Jump to content
MAINOS

Ystävämme KELA


Maaria

Recommended Posts

Takaisinperintäehdotus tipahti tännekin  :-

Onko kenelläkään kokemusta seuraavanlaisesta, eli ennen koulutuksen alkua tehdystä työstä on maksettu palkka koulutuksen aloittamisen jälkeen = joulukuussa-06 töissä, palkka tuli tammikuussa-07 jolloin olin koulun aloittanut.

Kannattaako lähteä valittamaan perintäehdotuksesta tässä tapauksessa?

Ymmärtääkseni ei valitus auta, siksi kyselen oisko joku kokeillut kepillä jäätä?

Ihan kiusallani aion valittaa joka tapauksessa  :)

Juu ja sit muistan palauttaa viimevuodelta parit opintotuet, ettei tartte maksella 15% korkoja. Hyi hyi...

Näin kävi mullekin, -05 joulukuussa tein vielä töitä ja alotin -06 tammikuussa opinnot. Maksoivat tietysti sit lomakorvaukset, kk-palkan ym. tammikuussa. Eipä auttanut valitukset ainakaan mun kohdalla :/

Itselleni kävi niin että olin joulukuun lopussa töissä ja odotin palkan tulevan tammikuun puolella. No, 31.12 maksettiin kuitenkin jotain 150egeä, raja meni yli 62 eurolla ja ei muuta kuin yksi kuukausi kelalle takaisin... Huoh...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 139
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Mulla ei nyt vaan mee jakeluun tää itkeminen siitä ku Kela perii takasin liikaa maksettuja tukia. Jos oot tehny töitä ja nostanu Kela -tukia samanaikasesti ni oma häpeehän se on josset oo pitäny huolta siitä että Kela on tietonen palkkatuloista.

- Satu

Ihanan provoa.  ::)

Mulla on muutoksenhakulautakunnassa edelleen vetämässä 2006 takaisinperintäasia, jossa Kela antoi mulle väärät ohjeet kahteen kertaan toimistossa koskien vapaan tulon laskentatapaa. Nähtäväksi jää kumman sana sanaa vastaan on se painavampi.

Tänä vuonna takaisinperittävää ilmoittivat 2650 € josta siitäkin lähtee valitus, ihan periaatteesta. Palkkatulo ei ylittänyt vapaan tulon rajaa mutta samana vuonna myöhemmin saadut äitiyspäivärahat ylittivät. Veronalaiset sosiaalietuudet lasketaan vapaaseen tuloon, vaikka niiden suuruutta ei voi ennakoida eikä niihin voi vaikuttaa, ja vaikka opintotuki on lakkautettu kokonaan ennen sosiaalietuuspäätöstä. Paska juttu, ja varmaan tulee jossain vaiheessa maksettavaksi, mutta ihan vaikka vaan vittuillakseni laitan valituksen menemään. Vetoan opintotukilakiin, jossa sanotaan että mikäli liikasuoritus ei ole ollut tahallinen eikä johtunut tuensaajan vilpillisestä menettelystä, takaisinperinnästä voidaan luopua osittain tai kokonaan. Aina kannattaa yrittää. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kiitos kysymykseeni vastanneille. Näinhän se menee kuten arvelinkin, ehkä kuitenkin piruuttani valitan.

On vaan kömpelö systeemi tulorajoineen, kuitenkin koulutuksen edistymisen pitäisi olla se joka ratkaisee tukien saamisen ja perimisen. Tylsää, että oman elintason ylläpitämisestä tai nostamisesta sakotetaan aika rankasti. Ja veroja opiskelijakin maksaa tuloistaan. Aiemminkin taisi olla tässä ketjussa samaa asiaa.

Se o vaa miun mielipiteeni, tällä kuitenkin mennään ja rahaa se vaan on  ::)

Fear Campaign

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkkatulo ei ylittänyt vapaan tulon rajaa mutta samana vuonna myöhemmin saadut äitiyspäivärahat ylittivät. Veronalaiset sosiaalietuudet lasketaan vapaaseen tuloon, vaikka niiden suuruutta ei voi ennakoida eikä niihin voi vaikuttaa, ja vaikka opintotuki on lakkautettu kokonaan ennen sosiaalietuuspäätöstä.

Se mitä mä en tossa Kelan touhussa ymmärrä, on se että sun pitäis alkuvuonna ilmeisesti elää loppuvuoden potentiaalisilla tuloilla jos esim. valmistut keväällä tai just tulee muita tuloja.  huh.gif siis mitä helv.

- Satu

Arguing on the internet is like running in the Special Olympics. Even if you win you're still retarded.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Palkkatulo ei ylittänyt vapaan tulon rajaa mutta samana vuonna myöhemmin saadut äitiyspäivärahat ylittivät. Veronalaiset sosiaalietuudet lasketaan vapaaseen tuloon, vaikka niiden suuruutta ei voi ennakoida eikä niihin voi vaikuttaa, ja vaikka opintotuki on lakkautettu kokonaan ennen sosiaalietuuspäätöstä.

Se mitä mä en tossa Kelan touhussa ymmärrä, on se että sun pitäis alkuvuonna ilmeisesti elää loppuvuoden potentiaalisilla tuloilla jos esim. valmistut keväällä tai just tulee muita tuloja.  huh.gif siis mitä helv.

- Satu

Niinpä. Kelalla kaikki on mahdollista. Ja Kelan neuvohan tuohon on, että jos kerran sitten loppuvuonna tienaakin enemmän kuin mitä alkuvuonna tukea nostaessa oli oletettavaa, niin liikaa maksetut saa palauttaa vapaaehtoisesti seuraavan vuoden maaliskuuhun mennessä niin ei sitten tule takaisinperintää.

Milläs hel*etillä maksat kun ne "liikaa" nostetut tuet on kuitenkin käytetty elämiseen jo aikapäivää sitten... No niin tietysti: Niistä suuren suurista äitiyspäivärahoista joiden takia se tuloraja on ylittynyt!  ::) No mulla ei sellasia rahoja ollut, joten nyt ne on takasinperinnässä..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tänä vuonna takaisinperittävää ilmoittivat 2650 € josta siitäkin lähtee valitus, ihan periaatteesta. Palkkatulo ei ylittänyt vapaan tulon rajaa mutta samana vuonna myöhemmin saadut äitiyspäivärahat ylittivät. Veronalaiset sosiaalietuudet lasketaan vapaaseen tuloon, vaikka niiden suuruutta ei voi ennakoida eikä niihin voi vaikuttaa, ja vaikka opintotuki on lakkautettu kokonaan ennen sosiaalietuuspäätöstä. Paska juttu, ja varmaan tulee jossain vaiheessa maksettavaksi, mutta ihan vaikka vaan vittuillakseni laitan valituksen menemään. Vetoan opintotukilakiin, jossa sanotaan että mikäli liikasuoritus ei ole ollut tahallinen eikä johtunut tuensaajan vilpillisestä menettelystä, takaisinperinnästä voidaan luopua osittain tai kokonaan. Aina kannattaa yrittää. ;D

Minulle kävi näin v. 2006 opintotukien suhteen että meni yli äippärahan takia.. ja takas jouduin maksaa vaik valitin...  Kyllä suututti...

Tänä vuonna valmistuminen häämöttää kesäkuus ja kesäkuun lopus jään äippälomalle, eli näinköhän se kosahtaa takasin perinnät sit hamas tulevaisuudessa..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minulle kävi näin v. 2006 opintotukien suhteen että meni yli äippärahan takia.. ja takas jouduin maksaa vaik valitin...  Kyllä suututti...

Joo, eiköhän ne mullekin lopulta maksettavaksi tule, mutta kun kerran joka tapauksessa sen 15% joutuu kertakorkoa maksamaan, niin venyttää sitten koko rahan edestä ja roikottaa asiaa muutoksenhakulautakunnassa... Maksaa sitten joskus.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ei liity opintotukeen mun tämä avautuminen mutta vituttaa suunnattomasti Kelan toiminta. Tein sairauspäivärahahakemuksen ja ilmoitin siihen tilinumeroni sekä pyysin vaihtamaan sen heti siinä paikalla, koska  mulla oli vanha tilinumero sairauspäivärahan maksuosoitteena ja osuuspankissa ei ole ollut tiliä n. 9 vuoteen. Täti vaihtoi tai oli vaihtavinaan. Virkailija jopa sanoi, että nyt on sairauspäivärahan maksuosoite sama kuin opintotuessa.  Tänään tuli päätös sairauspäivärahasta ja olin todella iloinen, että saan rahaa huomenna. Ilo oli ennen aikaista kun huomasin maksuosoitteessa lukevan saatanan osuuspankin tilinumero. Vihainen puhelu kelaan, siellä mies tarkisti asian ja hakemuksessa oli oikea nordean tilinumero ja 26.1 oli koneen antaman tiedon mukaan päivittynyt tilinumero. Miten helvetissä ne voi maksaa osuuspankkiin rahat kun ei ole tiedoissa enää sitä tilinumeroa. Kuulemma rahat palautuu sieltä joskus ja sen jälkeen siirtyy mun oikealle tilille.  Voinko valittaa johonkin ja mihin jos voin?

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voinko valittaa johonkin ja mihin jos voin?

Naapurin Mairelle...?  :(

"Väkivalta parisuhteessa on asia, jonka eteen kannattaa tehdä töitä."

(Vantaan Sanomat 22.9.2009)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Voinko valittaa johonkin ja mihin jos voin?

Naapurin Mairelle...?  :)

Valitus tehty, tosin ei Mairelle :nauraa:, vastauskin tuli seuraavana päivänä ja maksu hoitui tilille nopeasti.

"mutsis teki valituksen, kun sut sai"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 vuosi myöhemmin...

Ystämme KELA muisti mua. Vuodelta 2009 paukahti tänään laskua postiluukkuun, vaivaset 1029,48. Eräpäivään sentään aikaa 2 kuukautta.

Pitää nuo vähätkin vapaapäivät mennä sitten tekemään johonkin toiseen firmaan. Oma mokahan tää oli, mut kyllä se silti vituttaa. Olis pitänyt juopotella enemmän ja käyttää isin ja äitin rahoja niinku useat luokkatoveritkin hoiti finanssipoliittisen ahdinkonsa. Työnteko ei kannata.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

En nyt tiedä mihin ketjuun tämän laittaisin, mutta opintojen rahoitukseen kuitenkin liittyy.

Eli käräjäoikeus on päättänyt, että isän pitää tukea lähihoitajaksi opiskelevan, 18v. tyttären opintoja 150e/kk.

Juttu:

http://www.iltalehti.fi/espoo/200901268983136_eo.shtml

Isän pitää tukea täysi-ikäisen opiskelua

26.1.2009 21:21

"18-vuotiaan, Espoon ammattioppilaitoksessa opiskelevan naisen ei ole pakko ottaa opintolainaa. Espoon käräjäoikeuden mukaan naisen isän tulee tukea tyttären opiskelua kunnes tämä on suorittanut keskiasteen tutkinnon."

Varmaan on neiti todellinen lahja tälle alalle tulevaisuudessa. Ei tulis ihan heti mieleen vetää vanhempia oikeuteen siitä, että ei saa kuukausittaista rahallista tukea heiltä, kun opiskelee. Onhan vanhemmat tarvittaessa hieman avustaneet aikoinaan taloudellista tilannetta, mutta itselläkin on ollut aika kova kynnys mennä kysymään sitä. Ja tämä opiskelija asuu korkeavuokraisessa asunnossa, vaikka varmasti löytyisi opiskelija-asuntokin. Ja sittenhän voi mennä töihin opintojen ohessa.

Mutta jutussa on tuohon "ambulanssimies..." ja "titteli" ketjuun sopivia asioita.

"Tytär täytti 18 vuotta viime toukokuussa. Hän on asunut jo kaksi vuotta omassa asunnossaan. Nuori nainen opiskelee lähihoitajaksi, mutta aikoo perustutkinnon jälkeen erikoistua."

Mun tytärpuoli lähti yliopistoon. Oli ensin kiivaasti sitä mieltä, että pappa betalar, kun kuulemma tosiaan on olemassa semmonen pykälä, että etävanhempi voi olla maksumiehenä opinnoille, vaikka elatusmaksu onkin jo loppunut. No, mun miehellä on kolme lasta ja sitten neuvoteltiin, että onko se nyt kohtuullista, että tavallinen persaukinen palkannauttija, joka maksaa vielä elatusmaksua niistä kahdesta muusta, joutuisi maksamaan ties kuinka kauan "opintotukea" sille vanhimmalle. Sittenhän reiluuden nimessä pitäisi maksaa niiden kahden muunkin opinnot. Luopui se tytär sitten vaatimuksestaan ja päätti elää opintolainalla, -tuella ja töitä tekemällä.

Meni OT.

Itse sain opintotukea koko opintojen ajan, noin 290e/kk, vaikka olin töissä täyspäiväisesti. Oottelen vain sitä päivää, milloin Kela päättää maksattaa sen takaisin. Ihmettelen, miksi Kela sitten myöntää sitä tukea sellaisille, jotka myös tienaa. Eihän sitä rahaa näissä hommissa koskaan niin paljon ole, etteikö sitä lisää ottaisi jos vain jostain saa.

"Niin kauan kuin teillä on valo, uskokaa valoon, jotta teistä tulisi valon lapsia."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Ystämme KELA muisti mua. Vuodelta 2009 paukahti tänään laskua postiluukkuun, vaivaset 1029,48. Eräpäivään sentään aikaa 2 kuukautta.

Pitää nuo vähätkin vapaapäivät mennä sitten tekemään johonkin toiseen firmaan. Oma mokahan tää oli, mut kyllä se silti vituttaa. Olis pitänyt juopotella enemmän ja käyttää isin ja äitin rahoja niinku useat luokkatoveritkin hoiti finanssipoliittisen ahdinkonsa. Työnteko ei kannata.

Sama homma, tosin puolet vähemmän tuli maksettavaa. Ens vuonna sitten enemmän, kauhulla odotan... Vittu.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

/off-topic/

KELA:n toiminnan määrää Arkadianmäki, jonne on koottu päättäjät eri puolilta maata. Valitettavasti osaavat lähinnä polttaa rahaa, tässä maassa harva poliittinen päätöksentekijä on osannut luoda rakenteita, jotka myös tuottaisivat rahaa jaettavaksi.

Suomessahan iso osa sosiaalituista on aika lailla työsidonnaisia ja näkyy erilaisina vähennyksinä ja ansiosidonnaisina etuuksina palkansaajilla. Varsinaiset sosiaalituet sun muut opintotuet ovat aika pieniä ja niille on kovat ehdot. Ensin tarttis myydä omaisuutta, syödä säästöt, elää avopuolison palkalla ja avopuolisoksi katsotaan osoiterekisteristä samassa huoneistossa asuva. Jos saat jostain muualta rahaa, tuki lähtee, ja perhana kun sulle rahaa annetaan, niin olet sitten hiljaa, nöyrä ja kiitollinen. Opintotukihan ei riitä pk-seudulla kunnolla elämiseen, jos sitten tekee töitä, niin tuki lähtee. Mutta valmistua pitäisi nopeasti ja työnteosta opintojen aikana pyritään vähän rankaisemaankin. Aika nöyryyttäviä osasiahan systeemiin on kuulunut, ja lähtökohtaisesti jonkin tuen saajassahan on vielä sitten aina jotain vikaa ja syyllisyyttä. Oma lukunsa on se, että maan rakenne on säilynyt agraariaikaisena, omilla entisillä kotikulmillani tuet olivat yksi keskeinen tulonlähde ajattelumaailmassa ja helkutin iso tukien saajien joukko sitä on maahan muodostettu. Vähää rahaa kun yrittää jakaa isolle porukalle, niin...

Suomalainen sosiaalikuviohan on johtanut tilanteisiin, jossa työtä ei kannata ottaa, työttömänä ei ole voinut opiskella uutta ja toisaalla monimutkaista verkostoa on voitu tietyllä tapaa käyttää myös hyväksi. Oma lukunsa on sitten se, että työmarkkinoille ei ole onnistuttu luomaan dynaamisuutta, sosiaalista osaamista ja vetovoimaa, joka vetäisi ihmisiä töihin. Harva päättäjä tai asiantuntija on edes kyennyt ruotimaan tätä tonttia, Osmo Soininvaara taitaa olla yksi harvoja. Toinen vihreä poliitikko, jonka ajatuksissa joskus on miettimisen arvoista. Pekka Haavisto on sitten se toinen, tekee näkymätöntä, mutta kovaa työtä Afrikassa tyyliin Rehn - Ahtisaari - Holkeri. Päättäjäpuolella kun ei ehkä ole kuitenkaan kosketusta tavalliseen arkeen ja työnhaun ja -teon haasteisiin, niin ne isot sosiaaliturvan muutokset ovat antaneet odottaa itseään. No nyt sentäs työttömänä voi olla mahdollisuus opintoihin ilman, että maksat siitä kalliisti.

No, itse en ymmärrä myöskään suomalaista "rikkaiden" ajojahtia - heitä on niin vähän, ettei heidän riistämisensä ratkaise mitään, ja ei se maailma ihan sitenkään toimi, että olen köyhä siksi että joku toinen on rikas ja vienyt jotenkin mun rahani. Pääomaverot haluttaisiin korkeimpien tuloverojen tasalle huomioimatta yritysten toimintatapoja ja yrittäjätuloja, toisekseen jos näin kävisi, niin tasavertaisuuden nimissä osinko- ja pääomaveroista voisi sitten maksaa eläke- yms. maksut, jotka palautuisivat aikanaan tulojen suhteessa verot maksaneelle, kuten palkkatyöläiselläkin etuna on. Lapsilisien poistamista vaurailta en myöskään ymmärrä, koska tukimuoto on luotu nimenomaan mahdollisimman tasavertaiseksi - en pidä oikeudenmukaisena laittaa jotain ihmisryhmää maksamaan progressiivisesti hyvin paljon, mutta saamaan takaisin mahdollisimman vähän. Tässä maassahan on väläytelty terveydenhuollonkin viemistä isoilta maksajilta...

Opintotuen tulorajat ovat myös jotenkin järjetöntä kikkailua. En osaa kuvitella ajallisesti ja määrällisesti rajallista opintotukea jotenkin hyväksikäytettävänä tukimuotona. Lisäksi tulorajat ovat ahtaat ja pakottavat suoraan ihmisiä niukkaan ja köyhään elämään, vaikka työnteolla olisi mahdollisuuksia parempaankin. Kuitenkin opintotuet ovat jo sidottuja määrältään ja opiskelijan pitää tehdä opinnoista kohtalaisestikin tulosta saadakseen tuen. Pelkästään nuo säännöt riittävät siihen, ettei ihmiset opiskele tukien varassa puolta elämäänsä, ja jos tuki maksetaan, niin periaatteessa sen suuruus on vakio. Miksi pitää lannistaa ihmistä määräämällä työnteko opintojen rinnalla vaikeaksi? Nythän esimerkiksi toisella paikkakunnalla työtä tekevän, autoa tarvitsevan työnteko tehdään mahdottomaksi, koska työnteon kustannukset vaativat enemmän kuluja, joka tarkoittaa, että pitää tehdä enemmän palkkaa, tulorajat paukkuvat ja tuet menetetään. Jolloin pitää tehdä enemmän töitä, jolloin opinnot hidastuvat. Ehkä ajatuksena on, että tukimuodoilla tehdään eläminen opiskeluaikana vaikeaksi, jotta ihminen valmistuisi nopeasti. Todellisuus on kuitenkin enemmän päinvastainen, ja ratkaisua haetaan näköjään tukiehtojen kiristämisestä entisestään. Siis ajetaan ihmisiä pois työelämästä tai pakotetaan viime kädessä tekemään töitä ja lopettamaan opintoja.

KELA on välikädessä ja jos lainsäätäjä ei ole antanut pelisääntöjä, niin samanlaisella mentaliteetilla, niukoin resurssein sitten laaditaan KELA:n sisäisiä sääntöjä ja tulkintoja lainsäädännön tarkoituksesta. Yhtä kaikki, koko ajattelutapa ja toimintalogiikka pitäisi muuttaa. Samalla rahoituksella vaikkapa opintotuessa voitaisiin lisätä palkkatuloja, verotuloja, ehkä nopeuttaa opintoja ja lisätä kansalaisten elintasoa. Se elintason nostaminen nyt vaan on tässä yhteiskunnassa jotenkin vieras ajatus, ehkä siinäkin pelätään, että jos joku saa, niin se on just multa poissa.

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 8 kuukautta myöhemmin...

Tästä Kelan veronpalautuksen ulosotosta.

Aika jännästi toimivat, kun eivät ole ilmoittaneet asiasta aikaisemmin mediassa, vaan nyt alle kuukausi ennen palautuksia.

Mutta mitä olen seuraillut nettikirjoittelua, niin osalla on tuo kohta veronpalautuksen mahdollisesta ulosotosta ja heillä sitten perintä edessä. Sitten taasen osalla on paikallisen Kelatoimiston kirjoittama takaisinmaksusopimus ja heillehän ei tule mitään perintää, koska niissä ei ole ollut vissiinkään mainintaa mistään veronpalautuksista tai muustakaan. Ensimmäisessäkin ilmoituksessa tulonvalvonnasta on ollut vain maininta myöhempien opintotukien tai asumistukien kautta maksamisesta, jos ei muuten sovita. Eli Kelakaan ei ole toiminut koordinoidusti takaisinmaksusopimuksia kirjoittaessaan vaan paikallistoimistot ovat toimineet toisella tavalla (oikeastaan sillä moraalisesti oikealla tavalla) ja perintäyksikkö sitten toisella tavalla.

"If you ain't part of a solution, you are solid or gas."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...