Jump to content
MAINOS

Ystävämme KELA


Maaria

Recommended Posts

Taitaa mennä vähän varsinaisen "koulutus ja opinnot" -aiheen ohi, mutta silläkin riskillä herättelen keskustelua..  ;)

Sain selvityspyynnön Kelalta, koskien opintotuen asumislisän liikamaksua. Selvityspyynnön oheen olivat liittäneet päätöksen tarkistetusta opintotuestani.

Kaikessa avokätisyydessään olivat myöntäneet opintorahaa 213,60 € ja asumislisä on lakkautettu puolison tulojen vuoksi. Asumismenoiksi Kela on huomioinut kohdallani 319,50 € ja samaan hengenvetoon todenneet, että asumislisään ei ole oikeutta kun puolison vuositulot ylittävät 22 000 €.

Miten he kuvittelevat että 213,60 € riittää kattamaan 319,50 € asumiskustannukset (saati sitten kaikki muut elinkustannukset)? Vai tarkoittaako tämä, että kun kerran puoliso on niinkin rikas (yli 22 000 € /vuosi) että hänet voi velvoittaa kustantamaan myös minun asumiseni?  :nauraa:

Ja kyllähän sitä mielellään tekee elääkseen töitä (niinkuin tähänkin asti olen tehnyt) mutta ristiriitaista on se, että Kela rajoittaa tämänkin oikeuden 500 € /kk niiltä kuukausilta kun tukea on maksettu.

Onpa käynyt jopa mielessä se, että jättäisi opintotuen kokonaan nostamatta ja tekisi hullun lailla töitä itsensä elättääkseen, mutta kyllähän sen tietää että rankaksi se käy opiskelun ohella kun se vaatisi illat/yöt + viikonloput töitä.. Kyllähän keikkaa on niin paljon kuin jaksaa tehdä, mutta onko mitään järkeä polttaa itseään loppuun jo tässä vaiheessa..

Ajatuksia?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 139
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Miten he kuvittelevat että 213,60 € riittää kattamaan 319,50 € asumiskustannukset (saati sitten kaikki muut elinkustannukset)? Vai tarkoittaako tämä, että kun kerran puoliso on niinkin rikas (yli 22 000 € /kk) että hänet voi velvoittaa kustantamaan myös minun asumiseni?  :nauraa:

Miehelläs ihan miehekkäät tulot, ei varmaan oo sh  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten he kuvittelevat että 213,60 € riittää kattamaan 319,50 € asumiskustannukset (saati sitten kaikki muut elinkustannukset)? Vai tarkoittaako tämä, että kun kerran puoliso on niinkin rikas (yli 22 000 € /kk) että hänet voi velvoittaa kustantamaan myös minun asumiseni?  ;)

Ja kyllähän sitä mielellään tekee elääkseen töitä (niinkuin tähänkin asti olen tehnyt) mutta ristiriitaista on se, että Kela rajoittaa tämänkin oikeuden 500 € /kk niiltä kuukausilta kun tukea on maksettu.

Onpa käynyt jopa mielessä se, että jättäisi opintotuen kokonaan nostamatta ja tekisi hullun lailla töitä itsensä elättääkseen, mutta kyllähän sen tietää että rankaksi se käy opiskelun ohella kun se vaatisi illat/yöt + viikonloput töitä.. Kyllähän keikkaa on niin paljon kuin jaksaa tehdä, mutta onko mitään järkeä polttaa itseään loppuun jo tässä vaiheessa..

Kela, tuo suuri byrokratian ja järjen jättiläinen tekee aina varsin mielenkiintoisia päätöksiä.

se 22000e on vuosituloraja. Kuukausituloraja (500e/kk) omille tuloillesi on vain niiltä kuukausilta kun nostat opintotukea - niinä kuukausina, joina et nosta opintotukea voit tienata enemmän, tarkkaa summaa en nyt muista. Periaatteessa tuota kuukausitulorajaa ei tarvitse miettiä kuin kerran vuodessa, sillä Kela katsoo koko vuoden tuloja, kun siellä mietitään, oletko saanut liikaa palkkaa, eli peritäänkö sinulta opintotukea takaisin.

Opintotuen takaisinperintä onkin sitten aivan toinen juttu. Periaatteessa opintojen alkuvaiheessa se voidaan tehdä vähentämällä takaisinperittävät kuukaudet opintotukikuukausista eli kuukaudet vain lasketaan käytetyiksi. Sitten opintojen loppupäässä voit miettiä, mistä saatkaan leivänpäälliset.

Kelan "logiikka" tuossa asumistuessa on se, että koska te asutte yhdessä, te olette avopari. Jos olisitte samaa sukupuolta, Kela pitäisi teitä kämppiksinä ja myöntäisi sen perusteella asumislisää.

Voisin sanoa pari valittua sanaa Kelasta, mutta en usko että se tässäkään auttaa mitään. Jos Kela aukoo päätään, kannattaa yleensä ottaen koittaa saada yhteys puhelimitse virkailijaan tai mennä käymään ison paperinivaskan kanssa Kelan konttorissa. Koulujen sosiaalikuraattorit yleensä osaavat auttaa ainakin jonkin verran Kelan suhteen.

Jos haluat järjettömiä ratkaisuja järjellisiin ongelmiin, valitse Kela.  :nauraa:

God save the king - cause no-one else will!

- Black Adder

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Noi omien tulojen vaikutukset tukiin onkin ihan selviä, on tullut niitä niin moneen kertaan loppuvuodesta mietittyä ja laskettua..  :nauraa:

Jokaista tukikuukautta kohden tuloa  voi  olla  505  euroa  ja  jokaista  tuetonta kuukautta kohden 1 515 euroa. Ja tulo lasketaan yhteensä koko vuodelle ja jaetaan sitten sen mukaan montako tuellista kuukautta vuodessa on ollut.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten he kuvittelevat että 213,60 € riittää kattamaan 319,50 € asumiskustannukset (saati sitten kaikki muut elinkustannukset)? Vai tarkoittaako tämä, että kun kerran puoliso on niinkin rikas (yli 22 000 € /vuosi) että hänet voi velvoittaa kustantamaan myös minun asumiseni?  :nauraa:

Puoliso on elatusvelvollinen, noin ne mullekin joskus sanoi kun vastaavassa tilanteessa niille joskus asiasta mutisin. Eli siksi sun osuus asumiskustannuksiin voi olla isompi kuin sun tulot.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Miten he kuvittelevat että 213,60 € riittää kattamaan 319,50 € asumiskustannukset (saati sitten kaikki muut elinkustannukset)? Vai tarkoittaako tämä, että kun kerran puoliso on niinkin rikas (yli 22 000 € /vuosi) että hänet voi velvoittaa kustantamaan myös minun asumiseni?  :nauraa:

Puoliso on elatusvelvollinen, noin ne mullekin joskus sanoi kun vastaavassa tilanteessa niille joskus asiasta mutisin. Eli siksi sun osuus asumiskustannuksiin voi olla isompi kuin sun tulot.

Mun täytyy varmaan kertoa toi mun puolisollekin. Se tulee varmasti riemastumaan!  ;)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mun täytyy varmaan kertoa toi mun puolisollekin. Se tulee varmasti riemastumaan!  ;)

Maksat luonnossa takas...  :nauraa:

Mut toi nyt on kelalta vielä normaalia toimintaa.  :nauraa: Esikoinen kun syntyi, niin puolison asumislisä muuttui asumistueksi. Esikoisen syntymäkuukausi jäi kokonaan tuettomaksi kuukaudeksi, koska toista tukea maksetaan etukäteen ja toista jälkikäteen. Valitettiin siitä, mut saatiin kuulla, että KELA jopa joustaa tässä asiassa, jos lapsi on syntynyt kuun 12.pvä. (Eli sen jälkeen syntyville ei tuu tuota kuukauden aukkoa tukeen...) Meidän esikoinen synty 11.pvä klo 19:15. Jos ton oisin tienny, niin taatusti oisin seissy päälläni 5h!

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö tuo elatusvelvollisuus koske aviopareja, eikä avopareja..

No voin olla väärässä. Mutta asumismenoihin kyllä avopuolisolla on vaikutusta tulojensa kanssa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kela ei edes välitä, ovatko ko. ihmiset pari. Jos mies ja nainen asuu yhdessä, heidät katsotaan kelan puolelta automaattisesti avopariksi. Tapaus lähipiiristä, ystävät, mies ja nainen asuivat samassa taloudessa kämppiksinä, kela katsoi avopariksi, ja näin ollen toisen tulot vaikuttivat toisen tukiin. Ai tätä järjen riemuvoittoa!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 2 viikkoa myöhemmin...

Eikö tuo elatusvelvollisuus koske aviopareja, eikä avopareja..

No voin olla väärässä. Mutta asumismenoihin kyllä avopuolisolla on vaikutusta tulojensa kanssa.

Kokemuksesta voin kertoa, että elatusvelvollisuus koskee myös avopareja... Kelan mukaan kun elatusvelvollisuus koskee kaikkia, joilla on yhteinen jääkaappi, poikkeuksena lienee soluasunnot ja kimppakämpät, joissa ei ole vastakkaisen sukupuolen edustajia... Miten ihanan solidaarinen laitos...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Itsellä on ollut hyviä kokemuksia Kelan palveluista. Istuin pari viikkoa sitten jonottamassa virkailijalle, jonotin noin 35 minuuttia. Sinä aikana en voinut kuin ihmetella, miten rauhallisesti ja ystävällisesti virkailijat palvelivat. Asiakkaista ei kyllä voinut sanoa ihan samaa. Pari asiakasta oli selvästi päissään ja se haju...heidän vielä piti räyhätä virkailijalle, kun eivät saaneet mielestään nopeaa palvelua.

Nostan hattua Kelan tytöille!  ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 7 kuukautta myöhemmin...

En jaksanu aloittaa uutta aihetta tästä saamarin laitoksesta.  :)

KELAlta tuli viesti, että pitäisi keskeyttää just nyt opinnot kesään asti, jos haluaisin saada äitiyspäivärahat 6kk:n tulojen mukaan niin, että kesällä uurastamani rahasummat laskettaisiin siihen.  :) Keksiikö kukaan keinoa kiertää tota systeemiä jotenkin?

Opiskelen siis ja teen keikkaa. Nyt en oo sairasloman takia voinu ottaa töitä vastaan (raskaana, supistuksia enenaikaisesti.) Mutta koulussa käyn minkä pystyn, istuminenkin tosin aika ajoin sekin teettää suppareita.

Riittäisköhän jos keskeyttäisin opintotuen, mutta en opintoja? Äitiyspväraha nousis nimittäin tosi kivasti, jos kesätyöt lasketaan mukaan. Tarkoitus oli tehdä töitä täyttä häkää tässäkin vaiheessa, mut enpä voinu. 11vkoa koulua jäljellä kevääks.

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Riittäisköhän jos keskeyttäisin opintotuen, mutta en opintoja? Äitiyspväraha nousis nimittäin tosi kivasti, jos kesätyöt lasketaan mukaan. Tarkoitus oli tehdä töitä täyttä häkää tässäkin vaiheessa, mut enpä voinu. 11vkoa koulua jäljellä kevääks.

Kaiken järjen mukaan pitäisi riittää. Mutta kun kyse on kelasta niin tarkastaisin viimeisenkin pienellä präntäntyn tekstin niiden ohjeistuksista..

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Eikö tuo elatusvelvollisuus koske aviopareja, eikä avopareja..

No voin olla väärässä. Mutta asumismenoihin kyllä avopuolisolla on vaikutusta tulojensa kanssa.

Kokemuksesta voin kertoa, että elatusvelvollisuus koskee myös avopareja... Kelan mukaan kun elatusvelvollisuus koskee kaikkia, joilla on yhteinen jääkaappi, poikkeuksena lienee soluasunnot ja kimppakämpät, joissa ei ole vastakkaisen sukupuolen edustajia... Miten ihanan solidaarinen laitos...

Kaverini osti kämpän toisesta kunnasta ja tämän parempi puolisko lähti opiskelemaan. Opintorahaa ei olisi tippunut killilnkiäkään, herran ns.suurien tulojen vuoksi. Pariskunta tempaisi ja teki vuokrasopimuksen. Asuu tytteli alivuokralaisena tällähetkellä poikaystävänsä asunnossa..ja tuet juoksee.. :)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaverini osti kämpän toisesta kunnasta ja tämän parempi puolisko lähti opiskelemaan. Opintorahaa ei olisi tippunut killilnkiäkään, herran ns.suurien tulojen vuoksi. Pariskunta tempaisi ja teki vuokrasopimuksen. Asuu tytteli alivuokralaisena tällähetkellä poikaystävänsä asunnossa..ja tuet juoksee.. :)

Toivottavasti verot maksetaan niin kuin pitää.  :P

Kelalla ja Verottajalla voisi olla asiasta jotain sanottavaa jos tieto tuollaisesta järjestelystä kantautuisi niiden korviin.

Failure is always an option

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Valmistuin jouluna ja uskalsin tehdä sen virheen että kävin töissä opiskelujen ohessa ja maksoin säkkikaupalla veroja tekemistäni töistä mutta Kelahan ei siitä tunnetusti pidä. Maaliskuuhun mennessä voi tietääkseni vapaaehtoisesti maksaa opintotukia takaisin jos rajat ovat ylittyneet. Koska Kela ryhtyy perimään tukia takaisin jos perii?

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Saattaa mennä parikin vuotta eli jos oot rikkonut määräyksiä 2004 keväällä, niin saattaa olla että asia käsitellään 2006 alkuvuonna... Itelle kävi jotenkin näin... Ei mukavaa...

Melko yleisenä tunneälyn määritelmänä voidaan pitää tiedon puutetta yhdistettynä kyvyttömyyteen ja siitä johtuvaan haluttomuuteen tehdä loogisia johtopäätöksiä.

Soveltuvin osin voidaan tunneälynä pitää myös sitä, että älyää anoppinsa hautajaisissa olla viheltelemättä.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

maaliskuun aikana pitää palauttaa edellisen vuoden tuet, jos tarvitsee. Sen jälkeen sieltä ropsahtaa 15% korko takaisinperinnässä.. :P Itsekin ihan huomaamatta tehnyt sen verran yli tulorajojen, että 2 kk tuet pitäis nyt palauttaa, ja siitäpäs oravanpyörä, kun taas tulot nousee ja ens vuonna joutuu palauttamaan.. mutta hei, onhan se ilmasta ja lyhytkestoista lainaa tällä tavalla sentäs. :)

Pain heals. Guys dig scars. Glory - Lasts forever.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua vituttaa, että miks tuota tienaamistaki pitää sitte rajottaa. Se 500e/kuukausi. Jos joku jaksaa ja haluaa vielä opiskelun lisäksi tehdä töitäki, tienata itse, niin miksi sitä pitää rajoittaa? Ei opiskelijana kyllä rikastumaan pääse vaikka siinä ei ois rajaa ollenkaa. Mun mielestä sitä ei pitäis rajoittaa mitenkää.

Ite opiskelen Geronomiksi. Teen lähihoitsuna keikkaa. En vitussa jaksa miettiä ja seurata noit rajoja. Teen sen verran keikkaa mitä jaksan, jos pitää maksaa takasi ystävällemme KELAlle nii sitte pitää. Viekää kaikki.. tuhkatki...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Moi Maaria :P

Minä jotenkin kyllä tiesin tuon, että asumistukeen/-lisään vaikuttaa puolison tulot...Jos asuisimme vuokralla niin en ois "uskaltanu" varmaan edes kysyy tuota..:o Jotenkin myös ajattelen asiaa sillä kannalta ettei sitä asumistukea tai lisää saa silloinkaan kun on hoitovapaalla ja silloin saa vaan sitä kodinhoidontukea joka minulla mm. vastasi samaa kuin nykyinen opintotuki. puolison tulot vaikuttaa juu lähes kaikkeen...8) Törkiää...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Nuo tulorajat hiertää ja pahasti. Mutta itte oon tehny sillai et oon maksanu tuen takaisin sen kuun aikana kun se tuli tai perunut etukäteen . Riippuen työn määrästä. Nyt ei tartte maksaa yhdellä rysäyksellä kaikkea takas. Ja viimeiset viisi kuukautta on koulua jäljellä eli peruin koko tuen. On siis vaan tehtävä kaikki liikenevä aika töitä.

Onneksi on saillai reilu pomo, et makso mun viime vuoden parin kuukauden palkan vasta nyt tammikuussa :P eipä vaikuta vuoden 2006 tulorajoihin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Mua vituttaa, että miks tuota tienaamistaki pitää sitte rajottaa. Se 500e/kuukausi. Jos joku jaksaa ja haluaa vielä opiskelun lisäksi tehdä töitäki, tienata itse, niin miksi sitä pitää rajoittaa? Ei opiskelijana kyllä rikastumaan pääse vaikka siinä ei ois rajaa ollenkaa. Mun mielestä sitä ei pitäis rajoittaa mitenkää.

Suomalainen sosiaaliturva perustuu käsittääkseni asenteisiin ja uskomuksiin. Opintotuki on sosiaalitukea, ja sosiaalituen saajahan on lähtökohtaisesti holhottava ja paheksuttava surkimus, jonka puolesta asiat pitää päättää. Sosiaalitukea ei pidä saada, jos saa mitään muita tuloja. Ja jossain vaiheessa kun vielä hoksattiin, että opiskelijat viettävät "vuosikausia" yliopistoissa eivätkä opiskele, niin tukikuukausia rajoitettiin, työnteon houkuttelevuutta vähennettiin ja aika nopeasti tukien saamiseen puututaan, jos on muita tuloja. Puolisoiden ja vanhempien vaikutukset tuloihin ovat silkkaa kettuilua, tukibyrokratia on enemmän täynnä säädöksiä, joilla pyritään estämään pieniäkin mahdollisuuksia saada tukea jollain tapaa mukamas väärin. Tuen saajan tarpeet ja selviäminen ovat kaiketi vähemmän oleellista?

Jossain pk-seudulla 505 euron tuloraja kuussa näillä vuokratasoilla (+ ruoka + vaatteet + matkat + opiskelukustannukset + harrastukset + mahdollinen auto töiden tekoa varten + vaikka lääkkeet jonkin sairauden vuoksi) on aika surkuhupaisaa. En itse usko, häiritsisikö veronmaksajia paljoa, jos opiskelija saisi sen 259 euroa/kk opintorahaa ja hitu asumislisää, ja jos hän ehtisi tehdä töitä, elättäisi sitten itseään näillä töillä. Kunhan opintoviikkoja tulee vaikka noin 30 vuodessa. Opinnot etenevät, niukka perustulo on turvattu ja ihminen on motivoitunut tekemään kohtuullisesti töitäkin.

Ehkä nykysysteemi tulee näennäisesti halvemmaksi. Tukikuukausia ei uskalleta ottaa, niitä maksetaan takaisin, vieläpä hyvien korkojen kera ja verojakin kertyy. Mutta ei se logiikka, millä nykymuotoista opintotukea on perustetu, silti päde. Pääministeri Vanhanen opiskeli itse vuosikymmenen yliopistolla ja nykyhallituskin on opintotuesta itkenyt. Jäi vain huomaamatta, että sitä on jo uudistettu.

Ei noi vähäosaisimmat ihan aina turhasta valita. Muutamat etuudet ovat aika pieniä, tuloloukkuja on vieläkin ja kun sosiaaliturva on jaettu ennenkuin rahat on tehty, ovat monet etuudet harkinnanvaraisia eli niitä maksetaan, jos kelalla tai kunnalla on siihen varaa. Siinä sitten mielenterveyskuntoutujat kuntoutetaan, jos mäihä käy, ja eräitä sosiaalietuuksia maksetaan, jos kunnalla on ollut rahaa tai halua budjetoida niihin. Väärään aikaan vuotta tarvitset apua - ei tipu. Opintotuen tulorajat on aika tiukat, ja maallikon on vähän vaikea ymmärtää, miksei opiskelija voisi tienata 500 e tai vaikka 1000 e enemmän kuussa. Mistään se ei ainakaan pois ole - paitsi jos sitä ei saa, niin opiskelijalta. Jos joku haluaa elää veronmaksajien rahalla ja ottaa perustuet vastaan, sitä järjestelmä ei estä. Mutta omaa ansaitsemista kyllä. Viesti on aika outo, opiskella pitää, mutta töitä tehdä tai ansaita ei saa kuin ehkä ihan vähän vain. Samahan on näkynyt muutenkin tuloissa, noi ns. marginaaliveroprosentit ts. vaikka ylitöistä ansaittavien tulojen verotus on tässä maassa aika mielenkiintoista. huh.gif

Jos potilas on sekavampi kuin meidän yksikössä hoitajansa, kuuluu potilas sairaalahoitoon...

Ylpeiksi jumalat tekevät ensin heidät, jotka jumalat haluavat tuhota.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua vituttaa, että miks tuota tienaamistaki pitää sitte rajottaa. Se 500e/kuukausi. Jos joku jaksaa ja haluaa vielä opiskelun lisäksi tehdä töitäki, tienata itse, niin miksi sitä pitää rajoittaa? Ei opiskelijana kyllä rikastumaan pääse vaikka siinä ei ois rajaa ollenkaa. Mun mielestä sitä ei pitäis rajoittaa mitenkää.

Sama vituttaa muaki!! Ja jos ei valtio pysty opintotukia nostaan samassa suhteessa kuin yleinen elintaso nousee ni poistaisivat edes noi tulorajat! Ei ois pakko opiskelijoiden kituuttaa köyhyysrajan alapuolella. Valtio sais lisää verotuloja ja enempi ostovoimaa. Musta tää auttais opiskelijoita henkisesti jaksamaan paremmin ku ei stressais raha-asiat kaiken muun päälle niin paljon.

Tietääkö joku onko noi tulorajat ollu esim 10v sitte ton saman verran? Eli ysikytluvun puolivälis ois saanu tienata sen 3000mk/kk. Se raha on vaan riittäny niiiin paljon enempään kun toi nykynen 500e  angry.png

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Onhan se paljon kiinni siitäkin, että miten sen saamansa rahan käyttää. Minä saan tukia n. 412e/kk, josta maksan 224e:n vuokran. Siispä muuhun käyttöön jää vielä 188e. Ruokaan menee kuukaudessa n. 80e eli vielä jää 108e. Siitä kun maksan kännykkälaskun, n. 25e, jää 83e. Ja nettiin menee noin 50e, joten vieläkin jää 33e. Tietty tähän summaan en oo laskenut mitään junalipun hintoja, koska ei mun mitenkään VÄLTTÄMÄTTÄ tarvitse mennä käymään kotona 250km:n päässä. Siis kyllä toi opintotuki asumislisineen riittää VÄLTTÄMÄTTÖMIMPIIN menoihin, eikä sen muuhun kyllä ole tarkoituskaan riittää. Ei joka kuukausi tarvitse saada uusia vaatteita, eikä joka viikonloppu tarvitse käydä ryyppäämässä itsensä örvelökuntoon. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Olipa mulla varaa leipoa vielä pullaakin kaiken muun ohella. Ostin jopa leivinjauheen, jolla en sitten tehnytkään yhtään mitään. ;D

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...