee että valmistumisen jälkeen saa tienata just niin paljon ku huvittaa, kunhan on sitte esittää kelalle dokumentit että ne rahat on tosiaan tienattu valmistumisen jälkeen eikä opiskeluaikana. jo nyt vallan törkeää olis jos kela vielä valmistumisen jälkeenkin pääsis ihmisten rahoja itelleen vaatimaan...

to be right is only half the battle, to convince the doctor is more difficult

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valmistumisen jälkeisiä tuloja ei lasketa, mutta esim. keskeyttämisen jälkeen lasketaan. Eli jos olet opiskellut kevätlukukauden ja kesällä päätät että et enää jatkakaan opintoja, voi olla että joudut maksamaan koko kevään tuet (5-6kk) takaisin jos loppuvuonna tienaatkin "liikaa" vaikka et enää opiskelisi. Aivan perseestä.

Mua ne muistivat reilun tuhannen euron laskulla, aion pyytää uudelleenkäsittelyä mutta en usko että menee läpi. Mähän lopetin lh-koulun kesken, olin kesän töissä ja aloitin syksyllä sh-opinnot. Nyt perivät loka-ja marraskuuta takaisin. Eli aion vedota siihen että olen aloittanut opinnot 2006 syksyllä (jolloin alkuvuoden tuloja ei laskettaisi). Nehän kyllä siihen toteaa, että koska olen opiskellut myös keväällä ja nostanut tukia, koko vuoden tulot huomioidaan..

Ensi vuonna taistellaankin sitten vielä isommista rahoista, kun pitäisi maksaa koko kevätlukukauden (2007) tuet takaisin (5kk). Lakkautin kaikki tuet kesäkuussa kun tiesin jääväni loppuvuodesta äitiyslomalle. Jouduin kuitenkin jäämään kelan sairauspäivärahalle jo kesällä, ja ne laskettiin tulojen mukaan, joten olivat niinkin suuret että tulorajat paukkuivat niiden takia rikki..

Nyt olen päättänyt, että oli mikä tahansa tilanne, en Kelan opintotukia nosta enää ikinä. Niistä ei ole saanut kuin harmaita hiuksia, koko rahalla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valmistumisen jälkeisiä tuloja ei lasketa, mutta esim. keskeyttämisen jälkeen lasketaan. Eli jos olet opiskellut kevätlukukauden ja kesällä päätät että et enää jatkakaan opintoja, voi olla että joudut maksamaan koko kevään tuet (5-6kk) takaisin jos loppuvuonna tienaatkin "liikaa" vaikka et enää opiskelisi. Aivan perseestä.

kiitos asian selvityksestä. nyt voi taas elää rauhallisin mielin. kyllä toi kela on kallis pankki, tienaavat paljon opiskelijaraukkoila kun perivät hullujen korojen keraa opintotuet takaisin.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sama tänne, 1290 egee tuli takaisin pulitettavaa. Tai en maksa, valmistuin 2006 kesäkuussa ja "suuret rahat" on tehty sen jälkeen. Nyt vaan tilinauhoja kopsaamaan. *kiittää äitiä joka on opettanut pitämään paperit kansiossa järjestyksessä*

Etkös ollut HUS:lla töissä? HUS:n palkkanauhan se kakkossivu on kätevä, koska siellä näkyy, miltä aikaväliltä palkkaa on tullut ja minkä verran. Ei tarvitse kaikkia palkkakuitteja siis kopioida.

Kyllä siinä joutuu melkein kaikki kopioimaan kuitenkin, jos meinaa osoittaa että paljonko on tienattu tammi-kesäkuussa ja paljonko kesä-joulukuussa.

Palkkatoimistolta saa sellaisen kätevän dokumentin, jossa selviää paljon on maksettu palkkaa per kuukausi. Itse hain sellaisen kun Kela oli perimässä opintotukia takaisin. Eipä tarvinnut etsiä tilinauhoja mistään.

kela on ihan hanurista.. olen maksanut vuoden 2007 opintotukia 3kk takaisin.. ja vielä pitäisi ainakin 2kk maksaa (437e/kk). onneks on vuosi aikaa maksaa takas.

Kelalle voi maksaa aika pienissä erissä opintotukea takaisin. Tuollaisen parin tonnin summan voi maksaa tyyliin 50 €/kk.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kela on ihan hanurista.. olen maksanut vuoden 2007 opintotukia 3kk takaisin.. ja vielä pitäisi ainakin 2kk maksaa (437e/kk). onneks on vuosi aikaa maksaa takas.

Kelalle voi maksaa aika pienissä erissä opintotukea takaisin. Tuollaisen parin tonnin summan voi maksaa tyyliin 50 €/kk.

Juu, maksuehdot ovat hyvät heillä kyllä. Varovaisesti kysyivät että "oisko satanen kuussa liikaa?" Ja korkoahan siihen ei tule.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

kela on ihan hanurista.. olen maksanut vuoden 2007 opintotukia 3kk takaisin.. ja vielä pitäisi ainakin 2kk maksaa (437e/kk). onneks on vuosi aikaa maksaa takas.

Kelalle voi maksaa aika pienissä erissä opintotukea takaisin. Tuollaisen parin tonnin summan voi maksaa tyyliin 50 €/kk.

Juu, maksuehdot ovat hyvät heillä kyllä. Varovaisesti kysyivät että "oisko satanen kuussa liikaa?" Ja korkoahan siihen ei tule.

Tää kannattaa myös muistaa jos poliisi on kirjoittanut esim.rikesakon. Tosin osamaksueristä on varmaan turha tulla kysymään poliisilta.

Kunhan muistaa maksaa joka kuukausi jotain ja oikealla viitenumerolla

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkkatoimistolta saa sellaisen kätevän dokumentin, jossa selviää paljon on maksettu palkkaa per kuukausi. Itse hain sellaisen kun Kela oli perimässä opintotukia takaisin. Eipä tarvinnut etsiä tilinauhoja mistään.

Niinpä saa. Palkoista lupasivat sellaisen lähettää. Kuulemma on puhelin soinut aika tiuhaan tästä asiasta...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulipahan allekirjoittaneellekin postia Kelalta. Olin kuulemma 2006 tienannut 212e liikaa ja siitä johtuen joudun maksamaan kuukauden opintotuet takaisin. Onneksi juuri nyt ei ole niin paha tilanne rahan suhteen. Voisinhan tietenkin ilmoittaa Kelalle, että laskekaa se saatu kuukausi pois tulevien kuukausien opintotuista.

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tulipahan allekirjoittaneellekin postia Kelalta. Olin kuulemma 2006 tienannut 212e liikaa ja siitä johtuen joudun maksamaan kuukauden opintotuet takaisin. Onneksi juuri nyt ei ole niin paha tilanne rahan suhteen. Voisinhan tietenkin ilmoittaa Kelalle, että laskekaa se saatu kuukausi pois tulevien kuukausien opintotuista.

Noi voi ny KELA taas todellakin. Systeemi kusee, kun ei oteta ollenkaan huomioon sitä, että ei ihmisellä VÄLTTÄMÄTTÄ (ja hyvin todennäköisesti) ole ENÄÄ sitä niin sanottua "ylimääräistä" 212e:a missään. Että vesi-näkkileipälinjalla sit vaan koko kuukausi. Onneks et ollut enempää tienannu liikaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Argh, mä en tajua mitä apinoita siellä kelassa istuu... Mut vaikka miten selkeästi kirjoittaa hakemukseen että tulot muuttuu vasta 18.2.08 niin ne on laskenu mun tulot muuttuneeks hakemuksen laittopäivästä lähtien. Eli joulukuun alusta. AAARGH.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Täällä kans yks joka sai mukavaa postia kelalta, yli 400e pitää maksaa takaisin..tätä onkin odotettu..mutta laitoin ehdotusta menemään että josko vähän pienemmissä erissä vois tuota alkaa makseleen takas. Huohh..vielä 2 vuotta Kelan kahleissa  *pyhimys*

Cats know how we feel, they just don't care.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...