Jump to content
MAINOS

Ystävämme KELA


Maaria

Recommended Posts

80 € kuussa ei ikinä riittäisi mulla ruokaostoksiin. Lisäksi  jollain pitää maksaa vessapaperit, pesuaineet, siivoustarvikkeet, hygieniatuotteet ym. Entäs kun luukusta napsahtaa 120€:n sähkölasku tai vakuutusmaksut? Tai tv-lupamaksu (jota me kaikki tietysti maksetaan, ja kuuluuhan se työttömillekin perustoimeentulotukeen). Tai jos lääkäriin pitää mennä, hammaslääkäristäkin saa helposti toimenpiteineen kunnallisella puolella kasaan viitisenkymppiä...

Puhumattakaan sitten siitä, että ei elä ihan niin pihisti; Vuokra 660€, auton lyhennykset, verot ja vakuutukset, bensalasku, kodin sisustus, visa-laskut (no niinpä, kuka käyttää MUN visaa??!), vapaa-ajan touhut (ei, en ryyppää enkä rällästä, mutta on ulkonakin kiva joskus käydä)...

Mutta se sitten onkin oma valinta elintasosta ja sen mukaan on tehtävä töitäkin.. Ei juuri vapaapäivää näe. Mutta en ikimaailmassa vaihtaisi sitä soluasumiseen ja penninvenyttämiseen....

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS
  • Vastauksia 139
  • Aloitettu
  • Uusin vastaus

Siis kyllä toi opintotuki asumislisineen riittää VÄLTTÄMÄTTÖMIMPIIN menoihin, eikä sen muuhun kyllä ole tarkoituskaan riittää. Ei joka kuukausi tarvitse saada uusia vaatteita, eikä joka viikonloppu tarvitse käydä ryyppäämässä itsensä örvelökuntoon. Ja niin edelleen ja niin edelleen. Olipa mulla varaa leipoa vielä pullaakin kaiken muun ohella. Ostin jopa leivinjauheen, jolla en sitten tehnytkään yhtään mitään. ;D

Riittäähän se toki kaikkeen välttämättömään, mutta ei sitten kyllä enään mihinkään ylimääräseen/ yllätykselliseen.. Ja puhe oli kai tulorajan nostamisesta eli siitä ettei ole edes mahdollista nostaa omaa elintasoaan. Pakkohan ei varmasti ole paljon mitään mut kyllä se aika tympeetä on jos 3-6,5 vuotta elät vaan koulun ja kodin välimaastossa tietokone seurana :- Mulla ainaki Ystävät asuu kaikki vähiin päin 300 km säteellä eli matkoihin haluis laittaa paljon enempi ku tällä hetkellä pystyy..

Älykäs tuntee toiset, viisas tuntee itsensä. - Lao Tsu

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis kyllä toi opintotuki asumislisineen riittää VÄLTTÄMÄTTÖMIMPIIN menoihin, eikä sen muuhun kyllä ole tarkoituskaan riittää. Ei joka kuukausi tarvitse saada uusia vaatteita, eikä joka viikonloppu tarvitse käydä ryyppäämässä itsensä örvelökuntoon. Ja niin edelleen ja niin edelleen.

Kellä riittää ja kellä ei... Itellä vuokra on 403,5 e ja opintotukea tulee ne maksimit eli anout 430... Eli reilut parikymppiä jää kuukautta kohti "ylimääräistä"... Siinä voi ihan jokainen omassa mielessään tehdä kulutussunnitelmat ylimääräiselle osalle...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Tjooh... Mä asun opiskelija-asuntolassa, missä vesi, sähkö ja saunavuoro x2/vk kuuluu tuohon vuokraan. Siksi asun näin, koska en näe siinä järkeä, että maksaisin pelkästä yöpymisestä lähemmäs 400e. En tarvii mitään luksusta, kunhan on katto pään päällä ja edes suurin piirtein lämmin. En käy viikonloppuisin ulkona ikinä, en ainakaan täällä, koska en vielä tunne täältä ketään. Ja mielestäni en elä pihisti, vaan ihan järkeä käyttäen valitsen kaupasta halvempia vaihtoehtoja. Miksi maksaa samasta tuotteesta enemmän kuin vähemmän?

Ei mullakaan ne ystävät sen lähempänä asu, siellä ne on 250km:n päässä. Olen vain päättänyt, että käyn kotona joka toinen viikko  ainakin näin aluksi.

Enkä mä sitä sano, ihan ilomielin ottaisin vastaan sen uutisen, että tulorajaa nostettais, koska 500e on mielestäni aivan naurettavan vähän. Mutta taas toisaalta, kun miettii, että lähihoitajan peruspalkka on 1500e, niin ei kai sitä tulorajaa nyt ihan niin "ylös" tarvii nostaa.

Juu, enkä ole mikään Kelan hännystelijä todellakaan, vaikk sosiaalialaa niin kovasti muka opiskelenkin! Poimitaan tuolta nyt vaikka tämmöinen, mitä joku kirjoitti:

Kela ei edes välitä, ovatko ko. ihmiset pari. Jos mies ja nainen asuu yhdessä, heidät katsotaan kelan puolelta automaattisesti avopariksi. Tapaus lähipiiristä, ystävät, mies ja nainen asuivat samassa taloudessa kämppiksinä, kela katsoi avopariksi, ja näin ollen toisen tulot vaikuttivat toisen tukiin. Ai tätä järjen riemuvoittoa!

Tjooh, todella fiksua... Juuri tämän asian takia en uskalla muuttaa luokkakaverini kanssa samaan kämppään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis jos minulla jäisi melkein pari hunttia kuussa rahaa vuokran jälkeen niin kyllähän se riittäisi elämiseen...Niihin välttämättömiin asioihin, mutta esim. ylimääräsiä lääkärikuluja on mahdotonta ennustaa ja ne voivat romauttaa koko "kassan"...

Kyllähän 500 e tulorajalla jo elää ihan hyvin eikä siitä ehkä olekaan kyse vaan siitä mutta miksi ihmeessä ihmistä "rankaistaan" siitä että on ahkera (hoitaa koulujutut normi ajassa ja koulujutut päälle)?? Tätä en niinkään sitten ymmärrä...

Mä en halua olla töissä enää, mä en ikinä riitä.

Mä raadan ja raadan mutta kukaan ei nää,

kukaan ei kiitä

- Maija Vilkkumaa-

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Niin, sanopa se. Ehkä yhteiskuntamme on todella kieroutunut, kun opiskelemisesta rangaistaan matalilla tulorajoilla ja pienillä tuilla, ja taas opiskelemattomuudesta rangaistaan elinikäisellä työttömyydellä. Tarttis tehrä jotain.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Siis jos minulla jäisi melkein pari hunttia kuussa rahaa vuokran jälkeen niin kyllähän se riittäisi elämiseen...Niihin välttämättömiin asioihin, mutta esim. ylimääräsiä lääkärikuluja on mahdotonta ennustaa ja ne voivat romauttaa koko "kassan"...

Lääkärissä käynnit pitäis kai olla ilmaisia opiskelijoille, paitsi jos pitää raahautua iltapäivystykseen.

Tjooh, todella fiksua... Juuri tämän asian takia en uskalla muuttaa luokkakaverini kanssa samaan kämppään.

Erilliset vuokrasopimukset riittää, että kela ymmärtää kämppiksiksi.

Mua opintotuissa nyppii eniten opintolaina. Ihan kuin työttömät joutuis ottamaan mitään lainoja, senkus nostavat sossustakin lisää rahaa, kun opiskelijallehan sossun luukut lämätään kiinni kun opintolaina lasketaan siellä tuloiksi nosti tai ei. Mut ei se mitään tuloa oo, kun se pitää joskus maksaa takaskin...  huh.gif

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkärissä käynnit pitäis kai olla ilmaisia opiskelijoille, paitsi jos pitää raahautua iltapäivystykseen.

Ainoa kunta, jossa tiedän tällaisen edun olevan on Espoo, muissa tietämissäni paikoissa opiskelijat maksavat siinä missä muutkin.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkärissä käynnit pitäis kai olla ilmaisia opiskelijoille, paitsi jos pitää raahautua iltapäivystykseen.

Ainoa kunta, jossa tiedän tällaisen edun olevan on Espoo, muissa tietämissäni paikoissa opiskelijat maksavat siinä missä muutkin.

Vantaalla lääkärikäynnit maksaa 22 euroa / vuosi, ja sillä saa käydä niin usein kuin tarve on. Ei luulisi olevan iso investointi. Toisaalta, ei kyllä luulisi olevan iso menoerä jos tuohon laitettaisiin joku vapautus opiskelijoille tai jollekkin muille köyhälistöryhmille.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Joskus muinoin opiskellessani ja Turussa asuessani tuo 22e/vuosi oli normi tk-maksu ja sillä tosiaan sai käydä miten paljon halusi (jos kuvitteli pääsevänsä lääkäriin) ja siitä muistaakseni oli vapautus opiskelijalla. Mutta sitten jos tuli jotain päivystysasiaa niin sitten se olikin jo samat päivystysmaksut kuin ei-opiskelijoilla...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Lääkärissä käynnit pitäis kai olla ilmaisia opiskelijoille, paitsi jos pitää raahautua iltapäivystykseen.

Ainoa kunta, jossa tiedän tällaisen edun olevan on Espoo, muissa tietämissäni paikoissa opiskelijat maksavat siinä missä muutkin.

:o Mun mielestä Helsingissäkin pitäis olla niin...? Mut oon mä kyllä kuvitellu, että toi on yleinen käytäntö.

No joo, Espoossa ilman opiskelijan oikeuksia saa maksaa 11eur x3. Sen jälkeen käynnit on ilmaisia kaikille. Päivystyksen maksut on hieman kalliimpia. (Paitsi arki-iltana.) Ja kahdesta päivystyksestäkin kannattaa valita se halvempi.  :)

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Mua opintotuissa nyppii eniten opintolaina. Ihan kuin työttömät joutuis ottamaan mitään lainoja, senkus nostavat sossustakin lisää rahaa, kun opiskelijallehan sossun luukut lämätään kiinni kun opintolaina lasketaan siellä tuloiksi nosti tai ei. Mut ei se mitään tuloa oo, kun se pitää joskus maksaa takaskin...  huh.gif

Tämä on asia, joka mullaki on aina tökkiny. Mä en ymmärrä miksi on pakko ottaa lainaa? Toinen mikä ei mee jakeluun on se, miksi opiskelija ei sais tehä palkallista työtä ilman että kela ottaa opintotukia takas. Jos ihminen jaksaa opiskella ja käydä töissä elääkseen, eikä kauheesti myöhästy keskimääräsestä valmistumisajasta, niin keltä se on pois? Paitsi kelalta tietty, mutta kamoon, jotain rajaa... On niitäki, jotka ei opiskelujaan saa aikaseksi vaikka aikaa olis opiskella ilman, että työt sitä sotkee...

I'm selfish, impatient and little insecure. I make mistakes, i'm out of control and at times hard to handle, but if you can't handle me at my worst, then you sure as hell don't deserve me at my best.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kaikissa tukiasioissa KELA:sta saa parhainta ja oikeudenmukaisinta palvelua, kun on itse selvillä kaikista kyseisen laitoksen kiemuroista. Niin valitettavaa, mutta kuitenkin totta.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olen kyllä samaa mieltä useista kommenteista, mutta huomauttaisin, että KELA ei teepäätöksiä tulorajoista tai tukien suuruuksista, vaan hallitus. Eli valituksia sinne päin .KELA on valtion laitos, joka toteuttaa hallitukselta tulleita määräyksiä.

Enää kaksi ja puoli vuotta jäljellä!

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Olenko nyt oikeilla jäljillä:

Siis jos saan tukia 9:ltä kuukaudelta, vapaan tulon rajani on vuodessa 9090 euroa. Saan tienata tukikuukauden aikana 505 euroa ja tuettomana kuukautena 1515 euroa.

Voin kuitenkin tienata tukikuukautena yli 505 euroa, jos vuotuinen vapaa tulo jää alle 9090 euron?

Ei vaan mahdu miun pieneen päähän. Kannattaako siis tehdä niin, että pitää kirjaa paljonko on tienannut, ja jos alkaa mennä loppuvuonna yli tuon 9090 euron, peruu vaikka tukia tai ei tee töitä?

Lasketaanko vapaaksi tuloksi brutto vai nettotulot?

huh.gif

"Are you a care bear?" -"I'm an INTENSIVE care bear."

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

bruttotulo on niin epäreilu koska kaikilla on niin erilainen vertusprosentti.. eli kaks ihmistä jotka molemmat tienaa vuodessa 9000 bruttona voi saada käteen niin erisuuruisen summan...

vähä ketuttaa moinen raja.. pidetään opiskelijat reilusti köyhysrajan alapuolella.. teit töitä niin joudut palauttaa tukia.. jos et tee töitä niin et pärjää rahallisesti.. ulospääsyä ei ole.

I´am Wizard

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kyllä minä olen onnellinen sitten kun pääsen eroon asioinnista Kelan kanssa! Eipä kelan almuista paljon jäljellä jää kun kuussa saa sen 433 €. Vuokra 360€, puhelinlasku n. 20€, että pitäis vielä syödäkin ja tukkakin pestä joskus  ;D

Että sillä viisiin...

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

Siis jos minulla jäisi melkein pari hunttia kuussa rahaa vuokran jälkeen niin kyllähän se riittäisi elämiseen...Niihin välttämättömiin asioihin, mutta esim. ylimääräsiä lääkärikuluja on mahdotonta ennustaa ja ne voivat romauttaa koko "kassan"...

Kyllähän 500 e tulorajalla jo elää ihan hyvin eikä siitä ehkä olekaan kyse vaan siitä mutta miksi ihmeessä ihmistä "rankaistaan" siitä että on ahkera (hoitaa koulujutut normi ajassa ja koulujutut päälle)?? Tätä en niinkään sitten ymmärrä...

Koko systeemi suuri salaliitto valtiolta  >:D Jos saat "paljon" rahaa valtiolta, opiskelusta, niin ovat jotkut sen järkeilleet niin että moni jää ikuisesti lorvimaan koulun penkille..No, nyt kun sitten rahaa tulee niukasti, on moni pakotettu ottamaan opintolainaa, vaikka kävis töissäkin. Kun taas ottaa opintolainaa, haluaa valmistua nopeammin että pääsee maksamaan ne pois. Kun valmistut nopeammin, tulee sinusta nopeammin veronmaksaja.  Taas kun makselet lainoja+ muita kuluja, on kaiken järjen mukaan fiksumpaa perustaa perhe, koska yksin on rahat tiukemmassa. No kun sitten heität hynttyyt yhteen toisen kanssa, on melkein sääntö että myös jälkeläisiä tulossa. Sitten taas kun jälkeläisistä kasvaa isompia, ovat he saman kierteen edessä ja heistäkin tulee veronmaksajia 

Ei saa ottaa liian tosissaan tätä  8)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Minä perun tuet marras-joulukuulla jos alkaa näyttää siltä että niitä pitäisi takaisin maksella. Tai sitten en tee enää yhtään töitä ja otan ne "ilmaiset rahat" itelleni ja pidän vähän enemmän lomaa työnteosta. Paskamainen tosiaan se kela, ei voi muuta sanoa. Onneks tulorajat ja opintoraha nousee!!? ...liian myöhään vaan.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 1 kuukausi myöhemmin...

angry.png

Mikä ystävä ?........... Syksyllä 2005 tuli tienattu muutamia euroja liikaa ja nyt huhtikuussa tuli takaisinmaksua 1476 euroa opintorahasta (12% korotuksella). Mistä "pankista" annetaan "lainaa" tällaisella "vuosikorolla"? Tein valituksen, mutta sitä ne eivät varmasti edes viitsineet lukea läpi. Ei edes tullut perustelua mikseivät hyväksyneet valitustani.

Aikuisopiskelijana en saanut edes aikuisopintorahaa kun en ollut 10 v. töissä (vain 9½v) eikä ollut vakipaikkaa. (Opiskelukaverini sai n. 800 €/(kk aikuisopintorahaa, ja sillä olisin ehkä minäkin pärjännyt). Opintorahaa nostin 259€/kk (miinus verot)  3 vuoden ajan sh:n koulutukseen.  Jouduin olemaan töissä koska mies ei tienannut tarpeeksi perheen tarpeisiin.  Meillä kaksi teiniikäistä lasta jotka myös vaativat rahaa ja vastarakennettu talo jotka pitäisi maksaa. Asumiseen en penniäkään saanut Kelalta.

Eli nyt vielä koko kesän elämme köyhinä kuin kirkon rotat koska koko huhtikuun palkka meni Kela:lle. Ei kyllä naurata yhtään!

Miksi näin? Eikö opiskelija joka hoitaa 3½ opiskelut 3:ssa vuodessa voisi saada tienata niin paljon kuin tarvitsee, mikäli opiskelut ei kärsi (todistus tästä todistuksesta)

Onneksi olen nyt kokopäivätöissä ja rahatilanne korjaantunee syksyyn mennessä. Kesälomasta nautin 2 vkoa. Pakko vähän levätä, kun siitä on 4 vuotta kun viimeksi nautin kesästä vapaana töistä  ::)

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Aikuisopiskelijana en saanut edes aikuisopintorahaa kun en ollut 10 v. töissä (vain 9½v) eikä ollut vakipaikkaa. (Opiskelukaverini sai n. 800 €/(kk aikuisopintorahaa, ja sillä olisin ehkä minäkin pärjännyt). Opintorahaa nostin 259€/kk (miinus verot)  3 vuoden ajan sh:n koulutukseen.  Jouduin olemaan töissä koska mies ei tienannut tarpeeksi perheen tarpeisiin.  Meillä kaksi teiniikäistä lasta jotka myös vaativat rahaa ja vastarakennettu talo jotka pitäisi maksaa. Asumiseen en penniäkään saanut Kelalta.

Eli nyt vielä koko kesän elämme köyhinä kuin kirkon rotat koska koko huhtikuun palkka meni Kela:lle. Ei kyllä naurata yhtään!

Opintotukijutut ovat perseestä, mutta siinähän on selkeät säännöt paljonko saa tienata. Itse sain kans tuollaisen 1400+ euron laskun, valituksella väheni 1100 euroon. Itse en kuitenkaan aio elää köyhänä tuon takia vaan soitin kelaan ja sanoin että saatte satasen vähintään kuussa, eikä tästä touhusta mene edes korkoa.

Tämä mielipide tai kommentti on yksityishenkilön antama eikä välttämättä edusta työnantajani, minkään yhteistyökumppanini, ammattiliittoni tai puolueeni kantaa.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Kela maksoi mulle toissa vuonna liikaa tukia, oli heidän oma moka, olin ilmoittanut tuloni/menoni pilkulleen oikein ja myönsivätkin sen.

Sitten tuli takaisinperinnän aika korkojen kanssa!WTF!?

Millä muulla korporaatiolla Suomessa tai muuallakaan on oikeus periä korkoa virheistä, jotka johtuneet vain ja ainoastaan syyllisestä itsestään?

Oli perkele varmaan tahallinen moka...

Irwin Goodmania lainaten: "kansa kyllä pikku vipin järjestää"

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

  • 3 viikkoa myöhemmin...

Sairaalalasku tipahti taas luukkuun (182eur mun osuus) ja tajusin just, että mulla varmaan vihdoin ja viimein meni se maksukattoraja rikki tältä vuodelta. Pitääks mun jotenkin ite ilmoitella kelaan siit vai tuleeks sieltä automaattisesti ilmoitus, että loppuvuosi on ilmaista?

Anna muutokselle aikaa. Eihän mikään voi kasvaa pellossa, jota jatkuvasti kynnetään.

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

Sairaalalasku tipahti taas luukkuun (182eur mun osuus) ja tajusin just, että mulla varmaan vihdoin ja viimein meni se maksukattoraja rikki tältä vuodelta. Pitääks mun jotenkin ite ilmoitella kelaan siit vai tuleeks sieltä automaattisesti ilmoitus, että loppuvuosi on ilmaista?

Mä juuri luin tuosta töissä, ja en suoraan sanoen sitä tajunnut mitä siinä tilanteessa pitää tehdä. Tätä tukee googlettamani (tosin hieman wanha) linkki: http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2000/4.elokuu/terv3100.htm

Suosittelen että rimpautat KELAan ja kysyt. Jos oikein muistan, niin jopa maksukaton ylitettyään oli jotain pieniä omavastuuosuuksia jne jne sekavaa (tai sekoitan johonkin toiseen, tää byrokratian määrä ja sääntöviidakko on jotain ihan järisyttävää  huh.gif )

Suora linkki kommenttiin
Jaa toisille sivustoille

MAINOS

Arkistoitu

Tämä aihe on arkistoitu, siihen ei voi enää vastata.

×
×
  • Luo uusi...